Zmiana Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.
M.P.2012.678
Akt jednorazowyOBWIESZCZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 20 września 2012 r.
w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 248, poz. 1486).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 98, poz. 634, Nr 214, poz. 1349 i Nr 237, poz. 1655, z 2009 r. Nr 20, poz. 105, z 2010 r. Nr 76, poz. 490 i Nr 148, poz. 993, z 2011 r. Nr 205, poz. 1202 oraz z 2012 r. poz. 243.
ZAŁĄCZNIK
W Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 wprowadza się następujące zmiany:
W Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 wprowadza się następujące zmiany:
a) w pkt 5.3.1 "Oś 1 Poprawa konkurencyjności sektora rolnego i leśnego":
– w działaniu "Renty strukturalne" część "Finansowanie" otrzymuje brzmienie:
"Finansowanie
Koszt całkowity: 2.389.600.000 euro
Wydatki publiczne: 2.389.600.000 euro",
– w działaniu "Modernizacja gospodarstw rolnych":
- część "Finansowanie" otrzymuje brzmienie:
"Finansowanie
Koszt całkowity; 5.368.164.723 euro
Wydatki publiczne: 2.147.265.889 euro",
- część "Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania" otrzymuje brzmienie:
"Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania
Typ wskaźnika | Wskaźnik | Wartość docelowa 2007-2013 | |
Produkt | Liczba gospodarstw rolnych, które otrzymały pomoc (w tym w ramach "nowych wyzwań") | 70.250 (1.684) | |
Całkowita wartość inwestycji (euro) (w tym w ramach "nowych wyzwań") | 5.332.000.000 (186.758.391) | ||
Rezultat | Liczba gospodarstw, które wprowadziły nowe produkty lub techniki (w tym w ramach "nowych wyzwań") | 52.680 (1.278) | |
Wzrost wartości dodanej brutto w gospodarstwach, którym udzielono pomocy (euro) (w tym w ramach "nowych wyzwań") | 1.474.000.000 (52.103.324) | ||
Oddziaływanie | Wzrost gospodarczy (wyrażony parytetem siły nabywczej (PPS)) | 618.318,67 | |
Wydajność pracy (wzrost wartości dodanej brutto/osobę) | 22.270 euro/osobę | " |
- część "Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe" otrzymuje brzmienie:
"Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe
Typ wskaźnika | Wskaźnik | Wartość docelowa 2007-2013 | |
Produkt | Liczba projektów (w tym w ramach "nowych wyzwań") | 93.000 (1.684) | |
Rezultat | Wskaźniki rzeczowe | brak wartości docelowych | " |
b) w pkt 5.3.3 "Oś 3 Jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej" w działaniu "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" w części "Kryteria dostępu" akapit drugi otrzymuje brzmienie:
"Projekty z zakresu budowy infrastruktury szerokopasmowego Internetu mogą być realizowane na obszarach wiejskich dotkniętych wykluczeniem cyfrowym, tj. tam, gdzie jest niedostateczny dostęp do sieci Internetu szerokopasmowego pod warunkiem zgodności z zasadami pomocy publicznej, jak wyjaśniono w Komunikacie Komisji Wytyczne wspólnotowe w sprawie stosowania przepisów dotyczących pomocy państwa w odniesieniu do szybkiego wdrażania sieci szerokopasmowych (Dz. Urz. UE C 235 z 30.09.2009, str. 7).",
c) w pkt 5.3.4 "Oś 4 LEADER":
– uchyla się część "Poziom wsparcia",
– w działaniu "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju":
- w części "Zasady wyboru projektów przez lokalne grupy działania" akapit czwarty, piąty i szósty otrzymują brzmienie:
"W przypadku projektów kwalifikujących się do udzielenia pomocy w ramach działań osi 3 - Jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej, organ decyzyjny LGD bierze pod uwagę zgodność projektu z LSR oraz określonymi w niej lokalnymi kryteriami wyboru.
W przypadku małych projektów organ decyzyjny LGD ocenia projekt pod względem zgodności z LSR oraz określonymi w niej lokalnymi kryteriami wyboru.
Następnie, w obu przypadkach, LGD przesyła do właściwego podmiotu wdrażającego pozytywnie ocenione wnioski, które zostały wybrane przez ciało decyzyjne LGD do finansowania w ramach budżetu lokalnej strategii rozwoju. Podmiot wdrażający może odmówić wypłaty pomocy w przypadku niespełnienia warunków formalnych lub niedopełnienia zobowiązań przez beneficjenta.",
- w części "Zasady finansowania LGD" akapit trzeci otrzymuje brzmienie:
"W przypadku małych projektów, z wnioskodawcami, których wnioski zostały wybrane przez organ decyzyjny LGD do finansowania w ramach budżetu lokalnej strategii rozwoju i które zostały pozytywnie zweryfikowane przez SW, samorząd województwa, jako podmiot wdrażający, podpisuje umowę na realizację projektu.",
- część "Poziom dofinansowania" otrzymuje brzmienie:
"Forma i wysokość pomocy oraz poziom dofinansowania
Pomoc finansowa ma formę refundacji części kosztów kwalifikowalnych.
W przypadku małych projektów wysokość pomocy na projekt nie może przekroczyć 80% kosztów kwalifikowalnych i kwoty 50.000 zł.
Maksymalny poziom pomocy finansowej z EFRROW wynosi 80% kwalifikujących się wydatków publicznych projektu.
Wymagany krajowy wkład środków publicznych wynosi co najmniej 20% kwalifikujących się wydatków publicznych projektu i w przypadku beneficjentów takich jak gmina, instytucja kultury, dla której organizatorem jest jednostka samorządu terytorialnego, kościół lub inny związek wyznaniowy, organizacja pozarządowa mająca status organizacji pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie pochodzi ze środków własnych beneficjenta.
Wysokość pomocy dla danego beneficjenta nie może przekroczyć w okresie programowania kwoty 200.000 zł.
W przypadku beneficjentów spełniających wymagania określone w definicji beneficjenta w ramach działań "Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej" oraz "Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw", wysokość pomocy dla danego beneficjenta w ramach małych projektów nie może przekroczyć w okresie programowania kwoty 50.000 zł.",
- w części "Główne kryteria demarkacyjne" pkt 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Dla projektów przyczyniających się do realizacji celów osi 3, ale niekwalifikujących się do wsparcia w ramach działań osi 3 określonych w PROW 2007-2013, tzn. małych projektów:
Działanie/Fundusz | Linie demarkacyjne | |
1 | 2 | |
"Odnowa i rozwój wsi" | Przewiduje się badanie przede wszystkim ze względu na rodzaj beneficjenta, tzn. jeżeli podmiot uprawniony do ubiegania się o przyznanie pomocy w działaniu 313, 322, 323, tj.: gmina, instytucja kultury, kościół, organizacja pożytku publicznego, której cele statutowe są zbieżne z celami działania, planuje zrealizować projekt w zakresie, który występuje zarówno w małych projektach, jak i w działaniu 313, 322, 323, to nastąpi odmowa przyznania pomocy. | |
"Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej" oraz "Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw" | Przewiduje się badanie przede wszystkim spełniania przez wnioskodawcę kryteriów dostępu dla tych działań oraz weryfikację rodzaju beneficjenta. W przypadku gdy wnioskodawca planuje zrealizować projekt w zakresie, który występuje zarówno w małych projektach, jak i w działaniach 311 i 312, a spełnia kryteria dostępu dla 311 i 312, nastąpi odmowa przyznania pomocy. | |
Fundusze Strukturalne - EFRR, ESF | W ramach PO Kapitał Ludzki przewiduje się wsparcie aktywności lokalnych inicjatyw działających na rzecz: zatrudnienia, integracji społecznej i edukacji realizowanych w ramach priorytetu VI, VII i VIII. Wsparcie skierowane będzie do mieszkańców gmin wiejskich, miejsko-wiejskich oraz miast do 25 tys. mieszkańców. Wsparcie udzielane będzie w formie "małych grantów". Wsparcie będzie stanowiło uzupełnienie działań realizowanych w ramach PROW (w zakresie pozarolniczym) oraz będzie przygotowywać mieszkańców obszarów wiejskich do zwiększonej aktywności w ramach pozostałych obszarów wsparcia PO KL. Od beneficjenta osi 4 wymagane będzie oświadczenie o niefinansowaniu projektu z innych środków publicznych z wyłączeniem środków własnych jednostek samorządu terytorialnego oraz Funduszu Kościelnego. Natomiast w RPO wsparcie może dotyczyć m. in. projektów wymienionych w lit.: c, d, h, i. Od beneficjenta osi 4 wymagane będzie oświadczenie o niefinansowaniu projektu z innych środków publicznych z wyłączeniem środków własnych jednostek samorządu terytorialnego oraz Funduszu Kościelnego. | |
Program Operacyjny Zrównoważony Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich (PO ZRSRiNOR) | W ramach zapobiegania nieprawidłowemu podwójnemu finansowaniu z różnych instrumentów wspólnotowych opracowane zostaną przez Instytucje Zarządzające odpowiednie mechanizmy koordynacji pomiędzy programami. Mechanizmy opierać się będą na przedstawianiu przez beneficjentów oświadczeń o niefinansowaniu projektów z innych środków publicznych. | " |
- w działaniu "Wdrażanie projektów współpracy" po części "Definicja beneficjenta" dodaje się część "Poziom dofinansowania" w brzmieniu:
"Poziom dofinansowania
Pomoc finansowa wynosi maksymalnie 100% kosztów kwalifikowalnych projektu.",
- w działaniu "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" po części "Definicja beneficjenta" dodaje się część "Poziom dofinansowania" w brzmieniu:
"Poziom dofinansowania
Pomoc finansowa wynosi maksymalnie 100% kosztów kwalifikowalnych projektu.",
d) pkt 5.3.5 "Wykaz rodzajów operacji, o których mowa w art. 16a ust. 3 lit. a rozporządzenia (WE) nr 1698/2005, do wysokości kwot, o których mowa w art. 69 ust. 5a tego rozporządzenia" otrzymuje brzmienie:
"Tabela 5.3.5. Wykaz rodzajów operacji, o których mowa w art. 16a ust. 3 lit. a rozporządzenia nr 1698/2005, do wysokości kwot, o których mowa w art. 69 ust. 5a tego rozporządzenia
Oś/ środek | Rodzaj operacji | Potencjalne skutki | "Istniejący" czy "nowy" rodzaj operacji | Odniesienie do opisu rodzaju operacji w PROW | Wskaźnik produktu - cel | ||
Liczba gospodarstw rolnych, które otrzymały pomoc | Całkowita wartość inwestycji (euro) | ||||||
Oś 1: Środek 121 | Wsparcie inwestycji związanych z produkcją mleczarską | Poprawa konkurencyjności sektora mleczarskiego | Istniejący | Inwestycje związane z rozwojem produkcji mleczarskiej lub zmianą profilu gospodarstwa mleczarskiego | 1 684 | 186.758.391 | |
Liczba projektów | Całkowita wartość inwestycji (euro) | ||||||
Oś 1: Środek 125 | Magazynowanie wody | Bardziej racjonalne zużycie wody i poprawa zdolności magazynowania wody | Istniejący | Inwestycje związane z budową urządzeń umożliwiających retencjonowanie wód, w szczególności retencję glebową i zapobieganie odwadnianiu, a także renaturyzacja torfowisk i cieków w sposób odtwarzający ich zdolność retencyjną | 80 | 37.531.111,00 | |
Liczba wspieranych gospodarstw rolnych | Powierzchnia gruntów rolnych objęta wsparciem | ||||||
Oś 2: Środek 214 | Tworzenie biotopów/ siedlisk i zarządzanie nimi na obszarach Natura 2000 lub poza nimi | Ochrona ptaków, innej dzikiej fauny i flory oraz poprawa jakości sieci biotopów, zmniejszająca przenikanie szkodliwych substancji do siedlisk sąsiadujących, zachowanie chronionej fauny i flory | Istniejący | Projekty z zakresu pakietu 5 | 3 000 | 8 000 ha TUZ | |
Liczba projektów | Całkowita wartość inwestycji (euro) | ||||||
Oś 3: Środek 321 | Tworzenie i umożliwianie dostępu do infrastruktury szerokopasmowej, w tym urządzeń do przesyłu wstecznego i urządzeń naziemnych (np.: stacjonarnych, bezprzewodowych naziemnych, wykorzystujących połączenia satelitarne lub będących kombinacją różnych technologii) | Nowy | Budowa infrastruktury szerokopasmowego Internetu | 295 | 103.026.580,00 | " |
2) w rozdziale 6:
a) podrozdział 6.3 "Orientacyjny budżet związany z operacjami, o których mowa w art. 16a rozporządzenia nr 1698/2005, za okres od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. (art. 16a ust. 3b do wysokości kwot, o których mowa w art. 69 ust. 5a rozporządzenia nr 1698/2005)" otrzymuje brzmienie:
"Orientacyjny budżet związany z operacjami, o których mowa w art. 16a rozporządzenia nr 1698/2005, za okres od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. (art. 16a ust. 3b do wysokości kwot, o których mowa w art. 69 ust. 5a rozporządzenia nr 1698/2005)
Oś/środek | Nazwa działania | Wkład EFRROW na lata 2009-2013 | |
Oś 1: Środek 121 | Modernizacja gospodarstw wiejskich | 66.000.500,00 | |
Oś 1: Środek 125 | Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa | 33.778.000,00 | |
Łącznie oś 1 | 99.778.500,00 | ||
Oś 2: Środek 214 | Program rolnośrodowiskowy | 10.000.000,00 | |
Łącznie oś 2 | 10.000.000,00 | ||
Oś 3: Środek 321 | Operacje związane z priorytetami wymienionymi w art. 16a ust. 1 lit. g rozporządzenia nr 1698/2005 | 59.111.500,00 | |
Łącznie oś 3 | 59.111.500,00 | ||
Program łącznie | 168.890.000,00 | ||
Ogółem w ramach osi 1, 2, 3 i 4 operacje związane z priorytetami wymienionymi w art. 16a ust. 1 lit. a-f rozporządzenia nr 1698/2005 | 109.778.500,00 | ||
Ogółem w ramach osi 3 i 4 operacje związane z priorytetami wymienionymi w art. 16a ust. 1 lit. g rozporządzenia nr 1698/2005 | 59.111.500,00 | " |
3) rozdział 7 "Indykatywny podział na poszczególne działania rozwoju obszarów wiejskich (w euro na cały okres)" otrzymuje brzmienie:
"7. INDYKATYWNY PODZIAŁ NA POSZCZEGÓLNE DZIAŁANIA ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH (W EURO NA CAŁY OKRES)
Kod działania | Nazwa działania/oś 1 | Wydatki publiczne | Wydatki prywatne* | Koszt całkowity |
111 | Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie | 30.000.000,00 | 0,00 | 30.000.000,00 |
112 | Ułatwianie startu, młodym rolnikom | 420.000.000,00 | 0,00 | 420.000.000,00 |
113 | Renty strukturalne | 2.389.600.000,00 | 0,00 | 2.389.600.000,00 |
114 | Korzystanie z usług doradczych przez rolników i posiadaczy lasów | 78.000.000,00 | 19.500.000,00 | 97.500.000,00 |
121 | Modernizacja gospodarstw rolnych | 2.147.265.889,00 | 3.220.898.834,00 | 5.368.164.723,00 |
123 | Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej | 932.000.000,00 | 2.796.000.000,00 | 3.728.000.000,00 |
125 | Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa | 637.531.111,00 | 0,00 | 637.531.111,00 |
126 | Przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku wystąpienia klęsk żywiołowych oraz wprowadzenie odpowiednich działań zapobiegawczych | 100.000.000,00 | 11.111.111,00 | 111.111.111,00 |
132 | Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności | 30.000.000,00 | 0,00 | 30.000.000,00 |
133 | Działania informacyjne i promocyjne | 10.000.000,00 | 4.285.714,00 | 14.285.714,00 |
141 | Zobowiązania z okresu 2004-2006 dla działania "Wspieranie gospodarstw niskotowarowych" | 540.000.000,00 | 0,00 | 540.000.000,00 |
142 | Grupy producentów rolnych | 146.000.000,00 | 0,00 | 146.000.000,00 |
RAZEM Oś I | 7.460.397.000,00 | 6.051.795.659,00 | 13.512.192.659,00 |
* Przewidywane maksymalne kwoty wkładu prywatnego zaokrąglone w górę do pełnej jedności; zróżnicowane w zależności od typu beneficjenta; podano w celach informacyjnych.
Kod działania | Nazwa działania/oś 2 | Wydatki publiczne | Wydatki prywatne | Koszt całkowity |
211, 212 | Wspieranie gospodarowania na obszarach górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW) | 2.448.750.000,00 | 0,00 | 2.448.750.000,00 |
214 | Program rolnośrodowiskowy (płatności rolnośrodowiskowe) | 2.314.861.111,00 | 0,00 | 2.314.861.111,00 |
221, 223 | Zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne | 443.501.520,00 | 0,00 | 443.501.520,00 |
226 | Odtwarzanie potencjału produkcji leśnej zniszczonego przez katastrofy i wprowadzanie instrumentów zapobiegawczych | 130.000.000,00 | 0,00 | 130.000.000,00 |
RAZEM Oś II | 5.337.112.631,00 | 0,00 | 5.337.112.631,00 |
Kod działania | Nazwa działania/oś 3 | Wydatki publiczne | Wydatki prywatne* | Koszt całkowity |
311 | Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej | 345.580.000,00 | 345.580.000,00 | 691.160.000,00 |
312 | Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw | 1.023.583.600,00 | 1.023.583.600,00 | 2.047.167.200,00 |
321 | Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej | 1.609.786.431,00 | 0,00 | 1.609.786.431,00 |
322, 323, 313 | Odnowa i rozwój wsi | 589.580.000,00 | 0,00 | 589.580.000,00 |
RAZEM Oś III | 3.568.530.031,00 | 1.369.163.600,00 | 4.937.693.631,00 |
* Przewidywane maksymalne kwoty wkładu prywatnego zaokrąglone w górę do pełnej jedności; zróżnicowane w zależności od typu beneficjenta; podano w celach informacyjnych.
Kod działania | Nazwa działania/oś 4 | Wydatki publiczne | Wydatki prywatne* | Koszt całkowity |
413 | Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju | 620.500.000,00 | 403.115.385,00 | 1.023.615.385,00 |
421 | Wdrażanie projektów współpracy | 15.000.000,00 | 0,00 | 15.000.000,00 |
431 | Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja | 152.000.000,00 | 0,00 | 152.000.000,00 |
RAZEM tylko Oś IV | 787.500.000,00 | 403.115.385,00 | 1.190.615.385,00 | |
RAZEM Oś I, II, III, IV | 17.153.539.662,00 | 7.824.074.644,00 | 24.977.614.306,00 |
* Przewidywane maksymalne kwoty wkładu prywatnego zaokrąglone w górę do pełnej jedności; zróżnicowane w zależności od typu beneficjenta; podano w celach informacyjnych.
Kod działania | Nazwa działania | Wydatki publiczne | Wydatki prywatne | Koszt całkowity | |
- | Pomoc Techniczna | 266.600.000,00 | 0,00 | 266.600.000,00 | |
RAZEM PROW 2007-2013 | 17.420.139.662,00 | 7.824.074.644,00 | 25.244.214.306,00 | " |
4) w rozdziale 11 "Wyznaczenie właściwych władz i odpowiedzialnych organów"
w części "Finansowanie Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013":
- w schemacie "Przepływ środków pochodzących z EFRROW w ramach PROW 2007-2013" grafika druga otrzymuje brzmienie:
- akapity ósmy otrzymuje brzmienie;
"Zgodnie z przepisami ustawy o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej oraz ustawy o finansach publicznych, środki na finansowanie PROW 2007-2013 są przekazywane z rachunku Ministerstwa Finansów w części podlegającej refundacji z EFRROW oraz z rachunku Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w części współfinansowania krajowego na rachunki agencji płatniczej, na podstawie zapotrzebowania, składanego przez tę agencję.",
- uchyla się akapit dziewiąty;
5) w rozdziale 16 w podrozdziale 16.1 "Opis działań pomocniczych w zakresie przygotowania, zarządzania, monitorowania, oceny, informacji i kontroli, finansowanych z pomocy technicznej" w części "Opis", w schemacie I akapit drugi otrzymuje brzmienie:
"Ponadto w ramach schematu możliwe jest finansowanie ocen ex post, audytów i przygotowywania końcowych sprawozdań dotyczących poprzedniego okresu programowania, a także prac związanych z przygotowywaniem kolejnego okresu programowania, w tym oceny ex-ante.".
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »