Szczegółowe zasady gospodarowania środkami funduszu prewencyjnego Państwowego Zakładu Ubezpieczeń.
Monitor Polski
M.P.1981.9.76
Akt utracił moc Wersja od: 1 kwietnia 1981 r.
ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 17 marca 1981 r.
w sprawie szczegółowych zasad gospodarowania środkami funduszu prewencyjnego Państwowego Zakładu Ubezpieczeń.
Na podstawie art. 22 ustawy z dnia 2 grudnia 1958 r. o ubezpieczeniach majątkowych i osobowych (Dz. U. z 1958 r. Nr 72, poz. 357, z 1964 r. Nr 16, poz. 94 i z 1975 r. Nr 16, poz. 91) i § 10 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 lutego 1963 r. w sprawie współdziałania organów administracji państwowej z Państwowym Zakładem Ubezpieczeń w zakresie ubezpieczeń majątkowych i osobowych oraz w zakresie zapobiegania powstawaniu szkód losowych (Dz. U. z 1963 r. Nr 8, poz. 47, z 1975 r. Nr 20, poz. 109 i z 1981 r. Nr 6, poz. 27) zarządza się, co następuje:
1.
Fundusz prewencyjny Państwowego Zakładu Ubezpieczeń (PZU), utworzony na podstawie art. 22 ustawy z dnia 2 grudnia 1958 r. o ubezpieczeniach majątkowych i osobowych (Dz. U. z 1958 r. Nr 72, poz. 357, z 1964 r. Nr 16, poz. 94 i z 1975 r. Nr 16, poz. 91), jest przeznaczony na finansowanie bądź udział w finansowaniu działalności mającej na celu zapobieganie powstawaniu szkód i ograniczenie ich rozmiarów, w szczególności na budowę urządzeń zapobiegawczych i inne przedsięwzięcia, które mają na celu wzmożenie ochrony osób lub mienia przed szkodami i które wiążą się z wykorzystaniem inicjatywy społecznej (czyny społeczne), oraz na powszechne akcje szkoleniowe i propagandowe w zakresie zapobiegania szkodom lub zmniejszenia ich rozmiarów.2.
Środki funduszu prewencyjnego mogą być wydatkowane tylko na realizację tych zadań prewencyjnych, na które zostały przyznane.
Działalność zapobiegawczą, finansowaną z funduszu prewencyjnego, prowadzą:
1)
Centrala, oddziały wojewódzkie i inspektoraty PZU, zwane dalej "jednostkami organizacyjnymi PZU", wykonujące zadania prewencyjne bezpośrednio oraz działające jako dysponent główny funduszu prewencyjnego w zakresie zadań wykonywanych przez dysponentów bezpośrednich,2)
dysponenci bezpośredni:a)
ministerstwa, urzędy centralne i podległe ministrom zjednoczenia, przedsiębiorstwa oraz jednostki i zakłady budżetowe,b)
urzędy wojewódzkie i urzędy miast stopnia wojewódzkiego oraz podporządkowane radom narodowym stopnia wojewódzkiego zjednoczenia, przedsiębiorstwa, jednostki i zakłady budżetowe,c)
urzędy miejskie, urzędy miast i gmin oraz urzędy gmin, a także podporządkowane radom narodowym stopnia podstawowego przedsiębiorstwa, jednostki i zakłady budżetowe.1.
Dysponenci bezpośredni, o których mowa w § 2 pkt 2 lit. c), zgłaszają projekty planów w zakresie działalności zapobiegawczej właściwym inspektoratom PZU. Projekty te inspektoraty PZU przekazują do oddziałów wojewódzkich PZU wraz z własnymi wnioskami co do potrzeb w zakresie działalności zapobiegawczej.2.
