Zmiana Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.
M.P.2015.268
Akt jednorazowyOBWIESZCZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 13 lutego 2015 r.
w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013
ZAŁĄCZNIK
W Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 wprowadza się następujące zmiany:
W Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 wprowadza się następujące zmiany:
a) w pkt 5.3.1 "Oś 1 Poprawa konkurencyjności sektora rolnego i leśnego":
- w działaniu "Ułatwianie startu młodym rolnikom":
- część "Finansowanie" otrzymuje brzmienie:
"Finansowanie
Koszt całkowity: 604 000 000 euro Wydatki publiczne: 604 000 000 euro",
- część "Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania" otrzymuje brzmienie:
"Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania
Typ wskaźnika | Wskaźnik | Wartość docelowa 2007-2013 | |
Produkt | Liczba młodych rolników, którym udzielono pomocy | 31 875 | |
Całkowita wartość inwestycji (euro) | 353 000 000 | ||
Rezultat | Wzrost wartości dodanej brutto we wspartych gospodarstwach (euro) | 1 084 406 760 | " |
- część "Specyficzne dla Programu wskaźniki i skwantyfikowane wartości docelowe" otrzymuje brzmienie:
"Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe
Typ wskaźnika | Wskaźnik | Wartość docelowa 2007-2013 | |
Rezultat | Wielkość gospodarstw młodych rolników po realizacji biznesplanu (wskaźnik pomocniczy do wyliczenia średniej gospodarstw MR w stosunku do średniej w województwie) | 574 587 w skali kraju | " |
- w działaniu "Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa":
- część "Finansowanie" otrzymuje brzmienie:
"Finansowanie
Koszt całkowity: 562 712 063 euro
Wydatki publiczne: 562 712 063 euro
Schemat I: 125 430 952 euro
Schemat II: 437 281 111 euro",
- część "Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania" otrzymuje brzmienie:
"Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania
Typ wskaźnika | Wskaźnik | Wartość docelowa 2007-2013 | |
Produkt | Liczba projektów (w tym w ramach "nowych wyzwań") | Schemat I: 350 Schemat II: 800 (Schemat II: 43) | |
Liczba projektów finansowanych w ramach zobowiązań podjętych w okresie programowania 2004-2006 | Projekty zatwierdzone do realizacji w ramach działania 2.2. "Scalanie gruntów" Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006": 5 Projekty zatwierdzone do realizacji w ramach działania 2.5. "Gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi" w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006": 0 | ||
Całkowita wartość inwestycji (euro) (w tym w ramach "nowych wyzwań") | Schemat I: 125 430 952 Schemat II: 437 281 111 (20 281 111) | ||
Całkowita wartość inwestycji (euro) w ramach zobowiązań podjętych w okresie programowania 2004-2006 | Projekty zatwierdzone do realizacji w ramach działania 2.2. "Scalanie gruntów" Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006": 5 000 000 Projekty zatwierdzone do realizacji w ramach działania 2.5. "Gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi" w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006": 0 | ||
Rezultat | Wzrost wartości dodanej brutto w gospodarstwach, którym udzielono pomocy (euro) | Schemat I: 84 030 000 Schemat II: 23 980 000 | " |
- część "Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe" otrzymuje brzmienie:
"Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe
Typ wskaźnika | Wskaźnik | Wartość docelowa 2007-2013 |
Produkt | Średnia liczba gospodarstw uczestniczących w projekcie scaleniowym | Schemat I: 70 |
Rezultat | Łączna powierzchnia gruntów objętych postępowaniami scaleniowymi | Schemat I: 210 tys. ha |
Średnia powierzchnia gospodarstwa podlegającego scaleniu | Schemat I: 8 ha | |
Średnia liczba działek ewidencyjnych w gospodarstwie po scaleniu | Schemat I: 5 | |
Wskaźnik zmniejszenia liczby działek w gospodarstwie po scaleniu | Schemat I: 0,5 | |
Gęstość sieci dróg (km/100 ha) na obiektach scaleniowych | Schemat I: 4 km/100 ha | |
Powierzchnia użytków rolnych, na których nastąpiła regulacja stosunków wodnych (melioracje wodne szczegółowe) (w tym w ramach "nowych wyzwań") | Schemat II: 60 100 ha (3 240 ha) | |
Powierzchnia użytków rolnych, na których nastąpiła poprawa ochrony przeciwpowodziowej (w tym w ramach "nowych wyzwań") | Schemat II: 50 100 ha (2 700 ha) | |
Retencja wody (w tym w ramach "nowych wyzwań") | Schemat II: 150 260 000 m3 (8 110 000 m3) | |
Efekty rzeczowe inwestycji (melioracje wodne podstawowe) | Schemat II: brak wartości docelowych | " |
- w działaniu "Przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku wystąpienia klęsk żywiołowych oraz wprowadzenie odpowiednich działań zapobiegawczych" część "Kryteria dostępu" otrzymuje brzmienie:
"Kryteria dostępu
Pomoc przyznaje się beneficjentom, w których gospodarstwach, w wyniku wystąpienia niekorzystnego zjawiska atmosferycznego, zostały poniesione straty w środkach trwałych służących do produkcji rolnej (budynkach, budowlach, maszynach, urządzeniach, inwentarzu żywym, plantacjach wieloletnich) w wysokości równej co najmniej kwocie 5 tys. zł.",
- w działaniu "Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności":
- w części "Lista wspólnotowych i krajowych systemów jakości żywności kwalifikująca się do wsparcia":
- pkt 1 "systemy wspólnotowe" otrzymuje brzmienie:
"1. systemy wspólnotowe:
a) System Chronionych Nazw Pochodzenia, Chronionych Oznaczeń Geograficznych oraz Gwarantowanych Tradycyjnych Specjalności w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1151/2012 z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych (Dz. Urz. UE L 343 z 14.12.2012, str. 1);
b) produkcja ekologiczna w rozumieniu rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 2092/91 (Dz. Urz. UE L 189 z 20.07.2007, str. 1).",
- w pkt 2 "systemy krajowe" lit. a otrzymuje brzmienie:
"a) Integrowana produkcja (IP) w rozumieniu ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o środkach ochrony roślin (Dz. U. poz. 455, z 2014 r. poz. 822 i 827 oraz z 2015 r. poz. 39);",
- w części "Uzasadnienie dla wsparcia systemu Produkcji Integrowanej" akapit trzeci otrzymuje brzmienie:
"Integrowana produkcja (IP) jest systemem, który obejmuje opisy produktów, a zgodność z tymi opisami jest weryfikowana przez niezależny organ kontrolny. Produkt w systemie IP jest uzyskiwany zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia 8 marca 2013 r. o środkach ochrony roślin. Produkcja w systemie IP jest prowadzona zgodnie ze szczegółowymi metodykami zatwierdzonymi przez Głównego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa, które dokładnie określają sposób prowadzenia upraw. Zgodność sposobu prowadzenia upraw z metodykami IP oraz obowiązującymi w tym zakresie przepisami jest weryfikowana w trakcie przeprowadzonych kontroli obejmujących:
– kontrolę Notatnika IP obejmującą wszystkich producentów,
– kontrolę w gospodarstwie w trakcie wegetacji roślin,
– kontrolę jakości płodów rolnych.
Instytucją kontrolującą i sprawującą nadzór nad prawidłowością funkcjonowania systemu IP jest Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa. Za certyfikację w systemie IP jest odpowiedzialny wojewódzki inspektor ochrony roślin i nasiennictwa (WIORiN), a także podmiot upoważniony do prowadzenia działalności w tym zakresie przez WIORiN. Posiadanie certyfikatu IP świadczy o tym, że produkt został wyprodukowany zgodnie z zasadami IP.
Integrowana produkcja jest systemem otwartym dla wszystkich producentów, a udział w systemie jest dla nich dobrowolny. Warunkiem uczestnictwa jest zgłoszenie się do WIORiN albo do podmiotu upoważnionego do prowadzenia działalności w zakresie certyfikacji w IP, a następnie poddanie się kontrolom oraz przestrzeganie zasad, które mają zagwarantować produkcję żywności wysokiej jakości.",
- w części "Lista produktów kwalifikujących się do pomocy w ramach mechanizmu jakości wybranego w ramach działania "Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności"" pkt 3 otrzymuje brzmienie:
3. Produkty integrowanej produkcji (IP) w rozumieniu ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o środkach ochrony roślin obejmują wyłącznie nieprzetworzone produkty pochodzenia roślinnego, dla których zostały opracowane i zaakceptowane metodyki produkcji integrowanej. Przygotowano dwadzieścia cztery metodyki, które obejmują następujące produkty: agrest, borówka wysoka, brzoskwinia i morela, buraki ćwikłowe, cebula, gruszki, jabłka, kalafior, kapusta głowiasta, malina, marchew, ogórek gruntowy, ogórek pod osłonami, papryka, pomidory pod osłonami, porzeczka czarna i czerwona, sałata pod osłonami, śliwki, truskawki, wiśnie oraz ziemniaki, pomidor gruntowy, rzepak ozimy i jary, kukurydza.",
- w części "Wskazanie oficjalnych organów odpowiedzialnych za nadzór nad funkcjonowaniem systemu jakości oraz opis ustaleń organizacyjnych dotyczących nadzoru" lit. c otrzymuje brzmienie:
"c) Integrowana produkcja (IP)
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Sprawuje nadzór nad Państwową Inspekcją Ochrony Roślin i Nasiennictwa.
Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa
Odpowiada za nadzór nad funkcjonowaniem systemu IP.
Główny Inspektor Ochrony Roślin i Nasiennictwa
Zatwierdza szczegółowe metodyki prowadzenia upraw w IP.
WIORiN oraz podmiot upoważniony przez WIORiN do prowadzenia działalności w zakresie certyfikacji w IP.
WIORiN lub podmiot upoważniony przez WIORiN przyjmują zgłoszenia producentów do systemu IP i wpisują producentów do ewidencji. Ponadto ww. podmioty przeprowadzają kontrolę gospodarstw IP i wydają certyfikaty poświadczające stosowanie IP. WIORiN lub podmioty upoważnione przez WIORiN prowadzą kontrolę posiadania przez uczestnika systemu IP ważnego zaświadczenia potwierdzającego ukończenie szkolenia w zakresie systemu IP.",
- w działaniu "Działania informacyjne i promocyjne":
- w części "Lista systemów kwalifikujących się do pomocy w ramach mechanizmu jakości, wybranego w ramach działania "Działania informacyjne i promocyjne"":
- pkt 1 "systemy wspólnotowe" otrzymuje brzmienie:
"1. systemy wspólnotowe:
a) System Chronionych Nazw Pochodzenia, Chronionych Oznaczeń Geograficznych oraz Gwarantowanych Tradycyjnych Specjalności w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1151/2012 z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych (Dz. Urz. UE L 343 z 14.12.2012, str. 1);
b) produkcja ekologiczna w rozumieniu rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 2092/91 (Dz. Urz. UE L 189 z 20.07.2007, str.1).",
- w pkt 2 "systemy krajowe" lit. a otrzymuje brzmienie:
"a) Integrowana produkcja (IP) w rozumieniu ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o środkach ochrony roślin;",
- w części "Uzasadnienie dla wsparcia systemu Produkcji Integrowanej" akapit trzeci i czwarty otrzymują brzmienie:
"Integrowana produkcja (IP) jest systemem, który obejmuje opisy produktów, a zgodność z tymi opisami jest weryfikowana przez niezależny organ kontrolny. Produkt w systemie IP jest uzyskiwany zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia 8 marca 2013 r. o środkach ochrony roślin. Produkcja w systemie IP jest prowadzona zgodnie ze szczegółowymi metodykami zatwierdzonymi przez Głównego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa, które dokładnie określają sposób prowadzenia upraw. Zgodność sposobu prowadzenia upraw z metodykami IP oraz obowiązującymi w tym zakresie przepisami jest weryfikowana w trakcie przeprowadzanych kontroli obejmujących:
– kontrolę Notatnika IP obejmującą wszystkich producentów;
– kontrolę w gospodarstwie w trakcie wegetacji roślin;
– kontrolę jakości płodów rolnych.
Instytucją kontrolującą i sprawującą nadzór nad prawidłowością funkcjonowania systemu IP jest Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa. Za certyfikację w systemie IP jest odpowiedzialny WIORiN, a także podmiot upoważniony do prowadzenia działalności w tym zakresie przez WIORiN. Posiadanie certyfikatu IP świadczy o tym, że produkt został wyprodukowany zgodnie z zasadami IP.
Integrowana produkcja (IP) jest systemem otwartym dla wszystkich producentów, a udział w systemie jest dobrowolny. Warunkiem uczestnictwa jest zgłoszenie do WIORiN albo do podmiotu upoważnionego do prowadzenia działalności w zakresie certyfikacji w IP, a następnie poddanie się kontrolom oraz przestrzeganie zasad, które mają zagwarantować produkcję żywności wysokiej jakości.",
- w części "Lista produktów kwalifikujących się do pomocy w ramach poszczególnych systemów mechanizmu jakości wybranych w ramach działania: "Działania informacyjne i promocyjne"" pkt 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Produkty integrowanej produkcji (IP) w rozumieniu ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o środkach ochrony roślin (Dz. U. poz. 455, z 2014 r. poz. 822 i 827 oraz z 2015 r. poz. 39), obejmują wyłącznie nieprzetworzone produkty pochodzenia roślinnego, dla których zostały opracowane i zaakceptowane metodyki produkcji integrowanej. Jak dotąd zostały przygotowane dwadzieścia cztery metodyki (obejmują one następujące produkty: agrest, borówka wysoka, brzoskwinia i morela, buraki ćwikłowe, cebula, gruszki, jabłka, kalafior, kapusta głowiasta, malina, marchew, ogórek gruntowy, ogórek pod osłonami, papryka, pomidory pod osłonami, porzeczka czarna i czerwona, sałata pod osłonami, śliwki, truskawki, wiśnie, ziemniaki, pomidor gruntowy, rzepak ozimy i jary, kukurydza).",
b) w pkt 5.3.2 "Oś 2 Poprawa środowiska naturalnego i obszarów wiejskich":
- w działaniu "Program rolnośrodowiskowy" (Płatności rolnośrodowiskowe):
- część "Podstawowe wymagania" otrzymuje brzmienie:
"Podstawowe wymagania
Podstawowe wymagania oznaczają normy obowiązkowe, które muszą być przestrzegane przy prowadzeniu działalności rolniczej, związane w szczególności z ochroną środowiska.
Podstawowe wymagania dla programu rolnośrodowiskowego obejmują (zgodnie z art. 39 ust. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005) minimalne normy, wymogi podstawowe w zakresie zarządzania - SMR (art. 5 i 6 rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009) oraz prawodawstwo krajowe (załącznik 11 do Programu). Prawodawstwo krajowe zawiera wymagania w zakresie stosowania nawozów naturalnych i mineralnych, które są zgodne z dyrektywą 91/676/EWG i dotyczą gospodarstw leżących poza obszarami szczególnie narażonymi (OSN). Dodatkowo podstawowe wymagania określone w prawodawstwie krajowym dotyczą utrzymywania czystości i porządku w gospodarstwie oraz ochrony siedlisk.
W zakres podstawowych wymagań od 2015 r. wchodzą również odpowiednie kryteria i minimalne działania wynikające z definicji działalności rolniczej (ustanowione zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. c pkt ii oraz iii rozporządzenia Parlamentu i Rady nr 1307/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 637/2008 i rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 608)).
Podstawowe wymagania stanowią punkt odniesienia do sporządzenia kalkulacji płatności rolnośrodowiskowych. Harmonogram wdrażania tych wymogów określają właściwe przepisy prawa wspólnotowego.
Płatność rolnośrodowiskowa nie może być przyznana za przestrzeganie wymagań, które wynikają z realizacji zasady "zanieczyszczający płaci". W związku z tym wymagania wynikające z programów działań na podstawie Dyrektywy Azotanowej nie mogą być finansowane w ramach Programu rolnośrodowiskowego. W zależności od wymagań zawartych w poszczególnych programach działań, jeżeli pokrywają się one z wymaganiami dla Programu rolnośrodowiskowego, może to dotyczyć pakietów: rolnictwo zrównoważone, ochrona gleb i wód, strefy buforowe.
Zobowiązania podjęte po 2011 r. i kontynuowane w 2015 r. i w kolejnych latach muszą zostać dostosowane do ram prawnych następnego okresu programowania.",
- w części "Forma i wysokość pomocy":
- w tabeli w lp. 9 wiersze 40 i 41 otrzymują brzmienie:
9. | Strefy buforowe | 40. | Wariant 9.3. Utrzymanie 2-metrowych miedz śródpolnych | 40 zł/100 mb (10,2 euro/100mb) | 12,70 zł/100 mb (3,5 euro/100mb)78a) |
41. | Wariant 9.4. Utrzymanie 5-metrowych miedz śródpolnych | 100 zł/100 mb (25,6 euro/100mb) | 31,70 zł/100 mb (8,6 euro/100mb)78a) |
- dodaje się odnośnik nr 78a w brzmieniu:
"78a) Wysokość płatności dla beneficjentów, którzy podjęli zobowiązania w ramach określonych wariantów Pakietu 9. po 2011 r. i kontynuują je w 2015 r. i latach kolejnych.",
- w działaniu "Zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne" w części "Forma i wysokość pomocy":
- w akapicie 4 w tabeli ze stawkami płatności dla Schematu I - zalesianie gruntów rolnych lp. 3A otrzymuje brzmienie:
3 | Premia zalesieniowa | ||
A | Premia zalesieniowa | zł (euro)/ha na rok | |
1580 (404,7) | 119090a)(304,8) |
- dodaje się odnośnik nr 90a w brzmieniu:
"90a) Stawka premii zalesieniowej do gruntów, do których od 2015 r. mogą zostać przyznane płatności bezpośrednie, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającym przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej oraz uchylającym rozporządzenie Rady (WE) nr 637/2008 i rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009.",
c) w pkt 5.3.3 "Oś 3 Jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej":
- w działaniu "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej":
- część "Cel działania" otrzymuje brzmienie:
"Cel działania
Poprawa warunków życia oraz prowadzenia działalności gospodarczej na obszarach wiejskich przez rozwijanie niektórych elementów infrastruktury technicznej zapewniających dostęp do podstawowych usług dla ludności i gospodarki.
W celu zmniejszenia zużycia paliw kopalnianych w ramach działania będą wspierane inwestycje dotyczące budowy mikroinstalacji prosumenckich wykorzystujących lokalne, odnawialne źródła energii, w szczególności energii elektrycznej i cieplnej, tym samym działanie to wpisuje się w realizację celów sformułowanych zgodnie z ustaleniami dokonanymi podczas przeglądu WPR (Health Check) i wymienionych w art. 16a. rozporządzenia nr 1698/2005.
Stworzenie warunków dla rozwoju przedsiębiorczości oraz rozwój i poprawa warunków sprzedaży bezpośredniej przez budowę i modernizację lokalnej infrastruktury handlowej (targowisk).",
- w części "Zakres działania" akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:
"Pomocy udziela się na realizację projektów w zakresie:
1) gospodarki wodno-ściekowej, w szczególności:
a) zaopatrzenia w wodę,
b) odprowadzania i oczyszczania ścieków, w tym systemów kanalizacji sieciowej lub kanalizacji zagrodowej;
2) tworzenia systemu zbioru, segregacji i wywozu odpadów komunalnych;
3) wytwarzania lub dystrybucji energii ze źródeł odnawialnych, w szczególności wiatru, wody, energii geotermalnej, słońca, biogazu albo biomasy lub budowy mikroinstalacji prosumenckich wykorzystujących lokalne, odnawialne źródła energii;
4) budowy infrastruktury szerokopasmowego Internetu;
5) budowy lub modernizacji targowisk.",
- część "Definicja beneficjenta" otrzymuje brzmienie:
"Definicja beneficjenta
Gmina lub jednostka organizacyjna, dla której organizatorem jest j.s.t. wykonująca zadania określone w Zakresie pomocy, a w przypadku inwestycji związanych z budową mikroinstalacji prosumenckich wykorzystujących lokalne, odnawialne źródła energii - gmina.
W przypadku inwestycji związanych z Internetem szerokopasmowym, budową lub modernizacją targowisk, beneficjentem może być gmina lub związek międzygminny.",
- część "Forma i wysokość pomocy" otrzymuje brzmienie:
"Forma i wysokość pomocy
Pomoc ma formę zwrotu części kosztów kwalifikowalnych projektu. Maksymalna wysokość pomocy na realizację projektów w jednej gminie, w okresie realizacji Programu, nie może przekroczyć:
1) 4 000 000 zł (1 024 642,7 euro) - na projekty w zakresie gospodarki wodno-ściekowej;
2) 200 000 zł (51 232,1 euro) - na projekty w zakresie tworzenia systemu zbioru, segregacji i wywozu odpadów komunalnych;
3) 3 000 000 zł (768 482,0 euro) - na projekty w zakresie wytwarzania lub dystrybucji energii ze źródeł odnawialnych,
4) 1 000 000 zł (256 160,6 euro) - na projekty w zakresie budowy lub modernizacji targowisk.
Na projekty w zakresie budowy infrastruktury szerokopasmowego Internetu limit jest zgodny z zasadą pomocy de minimis.
Na projekty w zakresie budowy mikroinstalacji prosumenckich wykorzystujących lokalne, odnawialne źródła energii, limit jest zgodny z zasadą pomocy de minimis - zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 1).
Limit pomocy na realizację projektów z zakresu energii odnawialnej z udziałem środków przyznawanych po przeglądzie WPR jest odrębny od limitu 3 000 000 zł określonego dla projektów w zakresie wytwarzania lub dystrybucji energii ze źródeł odnawialnych.
Równowartość kwoty wyrażona w euro ma charakter indykatywny.",
- część "Poziom pomocy" otrzymuje brzmienie:
"Poziom pomocy
Poziom pomocy z EFRROW wynosi maksymalnie 75% kosztów kwalifikowalnych inwestycji, z wyjątkiem budowy infrastruktury szerokopasmowego Internetu oraz budowy mikroinstalacji prosumenckich wykorzystujących lokalne, odnawialne źródła energii, gdzie poziom wsparcia wynosi maksymalnie 90% kosztów kwalifikowalnych operacji.
Wymagany krajowy wkład środków publicznych, w wysokości:
1) co najmniej 25% kosztów kwalifikowalnych projektu - w przypadku operacji w zakresie gospodarki wodno-ściekowej, tworzenia systemu zbioru, segregacji, wywozu odpadów komunalnych, oraz wytwarzania lub dystrybucji energii ze źródeł odnawialnych oraz budowy lub modernizacji targowisk;
2) co najmniej 10% kosztów kwalifikowalnych operacji w zakresie budowy infrastruktury Internetu szerokopasmowego oraz projektów realizowanych w ramach Europejskiego Planu Naprawy Gospodarczej z zakresu budowy mikroinstalacji prosumenckich wykorzystujących lokalne, odnawialne źródła energii - dotyczy operacji realizowanych z udziałem środków przyznanych po przeglądzie WPR (Health Check), pochodzi ze środków własnych.",
- część "Finansowanie" otrzymuje brzmienie:
"Finansowanie
Koszt całkowity: 1 741 333 148 euro
Wydatki publiczne: 1 741 333 148 euro",
- część "Pomoc państwa" otrzymuje brzmienie:
"Pomoc państwa
W przypadku inwestycji w zakresie infrastruktury Internetu szerokopasmowego pomoc ma charakter de minimis. W przypadku inwestycji w zakresie budowy mikroinstalacji prosumenckich wykorzystujących lokalne, odnawialne źródła energii pomoc ma charakter de minimis zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis.",
- część "Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania" otrzymuje brzmienie:
"Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania
Typ wskaźnika | Wskaźnik | Wartość docelowa 2007-2013 | |
Produkt | Liczba projektów (w tym w ramach "nowych wyzwań") | 23 050 (Infrastruktura szerokopasmowego Internetu 4) (Energia odnawialna 86) | |
Całkowita wartość inwestycji (euro) (w tym w ramach "nowych wyzwań") | 2 608 410 000 (Infrastruktura szerokopasmowego Internetu 103 037 454) (Energia odnawialna 17 250 000) | ||
Rezultat | Ludność zamieszkująca obszary wiejskie korzystająca z udoskonalonych usług | 9 020 000 | |
Oddziaływanie | Wzrost gospodarczy (wyrażony parytetem siły nabywczej (PPS)) | 618 308,67 | |
Tworzenie miejsc pracy | Wzrost o 2,7% Wartość docelowa: 14 226 tys. osób (w tym z PROW: 79,06 tys. osób) | " |
- część "Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe" otrzymuje brzmienie:
"Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe
Typ wskaźnika | Wskaźnik | Wartość docelowa 2007-2013 | |
Produkt | Liczba beneficjentów (w tym w ramach "nowych wyzwań") | 7 910 (Infrastruktura szerokopasmowego Internetu 4) (Energia odnawialna 86) | |
Liczba nowych targowisk | 81 | ||
Liczba zmodernizowanych targowisk | 204 | ||
Rezultat | Wzrost liczby osób zamieszkującej obszary wiejskie z dostępem do lepszych usług | 53% | |
Liczba kilometrów wybudowanych sieci wodociągowych i kanalizacyjnych w wyniku realizacji programu | 30 617 | ||
Ilość odpadów komunalnych objętych systemami stworzonymi w wyniku realizacji projektów w ramach programu | 120% wartości bazowej | ||
Moc wytwarzana przy wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii dzięki wsparciu w ramach programu (MW) | 380 | ||
Liczba mieszkańców obszarów wiejskich uzyskujących potencjalny dostęp do sieci szerokopasmowego Internetu (w tym w ramach "nowych wyzwań") | 27 000 (27 000) | ||
Liczba sprzedających w nowo wybudowanych lub wyremontowanych targowiskach (osobodni/rok) | 1 038 800 | " |
2) w rozdziale 6:
a) podrozdział 6.2 "Plan finansowy w podziale na osie (w euro na cały okres)" otrzymuje brzmienie:
"6.2. Plan finansowy w podziale na osie (w euro na cały okres)
Oś | Wkład publiczny | ||
Ogółem wkład publiczny | Stawka wkładu EFRROW (%) | Kwota EFRROW | |
Oś 1 | 7 869 796 285,00 | 75,00% | 5 902 347 213,00 |
Oś 2 | 5 017 001 520,00 | 80,00% | 4 013 601 216,00 |
Oś 3 | 3 312 186 302,00 | 75,00% | 2 484 139 727,00 |
Oś 4 | 787 500 000,00 | 80,00% | 630 000 000,00 |
Pomoc techniczna | 266 600 000,00 | 75,00% | 199 950 000,00 |
Razem | 17 253 084107,00 | 76,68% | 13 230 038 156,00 |
Tabela finansowa w podziale na osie, dodatkowe środki, o których mowa w art. 69 ust. 5a rozporządzenia nr 1698/2005 - regiony konwergencji
Oś | Ogółem wkład publiczny (euro) | Stawka wkładu EFRROW (%) | Kwota EFRROW (euro) | |
Oś 1 | 93 615 000,00 | 90,00% | 84 253 500,00 | |
Oś 2 | 68 854 767,00 | 90,00% | 61 969 291,00 | |
Oś 3 | 25 185 788,00 | 90,00% | 22 667 209,00 | |
Oś 4 | 0 | 0 | 0 | |
Razem | 187 655 555,00 | 90,00% | 168 890 000,00 | ", |
b) podrozdział 6.3 "Orientacyjny budżet związany z operacjami, o których mowa w art. 16a rozporządzenia nr 1698/2005, za okres od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. (art. 16a ust. 3b do wysokości kwot, o których mowa w art. 69 ust. 5a rozporządzenia nr 1698/2005)" otrzymuje brzmienie:
"6.3. Orientacyjny budżet związany z operacjami, o których mowa w art. 16a rozporządzenia (WE) nr 1698/2005, za okres od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. (art. 16a ust. 3b do wysokości kwot, o których mowa w art. 69 ust. 5a rozporządzenia nr 1698/2005)
Oś/środek | Nazwa działania | Wkład EFRROW na lata 2009-2013 | |
Oś 1: Środek 121 | Modernizacja gospodarstw wiejskich | 66 000 500,00 | |
Oś 1: Środek 125 | Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa | 18 253 000,00 | |
Łącznie oś 1 | 84 253 500,00 | ||
Oś 2: Środek 214 | Program rolnośrodowiskowy | 61 969 291,00 | |
Łącznie oś 2 | 61 969 291,00 | ||
Oś 3: Środek 321 | Operacje związane z priorytetami wymienionymi w art. 16a ust. 1 lit. g rozporządzenia nr 1698/2005 | 7 142 209,00 | |
Operacje związane z priorytetami wymienionymi w art. 16a ust. 1 lit. b rozporządzenia nr 1698/2005 | 15 525 000,00 | ||
Łącznie oś 3 | 22 667 209,00 | ||
Program łącznie | 168 890 000,00 | ||
Ogółem w ramach osi 1, 2, 3 i 4 operacje związane z priorytetami wymienionymi w art. 16a ust. 1 lit. a-f rozporządzenia nr 1698/2005 | 161 747 791,00 | ||
Ogółem w ramach osi 3 i 4 operacje związane z priorytetami wymienionymi w art. 16a ust. 1 lit. g rozporządzenia nr 1698/2005 | 7 142 209,00 | "; |
3) rozdział 7 "INDYKATYWNY PODZIAŁ NA POSZCZEGÓLNE DZIAŁANIA ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH (W EURO NA CAŁY OKRES)" otrzymuje brzmienie:
"7. INDYKATYWNY PODZIAŁ NA POSZCZEGÓLNE DZIAŁANIA ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH (W EURO NA CAŁY OKRES)
Kod działania | Nazwa działania/oś 1 | Wydatki publiczne | Wydatki prywatne*) | Koszt całkowity | |||
111 | Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie | 30 000 000 | 0 | 30 000 000 | |||
112 | Ułatwianie startu młodym rolnikom | 604 000 000 | 0 | 604 000 000 | |||
113 | Renty strukturalne | 2 389 600 000 | 0 | 2 389 600 000 | |||
114 | Korzystanie z usług doradczych przez rolników i posiadaczy lasów | 40 000 000 | 10 000 000 | 50 000 000 | |||
121 | Modernizacja gospodarstw rolnych | 2 474 199 222 | 3 711 298 833 | 6 185 498 055 | |||
123 | Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej | 932 000 000 | 2 796 000 000 | 3 728 000 000 | |||
125 | Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa | 562 712 063 | 0 | 562 712 063 | |||
126 | Przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku wystąpienia klęsk żywiołowych oraz wprowadzenie odpowiednich działań zapobiegawczych | 194 500 000 | 21 611 111 | 216 111 111 | |||
132 | Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności | 14 000 000 | 0 | 14 000 000 | |||
133 | Działania informacyjne i promocyjne | 6 000 000 | 2 571 429 | 8 571 429 | |||
141 | Zobowiązania z okresu 2004-2006 dla działania "Wspieranie gospodarstw niskotowarowych" | 533 900 000 | 0 | 533 900 000 | |||
142 | Grupy producentów rolnych | 182 500 000 | 0 | 182 500 000 | |||
RAZEM Oś I | 7 963 411 285 | 6 541 481 373 | 14 504 892 658 |
* Przewidywane maksymalne kwoty wkładu prywatnego, zaokrąglone w górę do pełnej jedności: zróżnicowane w zależności od typu beneficjenta; podano w celach informacyjnych
Kod działania | Nazwa działania/oś 2 | Wydatki publiczne | Wydatki prywatne | Koszt całkowity |
211, 212 | Wspieranie gospodarowania na obszarach górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW) | 2 418 750 000 | 0 | 2 418 750 000 |
214 | Program rolnośrodowiskowy (płatności rolnośrodowiskowe) | 2 302 604 767 | 0 | 2 302 604 767 |
221, 223 | Zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne | 234 501 520 | 0 | 234 501 520 |
226 | Odtwarzanie potencjału produkcji leśnej zniszczonego przez katastrofy i wprowadzanie instrumentów zapobiegawczych | 130 000 000 | 0 | 130 000 000 |
RAZEM Oś II | 5 085 856 287 | 0 | 5 085 856 287 |
Kod działania | Nazwa działania/oś 3 | Wydatki publiczne | Wydatki prywatne*) | Koszt całkowity |
311 | Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej | 345 580 000 | 345 580 000 | 691 160 000 |
312 | Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw | 683 583 600 | 683 583 600 | 1 367 167 200 |
321 | Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej | 1 741 333 148 | 0 | 1 741 333 148 |
322, 323, 313 | Odnowa i rozwój wsi | 566 875 342 | 0 | 566 875 342 |
RAZEM Oś III | 3 337 372 090 | 1 029 163 600 | 4 366 535 690 |
* Przewidywane maksymalne kwoty wkładu prywatnego zaokrąglone w górę do pełnej jedności, zróżnicowane w zależności od typu beneficjenta, podano w celach informacyjnych
Kod działania | Nazwa działania/oś 4 | Wydatki publiczne | Wydatki prywatne*) | Koszt całkowity |
4.1/413 | Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju | 640 500 000 | 416 108 629 | 1 056 608 629 |
4.21 | Wdrażanie projektów współpracy | 15 000 000 | 0 | 15 000 000 |
4.31 | Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja | 132 000 000 | 0 | 132 000 000 |
RAZEM tylko Oś IV | 787 500 000 | 416 108 629 | 1 203 608 629 | |
RAZEM Oś I, II, III, IV | 17 174139 662 | 7 986 753 602 | 25 160 893 264 |
* Przewidywane maksymalne kwoty wkładu prywatnego zaokrąglone w górę do pełnej jedności, zróżnicowane w zależności od typu beneficjenta, podano w celach informacyjnych
Kod działania | Nazwa działania | Wydatki publiczne | Wydatki prywatne | Koszt całkowity |
- | Pomoc Techniczna | 266 600 000 | 0 | 266 600 000 |
RAZEM PROW 2007-2013 | 17 440 739 662 | 7 986 753 602 | 25 427 493 264 | "; |
4) w załączniku nr 10 "Szczegółowy opis pakietów rolnośrodowiskowych oraz kalkulacja wysokości płatności rolnośrodowiskowej":
a) w ramach "Pakietu 8. Ochrona gleb i wód":
- część "Wymogi wariantu 8.1.:" otrzymuje brzmienie:
"Wymogi wariantu 8.1.:
1. Wymogi wariantu 8.1.(dla beneficjentów, którzy podjęli zobowiązanie w 2011 r. i kontynuują je w 2015 r.):
- wsiewanie roślin (wsiewka) w rosnące rośliny ozime lub razem z siewem roślin jarych i utrzymanie ich przez okres zimy;
- sprzątnięcie słomy z całego pola po żniwach;
- możliwość wznowienia zabiegów agrotechnicznych w terminie od dnia 1 marca;
- dopuszczalny wypas;
- biomasa wsiewki poplonowej powinna być przyorana, z wyjątkiem uprawy gleby w systemie bezorkowym;
- możliwość przemiennego stosowania wsiewki poplonowej na różnych działkach rolnych w ciągu 5 lat;
- niestosowanie ścieków i osadów ściekowych na wsiewkę.
Na terenie całego gospodarstwa objętego Programem rolnośrodowiskowym istnieje obowiązek zachowania powierzchni trwałych użytków zielonych i elementów krajobrazu nieużytkowanych rolniczo.
2. Wymogi wariantu 8.1. (dla beneficjentów, którzy podjęli zobowiązanie po 2011 r. i kontynuują je w 2015 r. i latach kolejnych):
- wsiewanie roślin (wsiewka) w rosnące rośliny ozime lub razem z siewem roślin jarych i utrzymanie ich przez okres zimy;
- zakaz stosowania wsiewek traw;
- sprzątnięcie słomy z całego pola po żniwach;
- możliwość wznowienia zabiegów agrotechnicznych w terminie od dnia 1 marca;
- dopuszczalny wypas;
- biomasa wsiewki poplonowej powinna być przyorana, z wyjątkiem uprawy gleby w systemie bezorkowym;
- możliwość przemiennego stosowania wsiewki poplonowej na różnych działkach rolnych w ciągu 5 lat;
- niestosowanie ścieków i osadów ściekowych na wsiewkę.
Na terenie całego gospodarstwa objętego Programem rolnośrodowiskowym, istnieje obowiązek zachowania powierzchni trwałych użytków zielonych i elementów krajobrazu nieużytkowanych rolniczo.",
- część "Wymogi wariantu 8.2.:" otrzymuje brzmienie:
"Wymogi wariantu 8.2.:
1. Wymogi wariantu 8.2. (dla beneficjentów, którzy podjęli zobowiązanie w 2011 r. i kontynuują je w 2015 r.)
- wykonanie siewu roślin poplonowych (rośliny ozime) do końca września;
- stosowanie pod międzyplon tylko nawozów naturalnych;
- niestosowanie ścieków i osadów ściekowych na międzyplon;
- biomasa roślin poplonowych powinna być przyorana, z wyjątkiem uprawy gleby w systemie bezorkowym;
- możliwość koszenia lub spasania biomasy roślin poplonowych wiosną;
- możliwość wznowienia zabiegów agrotechnicznych w terminie od dnia 1 marca;
- możliwość przemiennego stosowania międzyplonów na różnych działkach rolnych w ciągu 5 lat.
Na terenie całego gospodarstwa objętego Programem rolnośrodowiskowym, istnieje obowiązek zachowania powierzchni trwałych użytków zielonych i elementów krajobrazu nieużytkowanych rolniczo.
2. Wymogi wariantu 8.2. (dla beneficjentów, którzy podjęli zobowiązanie po 2011 r. i kontynuują je w 2015 r. i latach kolejnych):
- siew roślin międzyplonowych w terminie do dnia 15 września;
- zakaz wznawiania zabiegów agrotechnicznych przed dniem 1 marca;
- stosowanie jako międzyplon wyłącznie mieszanki złożonej z minimum 3 gatunków roślin, przy czym gatunek rośliny dominujący w mieszance lub gatunki zbóż wykorzystane w mieszance nie mogą przekroczyć 70% jej składu;
- zakaz stosowania mieszanki składającej się wyłącznie z gatunków zbóż;
- zakaz nawożenia;
- zakaz stosowania pestycydów i herbicydów w międzyplonie;
- niestosowanie osadów ściekowych;
- przyoranie biomasy, z wyłączeniem uprawy gleby w systemie bezorkowym;
- zakaz uprawy w plonie głównym mieszanki tych samych roślin (w przypadku międzyplonu ozimego również form jarych);
- możliwość koszenia lub spasania biomasy roślin poplonowych wiosną;
- możliwość przemiennego stosowania międzyplonów na różnych działkach rolnych w ciągu 5 lat.
Na terenie całego gospodarstwa objętego Programem rolnośrodowiskowym, istnieje obowiązek zachowania powierzchni trwałych użytków zielonych i elementów krajobrazu nieużytkowanych rolniczo.",
- część "Wymogi wariantu 8.3." otrzymuje brzmienie:
"Wymogi wariantu 8.3.:
1. Wymogi wariantu 8.3.(dla beneficjentów, którzy podjęli zobowiązanie w 2011 r. i kontynuują je w 2015 r.):
- wykonanie siewu roślin poplonowych (rośliny jare) do końca września;
- stosowanie pod międzyplon tylko nawozów naturalnych;
- niestosowanie ścieków i osadów ściekowych na międzyplon;
- biomasa roślin poplonowych powinna być przyorana, z wyjątkiem uprawy gleby w systemie bezorkowym;
- możliwość spasania biomasy roślin poplonowych jesienią;
- możliwość wznowienia zabiegów agrotechnicznych w terminie od dnia 1 marca;
- możliwość przemiennego stosowania międzyplonów na różnych działkach rolnych w ciągu 5 lat.
Na terenie całego gospodarstwa objętego programem rolnośrodowiskowym istnieje obowiązek zachowania powierzchni trwałych użytków zielonych i elementów krajobrazu nieużytkowanych rolniczo.
2. Wymogi wariantu 8.3. (dla beneficjentów, którzy podjęli zobowiązanie po 2011 r. i kontynuują je w 2015 r. i latach kolejnych):
- siew roślin międzyplonowych w terminie do dnia 15 września;
- zakaz wznawiania zabiegów agrotechnicznych przed dniem 1 marca;
- stosowanie jako międzyplon wyłącznie mieszanki złożonej z minimum 3 gatunków roślin, przy czym gatunek rośliny dominujący w mieszance lub gatunki zbóż wykorzystane w mieszance nie mogą przekroczyć 70% jej składu;
- zakaz stosowania mieszanki składającej się wyłącznie z gatunków zbóż;
- zakaz nawożenia;
- zakaz stosowania pestycydów i herbicydów w międzyplonie;
- niestosowanie osadów ściekowych;
- przyoranie biomasy, z wyłączeniem uprawy gleby w systemie bezorkowym;
- zakaz uprawy w plonie głównym mieszanki tych samych roślin;
- możliwość spasania biomasy roślin poplonowych jesienią;
- możliwość przemiennego stosowania międzyplonów na różnych działkach rolnych w ciągu 5 lat.
Na terenie całego gospodarstwa objętego Programem rolnośrodowiskowym istnieje obowiązek zachowania powierzchni trwałych użytków zielonych i elementów krajobrazu nieużytkowanych rolniczo.".
b) w ramach "Pakietu 9. Strefy buforowe" w części "Wariant 9.3 Utrzymanie 2-metrowych miedz śródpolnych, Wariant 9.4. Utrzymanie 5-metrowych miedz śródpolnych" - część "Wysokość płatności rolnośrodowiskowej" otrzymuje brzmienie:
"1. Wysokość płatności rolnośrodowiskowej (dla beneficjentów, którzy podjęli zobowiązanie w 2011 r. i kontynuują je w 2015 r.) - 2033 PLN/ha
dla miedzy śródpolnej 2-metrowej - 40 PLN/100 mb
dla miedzy śródpolnej 5-metrowej - 100 PLN/100 mb
Kalkulacja płatności:
Podejmowane działania | Koszty (PLN/ha) | Korzyści (PLN/ha) | |
Dochód utracony | |||
1. | Utracona standardowa nadwyżka bezpośrednia | x | |
Koszty dodatkowe | |||
2. | Koszenie | x | |
3. | Utracona płatność obszarowa | x | |
4. | Utracona płatność z tytułu ONW | x | |
Dodatkowy dochód | |||
5. | Wartość siana na ściółkę | x | |
Bilans kosztów i korzyści | 2033 | ||
PROPONOWANA WYSOKOŚĆ PREMII (100%) | 2033 PLN |
1. utrata standardowej nadwyżki bezpośredniej (obszar ten jest wyłączony z produkcji);
2. koszt koszenia w utrudnionych warunkach (częściowo ręcznie) - według danych IERiGŻ PIB. (Klementowski A. Rynek Środków Produkcji i Usług dla Rolnictwa. Stan i perspektywy, 2001-2003 oraz z danych z Instytutu Budownictwa, Mechanizacji i Elektryfikacji Rolnictwa dotyczące kosztu maszyn. Muzalewski A., 2001-2003. Koszty eksploatacji maszyn IBMER, Warszawa).
4, 5. utracona płatność bezpośrednia i z tytułu ONW (średnia wartość na 1 ha)
5. wartość siana na ściółkę (ilość siana przeznaczona na ściółkę x koszt siana) - na podstawie danych z Instytutu Upraw Nawożenia i Gleboznawstwa w Puławach, GUS, Małego poradnika zarządzania gospodarstwem rolniczym. wyd. IERiGŻ, p. red. G. Niewęgłowskiej, 2002.
Kalkulacja płatności rolnośrodowiskowej dla miedzy śródpolnej o różnej szerokości na 100 metrów bieżących.
Szerokość miedzy śródpolnej (średnia) | (PLN/100mb) |
2 m | 0,02 x 2033 PLN = 40 PLN (10,2 EUR) |
5 m | 0,05 x 2033 PLN = 100 PLN (25,6 EUR) |
2. Wysokość płatności rolnośrodowiskowej (dla beneficjentów, którzy podjęli zobowiązanie po 2011 r. i kontynuują je w 2015 r. oraz latach kolejnych) - 633 PLN/ha
dla miedzy śródpolnej 2-metrowej - 12,70 PLN/100 mb
dla miedzy śródpolnej 5-metrowej - 31,70 PLN/100 mb
Kalkulacja płatności:
Podejmowane działania | Koszty (PLN/ha) | Korzyści (PLN/ha) | |
Koszty dodatkowe | |||
1. | Koszenie | x | |
2. | Utracona płatność obszarowa | x | |
3. | Utracona płatność z tytułu ONW | x | |
Dodatkowy dochód | |||
4. | Wartość siana na ściółkę | x | |
Bilans kosztów i korzyści | 633 | ||
PROPONOWANA WYSOKOŚĆ PREMII (100%) | 633 PLN |
1. koszt koszenia w utrudnionych warunkach (częściowo ręcznie) - według danych IERiGŻ PIB. (Klementowski A. Rynek Środków Produkcji i Usług dla Rolnictwa. Stan i perspektywy, 2001-2003 oraz z danych z Instytutu Budownictwa, Mechanizacji i Elektryfikacji Rolnictwa dotyczące kosztu maszyn. Muzalewski A., 2001-2003. Koszty eksploatacji maszyn IBMER, Warszawa).
2, 3. utracona płatność bezpośrednia i z tytułu ONW (średnia wartość na 1 ha)
4. wartość siana na ściółkę (ilość siana przeznaczona na ściółkę x koszt siana) - na podstawie danych z Instytutu Upraw Nawożenia i Gleboznawstwa w Puławach, GUS, Małego poradnika zarządzania gospodarstwem rolniczym. wyd. IERiGŻ, p. red. G. Niewęgłowskiej, 2002.
Kalkulacja płatności rolnośrodowiskowej dla miedzy śródpolnej o różnej szerokości na 100 metrów bieżących.
Szerokość miedzy śródpolnej (średnia) | (PLN/100mb) | |
2 m | 0,02 x 633 PLN = 12,70 PLN (3,5 EUR/100 mb) | |
5 m | 0,05 x 633 PLN = 31,70 PLN (8,6 EUR/100 mb) | " |
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »