Zasady zajmowania i opróżniania lokali położonych w hotelach pracowniczych, ustalanie opłat za zakwaterowanie oraz ramowe zasady ustalania kategorii hoteli pracowniczych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1988.30.211

Akt utracił moc
Wersja od: 29 marca 1990 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ
z dnia 20 lipca 1988 r.
w sprawie zasad zajmowania i opróżniania lokali położonych w hotelach pracowniczych, ustalania opłat za zakwaterowanie oraz ramowych zasad ustalania kategorii hoteli pracowniczych.

Na podstawie art. 54 ust. 4 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. - Prawo lokalowe (Dz. U. z 1987 r. Nr 30, poz. 165) po porozumieniu z ogólnokrajową organizacją międzyzwiązkową zarządza się, co następuje:
1.
Rozporządzenie stosuje się do zakładów pracy:
1)
prowadzących hotele pracownicze,
2)
zawierających umowy najmu miejsc hotelowych z innymi zakładami pracy prowadzącymi zbiorowe zakwaterowanie,
3)
najmujących kwatery prywatne na cele zbiorowego zakwaterowania.
2.
Nie są hotelami pracowniczymi w rozumieniu rozporządzenia noclegownie przedsiębiorstw "Polskie Koleje Państwowe" i "Krajowa Państwowa Komunikacja Samochodowa", pomieszczenia noclegowe na obiektach pływających oraz pokoje gościnne zakładów pracy własne lub wynajęte u osób fizycznych.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
hotelu stałym - rozumie się przez to hotel pracowniczy mieszczący się w budynku typu hotelowego bądź mieszkalnego,
2)
hotelu przenośnym - rozumie się przez to hotel pracowniczy mieszczący się w baraku, barakowozie lub przyczepie,
3)
pracowniku zamiejscowym - rozumie się przez to pracownika, który ma stałe miejsce zamieszkania w miejscowości, z której czas dojazdu do miejsca pracy i z powrotem publicznym środkiem lokomocji przekracza 2 godziny.
W hotelu pracowniczym można zakwaterować okresowo:
1)
pracowników zamiejscowych zatrudnionych w zakładzie pracy prowadzącym hotel pracowniczy oraz pracowników zamiejscowych zatrudnionych w innych zakładach pracy - na podstawie umowy zawartej między zakładami pracy,
2)
pracowników zamiejscowych, przebywających na urlopach wychowawczych,
3)
innych pracowników znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji życiowej, oczekujących na przydział mieszkania,
4)
młode małżeństwa - jeżeli przynajmniej jedno z małżonków jest uprawnione do korzystania z zakwaterowania zbiorowego oraz jeżeli jedno z małżonków oczekuje na przydział mieszkania,
5)
dzieci osób wymienionych w pkt 1-4 będące na ich wyłącznym utrzymaniu, jeżeli jest pobierany na nie zasiłek rodzinny przez te osoby,
6)
osoby skierowane przez właściwe miejscowo biura zakwaterowania - na warunkach pełnej odpłatności.
1. 1
Zakwaterowanie w hotelu pracowniczym następuje na podstawie pisemnego skierowania wydanego przez kierownika zakładu pracy po porozumieniu z organizacjami związkowymi zakładu pracy, w którym pracownik jest zatrudniony.
2.
Skierowanie, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać warunki zakwaterowania i określać czas zakwaterowania.
Norma powierzchni mieszkalnej w hotelu stałym nie powinna być niższa niż 5 m2 na jednego mieszkańca.
1.
Ustala się cztery kategorie hoteli pracowniczych, zgodnie z którymi powinny być zapewnione odpowiednie warunki bytowe i socjalne.
2.
Podział hoteli stałych na kategorie oraz wymagania bytowe i socjalne w poszczególnych kategoriach hoteli określają ramowe zasady ustalania kategorii hoteli pracowniczych, stanowiące załącznik do rozporządzenia.
3. 2
Wymagania bytowe i socjalne w hotelach przenośnych określa kierownik zakładu pracy po porozumieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi oraz z samorządem mieszkańców hoteli.
1. 3
Wysokość opłat za zakwaterowanie, ponoszonych przez pracowników, ustala kierownik zakładu pracy po porozumieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi. Wysokość opłat powinna być ustalona w zależności od kategorii hotelu i warunków zakwaterowania i nie może być wyższa od pełnych kosztów zakwaterowania.
2.
Wysokość opłat za zakwaterowanie, ponoszonych przez pracowników jednostek i zakładów budżetowych, wynosi 1/3 pełnych kosztów miejsca hotelowego lub miejsca w kwaterze prywatnej.
3.
Przepisu ust. 2 nie stosuje się do osób zakwaterowanych w hotelach pracowniczych w jednostkach i zakładach budżetowych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych oraz jednostkach organizacyjnych więziennictwa podległych Ministrowi Sprawiedliwości.
4.
Kierownik zakładu stacjonarnej opieki zdrowotnej i opieki społecznej, położonego w miejscowości, w której występuje niedobór pielęgniarek, położnych oraz innych pracowników zaliczanych do średniego personelu medycznego w rozumieniu przepisów o uposażeniu pracowników zakładów służby zdrowia, zakładów pomocy społecznej i zakładów rehabilitacji zawodowej inwalidów, może wystąpić za pośrednictwem terenowego organu administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw zdrowia i opieki społecznej stopnia wojewódzkiego do Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej o wyrażenie zgody na ustalenie niższych niż określone w ust. 2 opłat za korzystanie ze zbiorowego zakwaterowania przez tych pracowników. Wysokość opłat ponoszonych przez tych pracowników nie powinna być jednak niższa od 10% pełnych kosztów miejsca w hotelu pracowniczym.
1. 4
Porządek wewnętrzny w hotelu pracowniczym, zasady współżycia mieszkańców, ich uprawnienia i obowiązki określa regulamin porządkowy, ustalany przez kierownika jednostki prowadzącej administrację hotelu pracowniczego po porozumieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi oraz samorządem mieszkańców hoteli.
2.
Z regulaminem porządkowym należy zapoznać każdą osobę zakwalifikowaną do zakwaterowania w hotelu pracowniczym przed jej zamieszkaniem w hotelu.
Jednostka prowadząca administrację hotelu pracowniczego po porozumieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi i organizacją młodzieżową udziela pomocy w powołaniu samorządu mieszkańców hotelu pracowniczego, reprezentującego interesy mieszkańców hotelu, oraz jest obowiązana:
1)
podejmować działania zmierzające do stałego podnoszenia poziomu wiedzy i kultury osobistej mieszkańców hotelu pracowniczego,
2)
rozszerzać formy oddziaływania społeczno-wychowawczego, zmierzające do kształtowania prawidłowych postaw życiowych mieszkańców hotelu,
3)
zapewnić mieszkańcom możliwość racjonalnego wykorzystania czasu wolnego od pracy i warunki do kontynuowania dalszej nauki.
1.
Pracownik traci prawo do zakwaterowania w hotelu pracowniczym, jeżeli:
1)
została z nim rozwiązana umowa o pracę,
2)
minął okres delegacji służbowej lub odbywania praktyki,
3)
pracownik lub małżonek uzyskał mieszkanie w miejscowości, z której jest możliwy codzienny dojazd do pracy.
1a. 6
W przypadku rozwiązania z pracownikiem stosunku pracy z przyczyn określonych w ustawie z dnia 28 grudnia 1989 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn dotyczących zakładu pracy oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 1990 r. Nr 4, poz. 19 i Nr 10, poz. 59) pracownik zachowuje prawo do zakwaterowania w hotelu pracowniczym lub w kwaterze prywatnej na dotychczasowych zasadach odpłatności przez okres 6 miesięcy od dnia rozwiązania stosunku pracy. W przypadku przekwalifikowania do innej pracy, trwającego dłużej niż 6 miesięcy, prawo do zakwaterowania pracownika w hotelu lub w kwaterze prywatnej, na dotychczasowych zasadach odpłatności, przysługuje przez czas niezbędny na przekwalifikowanie.
1b. 7
Prawo do zakwaterowania, na dotychczasowych zasadach odpłatności, zachowują także członkowie rodziny pracownika, o których mowa w § 3 pkt 4 i 5.
2.
Cofnięcie skierowania do zakwaterowania w hotelu pracowniczym może nastąpić w okresie zatrudnienia, delegacji służbowej lub odbywania praktyki, jeżeli pracownik:
1)
zalega z opłatami za hotel za okres przekraczający 2 miesiące,
2)
w sposób rażący i uporczywy narusza postanowienia regulaminu porządkowego lub uchwały samorządu mieszkańców hotelu pracowniczego.
2a. 8
Kierownik jednostki prowadzącej administrację hotelu przed podjęciem decyzji o cofnięciu skierowania do zakwaterowania w hotelu jest obowiązany zasięgnąć opinii samorządu mieszkańców hotelu.
3.
O utracie prawa do zakwaterowania lub o cofnięciu skierowania do zakwaterowania w hotelu należy zawiadomić:
1)
zainteresowanego pracownika,
2)
kierownika jednostki prowadzącej administrację hotelu oraz
3)
samorząd mieszkańców hotelu pracowniczego.
4.
W razie cofnięcia uprawnienia do zakwaterowania w hotelu pracownikowi innego zakładu pracy, należy ponadto zawiadomić zatrudniający tego pracownika zakład pracy.
1.
Pracownik, który utracił prawo do zakwaterowania lub któremu cofnięto skierowanie do zakwaterowania w hotelu pracowniczym, jest obowiązany opróżnić zajmowane pomieszczenie w wyznaczonym terminie, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od otrzymania zawiadomienia, bez prawa do pomieszczenia zastępczego.
2. 9
W razie nieopróżnienia lokalu w wyznaczonym terminie, usunięcia zajmujących go osób dokonuje się w trybie postępowania egzekucyjnego w administracji na podstawie tytułu wykonawczego przedłożonego przez zakład pracy.
3.
W razie nieobecności osoby obowiązanej do opróżnienia hotelu, jednostka prowadząca administrację hotelu jest obowiązana zabezpieczyć ruchomości stanowiące własność tej osoby.
Warunki zakwaterowania uczestników Ochotniczych Hufców Pracy w hotelach pracowniczych regulują odrębne przepisy.
1.
Traci moc rozporządzenie Ministra Pracy, Płac i Spraw Socjalnych z dnia 21 czerwca 1976 r. w sprawie zasad zajmowania i opróżniania lokali położonych w hotelach pracowniczych (Dz. U. Nr 25, poz. 149 i z 1983 r. Nr 57, poz. 257).
2.
W związku z art. 68 ust. 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. - Prawo lokalowe (Dz. U. z 1987 r. Nr 30, poz. 165) traci moc uchwała nr 7 Rady Ministrów z dnia 31 stycznia 1983 r. w sprawie ustalania opłat za korzystanie z hoteli pracowniczych w zakładach i jednostkach budżetowych (Monitor Polski Nr 6, poz. 38 i z 1984 r. Nr 28, poz. 186).
Rozporządzenia wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

RAMOWE ZASADY USTALANIA KATEGORII HOTELI PRACOWNICZYCH STAŁYCH

Wnioski w sprawie zaliczenia hotelu do określonej kategorii przedstawia komisja powołana przez kierownika zakładu pracy prowadzącego hotel pracowniczy. W skład komisji powinien wchodzić kierownik hotelu oraz przedstawiciele zakładowej organizacji związkowej i samorządu mieszkańców hotelu.

Wnioski komisji zatwierdza kierownik zakładu pracy prowadzącego hotel pracowniczy.

Podstawowe wymagania bytowe i socjalne w hotelach pracowniczych

Lp. Kryteria Kategorie hoteli pracowniczych
("x"=kryterium obowiązujące w danej kategorii hotelu) I II III IV
1 2 3 4 5 6
1Instalacje w budynku hotelowym:
1) wodociągowa x x x x
2) kanalizacyjna x x x x
3) elektryczna x x x x
4) centralnego ogrzewania x x - -
5) ciepłej wody x x x x
6) telefoniczna do użytku ogólnego w recepcji x x - -
7) dźwigowa w budynku powyżej pięciu kondygnacji x x x -
2Urządzenia sanitarne:
1) umywalki z ciepłą i zimną wodą w pomieszczeniach mieszkalnych x x x -
2) natryski, ewentualnie wanny:
- na każdej kondygnacji x x - -
- w budynku - - x x
3) ustępy spłukiwane:
- w pomieszczeniach mieszkalnych x x - -
- na każdej kondygnacji - - x x
3Pokoje:
1-2 osobowe x x - -
3 osobowe - - x x
4Pomieszczenia do działalności kulturalno-oświatowej x x x x
5Biblioteka (punkt biblioteczny) x x x -
6Urządzenia gastronomiczne:
1) kiosk - bufet x x - -
2) kuchenki podręczne i zlewozmywaki:
- w pomieszczeniach mieszkalnych x - - -
- w wydzielonych pomieszczeniach na każdej kondygnacji - x x -
- w budynku - - - x
7Pomieszczenia na podręczne pranie i suszenie x x x x
8Boiska sportowe i urządzenia do rekreacji ruchowej x x - -
9Pokój samorządu mieszkańców x x x -
1 § 4 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 16 sierpnia 1989 r. (Dz.U.89.49.281) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 1989 r.
2 § 6 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 16 sierpnia 1989 r. (Dz.U.89.49.281) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 1989 r.
3 § 7 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 16 sierpnia 1989 r. (Dz.U.89.49.281) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 1989 r.
4 § 8 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 16 sierpnia 1989 r. (Dz.U.89.49.281) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 1989 r.
5 § 9 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 16 sierpnia 1989 r. (Dz.U.89.49.281) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 1989 r.
6 § 10 ust. 1a:

- dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 16 sierpnia 1989 r. (Dz.U.89.49.281) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 1989 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 6 marca 1990 r. (Dz.U.90.19.117) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 marca 1990 r.

7 § 10 ust. 1b:

- dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 16 sierpnia 1989 r. (Dz.U.89.49.281) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 1989 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 6 marca 1990 r. (Dz.U.90.19.117) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 marca 1990 r.

8 § 10 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 16 sierpnia 1989 r. (Dz.U.89.49.281) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 1989 r.
9 § 11 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 16 sierpnia 1989 r. (Dz.U.89.49.281) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 1989 r.