Rozdział 3 - Przyznawanie i wypłata pomocy - Wspieranie zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury na lata 2021-2027.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.1273

Akt obowiązujący
Wersja od: 4 lipca 2023 r.

Rozdział  3

Przyznawanie i wypłata pomocy

W ramach programu pomoc jest przyznawana:

1)
osobie fizycznej, osobie prawnej lub jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej;
2)
jeżeli są spełnione warunki przyznania pomocy określone w przepisach rozporządzenia ogólnego i rozporządzenia EFMRA, w przepisach ustawy oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 26 ust. 1, 3, 5 lub 6;
3)
na wniosek o dofinansowanie;
4)
na podstawie umowy o dofinansowanie.
1. 
Pomoc nie przysługuje podmiotowi:
1)
wobec którego został orzeczony prawomocnym wyrokiem sądu zakaz dostępu do środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 i 1273), zwanej dalej "ustawą o finansach publicznych", zakaz korzystania z dotacji, subwencji lub innych form wsparcia finansowego środkami publicznymi lub zakaz ubiegania się o zamówienia publiczne;
2)
wobec którego sąd ogłosił upadłość;
3)
który jest podmiotem wykluczonym z możliwości otrzymania środków zgodnie z art. 207 ust. 4 ustawy o finansach publicznych;
4)
którego wniosek o dofinansowanie jest uznany za niedopuszczalny zgodnie z art. 11 ust. 1 lub 3 rozporządzenia EFMRA.
2. 
Za okoliczność określoną w art. 11 ust. 1 lit. c rozporządzenia EFMRA uznaje się skazanie za którekolwiek z przestępstw, o których mowa w:
1)
rozdziale XXII ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1138, z późn. zm.);
2)
art. 127a, art. 128 lub art. 128a ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r. poz. 916, 1726, 2185 i 2375);
3)
art. 31-34 ustawy z dnia 25 lutego 2011 r. o substancjach chemicznych i ich mieszaninach (Dz. U. z 2022 r. poz. 1816);
4)
art. 58-61 lub art. 64 ustawy z dnia 22 czerwca 2001 r. o mikroorganizmach i organizmach genetycznie zmodyfikowa nych (Dz. U. z 2022 r. poz. 546);
5)
art. 37b ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 338);
6)
art. 35a ustawy z dnia 16 marca 1995 r. o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (Dz. U. z 2023 r. poz. 1072);
7)
art. 52 lub art. 53 ustawy z dnia 15 maja 2015 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2065);
8)
art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 28 października 2002 r. o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary (Dz. U. z 2023 r. poz. 659).
3. 
Niedopuszczalność wniosku o dofinansowanie w rozumieniu:
1)
art. 11 ust. 1 lit. a rozporządzenia EFMRA - stwierdza się na podstawie rejestru naruszeń, o którym mowa w art. 80 ustawy o rybołówstwie morskim;
2)
art. 11 ust. 1 lit. b rozporządzenia EFMRA - stwierdza się na podstawie wspólnotowego wykazu statków prowadzących nielegalne, nieraportowane i nieuregulowane połowy, o którym mowa w art. 27 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1005/2008 z dnia 29 września 2008 r. ustanawiającego wspólnotowy system zapobiegania nielegalnym, nieraportowanym i nieuregulowanym połowom oraz ich powstrzymywania i eliminowania, zmieniającego rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1936/2001 i (WE) nr 601/2004 oraz uchylającego rozporządzenia (WE) nr 1093/94 i (WE) nr 1447/1999 (Dz. Urz. UE L 286 z 29.10.2008, str. 1, z późn. zm.), oraz listy niewspółpracujących państw trzecich, o której mowa w art. 33 ust. 1 tego rozporządzenia.

W ramach programu stosuje się następujące formy pomocy:

1)
zwrot określonych w umowie o dofinansowanie kosztów kwalifikowalnych poniesionych przez beneficjenta na realizację operacji;
2)
finansowanie na podstawie stawek jednostkowych;
3)
finansowanie na podstawie kwot ryczałtowych;
4)
finansowanie na podstawie stawek ryczałtowych;
5)
kombinację form pomocy, o których mowa w pkt 1-4.
1. 
Pomoc jest przyznawana do wysokości limitu środków:
1)
stanowiącego równowartość w złotych określonej w programie kwoty środków EFMRA przeznaczonych na pomoc, powiększonego o wysokość kwoty krajowych środków publicznych przeznaczonych na współfinansowanie tej pomocy, lub
2)
wyrażonego w złotych, określonego w ramach danego naboru wniosków o dofinansowanie.
2. 
Instytucja zarządzająca po uzyskaniu opinii komitetu monitorującego powołanego na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 2 lit. a może wyrazić zgodę na przyznawanie pomocy do określonej wysokości nieprzekraczającej 2% wysokości limitu środków, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, o czym niezwłocznie informuje ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
3. 
Instytucja zarządzająca w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych może, na wniosek Agencji, wyrazić zgodę na przyznawanie pomocy do określonej wysokości przekraczającej 2% wysokości limitu środków, o którym mowa w ust. 1 pkt 1.
4. 
Instytucja zarządzająca, na wniosek Agencji, może wyrazić zgodę na zwiększenie wysokości limitu środków, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, do wysokości nieprzekraczającej limitu środków, o którym mowa w ust. 1 pkt 1.
5. 
Przepisów ust. 2-4 nie stosuje się do pomocy przyznawanej na działania, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 3.
6. 
Minister właściwy do spraw rybołówstwa określi, w drodze rozporządzenia, podział środków finansowych na realizację programu, ustalając limity na poszczególne priorytety, cele szczegółowe, o których mowa w art. 14 ust. 1 lit. a-d i f, art. 26 ust. 1, art. 29 oraz art. 31 rozporządzenia EFMRA, lub rodzaje interwencji, o których mowa w załączniku IV do rozporządzenia EFMRA, mając na względzie wysokość limitu środków wynikającego z programu, konieczność zapewnienia efektywności wdrażania programu oraz wykorzystanie środków finansowych przeznaczonych na jego realizację.
1. 
Instytucja zarządzająca nie później niż 6 miesięcy od dnia zatwierdzenia programu przez Komisję Europejską zamieszcza na stronie programu harmonogram planowanych naborów wniosków, o którym mowa w art. 49 ust. 2 rozporządzenia ogólnego.
2. 
Harmonogram, o którym mowa w ust. 1, dotyczy naborów wniosków o dofinansowanie, których ogłoszenie jest planowane w okresie 12 miesięcy od dnia jego zamieszczenia na stronie programu, oraz może dotyczyć naborów, których ogłoszenie jest planowane po upływie 12 miesięcy od dnia jego zamieszczenia na stronie programu.
3. 
Instytucja zarządzająca wskazuje w harmonogramie, o którym mowa w ust. 1, dodatkowo:
1)
priorytet programu lub numer i nazwę działania, w ramach których jest planowany ten nabór;
2)
typy operacji podlegających dofinansowaniu w tym naborze.
4. 
Instytucja zarządzająca aktualizuje harmonogram, o którym mowa w ust. 1, nie rzadziej niż raz na kwartał i zamieszcza niezwłocznie na stronie programu zaktualizowany harmonogram.
1. 
Wniosek o dofinansowanie zawiera informacje niezbędne do przyznania pomocy, w tym:
1)
imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę i adres wnioskodawcy;
2)
opis planowanej operacji, w tym określenie miejsca jej realizacji, celów, zakresu i kosztów.
2. 
Wniosek o dofinansowanie składa się za pomocą systemu teleinformatycznego na formularzu w nim udostępnionym.
3. 
Wzór wniosku o dofinansowanie:
1)
przygotowuje Agencja, a zatwierdza instytucja zarządzająca;
2)
jest umieszczany na stronie programu.
4. 
Do zmiany wzoru wniosku o dofinansowanie stosuje się przepis ust. 3.
5. 
Wniosek o dofinansowanie rozpatruje Agencja, z tym że w przypadku:
1)
działania, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 3 lit. a, jeżeli operację realizuje podmiot inny niż RLGD lub grantobiorca - po uprzednim rozpatrzeniu wniosku o dofinansowanie przez RLGD;
2)
działań w ramach priorytetu, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 5, jeżeli wnioskodawcą jest Agencja - wniosek o dofinansowanie rozpatruje instytucja zarządzająca.
6. 
Wniosek o dofinansowanie składa się w terminie wskazanym w ogłoszeniu o naborze wniosków o dofinansowanie, a w przypadku działań w ramach priorytetu, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 5 - w terminie określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 26 ust. 5.
1. 
W przypadku, o którym mowa w art. 15 ust. 5 pkt 1, RLGD w terminie 60 dni od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie:
1)
ocenia zgodność operacji z LSR, rozstrzyga w zakresie wyboru operacji oraz w przypadku pozytywnego rozstrzygnięcia w zakresie wyboru operacji - ustala kwotę pomocy;
2)
przekazuje wnioskodawcy informację o wyniku rozstrzygnięć, o których mowa w pkt 1.
2. 
W przypadku, o którym mowa w art. 15 ust. 5 pkt 1, RLGD może określić, w celu zapewnienia zgodności operacji z LSR, dodatkowe warunki wyboru operacji, w szczególności odnoszące się do zakresu operacji, miejsca jej realizacji lub podmiotu ubiegającego się o dofinansowanie, które nie mogą być sprzeczne z warunkami wyboru operacji określonymi w LSR. Warunki te są zawarte w ogłoszeniu o naborze wniosków o dofinansowanie.
3. 
Przez operację zgodną z LSR rozumie się operację, która:
1)
zakłada realizację celów LSR przez osiąganie zaplanowanych w LSR wskaźników;
2)
jest zgodna z programem oraz z warunkami, o których mowa w ust. 2, a na jej realizację może być udzielona pomoc na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 26 ust. 1 i 3;
3)
jest zgodna z zakresem tematycznym, o którym mowa w ogłoszeniu o naborze wniosków o dofinansowanie.
4. 
Przepis ust. 3 stosuje się do operacji własnych RLGD.
5. 
Jeżeli w trakcie rozpatrywania wniosku o dofinansowanie w ramach działania, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 3 lit. a, jest konieczne uzyskanie wyjaśnień lub dokumentów niezbędnych do dokonania rozstrzygnięć, o których mowa w ust. 1 pkt 1, RLGD może wezwać wnioskodawcę do złożenia tych wyjaśnień lub dokumentów.
1. 
Od wyniku rozstrzygnięć, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 1, zgodnie z którymi operacja nie może być wybrana do dofinansowania lub ustalona przez RLGD kwota pomocy jest niższa niż wnioskowana, wnioskodawcy przysługuje prawo wniesienia protestu, w terminie 14 dni od dnia otrzymania informacji, o której mowa w art. 16 ust. 1 pkt 2.
2. 
Protest, o którym mowa w ust. 1, składa się w formie pisemnej do RLGD.
3. 
Do wnoszenia protestu, o którym mowa w ust. 1, i postępowania wszczętego na skutek jego wniesienia, a także wnoszenia skargi i postępowania przed sądem administracyjnym wszczętego na jej skutek, przepisy art. 64 ust. 2-6, art. 65, art. 68, art. 69 ust. 1, 3 i 4 oraz art. 70-78 ustawy wdrożeniowej stosuje się odpowiednio, z tym że:
1)
protest pozostawia się bez rozpatrzenia również w przypadku, gdy nie spełnia wymagań określonych w ust. 4;
2)
w ponownej ocenie, o której mowa w art. 69 ust. 3 ustawy wdrożeniowej, nie mogą brać udziału osoby, które były zaangażowane w przygotowanie operacji lub dokonywały rozstrzygnięć, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 1, a przepisy art. 6 i art. 7 oraz art. 24 § 1 pkt 1-4 Kodeksu postępowania administracyjnego stosuje się odpowiednio;
3)
art. 77 ust. 2 ustawy wdrożeniowej ma zastosowanie, gdy zostanie wyczerpana kwota środków na realizację operacji w ramach działania, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 3 lit. a, przewidzianych w umowie o warunkach i sposobie realizacji LSR, zwanej dalej "umową ramową".
4. 
Oprócz elementów określonych w art. 64 ust. 2 ustawy wdrożeniowej protest, o którym mowa w ust. 1, zawiera wskazanie, w jakim zakresie wnioskodawca nie zgadza się z rozstrzygnięciami, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 1, wraz z uzasadnieniem stanowiska.
5. 
W terminie 7 dni od dnia rozstrzygnięcia protestów, o których mowa w ust. 1, dotyczących danego naboru wniosków o dofinansowanie, RLGD udostępnia Agencji w systemie teleinformatycznym wniosek o dofinansowanie wraz z informacją, o której mowa w art. 16 ust. 1 pkt 2.
1. 
Wniosek o dofinansowanie jest oceniany przez Agencję w zakresie:
1)
poprawności sporządzenia,
2)
zgodności planowanej operacji z celami działania, w ramach którego ma być realizowana operacja,
3)
zasadności udzielenia pomocy na realizację planowanej operacji

- w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 26 ust. 1, 3, 5 lub 6.

2. 
Rozpatrzenie wniosku o dofinansowanie przez Agencję następuje w terminie niezbędnym do należytego wyjaśnienia sprawy, w tym do przeprowadzenia przez Agencję kontroli wnioskodawcy, jeżeli jest prowadzona, nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia upływu terminu składania wniosków o dofinansowanie, a w przypadku gdy termin składania wniosków o dofinansowanie wynosi więcej niż 30 dni - od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie.
3. 
Do postępowań w sprawach przyznawania, wypłaty lub zwrotu pomocy, w przypadku działań w ramach priorytetu, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 5, jeżeli wnioskodawcą jest Agencja, instytucja zarządzająca stosuje odpowiednio przepisy ust. 1 i 2, art. 19, art. 20 i art. 23 ust. 2.
1. 
W postępowaniu w sprawie przyznawania pomocy podmiot, przed którym toczy się postępowanie:
1)
stoi na straży praworządności;
2)
jest obowiązany w sposób wyczerpujący rozpatrzyć cały materiał dowodowy;
3)
udziela wnioskodawcy, na jego żądanie, niezbędnych pouczeń co do okoliczności faktycznych i prawnych, które mogą mieć wpływ na ustalenie jego praw i obowiązków będących przedmiotem postępowania;
4)
zapewnia wnioskodawcy, na jego żądanie, czynny udział w każdym stadium postępowania.
2. 
Wnioskodawca oraz inne osoby uczestniczące w postępowaniu w sprawie przyznawania pomocy są obowiązani przedstawiać dowody oraz składać wyjaśnienia co do okoliczności sprawy zgodnie z prawdą i bez zatajania czegokolwiek. Ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która wywodzi z tego faktu skutki prawne.
3. 
Wnioskodawca w postępowaniu w sprawie przyznawania pomocy jest obowiązany do informowania podmiotu, przed którym toczy się to postępowanie, o wszelkich zmianach danych w zakresie złożonego wniosku o dofinansowanie.
4. 
Do postępowań w sprawie przyznawania pomocy nie stosuje się przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego, z wyjątkiem przepisów dotyczących wyłączenia pracowników organu, wezwań, udostępniania akt, a także skarg i wniosków.
1. 
Niezwłocznie po zakończeniu postępowania w sprawie przyznawania pomocy Agencja informuje wnioskodawcę w formie pisemnej lub w formie elektronicznej o odmowie przyznania pomocy - w przypadku gdy nie są spełnione warunki przyznania pomocy lub został wyczerpany limit środków, o którym mowa w art. 13 ust. 1-4, podając przyczyny tej odmowy. Do doręczenia informacji stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego dotyczące doręczeń.
2. 
W przypadku odmowy przyznania pomocy wnioskodawcy przysługuje prawo wniesienia do sądu administracyjnego skargi na zasadach i w trybie określonych dla aktów lub czynności, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2023 r. poz. 259 i 803).
1. 
Umowa o dofinansowanie:
1)
jest zawierana zgodnie ze wzorem:
a)
przygotowanym przez Agencję i zatwierdzonym przez instytucję zarządzającą,
b)
umieszczonym na stronie programu

- pod rygorem nieważności, w formie pisemnej albo w formie elektronicznej;

2)
zawiera co najmniej oznaczenie przedmiotu i stron umowy oraz określenie:
a)
warunków, terminu, miejsca realizacji i celu operacji,
b)
wysokości pomocy,
c)
sposobu potwierdzenia poniesienia kosztów kwalifikowalnych, w przypadku gdy wypłata pomocy polega na zwrocie kosztów kwalifikowalnych,
d)
warunków i terminów wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy,
e)
warunków rozwiązania umowy,
f)
warunków i sposobu zwrotu środków finansowych z tytułu pomocy,
g)
zobowiązań w zakresie komunikacji i widoczności,
h)
zobowiązania do stosowania wytycznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4,
i)
warunków i trybu jej zmiany.
2. 
Umowa o dofinansowanie jest nieważna w przypadkach określonych w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360, 2337 i 2339 oraz z 2023 r. poz. 326) oraz w przypadku, gdy sprzeciwia się przepisom rozporządzenia ogólnego lub rozporządzenia EFMRA, przepisom ustawy lub przepisom wydanym na jej podstawie.
3. 
Zmiana umowy o dofinansowanie powodująca zmianę celu operacji lub zwiększenie wysokości pomocy jest nieważna, z wyłączeniem przypadku, o którym mowa w ust. 4.
4. 
Na uzasadniony wniosek beneficjenta, nie więcej niż raz w czasie obowiązywania umowy o dofinansowanie, najpóźniej przed dniem złożenia wniosku o płatność składanego po zrealizowaniu całej operacji, jest dopuszczalna zmiana tej umowy, w wyniku której zwiększy się wysokość pomocy do wysokości nieprzekraczającej 20% pomocy przyznanej beneficjentowi przed zmianą, oraz o ile są dostępne środki finansowe na dany cel szczegółowy, o którym mowa w art. 14 ust. 1 lit. a-d i f, art. 26 ust. 1, art. 29 albo art. 31 rozporządzenia EFMRA, lub rodzaj interwencji, o którym mowa w załączniku IV do rozporządzenia EFMRA. Taka zmiana umowy o dofinansowanie nie może powodować zmiany jej zakresu rzeczowego.
5. 
Przepisu ust. 4 nie stosuje się do operacji w ramach działania, o którym mowa w:
1)
art. 3 ust. 1 pkt 3 lit. a - jeżeli beneficjentem jest podmiot inny niż RLGD lub grantobiorca;
2)
art. 3 ust. 1 pkt 3 lit. b.
6. 
Do zmiany wzoru umowy o dofinansowanie stosuje się przepisy ust. 1 pkt 1.
1. 
Wypłata pomocy następuje na podstawie umowy o dofinansowanie oraz po złożeniu wniosku o płatność, chyba że umowa o dofinansowanie stanowi inaczej.
2. 
Do postępowań w sprawach wypłaty pomocy stosuje się odpowiednio przepisy art. 19.
1. 
Wniosek o płatność, w ramach którego beneficjent:
1)
wnioskuje o wypłatę pomocy w formie zaliczki lub refundacji,
2)
wykazuje wydatki związane z realizacją operacji,
3)
przekazuje informację o postępie realizacji operacji

- oraz dokumenty niezbędne do rozliczenia operacji, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 26 ust. 1, 3, 5 lub 6, w szczególności w zakresie monitoringu rzeczowo-finansowego, harmonogramów finansowych i trwałości operacji, są składane przez beneficjenta za pomocą systemu teleinformatycznego.

2. 
W przypadku gdy z powodów technicznych złożenie wniosku o płatność za pomocą systemu teleinformatycznego nie jest możliwe, beneficjent składa go, za zgodą Agencji, w sposób przez nią wskazany.
1. 
W przypadku otrzymania przez państwowy instytut badawczy albo instytut naukowy, o których mowa w art. 73 ust. 1 ustawy o rybołówstwie morskim, realizujących operacje w ramach działania, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 lit. j, środków z budżetu państwa w formie dotacji celowej na finansowanie kosztów kwalifikowalnych ponoszonych na ich realizację, są one obowiązane do zwrotu tych środków, do wysokości udziału refundowanego ze środków EFMRA, na rachunek dochodów właściwego dysponenta, ze środków otrzymanych z Agencji tytułem refundacji wydatków kwalifikowalnych ze środków EFMRA, w terminie 10 dni od dnia otrzymania z Agencji środków tytułem refundacji wydatków kwalifikowalnych.
2. 
Właściwy dysponent przekazuje środki, o których mowa w ust. 1, na dochody budżetu państwa w terminie 5 dni od dnia ich otrzymania.
1. 
W sprawach dotyczących przyznawania pomocy w przypadku śmierci wnioskodawcy będącego osobą fizyczną, rozwiązania, połączenia, podziału albo przekształcenia wnioskodawcy będącego osobą prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej albo wystąpienia innego zdarzenia prawnego, w którego wyniku zaistnieje następstwo prawne, albo w przypadku zbycia całości albo części przedsiębiorstwa albo całości albo części gospodarstwa rolnego wnioskodawcy przeznaczonego do chowu lub hodowli ryb lub innych organizmów wodnych w toku postępowania, następca prawny wnioskodawcy albo nabywca przedsiębiorstwa albo jego części albo gospodarstwa rolnego przeznaczonego do chowu lub hodowli ryb lub innych organizmów wodnych albo jego części może, na swój wniosek, wstąpić do toczącego się postępowania na miejsce wnioskodawcy, jeżeli nie sprzeciwia się to istocie i celowi działania, w ramach którego ma być przyznana pomoc.
2. 
W przypadku śmierci beneficjenta będącego osobą fizyczną, rozwiązania, połączenia, podziału albo przekształcenia beneficjenta będącego osobą prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej albo wystąpienia innego zdarzenia prawnego, w którego wyniku zaistnieje następstwo prawne, albo w przypadku zbycia całości albo części przedsiębiorstwa albo całości albo części gospodarstwa rolnego beneficjenta przeznaczonego do chowu lub hodowli ryb lub innych organizmów wodnych po przyznaniu pomocy następcy prawnemu beneficjenta albo nabywcy przedsiębiorstwa albo jego części albo gospodarstwa rolnego przeznaczonego do chowu lub hodowli ryb lub innych organizmów wodnych albo jego części może być przyznana pomoc, na jego wniosek, jeżeli:
1)
spełnia on warunki przyznania pomocy;
2)
nie sprzeciwia się to przepisom, o których mowa w art. 1 pkt 1, oraz istocie i celowi działania, w ramach którego przyznano pomoc;
3)
zostaną przez niego przejęte zobowiązania związane z przyznaną pomocą;
4)
środki finansowe z tytułu pomocy nie zostały w całości wypłacone.
3. 
W przypadku śmierci beneficjenta będącego osobą fizyczną, rozwiązania, połączenia, podziału albo przekształcenia beneficjenta będącego osobą prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej albo wystąpienia innego zdarzenia prawnego, w którego wyniku zaistnieje następstwo prawne, albo w przypadku zbycia całości albo części przedsiębiorstwa albo całości albo części gospodarstwa rolnego beneficjenta przeznaczonego do chowu lub hodowli ryb lub innych organizmów wodnych po przyznaniu pomocy oraz jeżeli środki finansowe z tytułu pomocy zostały w całości wypłacone, następca prawny beneficjenta albo nabywca przedsiębiorstwa albo jego części albo gospodarstwa rolnego przeznaczonego do chowu lub hodowli ryb lub innych organizmów wodnych albo jego części może, na swój wniosek, przejąć prawa związane ze zrealizowaną operacją, jeżeli:
1)
spełnia on warunki przyznania pomocy;
2)
nie sprzeciwia się to przepisom, o których mowa w art. 1 pkt 1, oraz istocie i celowi działania, w ramach którego przyznano pomoc;
3)
zostaną przez niego przejęte zobowiązania związane z wypłaconą pomocą.
4. 
W przypadku gdy beneficjent zamierza zbyć całość albo część przedsiębiorstwa albo całość albo część gospodarstwa rolnego przeznaczonego do chowu lub hodowli ryb lub innych organizmów wodnych, jest obowiązany zgłosić Agencji planowaną transakcję przed jej dokonaniem. Agencja w terminie 60 dni od dnia otrzymania informacji o zamiarze zbycia ustala czy takie zbycie nie jest sprzeczne z zapewnieniem trwałości operacji określonej w art. 65 rozporządzenia ogólnego oraz informuje beneficjenta o dokonanym ustaleniu i warunkach ubiegania się o przyznanie pomocy przez nabywcę, w tym o okolicznościach faktycznych lub prawnych wykluczających przyznanie pomocy. Agencja może żądać od beneficjenta przedłożenia dokumentów lub złożenia wyjaśnień, jeżeli jest to niezbędne do dokonania tego ustalenia.
5. 
Przepisy ust. 1 i ust. 2 pkt 2-4 stosuje się odpowiednio w przypadku rozwiązania, połączenia albo podziału organu albo jednostki organizacyjnej będących wnioskodawcami albo beneficjentami w przypadku działań w ramach priorytetu, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 5, albo wystąpienia innego zdarzenia prawnego, w wyniku którego zaistnieje następstwo prawne.
1. 
Minister właściwy do spraw rybołówstwa określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy tryb przyznawania i wypłaty pomocy w przypadku działań w ramach priorytetów, o których mowa w art. 3 ust. 1, z wyłączeniem działań, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 lit. h oraz pkt 5, kierując się potrzebą zapewnienia prawidłowej realizacji programu, w szczególności przyznawania i wypłaty pomocy zgodnie z warunkami wynikającymi z programu, uwzględniając realizację celów wspólnej polityki rybołówstwa oraz biorąc pod uwagę istotę i cel poszczególnych działań w ramach tych priorytetów.
2. 
W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 1, zostaną określone w szczególności:
1)
szczegółowy tryb składania wniosków o dofinansowanie lub
2)
szczegółowy tryb oceny i terminy rozpatrywania wniosków o dofinansowanie, lub
3)
tryb i terminy zawierania umów o dofinansowanie, lub
4)
tryb składania wniosków o płatność, lub
5)
szczegółowy tryb oceny i terminy rozpatrywania wniosków o płatność.
3. 
Minister właściwy do spraw rybołówstwa określi, w drodze rozporządzeń, szczegółowe warunki przyznawania i wypłaty pomocy lub wysokość tej pomocy, w przypadku działań w ramach priorytetów, o których mowa w art. 3 ust. 1, z wyłączeniem działań, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 lit. h oraz pkt 5, kierując się potrzebą zapewnienia prawidłowej realizacji programu, w szczególności przyznawania i wypłaty pomocy zgodnie z warunkami wynikającymi z programu, uwzględniając realizację celów wspólnej polityki rybołówstwa oraz biorąc pod uwagę istotę i cel poszczególnych działań w ramach tych priorytetów.
4. 
W rozporządzeniach, o których mowa w ust. 3, zostaną określone w szczególności:
1)
szczegółowe wymagania wobec wniosków o dofinansowanie lub
2)
szczegółowe kryteria wyboru operacji, lub
3)
katalog beneficjentów, lub
4)
warunki zawierania umowy o dofinansowanie, lub
5)
szczegółowe wymagania wobec umów o dofinansowanie, lub
6)
zasady kwalifikowalności kosztów, lub
7)
wysokość stawek pomocy, lub
8)
szczegółowe wymagania wobec wniosków o płatność.
5. 
Minister właściwy do spraw rybołówstwa określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki i tryb przyznawania oraz wypłaty pomocy w przypadku działań w ramach priorytetu, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 5, a także podział środków finansowych na beneficjentów tego priorytetu, mając na względzie zapewnienie efektywności wdrażania programu oraz kierując się potrzebą zapewnienia prawidłowej realizacji programu, w szczególności przyznawania i wypłaty pomocy zgodnie z warunkami wynikającymi z programu i uwzględniając realizację celów wspólnej polityki rybołówstwa oraz biorąc pod uwagę istotę i cel poszczególnych działań w ramach tego priorytetu. Przepisy ust. 2 i 4 stosuje się odpowiednio.
6. 
W przypadku wydania przez Komisję Europejską decyzji, o której mowa w art. 26 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia EFMRA, minister właściwy do spraw rybołówstwa może określić, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki i tryb przyznawania oraz wypłaty pomocy lub wysokość tej pomocy w przypadku działania, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 lit. h, uwzględniając tę decyzję Komisji Europejskiej, a także kierując się potrzebą zapewnienia prawidłowej realizacji programu, w szczególności przyznawania i wypłaty pomocy zgodnie z warunkami wynikającymi z programu.