Przepisy o kolejności przyjmowania ładunków, nadawanych do wysyłania, oraz o wykonaniu planu przewozowego na zasadzie kolejności.
Dz.U.1921.86.630
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 22 października 1921 r.
w sprawie przepisów o kolejności przyjmowania ładunków, nadawanych do wysyłania, oraz o wykonaniu planu przewozowego na zasadzie kolejności.
Przepisy o kolejności przyjmowania ładunków, nadawanych do wysyłania.
Przepisy o kolejności przyjmowania ładunków, nadawanych do wysyłania.
Kolejności przewozów należy przestrzegać w takim porządku, aby przed pokryciem zapotrzebowań wyższej kolejności, niezależnie od czasu ich zgłaszania, nie były ładowane towary niższej kolejności, naprz.: jeżeli w ciągu danego dnia, z powodu braku wagonów, nie mogły być pokryte wszystkie zamówienia, to pozostałe niepokrytemi przenoszą się na następny dzień i mają pierwszeństwo przed zgłoszonemi później zapotrzebowaniami jednakowej lub niższej kolejności; jeżeli jednakże na następny dzień będą zgłoszone zapotrzebowania wyższej kolejności, to powinny być zaspokojone przed pozostałemi z poprzednich dni niższej kolejności.
Lista kolejności ładunków:
1. a) Ładunki wojskowe, t. j. takie, których nadawcami i odbiorcami są urzędy wojskowe i które przewożą się; za listami transportowemi;
2. a) Ładunki, adresowane na imię dyrekcji kolejowej, oraz ładunki, przeznaczone do naprawy taboru kolei państwowych i adresowane do fabryk, uskuteczniających tę naprawę, pod warunkiem dołączenia przez nadawcę do każdego zwykłego listu przewozowego odnośnego zezwolenia Ministerstwa Kolei Żelaznych lub też dyrekcji kolejowej;
stowarzyszeń spożywczych, syndykatów i kółek rolniczych, stowarzyszeń współdzielczych, rolniczo-handlowych, szpitali i zakładów dobroczynnych:
B. Nafta i sól, przewożone za listami przewozowemi, wydawanemi przez odnośne Ministerstwa (czasowo na listach przewozowych Ministerstwa Aprowizacji).
Tytoń w liściach, nadawany pod adresem państwowej fabryki wyrobów tytoniowych, oraz wyroby tytuniowe pod adresem państwowych fabryk lub magazynów wyrobów tytuniowych.
Spirytus w butelkach i beczkach, nadawany pod adresem państwowych sklepów i składów monopolowych lub rektyfikacji, puste beczki oraz skrzynie, z butelkami próżnemi po spirytusie i wódce, nadawane przez organa monopolu spirytusowego pod adresem gorzelni i rektyfikacji, względnie sklepów i rozlewni monopolowych.
C. Kości, mączka kostna, fosforyty, kwas siarkowy, nadawane pod adresem fabryk mączki kostnej lub fabryk superfosfatu.
D. Ładunki, nadawane bez ograniczenia co do nadawcy i. odbiorcy: wszelkie nawozy sztuczne, narzędzia rolnicze i takież maszyny, maszyny młynarskie, kamienie młynarskie, maszyny do wydobywania torfu i dreny (sączki).
Drzewa ogrodowe i parkowe, sadzonki takież i leśne, warzywa i jarzyny ogrodowe, jak również wszelkie nasiona siewne traw i warzyw, oraz leśne i ogrodowe.
Uwaga: Ładunki, wyszczególnione w wykazach towarów, których wywóz jest zabroniony, przewożone są na zasadzie zezwoleń Głównego Urzędu Przywozu i Wywozu.
Uwaga: Ładunki, wyszczególnione w wykazach towarów, których wywóz jest zabroniony, przewożone są na zasadzie zezwoleń Głównego Urzędu Przywozu i Wywozu.
Podawanie wagonów do przewozu osadników i ich mienia, zwierząt domowych, oraz innych ładunków, co do których istnieje), lub będą ogłoszone specjalne przepisy przewozowe, należy uskuteczniać na zasadzie tych specjalnych przepisów, poza kolejnością, według nom Ministerstwa Kolei Żelaznych.
Zezwolenia, o których mowa w poszczególnych punktach listy kolejności, wydane przez odnośne Ministerstwa lub urzędy, należy wklejać do grzbietu księgi ceduł. Zezwolenia te są ważne w ciągu miesiąca, na który zostały wydane.
W wypadkach, w których ładunek korzysta z odpowiedniej kolejności, dzięki temu, że jest wysyłany pod pewnym określonym adresem - zawiesza się. moc artykułu 73 przepisów przewozowych, obowiązujących na kolejach polskich (Dz. Ust. z 1920 r. № 16 poz. 82), z wyjątkiem przysługującego nadawcy prawa do żądania zwrotu ładunku na stację nadawczą.
Przesyłki pośpieszne i drobne przewożą się poza kolejnością w granicach specjalnych norm ustalonych przez poszczególne dyrekcje.
Ładunki, przybywające z zagranicy, niewyładowane do magazynów komór granicznych, również przewożą się poza kolejnością.
Niniejsze przepisy nie stosują się do przewozów, uskutecznianych w wagonach cysternach i w innych wagonach specjalnych, oraz wagonach zagranicznych (powracających na koleje macierzyste), w których ładunki przewożone być mocą na zasadzie wskazówek Ministerstwa Kolei Żelaznych, jak również w wagonach, wydzielonych dla przewozu gospodarczych ładunków kolejowych..
Ministerstwo Kolei Żelaznych i dyrekcje kolejowe mają prawo w wypadkach szczególnej wagi, według swego uznania, zezwalać na podawanie wagonów dla przewozu poszczególnych przesyłek ze wskazaniem odpowiedniej kolejności.
Przepisy o wykonaniu planu przewozowego na zasadzie kolejności.
Przepisy o wykonaniu planu przewozowego na zasadzie kolejności.
W granicach tych norm dyrekcje kolejowe ustalają na dany okres czasu normy naładunku na poszczególnych oddziałach i dla poszczególnych kategorji towarów. O ile dyrekcje nie otrzymają zawczasu wskazówek co do norm, otrzymanych na dany miesiąc, zachowują swą moc normy z poprzedniego okresu.
W razie ograniczeń przewozowych lub braku wagonów, wskutek czego przedstawione przez nadawców listy przewozowe na blankietach listów Ministerstwa Aprowizacji, komitetu węglowego, lub zezwolenia nie mogą być pokryte, zawiadowcy stacji powinni uczynić -o tem we wspomnianych dokumentach adnotację, ze wskazaniem, w razie ograniczenia przewozów, № depeszy, ograniczającej i terminu trwania ograniczenia, oraz przyłożyć stempel z nazwą stacji i datą uczynienia adnotacji.
Przekroczenia dziennych norm naładunku dopuszczalne są przy ładowaniu tylko w granicach 25% poszczególnych norm z tem jednakże, aby w ciągu bieżącego miesiąca naładunek nie przewyższał normy, określonej na ten okres czasu dla odpowiednich ładunków. O wszelkich ograniczeniach lub przerwach ładunku towarów, odnośne dyrekcje kolei państwowych podają do wiadomości ogólnej, za pomocą stosownych ogłoszeń, wywieszanych na stacjach.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 15 stycznia 1922 r. (Dz.U.22.11.99) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lutego 1922 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 15 stycznia 1922 r. (Dz.U.22.11.99) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lutego 1922 r.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »