Zasady zajmowania i opróżniania lokali położonych w hotelach pracowniczych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1976.25.149

Akt utracił moc
Wersja od: 18 października 1983 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY, PŁAC I SPRAW SOCJALNYCH
z dnia 21 czerwca 1976 r.
w sprawie zasad zajmowania i opróżniania lokali położonych w hotelach pracowniczych.

Na podstawie art. 45 ust. 4 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. - Prawo lokalowe (Dz. U. Nr 14, poz. 84) po porozumieniu z Centralną Radą Związków Zawodowych zarządza się, co następuje:
1. 1
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o hotelu pracowniczym stałym, należy przez to rozumieć także kwaterę prywatną najmowaną na cele zbiorowego zakwaterowania.
1a. 2
W celu zapewnienia okresowego zbiorowego bądź indywidualnego zakwaterowania pracowników zamiejscowych, a w szczególnie uzasadnionych wypadkach także pracowników zamieszkujących stale w miejscowości, w której są zatrudnieni bądź wykonują pracę, zakłady pracy mogą prowadzić hotele pracownicze, najmować kwatery prywatne lub zawierać umowy najmu miejsc hotelowych z jednostkami gospodarki uspołecznionej prowadzącymi zbiorowe zakwaterowanie.
2.
Hotele pracownicze mogą być:
1)
stałe - mieszczące się w budynkach typu hotelowego bądź mieszkalnego oraz
2)
przenośne - mieszczące się w barakach, barakowozach, przyczepach itp.
3.
Hoteli pracowniczych w rozumieniu rozporządzenia nie stanowią noclegownie przedsiębiorstw "Polskie Koleje Państwowe" i "Państwowa Komunikacja Samochodowa" oraz pokoje gościnne zakładu pracy, własne bądź wynajęte u osób fizycznych.
4. 3
Administrację hotelu pracowniczego prowadzi zakład pracy bezpośrednio bądź przez zakładowe lub międzyzakładowe wyspecjalizowane jednostki usług socjalno-bytowych oraz inne jednostki, zwane dalej jednostkami prowadzącymi administrację hotelu pracowniczego.
 
1.
W hotelu pracowniczym można zakwaterowywać okresowo:
1)
pracowników zamiejscowych zatrudnionych w zakładzie pracy prowadzącym hotel pracowniczy oraz pracowników zamiejscowych innych zakładów pracy - na podstawie umowy zawartej między zakładami pracy,
2)
młode małżeństwa - jeżeli przynajmniej jeden z małżonków jest uprawniony do korzystania ze zbiorowego zakwaterowania oraz jeżeli jeden z małżonków oczekuje na przydział mieszkania,
3)
pracowników zamiejscowych przebywających na urlopach wychowawczych,
4)
innych pracowników zakładu pracy znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji życiowej, oczekujących na przydział mieszkania,
5)
dzieci osób wymienionych w pkt 1-4 będące na ich wyłącznym utrzymaniu, jeżeli pobierany jest na nie zasiłek rodzinny przez te osoby,
6)
osoby skierowane przez właściwe miejscowo biura zakwaterowania - na warunkach pełnej odpłatności.
2.
Wolne pomieszczenia w hotelu pracowniczym stałym powinny być zgłaszane do właściwych miejscowo biur zakwaterowania w celu ich udostępnienia osobom poszukującym noclegu. Nie dotyczy to hotelu położonego na terenie, na który wstęp dla osób nie będących pracownikami zakładu pracy jest wzbroniony.
3.
Osoby wymienione w ust. 1 pkt 1-4 i pkt 6 mogą zajmować w hotelu pracowniczym miejsce w pokoju, samodzielny pokój bądź lokal, a dzieci tych osób należy zakwaterować z tymi osobami w jednym pokoju (lokalu).
1.
Pracownikiem zamiejscowym, w rozumieniu rozporządzenia, jest pracownik nie zamieszkujący stale w miejscowości, w której jest zatrudniony bądź wykonuje pracę, i nie mający możliwości codziennego powrotu do stałego miejsca zamieszkania.
2.
Możliwość codziennego powrotu do stałego miejsca zamieszkania ustala zakład pracy, uwzględniając rozkład jazdy i połączenia komunikacyjne publicznymi środkami transportu pasażerskiego oraz zakładowymi środkami przewozu pracowników.
1.
Pracownika do zakwaterowania w hotelu pracowniczym stałym kwalifikuje zatrudniający go zakład pracy.
2.
Zakwaterowanie w hotelu pracowniczym następuje na podstawie pisemnego skierowania zakładu pracy, w którym pracownik jest zatrudniony.
3.
Skierowanie, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać warunki zakwaterowania.
1.
Kategorie hoteli pracowniczych stałych, kryteria zaliczania tych hoteli do poszczególnych kategorii w zależności od standardu, wyposażenia techniczno-usługowego, wymagania socjalno-bytowe oraz sanitarnohigieniczne określają odrębne przepisy.
2.
Norma powierzchni mieszkalnej w hotelu pracowniczym nie powinna być niższa niż 5 m2 na jednego mieszkańca hotelu stałego.
3. 5
Warunki socjalne i bytowe w hotelach pracowniczych przenośnych określa, w porozumieniu z zakładową organizacją związkową, kierownik zakładu pracy.
1. 6
Czas zakwaterowania w hotelu pracowniczym stałym nie powinien przekraczać 5 lat.
2. 7
W uzasadnionych wypadkach czas zakwaterowania określony w ust. 1 może być przedłużony przez kierownika zakładu pracy zatrudniającego pracownika po porozumieniu z zakładową organizacją związkową.
1.
Porządek wewnętrzny w hotelu pracowniczym, zasady współżycia mieszkańców, ich uprawnienia i obowiązki - w tym sposób i terminy regulowania odpłatności za pobyt w hotelu - określa regulamin porządkowy.
2. 8
Regulamin porządkowy ustala kierownik jednostki prowadzącej administrację hotelu pracowniczego po porozumieniu z zakładową organizacją związkową.
3.
Regulamin porządkowy obowiązuje od dnia podania go do wiadomości mieszkańcom hotelu pracowniczego. Podanie go do wiadomości następuje przez wywieszenie w widocznych miejscach.
4.
Regulamin porządkowy powinien być podany do wiadomości każdego pracownika zakwalifikowanego do zakwaterowania w hotelu pracowniczym przed jego zamieszkaniem w hotelu.
1.
Jednostka prowadząca administrację hotelu jest obowiązana udostępnić mieszkańcom hotelu pracowniczego wszystkie pomieszczenia i urządzenia przeznaczone do wspólnego użytku, którymi hotel dysponuje, na warunkach określonych w regulaminie porządkowym.
2.
Obowiązek utrzymania w należytym porządku i czystości pomieszczeń i urządzeń budynku przeznaczonych do ogólnego użytku oraz jego otoczenia, jak również bieżącej naprawy budynku, jego pomieszczeń i urządzeń oraz zapewnienia sprawnego działania urządzeń i instalacji technicznych należy do jednostki prowadzącej administrację hotelu.
1. 9
Jednostka prowadząca administrację hotelu pracowniczego powinna we współdziałaniu z zakładową organizacją związkową i organizacją młodzieżową:
1)
powołać samorząd mieszkańców hotelu pracowniczego, reprezentujący interesy mieszkańców hotelu i wykonujący określone funkcje,
2)
podejmować środki zmierzające do stałego podnoszenia poziomu wiedzy ogólnej i kultury osobistej mieszkańców hotelu pracowniczego,
3)
rozszerzać środki oddziaływania społeczno-wychowawczego, zmierzające do kształtowania prawidłowych postaw życiowych mieszkańców hotelu,
4)
zapewnić mieszkańcom możliwość racjonalnego wykorzystania czasu wolnego od pracy.
2.
Jednostka prowadząca administrację hotelu pracowniczego powinna w szczególności oddziaływać wychowawczo i otaczać opieką młodych mieszkańców hoteli pracowniczych i pracowników podejmujących po raz pierwszy pracę oraz stwarzać im warunki do kontynuowania dalszej nauki.
3.
Jednostka prowadząca administrację hotelu pracowniczego powinna współdziałać z samorządem mieszkańców.
1.
Pracownik traci prawo do zakwaterowania w hotelu pracowniczym, jeżeli ustały przyczyny uzasadniające je, a mianowicie jeżeli:
1)
rozwiązana została umowa o pracę,
2)
minął okres delegacji służbowej lub odbywania praktyki,
3)
pracownik uzyskał mieszkanie w miejscowości, z której jest możliwy codzienny dojazd do pracy.
2.
Cofnięcie skierowania do zakwaterowania w hotelu pracowniczym może nastąpić w okresie zatrudnienia, delegacji lub odbywania praktyki, jeżeli pracownik:
1)
zalega z opłatami za hotel za okres przekraczający 2 miesiące,
2)
w sposób rażący i uporczywy narusza postanowienia regulaminu porządkowego lub uchwały samorządu mieszkańców hotelu pracowniczego.
3.
O utracie lub cofnięciu uprawnienia do zakwaterowania w hotelu należy zawiadomić:
1)
zainteresowanego pracownika,
2)
zakład pracy zatrudniający pracownika,
3)
kierownika jednostki prowadzącej administrację hotelu oraz
4)
samorząd mieszkańców hotelu pracowniczego.
1.
Pracownik, który utracił prawo bądź któremu cofnięto uprawnienie do zakwaterowania w hotelu pracowniczym, jest obowiązany zwolnić zajmowane pomieszczenie nie później niż w ciągu 14 dni, bez prawa do pomieszczenia zastępczego.
2.
W razie nieopróżnienia hotelu pracowniczego w terminie jednostka prowadząca administrację hotelu dokonuje opróżnienia lokalu przy użyciu przymusu bezpośredniego.
3.
W razie nieobecności osoby, która utraciła prawo do zakwaterowania w hotelu pracowniczym, jednostka prowadząca administrację hotelu jest obowiązana zabezpieczyć ruchomości stanowiące własność tej osoby.
Wysokość opłat ponoszonych za zakwaterowanie w hotelach pracowniczych przez pracowników i inne osoby uprawnione z tytułu zatrudnienia w zakładach i jednostkach budżetowych określają odrębne przepisy.
Warunki zakwaterowania w hotelach pracowniczych uczestników Ochotniczych Hufców Pracy Federacji Socjalistycznych Związków Młodzieży Polskiej regulują odrębne przepisy.
Traci moc rozporządzenie Przewodniczącego Komitetu Pracy i Płac z dnia 21 września 1960 r. w sprawie warunków zajmowania i opróżniania lokali w hotelach robotniczych (Dz. U. Nr 45, poz. 274).
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 sierpnia 1976 r.
1 § 1 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 22 września 1983 r. (Dz.U.83.57.257) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 października 1983 r.
2 § 1 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 22 września 1983 r. (Dz.U.83.57.257) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 października 1983 r.
3 § 1 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia z dnia 22 września 1983 r. (Dz.U.83.57.257) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 października 1983 r.
4 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 22 września 1983 r. (Dz.U.83.57.257) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 października 1983 r.
5 § 5 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 22 września 1983 r. (Dz.U.83.57.257) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 października 1983 r.
6 § 6 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 22 września 1983 r. (Dz.U.83.57.257) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 października 1983 r.
7 § 6 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 22 września 1983 r. (Dz.U.83.57.257) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 października 1983 r.
8 § 7 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 22 września 1983 r. (Dz.U.83.57.257) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 października 1983 r.
9 § 9 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 22 września 1983 r. (Dz.U.83.57.257) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 października 1983 r.
10 § 12 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 22 września 1983 r. (Dz.U.83.57.257) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 października 1983 r.