Dysponenci bezpośredni, o których mowa w § 2 pkt 2 lit. b), zgłaszają projekty planów w zakresie działalności zapobiegawczej do oddziałów wojewódzkich PZU. Oddziały wojewódzkie PZU na podstawie projektów planów i wniosków otrzymanych z inspektoratów PZU (ust. 1), projektów planów zgłoszonych przez dysponentów bezpośrednich, o których mowa w § 2 pkt 2 lit. b), oraz własnych potrzeb w zakresie działalności zapobiegawczej opracowują projekty planów wojewódzkich i przekazują je do Centrali PZU.3.
Dysponenci bezpośredni, o których mowa w § 2 pkt 2 lit. a), przekazują projekty planów w zakresie działalności zapobiegawczej do Centrali PZU.4.
Centrala PZU na podstawie projektów planów wojewódzkich i projektów planów, o których mowa w ust. 3, opracowuje roczny projekt planu działalności zapobiegawczej, uwzględniając przy tym:1)
analizy statystyczno-ubezpieczeniowe dotyczące rodzajów i częstotliwości szkód,2)
możliwości wykonawcze dysponentów bezpośrednich,3)
wysokość środków finansowych z funduszu prewencyjnego, przeznaczonych na realizację poszczególnych zadań,4)
własne potrzeby w zakresie działalności zapobiegawczej.1.
Centrala PZU w terminie do dnia 20 grudnia roku poprzedzającego rok, którego plan dotyczy, zawiadamia oddziały wojewódzkie PZU, ministerstwa i urzędy centralne oraz podległe im jednostki i zakłady budżetowe oraz zjednoczenia podległe ministrom o wysokości przyznanych środków finansowych.2.
Oddziały wojewódzkie PZU dzielą przyznane środki funduszu prewencyjnego w porozumieniu z urzędami wojewódzkimi i urzędami miast stopnia wojewódzkiego między inspektoraty PZU oraz dysponentów bezpośrednich, o których mowa w § 2 pkt 2 lit. b).3.
Inspektoraty PZU w porozumieniu z urzędami miejskimi, urzędami miast i gmin oraz urzędami gmin dzielą środki funduszu prewencyjnego między dysponentów bezpośrednich, o których mowa w § 2 pkt 2 lit. c).4.
Zjednoczenia podległe ministrom oraz zjednoczenia podporządkowane radom narodowym stopnia wojewódzkiego dzielą środki funduszu prewencyjnego pomiędzy zgrupowane przedsiębiorstwa w zależności od potrzeb i ze wskazaniem zadań prewencyjnych, zawiadamiając o tym podziale właściwe jednostki organizacyjne PZU.5.
Podział środków funduszu prewencyjnego powinien być dokonany do dnia 15 stycznia roku, którego plan dotyczy.6.
Jednostki organizacyjne PZU oraz dysponenci bezpośredni (§ 2 pkt 2) opracowują roczne plany realizacji zadań prewencyjnych stosownie do przyznanych na ten cel środków funduszu i podziału rzeczowego zadań.1.
Dysponenci bezpośredni funduszu prewencyjnego, będący jednostkami i zakładami budżetowymi, stosują w planowaniu, ewidencji i sprawozdawczości dla poszczególnych rodzajów dochodów i wydatków podziałki określone w przepisach o klasyfikacji dochodów i wydatków budżetowych, a ponadto klasyfikację tytułów ustaloną w załączniku do zarządzenia.2.
Dysponenci bezpośredni będący przedsiębiorstwami stosują ewidencję szczegółową ustaloną dla funduszy specjalnych.1.
Środki funduszu prewencyjnego przekazują:1)
Centrala PZU - dysponentom bezpośrednim, o których mowa w § 2 pkt 2 lit. a), z wyjątkiem przedsiębiorstw,2)
terenowe jednostki organizacyjne PZU - dysponentom bezpośrednim, o których mowa w § 2 pkt 2 lit, b) i c),3)
zjednoczenia - zgrupowanym w nich przedsiębiorstwom.2.
Przekazanie środków funduszu prewencyjnego następuje w terminach wynikających z aktualnych potrzeb i przebiegu realizacji zadań.
Środki funduszu prewencyjnego gromadzą:
1)
PZU - na odrębnym rachunku bankowym,2)
dysponenci bezpośredni:a)
będący jednostkami budżetowymi - na odpowiednim rachunku środków funduszy specjalnych (jako środki specjalne typu 02 "Scentralizowane akcje gospodarcze"),b)
będący jednostkami na rozrachunku gospodarczym - na odpowiednim rachunku środków funduszy specjalnych,c)
będący zakładami budżetowymi - na rachunku rozliczeniowym.
Środki funduszu prewencyjnego nie wykorzystane przez dysponenta bezpośredniego po wykonaniu zadania lub przeznaczone na zadania, które nie mogą być wykonane, albo wydatkowane niezgodnie z przeznaczeniem - podlegają zwrotowi najpóźniej do dnia 31 marca roku następnego na rachunek jednostki organizacyjnej PZU, która te środki przydzieliła.
Dysponenci bezpośredni, o których mowa w § 2 pkt 2 lit. a), oraz oddziały wojewódzkie PZU mogą dokonywać zmian w planach działalności zapobiegawczej w odniesieniu do podziału na zadania rzeczowe, jak również - co do poszczególnych dysponentów bezpośrednich - w zakresie ustalonym przez Centralę PZU.
W zakresie finansowania inwestycji i remontów z funduszu prewencyjnego objętych planami resortowymi i terenowymi stosuje się przepisy w sprawie zasad finansowania inwestycji i remontów w jednostkach gospodarki uspołecznionej.
Bezpośredni nadzór nad gospodarowaniem środkami funduszu prewencyjnego, przydzielonymi dysponentom bezpośrednim, sprawują jednostki organizacyjne PZU w zakresie wynikającym z planów działalności zapobiegawczej.
ZAŁĄCZNIK
Klasyfikacja tytułów
stosowana w środkach specjalnych typu 02 - Scentralizowane akcje gospodarcze, tworzonych z przelewów funduszu prewencyjnego PZU.
Klasyfikacja tytułów
stosowana w środkach specjalnych typu 02 - Scentralizowane akcje gospodarcze, tworzonych z przelewów funduszu prewencyjnego PZU.
Tytuł | Nazwa |
44951 | Rozwój budownictwa ognioodpornego na wsi |
44952 | Rozwój nowoczesnych rozwiązań pod względem zoohigienicznym w budownictwie inwentarskim |
44953 | Propaganda budownictwa ognioodpornego na wsi |
44954 | Zaopatrzenie wsi w wodę pitną |
44955 | Zabezpieczenie upraw od powodzi i innych klęsk żywiołowych |
44956 | Propaganda zoohigieny i profilaktyki weterynaryjnej |
44957 | Poprawa warunków bezpieczeństwa i higieny pracy w rolnictwie |
44958 | Zaopatrzenie wsi w wodę dla celów gaśniczych |
60951 | Diagnostyka samochodowa |
60952 | Likwidacja niebezpiecznych odcinków dróg lokalnych |
60953 | Badania psychofizjologiczne kierowców |
60954 | Rozbudowa środków łączności na wsi |
60955 | Propaganda zapobiegania wypadkom |
76951 | Techniczne zaplecze straży pożarnych |
76952 | Szkolenie przeciwpożarowe |
76953 | Propaganda przeciwpożarowa |
76954 | Inne akcje przeciwpożarowe |
76955 | Likwidacja niebezpiecznych odcinków dróg w miastach |
82951 | Obiekty do nauki ruchu drogowego oraz zabezpieczenie przed wypadkami w szkołach |
85951 | Ośrodki zdrowia na wsi |
85952 | Rehabilitacja pourazowa i kardiologiczna |
88951 | Bezpieczeństwo w miejscach kąpielowych |
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »