Zmiana Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.
M.P.2011.19.201
Akt jednorazowyOBWIESZCZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 18 lutego 2011 r.
w sprawie zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013
"Kalkulacja płatności dla działania "Zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne"";
"Takie podejście do gospodarki leśnej znalazło odzwierciedlenie w realizowanych celach działania "Zalesienie gruntów rolnych oraz gruntów innych niż rolne".",
"Mając na uwadze m.in. ten postulat, w PROW 2007-2013 proponuje się ograniczenie maksymalnej powierzchni możliwej do zalesienia przez jednego beneficjenta do 100 ha, a także wykluczenie z zalesień trwałych użytków zielonych.";
"Spójność z pierwszym filarem
Owoce i warzywa (rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiające wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych ("rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku") (Dz. Urz. UE L 299 z 16.11.2007, str. 1, z późn. zm.), zwane dalej "rozporządzeniem Rady (WE) nr 1234")
Jeżeli w programie operacyjnym, o którym mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1580/2007 z dnia 21 grudnia 2007 r. ustanawiającym przepisy wykonawcze do rozporządzeń Rady (WE) nr 2200/96, (WE) nr 2201/96 i (WE) nr 1182/2007 w sektorze owoców i warzyw (Dz. Urz. UE L 350 z 31.12.2007, str. 1, z późn. zm.), zwanym dalej "rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1580/2007", uznanej organizacji producentów owoców i warzyw uwzględniono realizację szkoleń o zakresie tematycznym zbieżnym z zakresem tematycznym szkoleń w ramach działania "Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie", to dana organizacja podlega wyłączeniu ze wsparcia na tego typu szkolenia w ramach PROW 2007-2013.
W celu wyeliminowania podwójnego finansowania tych samych operacji z dwóch różnych źródeł, na poziomie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz podmiotu wdrażającego prowadzone będą kontrole administracyjne.",
"2) stanowi lub będzie stanowiło własność beneficjenta lub przedmiot dzierżawy z zasobu własności rolnej Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego (umowa dzierżawy zawarta na okres co najmniej 5 lat), lub przedmiot dzierżawy od innego podmiotu (umowa dzierżawy zawarta w formie aktu notarialnego albo z datą pewną na okres co najmniej 10 lat);",
"W ramach działania zakłada się zapewnienie dostępu do usług z zakresu doradztwa rolniczego i leśnego rolnikom oraz posiadaczom lasu.",
"Definicja beneficjenta
Rolnicy i posiadacze lasów, którzy na terenie Rzeczypospolitej Polskiej posiadają gospodarstwo rolne lub las.",
"Spójność z pierwszym filarem
Owoce i warzywa (rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007)
Jeżeli w programie operacyjnym, o którym mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1580/2007, uznanej organizacji producentów owoców i warzyw uwzględniono realizację usług doradczych zbieżnych z usługami doradczymi świadczonymi w ramach działania "Korzystanie z usług doradczych przez rolników i posiadaczy lasów", to członkowie tej organizacji podlegają wyłączeniu ze wsparcia na tego typu usługi doradcze w ramach PROW 2007-2013.
W celu wyeliminowania podwójnego finansowania tych samych operacji z dwóch różnych źródeł, na poziomie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa prowadzone będą kontrole administracyjne.",
"Owoce i warzywa (rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007, rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 czerwca 2009 r. w sprawie szczegółowych warunków przyznawania pomocy finansowej wstępnie uznanej grupie producentów owoców i warzyw oraz wykazu kwalifikowanych kosztów inwestycji ujętych w zatwierdzonym planie dochodzenia do uznania (Dz. U. Nr 98, poz. 822))
Jeżeli w planie dochodzenia do uznania wstępnie uznanej grupy producentów owoców i warzyw lub w programie operacyjnym, o którym mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1580/2007, uznanej organizacji producentów owoców i warzyw uwzględniono realizację operacji o zakresie zbieżnym z zakresem działania "Modernizacja gospodarstw rolnych", to dany podmiot oraz jego członkowie podlegają wyłączeniu ze wsparcia na tego typu operacje w ramach PROW 2007-2013.
W celu wyeliminowania podwójnego finansowania tych samych operacji z dwóch różnych źródeł, na poziomie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa prowadzone będą kontrole administracyjne.",
"Pomoc udzielana w ramach działania ma przyczynić się do konsolidacji podmiotów w zakresie przetwórstwa i wprowadzania do obrotu produktów rolnych. Konsolidacja występuje w przypadku, gdy:
1) łączą się co najmniej 2 podmioty prowadzące działalność w zakresie przetwórstwa: mleka, mięsa, owoców i warzyw, zboża, których następcą prawnym jest podmiot, w którym producenci rolni posiadają większość praw głosu lub decydujący wpływ na jego działalność (a w przypadku sektora przetwórstwa mleka kontrolują go w całości);
2) beneficjent realizuje operację dotyczącą wprowadzania do obrotu: mleka i wyrobów z mleka, mięsa i wyrobów z mięsa, owoców i warzyw oraz zboża, w którym większość udziałów posiada co najmniej 5 podmiotów (udział każdego z nich nie może przekraczać 20% udziałów całości beneficjenta), prowadzących, przynajmniej od dnia 1 stycznia 2007 r., działalność w zakresie przetwórstwa produktów rolnych, wśród których większość udziałowców po konsolidacji stanowią podmioty, w których producenci rolni posiadają bezpośrednio większość praw głosu lub wywierają decydujący wpływ na jego działalność.",
"W ramach działania zakłada się priorytetowe traktowanie:
1) grup producentów rolnych;
2) wstępnie uznanych grup producentów owoców i warzyw;
3) uznanych organizacji producentów owoców i warzyw;
4) podmiotów skonsolidowanych w zakresie przetwórstwa i wprowadzania do obrotu produktów rolnych.
W związku z tym wprowadza się dwuetapowy nabór wniosków o przyznanie pomocy, preferujący te podmioty w zakresie pierwszeństwa składania wniosków.
Szczegółowe zasady w tym zakresie określone są w przepisach krajowych.",
"Pomocą finansową objęte są projekty dotyczące sprzedaży hurtowej produktów rolnych: owoców i warzyw, kwiatów i roślin, mleka i wyrobów mleczarskich, mięsa i wyrobów z mięsa, zbóż, rzepaku oraz materiału siewnego roślin rolniczych i warzywnych.",
"Rodzaj wsparcia
Pomoc ma formę refundacji części kosztów kwalifikowalnych projektu. Maksymalna wysokość pomocy, przyznana w okresie realizacji PROW jednemu beneficjentowi:
1) prowadzącemu działalność w zakresie przetwarzania: mleka, mięsa, owoców i warzyw oraz zboża, który jest następcą prawnym innych podmiotów prowadzących działalność w powyższym zakresie, w którym producenci rolni posiadają bezpośrednio większość praw głosu lub wywierają decydujący wpływ na jego działalność (a w przypadku sektora przetwórstwa mleka kontrolują go w całości), wynosi 50.000.000 zł (12.808.033,25 euro) albo
2) prowadzącemu działalność w zakresie wprowadzania do obrotu: mleka i wyrobów z mleka, mięsa i wyrobów z mięsa, owoców i warzyw oraz zboża, w którym większość udziałów posiada co najmniej 5 podmiotów (udział każdego z nich nie może przekraczać 20% całości udziałów przedsiębiorstwa), prowadzących, przynajmniej od dnia 1 stycznia 2007 r., działalność w zakresie przetwórstwa produktów rolnych, wśród których co najmniej połowę udziałowców po konsolidacji stanowią podmioty, w których producenci rolni posiadają bezpośrednio większość praw głosu lub wywierają decydujący wpływ na ich działalność, wynosi 50.000.000 zł (12.808.033,25 euro).
Zgodnie z art. 28 ust. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005, wsparcie może zostać udzielone podmiotom spełniającym definicje mikro-, małego, średniego przedsiębiorstwa bądź przedsiębiorstwu zatrudniającemu mniej niż 750 pracowników lub posiadającemu obrót nieprzekraczający 200 milionów euro.
W pozostałych przypadkach maksymalna wysokość pomocy przyznana w okresie realizacji PROW jednemu beneficjentowi wynosi 20.000.000 zł (5.123.213,3 euro).
Wielkość pomocy przyznanej na realizację jednego projektu nie może być niższa niż 100.000 zł (25.616,1 euro). Równowartość kwoty wyrażona w euro ma charakter indykatywny.",
"Owoce i warzywa (rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007, rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 czerwca 2009 r. w sprawie szczegółowych warunków przyznawania pomocy finansowej wstępnie uznanej grupie producentów owoców i warzyw oraz wykazu kwalifikowanych kosztów inwestycji ujętych w zatwierdzonym planie dochodzenia do uznania)
Jeżeli w planie dochodzenia do uznania wstępnie uznanej grupy producentów owoców i warzyw lub w programie operacyjnym, o którym mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1580/2007, uznanej organizacji producentów owoców i warzyw uwzględniono realizację operacji o zakresie zbieżnym z zakresem działania "Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej", to dany podmiot oraz jego członkowie podlegają wyłączeniu ze wsparcia na tego typu operacje w ramach PROW 2007-2013.
W celu wyeliminowania podwójnego finansowania tych samych operacji z dwóch różnych źródeł, na poziomie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa prowadzone będą kontrole administracyjne.",
"c) produkcja ekologiczna w rozumieniu rozporządzenia Rady (EWG) nr 2092/91 z dnia 24 czerwca 1991 r. w sprawie produkcji ekologicznej produktów rolnych oraz znakowania produktów rolnych i środków spożywczych, a także w rozumieniu rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 2092/91.",
"Obecnie na poziomie krajowym są rozpatrywane lub też zostały już zaakceptowane i przesłane do Komisji Europejskiej następujące, spełniające ww. wymagania, wnioski o rejestrację we wspólnotowym systemie jakości żywności:
- jako Chroniona Nazwa Pochodzenia:
bryndza podhalańska (rozporządzenie Komisji (WE) nr 642/2007), oscypek (rozporządzenie Komisji (WE) nr 127/2008), redykołka (rozporządzenie Komisji (WE) nr 1176/2009), wiśnia nadwiślanka (rozporządzenie Komisji (WE) nr 1232/2009), podkarpacki miód spadziowy (rozporządzenie Komisji (UE) nr 710/2010);
- jako Chronione Oznaczenie Geograficzne: miód wrzosowy z Borów Dolnośląskich (rozporządzenie Komisji (WE) nr 483/2008), wielkopolski ser smażony (rozporządzenie Komisji (WE) nr 323/2009), "truskawka kaszubska" lub "kaszëbskô malëna" (rozporządzenie Komisji (WE) nr 1155/2009), kiełbasa lisiecka (rozporządzenie Komisji (UE) nr 918/2010), suska sechlońska (rozporządzenie Komisji (UE) nr 897/2010), miód kurpiowski (rozporządzenie Komisji (UE) nr 613/2010), fasola korczyńska (rozporządzenie Komisji (UE) nr 612/2010);
- jako Gwarantowana Tradycyjna Specjalność: staropolskie miody pitne: czwórniak, trójniak, dwójniak, półtorak (rozporządzenie Komisji (WE) nr 729/2008), olej rydzowy (rozporządzenie Komisji (WE) nr 506/2009).",
"2. Produkty rolnictwa ekologicznego, roślinne i zwierzęce, wyprodukowane zgodnie z wymogami rozporządzenia Rady (EWG) nr 2092/91 z dnia 24 czerwca 1991 r. w sprawie produkcji ekologicznej produktów rolnych oraz znakowania produktów rolnych i środków spożywczych oraz przetwory i wyroby wyprodukowane lub wytworzone z ww. produktów oraz produkty wyprodukowane zgodnie z wymogami rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 2092/91.",
"Przygotowano dwadzieścia cztery metodyki, które obejmują następujące produkty: agrest, borówka wysoka, brzoskwinia i morela, buraki ćwikłowe, cebula, gruszki, jabłka, kalafior, kapusta głowiasta, malina, marchew, ogórek gruntowy, ogórek pod osłonami, papryka, pomidory pod osłonami, porzeczka czarna i czerwona, sałata pod osłonami, śliwki, truskawki, wiśnie, ziemniaki, pomidor gruntowy, rzepak ozimy i jary, kukurydza.",
"Zgodność z I filarem Wspólnej Polityki Rolnej"
zastępuje się tytułem:
"Spójność z pierwszym filarem",
"Jeżeli w programie operacyjnym, o którym mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1580/2007, uznanej organizacji producentów owoców i warzyw uwzględniono realizację operacji o zakresie zbieżnym z zakresem działania "Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności", to członkowie tej organizacji podlegają wyłączeniu ze wsparcia na tego typu operacje w ramach PROW 2007-2013.
W celu wyeliminowania podwójnego finansowania tych samych operacji z dwóch różnych źródeł, na poziomie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa prowadzone będą kontrole administracyjne.",
"c) produkcja ekologiczna w rozumieniu rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 2092/91.",
"Obecnie na poziomie krajowym są rozpatrywane lub też zostały już zaakceptowane i przesłane do Komisji Europejskiej następujące, spełniające ww. wymagania, wnioski o rejestrację we wspólnotowym systemie jakości żywności:
- jako Chroniona Nazwa Pochodzenia:
bryndza podhalańska (rozporządzenie Komisji (WE) nr 642/2007), oscypek (rozporządzenie Komisji (WE) nr 127/2008), redykołka (rozporządzenie Komisji (WE) nr 1176/2009), wiśnia nadwiślanka (rozporządzenie Komisji (WE) nr 1232/2009), podkarpacki miód spadziowy (rozporządzenie Komisji (UE) nr 710/2010);
- jako Chronione Oznaczenie Geograficzne: miód wrzosowy z Borów Dolnośląskich (rozporządzenie Komisji (WE) nr 483/2008), rogal świętomarciński (rozporządzenie Komisji (WE) nr 1070/2008), wielkopolski ser smażony (rozporządzenie Komisji (WE) nr 323/2009), andruty kaliskie (rozporządzenie Komisji (WE) nr 326/2009), "truskawka kaszubska" lub "kaszëbskô malëna" (rozporządzenie Komisji (WE) nr 1155/2009), kiełbasa lisiecka (rozporządzenie Komisji (UE) nr 918/2010), suska sechlońska (rozporządzenie Komisji (UE) nr 897/2010), miód kurpiowski (rozporządzenie Komisji (UE) nr 613/2010), fasola korczyńska (rozporządzenie Komisji (UE) nr 612/2010);
- jako Gwarantowana Tradycyjna Specjalność: staropolskie miody pitne: czwórniak, trójniak, dwójniak, półtorak (rozporządzenie Komisji (WE) nr 729/2008), olej rydzowy (rozporządzenie Komisji (WE) nr 506/2009), pierekaczewnik (rozporządzenie Komisji (WE) nr 567/2009).",
"2. Produkty rolnictwa ekologicznego, roślinne i zwierzęce, wyprodukowane zgodnie z wymogami rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 2092/91.",
"Przygotowano dwadzieścia cztery metodyki, które obejmują następujące produkty: agrest, borówka wysoka, brzoskwinia i morela, buraki ćwikłowe, cebula, gruszki, jabłka, kalafior, kapusta głowiasta, malina, marchew, ogórek gruntowy, ogórek pod osłonami, papryka, pomidory pod osłonami, porzeczka czarna i czerwona, sałata pod osłonami, śliwki, truskawki, wiśnie, ziemniaki, pomidor gruntowy, rzepak ozimy i jary, kukurydza.",
"e) jeżeli w programie operacyjnym, o którym mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1580/2007, uznanej organizacji producentów owoców i warzyw uwzględniono realizację operacji o zakresie zbieżnym z zakresem działania "Działania informacyjne i promocyjne", to dana organizacja oraz jej członkowie podlegają wyłączeniu ze wsparcia na tego typu operacje w ramach PROW 2007-2013.",
"W celu wyeliminowania podwójnego finansowania tych samych operacji z dwóch różnych źródeł, na poziomie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa prowadzone będą kontrole administracyjne.";
2. | Rolnictwo ekologiczne | 2. | Wariant 2.1. Uprawy rolnicze (dla których zakończono okres przestawiania) | 790 zł/ha (202,4 euro/ha) |
3. | Wariant 2.2. Uprawy rolnicze (w okresie przestawiania) | 840 zł/h (215,2 euro/ha) | ||
4. | Wariant 2.3. Trwałe użytki zielone (dla których zakończono okres przestawiania) | 260 zł/ha (66,6 euro/ha) | ||
5. | Wariant 2.4. Trwałe użytki zielone (w okresie przestawiania) | 330 zł/ha (84,5 euro/ha) | ||
6. | Wariant 2.5. Uprawy warzywne (dla których zakończono okres przestawiania) | 1.300 zł/ha (333 euro/ha) | ||
7. | Wariant 2.6. Uprawy warzywne (w okresie przestawiania) | 1.550 zł/ha (397 euro/ha) | ||
8. | Wariant 2.7. Uprawy zielarskie (dla których zakończono okres przestawiania) | 1.050 zł/ha (269 euro/ha) | ||
9. | Wariant 2.8. Uprawy zielarskie (w okresie przestawiania) | 1.150 zł/ha (294,6 euro/ha) | ||
10. | Wariant 2.9. Uprawy sadownicze + jagodowe (dla których zakończono okres przestawiania) | 1.540 zł/ha (394,5 euro/ha) | ||
11. | Wariant 2.10. Uprawy sadownicze + jagodowe (w okresie przestawiania) | 1.800 zł/ha (461,1 euro/ha) | ||
12. | Wariant 2.11. Pozostałe uprawy sadownicze + jagodowe (dla których zakończono okres przestawiania) | 650 zł/ha (166,5 euro/ha) | ||
12a. | Uprawa orzecha włoskiego nieowocująca (dla których zakończono okres przestawiania) | 160 zł/ha (41,0 euro/ha) | ||
12b. | Uprawa orzecha włoskiego owocująca (dla których zakończono okres przestawiania) | 650 zł/ha (166,5 euro/ha) | ||
13. | Wariant 2.12. Pozostałe uprawy sadownicze + jagodowe (w okresie przestawiania) | 800 zł/ha (204,9 euro/ha) | ||
13a. | Uprawa orzecha włoskiego nieowocująca (w okresie przestawiania) | 160 zł/ha (41,0 euro/ha) | ||
13b. | Uprawa orzecha włoskiego owocująca (w okresie przestawiania) | 800 zł/ha (204,9 euro/ha) |
8. | Ochrona gleb i wód | 35. | Wariant 8.1. Wsiewki poplonowe | 330 zł/ha (84,5 euro/ha) |
Wariant 8.1. Wsiewki poplonowe na obszarach zagrożonych erozją wodną | 458 zł/ha (117,3 euro/ha) | |||
36. | Wariant 8.2. Międzyplon ozimy | 420 zł/ha (107,6 euro/ha) | ||
Wariant 8.2. Międzyplon ozimy na obszarach zagrożonych erozją wodną | 750 zł/ha (192,1 euro/ha) | |||
37. | Wariant 8.3. Międzyplon ścierniskowy | 400 zł/ha (102,5 euro/ha) | ||
Wariant 8.3. Międzyplon ścierniskowy na obszarach zagrożonych erozją wodną | 690 zł/ha (176,7 euro/ha) |
"Planowane liczebności lokalnych ras zwierząt gospodarskich w programie rolnośrodowiskowym na lata 2007-2013 oraz projekcja finansowa kosztów realizacji
Gatunek/Rasa/Odmiana | Wielkość populacji krajowej | Całkowity budżet na lata 2007-2013 | |
2005 3 | 2013 4 | ||
1 | 2 | 3 | 4 |
OGÓŁEM | 11 232 | 91 950 | 242.666.800 |
Bydło | 810 | 11 850 | 55.036.500 |
Bydło polskie czerwone | 735 | 4 500 | 21.140.000 |
Bydło białogrzbiete | 75 | 350 | 1.736.500 |
Bydło polskie czerwono-białe | -* | 4 000 | 19.185.000 |
Bydło polskie czarno-białe | - | 3 000 | 12.975.000 |
Konie | 1 318 | 13 000 | 81.825.000 |
Koniki polskie | 261 | 2 000 | 11.325.000 |
Konie huculskie | 506 | 2 500 | 15.750.000 |
Konie małopolskie | 349 | 2 000 | 12.645.000 |
Konie śląskie | 202 | 1 500 | 9.255.000 |
Konie wielkopolskie | - | 1 000 | 6.450.000 |
Konie sokólskie | - | 2 000 | 13.200.000 |
Konie sztumskie | - | 2 000 | 13.200.000 |
Owce | 8 004 | 60 600 | 89.759.800 |
Owce rasy wrzosówka | 1 833 | 9 000 | 14.506.000 |
Owce rasy świniarka | 228 | 1 500 | 2.166.000 |
Owce rasy olkuska | 179 | 1 500 | 2.093.900 |
Polskie owce górskie odmiany barwnej | 142 | 1 500 | 2.125.000 |
Owce rasy merynos barwny | 84 | 600 | 841.500 |
Owce uhruskie | 228 | 7 000 | 11.338.000 |
Owce wielkopolskie | 1 376 | 8 000 | 11.265.000 |
Owce żelaźnieńskie | 122 | 1 000 | 1.403.000 |
Owce korideil | 192 | 1 500 | 2.135.400 |
Owce kamienieckie | 622 | 4 000 | 5.530.000 |
Owce pomorskie | 2 998 | 9 000 | 14.453.000 |
Cakiel podhalański | - | 8 000 | 10.935.000 |
Merynos polski w starym typie | - | 8 000 | 10.968.000 |
Trzoda chlewna | 1 100 | 6 500 | 16.045.500 |
Puławska | 500 | 1 500 | 4.816.500 |
Złotnicka biała | 350 | 2 500 | 5.358.000 |
Złotnicka pstra | 250 | 2 500 | 5.871.000 |
* Do 2005 r. populacja nie była objęta Programem Ochrony Zasobów Genetycznych.",
"Spójność z pierwszym filarem
Jeżeli w programie operacyjnym, o którym mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1580/2007, uznanej organizacji producentów owoców i warzyw uwzględniono realizację działań zbieżnych z zakresem pakietów/wariantów działań "Programu rolnośrodowiskowego", to członkowie tej organizacji podlegają wyłączeniu ze wsparcia na tego typu pakiety/warianty w ramach PROW 2007-2013. W celu wyeliminowania podwójnego finansowania tych samych operacji z dwóch różnych źródeł, na poziomie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa prowadzone będą kontrole administracyjne.",
"Pakiet 7. Zachowanie zagrożonych zasobów genetycznych zwierząt w rolnictwie
Skwantyfikowane wartości docelowe dla wskaźników monitorowania
Typ wskaźnika | Wskaźnik | Wartość docelowa 2007-2013 | |
Produkt | Liczba wariantów realizowanych w gospodarstwach rolnych wspieranych w ramach pakietu | 10 600 | |
Wielkość populacji poszczególnych gatunków i ras zwierząt objętych ochroną zasobów genetycznych | 91 950 sztuk | " |
"W momencie ustanowienia planów ochrony lub planów zadań ochronnych dla obszarów Natura 2000 definiujących cele zarządzania tymi obszarami będzie istniała możliwość zalesiania na niektórych obszarach Natura 2000.",
"Specyfiką Polski jest duże rozdrobnienie własności gruntów użytkowanych rolniczo, zarówno co do powierzchni, jak i szerokości działek, co zasadniczo ogranicza możliwość ich zalesiania z uwagi na niespełnianie wymogów minimalnej powierzchni (większej niż 0,5 ha) oraz szerokości działki (większej niż 20 m).",
"6) powierzchnia zalesienia wynosi więcej niż 0,5 ha, przy szerokości zalesionej działki - większej niż 20 m, z wyjątkiem gruntów graniczących z lasem. W przypadku wniosku składanego przez grupę rolników łączna powierzchnia zakwalifikowana do zalesienia musi wynosić 2 ha w jednym obrysie;
7) maksymalna powierzchnia gruntu do zalesienia zgłaszana w okresie programowania 2007-2013 przez jednego rolnika nie może być większa niż 100 ha;",
"1) otrzymał potwierdzenie przeznaczenia gruntu do zalesienia zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego lub studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, wydane przez właściwy miejscowo organ gminy (wójta, burmistrza, prezydenta);",
"1) pomoc może być przyznana na realizację projektów na obszarach leśnych dotkniętych klęską żywiołową bądź negatywnym oddziaływaniem czynników biotycznych (Schemat I) lub na obszarach leśnych, na których istnieje zwiększone zagrożenie wystąpienia pożaru (obszary nadleśnictw zaliczone do I i II kategorii zagrożenia pożarowego - Schemat II);";
"5) w okresie ostatnich 2 lat wnioskodawca nie uzyskał pomocy inwestycyjnej w ramach PO Kapitał Ludzki, działanie "Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia".",
Fundusze strukturalne - ESF | Wykluczenie z pomocy w ramach działania podmiotów, które w okresie poprzednich 2 lat korzystały ze wsparcia inwestycyjnego w ramach działania "Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości oraz samozatrudnienia" PO Kapitał Ludzki. W ramach działania "Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw" w zakres kosztów kwalifikowalnych wchodzą wyłącznie koszty inwestycyjne oraz koszty ogólne ściśle związane z inwestycją realizowaną przez przedsiębiorcę, podczas gdy z ESF wspierane są szkolenia i doradztwo oraz w przypadku części uczestników objętych szkoleniami i doradztwem - uzyskują oni środki finansowe przeznaczone na inwestycje związane z uruchomieniem jednoosobowej działalności gospodarczej bądź utworzeniem spółdzielni lub spółdzielni socjalnej, a także na pokrycie bieżących wydatków związanych z prowadzoną działalnością przez pierwszych 12 miesięcy jej prowadzenia. |
Programy operacyjne uznanych organizacji producentów owoców i warzyw (rozporządzenie Komisji (WE) nr 1580/2007) | Jeżeli w programie operacyjnym, o którym mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1580/2007, uznanej organizacji producentów owoców i warzyw uwzględniono realizację operacji o zakresie zbieżnym z zakresem działania "Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw", to dana organizacja podlega wyłączeniu ze wsparcia na tego typu operacje w ramach PROW 2007-2013. W celu wyeliminowania podwójnego finansowania tych samych operacji z dwóch różnych źródeł, na poziomie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa prowadzone będą kontrole administracyjne. |
Pomoc finansowa dla wstępnie uznanych grup producentów owoców i warzyw (art. 103a lit. b rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007) | Jeżeli w planie dochodzenia do uznania wstępnie uznanej grupy producentów owoców i warzyw uwzględniono realizację operacji o zakresie zbieżnym z zakresem działania "Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw", to dana grupa podlega wyłączeniu ze wsparcia na tego typu operacje w ramach PROW 2007-2013. W celu wyeliminowania podwójnego finansowania tych samych operacji z dwóch różnych źródeł, na poziomie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa prowadzone będą kontrole administracyjne. |
"W przypadku małych projektów:
- osoby fizyczne będące obywatelami państw członkowskich UE, pełnoletnie, zamieszkałe na obszarze objętym lokalną strategią rozwoju lub wykonujące działalność na tym obszarze,
- osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.",
"W przypadku małych projektów wysokość pomocy na projekt nie może przekroczyć 80% kosztów kwalifikowanych i nie więcej niż 25.000 zł (6.404,0 euro).";
"12) przeciwdziałanie, wykrywanie, informowanie o nieprawidłowościach oraz ich usuwanie;",
"8) przeciwdziałanie, wykrywanie, informowanie o nieprawidłowościach oraz ich usuwanie;",
"Wszystkie jednostki zaangażowane w realizację Programu są zobowiązane do przeciwdziałania, wykrywania nieprawidłowości, ich usuwania i informowania właściwych organów o ich wystąpieniu.";
"Kalkulacja płatności dla działania "Zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne"";
"Tabela dotycząca pomocy państwa, którą należy dołączyć do każdego programu rozwoju obszarów wiejskich
Kod działania | Nazwa działania | Podstawy prawne | Czas trwania |
114 | "Korzystanie z usług doradczych przez rolników i posiadaczy lasów" - w zakresie leśnictwa | Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis | do 31.12. 2013 r. |
221, 223 | "Zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne" | Decyzja Komisji Europejskiej z dnia 1 grudnia 2010 r. nr N 92/2010 - Polska dotycząca pomocy państwa - zalesianie gruntów rolnych i nierolnych | do 31.12.2013 r. |
226 | "Odtwarzanie potencjału produkcji leśnej zniszczonego przez katastrofy oraz wprowadzanie instrumentów zapobiegawczych" | Decyzja Komisji Europejskiej z dnia 1 grudnia 2010 r. nr N93/2010 - Polska dotycząca pomocy państwa - Odtwarzanie potencjału produkcji leśnej zniszczonego przez katastrofy oraz wprowadzanie instrumentów zapobiegawczych | do 31.12.2013 r. |
311 | "Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej" | Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis | do 31.12. 2013 r. |
312 | "Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw" | Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis | do 31.12. 2013 r. |
321 | "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" - w przypadku inwestycji w zakresie infrastruktury Internetu szerokopasmowego | Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis | do 31.12. 2013 r. |
413 | "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" - projekty kwalifikujące się do udzielenia pomocy w ramach działań "Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej" oraz "Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw", a także projekty z zakresu "małych projektów" | Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis | do 31.12. 2013 r." |
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »