Zmiana Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Monitor Polski

M.P.2012.113

Akt jednorazowy
Wersja od: 2 marca 2012 r.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 16 lutego 2012 r.
w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013

Na podstawie art. 3 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427, z późn. zm.2)) ogłasza się, co następuje:
W Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, stanowiącym załącznik do obwieszczenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 12 października 2007 r. w sprawie Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M. P. Nr 94, poz. 1035), zmienionym obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 października 2009 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M. P. Nr 72, poz. 913), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 marca 2010 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M. P. Nr 19, poz. 193), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 12 maja 2010 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M. P. Nr 47, poz. 651), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 września 2010 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M. P. Nr 69, poz. 861), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 lutego 2011 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M. P. Nr 19, poz. 201), obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 czerwca 2011 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M. P. Nr 65, poz. 654) oraz obwieszczeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 6 października 2011 r. w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (M. P. Nr 96, poz. 971) wprowadza się zmiany określone w załączniku do niniejszego obwieszczenia.
______

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 248, poz. 1486).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 98, poz. 634, Nr 214, poz. 1349 i Nr 237, poz. 1655, z 2009 r. Nr 20, poz. 105, z 2010 r. Nr 76, poz. 490 i Nr 148, poz. 993 oraz z 2011 r. Nr 205, poz. 1202.

ZAŁĄCZNIK

W Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 wprowadza się następujące zmiany:

1) w rozdziale 5 w podrozdziale 5.3:

a) w pkt 5.3.1 "Oś 1 Poprawa konkurencyjności sektora rolnego i leśnego":

– w działaniu "Modernizacja gospodarstw rolnych" część "Finansowanie" otrzymuje brzmienie:

"Finansowanie

Koszt całkowity: 5.218.164.722 euro

Wydatki publiczne: 2.087.265.889 euro",

– w działaniu "Przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku wystąpienia klęsk żywiołowych oraz wprowadzenie odpowiednich działań zapobiegawczych" część "Forma i wysokość pomocy" otrzymuje brzmienie:

"Forma i wysokość pomocy

Pomoc ma formę zwrotu części kosztów kwalifikowalnych operacji.

Maksymalna wysokość wsparcia wynosi 130% wartości strat poniesionych w gospodarstwie, przy czym nie może być większa niż 300 tys. zł na gospodarstwo w okresie realizacji Programu.

Kwota pomocy może stanowić maksymalnie 90% kosztów kwalifikowalnych operacji.",

– w działaniu "Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności":

– w części "Lista wspólnotowych i krajowych systemów jakości żywności kwalifikujących się do wsparcia" pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2. systemy krajowe:

a) Integrowana produkcja (IP) w rozumieniu ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin (Dz. U. z 2008 r. Nr 133, poz. 849, z późn. zm.);

b) system Jakość Tradycja uznany za krajowy system jakości żywności na mocy decyzji Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 12 czerwca 2007 r.;

c) system Quality Meat Program (QMP) uznany za krajowy system jakości żywności na mocy decyzji Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 października 2008 r. zmienionej decyzjami Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 26 stycznia 2011 r. oraz z dnia 30 września 2011 r.;

d) inne krajowe systemy jakości.",

– po części "Uzasadnienie wsparcia dla systemu Jakość Tradycja" dodaje się część "Uzasadnienie wsparcia dla systemu QMP" w brzmieniu:

"Uzasadnienie wsparcia dla systemu QMP

System QMP spełnia wszystkie kryteria stawiane systemom jakości żywności przyjmowanym przez państwa członkowskie, określone w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1974/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 368 z 23.12.2006, str. 15, z późn. zm.).

System QMP to system, w którym wytwarzana jest wołowina i młoda wołowina, której jakość wynika ze szczegółowych obowiązków producentów żywca, które gwarantują cechy charakterystyczne w procesie produkcji, w szczególności:

1) dobór odpowiednich ras bydła: limousine (LM), charolaise (CH), angus (AN), (AR), hereford (HH), salers (SL), simentaler (SM) oraz krzyżówek ras mięsnych (MM), w których komponent ojcowski stanowią rasy mięsne;

2) przeznaczenie zwierząt do uboju w ściśle określonym wieku (w przypadku wołowiny: nie mniej niż 12 miesięcy i nie więcej niż 16 miesięcy w przypadku buhajków oraz nie więcej niż 24 miesiące w przypadku jałówek i wolców; w przypadku młodej wołowiny od 8 do 12 miesięcy);

3) sposób postępowania ze zwierzętami, w szczególności stosowanie systemu bezuwięziowego w gospodarstwie.

Producenci, w ramach systemu QMP, wytwarzają wołowinę i młodą wołowinę zgodnie z zadeklarowaną specyfikacją produktu, a zgodność z tą specyfikacją jest weryfikowana przez niezależny organ kontrolny. Ponadto jakość końcowego produktu charakteryzuje:

1) w odniesieniu do wołowiny QMP:

a) umięśnienie E, U, R, O+ oraz otłuszczenie 2, 3, 4 - według skali EUROP,

b) minimalna waga tuszy buhajka i wolca 240 kg, jałówki 220 kg,

c) wiek ubojowy bydła; nie mniej niż 12 miesięcy i nie więcej niż 16 miesięcy w przypadku buhajków oraz nie więcej niż 24 miesiące w przypadku jałówek i wolców,

d) tłuszcz twardy, biały lub kremowobiały,

e) mięśnie i tłuszcz wolne od krwiaków,

f) pH mięsa po wychłodzeniu nie może przekraczać 5,8,

g) mięso wolne od wady typu DFD (od ang. dark, firm, dry);

2) w odniesieniu do młodej wołowiny QMP:

a) umięśnienie E, U, R, O+ oraz otłuszczenie 1, 2, 3 - według skali EUROP,

b) masa tuszy nie może być niższa niż 160 kg,

c) wiek ubojowy bydła od 8 do 12 miesięcy,

d) tłuszcz twardy i biały lub kremowobiały,

e) mięśnie i tłuszcz wolne od krwiaków,

f) pH mięsa po wychłodzeniu nie może przekraczać 5,8,

g) mięso wolne od wady typu DFD (od ang. dark, firm, dry).

System QMP jest systemem, w którym producenci wytwarzają wołowinę i młodą wołowinę zgodnie z zadeklarowaną specyfikacją produktu, a zgodność z tą specyfikacją jest weryfikowana przez niezależny organ kontrolny. Producenci są obowiązani do posiadania certyfikatu zgodności, potwierdzającego wytwarzanie produktu zgodnie ze specyfikacją. Certyfikat może być wydany tylko przez jednostkę certyfikującą akredytowaną zgodnie z normą PN-EN 45011:2000 w zakresie umożliwiającym sprawdzenie zgodności ze specyfikacją i upoważnioną przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi do przeprowadzania kontroli zgodnie z przepisami o rolnictwie ekologicznym.

QMP jest systemem otwartym dla wszystkich producentów, a udział w systemie jest dobrowolny. Warunkiem uczestnictwa jest uzyskanie certyfikatu zgodności ze standardami QMP.

QMP jest systemem przejrzystym i zapewnia pełną możliwość identyfikacji produktów wytworzonych w ramach tego systemu. Realizacja standardów systemu QMP gwarantuje pełną identyfikowalność produktów systemu QMP oraz możliwość odtworzenia ich pochodzenia.

QMP jest systemem produkcji, który odpowiada przewidywanej koniunkturze na rynku. Stanowi jedną z odpowiedzi na stale zwiększające się wymagania konsumentów, jak i innych uczestników rynku, którzy oczekują od produktów rolnych trafiających na rynek spełniania surowych kryteriów w zakresie jakości żywności. Wybór produktu opatrzonego symbolem "System QMP" jest dla konsumenta gwarancją zastosowania w procesie produkcyjnym szczególnych wymogów oraz jakości odróżniającej produkt oznakowany symbolem "System QMP" od innych produktów należących do tej samej kategorii.",

– w części "Lista produktów kwalifikujących się do pomocy w ramach mechanizmu jakości wybranego w ramach działania "Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności"":

– w pkt 1 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Obecnie w rejestrze wspólnotowym zarejestrowane są następujące produkty rolne:

- jako Chroniona Nazwa Pochodzenia: bryndza podhalańska (rozporządzenie Komisji (WE) nr 642/2007), oscypek (rozporządzenie Komisji (WE) nr 127/2008), redykołka (rozporządzenie Komisji (WE) nr 1176/2009), wiśnia nadwiślanka (rozporządzenie Komisji (WE) nr 1232/2009), podkarpacki miód spadziowy (rozporządzenie Komisji (UE) nr 710/2010), karp zatorski (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 485/2011), fasola piękny jaś z doliny Dunajca (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1073/2011),

- jako Chronione Oznaczenie Geograficzne: miód wrzosowy z Borów Dolnośląskich (rozporządzenie Komisji (WE) nr 483/2008), wielkopolski ser smażony (rozporządzenie Komisji (WE) nr 323/2009), truskawka kaszubska/kaszëbskô malëna (rozporządzenie Komisji (WE) nr 1155/2009), kiełbasa lisiecka (rozporządzenie Komisji (UE) nr 918/2010), suska sechlońska (rozporządzenie Komisji (UE) nr 897/2010), miód kurpiowski (rozporządzenie Komisji (UE) nr 613/2010), fasola korczyńska (rozporządzenie Komisji (UE) nr 612/2010), jabłka łąckie (rozporządzenie Komisji (UE) nr 990/2010), śliwka szydłowska (rozporządzenie Komisji (UE) nr 975/2010), rogal świętomarciński (rozporządzenie Komisji (WE) nr 1070/2008), andruty kaliskie (rozporządzenie Komisji (WE) nr 326/2009), obwarzanek krakowski (rozporządzenie Komisji (UE) nr 977/2010), chleb prądnicki (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 242/2011), miód drahimski (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 568/2011), kołocz śląski/kołacz śląski (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 733/2011), jabłka grójeckie (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 981/2011),

- jako Gwarantowana Tradycyjna Specjalność: staropolskie miody pitne: czwórniak, trójniak, dwójniak, półtorak (rozporządzenie Komisji (WE) nr 729/2008), olej rydzowy (rozporządzenie Komisji (WE) nr 506/2009), pierekaczewnik (rozporządzenie Komisji (WE) nr 567/2009), kiełbasa myśliwska (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 382/2011), kiełbasa jałowcowa (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 379/2011), kabanosy (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1044/2011).",

– dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

"5. Wołowina i młoda wołowina opatrzona znakiem QMP.",

– w części "Wskazanie oficjalnych organów odpowiedzialnych za nadzór nad funkcjonowaniem systemu jakości oraz opis ustaleń organizacyjnych dotyczących nadzoru" dodaje się lit. e w brzmieniu:

"e) System QMP

Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego

Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego sprawuje nadzór nad systemem QMP zgodnie ze Statutem PZPBM.

Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego jest odpowiedzialne za rozpatrywanie i akceptacje wniosków o wpis do systemu i udzielenie prawa do stosowania wspólnego znaku gwarancyjnego "System QMP" na produktach wytworzonych w ramach systemu QMP.

Jednostki certyfikujące

Jednostki certyfikujące są upoważnione do przeprowadzania kontroli, wydawania i cofania certyfikatów zgodności produkcji ze standardami QMP. Jednostki te muszą zostać akredytowane zgodnie z normą PN-EN 45011:2000, co umożliwi sprawdzenie zgodności ze specyfikacją przez Polskie Centrum Akredytacji, oraz zostać upoważnione przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi do przeprowadzania kontroli zgodnie z przepisami o rolnictwie ekologicznym.

Polskie Centrum Akredytacji

Polskie Centrum Akredytacji jest krajową jednostką akredytującą upoważnioną do akredytacji jednostek certyfikujących, kontrolujących, laboratoriów badawczych i wzorcujących oraz innych podmiotów prowadzących oceny zgodności i weryfikacje na podstawie przepisów o systemie oceny zgodności.

Za nieprzestrzeganie standardów jakości produktów rolnych są wymierzane kary grzywny i kary pieniężne na podstawie przepisów o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.",

– w części "Wysokość wsparcia według rodzaju kwalifikującego się systemu" w akapicie pierwszym:

– pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Rolnictwo ekologiczne - 3.000 zł (755,7 euro)/rok przez pięć lat.",

– dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

"5. System QMP - 2.386 zł (542,27 euro)/rok przez pięć lat - wsparcie to pokrywa koszt przeprowadzenia kontroli w celu weryfikacji zgodności z systemem do kwoty 996 zł (226,36 euro)/rok oraz koszt uczestnictwa w systemie do kwoty 1.390 zł (315,91 euro)/rok.",

– w działaniu "Działania informacyjne i promocyjne":

– w części "Lista systemów kwalifikujących się do pomocy w ramach mechanizmu jakości, wybranego w ramach działania "Działania informacyjne i promocyjne"" pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2. systemy krajowe:

a) Integrowana produkcja (IP) w rozumieniu ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin (Dz. U. z 2008 r. Nr 133, poz. 849, z późn. zm.);

b) system Jakość Tradycja uznany za krajowy system jakości żywności na mocy decyzji Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 12 czerwca 2007 r.;

c) system Quality Meat Program (QMP) uznany za krajowy system jakości żywności na mocy decyzji Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 października 2008 r. zmienionej decyzjami Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 26 stycznia 2011 r. oraz z dnia 30 września 2011 r.;

d) inne krajowe systemy jakości.",

– po części "Uzasadnienie wsparcia dla systemu Jakość Tradycja" dodaje się część "Uzasadnienie wsparcia dla systemu QMP" w brzmieniu:

"Uzasadnienie wsparcia dla systemu QMP

System QMP spełnia wszystkie kryteria stawiane systemom jakości żywności przyjmowanym przez państwa członkowskie, określone w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1974/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 368 z 23.12.2006, str. 15, z późn. zm.).

System QMP to system, w którym wytwarzana jest wołowina i młoda wołowina, której jakość wynika ze szczegółowych obowiązków producentów żywca, które gwarantują cechy charakterystyczne w procesie produkcji, w szczególności:

1) dobór odpowiednich ras bydła: limousine (LM), charolaise (CH), angus (AN), (AR), hereford (HH), salers (SL), simentaler (SM) oraz krzyżówek ras mięsnych (MM), w których komponent ojcowski stanowią rasy mięsne;

2) przeznaczenie zwierząt do uboju w ściśle określonym wieku (w przypadku wołowiny: nie mniej niż 12 miesięcy i nie więcej niż 16 miesięcy w przypadku buhajków oraz nie więcej niż 24 miesiące w przypadku jałówek i wolców; w przypadku młodej wołowiny od 8 do 12 miesięcy);

3) sposób postępowania ze zwierzętami, w szczególności stosowanie systemu bezuwięziowego w gospodarstwie.

Producenci w ramach systemu QMP wytwarzają wołowinę i młodą wołowinę zgodnie z zadeklarowaną specyfikacją produktu, a zgodność z tą specyfikacją jest weryfikowana przez niezależny organ kontrolny. Ponadto jakość końcowego produktu charakteryzuje:

1) w odniesieniu do wołowiny QMP:

a) umięśnienie E, U, R, O+ oraz otłuszczenie 2, 3, 4 - według skali EUROP,

b) minimalna waga tuszy buhajka i wolca 240 kg, jałówki 220 kg,

c) wiek ubojowy bydła: nie mniej niż 12 miesięcy i nie więcej niż 16 miesięcy w przypadku buhajków oraz nie więcej niż 24 miesiące w przypadku jałówek i wolców,

d) tłuszcz twardy, biały lub kremowobiały,

e) mięśnie i tłuszcz wolne od krwiaków,

f) pH mięsa po wychłodzeniu nie może przekraczać 5,8,

g) mięso wolne od wady typu DFD (od ang. dark, firm, dry);

2) w odniesieniu do młodej wołowiny QMP:

a) umięśnienie E, U, R, O+ oraz otłuszczenie 1, 2, 3 - według skali EUROP,

b) masa tuszy nie może być niższa niż 160 kg,

c) wiek ubojowy bydła od 8 do 12 miesięcy,

d) tłuszcz twardy i biały lub kremowobiały,

e) mięśnie i tłuszcz wolne od krwiaków,

f) pH mięsa po wychłodzeniu nie może przekraczać 5,8,

g) mięso wolne od wady typu DFD (od ang. dark, firm, dry).

System QMP jest systemem, w którym producenci wytwarzają wołowinę i młodą wołowinę zgodnie z zadeklarowaną specyfikacją produktu, a zgodność z tą specyfikacją jest weryfikowana przez niezależny organ kontrolny. Producenci są obowiązani do posiadania certyfikatu zgodności, potwierdzającego wytwarzanie produktu zgodnie ze specyfikacją. Certyfikat może być wydany tylko przez jednostkę certyfikującą akredytowaną zgodnie z normą PN-EN 45011:2000 w zakresie umożliwiającym sprawdzenie zgodności ze specyfikacją i upoważnioną przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi do przeprowadzania kontroli zgodnie z przepisami o rolnictwie ekologicznym.

QMP jest systemem otwartym dla wszystkich producentów, a udział w systemie jest dobrowolny. Warunkiem uczestnictwa jest uzyskanie certyfikatu zgodności ze standardami QMP.

QMP jest systemem przejrzystym i zapewnia pełną możliwość identyfikacji produktów wytworzonych w ramach tego systemu. Realizacja standardów systemu QMP gwarantuje pełną identyfikowalność produktów systemu QMP oraz możliwość odtworzenia ich pochodzenia.

QMP jest systemem produkcji, który odpowiada przewidywanej koniunkturze na rynku. Stanowi jedną z odpowiedzi na stale zwiększające się wymagania konsumentów, jak i innych uczestników rynku, którzy oczekują od produktów rolnych trafiających na rynek spełniania surowych kryteriów w zakresie jakości żywności. Wybór produktu opatrzonego symbolem "System QMP" jest dla konsumenta gwarancją zastosowania w procesie produkcyjnym szczególnych wymogów oraz jakości odróżniającej produkt oznakowany symbolem "System QMP" od innych produktów należących do tej samej kategorii.",

– w części "Lista produktów kwalifikujących się do pomocy w ramach poszczególnych systemów mechanizmu jakości wybranych w ramach działania "Działania informacyjne i promocyjne"":

– w pkt 1 akapit trzeci otrzymuje brzmienie:

"Obecnie w rejestrze wspólnotowym zarejestrowane są następujące produkty rolne i środki spożywcze:

- jako Chroniona Nazwa Pochodzenia: bryndza podhalańska (rozporządzenie Komisji (WE) nr 642/2007), oscypek (rozporządzenie Komisji (WE) nr 127/2008), redykołka (rozporządzenie Komisji (WE) nr 1176/2009), wiśnia nadwiślanka (rozporządzenie Komisji (WE) nr 1232/2009), podkarpacki miód spadziowy (rozporządzenie komisji (UE) nr 710/2010), karp zatorski (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 485/2011), fasola piękny jaś z doliny Dunajca (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1073/2011),

- jako Chronione Oznaczenie Geograficzne: miód wrzosowy z Borów Dolnośląskich (rozporządzenie Komisji (WE) nr 483/2008), rogal świętomarciński (rozporządzenie Komisji (WE) nr 1070/2008), wielkopolski ser smażony (rozporządzenie Komisji (WE) nr 323/2009), andruty kaliskie (rozporządzenie Komisji (WE) nr 326/2009), truskawka kaszubska/kaszëbskô malëna (rozporządzenie Komisji (WE) nr 1155/2009), kiełbasa lisiecka (rozporządzenie Komisji (UE) nr 918/2010), obwarzanek krakowski (rozporządzenie Komisji (UE) nr 977/2010), suska sechlońska (rozporządzenie Komisji (UE) nr 897/2010), miód kurpiowski (rozporządzenie Komisji (UE) nr 613/2010), fasola korczyńska (rozporządzenie Komisji (UE) nr 612/2010), jabłka łąckie (rozporządzenie Komisji (UE) nr 990/2010), śliwka szydłowska (rozporządzenie Komisji (UE) nr 975/2010), chleb prądnicki (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 242/2011), miód drahimski (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 568/2011), kołocz śląski/kołacz śląski (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 733/2011), jabłka grójeckie (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 981/2011),

- jako Gwarantowana Tradycyjna Specjalność: staropolskie miody pitne: czwórniak, trójniak, dwójniak, półtorak (rozporządzenie Komisji (WE) nr 729/2009), olej rydzowy (rozporządzenie Komisji (WE) nr 506/2009), pierekaczewnik (rozporządzenie Komisji (WE) nr 567/2009), kiełbasa myśliwska (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 382/2011), kiełbasa jałowcowa (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 379/2011), kabanosy (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1044/2011).",

– dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

"5. Wołowina i młoda wołowina, opatrzona znakiem QMP.",

– w działaniu "Grupy producentów rolnych" część "Finansowanie" otrzymuje brzmienie:

"Finansowanie

Koszt całkowity: 146.000.000 euro

Wydatki publiczne; 146.000.000 euro",

b) w pkt 5.3.2 "Oś 2 Poprawa środowiska naturalnego i obszarów wiejskich":

– w działaniu "Wspieranie gospodarowania na obszarach górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW)" część "Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania" otrzymuje brzmienie:

"Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania

Typ wskaźnikaWskaźnikWartość docelowa

2007-2013

ProduktLiczba wspieranych gospodarstw rolnych750 000
Powierzchnia gruntów rolnych wspieranych w ramach działania1)9 128 290 ha
RezultatObszar podlegający skutecznemu zagospodarowaniu

przestrzennemu2) (ha)

11 692 283
W tym obszary rolne przyczyniające się do:
Bioróżnorodności793 000
Jakości wody1 000 000
Zmian klimatu0
Jakości gleb650 000
Unikania marginalizacji9 128 290
W tym obszary leśne przyczyniające się do:
Bioróżnorodności38 295
Jakości wody3 881
Zmian klimatu58 222
Jakości gleb3 881
Unikania marginalizacji16 714
OddziaływanieOdwrócenie spadku bioróżnorodnościSpadek o 20% Wartość docelowa FBI: 0,6 (60%)
Zachowanie gruntów o wysokiej wartości przyrodniczej na obszarach rolnych i leśnychWartość docelowa z PROW: 590.000 ha
Poprawa jakości wodyWzrost o 13%. Wartość docelowa: 55 kg N/ha
Zapobieganie procesowi zmian klimatycznychWzrost o od 2,05 do 3,04 Mtoe

Wartość docelowa: od 5,95 do 6,94 Mtoe

",

– w działaniu "Program rolnośrodowiskowy (Płatności rolnośrodowiskowe)" część "Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania" otrzymuje brzmienie:

"Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania

Typ wskaźnikaWskaźnikWartość docelowa

2007-2013

ProduktLiczba wspieranych gospodarstw rolnych200 0003)
Liczba wspieranych gospodarstw rolnych otrzymujących płatności

w ramach zobowiązań podjętych w okresie programowania 2004-2006

69 000
Łączny obszar objęty wsparciem rolnośrodowiskowym (w tym w ramach "nowych wyzwań")2 081 000 ha UR

(8 000 ha UR)

Łączny obszar objęty wsparciem rolnośrodowiskowym w ramach zobowiązań podjętych w okresie programowania 2004-20061 000 000 ha UR
Fizyczny obszar objęty wsparciem rolnośrodowiskowym1 500 000 ha
Liczba pakietów realizowanych przez beneficjentów działania600 000
Liczba decyzji w ramach Pakietu 6 "Zachowanie zagrożonych zasobów genetycznych roślin w rolnictwie" oraz w ramach pakietu 7 "Zachowanie zagrożonych zasobów genetycznych zwierząt w rolnictwie"5 300 (pakiet 7),

28 000 (pakiet 6)

RezultatObszar podlegający skutecznemu zagospodarowaniu przestrzennemu (ha)4)11 692 283
W tym obszary rolne przyczyniające się do:
Bioróżnorodności793 000
Jakości wody1 000 000
Zmiany klimatu0
Jakości gleb650 000
Unikania marginalizacji9 128 290
W tym obszary leśne przyczyniające się do:
Bioróżnorodności38 295
Jakości wody3 881
Zmian klimatu58 222
Jakości gleb3 881
Unikania marginalizacji16 714
OddziaływanieOdwrócenie spadku bioróżnorodnościSpadek o 20% Wartość docelowa FBI: 0,6 (60%)
Zachowanie gruntów o wysokiej wartości przyrodniczej na obszarach rolnych i leśnychWartość docelowa z PROW: 590 000 ha
Poprawa jakości wodyWzrost o 13% Wartość docelowa: 55 kg N/ha
Zapobieganie procesowi zmian klimatycznychWzrost o od 2,05 do 3,04 Mtoe

Wartość docelowa: od 5,95 do 6,94 Mtoe

",

– w działaniu "Zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne"

– część "Finansowanie" otrzymuje brzmienie:

"Finansowanie

Koszt całkowity - 443.501.520 euro

Wydatki publiczne - 443.501.520 euro

BudżetSuma (euro)UE (euro)PL (euro)
Łącznie443.501.5205)354.801.21688.700.304",

– część "Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania" otrzymuje brzmienie:

"Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania

Typ wskaźnikaWskaźnikWartość docelowa

2007-2013

ProduktLiczba beneficjentów32 931

(schemat I - 19 758,

schemat II - 13 173)

Liczba beneficjentów otrzymujących płatności w ramach zobowiązań podjętych w okresie programowania 2004-2006schemat I - 7 500
Powierzchnia gruntów wspieranych w ramach działania97 036 ha
Powierzchnia zalesiona w ramach zobowiązań podjętych w okresie programowania 2004-200634 000 ha
RezultatObszar podlegający skutecznemu zagospodarowaniu przestrzennemu (ha)6)11 692 283
W tym obszary rolne przyczyniające się do:
Bioróżnorodności793 000
Jakości wody1 000 000
Zmian klimatu0
Jakości gleb650 000
Unikania marginalizacji9 128 290
W tym obszary leśne przyczyniające się do:
Bioróżnorodności38 295
Jakości wody3 881
Zmian klimatu58 222
Jakości gleb3 881
Unikania marginalizacji16 714
OddziaływanieZachowanie gruntów o wysokiej wartości przyrodniczej na obszarach rolnych i leśnychWartość docelowa z PROW: 590 000 ha
Poprawa jakości wodyWzrost o 13% Wartość docelowa: 55 kg N/ha
Zapobieganie procesowi zmian klimatycznychWzrost o od 2,05 do 3,04 Mtoe

Wartość docelowa: od 5,95 do 6,94 Mtoe

",

– część "Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe" otrzymuje brzmienie:

"Specyficzne dla Programu wskaźniki dodatkowe i skwantyfikowane wartości docelowe

Typ wskaźnikaWskaźnikWartość docelowa

2007-2013

RezultatWzrost udziału powierzchni obszarów wspieranych w ramach działania (co przyczyni się do rocznej redukcji emitowanego CO2)97 036 ha",

– w działaniu "Odtwarzanie potencjału produkcji leśnej zniszczonego przez katastrofy oraz wprowadzanie instrumentów zapobiegawczych":

– część "Finansowanie" otrzymuje brzmienie:

"Finansowanie

Koszt całkowity - 130.000.000 euro

Wydatki publiczne - 130.000.000 euro",

– część "Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania" otrzymuje brzmienie:

"Skwantyfikowane wartości docelowe dla wspólnych wskaźników monitorowania

Typ wskaźnikaWskaźnikWartość docelowa

2007-2013

ProduktLiczba projektów na rzecz odtworzenia potencjału produkcji leśnej i projektów inwestycji o charakterze zapobiegawczym928
Powierzchnia zniszczonych lasów objętych pomocą148 572 ha
Powierzchnia lasów objętych działaniami zapobiegawczymi5 381 013 ha z powierzchni wszystkich lasów - w tym 4 500 000 ha w PGL LP
Całkowita wartość inwestycji o charakterze zapobiegawczym i mających na celu odtworzenie potencjału produkcji leśnej (euro)max. 130.000.000
RezultatObszar podlegający skutecznemu zagospodarowaniu przestrzennemu (ha)7)11 692 283
W tym obszary rolne przyczyniające się do:
Bioróżnorodności793 000
Jakości wody1 000 000
Zmian klimatu0
Jakości gleb650 000
Unikania marginalizacji9 128 290
W tym obszary leśne przyczyniające się do:
Bioróżnorodności38 295
Jakości wody3 881
Zmian klimatu58 222
Jakości gleb3 881
Unikania marginalizacji16 714
OddziaływanieZachowanie gruntów o wysokiej wartości przyrodniczej na obszarach rolnych i leśnychWartość docelowa z PROW: 590 000 ha
Poprawa jakości wodyWzrost o 13% Wartość docelowa: 55 kg N/ha
Zapobieganie procesowi zmian klimatycznychWzrost o od 2,05 do 3,04 Mtoe

Wartość docelowa: od 5,95 do 6,94 Mtoe

",

c) w pkt 5.3.3 Oś 3 "Jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej":

– w działaniu "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" w części "Zakres działania" akapit trzeci otrzymuje brzmienie:

"W przypadku operacji dotyczących budowy infrastruktury szerokopasmowego Internetu, finansowane mogą być inwestycje prowadzące do utworzenia w gminach szerokopasmowych sieci telekomunikacyjnych. W ramach działania wspierane będą operacje polegające na tworzeniu i umożliwieniu dostępu do infrastruktury szerokopasmowej (w tym instalacji urządzeń do przesyłu wstecznego i urządzeń naziemnych) dla odbiorców prywatnych i instytucjonalnych. W zakresie infrastruktury szerokopasmowego Internetu wspierane będzie również tworzenie publicznych punktów dostępu do Internetu (tzw. PIAP).";

2) rozdział 7 "Indykatywny podział na poszczególne działania Rozwoju Obszarów Wiejskich (w euro na cały okres)" otrzymuje brzmienie:

"7. INDYKATYWNY PODZIAŁ NA POSZCZEGÓLNE DZIAŁANIA ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH (W EURO NA CAŁY OKRES)

Kod działaniaNazwa działania/oś 1Wydatki publiczneWydatki prywatne*)Koszt całkowity
111Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie30.000.000,000,0030.000.000,00
112Ułatwianie startu młodym rolnikom420.000.000,000,00420.000.000,00
113Renty strukturalne2.449.600.000,000,002.449.600.000,00
114Korzystanie z usług doradczych przez rolników i posiadaczy lasów78.000.000,0019.500.000,0097.500.000,00
121, 144Modernizacja gospodarstw rolnych2.087.265.889,003.130.898.833,005.218.164.722,00
123Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej932.000.000,002.796.000.000,003.728.000.000,00
125Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa637.531.111,000,00637.531.111,00
126Przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku wystąpienia klęsk żywiołowych oraz wprowadzenie odpowiednich działań zapobiegawczych100.000.000,0011.111.111,00111.111.111,00
132Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności30.000.000,000,0030.000.000,00
133Działania informacyjne i promocyjne10.000.000,004.285.714,0014.285.714,00
141Zobowiązania z okresu 2004-2006 dla działania "Wspieranie gospodarstw niskotowarowych"540.000.000,000,00540.000.000,00
142Grupy producentów rolnych146.000.000,000,00146.000.000,00
RAZEM Oś I7.460.397.000,005.961.795.658,0013.422.192.658,00

*) Przewidywane maksymalne kwoty wkładu prywatnego zaokrąglone w górę do pełnej jedności; zróżnicowane w zależności od typu beneficjenta; podano w celach informacyjnych.

Kod działaniaNazwa działania/oś 2Wydatki publiczneWydatki prywatneKoszt całkowity
211, 212Wspieranie gospodarowania na obszarach górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW)2.448.750.000,000,002.448.750.000,00
214Program rolnośrodowiskowy (płatności rolnośrodowiskowe)2.314.861.111,000,002.314.861.111,00
221, 223Zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne443.501.520,000,00443.501.520,00
226Odtwarzanie potencjału produkcji leśnej zniszczonego przez katastrofy i wprowadzanie instrumentów zapobiegawczych130.000.000,000,00130.000.000,00
RAZEM Oś II5.337.112.631,000,005.337.112.631,00
Kod działaniaNazwa działania/oś 3Wydatki publiczneWydatki prywatne*)Koszt całkowity
311Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej345.580.000,00345.580.000,00691.160.000,00
312Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw1.023.583.600,001.023.583.600,002.047.167.200,00
321Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej1.609.786.431,000,001.609.786.431,00
322, 323, 313Odnowa i rozwój wsi589.580.000,000,00589.580.000,00
RAZEM Oś III3.568.530.031,001.369.163.600,004.937.693.631,00

*) Przewidywane maksymalne kwoty wkładu prywatnego zaokrąglone w górę do pełnej jedności; zróżnicowane w zależności od typu beneficjenta; podano w celach informacyjnych.

Kod działaniaNazwa działania/oś 4Wydatki publiczneWydatki prywatne*)Koszt całkowity
413Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju620.500.000,00403.115.385,001.023.615.385,00
421Wdrażanie projektów współpracy15.000.000,000,0015.000.000,00
431Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja152.000.000,000,00152 000 000,00
RAZEM tylko Oś IV787.500.000,00403.115.385,001.190.615.385,00
RAZEM Oś I, II, III, IV17.153.539.662,007.734.074.643,0024.887.614.305,00

*) Przewidywane maksymalne kwoty wkładu prywatnego zaokrąglone w górę do pełnej jedności; zróżnicowane w zależności od typu beneficjenta; podano w celach informacyjnych.

Kod działaniaNazwa działaniaWydatki publiczneWydatki prywatneKoszt całkowity
511Pomoc Techniczna266.600.000,000,00266.600.000,00
RAZEM PROW 2007-201317.420.139.662,007.734.074.643,0025.154.214.305,00";

3) w rozdziale 9. "Elementy potrzebne do wykonania oceny zgodnie z regułami konkurencji oraz, w odpowiednich przypadkach, wykaz systemów pomocy dopuszczonych na mocy artykułu 87, 88, 89 traktatu, które mają zostać wykorzystane do realizacji programu" dodaje się akapit w brzmieniu:

"Decyzją z dnia 19 października 2011 r., dotyczącą pomocy państwa SA.33531 (2011/N)-Polska, Komisja Europejska zatwierdziła zmianę istniejącego programu pomocy N93/2010 "Odtwarzanie potencjału produkcji leśnej zniszczonego przez katastrofy oraz wprowadzanie instrumentów zapobiegawczych.";

4) w załączniku 15 "Tabela dotycząca pomocy państwa, którą należy dołączyć do każdego programu rozwoju obszarów wiejskich" otrzymuje brzmienie:

"Tabela dotycząca pomocy państwa, którą należy dołączyć do każdego programu rozwoju obszarów wiejskich

Kod działaniaNazwa działaniaPodstawy prawneCzas trwania
114"Korzystanie z usług doradczych przez rolników i posiadaczy lasów" - w zakresie leśnictwaRozporządzenie Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimisdo 31.12.2013 r.
221, 223"Zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne"Decyzja Komisji Europejskiej z dnia 1 grudnia 2010 r., N92/2010 - Polska dotycząca pomocy państwa - zalesianie gruntów rolnych i nierolnychdo 31.12.2013 r.
226"Odtwarzanie potencjału produkcji leśnej zniszczonego przez katastrofy oraz wprowadzanie instrumentów zapobiegawczychDecyzja Komisji Europejskiej z dnia 1 grudnia 2010 r., N93/2010 - Polska dotycząca pomocy państwa - Odtwarzanie potencjału produkcji leśnej zniszczonego przez katastrofy oraz wprowadzanie instrumentów zapobiegawczych

Decyzja Komisji Europejskiej z dnia 19 października 2011 r. dotycząca pomocy państwa SA.33531 (2011/N) - Polska, którą dokonano zmiany istniejącego programu pomocy "Odtwarzanie potencjału produkcji leśnej zniszczonego przez katastrofy oraz wprowadzanie instrumentów zapobiegawczych" (N93/2010)

do 31.12.2013 r.
311"Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej"Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimisdo 31.12.2013 r.
312"Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw"Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimisdo 31.12.2013 r.
321"Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" - w przypadku inwestycji w zakresie infrastruktury Internetu szerokopasmowegoRozporządzenie Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimisdo 31.12.2013 r.
413"Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" - projekty kwalifikujące się do udzielenia pomocy w ramach działań "Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej" oraz "Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw", a także projekty z zakresu "małych projektów"Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimisdo 31.12.2013 r.".

______

1) Rzeczywista powierzchnia gruntów rolnych wspieranych w ramach działania, z wyłączeniem gruntów leżących w granicach ONW i przeznaczonych pod zalesienie oraz rolników niewnioskujących o wsparcie z tytułu ONW.

2) Wartość wskaźnika liczona, zgodnie z wytycznymi Wspólnych Ram Monitorowania i Oceny, na poziomie całej Osi 2.

3) Dodatkowo: liczba gospodarstw rolnych położonych na obszarach Natura 2000 - 153 tys. beneficjentów.

4) Wartość wskaźnika liczona, zgodnie z wytycznymi Wspólnych Ram Monitorowania i Oceny, na poziomie całej Osi 2.

5) Kwota obejmuje wyłącznie środki publiczne. Wkład własny beneficjenta w ramach PROW 2007-2013 w wysokości 30% kosztów inwestycyjnych, ze względu na ryczałtowy charakter płatności, został uwzględniony w kalkulacji płatności na zalesianie (załącznik 14).

6) Wartość wskaźnika liczona, zgodnie z wytycznymi Wspólnych Ram Monitorowania i Oceny, na poziomie całej Osi 2.

7) Wartość wskaźnika liczona, zgodnie z wytycznymi Wspólnych Ram Monitorowania i Oceny, na poziomie całej Osi 2.