1. Na podstawie wytycznych, o których mowa w art. 16 ust. 1, prezydia wojewódzkich rad narodowych ustalają wytyczne do opracowania jednostkowego budżetu wojewódzkiego i budżetów niższego stopnia równocześnie z wytycznymi do opracowania terenowych planów gospodarczych.
2. Prezydia powiatowych rad narodowych dokonują analogicznych ustaleń w stosunku do budżetów niższego stopnia.
1. Budżet centralny oraz jednostkowe budżety terenowe ustala się w następującej szczegółowości:
1) w częściach - określających organy państwowe uprawnione do dokonywania wydatków i obowiązane do pobierania dochodów,
2) w działach - określających wydatki na zadania państwowe według głównych rodzajów tych zadań i podstawowe źródła dochodów z punktu widzenia ich charakteru gospodarczego,
3) w rozdziałach - określających wydatki na szczegółowe zadania lub ich grupy oraz szczegółowe źródła dochodów,
4) w paragrafach - określających dalszy szczegółowy podział dochodów i wydatków.
2. Rada Ministrów może w przypadkach uzasadnionych ważnymi względami państwowymi wprowadzać odchylenia od zasady ustalonej w ust. 1 w przedkładanym Sejmowi projekcie budżetu.
1) w zakresie budżetu jednostkowego - dochody i wydatki w szczegółowości określonej w art. 18 oraz etaty osobowe organów władzy i administracji państwowej,
2) w zakresie budżetu zbiorczego - ogólne kwoty dochodów i wydatków budżetu jednostkowego i budżetów rad narodowych niższego stopnia oraz dotacje celowe i wyrównawcze, jak również ogólną ilość etatów osobowych organów administracji państwowej.
2. W budżecie jednostkowym może być uchwalona rezerwa na nieprzewidziane wydatki w wysokości nie przekraczającej 1,5% tego budżetu. Rezerwa ta w uzasadnionych przypadkach może być uchwalona w wyższym procencie za zgodą prezydium rady narodowej wyższego stopnia.
3. Przy uchwalaniu budżetów zbiorczych rady narodowej mogą w uzasadnionych przypadkach zobowiązać rady narodowe niższego stopnia do wprowadzenia zmian w ich budżetach.
Projekt budżetu Państwa opracowuje i przedkłada Radzie Ministrów Minister Finansów na podstawie projektów części budżetu centralnego, przedłożonych przez właściwych ministrów i kierowników urzędów centralnych oraz na podstawie zbiorczych budżetów województw, uchwalonych przez rady narodowe. Minister Finansów włącza ponadto do projektu budżetu Państwa projekty części budżetu dotyczące Sejmu, Rady Państwa i Najwyższej Izby Kontroli.
1) w zakresie budżetu centralnego - kwoty dochodów i wydatków w szczegółowości określonej w art. 18 oraz etaty osobowe organów władzy i administracji państwowej, wymiaru sprawiedliwości i prokuratury,
2) w zakresie budżetów terenowych - ogólne kwoty dochodów i wydatków zbiorczych budżetów województw oraz dotacje celowe i wyrównawcze, jak również ogólną ilość etatów osobowych organów administracji państwowej.
2. W budżecie centralnym może być uchwalona rezerwa na nieprzewidziane wydatki.
1. Prezydia rad narodowych wprowadzają do budżetów terenowych zmiany wynikające z ustawy budżetowej lub uchwał budżetowych rad narodowych wyższego stopnia.
2. Uchwała prezydium rady narodowej, o której mowa w ust. 1, powinna być przedłożona radzie narodowej na najbliższej sesji do zatwierdzenia.
Przejdź do jednostki
Wyszukiwany przepis nie istnieje
Jesteś użytkownikiem programu LEX?
Nie korzystasz jeszcze z programów LEX?
Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Jeśli zgadzasz się na używanie plików cookie kliknij "Zamknij" lub po prostu kontynuuj przeglądanie. Aby uzyskać więcej informacji lub zmienić ustawienia kliknij tutaj.