Plan kredytowy, bilans pieniężnych przychodów i wydatków ludności i założenia polityki pieniężno-kredytowej na rok 1987.
M.P.1986.34.251
Akt utracił mocUCHWAŁA
SEJMU POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ
z dnia 18 grudnia 1986 r.
o planie kredytowym, bilansie pieniężnych przychodów i wydatków ludności i założeniach polityki pieniężno-kredytowej na rok 1987.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
PLAN KREDYTOWY NA 1987 r.
PLAN KREDYTOWY NA 1987 r.
Aktywa | Stan w dniu 31.12.1985 r. | Planowany przyrost w 1986 r. | Przewidywany przyrost w 1986 r. | Przewidywany stan w dniu 31.12.1986 r. | Planowany przyrost w 1987 r. | Planowany stan w dniu 31.12.1987 r. | ||
w miliardach złotych | 31.12.1985 = 100 | w miliardach złotych | 31.12.1986 = 100 | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
I. Kredyty dla gospodarki uspołecznionej | 5.291,1 | 850,0 | 1.100,0 | 6.391,1 | 120,8 | 1.045,0 | 7.436,1 | 116,4 |
1) obrotowe | 2.703,6 | 360,0 | 580,0 | 3.283,6 | 121,5 | 450,0 | 3.733,6 | 113,7 |
2) inwestycyjne dla organizacji gospodarczych | 1.861,5 | 320,0 | 340,0 | 2.201,5 | 118,3 | 405,0 | 2.606,5 | 118,4 |
- na inwestycje centralne | 881,4 | 260,0 | 260,0 | 1.141,4 | 129,5 | 245,0 | 1.386,4 | 121,5 |
- na inwestycje przedsiębiorstw | 980,1 | 60,0 | 80,0 | 1.060,1 | 108,2 | 160,0 | 1.220,1 | 115,1 |
3) na inwestycje spółdzielczego budownictwa mieszkaniowego | 726,0 | 170,0 | 180,0 | 906,0 | 124,8 | 190,0 | 1.096,0 | 121,0 |
II. Kredyty dla gospodarki nie uspołecznionej | 259,3 | 55,3 | 59,2 | 318,5 | 122,8 | 74,9 | 393,4 | 123,5 |
1) obrotowe dla indywidualnych gospodarstw rolnych | 47,9 | 1,4 | 1,3 | 49,2 | 102,7 | 3,7 | 52,9 | 107,5 |
2) inwestycyjne dla indywidualnych gospodarstw rolnych | 118,7 | 24,5 | 27,5 | 146,2 | 123,2 | 32,5 | 178,7 | 122,2 |
3) obrotowe i inwestycyjne dla pozarolniczej gospodarki nie uspołecznionej | 19,8 | 5,9 | 6,8 | 26,6 | 134,3 | 7,2 | 33,8 | 127,1 |
4) na budownictwo mieszkaniowe dla indywidualnych rolników i pozarolniczej gospodarki nie uspołecznionej | 72,9 | 23,5 | 23,6 | 96,5 | 132,4 | 31,5 | 128,0 | 132,6 |
III. Kredyty dla gospodarstw domowych | 202,5 | 52,5 | 48,9 | 251,4 | 124,1 | 83,2 | 334,6 | 133,1 |
1) na zakupy ratalne towarów i usług | 94,2 | 13,5 | 12,6 | 106,8 | 113,4 | 32,2 | 139,0 | 130,1 |
2) na indywidualne budownictwo mieszkaniowe | 104,4 | 34,9 | 32,3 | 136,7 | 130,9 | 47,0 | 183,7 | 134,4 |
3) pożyczki gotówkowe | 3,9 | 4,1 | 4,0 | 7,9 | 202,6 | 4,0 | 11,9 | 150,6 |
IV. Razem kredyty | 5.752,9 | 957,8 | 1.208,1 | 6.961,0 | 121,0 | 1.203,1 | 8.164,1 | 117,3 |
V. Kredyty bankowe na finansowanie niedoboru budżetu państwa | 590,7 | 151,0 | 150,0 | 740,7 | 125,4 | - | 740,7 | 100,0 |
VI. Inne aktywa | 765,9 | 30,0 | 247,2 | 1.013,1 | 132,3 | 69,9 | 1.083,0 | 106,9 |
w tym: kredyt na finansowanie udziału w Międzynarodowym Funduszu Walutowym | - | - | 145,0 | 145,0 | x | - | 145,0 | 100,0 |
VII. Różnice kursowe z przeliczeń kursu walut obcych | 2.278,5 | - | 1.695,0 | 3.973,5 | 174,4 | - | 3.973,5 | 100,0 |
Ogółem | 9.388,0 | 1.138,8 | 3.300,3 | 12.688,3 | 135,2 | 1.273,0 | 13.961,3 | 110,0 |
Pasywa | Stan w dniu 31.12.1985 r | Planowany przyrost w 1986 r. | Przewidywany przyrost w 1986 r. | Przewidywany stan w dniu 31.12.1986 r. | Planowany przyrost w 1987 r. | Planowany stan w dniu 31.12.1987 r. | ||
w miliardach złotych | 31.12.1985 = 100 | w miliardach złotych | 31.12.1986 = 100 | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
I. Środki przedsiębiorstw i organizacji gospodarczych1) | 1.148,9 | 420,0 | 185,0 | 1.333,9 | 116,1 | 290,0 | 1.623,9 | 121,7 |
1) rachunki środków funduszów specjalnych | 394,0 | 200,0 | 110,0 | 504,0 | 127,9 | 120,0 | 624,0 | 123,8 |
2) rachunki środków na inwestycje i kapitalne remonty | 164,6 | 40,0 | 40,0 | 204,6 | 124,3 | 55,0 | 259,6 | 126,9 |
3) rachunki rozliczeniowe i bieżące | 480,8 | 180,0 | 50,0 | 530,8 | 110,4 | 95,0 | 625,8 | 117,9 |
4) rachunki lokat terminowych | 109,5 | - | -15,0 | 94,5 | 86,3 | 20,0 | 114,5 | 121,2 |
II. Środki na rachunkach jednostek budżetowych1) | 520,7 | - | 310,0 | 830,7 | 159,5 | 300,0 | 1.130,7 | 136,1 |
w tym: środki funduszów specjalnych | 402,0 | - | 228,0 | 630,0 | 156,7 | 210,0 | 840,0 | 133,3 |
III. Środki na rachunkach budżetu państwa | 270,5 | 40,0 | 83,0 | 353,5 | 130,7 | - | 353,5 | 100,0 |
IV. Środki instytucji finansowych | 345,6 | 52,8 | 53,0 | 398,6 | 115,3 | 58,0 | 456,6 | 114,6 |
1) lokaty Państwowego Zakładu Ubezpieczeń | 108,7 | 21,0 | 21,0 | 129,7 | 119,3 | 25,0 | 154,7 | 119,3 |
2) fundusze zasadnicze banków | 104,0 | 29,5 | 29,5 | 133,5 | 128,4 | 30,0 | 163,5 | 122,5 |
3) inne fundusze i środki banków | 132,9 | 2,3 | 2,5 | 135,4 | 101,9 | 3,0 | 138,4 | 102,2 |
V. Rachunki operacji zagranicznych | 1.532,9 | 50,6 | -60,7 | 1.472,2 | 96,0 | -105,0 | 1.367,2 | 92,9 |
w tym: rachunki walutowe | 303,0 | - | 120,0 | 423,0 | 139,6 | 60,0 | 483,0 | 114,2 |
VI. Rozrachunki międzybankowe i międzyoddziałowe | 361,3 | 30,0 | 30,0 | 391,3 | 108,3 | 50,0 | 441,3 | 112,8 |
VII. Wkłady oszczędnościowe i rachunki bieżące ludności | 1.709,4 | 210,0 | 390,0 | 2.099,4 | 122,8 | 320,0 | 2.419,4 | 115,2 |
w tym: oszczędnościowe wkłady terminowe | 778,0 | 120,0 | 200,0 | 978,0 | 125,7 | 190,0 | 1.168,0 | 119,4 |
VIII. Emisja pieniądza gotówkowego | 1.030,7 | 150,0 | 220,0 | 1.250,7 | 121,3 | 170,0 | 1.420,7 | 113,6 |
w tym: zasoby gotówkowe ludności | 942,8 | 140,0 | 210,0 | 1.152,8 | 122,3 | 160,0 | 1.312,8 | 113,9 |
IX. Inne pasywa | 189,5 | 51,0 | 250,0 | 439,5 | 231,9 | 40,0 | 479,5 | 109,1 |
X. Lokata Międzynarodowego Funduszu Walutowego | - | - | 145,0 | 145,0 | x | - | 145,0 | 100,0 |
XI. Różnice kursowe z przeliczeń kursu walut obcych | 2.278,5 | - | 1.695,0 | 3.973,5 | 174,4 | - | 3.973,5 | 100,0 |
XII. Kwota nie zbilansowana | - | 134,4 | - | - | - | 150,0 | 150,0 | x |
Ogółem | 9.388,0 | 1.138,8 | 3.300,3 | 12.688,3 | 135,2 | 1.273,0 | 13.961,3 | 110,0 |
ZAŁĄCZNIK Nr 2
BILANS PIENIĘŻNYCH PRZYCHODÓW I WYDATKÓW LUDNOŚCI NA 1987 r.
BILANS PIENIĘŻNYCH PRZYCHODÓW I WYDATKÓW LUDNOŚCI NA 1987 r.
Wyszczególnienie | 1985 | 1986 | 1987 | 1985 | 1986 | 1987 | |
wykonanie | plan | przewidywane wykonanie | plan | wykonanie | przewidywane wykonanie | plan | |
w miliardach złotych | rok poprzedzający = 100 | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
PRZYCHODY | |||||||
1. Wynagrodzenia za pracę | 3.089 | 3.500 | 3.720 | 4.305 | 119,2 | 120,4 | 115,7 |
2. Świadczenia społeczne | 1.000 | 1.260 | 1.248 | 1.620 | 113,2 | 124,8 | 129,8 |
3. Odszkodowania, odsetki od wkładów i inne transfery | 384 | 260 | 290 | 340 | 224,1 | 75,5 | 117,2 |
4. Kredyty udzielone | 208 | 255 | 256 | 336 | 117,2 | 123,1 | 131,3 |
5. Przychody ze sprzedaży produktów rolniczych | 952 | 1.020 | 1.130 | 1.300 | 118,6 | 118,7 | 115,0 |
6. Przychody gospodarki pozarolniczej nie uspołecznionej | 444 | 550 | 625 | 830 | 165,2 | 140,8 | 132,8 |
7. Pozostałe przychody | 314 | 340 | 372 | 439 | 125,2 | 118,5 | 118,0 |
Ogółem | 6.391 | 7.185 | 7.641 | 9.170 | 124,4 | 119,6 | 120,0 |
WYDATKI | |||||||
1. Fundusz nabywczy na zakup towarów i usług | 5.241a) | 6.190 | 6.385a) | 7.905 | 117,9 | 121,8 | 123,8 |
2. Podatki i opłaty | 262 | 332 | 358 | 430 | 135,9 | 136,6 | 120,1 |
3. Kredyty spłacone | 119 | 145 | 146 | 176 | 120,3 | 122,7 | 120,5 |
4. Pozostałe wydatki | 143 | 168 | 152 | 179 | 117,1 | 106,3 | 117,8 |
Wydatki razem | 5.765 | 6.835 | 7.041 | 8.690 | 118.8 | 122,1 | 123,4 |
5. Zmiany stanów zasobów pieniężnych: | 626b) | 350 | 600b) | 480 | |||
z tego: | |||||||
- wkładów oszczędnościowych | 448 | 210 | 390 | 320 | |||
- gotówki | 178 | 140 | 210 | 160 | |||
Ogółem | 6.391 | 7.185 | 7.641 | 9.170 | 124,4 | 119,6 | 120,0 |
STOPIEŃ ZBILANSOWANIA RYNKU | 5.391 | 6.190 | 6.585 | 7.905 | 120,2 | 122,1 | 120,0 |
1. Fundusz nabywczy na zakup towarów i usług | |||||||
2. Podaż towarów i usług na zaopatrzenie ludności | 5.241 | 6.090 | 6.385 | 7.685 | 117,9 | 121,8 | 120,4 |
a) towary | 4.575 | 5.310 | 5.580 | 6.620 | 117,2 | 122,0 | 118,6 |
b) usługi | 666 | 780 | 805 | 1.065 | 122,7 | 120,9 | 132,3 |
3. Niedobór (luka inflacyjna) | -150 | -100 | -200 | -220 | x | x | x |
WSKAŹNIK TWORZENIA ZASOBÓW PIENIĘŻNYCH | 10,42b) | 5,21 | 8,40b) | 5,60 | x | x | x |
b) wraz z luką inflacyjną
ZAŁĄCZNIK Nr 3
ZAŁOŻENIA POLITYKI PIENIĘŻNO-KREDYTOWEJ NA 1987 r.
ZAŁOŻENIA POLITYKI PIENIĘŻNO-KREDYTOWEJ NA 1987 r.
1) przywracanie ogólnej równowagi ekonomicznej i umacnianie pieniądza,
2) przyspieszenie zmian strukturalnych w gospodarce,
3) stymulowanie poprawy efektywności gospodarowania.
Zadania ta realizowane będą poprzez odpowiednie kształtowanie podaży pieniądza oraz aktywną politykę depozytową i kredytową.
I.
Przywracanie równowagi i umacnianie pieniądza
Przywracanie równowagi i umacnianie pieniądza
2. W polityce kreacji pieniądza banki powinny kierować się zasadą, że dynamika przyrostu podaży pieniądza w systemie bankowym nie może przekraczać tempa wzrostu dochodu narodowego podzielonego, z uwzględnieniem planowanego wzrostu cen.
3. Zaleca się bankom prowadzenie działalności zmierzającej do likwidacji niedoboru planu kredytowego na gruncie mobilizacji zdrowych ekonomicznie zasobów pieniądza oraz konsekwentnego przestrzegania rygorów efektywnego kredytowania.
4. Dopuszcza się kredytowanie przejściowych potrzeb budżetu państwa, wynikających z braku synchronizacji w ciągu roku pomiędzy bieżącymi wydatkami i dochodami. Prezes Narodowego Banku Polskiego będzie w razie potrzeby informował właściwą komisję sejmową o kształtowaniu się sytuacji w tym zakresie.
II.
Wspieranie przemian strukturalnych w gospodarce
Wspieranie przemian strukturalnych w gospodarce
6. Polityka kredytowa banków nacelowana będzie na podejmowanie przedsięwzięć i realizację zadań inwestycyjnych związanych z:
1) wdrażaniem postępu naukowo-technicznego, modernizację i unowocześnianiem procesów wytwórczych, prowadzących do istotnego wzrostu wydajności pracy;
2) obniżeniem materiałochłonności, paliwo- i energochłonności produkcji oraz pełniejszym wykorzystaniem krajowej bazy surowcowej, ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania surowców lokalnych, wtórnych i odpadowych;
3) rozwojem produkcji rolnej i przetwórstwa rolno-spożywczego.
7. Działalność banków wspierać będzie rozwój usług i drobnej wytwórczości, a zwłaszcza bazującej na wykorzystaniu lokalnych zasobów surowcowych i ukierunkowanej na wytwarzanie dóbr i usług rynkowych o istotnym znaczeniu dla zaspokojenia potrzeb ludności.
8. Polityka kredytowa banków wspierać będzie realizację programów inwestycyjnych i inicjatyw mających na celu ochronę środowiska naturalnego oraz podwyższanie poziomu bezpieczeństwa i higieny pracy.
9. Stymulowaniu przemian strukturalnych służyć będzie również aktywne i konsekwentne wykorzystywanie przez banki uprawnień wynikających z ustawy o poprawie gospodarki przedsiębiorstwa państwowego oraz o jego upadłości. W stosunkach z przedsiębiorstwami rozwijać należy inspiratorskie i organizatorskie funkcje banków w celu stymulowania efektywniejszego wykorzystania czynników wytwórczych i lepszego dostosowania profilu produkcji do potrzeb.
III.
Oddziaływanie na poprawę gospodarki przedsiębiorstw
Oddziaływanie na poprawę gospodarki przedsiębiorstw
11. Jako generalną zasadę przyjmuje się, że banki oferują przedsiębiorstwom kredyt na warunkach uwzględniających w szczególności takie kryteria, jak: - podział zysku w przedsiębiorstwie i zapewnienie zdolności kredytowej na dalszą metę; - tworzenie warunków dla umocnienia samofinansowania poprzez zapewnienie odpowiedniego wzrostu udziału funduszy własnych w finansowaniu zapasów.
12. Przedsiębiorstwom posiadającym trwałą zdolność kredytową, znajdującą oparcie w wysokiej efektywności gospodarowania, wykazującym jednocześnie odpowiednią troskę o osiągnięcie i utrzymanie wysokiego stopnia samofinansowania, a także o zapewnienie warunków dla przyszłego rozwoju, banki oferować będą preferencyjne warunki dostępności do kredytów.
13. Przedsiębiorstwom o wątpliwej bądź chwiejnej zdolności kredytowej banki mogą udzielać kredytu tylko do wysokości, uwzględniającej zaangażowanie w finansowaniu działalności eksploatacyjnej okresowo wolnych środków funduszy celowych i przewidywanych stanów prawidłowych zobowiązań.
14. Przedsiębiorstwa nie mające zdolności kredytowej mogą korzystać z kredytu wyłącznie na warunkach i w trybie przewidzianych w przepisach o uzdrawianiu gospodarki przedsiębiorstw.
15. Banki powinny rozwijać i pogłębiać analizę i ocenę sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw i możliwie najwcześniej reagować na ewentualność zamknięcia przez kredytobiorcę rocznej działalności ze stratą i - odpowiednio do skali zagrożenia jego zdolności do spłaty kredytu - stopniować swoją reakcję.
16. Banki będą udzielać kredytów na finansowanie inwestycji przedsiębiorstw do wysokości, wynikającej z możliwości spłaty w okresie nie dłuższym od okresu ekonomicznie uzasadnionej eksploatacji. Kredyty udzielane na finansowanie inwestycji w kompleksie żywnościowym, przemyśle wydobywczym i energetyce, mogą być spłacane w okresie dłuższym, lecz nie przekraczającym okresu amortyzacji. Pierwszeństwo w dostępności do kredytu przysługiwać będzie inwestycjom o krótkim okresie realizacji i zwrotu kredytu, ukierunkowanym na przebudowę strukturalną gospodarki.
17. Banki nie będą udzielać kredytów na nowe inwestycje jednostkom realizującym przewlekle i niegospodarnie podjęte wcześniej programy inwestycyjne. Banki nie będą udzielać kredytów obrotowych na finansowanie tej części potrzeb kredytowych ze strony przedsiębiorstw budowlano-montażowych, która wynika z dekoncentracji prowadzonych robót i niedotrzymania umownych terminów ich zakończenia.
18. Banki będą udzielać kredytów jednostkom handlu rynkowego tylko na finansowanie zapasów towarów odpowiadających potrzebom rynku. Banki zmniejszać będą zakres i skalę kredytowania w odniesieniu do tych jednostek handlowych, które nie będą w sposób skuteczny zagospodarowywały ujawnionych zapasów nieprawidłowych bądź dopuszczą do ich wzrostu.
19. Jednostkom drobnej wytwórczości zapewnione zostaną ułatwienia w dostępie do kredytu na finansowanie działalności związanej z produkcją rynkową i eksportową, usługami bytowymi, produkcją materiałów budowlanych z surowców lokalnych, zagospodarowaniem surowców wtórnych i odpadowych, produkcją nakładczą. Banki będą różnicować warunki kredytowania jednostek drobnej wytwórczości na podobnych zasadach, jak określone zostało to w punktach od 10 do 14.
20. Banki utrzymają w 1987 r. obowiązującą dotychczas podstawową stopę oprocentowania kredytów, prowadząc jednocześnie aktywną politykę w zakresie oprocentowania o charakterze preferencyjnym w odniesieniu do szczególnych rodzajów kredytów. Polityka oprocentowania pieniężnych lokat przedsiębiorstw powinna być ukierunkowana na zwiększenie udziału lokat długoterminowych w strukturze środków na rachunkach bankowych.
IV.
Kredytowanie potrzeb ludności
Kredytowanie potrzeb ludności
22. Rozszerzając zakres kredytowania jednorodzinnego budownictwa mieszkaniowego, banki będą udzielać w pierwszej kolejności kredytu na tanie i oszczędne budynki realizowane przy zwiększonym udziale środków własnych ludności.
23. Banki będą udzielać kredytów dla indywidualnych gospodarstw rolnych na finansowanie nakładów mających na celu wzrost produkcji towarowej, uzależniając odpowiednio skalę kredytowania od wielkości angażowania środków własnych przez rolników.
24. Banki rozszerzą skalę kredytowania zakupów ratalnych dla umożliwienia nabywania przez ludność określonych towarów, których podaż przewyższa popyt. Kontynuowane będzie kredytowanie młodych małżeństw na dotychczasowych zasadach.
25. W odniesieniu do jednostek pozarolniczej gospodarki nie uspołecznionej banki prowadzić będą politykę kredytową wspierającą rozwój ich działalności, ukierunkowany przede wszystkim na poprawę zaopatrzenia rynku i produkcję eksportową.
26. Banki będą aktywnie działać na rzecz zwiększenia długoterminowych wkładów oszczędnościowych ludności. Popierany będzie również dalszy, skorelowany z technicznymi możliwościami, rozwój obrotu bezgotówkowego w drodze upowszechniania rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych.
V.
Polityka kursowo-walutowa
Polityka kursowo-walutowa
28. Banki prowadzić będą aktywną politykę walutową, w tym zwłaszcza w kierunku dalszego rozwoju i zwiększania wkładów na rachunkach walutowych ludności.