Art. 14b. - [Interpretacje podatkowe indywidualne. Stwierdzenie bezprzedmiotowości wniosku] - Ordynacja podatkowa.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2023.2383 t.j.
Akt obowiązujący Wersja od: 25 marca 2024 r. do: 30 czerwca 2024 r.
Art. 14b. [Interpretacje podatkowe indywidualne. Stwierdzenie bezprzedmiotowości wniosku]
§ 1.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).§ 1a.
W zakresie objętym wiążącymi informacjami stawkowymi, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, oraz wiążącymi informacjami akcyzowymi, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, nie wydaje się interpretacji indywidualnych.§ 2.
Wniosek o interpretację indywidualną może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych.§ 2a.
Przedmiotem wniosku o interpretację indywidualną nie mogą być przepisy prawa podatkowego:1)
regulujące właściwość, uprawnienia i obowiązki organów podatkowych;2)
mające na celu przeciwdziałanie unikaniu opodatkowania, które odnoszą się do nadużycia przepisów prawa podatkowego, prowadzenia rzeczywistej działalności gospodarczej lub podejmowania działań w sposób sztuczny lub bez uzasadnienia ekonomicznego, w tym:a)
zawarte w dziale IIIA w rozdziale 1 i dziale IIIC,b)
zawarte w art. 5a pkt 33d, art. 24 ust. 19 i 20, art. 30f ust. 18, 20 i 20a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 4a pkt 29, art. 12 ust. 13 i 14, art. 22c, art. 24a ust. 16, 18 i 18a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych,c)
dotyczące przychodów zagranicznej jednostki kontrolowanej pochodzących z transakcji z podmiotami powiązanymi, w przypadku gdy jednostka nie wytwarza w związku z tymi transakcjami wartości dodanej pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma, zawarte odpowiednio w art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 24a ust. 3 pkt 3 lit. b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych,d)
środki ograniczające umowne korzyści.§ 3.
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.§ 3a.
W przypadku gdy przedstawiony we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe obejmuje transakcję, zespół transakcji lub inne zdarzenia:1)
z udziałem osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej:a)
które mają miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, lubb)
które prowadzą działalność gospodarczą poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej za pośrednictwem zagranicznego zakładu, a transakcja, zespół transakcji lub inne zdarzenia stanowią część lub całość działalności gospodarczej zagranicznego zakładu, lubc)
będących stronami transakcji, zespołu transakcji lub uczestnikami zdarzenia mającymi miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd w więcej niż jednym państwie lub terytorium, lub2)
mające skutki transgraniczne– składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej jest obowiązany również do wskazania odpowiednio państwa lub terytorium miejsca zamieszkania tej osoby fizycznej, danych identyfikujących tę osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, w tym państwa lub terytorium ich siedziby, zarządu lub położenia tego zagranicznego zakładu, lub państwa lub terytorium, w których te skutki transgraniczne wystąpiły lub mogą wystąpić.
§ 3b.
Obowiązek, o którym mowa w § 3a, nie obejmuje wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej:1)
dotyczących wyłącznie indywidualnej sprawy osoby fizycznej;2)
w zakresie podatku akcyzowego oraz podatku od towarów i usług.§ 4.
Wnioskujący o wydanie interpretacji indywidualnej składa oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego. W razie złożenia fałszywego oświadczenia wydana interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych.§ 5.
Nie wydaje się interpretacji indywidualnej w zakresie tych elementów stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, które w dniu złożenia wniosku o interpretację są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej, albo gdy w tym zakresie sprawa została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego albo uzgodniona w porozumieniu podatkowym, o którym mowa w art. 20zb, albo porozumieniu inwestycyjnym, o którym mowa w art. 20zs § 1, w zakresie art. 20zt pkt 5.§ 5a.
Jeżeli przedstawione we wniosku stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe odpowiadają zagadnieniu będącemu przedmiotem interpretacji ogólnej wydanej w takim samym stanie prawnym, wydaje się postanowienie o stwierdzeniu, że do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego opisanych we wniosku ma zastosowanie interpretacja ogólna, z jednoczesnym stwierdzeniem bezprzedmiotowości wniosku. W tym przypadku w postanowieniu wskazuje się oznaczenie interpretacji ogólnej wraz z podaniem miejsca jej publikacji. Na wydane postanowienie przysługuje zażalenie.§ 5b.
Odmawia się, w drodze postanowienia, wydania interpretacji indywidualnej w zakresie tych elementów stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, co do których istnieje uzasadnione przypuszczenie, że mogą:1)
stanowić czynność lub element czynności określonej w art. 119a § 1 lub2)
być przedmiotem decyzji wydanej z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści, lub3)
stanowić nadużycie prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.§ 5c.
Organ uprawniony do wydania interpretacji indywidualnej zwraca się do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej o opinię w zakresie, o którym mowa w § 5b, chyba że stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe odpowiadają zagadnieniu, które było przedmiotem uzyskanej uprzednio opinii Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Opinię Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, której przedmiotem jest zagadnienie odpowiadające stanowi faktycznemu lub zdarzeniu przyszłemu przedstawionemu we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, wraz z wnioskiem organu uprawnionego do wydania interpretacji indywidualnej o jej wydanie, po usunięciu danych identyfikujących wnioskodawcę oraz inne podmioty w nich wskazane, dołącza się do akt sprawy.§ 5d.
Powzięcie uzasadnionego przypuszczenia, o którym mowa w § 5b, może wynikać również z łącznej oceny więcej niż jednego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, nawet jeżeli zostały złożone przez różnych wnioskodawców.§ 5e.
Na postanowienia wydane na podstawie § 1a, 5 i 5b przysługuje zażalenie.§ 5f.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje interpretację indywidualną po zasięgnięciu opinii:1)
ministra właściwego do spraw finansów publicznych - w przypadku gdy wnioskodawca jest stroną zawartego porozumienia inwestycyjnego, o którym mowa w art. 20zs § 1;2)
Szefa Krajowej Administracji Skarbowej - w przypadku gdy wnioskodawca jest stroną zawartej umowy o współdziałanie, o której mowa w art. 20s.§ 6.
(uchylony).§ 6a.
(uchylony).§ 7.
Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór wniosku, o którym mowa w § 1, który zawiera dane identyfikujące wnioskodawcę oraz dane wskazane w § 2-5, a także sposób uiszczenia opłaty, o której mowa w art. 14f, mając na względzie konieczność ujednolicenia formy składanych wniosków oraz zapewnienia sprawnej obsługi wnioskodawców.Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (40)
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (40)
- Czy podatnik może wystąpić o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej w tej samej sprawie do dyrektora KIS?
- Czy od kirkutu należy uiszczać podatek od nieruchomości?
- Czy Dyrektor KIS mógł 4.01.2023 r. wydać postanowienie o odmowie wydania interpretacji podatkowej, skoro upłynął termin na jej wydanie?
Procedury liczba obiektów na liście: (5)
Procedury liczba obiektów na liście: (5)
Akty prawne liczba obiektów na liście: (16)
Akty wykonawcze liczba obiektów na liście: (15)
Akty interpretujące liczba obiektów na liście: (1)
Orzeczenia i pisma urzędowe liczba obiektów na liście: (15393)
Pisma urzędowe liczba obiektów na liście: (49)
- 0114-KDIP3-2.4011.1171.2021.3.MR, Ustalenie możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% - Pismo wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
- 0114-KDIP2-1.4011.179.2022.2.MR, Ustalenie możliwości rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% - Pismo wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
- 0115-KDWT.4011.185.2022.1.AJ, Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych - sprzedaż hurtowa wyrobów chemicznych - Pismo wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
Komentarze i publikacje liczba obiektów na liście: (114)
Komentarze praktyczne liczba obiektów na liście: (6)
- Ocena zasadności argumentacji podniesionej przez Ministra Finansów w interpretacji ogólnej z 9 czerwca 2015 r. uznającej komorników sądowych podatnikami VAT w zakresie świadczonych usług
- Zmiany w przepisach dotyczących interpretacji indywidualnych od 1 stycznia 2016 r.
- Interpretacja indywidualna: treść wniosku a zakres interpretacji - omówienie orzecznictwa
Komentarze liczba obiektów na liście: (8)
Monografie liczba obiektów na liście: (43)
Artykuły liczba obiektów na liście: (23)
- Czy weryfikacja klasyfikacji celnej lub statystycznej jest możliwa w ramach instytucji interpretacji indywidualnej?
- Odmowa wydania interpretacji przepisów prawa podatkowego z uwagi na klauzulę z art. 119a § 1 Ordynacji podatkowej - uwagi na tle wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 4.03.2022 r., II FSK 1606/19
- Rozróżnienie pomiędzy opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego a stanowiskiem wnioskodawcy co do ich oceny prawnej na tle orzecznictwa sądów administracyjnych
Linie orzecznicze liczba obiektów na liście: (6)
- Dopuszczalność wydania interpretacji indywidualnej w zakresie sposobu przechowywania dowodów źródłowych
- Dopuszczalność wydania interpretacji indywidualnej w zakresie raportowania schematów podatkowych
- Dopuszczalność wydania interpretacji indywidualnej w sprawie poboru przez komorników opłat egzekucyjnych
Omówienia liczba obiektów na liście: (7)
- Granice uprawnienia organu do odmowy wydania interpretacji. Omówienie do wyroku NSA z dnia 20 października 2021 r., II FSK 76/19
- Można pytać o formę dokumentowania wydatków. Omówienie do wyroku WSA z dnia 10 sierpnia 2021 r., I SA/Gd 874/21
- Klauzula nie może być pretekstem do odmowy wydania interpretacji