Art. 14. - Zmiana niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.1723

Akt jednorazowy
Wersja od: 29 sierpnia 2023 r.
Art.  14. 

W ustawie z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz. U. z 2023 r. poz. 681 i 825) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 2:
a)
po pkt 13c dodaje się pkt 13d w brzmieniu:

"13d) pośredniku - rozumie się przez to:

a) Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych Spółkę Akcyjną,

b) spółkę, której Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych Spółka Akcyjna przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 1 pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi,

c) centralny depozyt papierów wartościowych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie usprawnienia rozrachunku papierów wartościowych w Unii Europejskiej i w sprawie centralnych depozytów papierów wartościowych, zmieniającego dyrektywy 98/26/WE i 2014/65/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 236/2012 (Dz. Urz. UE L 257 z 29.08.2014, str. 1, z późn. zm. 8 ), posiadający zezwolenie, o którym mowa w art. 16 tego rozporządzenia, oraz mający siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

d) firmę inwestycyjną świadczącą usługi, o których mowa w art. 69 ust. 4 pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi,

e) bank, o którym mowa w art. 119 ust. 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi;",

b)
w pkt 28a lit. b otrzymuje brzmienie:

"b) proponowanie objęcia akcji nowej emisji, sprzedaż akcji własnych albo podwyższenie wartości nominalnej istniejących akcji - w przypadku spółki akcyjnej i spółki komandytowo-akcyjnej, ",

c)
pkt 30 i 31 otrzymują brzmienie:

"30) puli wierzytelności - rozumie się przez to przynoszącą regularny dopływ kapitału grupę jednolitych rodzajowo wierzytelności, posiadanych i wyodrębnionych przez inicjatora przeniesienia ryzyka z wierzytelności, z których każda z wierzytelności stanowiących łącznie co najmniej 75% grupy przynosi regularny dopływ kapitału oraz każda wierzytelność spełnia kryteria określone w statucie funduszu;

31) inicjatorze przeniesienia ryzyka z wierzytelności - rozumie się przez to jednostkę samorządu terytorialnego, związek jednostek samorządu terytorialnego lub podmiot prowadzący działalność gospodarczą, zbywające funduszowi wierzytelności pulę wierzytelności albo zobowiązujące się do przekazywania funduszowi wierzytelności wszystkich świadczeń otrzymanych przez nie z określonej puli wierzytelności;",

d)
uchyla się pkt 32,
e)
w pkt 39 we wprowadzeniu do wyliczenia po wyrazach "rozumie się przez to" dodaje się wyrazy "fundusz portfelowy, o którym mowa w art. 179 ust. 1, lub";
2)
w art. 8a dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Alternatywna spółka inwestycyjna nie może zawrzeć umowy pożyczki lub innej umowy o podobnym charakterze, dokonywać emisji obligacji lub innych papierów wartościowych niebędących prawami uczestnictwa alternatywnej spółki inwestycyjnej, jeżeli udzielającym pożyczkę lub zawierającym inną umowę o podobnym charakterze albo obejmującym lub nabywającym obligacje lub inny papier wartościowy jest osoba fizyczna. Ograniczenie to nie dotyczy osoby fizycznej uznanej za klienta profesjonalnego, z uwzględnieniem art. 70k ust. 1 i 3.";

3)
w art. 8c:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Inwestorem alternatywnej spółki inwestycyjnej jest podmiot, który posiada prawa uczestnictwa alternatywnej spółki inwestycyjnej i spełnia kryteria klienta profesjonalnego. Kryteriów klienta profesjonalnego nie stosuje się w przypadku, gdy alternatywna spółka inwestycyjna uzyskała zezwolenie, o którym mowa w art. 5 ust. 1 rozporządzenia 2015/760.",

b)
w ust. 4 skreśla się zdanie drugie;
4)
w art. 22 w ust. 1:
a)
po pkt 9 dodaje się pkt 9a w brzmieniu:

"9a) prospekt informacyjny funduszu portfelowego, o którym mowa w art. 179 ust. 1;",

b)
pkt 10 otrzymuje brzmienie:

"10) prospekt informacyjny funduszu inwestycyjnego otwartego albo specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego oraz:

a) kluczowe informacje i oświadczenie towarzystwa o sporządzaniu kluczowych informacji w celu ich udostępniania inwestorom innym niż inwestorzy indywidualni - w przypadku udostępniania kluczowych informacji wszystkim inwestorom albo

b) kluczowe informacje i kluczowe informacje dla inwestorów - w przypadku udostępniania kluczowych informacji dla inwestorów inwestorom innym niż inwestorzy indywidualni, albo

c) kluczowe informacje dla inwestorów - w przypadku zbywania jednostek uczestnictwa funduszu inwestycyjnego otwartego albo specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego wyłącznie inwestorom innym niż inwestorzy indywidualni oraz udostępniania tym inwestorom kluczowych informacji dla inwestorów;",

c)
pkt 11 otrzymuje brzmienie:

"11) wskazanie inicjatora przeniesienia ryzyka z wierzytelności oraz podstawowych warunków umów zawartych przez towarzystwo w związku z procesem przeniesienia ryzyka z wierzytelności - w przypadku standaryzowanego funduszu wierzytelności;";

5)
w art. 29 ust. 10 otrzymuje brzmienie:

"10. Niezwłocznie po wpisaniu funduszu inwestycyjnego do rejestru funduszy inwestycyjnych fundusz wydaje certyfikaty inwestycyjne na warunkach i w sposób, które zostały określone w statucie funduszu i prospekcie emisyjnym, prospekcie informacyjnym funduszu portfelowego, o którym mowa w art. 179 ust. 1, albo w warunkach emisji, oraz doręcza Komisji kopię wyciągu z tego rejestru.";

6)
w art. 31 w ust. 2:
a)
po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:

"3a) umowy o gwarancję emisji;",

b)
uchyla się pkt 4 i 5;
7)
w art. 32a w ust. 7 w pkt 3 w lit. c kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 4 w brzmieniu:

"4) świadczeń pieniężnych lub niepieniężnych przyjmowanych z tytułu usługi dystrybucji, o której mowa w art. 32d ust. 1.";

8)
w art. 32b uchyla się ust. 2-4;
9)
po art. 32c dodaje się art. 32d w brzmieniu:

"Art. 32d. 1. Podmiot, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 2 lub 3, lub ust. 2, może świadczyć, na podstawie umowy, na rzecz towarzystwa lub funduszu inwestycyjnego otwartego lub specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego, którego organem jest towarzystwo, usługę dystrybucji jednostek uczestnictwa funduszu inwestycyjnego otwartego lub specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego (usługa dystrybucji).

2. Przedmiotem umowy o świadczenie usługi dystrybucji może być wykonywanie czynności:

1) przyjmowania zapisów na jednostki uczestnictwa funduszu inwestycyjnego, w tym ich przekazywanie funduszowi;

2) przyjmowania zleceń zbycia, odkupienia, zamiany lub konwersji jednostek uczestnictwa funduszu inwestycyjnego, w tym ich przekazywanie funduszowi;

3) przyjmowania od uczestników innych dyspozycji lub oświadczeń związanych z uczestnictwem w funduszu inwestycyjnym, w tym aktualizacji danych uczestnika lub jego pełnomocnika oraz ich przekazywanie funduszowi;

4) informowania uczestników funduszu o zasadach i terminach zbywania, odkupywania, zamiany lub konwersji jednostek uczestnictwa oraz o zasadach i terminach składania innych dyspozycji i oświadczeń związanych z uczestnictwem w funduszu inwestycyjnym, w tym udzielania lub odwoływania pełnomocnictw;

5) udostępniania osobom zapisującym się na jednostki uczestnictwa funduszu inwestycyjnego lub uczestnikom funduszu prospektu informacyjnego funduszu inwestycyjnego, kluczowych informacji dla inwestorów, kluczowych informacji albo informacji dla klienta alternatywnego funduszu inwestycyjnego, sprawozdań finansowych funduszu inwestycyjnego, a w przypadku funduszu z wydzielonymi subfunduszami - połączonych sprawozdań finansowych funduszu oraz sprawozdań jednostkowych subfunduszy.

3. Do dnia wpisania funduszu inwestycyjnego otwartego lub specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego do rejestru funduszy inwestycyjnych stronami umowy o świadczenie usługi dystrybucji są towarzystwo oraz podmiot, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 2 lub 3, lub ust. 2. Z chwilą wpisania funduszu inwestycyjnego otwartego lub specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego do rejestru funduszy inwestycyjnych fundusz inwestycyjny wstępuje w prawa i obowiązki towarzystwa z tytułu zawartej umowy o świadczenie usługi dystrybucji, z wyjątkiem obowiązku zapłaty wynagrodzenia za świadczenie usługi dystrybucji.

4. W przypadku gdy umowa o świadczenie usługi dystrybucji jest zawierana po dniu wpisania funduszu inwestycyjnego otwartego lub specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego do rejestru funduszy inwestycyjnych, stronami tej umowy są towarzystwo, fundusz inwestycyjny otwarty lub specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty oraz podmiot, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 2 lub 3, lub ust. 2.

5. Umowa o świadczenie usługi dystrybucji określa w szczególności:

1) przedmiot umowy;

2) szczegółowe zasady oraz sposób ustalania wysokości wynagrodzenia podmiotu świadczącego usługę dystrybucji;

3) zasady i terminy wypłaty wynagrodzenia przez towarzystwo.

6. Do zapłaty wynagrodzenia za świadczenie usługi dystrybucji na rzecz podmiotu, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 2 lub 3, lub ust. 2, jest obowiązane wyłącznie towarzystwo. Wypłata przez towarzystwo wynagrodzenia za świadczenie usługi dystrybucji na rzecz funduszu inwestycyjnego może nastąpić wyłącznie z wynagrodzenia stałego towarzystwa za zarządzanie funduszem inwestycyjnym, którego jednostek uczestnictwa ta usługa dotyczy.

7. Świadczenie usługi dystrybucji na rzecz towarzystwa lub funduszu inwestycyjnego nie może powodować zwiększenia wynagrodzenia towarzystwa za zarządzanie funduszem inwestycyjnym, którego jednostek uczestnictwa ta usługa dotyczy, ani obciążenia aktywów funduszu inwestycyjnego kosztami świadczenia tej usługi.

8. W przypadku gdy podstawą do obliczenia wynagrodzenia w danym okresie rozliczeniowym jest pozyskana wartość aktywów funduszu, do ustalenia wysokości wynagrodzenia nie może być wliczana wartość aktywów netto funduszu przypadająca na jednostki uczestnictwa nabyte za pośrednictwem podmiotu, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 2 lub 3, lub ust. 2, i utrzymywane przez uczestnika, które były podstawą obliczenia wynagrodzenia w poprzednich okresach rozliczeniowych.

9. Przy obliczaniu wysokości wynagrodzenia nie mogą być uwzględniane jednostki uczestnictwa zbyte przez fundusz za pośrednictwem podmiotu, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 2 lub 3, lub ust. 2, przed zawarciem umowy o świadczenie usługi dystrybucji.

10. W przypadku gdy wynagrodzenie jest ustalone kwotowo, stawka wynagrodzenia jest określona w umowie o świadczenie usługi dystrybucji odrębnie dla każdej z czynności, o której mowa w ust. 2, będącej przedmiotem umowy. W takim przypadku podstawą do wypłaty wynagrodzenia może być wyłącznie wartość faktycznie wykonanych w danym okresie rozliczeniowym czynności, o których mowa w ust. 2, przez podmiot, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 2 lub 3, lub ust. 2.

11. Wynagrodzenie może być pobierane przez podmiot, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 2 lub 3, lub ust. 2, jednorazowo lub w określonych ratach.

12. Przepisów ust. 1-11 nie stosuje się do funduszu zdefiniowanej daty, o którym mowa w ustawie z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych.";

10)
w art. 46 w ust. 2a wyrazy "sekurytyzowane wierzytelności" zastępuje się wyrazami "wierzytelności, o których mowa w art. 183 ust. 1, ";
11)
w art. 50 w ust. 8 wyrazy "funduszami sekurytyzacyjnymi" zastępuje się wyrazami "funduszami wierzytelności";
12)
w art. 50a w ust. 4 dodaje się zdanie trzecie w brzmieniu:

"W razie konieczności zarządzania portfelem inwestycyjnym funduszu lub jego częścią depozytariusz może zlecić wykonywanie tych czynności uprawnionym podmiotom zewnętrznym.";

13)
w art. 54:
a)
ust. 7 otrzymuje brzmienie:

"7. Przepisy ust. 1-6 i 9 stosuje się odpowiednio w przypadku, w którym dwa lub więcej podmiotów działa w porozumieniu przy nabywaniu albo obejmowaniu akcji lub praw z akcji towarzystwa funduszy inwestycyjnych w liczbie zapewniającej osiągnięcie albo przekroczenie poziomów określonych w ust. 1, przy wykonywaniu prawa głosu z akcji na poziomach określonych w ust. 1 lub wykonywaniu uprawnień podmiotu dominującego towarzystwa.",

b)
po ust. 7 dodaje się ust. 7a w brzmieniu:

"7a. Istnienie porozumienia, o którym mowa w ust. 7, domniemywa się w przypadku posiadania lub zamiaru nabycia lub objęcia akcji lub praw z akcji towarzystwa funduszy inwestycyjnych przez:

1) małżonków, ich wstępnych, zstępnych i rodzeństwo oraz powinowatych w tej samej linii lub w tym samym stopniu, co te osoby, jak również osoby pozostające w stosunku przysposobienia, opieki i kurateli;

2) osoby pozostające we wspólnym gospodarstwie domowym;

3) podmioty należące do tej samej grupy kapitałowej;

4) osoby finansujące nabycie akcji lub praw z akcji z tego samego źródła.";

14)
w art. 58 w ust. 1:
a)
pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) informacje i oświadczenia wymienione w art. 42b ust. 2, dotyczące członków zarządu, wraz ze wskazaniem osób, które będą sprawowały poszczególne funkcje, o których mowa w art. 42b ust. 1;",

b)
po pkt 4 dodaje się pkt 4a w brzmieniu:

"4a) informacje i oświadczenia wymienione w art. 42b ust. 2, dotyczące członków rady nadzorczej;";

15)
w art. 61 w ust. 4 w pkt 2 wyraz "warunków" zastępuje się wyrazem "wymogów";
16)
w art. 65:
a)
w ust. 2:
po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:

"1a) papierów wartościowych gwarantowanych przez Skarb Państwa;",

pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) certyfikatów inwestycyjnych emitowanych przez fundusz wierzytelności, o którym mowa w art. 183, zarządzany przez dane towarzystwo, jeżeli towarzystwo zarządza wyłącznie funduszami wierzytelności;",

b)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. W przypadku papierów wartościowych, o których mowa w ust. 2 pkt 1a, zobowiązania emitenta papierów wartościowych gwarantowanych przez Skarb Państwa muszą być objęte gwarancją Skarbu Państwa do wysokości 100% pozostających do wypłaty świadczeń pieniężnych wynikających z wyemitowanych papierów wartościowych objętych gwarancją wraz ze 100% należnych odsetek od tej kwoty i innych kosztów bezpośrednio związanych z tymi papierami wartościowymi.",

c)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Towarzystwo zarządzające wyłącznie funduszami wierzytelności, o których mowa w art. 183, może zaciągać pożyczki i kredyty oraz dokonywać emisji obligacji do wysokości kapitałów własnych tego towarzystwa, a także może udzielać poręczeń za zobowiązania funduszu wierzytelności zarządzanego przez to towarzystwo oraz udzielać pożyczek takiemu funduszowi.",

d)
w ust. 5 wyrazy "fundusze sekurytyzacyjne" zastępuje się wyrazami "fundusze wierzytelności",
e)
w ust. 6 we wprowadzeniu do wyliczenia wyrazy "funduszu sekurytyzacyjnego" zastępuje się wyrazami "funduszu wierzytelności";
17)
w art. 68 po ust. 1c dodaje się ust. 1d w brzmieniu:

"1d. W przypadku gdy towarzystwo zawarło umowę, której przedmiotem jest zlecenie zarządzania portfelem inwestycyjnym funduszu lub jego częścią, depozytariusz wchodzi w prawa i obowiązki wynikające z tej umowy z dniem wydania decyzji o cofnięciu towarzystwu zezwolenia na wykonywanie działalności lub wygaśnięcia tego zezwolenia. Jeżeli towarzystwo takiej umowy nie zawarło, depozytariusz może zawrzeć taką umowę. Przepis art. 46 stosuje się odpowiednio.";

18)
w art. 69 w ust. 3 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:

"W przypadku wygaśnięcia lub cofnięcia zezwolenia na wykonywanie działalności przez towarzystwo będące likwidatorem funduszu, który nie posiada depozytariusza, obowiązek, o którym mowa w zdaniu poprzednim, spoczywa na spółce, która pełniła funkcję towarzystwa do czasu przekazania dokumentów i innych nośników informacji, o których mowa w ust. 1, likwidatorowi, o którym mowa w art. 248 ust. 2c.";

19)
w art. 70a:
a)
uchyla się ust. 3,
b)
dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

"6. Zarządzający ASI prowadzi własną stronę internetową, na której zamieszcza w szczególności informacje oraz ogłoszenia wymagane przez prawo.";

20)
w art. 70d ust. 7 otrzymuje brzmienie:

"7. W przypadku alternatywnej spółki inwestycyjnej, która uzyskała zezwolenie, o którym mowa w art. 5 ust. 1 rozporządzenia 2015/760, zarządzający ASI jest obowiązany zatrudniać co najmniej jednego doradcę inwestycyjnego do wykonywania czynności zarządzania alternatywnymi spółkami inwestycyjnymi.";

21)
w art. 70f:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Alternatywna spółka inwestycyjna może być wprowadzana do obrotu wśród:

1) klientów profesjonalnych;

2) klientów detalicznych - w przypadku gdy uzyskała zezwolenie, o którym mowa w art. 5 ust. 1 rozporządzenia 2015/760.",

b)
uchyla się ust. 2,
c)
w ust. 5 pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) informacje o procedurach ustanowionych w celu zapobiegania wprowadzaniu do obrotu alternatywnej spółki inwestycyjnej przez zarządzającego ASI lub podmioty działające na jego zlecenie wśród klientów detalicznych - w przypadku alternatywnej spółki inwestycyjnej, która nie uzyskała zezwolenia, o którym mowa w art. 5 ust. 1 rozporządzenia 2015/760;";

22)
w art. 70k:
a)
w ust. 1 w zdaniu pierwszym po wyrazach "związanego z tymi decyzjami" dodaje się wyrazy ", a także spełnia warunek, o którym mowa w ust. 3",
b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Zarządzający ASI, na wniosek klienta profesjonalnego oraz w zakresie określonym w takim wniosku, może traktować go jak klienta detalicznego. Zarządzający ASI może traktować klienta profesjonalnego jak klienta detalicznego również pomimo braku takiego wniosku w przypadku alternatywnej spółki inwestycyjnej, która uzyskała zezwolenie, o którym mowa w art. 5 ust. 1 rozporządzenia 2015/760.",

c)
dodaje się ust. 3-7 w brzmieniu:

"3. Osoba fizyczna może być uznana za klienta profesjonalnego, jeżeli wartość jej wkładu do alternatywnej spółki inwestycyjnej będzie nie mniejsza niż równowartość w złotych kwoty 60 000 euro.

4. Środki na wniesienie przez osobę fizyczną wkładu lub udziału w przypadku, o którym mowa w ust. 3, nie mogą pochodzić z pożyczki, darowizny lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej z alternatywną spółką inwestycyjną, zarządzającym ASI lub jednostką powiązaną z tymi podmiotami w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości.

5. Równowartość w złotych kwoty wyrażonej w euro, o której mowa w ust. 3, ustala się przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na dzień wniesienia wkładu lub udziału.

6. Czynność prawna mająca za przedmiot prawa uczestnictwa w alternatywnej spółce inwestycyjnej, prowadząca do przeniesienia tych praw lub uprawnień z nich wynikających na podmiot inny niż inwestor tej alternatywnej spółki inwestycyjnej oraz zarządzający ASI zarządzający tą alternatywną spółką inwestycyjną wymaga wyrażenia zgody w formie pisemnej przez zarządzającego ASI zarządzającego tą alternatywną spółką inwestycyjną. Zarządzający ASI odmawia wyrażenia zgody, jeżeli po dokonaniu weryfikacji podmiot, o którym mowa w zdaniu pierwszym, nie spełnia warunków pozwalających na jego uznanie za klienta profesjonalnego, z uwzględnieniem ust. 3 i 4. Czynność prawna dokonana bez wyrażenia zgody przez zarządzającego ASI jest nieważna.

7. Przepisów ust. 3-6 nie stosuje się, w przypadku gdy co najmniej 50% praw uczestnictwa alternatywnej spółki inwestycyjnej posiadają klienci profesjonalni, o których mowa w art. 2 pkt 13a lit. a-m.";

23)
w art. 70l w ust. 2 pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6) opracować i wdrożyć procedury postępowania z reklamacjami inwestorów detalicznych alternatywnej spółki inwestycyjnej i unijnego AFI - w przypadku alternatywnej spółki inwestycyjnej, która uzyskała zezwolenie, o którym mowa w art. 5 ust. 1 rozporządzenia 2015/760;";

24)
w art. 70s w ust. 3:
a)
w pkt 4 w lit. a po wyrazach "działalności gospodarczej, " dodaje się wyrazy "dane dotyczące wartości wniesionych przez nie wkładów, informacje o pochodzeniu środków na wniesienie wkładów, a także o przeprowadzeniu weryfikacji tych osób jako klientów profesjonalnych, ",
b)
w pkt 15 lit. d otrzymuje brzmienie:

"d) oświadczenie firmy audytorskiej o zgodności przyjętych w regulacjach wewnętrznych ASI metod i zasad wyceny aktywów alternatywnej spółki inwestycyjnej z przepisami dotyczącymi rachunkowości, a także o zgodności i kompletności tych zasad z przyjętą dla danej spółki strategią inwestycyjną, ";

25)
w art. 70t w ust. 4 w pkt 4 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

"5) inwestorzy alternatywnej spółki inwestycyjnej nie spełniają kryteriów klienta profesjonalnego lub środki na pokrycie przez osobę fizyczną wkładu w przypadkach, o których mowa w art. 70k ust. 3, pochodzą z pożyczki, darowizny lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej z alternatywną spółką inwestycyjną, zarządzającym ASI lub jednostką powiązaną z tymi podmiotami w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości.";

26)
w art. 70x po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. W przypadku gdy zewnętrznie zarządzający ASI zawarł umowę, której przedmiotem jest zlecenie zarządzania portfelem inwestycyjnym alternatywnej spółki inwestycyjnej lub jego częścią, depozytariusz wchodzi w prawa i obowiązki wynikające z tej umowy z dniem wygaśnięcia zezwolenia na wykonywanie działalności przez zewnętrznie zarządzającego ASI lub z dniem wydania decyzji o cofnięciu tego zezwolenia. Jeżeli zewnętrznie zarządzający ASI takiej umowy nie zawarł, depozytariusz może zawrzeć taką umowę. Przepisy art. 70g ust. 5-8 i 11-16 stosuje się odpowiednio.";

27)
w art. 70zb w ust. 4 wyrazy "działów IIIb, IV, XII i XIII" zastępuje się wyrazami "działów IIIb, IV i XII";
28)
w art. 70zc:
a)
w ust. 2:
po pkt 1 dodaje się pkt 1a brzmieniu:

"1a) statut lub umowę alternatywnej spółki inwestycyjnej, którą wnioskodawca zamierza zarządzać;",

w pkt 5 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 6 w brzmieniu:

"6) informację o inwestorach alternatywnej spółki inwestycyjnej, wartości wniesionych przez nich wkładów, pochodzeniu środków na wniesienie wkładów, a także przeprowadzeniu weryfikacji tych osób jako klientów profesjonalnych.",

b)
w ust. 3 w pkt 2 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 3 w brzmieniu:

"3) inwestorzy alternatywnej spółki inwestycyjnej nie spełniają kryteriów klienta profesjonalnego lub środki na wniesienie przez osobę fizyczną wkładu w przypadkach, o których mowa w art. 70k ust. 3, pochodzą z pożyczki, darowizny lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej z alternatywną spółką inwestycyjną, zarządzającym ASI lub jednostką powiązaną z tymi podmiotami w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości.";

29)
w art. 70zd:
a)
w ust. 1 w pkt 2 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 3 w brzmieniu:

"3) numer w Krajowym Rejestrze Sądowym zarządzającego ASI, a w przypadku zewnętrznie zarządzającego ASI - dodatkowo numer każdej zarządzanej przez niego alternatywnej spółki inwestycyjnej.",

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Zewnętrznie zarządzający ASI wpisany do rejestru zarządzających ASI zgłasza do tego rejestru każdą alternatywną spółkę inwestycyjną, którą zamierza zarządzać, przekazując Komisji informację o jej firmie (nazwie) i adresie siedziby wraz z opisem jej polityki inwestycyjnej oraz strategii inwestycyjnej albo oświadczeniem, że polityka ta oraz strategia są zgodne z opisem, o którym mowa w art. 70zc ust. 2 pkt 4 lit. b, a także statut lub umowę tej spółki.";

30)
w art. 70zf w ust. 1 po pkt 1 dodaje się pkt 1a-1d w brzmieniu:

"1a) wykreślenia zarządzającego ASI z rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego;

1b) nieuiszczenia opłaty za wpis do rejestru zarządzających ASI, powiększonej o należne odsetki, w terminie 6 miesięcy od dnia doręczenia pisma informującego o wpisie do rejestru zarządzających ASI oraz wysokości związanej z tym opłaty;

1c) nieuiszczenia rocznej opłaty na pokrycie kosztów nadzoru nad rynkiem kapitałowym, o której mowa w art. 236 ust. 2g, powiększonej o należne odsetki, w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku uiszczenia tej opłaty;

1d) nieprzekazania sprawozdania okresowego, o którym mowa w art. 222c ust. 1, uwzględniającego informacje określone w art. 222e ust. 1, w terminie 6 miesięcy od dnia upływu terminu na przekazanie tego sprawozdania;";

31)
po art. 73 dodaje się art. 73a w brzmieniu:

"Art. 73a. Depozytariusz będący podmiotem, o którym mowa w art. 71 ust. 2 pkt 1, jest obowiązany do wskazania Komisji członków zarządu odpowiedzialnych za wykonywanie czynności depozytariusza.";

32)
w art. 81d:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Depozytariusz jest obowiązany do wytoczenia powództwa na rzecz klientów detalicznych alternatywnej spółki inwestycyjnej, która uzyskała zezwolenie, o którym mowa w art. 5 ust. 1 rozporządzenia 2015/760, przeciwko zarządzającemu ASI albo zarządzającemu z UE z tytułu szkody spowodowanej niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem obowiązków w zakresie zarządzania alternatywną spółką inwestycyjną.",

b)
w ust. 2 wyrazy "inwestora detalicznego" zastępuje się wyrazami "klienta detalicznego",
c)
ust. 4-6 otrzymują brzmienie:

"4. Z uwzględnieniem art. 98 § 1 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego, koszty procesu ponosi klient detaliczny, z wyjątkiem kosztów zastępstwa procesowego tego klienta, które w przypadku przegrania procesu ponosi depozytariusz.

5. W przypadku gdy depozytariusz stwierdzi brak podstaw do wytoczenia powództwa, jest obowiązany zawiadomić o tym klienta detalicznego, nie później niż w terminie trzech tygodni od dnia złożenia wniosku przez tego klienta.

6. Jeżeli z wnioskiem, o którym mowa w ust. 2, wystąpiło kilku klientów detalicznych alternatywnej spółki inwestycyjnej, o której mowa w ust. 1, a szkoda każdego z klientów detalicznych spowodowana jest niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem tych samych obowiązków zarządzającego ASI albo zarządzającego z UE, i w ocenie depozytariusza zasadne jest wytoczenie powództwa także w imieniu innych klientów detalicznych tej alternatywnej spółki inwestycyjnej, depozytariusz ogłasza na swojej stronie internetowej informację o zamiarze wytoczenia powództwa, o którym mowa w ust. 1, oraz możliwości zgłaszania przez klientów detalicznych depozytariuszowi wniosków o wytoczenie takiego powództwa w terminie 2 miesięcy od dnia ogłoszenia.";

33)
w art. 90 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Terminy, o których mowa w ust. 1, nie mogą być dłuższe niż 5 dni roboczych.";

34)
w art. 101:
a)
w ust. 1:
po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:

"1a) certyfikaty inwestycyjne emitowane przez fundusze portfelowe, o których mowa w art. 179 ust. 1, mające siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;",

w pkt 3:

-- lit. a otrzymuje brzmienie:

"a) instytucje te oferują publicznie tytuły uczestnictwa i umarzają je na żądanie uczestnika bezpośrednio lub pośrednio z aktywów tych instytucji albo zapewniają, że giełdowa wartość tytułów uczestnictwa tych instytucji nie różni się w znaczny sposób od wartości aktywów netto na tytuły uczestnictwa tych instytucji, ",

-- lit. c otrzymuje brzmienie:

"c) przepisy właściwe ze względu na siedzibę tych instytucji zapewniają ochronę interesów inwestorów w zakresie co najmniej takim, jak określoną w prawie wspólnotowym regulującym zasady zbiorowego inwestowania w papiery wartościowe, ",

część wspólna otrzymuje brzmienie:

"- pod warunkiem że nie więcej niż 10% wartości aktywów tych funduszy inwestycyjnych otwartych, funduszy portfelowych, o których mowa w art. 179 ust. 1, funduszy zagranicznych lub instytucji może być, zgodnie z ich statutem lub regulaminem, zainwestowana łącznie w jednostki uczestnictwa innych funduszy inwestycyjnych otwartych, certyfikaty inwestycyjne innych funduszy portfelowych, o których mowa w art. 179 ust. 1, oraz tytuły uczestnictwa innych funduszy zagranicznych i instytucji wspólnego inwestowania.",

b)
ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Fundusz inwestycyjny otwarty nie może lokować więcej niż 20% wartości swoich aktywów w jednostki uczestnictwa jednego funduszu inwestycyjnego otwartego, certyfikaty inwestycyjne jednego funduszu portfelowego, o którym mowa w art. 179 ust. 1, lub tytuły uczestnictwa funduszu zagranicznego lub tytuły uczestnictwa instytucji wspólnego inwestowania, o której mowa w ust. 1, a jeżeli ten fundusz inwestycyjny otwarty, fundusz portfelowy, o którym mowa w art. 179 ust. 1, fundusz zagraniczny lub instytucja wspólnego inwestowania jest funduszem z wydzielonymi subfunduszami lub funduszem lub instytucją składającą się z subfunduszy i każdy z subfunduszy stosuje inną politykę inwestycyjną - więcej niż 20% wartości swoich aktywów w jednostki uczestnictwa, certyfikaty inwestycyjne lub tytuły uczestnictwa jednego subfunduszu. W przypadku lokat w jednostki uczestnictwa, certyfikaty inwestycyjne lub tytuły uczestnictwa jednego subfunduszu, o których mowa w zdaniu poprzednim, prospekt informacyjny funduszu powinien zawierać informację o dodatkowym ryzyku związanym z takimi lokatami funduszu.

3. Łączna wartość lokat w certyfikaty inwestycyjne funduszy portfelowych, o których mowa w art. 179 ust. 1, oraz tytuły uczestnictwa instytucji wspólnego inwestowania inne niż jednostki uczestnictwa funduszy inwestycyjnych otwartych lub tytuły uczestnictwa funduszy zagranicznych nie może przewyższać 30% wartości aktywów funduszu.";

35)
art. 105 otrzymuje brzmienie;

"Art. 105. Fundusz inwestycyjny otwarty, nabywając papiery wartościowe w wykonaniu umowy o gwarancję emisji, o której mowa w art. 14a ust. 5 ustawy o ofercie publicznej, nie może naruszyć ograniczeń, o których mowa w art. 96-100.";

36)
w art. 117b w ust. 1 pkt 9 otrzymuje brzmienie:

"9) wskazanie inicjatora przeniesienia ryzyka z wierzytelności oraz podstawowych warunków umów zawartych przez towarzystwo w związku z procesem przeniesienia ryzyka z wierzytelności - w przypadku standaryzowanego funduszu wierzytelności;";

37)
po art. 123 dodaje się art. 123a-123e w brzmieniu:

"Art. 123a. 1. Na żądanie funduszu inwestycyjnego zamkniętego lub towarzystwa funduszy inwestycyjnych podmioty prowadzące rachunki papierów wartościowych lub rachunki zbiorcze są obowiązane udostępnić temu funduszowi lub temu towarzystwu informacje umożliwiające identyfikację uczestników funduszu inwestycyjnego zamkniętego oraz liczby wyemitowanych przez niego certyfikatów inwestycyjnych, posiadanych przez każdego z tych uczestników, według stanu na wskazany w tym żądaniu dzień, przypadający nie wcześniej niż na dzień jego złożenia.

2. Fundusz inwestycyjny zamknięty lub towarzystwo funduszy inwestycyjnych może zebrać informacje, o których mowa w ust. 1, za pośrednictwem Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych Spółki Akcyjnej. W takim przypadku fundusz inwestycyjny zamknięty lub towarzystwo funduszy inwestycyjnych składa żądanie, o którym mowa w ust. 1, do Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych Spółki Akcyjnej, wskazując w nim Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych Spółkę Akcyjną jako upoważnionego odbiorcę informacji, o których mowa w ust. 1, oraz dyspozycję jego dalszego przekazywania.

3. Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych Spółka Akcyjna niezwłocznie przekazuje żądanie, o którym mowa w ust. 1, uczestnikom prowadzącym rachunki papierów wartościowych lub rachunki zbiorcze.

4. Jeżeli certyfikaty inwestycyjne, których dotyczy żądanie, o którym mowa w ust. 1, są rejestrowane na rachunku zbiorczym, podmiot prowadzący ten rachunek niezwłocznie przekazuje to żądanie posiadaczowi tego rachunku, chyba że żądanie to nie zawiera takiej dyspozycji.

5. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, nie później niż w piątym dniu roboczym następującym po dniu wskazanym w żądaniu, o którym mowa w ust. 1, Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych Spółka Akcyjna udostępnia funduszowi inwestycyjnemu zamkniętemu lub towarzystwu funduszy inwestycyjnych, przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, informacje, o których mowa w ust. 1, otrzymane od uczestników, a także sporządzone na podstawie zapisów na rachunkach papierów wartościowych prowadzonych przez Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych Spółkę Akcyjną.

6. Fundusz inwestycyjny zamknięty lub towarzystwo funduszy inwestycyjnych może żądać sprostowania niekompletnych lub nieprawidłowych informacji przekazanych w odpowiedzi na żądanie, o którym mowa w ust. 1. Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio.

7. Przepisy ust. 2-5 w zakresie dotyczącym Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych Spółki Akcyjnej stosuje się odpowiednio do spółki, której Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych Spółka Akcyjna przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 1 pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

Art. 123b. 1. Pośrednik niezwłocznie przekazuje uczestnikom funduszu inwestycyjnego zamkniętego informacje, które ten fundusz udostępnia swoim uczestnikom w celu umożliwienia im wykonywania praw związanych z posiadanymi przez nich certyfikatami inwestycyjnymi.

2. W przypadku gdy informacje, o których mowa w ust. 1, są udostępniane na stronie internetowej funduszu inwestycyjnego zamkniętego, pośrednik przekazuje uczestnikom informację o adresie tej strony internetowej.

3. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się w przypadku, gdy fundusz inwestycyjny zamknięty przekaże informacje, o których mowa w ust. 1 i 2, bezpośrednio uczestnikom.

4. Pośrednik niezwłocznie przekazuje funduszowi inwestycyjnemu zamkniętemu otrzymane od uczestników informacje kierowane do tego funduszu związane z wykonywaniem praw wynikających z ich certyfikatów inwestycyjnych.

Art. 123c. Na wniosek uczestnika funduszu inwestycyjnego zamkniętego pośrednik przekazuje uczestnikowi informację o liczbie posiadanych przez niego certyfikatów inwestycyjnych według stanu na dzień wskazany we wniosku.

Art. 123d. 1. Pośrednicy udostępniają publicznie informacje o wynagrodzeniu oraz opłatach za usługi świadczone na podstawie przepisów art. 123a-123c.

2. Wynagrodzenie oraz opłaty za usługi świadczone na podstawie przepisów art. 123a-123c przez pośredników nie mogą być dyskryminujące i muszą być proporcjonalne do faktycznych kosztów poniesionych w związku ze świadczeniem usług.

3. Jeżeli jest to uzasadnione zróżnicowaniem faktycznych kosztów poniesionych w związku ze świadczeniem usług, pośrednicy mogą pobierać od podmiotów mających siedzibę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wyższe wynagrodzenie i opłaty za usługi świadczone na podstawie przepisów art. 123a-123c niż wynagrodzenie i opłaty pobierane od podmiotów mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Art. 123e. Dane osobowe uczestników funduszy inwestycyjnych zamkniętych przetwarzane na podstawie przepisów art. 123a-123c przez pośredników mogą być przetwarzane wyłącznie w celu umożliwienia funduszowi inwestycyjnemu zamkniętemu identyfikacji swoich uczestników, zapewnienia bezpośredniej komunikacji z nimi oraz ułatwienia wykonywania praw uczestników i zaangażowania w sprawy funduszu.";

38)
w art. 136 w ust. 1 po wyrazach "określony w" dodaje się wyrazy "prospekcie informacyjnym, ";
39)
w art. 145 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Papiery wartościowe lub instrumenty rynku pieniężnego wyemitowane przez jeden podmiot, wierzytelności wobec tego podmiotu i udziały w tym podmiocie nie mogą stanowić, z zastrzeżeniem ust. 4, łącznie więcej niż 20% wartości aktywów funduszu, przy czym w przypadku zawarcia przez fundusz wierzytelności umowy, o której mowa w art. 183 ust. 5, ograniczenie to odnosi się do poszczególnych wierzytelności, o których mowa w art. 183 ust. 1.";

40)
w art. 148 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Fundusz inwestycyjny zamknięty, który lokuje aktywa w lokaty, o których mowa w art. 147 ust. 1 pkt 1 lit. a i b oraz pkt 2, jest obowiązany dostosować strukturę portfela inwestycyjnego do wymagań wynikających z zasad dywersyfikacji lokat, o których mowa w ustawie oraz statucie funduszu, w terminie 24 miesięcy od dnia rejestracji funduszu, z zastrzeżeniem art. 197 ust. 2.";

41)
art. 156 otrzymuje brzmienie:

"Art. 156. Fundusz inwestycyjny zamknięty, obejmując papiery wartościowe w wykonaniu umowy o gwarancję emisji, o której mowa w art. 14a ust. 5 ustawy o ofercie publicznej, nie może naruszyć ograniczeń, o których mowa w art. 145 ust. 3 i 4.";

42)
w art. 179:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Fundusz inwestycyjny zamknięty może być utworzony jako fundusz portfelowy dokonujący w sposób ciągły emisji certyfikatów inwestycyjnych, które zgodnie ze statutem funduszu będą dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu, pod warunkiem że fundusz lokuje swoje aktywa wyłącznie w sposób określony w art. 182.",

b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:

"1a. Fundusz portfelowy jest przedsiębiorstwem zbiorowego inwestowania innym niż typu zamkniętego w rozumieniu art. 2 lit. p rozporządzenia 2017/1129.

1b. Fundusz portfelowy wykupuje certyfikaty inwestycyjne na żądanie uczestnika funduszu.",

c)
w ust. 3 wyrazy "art. 119 i 120, art. 129 i 130, art. 132 oraz art. 134" zastępuje się wyrazami "art. 119, art. 120, art. 129, art. 130, art. 132, art. 134 oraz art. 137",
d)
uchyla się ust. 4,
e)
dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

"6. W przypadku odmowy dopuszczenia certyfikatów inwestycyjnych do obrotu na rynku regulowanym obrót nimi może być prowadzony w alternatywnym systemie obrotu.";

43)
po art. 179 dodaje się art. 179a w brzmieniu:

"Art. 179a. 1. Fundusz portfelowy sporządza prospekt informacyjny.

2. Prospekt informacyjny funduszu portfelowego udostępnia się przy proponowaniu objęcia certyfikatów inwestycyjnych tego funduszu.

3. Prospekt informacyjny funduszu portfelowego powinien zawierać prawdziwe, rzetelne i kompletne informacje o funduszu portfelowym, gwarancie emisji, osobach odpowiedzialnych za informacje zawarte w tym prospekcie, depozytariuszu funduszu oraz podmiotach zarządzających portfelem inwestycyjnym funduszu lub jego częścią, a także o objętych prospektem certyfikatach inwestycyjnych i zasadach przeprowadzania zapisów na certyfikaty inwestycyjne lub ubiegania się o ich dopuszczenie do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzenie do alternatywnego systemu obrotu, według stanu na dzień jego udostępnienia do publicznej wiadomości.

4. Informacje zawarte w prospekcie informacyjnym przedstawia się w języku zrozumiałym dla inwestorów w sposób umożliwiający inwestorom ocenę wpływu tych informacji na sytuację gospodarczą, majątkową i finansową funduszu portfelowego.

5. W przypadku gdy specyfika opisywanych w prospekcie informacyjnym danych wymaga podania dodatkowych informacji, gwarantujących ich prawdziwy, rzetelny i kompletny obraz lub jeżeli dodatkowe informacje mają znaczący wpływ na ocenę certyfikatów będących przedmiotem ubiegania się o dopuszczenie do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzenie do alternatywnego systemu obrotu, fundusz portfelowy zamieszcza te informacje w tym prospekcie.

6. Informacje zawarte w prospekcie informacyjnym są aktualizowane przez sporządzenie tekstu jednolitego co najmniej raz w roku, w terminie do dnia 31 maja roku następującego po zakończeniu roku obrotowego.

7. Zmiany informacji objętych prospektem informacyjnym, które mogą mieć znaczący wpływ na zmianę oceny ryzyka inwestycyjnego funduszu portfelowego, dokonuje się niezwłocznie.

8. Zmiany informacji objętych prospektem informacyjnym wynikających ze zmiany statutu funduszu dokonuje się niezwłocznie, nie później jednak niż w dniu wejścia w życie zmiany statutu. W takim przypadku tekst jednolity prospektu informacyjnego niezwłocznie zamieszcza się na stronie internetowej towarzystwa zarządzającego funduszem portfelowym.

9. Informacje zawarte w prospekcie informacyjnym aktualizuje się niezwłocznie w przypadku:

1) utworzenia nowego funduszu powiązanego;

2) zmiany zasad przeprowadzania zapisów na certyfikaty inwestycyjne;

3) zmiany sposobu lub warunków emisji i wykupu certyfikatów inwestycyjnych;

4) powierzenia lub przekazania czynności depozytariusza w przypadkach, o których mowa w art. 81i ust. 3.

10. Minister właściwy do spraw instytucji finansowych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki, jakim powinien odpowiadać prospekt informacyjny funduszu portfelowego, w szczególności treść i zakres informacji ujawnianych w prospekcie, mając na uwadze umożliwienie nabywcom certyfikatów inwestycyjnych dokonania oceny ryzyka związanego z lokatami funduszu oraz ryzyka związanego z inwestowaniem w te certyfikaty inwestycyjne.";

44)
w dziale VII tytuł rozdziału 3 otrzymuje brzmienie:

"Fundusz wierzytelności";

45)
w art. 183 ust. 1-5 otrzymują brzmienie:

"1. Fundusz inwestycyjny zamknięty może być utworzony jako fundusz wierzytelności lokujący aktywa w:

1) wierzytelności, w tym wierzytelności finansowane ze środków publicznych w rozumieniu odrębnych przepisów, lub

2) prawa do świadczeń z tytułu określonych wierzytelności, wyodrębnionych przez inicjatora przeniesienia ryzyka z wierzytelności lub inny podmiot, który zawarł z funduszem umowę zobowiązującą go do przekazywania funduszowi wszystkich świadczeń uzyskanych w związku z tymi wierzytelnościami.

2. Fundusz wierzytelności może być utworzony jako:

1) standaryzowany fundusz wierzytelności;

2) niestandaryzowany fundusz wierzytelności.

3. Fundusz wierzytelności ma obowiązek oraz wyłączne prawo używania w nazwie oznaczenia:

1) "standaryzowany fundusz wierzytelności" - w przypadku funduszu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1;

2) "niestandaryzowany fundusz wierzytelności" - w przypadku funduszu, o którym mowa w ust. 2 pkt 2.

4. Umowa o przekazywanie funduszowi wszystkich świadczeń otrzymywanych przez inicjatora przeniesienia ryzyka z wierzytelności lub inny podmiot, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, z określonej puli wierzytelności lub z określonych wierzytelności (umowa o subpartycypację) zawiera zobowiązanie tych podmiotów do przekazywania funduszowi:

1) całości pożytków z wierzytelności;

2) kwot głównych z wierzytelności;

3) kwot uzyskanych z tytułu realizacji zabezpieczeń wierzytelności - w przypadku gdy zaspokojenie się inicjatora przeniesienia ryzyka z wierzytelności lub uprawnionego z wierzytelności innego podmiotu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nastąpiło przez realizację zabezpieczeń.

5. Umowę zobowiązującą do nabycia wierzytelności, puli wierzytelności oraz umowę o subpartycypację zawiera się w formie pisemnej albo elektronicznej pod rygorem nieważności.";

46)
w art. 184 w ust. 1:
a)
we wprowadzeniu do wyliczenia wyrazy "fundusz sekurytyzacyjny" zastępuje się wyrazami "fundusz wierzytelności",
b)
w części wspólnej wyrazy "funduszu sekurytyzacyjnego" zastępuje się wyrazami "funduszu wierzytelności";
47)
w art. 185:
a)
w ust. 1 wyrazy "fundusz sekurytyzacyjny" zastępuje się wyrazami "fundusz wierzytelności",
b)
w ust. 3 wyrazy "fundusz sekurytyzacyjny" zastępuje się wyrazami "fundusz wierzytelności",
c)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Standaryzowany fundusz wierzytelności ma obowiązek lokować co najmniej 75% wartości aktywów danego subfunduszu wyłącznie w jedną pulę wierzytelności lub prawa do wszystkich świadczeń otrzymywanych przez inicjatora przeniesienia ryzyka z wierzytelności z tytułu jednej puli wierzytelności, z zastrzeżeniem ust. 5.",

d)
w ust. 5:
we wprowadzeniu do wyliczenia wyrazy "standaryzowanego funduszu sekurytyzacyjnego" zastępuje się wyrazami "standaryzowanego funduszu wierzytelności",
pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) inicjatorami przeniesienia ryzyka z wierzytelności są banki krajowe, instytucje kredytowe lub spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe;",

e)
w ust. 6 wyrazy "fundusz sekurytyzacyjny" zastępuje się wyrazami "fundusz wierzytelności";
48)
w art. 186:
a)
w ust. 1:
we wprowadzeniu do wyliczenia wyrazy "fundusz sekurytyzacyjny" zastępuje się wyrazami "fundusz wierzytelności",
pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) fundusz otrzymał od inicjatorów przeniesienia ryzyka z wierzytelności wszystkie świadczenia należne mu z tytułu określonych pul wierzytelności.",

b)
w ust. 2:
we wprowadzeniu do wyliczenia wyrazy "fundusz sekurytyzacyjny" zastępuje się wyrazami "fundusz wierzytelności",
pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) fundusz otrzymał od inicjatora przeniesienia ryzyka z wierzytelności większość należnych mu świadczeń, a koszty funkcjonowania subfunduszu do przewidywanego momentu uzyskania pozostałych należnych funduszowi świadczeń przewyższałyby wartość tych świadczeń;",

w części wspólnej wyrazy "standaryzowanego funduszu sekurytyzacyjnego" zastępuje się wyrazami "standaryzowanego funduszu wierzytelności";
49)
w art. 187:
a)
w ust. 1 wyrazy "fundusz sekurytyzacyjny" zastępuje się wyrazami "fundusz wierzytelności",
b)
w ust. 3 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"Niestandaryzowany fundusz wierzytelności jest obowiązany lokować nie mniej niż 75% wartości aktywów funduszu, a w przypadku niestandaryzowanego funduszu wierzytelności z wydzielonymi subfunduszami - nie mniej niż 75% wartości aktywów każdego subfunduszu, w:",

c)
w ust. 4 wyrazy "niestandaryzowanego funduszu sekurytyzacyjnego" zastępuje się wyrazami "niestandaryzowanego funduszu wierzytelności";
50)
w art. 188:
a)
w ust. 1 we wprowadzeniu do wyliczenia wyrazy "fundusz sekurytyzacyjny" zastępuje się wyrazami "fundusz wierzytelności",
b)
w ust. 3 wyrazy "Fundusz sekurytyzacyjny" zastępuje się wyrazami "Fundusz wierzytelności",
c)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Fundusz wierzytelności, w którym działa zgromadzenie inwestorów, może dokonywać emisji obligacji w wysokości nieprzekraczającej:

1) 25% wartości aktywów netto - w przypadku standaryzowanego funduszu wierzytelności,

2) 75% wartości aktywów netto - w przypadku niestandaryzowanego funduszu wierzytelności

- na dzień poprzedzający dzień podjęcia przez zgromadzenie inwestorów uchwały o emisji obligacji, pod warunkiem że statut funduszu wierzytelności, od dnia jego nadania przez towarzystwo zgodnie z art. 15 ust. 1 pkt 1, będzie dopuszczał dokonywanie emisji obligacji. Przepisy art. 144 ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.";

51)
w art. 188a:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Fundusz wierzytelności może nabywać prawa własności rzeczy ruchomych wyłącznie w przypadku, gdy ich nabycie przez fundusz następuje:

1) wraz z nabyciem wierzytelności, o których mowa w art. 183 ust. 1, których rzeczy te stanowią zabezpieczenie, lub

2) w drodze realizacji zabezpieczeń nabytych wierzytelności, o których mowa w art. 183 ust. 1.",

b)
w ust. 2 wyrazy "Fundusz sekurytyzacyjny" zastępuje się wyrazami "Fundusz wierzytelności",
c)
w ust. 3 wyrazy "fundusz sekurytyzacyjny" zastępuje się wyrazami "fundusz wierzytelności";
52)
w art. 189:
a)
w ust. 1 we wprowadzeniu do wyliczenia wyrazy "fundusz sekurytyzacyjny" zastępuje się wyrazami "fundusz wierzytelności",
b)
w ust. 2 wyrazy "funduszu sekurytyzacyjnego" zastępuje się wyrazami "funduszu wierzytelności",
c)
w ust. 3 wyrazy "funduszu sekurytyzacyjnego" zastępuje się wyrazami "funduszu wierzytelności";
53)
w art. 190 w ust. 1 wyrazy "funduszu sekurytyzacyjnego" zastępuje się wyrazami "funduszu wierzytelności";
54)
w art. 191 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"Fundusz wierzytelności może, uwzględniając interes uczestników funduszu, zawierać umowy związane z procesem przeniesienia ryzyka z wierzytelności, w szczególności:";

55)
w art. 192:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Zarządzanie wierzytelnościami, o których mowa w art. 183 ust. 1, w tym zarządzanie pulą wierzytelności, przez podmiot inny niż towarzystwo wymaga uzyskania przez ten podmiot zezwolenia Komisji.",

b)
uchyla się ust. 2,
c)
w ust. 4:
pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) procedury zarządzania wierzytelnościami, o których mowa w art. 183 ust. 1, w tym zasady windykacji tych wierzytelności;",

pkt 5 i 6 otrzymują brzmienie:

"5) opis posiadanych przez wnioskodawcę warunków technicznych i organizacyjnych do wykonywania zarządzania wierzytelnościami, o których mowa w art. 183 ust. 1;

6) wskazanie osób odpowiedzialnych za zarządzanie wierzytelnościami, o których mowa w art. 183 ust. 1;",

pkt 8 otrzymuje brzmienie:

"8) zasady przechowywania i archiwizowania dokumentów związanych z zarządzaniem wierzytelnościami, o których mowa w art. 183 ust. 1;",

d)
w ust. 6 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) wnioskodawca nie daje rękojmi na wykonywanie zarządzania wierzytelnościami, o których mowa w art. 183 ust. 1, zgodnie z zasadami uczciwego obrotu lub w sposób należycie zabezpieczający interesy uczestników funduszu wierzytelności.",

e)
ust. 9a otrzymuje brzmienie:

"9a. Podmiot, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany przekazywać Komisji, w terminie do dnia 15 lipca, dokumenty, o których mowa w ust. 4 pkt 4, przedstawiające jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia poprzedniego roku oraz oświadczenie o łącznej wysokości przychodów osiągniętych w poprzednim roku kalendarzowym z tytułu zarządzania wierzytelnościami, o których mowa w art. 183 ust. 1, funduszy wierzytelności.";

56)
art. 192a i art. 193 otrzymują brzmienie:

"Art. 192a. Podmiot, o którym mowa w art. 192 ust. 1, jest obowiązany prowadzić działalność w zakresie zarządzania wierzytelnościami, o których mowa w art. 183 ust. 1, z zachowaniem zasad uczciwego obrotu oraz w sposób należycie zabezpieczający interesy uczestników funduszu wierzytelności.

Art. 193. Fundusz wierzytelności oraz podmiot, z którym towarzystwo zawarło umowę o zarządzanie wierzytelnościami, o których mowa w art. 183 ust. 1, zbierają i przetwarzają dane osobowe dłużników wierzytelności jedynie w celach związanych z zarządzaniem tymi wierzytelnościami.";

57)
w art. 194 w ust. 1 wyrazy "funduszu sekurytyzacyjnego" zastępuje się wyrazami "funduszu wierzytelności";
58)
w art. 195 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W przypadku gdy fundusz wierzytelności nabywa wierzytelności albo pulę wierzytelności zabezpieczonych hipoteką lub zastawem rejestrowym, sąd prowadzący księgę wieczystą lub rejestr zastawów, na wniosek funduszu o wpis zmiany dotychczasowego wierzyciela, dokonuje wpisu w księdze wieczystej lub w rejestrze zastawów zmiany wierzyciela, na rzecz którego była ustanowiona hipoteka lub zastaw rejestrowy. Fundusz wierzytelności, składając wniosek do sądu, dołącza wyciąg z ksiąg rachunkowych, podpisany przez osoby upoważnione do składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych funduszu, potwierdzający nabycie wierzytelności przez fundusz wierzytelności albo puli wierzytelności zabezpieczonych hipoteką lub zastawem rejestrowym.";

59)
w art. 197 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. W przypadku, w którym wpłaty na poczet opłacenia certyfikatów inwestycyjnych funduszu aktywów niepublicznych pochodzą w całości albo w części ze środków:

1) Unii Europejskiej, w tym w szczególności ze środków realizujących Politykę Spójności lub ze środków, o których mowa w art. 6 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiającego Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz. Urz. UE L 57 z 18.02.2021, str. 17, z późn. zm. 9 ), lub

2) o których mowa w art. 16a ust. 1 ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o systemie instytucji rozwoju (Dz. U. z 2023 r. poz. 1103)

- do lokat funduszu przepisu art. 145 ust. 3 nie stosuje się.";

60)
w art. 208zzi:
a)
w ust. 1 skreśla się wyrazy "prowadzące działalność jako fundusze aktywów niepublicznych, ",
b)
w ust. 2 w pkt 2 skreśla się wyrazy "prowadzącego działalność jako fundusz aktywów niepublicznych, ",
c)
w ust. 3 skreśla się wyrazy "prowadzący działalność jako fundusz aktywów niepublicznych, ",
d)
w ust. 4 we wprowadzeniu do wyliczenia skreśla się wyrazy "prowadzący działalność jako fundusz aktywów nie publicznych, ",
e)
po ust. 4 dodaje się ust. 4a-4c w brzmieniu:

"4a. Fundusz może brać udział w połączeniu, o którym mowa w ust. 1, jeżeli struktura jego portfela inwestycyjnego została dostosowana do wymagań określonych w ustawie i statucie funduszu.

4b. W przypadku gdy zgodnie z ostatnimi wycenami aktywów funduszu przejmowanego i funduszu przejmującego, dokonanymi zgodnie z art. 131, struktura portfela inwestycyjnego co najmniej jednego z tych funduszy nie była dostosowana do wymagań określonych w ustawie i statucie funduszu, połączenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, może nastąpić, jeżeli według stanu na dzień wykreślenia funduszu przejmowanego z rejestru funduszy inwestycyjnych struktura portfela inwestycyjnego funduszu przejmującego będzie dostosowana do wymagań określonych w ustawie i statucie funduszu.

4c. W przypadku gdy zgodnie z ostatnimi wycenami aktywów każdego z łączących się funduszy, dokonanymi zgodnie z art. 131, struktura portfela inwestycyjnego co najmniej jednego z tych funduszy nie była dostosowana do wymagań określonych w ustawie i statucie funduszu, połączenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, może nastąpić, jeżeli według stanu na dzień wpisania nowo tworzonego funduszu do rejestru funduszy inwestycyjnych struktura portfela inwestycyjnego nowo tworzonego funduszu będzie dostosowana do wymagań określonych w ustawie i statucie funduszu.",

f)
w ust. 5 skreśla się wyrazy "prowadzących działalność jako fundusz aktywów niepublicznych, ";
61)
w art. 208zzj w ust. 2 w pkt 7 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 8 w brzmieniu:

"8) oświadczenia podmiotów określonych w ust. 1, z których wynika, że:

a) w przypadku połączenia, o którym mowa w art. 208zzi ust. 2 pkt 1:

– zgodnie z ostatnimi wycenami aktywów funduszu przejmowanego i funduszu przejmującego, dokonanymi zgodnie z art. 131, struktura portfela inwestycyjnego każdego z tych funduszy została dostosowana do wymagań określonych w ustawie i statucie funduszu - w przypadku, o którym mowa w art. 208zzi ust. 4a,

– struktura portfela inwestycyjnego funduszu przejmującego będzie dostosowana do wymagań określonych w ustawie i statucie funduszu według stanu na dzień wykreślenia funduszu przejmowanego z rejestru funduszy inwestycyjnych - w przypadku, o którym mowa w art. 208zzi ust. 4b,

b) w przypadku połączenia, o którym mowa w art. 208zzi ust. 2 pkt 2:

– zgodnie z ostatnimi wycenami aktywów każdego z łączących się funduszy, dokonanymi zgodnie z art. 131, struktura portfela inwestycyjnego każdego z tych funduszy została dostosowana do wymagań określonych w ustawie i statucie funduszu - w przypadku, o którym mowa w art. 208zzi ust. 4a,

– struktura portfela inwestycyjnego nowo tworzonego funduszu będzie dostosowana do wymagań określonych w ustawie i statucie funduszu według stanu na dzień wpisania nowo tworzonego funduszu do rejestru funduszy inwestycyjnych - w przypadku, o którym mowa w art. 208zzi ust. 4c.";

62)
w art. 208zzk w ust. 7 skreśla się wyrazy "prowadzącego działalność jako fundusz aktywów niepublicznych, ";
63)
w art. 208zzm w ust. 1 skreśla się wyrazy "prowadzących działalność jako fundusze aktywów niepublicznych";
64)
art. 208zzo otrzymuje brzmienie:

"Art. 208zzo. 1. W przypadku, o którym mowa w art. 208zzi ust. 4a:

1) fundusz przejmujący jest obowiązany dostosować strukturę portfela inwestycyjnego do wymagań określonych w ustawie i statucie funduszu w terminie 12 miesięcy od dnia wykreślenia funduszu przejmowanego z rejestru funduszy inwestycyjnych - w przypadku połączenia, o którym mowa w art. 208zzi ust. 2 pkt 1;

2) nowo tworzony fundusz jest obowiązany dostosować strukturę portfela inwestycyjnego do wymagań określonych w ustawie i statucie funduszu w terminie, o którym mowa w art. 157 ust. 3 - w przypadku połączenia, o którym mowa w art. 208zzi ust. 2 pkt 2.

2. Fundusz przejmujący - w terminie 14 dni od dnia upływu terminu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, a nowo tworzony fundusz - w terminie 14 dni od dnia upływu terminu, o którym mowa w art. 157 ust. 3, jest obowiązany przekazać Komisji oświadczenie o dostosowaniu albo niedostosowaniu struktury portfela inwestycyjnego do wymagań określonych w ustawie i statucie funduszu.

3. Do oświadczenia, o którym mowa w ust. 2, załącza się informację na temat struktury portfela inwestycyjnego funduszu przejmującego albo nowo tworzonego funduszu, a w przypadku niedostosowania struktury portfela inwestycyjnego do wymagań określonych w ustawie i statucie funduszu -również informację o przyczynach takiego niedostosowania.

4. W przypadku niedostosowania struktury portfela inwestycyjnego do wymagań określonych w ustawie i statucie funduszu Komisja wzywa towarzystwo do usunięcia tej nieprawidłowości i wyznacza funduszowi w tym celu odpowiedni termin, biorąc pod uwagę aktualną strukturę portfela inwestycyjnego funduszu oraz przyczyny niedostosowania wskazane w informacjach, o których mowa w ust. 3.

5. W przypadku nieusunięcia nieprawidłowości w terminie określonym w wezwaniu Komisja może nałożyć na towarzystwo karę pieniężną, o której mowa w art. 228 ust. 1c pkt 3.";

65)
po art. 208zzo dodaje się art. 208zzoa w brzmieniu:

"Art. 208zzoa. 1. W przypadku, o którym mowa w art. 208zzi ust. 4b, fundusz przejmujący jest obowiązany posiadać strukturę portfela inwestycyjnego zgodną z wymaganiami określonymi w ustawie i statucie funduszu według stanu na dzień wykreślenia funduszu przejmowanego z rejestru funduszy inwestycyjnych.

2. W przypadku, o którym mowa w art. 208zzi ust. 4c, nowo tworzony fundusz jest obowiązany posiadać strukturę portfela inwestycyjnego zgodną z wymaganiami określonymi w ustawie i statucie funduszu według stanu na dzień wpisania nowo tworzonego funduszu do rejestru funduszy inwestycyjnych.

3. Fundusz przejmujący - w terminie 14 dni od dnia wykreślenia funduszu przejmowanego z rejestru funduszy inwestycyjnych, a nowo tworzony fundusz - w terminie 14 dni od dnia wpisania nowo tworzonego funduszu do rejestru funduszy inwestycyjnych, jest obowiązany przekazać Komisji oświadczenie o dostosowaniu albo niedostosowaniu struktury portfela inwestycyjnego do wymagań określonych w ustawie i statucie funduszu.

4. Do oświadczenia, o którym mowa w ust. 3, załącza się informację na temat struktury portfela inwestycyjnego funduszu przejmującego albo nowo tworzonego funduszu, a w przypadku niedostosowania struktury portfela inwestycyjnego do wymagań określonych w ustawie i statucie funduszu - również informację o przyczynach takiego niedostosowania.

5. W przypadku niedostosowania struktury portfela inwestycyjnego do wymagań określonych w ustawie i statucie funduszu Komisja wzywa towarzystwo do usunięcia tej nieprawidłowości i wyznacza funduszowi w tym celu odpowiedni termin, biorąc pod uwagę aktualną strukturę portfela inwestycyjnego funduszu oraz przyczyny niedostosowania wskazane w informacjach, o których mowa w ust. 4.

6. W przypadku nieusunięcia nieprawidłowości w terminie określonym w wezwaniu Komisja może nałożyć na towarzystwo karę pieniężną, o której mowa w art. 228 ust. 1c pkt 3.";

66)
w art. 219:
a)
w ust. 3 po wyrazach "Publiczny fundusz inwestycyjny zamknięty" dodaje się wyrazy ", niebędący funduszem portfelowym, o którym mowa w art. 179 ust. 1, ",
b)
po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

"3a. Fundusz portfelowy, o którym mowa w art. 179 ust. 1, publikuje prospekt informacyjny oraz informacje dla klienta alternatywnego funduszu inwestycyjnego, a także roczne i półroczne sprawozdania finansowe, na stronie internetowej wskazanej w statucie funduszu.",

c)
w ust. 5 w zdaniu pierwszym wyrazy "fundusz inwestycyjny otwarty oraz specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty" zastępuje się wyrazami "fundusz inwestycyjny otwarty, specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty oraz fundusz portfelowy, o którym mowa w art. 179 ust. 1, ";
67)
w art. 225a w ust. 1 pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) podmiot, o którym mowa w art. 192 ust. 1, w celu sprawdzenia, czy jego działalność w zakresie zarządzania wierzytelnościami, o których mowa w art. 183 ust. 1, jest zgodna z prawem, statutem funduszu inwestycyjnego, umową zawartą z towarzystwem oraz z udzielonym zezwoleniem, ";

68)
w art. 226 w ust. 1 pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7) podmiotu, o którym mowa w art. 192 ust. 1 - w celu sprawdzenia, czy jego działalność w zakresie zarządzania wierzytelnościami, o których mowa w art. 183 ust. 1, jest zgodna z prawem, statutem funduszu inwestycyjnego, umową zawartą z towarzystwem oraz z udzielonym zezwoleniem;";

69)
w art. 227 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Uprawnienia przysługujące upoważnionemu przedstawicielowi Komisji, o których mowa w ust. 2 i 3, stosuje się odpowiednio do likwidatora, o którym mowa w art. 248 ust. 2c, przy czym przysługują one wyłącznie w odniesieniu do likwidowanego funduszu. Likwidator, o którym mowa w art. 248 ust. 2c, ma obowiązek niezwłocznie wystąpić do podmiotu przechowującego dokumenty i inne nośniki informacji, o których mowa w art. 69 ust. 1, o ich przekazanie, wskazując termin, miejsce i sposób przekazania.";

70)
w art. 227a w ust. 1 w pkt 9 dwukrotnie użyte wyrazy "funduszu sekurytyzacyjnego" zastępuje się wyrazami "funduszu wierzytelności";
71)
w art. 228:
a)
w ust. 1c:
pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) ograniczyć zakres wykonywanej działalności zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi w zakresie:

a) rodzajów alternatywnych funduszy inwestycyjnych, którymi zarządza lub może zarządzać towarzystwo,

b) typów alternatywnych funduszy inwestycyjnych, którymi zarządza lub może zarządzać towarzystwo,

c) strategii inwestycyjnych, które mogą stosować alternatywne fundusze inwestycyjne, którymi zarządza lub może zarządzać towarzystwo, albo",

pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) nałożyć karę pieniężną w wysokości do 20 949 500 zł albo kwoty stanowiącej równowartość 10% całkowitego rocznego przychodu wykazanego w ostatnim zbadanym sprawozdaniu finansowym za rok obrotowy, a w przypadku braku takiego sprawozdania - karę pieniężną w wysokości do 10% prognozowanego całkowitego rocznego przychodu określonego w przedłożonej Komisji analizie ekonomiczno-finansowej, o której mowa w art. 58 ust. 1 pkt 3, jeżeli taka równowartość albo kwota 10% prognozowanego całkowitego rocznego przychodu określonego w takiej analizie przekraczają 20 949 500 zł, albo",

b)
po ust. 1c dodaje się ust. 1ca-1ck w brzmieniu:

"1ca. W przypadku gdy specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty, fundusz inwestycyjny zamknięty lub unijny AFI, którym zarządza towarzystwo, jest funduszem z wydzielonymi subfunduszami, ograniczenie zakresu wykonywanej działalności zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, o którym mowa w ust. 1c pkt 1 lit. a lub b, może dotyczyć jednego lub kilku subfunduszy wydzielonych w tym funduszu inwestycyjnym lub unijnym AFI.

1cb. Ograniczenie zakresu wykonywanej działalności zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, o którym mowa w ust. 1c pkt 1 lit. a lub b, stosuje się także do specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego, który przy dokonywaniu lokat stosuje zasady i ograniczenia inwestycyjne funduszu inwestycyjnego zamkniętego, w tym utworzonego jako fundusz aktywów niepublicznych, lub do subfunduszu wydzielonego w specjalistycznym funduszu inwestycyjnym otwartym, który przy dokonywaniu lokat stosuje zasady i ograniczenia inwestycyjne funduszu inwestycyjnego zamkniętego.

1cc. Ograniczenie zakresu wykonywanej działalności zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, o którym mowa w ust. 1c pkt 1, jest bezterminowe. Na uzasadniony wniosek towarzystwa Komisja może uchylić decyzję w sprawie ograniczenia zakresu wykonywanej działalności zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi. Wniosek może zostać złożony nie wcześniej niż po upływie 2 lat od dnia wydania decyzji ograniczającej zakres wykonywanej działalności zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.

1cd. Od dnia wydania decyzji ograniczającej zakres wykonywanej działalności zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi towarzystwo nie może:

1) zarządzać alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, subfunduszami lub unijnymi AFI wskazanymi w decyzji;

2) tworzyć określonych w decyzji rodzajów alternatywnych funduszy inwestycyjnych, typów alternatywnych funduszy inwestycyjnych lub subfunduszy;

3) zarządzać określonymi w decyzji rodzajami alternatywnych funduszy inwestycyjnych, typami alternatywnych funduszy inwestycyjnych lub subfunduszy lub unijnymi AFI lub subfunduszami wydzielonymi w tych unijnych AFI;

4) stosować określonej w decyzji strategii inwestycyjnej.

1ce. W przypadku wydania decyzji ograniczającej zakres wykonywanej działalności zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi towarzystwo nie może zarządzać portfelem inwestycyjnym lub częścią portfela inwestycyjnego alternatywnego funduszu inwestycyjnego, którego organem jest inne towarzystwo, w zakresie odpowiadającym zakresowi ograniczenia wykonywanej działalności zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi wynikającego z decyzji ograniczającej zakres wykonywanej działalności zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi. Towarzystwo jest obowiązane niezwłocznie poinformować o wydanej decyzji towarzystwo będące organem alternatywnego funduszu inwestycyjnego, którego portfelem inwestycyjnym lub jego częścią zarządza, oraz niezwłocznie odpowiednio rozwiązać lub zmienić zawartą z tym towarzystwem umowę, której przedmiotem jest zlecenie zarządzania portfelem inwestycyjnym funduszu lub jego częścią.

1cf. Od dnia wydania decyzji ograniczającej zakres wykonywanej działalności zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi alternatywny fundusz inwestycyjny zarządzany przez towarzystwo, wskazany w tej decyzji, jest reprezentowany przez depozytariusza. W tym czasie fundusz nie może zbywać ani odkupywać jednostek uczestnictwa albo nie może emitować ani wykupywać certyfikatów inwestycyjnych. Przepisy art. 68 ust. 1a, 1b oraz 5-7 stosuje się odpowiednio.

1cg. Alternatywny fundusz inwestycyjny, o którym mowa w ust. 1cf, ulega rozwiązaniu, jeżeli w terminie 3 miesięcy od dnia wydania decyzji ograniczającej zakres wykonywanej działalności zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi inne towarzystwo nie przejmie zarządzania tym alternatywnym funduszem inwestycyjnym. Przepisy art. 68 ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.

1ch. Od dnia wydania decyzji ograniczającej zakres wykonywanej działalności zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi zarządzanie specjalistycznym funduszem inwestycyjnym otwartym, będącym funduszem zdefiniowanej daty, o którym mowa w art. 38 ustawy z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych, lub funduszem, o którym mowa w art. 39 tej ustawy, wskazanym w tej decyzji, przejmuje wyznaczona instytucja finansowa, o której mowa w rozdziale 9 tej ustawy. Przepisów art. 238a ust. 1, ust. 2 pkt 1 i 2 oraz ust. 3, 4, 6 i 7 nie stosuje się. Przepis art. 68a ust. 2 stosuje się odpowiednio.

1ci. Jeżeli w dniu wydania decyzji ograniczającej zakres wykonywanej działalności zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi nie została wyznaczona, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych, wyznaczona instytucja finansowa, o której mowa w rozdziale 9 tej ustawy, fundusz inwestycyjny, o którym mowa w ust. 1ch, jest reprezentowany i zarządzany przez depozytariusza funduszu. Przepisy art. 68a ust. 4-10 stosuje się odpowiednio.

1cj. W przypadku gdy ograniczenie zakresu wykonywanej działalności zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, o którym mowa w ust. 1c pkt 1, dotyczy zarządzania jednym lub większą liczbą subfunduszy wydzielonych w funduszu z wydzielonymi subfunduszami, wskazanych w decyzji ograniczającej zakres wykonywanej działalności zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, towarzystwo może reprezentować alternatywny fundusz inwestycyjny, w zakresie dotyczącym tego subfunduszu lub subfunduszy, do dnia połączenia subfunduszu z funduszem zarządzanym przez inne towarzystwo lub z subfunduszem wydzielonym w funduszu z wydzielonymi subfunduszami zarządzanym przez inne towarzystwo, nie dłużej jednak niż przez 6 miesięcy od dnia wydania decyzji.

1ck. Subfundusz, o którym mowa w ust. 1cj, wskazany w decyzji ograniczającej zakres wykonywanej działalności zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, podlega likwidacji, jeżeli w terminie 6 miesięcy od dnia wydania tej decyzji nie zostanie połączony z funduszem zarządzanym przez inne towarzystwo lub z subfunduszem wydzielonym w funduszu z wydzielonymi subfunduszami zarządzanym przez inne towarzystwo. W takim przypadku likwidatorem subfunduszu jest depozytariusz funduszu, w którym subfundusz jest wydzielony. Do połączenia subfunduszu z funduszem zarządzanym przez inne towarzystwo lub z subfunduszem wydzielonym w funduszu z wydzielonymi subfunduszami zarządzanym przez inne towarzystwo stosuje się odpowiednio przepisy działu VIIIA.",

c)
ust. 5 i 6 otrzymują brzmienie:

"5. Komisja może nadać decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.

6. Komisja może nakazać ogłoszenie decyzji w dwóch dziennikach ogólnopolskich lub w inny sposób na koszt towarzystwa, jeżeli jest to szczególnie istotne ze względu na ochronę interesów uczestników.";

72)
w art. 229d:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Informacje dotyczące alternatywnej spółki inwestycyjnej, w tym uprawnionej do posługiwania się nazwą "EuVECA" lub "EuSEF", oraz zarządzającego ASI, w tym wpisanego do rejestru EuVECA oraz EuSEF, publikowane przez zarządzającego ASI, w tym wpisanego do rejestru zarządzających EuVECA lub do rejestru zarządzających EuSEF, rzetelnie przedstawiają sytuację finansową tych spółek, ryzyko związane z nabyciem praw uczestnictwa alternatywnej spółki inwestycyjnej w tym uprawnionej do posługiwania się nazwą "EuVECA" lub "EuSEF", oraz zasady i zakres nadzoru sprawowanego przez Komisję nad tymi zarządzającymi ASI, w tym wykonującymi działalność na podstawie wpisu do rejestru zarządzających ASI.",

b)
w ust. 2:
w pkt 2 po wyrazach "w tych przepisach" dodaje się wyraz ", lub",
dodaje się pkt 3 w brzmieniu:

"3) dotyczące zasad i zakresu nadzoru sprawowanego przez Komisję nad zarządzającymi ASI, w tym wpisanymi do rejestru zarządzających ASI, rejestru zarządzających EuVECA oraz rejestru zarządzających EuSEF, wprowadzają lub mogą wprowadzić w błąd";

73)
w art. 230 w ust. 1 w pkt 1 wyrazy "art. 58 ust. 1 pkt 4" zastępuje się wyrazami "art. 58 ust. 1 pkt 4 i 4a";
74)
w art. 232 w ust. 1 w zdaniu pierwszym wyrazy "przychodu wykazanego w ostatnim zbadanym sprawozdaniu finansowym" zastępuje się wyrazami "całkowitego rocznego przychodu wykazanego w ostatnim zbadanym sprawozdaniu finansowym za rok obrotowy";
75)
w art. 233:
a)
w ust. 2 w zdaniu pierwszym wyrazy "przychodu wykazanego w ostatnim zbadanym sprawozdaniu finansowym" zastępuje się wyrazami "całkowitego rocznego przychodu wykazanego w ostatnim zbadanym sprawozdaniu finansowym za rok obrotowy",
b)
ust. 2a otrzymuje brzmienie:

"2a. W przypadku gdy podmiot, któremu towarzystwo powierzyło w odniesieniu do specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego lub funduszu inwestycyjnego zamkniętego wykonywanie czynności na podstawie umowy, o której mowa w art. 45a ust. 1, albo podmiot, któremu wykonywanie takich czynności zostało przekazane, narusza przepisy ustawy lub wykonuje działalność w zakresie wykonywania obowiązków wynikających z zawartej umowy niezgodnie z przepisami prawa, z umową lub ze statutem funduszu inwestycyjnego, Komisja może, w drodze decyzji, nałożyć na ten podmiot karę pieniężną do wysokości 500 000 zł, a w przypadku gdy naruszenie to dotyczy podmiotu, o którym mowa w art. 46 ust. 1-3 oraz art. 46b ust. 1 i 2, któremu towarzystwo powierzyło zarządzanie portfelem inwestycyjnym funduszu inwestycyjnego lub jego częścią lub zarządzanie ryzykiem funduszu inwestycyjnego, albo podmiotu, któremu wykonywanie takich czynności zostało przekazane, karę pieniężną do wysokości 5 000 000 zł, lub nakazać odpowiednio towarzystwu albo podmiotowi, który przekazał wykonywanie czynności, odstąpienie od umowy.";

76)
w art. 234:
a)
wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"W przypadku gdy podmiot, o którym mowa w art. 192 ust. 1, narusza przepisy prawa lub statutu funduszu wierzytelności, nie wypełnia warunków określonych w zezwoleniu lub przekracza zakres zezwolenia, lub wykonuje działalność z naruszeniem zasad uczciwego obrotu lub z naruszeniem interesów uczestników funduszu wierzytelności, Komisja może, w drodze decyzji:",

b)
pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) nałożyć karę pieniężną do wysokości 5 000 000 zł;";

77)
art. 234b otrzymuje brzmienie:

"Art. 234b. W przypadku gdy likwidator funduszu inwestycyjnego narusza przepisy prawa, w szczególności dotyczące trybu likwidacji, Komisja może, w drodze decyzji, nałożyć na likwidatora karę pieniężną do wysokości 5 000 000 zł.";

78)
w art. 248 po ust. 2b dodaje się ust. 2c-2e w brzmieniu:

"2c. W przypadku, o którym mowa w ust. 1a, gdy towarzystwo, a w przypadku, o którym mowa w ust. 2b - depozytariusz, nie może w dniu wystąpienia przesłanki rozwiązania funduszu inwestycyjnego, o której mowa w art. 246 ust. 1, lub w toku likwidacji funduszu, wykonywać czynności likwidatora, likwidatora wyznacza, na wniosek Komisji, sąd rejestrowy.

2d. Likwidatorem wyznaczonym przez sąd może być osoba fizyczna, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych i licencję doradcy restrukturyzacyjnego wydawaną na zasadach i w trybie określonych w ustawie z dnia 15 czerwca 2007 r. o licencji doradcy restrukturyzacyjnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 1007), albo spółka handlowa, której co najmniej jeden wspólnik ponoszący odpowiedzialność za zobowiązania spółki bez ograniczenia całym swoim majątkiem albo co najmniej jeden członek zarządu reprezentujący spółkę posiada taką licencję.

2e. Sąd rejestrowy wyznacza likwidatora w terminie 2 dni roboczych od dnia otrzymania wniosku Komisji.";

79)
w art. 249 po ust. 1a dodaje się ust. 1b i 1c w brzmieniu:

"1b. Z majątku funduszu w pierwszej kolejności zaspokaja się koszty likwidacji.

1c. W przypadku gdy majątek funduszu nie pozwala na pokrycie kosztów likwidacji określonych w statucie funduszu, koszty te obciążają towarzystwo, które było organem funduszu w dniu wystąpienia przesłanki rozwiązania funduszu, o której mowa w art. 246 ust. 1, a w razie cofnięcia zezwolenia towarzystwu lub wygaśnięcia jego zezwolenia - spółkę, która w dniu wystąpienia przesłanki rozwiązania funduszu, o której mowa w art. 246 ust. 1, pełniła funkcję towarzystwa. Jeżeli płynność aktywów funduszu w likwidacji nie pozwala na bieżące pokrywanie kosztów likwidacji, likwidator może domagać się od towarzystwa lub spółki zaliczki na zaspokojenie takich kosztów. Towarzystwo lub spółka mogą żądać od funduszu w likwidacji zwrotu zaliczek wypłaconych likwidatorowi, jeżeli pozwalają na to aktywa funduszu pozostałe po zaspokojeniu pozostałych wierzycieli funduszu.";

80)
w art. 256 w ust. 1b po wyrazach "na rynku regulowanym" dodaje się wyrazy "lub wprowadzonych do alternatywnego systemu obrotu";
81)
w art. 263a:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Unijny AFI może być wprowadzany do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wśród:

1) klientów profesjonalnych;

2) klientów detalicznych - w przypadku unijnego AFI, który uzyskał zezwolenie, o którym mowa w art. 5 ust. 1 rozporządzenia 2015/760.",

b)
uchyla się ust. 2;
82)
w art. 263b w ust. 2 pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7) opis procedur ustanowionych w celu zapobiegania jego wprowadzaniu przez zarządzającego z UE lub podmioty działające na jego zlecenie do obrotu wśród klientów detalicznych;";

83)
w art. 263c w ust. 2 pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) opis procedur ustanowionych w celu zapobiegania jego wprowadzaniu przez towarzystwo albo zarządzającego ASI lub podmioty działające na ich zlecenie do obrotu wśród klientów detalicznych;";

84)
w art. 280 w ust. 1 w pkt 6 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 7 w brzmieniu:

"7) podmioty, o których mowa w art. 282 ust. 3c.";

85)
w art. 281:
a)
w ust. 1 po pkt 8a dodaje się pkt 8b w brzmieniu:

"8b) Centralnego Biura Antykorupcyjnego, jeżeli jest to konieczne do skutecznego zapobieżenia popełnieniu przestępstwa, jego wykrycia albo ustalenia sprawcy i uzyskania dowodów, lub weryfikacji prawdziwości oświadczenia albo deklaracji dotyczących konfliktu interesów, podlegających weryfikacji Centralnego Biura Antykorupcyjnego na podstawie przepisów odrębnych, na zasadach i w trybie określonych w art. 23 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1900 oraz z 2023 r. poz. 240 i 347);",

b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Fundusz wierzytelności może ujawniać informacje dotyczące nabytych wierzytelności lub puli wierzytelności podmiotom, z którymi zawarł umowy, o których mowa w art. 191.",

c)
dodaje się ust. 4-6 w brzmieniu:

"4. Udostępnianie informacji przez towarzystwo lub fundusze inwestycyjne oraz przez zarządzającego ASI lub alternatywne spółki inwestycyjne na zasadach i w trybie określonych w Umowie między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA, oraz towarzyszących Uzgodnień Końcowych, podpisanych w Warszawie dnia 7 października 2014 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1647 oraz z 2017 r. poz. 158), oraz ustawie z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami (Dz. U. z 2023 r. poz. 241) nie narusza obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej.

5. Zachowuje się w tajemnicy informację o przekazaniu danych:

1) Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego - na zasadach i w trybie określonych w art. 34a ust. 3-9 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu;

2) Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu - na zasadach i w trybie określonych w art. 23 ust. 3-9 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym;

3) Policji - na zasadach i w trybie określonych w art. 20 ust. 4-10 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji;

4) Straży Granicznej - na zasadach i w trybie określonych w art. 10c ust. 3-9 ustawy z dnia 12 października

1990 r. o Straży Granicznej;

5) Żandarmerii Wojskowej - na zasadach i w trybie określonych w art. 40b ust. 2-6 ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o Żandarmerii Wojskowej i wojskowych organach porządkowych;

6) Inspektorowi Nadzoru Wewnętrznego - na zasadach i w trybie określonych w art. 11p ust. 2-10 ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o szczególnych formach sprawowania nadzoru przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych.

6. Towarzystwo i fundusz inwestycyjny w przypadku wykonywania obowiązków w zakresie określonym w przepisach ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2023 r. poz. 1124 i 1285) mogą przetwarzać i udostępniać informacje, w tym informacje stanowiące tajemnicę zawodową, instytucjom obowiązanym wchodzącym w skład grupy, o której mowa w art. 2 ust. 2 pkt 7 tej ustawy, do której należy towarzystwo.";

86)
w art. 282:
a)
w ust. 3 pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) w wykonaniu obowiązków informacyjnych, publikacyjnych, sprawozdawczych lub w ramach zasad dobrowolnego przekazywania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych określonych w niniejszej ustawie lub przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, ustawie o rachunkowości lub przepisach wykonawczych wydanych na podstawie tej ustawy lub w bezpośrednio stosowanych właściwych przedmiotowo przepisach prawa wspólnotowego, w szczególności w zakresie przewidzianym przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2088 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych (Dz. Urz. UE L 317 z 09.12.2019, str. 1, z późn. zm. 10 ) oraz przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje, zmieniającego rozporządzenie (UE) 2019/2088 (Dz. Urz. UE L 198 z 22.06.2020, str. 13, z późn. zm. 11 );",

b)
po ust. 3b dodaje się ust. 3c w brzmieniu:

"3c. Nie narusza obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej przekazanie przez zarządzającego ASI informacji stanowiących taką tajemnicę dotyczących zarządzającego ASI lub zarządzanej alternatywnej spółki inwestycyjnej:

1) podmiotom posiadającym prawa uczestnictwa alternatywnej spółki inwestycyjnej;

2) innym podmiotom w związku z:

a) podejmowaniem czynności związanych z wprowadzaniem do obrotu lub realizacją polityki inwestycyjnej alternatywnej spółki inwestycyjnej,

b) przejęciem zarządzania alternatywną spółką inwestycyjną,

c) podejmowaniem czynności, o których mowa w tytule IV Kodeksu spółek handlowych, dotyczących zarządzającego ASI oraz alternatywnej spółki inwestycyjnej.";

87)
w art. 284 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej rozciąga się również na osoby, którym informacje stanowiące taką tajemnicę zostały ujawnione na podstawie art. 281, art. 282 lub art. 19a ustawy o nadzorze nad rynkiem kapitałowym.".

8 Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 175 z 30.06.2016, str. 1, Dz. Urz. UE L 349 z 21.12.2016, str. 8, Dz. Urz. UE L 151 z 02.06.2022, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 333 z 27.12.2022, str. 1.
9 Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 410 z 18.11.2021, str. 197, Dz. Urz. UE L 63 z 28.02.2023, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 100 z 13.04.2023, str. 102.
10 Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 198 z 22.06.2020, str. 13 oraz Dz. Urz. UE L 48 z 11.02.2021, str. 10.
11 Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 156 z 09.06.2022, str. 159.