Tryb, terminy i zakres sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz tryb i zakres rozliczeń.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2007.44.283

Akt obowiązujący
Wersja od: 14 lipca 2009 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU REGIONALNEGO1)
z dnia 26 lutego 2007 r.
w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu i zakresu rozliczeń

Na podstawie art. 47 ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
tryb, terminy i zakres sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju w odniesieniu do projektów, działań i programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-3 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju, zwanej dalej "ustawą";
2)
tryb i zakres rozliczeń w odniesieniu do projektów, działań i programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-3 ustawy.
§  2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
rok - rok kalendarzowy;
2)
półrocze - półrocze kalendarzowe;
3)
kwartał - kwartał kalendarzowy;
4)
dzień - dzień kalendarzowy;
5)
okres sprawozdawczy - okres, którego dotyczy sprawozdanie.

Sprawozdawczość

§  3.
Sprawozdania, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 1 ustawy, sporządza się za półrocze.
§  4.
Zakres sprawozdania, określony w art. 49 ust. 1 pkt 1-3 ustawy, obejmuje:
1)
informacje ogólne o realizowanych w okresie sprawozdawczym programach i kontraktach wojewódzkich, zwanych dalej "kontraktami";
2)
informacje dotyczące przebiegu rzeczowego realizacji Narodowego Planu Rozwoju, zwanego dalej "Planem", w tym w szczególności informacje dotyczące zgłoszonych do realizacji projektów, podpisanych umów, stanu realizacji poszczególnych programów i kontraktów, stopnia osiągania założonych wartości wskaźników monitorujących, wyodrębniając informacje dotyczące wszystkich realizowanych w jego ramach programów;
3)
informacje dotyczące przebiegu realizacji planu finansowego Planu, w tym w szczególności zestawienie poniesionych wydatków oraz ocenę poziomu wykorzystania publicznych środków wspólnotowych;
4)
informację na temat przestrzegania polityk Wspólnoty przy realizacji Planu;
5)
informację na temat wypełniania zobowiązań w zakresie informacji i promocji realizowanych w okresie sprawozdawczym;
6)
informacje na temat działań podjętych przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego i Komitet Monitorujący Plan w celu zapewnienia prawidłowości i sprawności realizacji Planu;
7)
informacje o napotkanych problemach, przeprowadzonych kontrolach oraz stwierdzonych nieprawidłowościach.
§  5.
1.
Wojewoda sporządza sprawozdania, o których mowa w art. 46 ust. 1 ustawy, wyodrębniając informacje dotyczące programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy, a w ich ramach - priorytetów oraz działań, a także ze względu na źródło pochodzenia środków finansowych, i przekazuje je właściwemu komitetowi monitorującemu kontrakt wojewódzki, a po ich zatwierdzeniu ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego i marszałkowi województwa.
2.
Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, po zatwierdzeniu przez właściwy komitet monitorujący kontrakt wojewódzki, przekazywane są w formie pisemnej i elektronicznej:
1)
właściwej instytucji zarządzającej programem;
2)
Instytucji Zarządzającej Podstawami Wsparcia Wspólnoty;
3)
instytucji płatniczej.
3.
Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, przekazuje się w następujących terminach:
1)
okresowe - do 50 dni od upływu okresu sprawozdawczego;
2)
roczne - do 75 dni od upływu okresu sprawozdawczego;
3)
końcowe - do 75 dni od zakończenia programu, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy.
4.
Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, zawierają w szczególności:
1)
informacje ogólne o programach, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy;
2)
informacje dotyczące przebiegu rzeczowego realizacji programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy, w tym w szczególności informacje dotyczące zgłoszonych do realizacji projektów, podpisanych umów, stanu realizacji priorytetów i działań, stopnia osiągania wartości wskaźników monitorujących założonych w programach, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy, z zastrzeżeniem ust. 5;
3)
informacje dotyczące przebiegu realizacji planu finansowego programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy, w tym w szczególności zestawienie poniesionych wydatków;
4)
prognozę przebiegu realizacji programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy, w kolejnym okresie sprawozdawczym, z zastrzeżeniem ust. 6;
5)
informację na temat przestrzegania polityk Wspólnoty przy realizacji programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy;
6)
informację na temat stopnia wypełniania zobowiązań w zakresie informacji i promocji programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy;
7)
informacje na temat sprawności systemu realizacji programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy;
8)
informacje o napotkanych problemach, przeprowadzonych kontrolach oraz stwierdzonych nieprawidłowościach.
5.
Sprawozdanie okresowe, po uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego, może nie zawierać informacji dotyczących stopnia osiągania wartości wskaźników monitorujących rezultatu i oddziaływania określonych w programach, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy.
6.
Sprawozdanie końcowe nie zawiera informacji, o których mowa w ust. 4 pkt 4.
§  6.
1.
Instytucja zarządzająca sporządza sprawozdania, o których mowa w art. 46 ust. 1 ustawy, wyodrębniając informacje dotyczące realizowanych priorytetów i działań.
1a. 1
Sprawozdania, o których mowa w art. 46 ust. 1 ustawy, podlegają zatwierdzeniu przez właściwy komitet monitorujący program.
2. 2
Sprawozdania okresowe i roczne, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy, instytucja zarządzająca przekazuje, przed zatwierdzeniem przez komitet monitorujący program, Instytucji Zarządzającej Podstawami Wsparcia Wspólnoty, w formie pisemnej i elektronicznej, do zaopiniowania, w terminach, o których mowa odpowiednio w ust. 4 pkt 1 i 2.
2a. 3
Sprawozdania końcowe, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 3 ustawy, instytucja zarządzająca przekazuje w formie pisemnej i elektronicznej, przed zatwierdzeniem przez komitet monitorujący program, do zaopiniowania, w terminie, o którym mowa w ust. 4 pkt 3, do:
1)
Instytucji Zarządzającej Podstawami Wsparcia Wspólnoty;
2)
instytucji płatniczej;
3)
instytucji właściwej do spraw wystawienia deklaracji zamknięcia pomocy.
3. 4
Instytucja Zarządzająca Podstawami Wsparcia Wspólnoty przekazuje swoją opinię dotyczącą sprawozdań okresowych i rocznych, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy, do właściwej instytucji zarządzającej w terminie do 20 dni od dnia otrzymania sprawozdania.
3a. 5
Instytucje, o których mowa w ust. 2a, przekazują swoje opinie dotyczące sprawozdań końcowych, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 3 ustawy, do właściwej instytucji zarządzającej w terminie do 40 dni od dnia otrzymania sprawozdania.
4. 6
Sprawozdania, o których mowa w art. 46 ust. 1 ustawy, przekazuje się przed zatwierdzeniem sprawozdania przez komitet monitorujący program, z zastrzeżeniem ust. 12, w następujących terminach:
1)
okresowe - do 60 dni od upływu okresu sprawozdawczego;
2)
roczne - do 140 dni od upływu okresu sprawozdawczego;
3)
końcowe - do 300 dni od zakończenia programu.
4a. 7
(uchylony).
5. 8
Sprawozdania okresowe i roczne, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy, zatwierdzone w drodze uchwały przez komitet monitorujący program, przekazuje się do instytucji, o których mowa w ust. 2a, w terminie do 35 dni od dnia upływu terminów, o których mowa odpowiednio w ust. 4 pkt 1 i 2.
5a. 9
Sprawozdania końcowe, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 3 ustawy, zatwierdzone w drodze uchwały przez komitet monitorujący program, przekazuje się do instytucji, o których mowa w ust. 2a, w terminie do 75 dni od dnia upływu terminu, o którym mowa w ust. 4 pkt 3.
6.
Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, zawierają w szczególności:
1)
informacje ogólne o programie;
2)
informacje dotyczące przebiegu rzeczowego realizacji programu, a w szczególności informacje dotyczące zgłoszonych do realizacji projektów, podpisanych umów lub podjętych decyzji, stanu realizacji poszczególnych priorytetów i działań, stopnia osiągania założonych w programie i uzupełnieniu programu wartości wskaźników monitorujących lub wartości osiągniętych przez wskaźniki monitorujące, z zastrzeżeniem ust. 7 i 9;
3)
informacje dotyczące postępu finansowego programu według źródeł pochodzenia środków, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12, zawierające w szczególności zestawienie poniesionych wydatków, poświadczonych wydatków oraz zrealizowanych płatności;
4)
prognozę wydatków w programie w kolejnym okresie sprawozdawczym, z zastrzeżeniem ust. 8;
5)
informacje na temat przestrzegania polityk Wspólnoty przy realizacji programu;
6)
informację na temat wypełniania zobowiązań w zakresie informacji i promocji programu;
7)
informacje na temat działań podjętych przez instytucję zarządzającą i komitet monitorujący w celu zapewnienia prawidłowości i sprawności realizacji programu;
8)
informacje o napotkanych problemach, przeprowadzonych kontrolach oraz stwierdzonych nieprawidłowościach;
9)
informację o wielkości udzielonej pomocy publicznej w ramach programu.
7.
Sprawozdanie okresowe może nie zawierać informacji dotyczących stopnia osiągania wartości wskaźników monitorujących rezultatu i oddziaływania określonych w programie.
8.
Prognoza wydatków w programie, o której mowa w ust. 6 pkt 4, obejmuje dla sprawozdań okresowych - cztery kolejne kwartały, dla sprawozdań rocznych - dwa kolejne okresy sprawozdawcze. Sprawozdanie końcowe nie zawiera prognozy, o której mowa w ust. 6 pkt 4.
8a. 10
Dla programów, w przypadku których instytucje zarządzające, działając na podstawie decyzji Komisji nr COM (2006)3424 z dnia 1 sierpnia 2006 r. w sprawie przyjęcia Wytycznych dotyczących zamknięcia pomocy (2000-2006) finansowanej z funduszy strukturalnych, nie przesłały do Komisji Europejskiej sprawozdania rocznego z realizacji programu za ostatni pełny rok kalendarzowy jego wdrażania, sprawozdanie końcowe z realizacji programu zawiera dodatkowo informację o przebiegu realizacji programu w tym roku.
9.
Sprawozdania okresowe, roczne i końcowe zawierają informacje dotyczące stanu realizacji projektów w układzie wojewódzkim oraz informacje o realizacji wskaźników postępu rzeczowego w układzie wojewódzkim.
10.
W przypadkach uzasadnionych specyfiką programu sprawozdania okresowe, roczne i końcowe mogą nie zawierać informacji o realizacji wskaźników postępu rzeczowego w układzie wojewódzkim.
11.
W przypadku informacji, o których mowa w ust. 6 pkt 3, zawartych w sprawozdaniach rocznych i końcowych, dane finansowe przedstawia się dodatkowo w układzie wojewódzkim.
12. 11
Informacje, o których mowa w ust. 6 pkt 3, dotyczące zestawienia poświadczonych wydatków i zrealizowanych płatności oraz prognoza wydatków w programie, o której mowa w ust. 6 pkt 4, przekazywane są do instytucji płatniczej i Instytucji Zarządzającej Podstawami Wsparcia Wspólnoty w terminie do 20 dni po upływie okresu sprawozdawczego.
13.
Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, przygotowuje się na podstawie sprawozdań sporządzanych przez instytucje pośredniczące i instytucje wdrażające, o których mowa w § 7 ust. 1 i § 8 ust. 1.
§  7.
1.
Instytucja pośrednicząca sporządza sprawozdania, o których mowa w art. 46 ust. 1 ustawy, zawierając w nich informacje, o których mowa w § 6 ust. 6, z zastrzeżeniem § 6 ust. 7-10.
2.
Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, instytucja pośrednicząca przekazuje w formie pisemnej i elektronicznej właściwej instytucji zarządzającej do akceptacji.
3. 12
Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, przekazuje się, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6, w następujących terminach:
1)
okresowe - do 50 dni od upływu okresu sprawozdawczego;
2)
roczne - do 75 dni od upływu okresu sprawozdawczego;
3) 13
końcowe - do 150 dni od zakończenia programu.
4.
W przypadku braku akceptacji instytucji zarządzającej dla sprawozdania przygotowanego przez instytucję pośredniczącą, instytucja pośrednicząca postępuje według wytycznych instytucji zarządzającej.
5.
Informacje, o których mowa w § 6 ust. 6 pkt 3, dotyczące zestawienia poświadczonych wydatków i zrealizowanych płatności oraz prognoza wydatków w programie, o której mowa w § 6 ust. 6 pkt 4, przekazywane są instytucji zarządzającej w terminie do 12 dni po upływie okresu sprawozdawczego.
6. 14
Instytucja zarządzająca programem operacyjnym może w uzasadnionym przypadku podjąć decyzję o przedłużeniu terminu przekazywania przez instytucję pośredniczącą:
1)
informacji, o których mowa w § 6 ust. 6 pkt 3, dotyczących zestawienia poświadczonych wydatków i zrealizowanych płatności oraz prognozy wydatków w programie, o której mowa w § 6 ust. 6 pkt 4;
2)
sprawozdań, o których mowa w ust. 1.
§  8.
1.
Instytucja wdrażająca sporządza sprawozdania, o których mowa w art. 46 ust. 1 ustawy, w formie pisemnej i elektronicznej i przekazuje je właściwej instytucji zarządzającej lub instytucji pośredniczącej.
2. 15
Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, przekazuje się, z zastrzeżeniem ust. 8 i 9, w następujących terminach:
1)
okresowe - do 30 dni od upływu okresu sprawozdawczego;
2)
roczne - do 50 dni od upływu okresu sprawozdawczego;
3) 16
końcowe - do 100 dni od zakończenia działania.
3.
Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, zawierają w szczególności:
1)
informacje ogólne dotyczące działania, którego sprawozdanie dotyczy;
2)
informacje dotyczące przebiegu rzeczowego realizacji działania, w tym w szczególności informacje dotyczące zgłoszonych do realizacji projektów, podpisanych umów, stanu realizacji działania, stopnia osiągania założonych w uzupełnieniu programu wartości wskaźników monitorujących lub wartości osiągniętych przez wskaźniki monitorujące, z zastrzeżeniem ust. 4 i 6;
3)
informacje dotyczące postępu finansowego działania według źródeł pochodzenia środków, zawierające w szczególności zestawienie poniesionych wydatków, poświadczonych wydatków oraz zrealizowanych płatności, z zastrzeżeniem ust. 8;
4)
prognozę wydatków w działaniu w kolejnym okresie sprawozdawczym, z zastrzeżeniem ust. 5;
5)
informacje na temat przestrzegania polityk Wspólnoty przy realizacji działania;
6)
informację na temat wypełniania zobowiązań w zakresie informacji i promocji działania;
7)
informacje na temat sprawności systemu realizacji;
8)
informacje o napotkanych problemach, przeprowadzonych kontrolach oraz stwierdzonych nieprawidłowościach;
9)
informację o wielkości udzielonej pomocy publicznej w ramach działania.
4.
Sprawozdanie okresowe może nie zawierać informacji dotyczących stopnia osiągania wartości wskaźników monitorujących rezultatu i oddziaływania określonych w uzupełnieniu programu.
5.
Prognoza wydatków w działaniu, o której mowa w ust. 3 pkt 4, obejmuje dla sprawozdań okresowych - cztery kolejne kwartały, dla sprawozdań rocznych - dwa kolejne okresy sprawozdawcze. Sprawozdanie końcowe nie zawiera prognozy, o której mowa w ust. 3 pkt 4.
6.
Sprawozdania okresowe, roczne i końcowe zawierają informacje dotyczące stanu realizacji projektów w układzie wojewódzkim oraz informacje o realizacji wskaźników postępu rzeczowego w układzie wojewódzkim.
7.
W przypadkach uzasadnionych specyfiką programu sprawozdania okresowe, roczne i końcowe mogą nie zawierać informacji o realizacji wskaźników postępu rzeczowego w układzie wojewódzkim.
8.
Informacje, o których mowa w ust. 3 pkt 3, dotyczące zestawienia poświadczonych wydatków i zrealizowanych płatności oraz prognoza wydatków w działaniu, o której mowa w ust. 3 pkt 4, przekazywane są instytucji pośredniczącej, a w przypadku jej braku instytucji zarządzającej, w terminie do 9 dni po zakończeniu okresu sprawozdawczego.
9. 17
Instytucja zarządzająca programem operacyjnym może w uzasadnionym przypadku podjąć decyzję o przedłużeniu terminu przekazywania przez instytucję wdrażającą sprawozdań, o których mowa w ust. 1.
§  9.
1.
Beneficjent sporządza sprawozdania okresowe, roczne i końcowe z realizacji projektu po zakończeniu okresu sprawozdawczego i przekazuje je instytucji określonej w decyzji lub umowie o dofinansowanie projektu w formie pisemnej i elektronicznej.
2.
Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, przekazuje się w następujących terminach:
1)
okresowe - do 10 dni od upływu okresu sprawozdawczego;
2)
roczne - do 25 dni od upływu okresu sprawozdawczego;
3)
końcowe - do 25 dni od zakończenia projektu.
3.
Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, zawierają w szczególności:
1)
informacje ogólne dotyczące projektu;
2)
informacje dotyczące przebiegu realizacji projektu oraz realizacji planu rzeczowego;
3)
informacje dotyczące postępu realizacji planu finansowego projektu;
4)
prognozę przebiegu realizacji projektu w kolejnym okresie sprawozdawczym, z zastrzeżeniem ust. 5;
5)
informację na temat przestrzegania polityk Wspólnoty przy realizacji projektu, z zastrzeżeniem ust. 4;
6)
informację na temat wypełnienia zobowiązań w zakresie promocji projektu;
7)
informacje o napotkanych problemach oraz przeprowadzonych u beneficjenta kontrolach.
4.
Beneficjent może nie umieścić w sprawozdaniach, o których mowa w ust. 1, informacji, o których mowa w ust. 3 pkt 5, oraz informacji dotyczących stopnia osiągania wartości wskaźników monitorujących rezultatu i oddziaływania, wynikających z ust. 3 pkt 2, o ile instytucja zarządzająca tak postanowi.
5.
Sprawozdanie końcowe nie zawiera informacji, o których mowa w ust. 3 pkt 4.
§  10.
1.
Instytucja zarządzająca, właściwa instytucja pośrednicząca lub instytucja wdrażająca może, pod warunkiem zachowania zdolności agregacji danych monitoringowych, zwolnić beneficjenta z obowiązku sporządzania sprawozdania okresowego lub rocznego z realizacji projektu w przypadku, gdy czas realizacji projektu zgodnie z umową lub decyzją o dofinansowanie projektu nie przekracza dwóch okresów sprawozdawczych.
2.
W przypadku gdy realizacja projektu rozpoczęła się przed podpisaniem umowy lub decyzji o dofinansowanie projektu, beneficjent sporządza pierwsze sprawozdanie za cały dotychczasowy okres realizacji projektu.

Tryb i zakres rozliczeń

§  11.
1.
Refundacja wydatków poniesionych przez beneficjenta następuje z publicznych środków wspólnotowych lub innych środków publicznych na podstawie wniosku beneficjenta o płatność, złożonego przez beneficjenta wraz z załączonymi kopiami dokumentów poświadczonych za zgodność z oryginałem, potwierdzających poniesione wydatki, z zastrzeżeniem ust. 4.
2.
Przepis ust. 1 nie wyklucza możliwości dokonania płatności na podstawie umowy o dofinansowanie, o ile przepisy odrębne tak stanowią.
3.
Złożony przez beneficjenta wniosek beneficjenta o płatność wraz z załączonymi kopiami dokumentów, o których mowa w ust. 1, jest przedmiotem kontroli, o której mowa w art. 52 ust. 1 ustawy.
4.
W przypadku projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego, na wniosek instytucji wdrażającej poprzedzony wnioskiem beneficjenta, instytucja zarządzająca, w porozumieniu z instytucją płatniczą, może wyrazić zgodę na załączenie przez beneficjenta do wniosku beneficjenta o płatność jedynie zestawienia dokumentów potwierdzających poniesione wydatki.
5.
Zgoda, o której mowa w ust. 4, może być wyrażona w stosunku do beneficjentów, którzy spełniają łącznie następujące warunki:
1)
posiadają minimum dwuletnie doświadczenie w realizacji projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego;
2)
kontrole przeprowadzone u beneficjenta na podstawie art. 52 ust. 1 ustawy nie wykazały nieprawidłowości.
6.
Wzór wniosku beneficjenta o płatność określa załącznik do rozporządzenia. Wniosek jest sporządzany w formie pisemnej i elektronicznej. Instytucja płatnicza może ustalić format wersji elektronicznej wniosku beneficjenta o płatność oraz sposób jej przekazywania.
7.
Dokumentami potwierdzającymi poniesione wydatki są:
1)
zapłacone faktury lub dokumenty księgowe o równoważnej wartości dowodowej wraz z dowodami zapłaty;
2)
inne dokumenty, określone przez instytucję zarządzającą, poświadczające wkład własny beneficjenta, jeżeli poniesione wydatki nie mogą być potwierdzone dokumentami, o których mowa w pkt 1.
8.
Oryginały dokumentów, o których mowa w ust. 7, przechowywane przez beneficjenta stanowią przedmiot kontroli, o której mowa w art. 52 ust. 1 ustawy.
9.
Instytucja zarządzająca określa sposób potwierdzenia za zgodność z oryginałem kopii dokumentów, o których mowa w ust. 1.
10.
Przepis ust. 1 nie wyklucza możliwości przekazywania publicznych środków wspólnotowych w formie premii.
11.
Refundacja wydatków poniesionych przez beneficjenta z tytułu realizacji projektu, w części określonej w umowie lub decyzji o dofinansowanie projektu, następuje w możliwie najkrótszym terminie. Szczegółowe zasady, tryb i terminy przekazywania beneficjentom środków określa umowa lub decyzja o dofinansowanie projektu.
12.
Jeżeli system finansowania projektu zakłada przekazywanie środków beneficjentowi przed dokonaniem wydatków, refundacja, o której mowa w ust. 1, oznacza rozliczenie otrzymanych środków.
§  12.
1.
Wniosek beneficjenta o płatność może dotyczyć:
1)
płatności pośredniej - kwoty wydatków kwalifikowalnych poniesionych w miarę postępu realizacji projektu;
2)
płatności końcowej - kwoty obejmującej wszystkie poniesione wydatki kwalifikowalne na realizację projektu lub ostatniej kwoty poniesionych wydatków kwalifikowalnych.
2.
Wniosek beneficjenta o płatność może również dotyczyć pierwszej płatności oraz premii, o której mowa w § 11 ust. 10.
3.
Wniosek, o którym mowa w ust. 2, nie wymaga przedstawienia kopii dokumentów, o których mowa w § 11 ust. 1.
4.
Wniosek beneficjenta o płatność końcową jest składany wraz ze sprawozdaniem końcowym z realizacji projektu, o którym mowa w § 9, z zastrzeżeniem ust. 5.
5.
Instytucja zarządzająca, pośrednicząca lub wdrażająca, upoważniona przez instytucję zarządzającą w porozumieniu lub umowie, o których mowa odpowiednio w art. 19 ust. 1 i art. 21 ust. 5 ustawy, może w szczególnych przypadkach przedłużyć okres złożenia wniosku beneficjenta o płatność końcową.
§  13.
1.
Jeżeli złożony przez beneficjenta wniosek beneficjenta o płatność zawiera błędy formalno-rachunkowe, instytucja przyjmująca wniosek wzywa beneficjenta do uzupełnienia lub poprawienia wniosku.
2.
W przypadku stwierdzenia błędów formalno-rachunkowych przepis ust. 1 nie wyklucza możliwości uzupełnienia lub poprawienia wniosku przez pracownika instytucji przyjmującej wniosek.
3.
O każdym uzupełnieniu lub poprawieniu wniosku, o których mowa w ust. 1, beneficjent powinien być niezwłocznie poinformowany w formie pisemnej przez instytucję przyjmującą wniosek.
4.
Instytucja przyjmująca wniosek nie może poprawiać lub uzupełniać:
1)
zestawienia dokumentów potwierdzających poniesione wydatki objęte wnioskiem, o ile nie dotyczy to oczywistych omyłek pisarskich i omyłek rachunkowych;
2)
załączonych kserokopii dokumentów, o których mowa w § 11 ust. 7.
5.
W przypadku, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, instytucja przyjmująca może wyłącznie stwierdzić, czy kopie tych dokumentów zawierają dane zgodne z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, z późn. zm.3)).
§  14.
1.
W wyniku kontroli, o której mowa w art. 52 ust. 1 ustawy, instytucja zarządzająca, instytucja pośrednicząca lub instytucja wdrażająca, upoważniona przez instytucję zarządzającą w porozumieniu lub umowie, o których mowa odpowiednio w art. 19 ust. 1 i art. 21 ust. 5 ustawy, poświadcza kwotę wydatków kwalifikowalnych.
2.
Poświadczona kwota wydatków kwalifikowalnych jest pomniejszana o wykazany przez beneficjenta przychód, zgodnie z zasadą nr 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 448/2004 z dnia 10 marca 2004 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1685/2000 ustanawiające szczegółowe zasady wprowadzenia rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 w sprawie kwalifikowania wydatków związanych z projektami współfinansowanymi z funduszy strukturalnych i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1145/2003 (Dz. Urz. WE L 72 z 11.03.2004).
3.
Po dokonaniu poświadczenia, o którym mowa w ust. 1, instytucja zarządzająca, upoważniona przez nią instytucja pośrednicząca lub instytucja wdrażająca zatwierdza do wypłaty na rzecz beneficjenta określoną kwotę z publicznych środków wspólnotowych objętych decyzją lub umową o dofinansowanie. Kwota do wypłaty pomniejszana jest o korekty - kwoty niewłaściwie wydatkowane, a przekazane na podstawie wcześniej zrealizowanych wniosków beneficjenta o płatność. Zatwierdzając kwoty do wypłaty, uwzględnia się wielkość dokonanych wypłat celem zachowania poziomu refundacji ustalonego w decyzji lub umowie o dofinansowanie projektu.
4.
Płatność końcowa jest dokonywana po spełnieniu łącznie następujących warunków:
1)
wyniki kontroli, o której mowa w art. 52 ust. 1 ustawy, przeprowadzonej na zakończenie realizacji projektu, potwierdzają prawidłową realizację projektu lub usunięcie nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli przeprowadzonych w trakcie realizacji projektu;
2)
zatwierdzone zostało sprawozdanie końcowe z realizacji projektu;
3)
brak jest informacji wskazujących na negatywne wyniki kontroli, o których mowa w art. 55 ust. 1 ustawy.
5.
Informacja o kwocie środków zatwierdzonych do wypłaty przekazywana jest beneficjentowi, niezwłocznie po zatwierdzeniu kwoty do wypłaty, o którym mowa w ust. 3. Dodatkowo do informacji załącza się uzasadnienie w przypadku rozbieżności między kwotą środków zatwierdzonych do wypłaty a kwotą wnioskowaną przez beneficjenta.
§  15.
1.
Instytucje właściwe w zakresie weryfikacji wniosków beneficjenta o płatność lub wypłacania środków z publicznych środków wspólnotowych na rzecz beneficjentów sporządzają zestawienia wydatków poświadczonych i zrefundowanych beneficjentom w ramach realizacji poszczególnych działań, w formie określonej przez instytucję zarządzającą. Zestawienie jest sporządzane w formie pisemnej i elektronicznej.
2.
Zestawienie wydatków, o którym mowa w ust. 1, przekazywane jest do instytucji zarządzającej.
3.
Przed przekazaniem do instytucji zarządzającej oraz przed przekazaniem, o którym mowa w ust. 4, zestawienie wydatków wymaga poświadczenia przez instytucję właściwą w zakresie weryfikacji wniosków beneficjenta o płatność, w oparciu o przeprowadzone kontrole realizacji projektów i programu, o których mowa w art. 52 i 53 ustawy.
4.
W przypadku gdy instytucja właściwa w zakresie wypłacania środków z publicznych środków wspólnotowych na rzecz beneficjentów nie jest instytucją właściwą w zakresie weryfikacji wniosków beneficjenta o płatność, instytucja właściwa w zakresie weryfikacji wniosków beneficjenta o płatność przekazuje zestawienie wydatków instytucji właściwej w zakresie wypłacania środków z publicznych środków wspólnotowych na rzecz beneficjentów.
§  16.
1.
Instytucja zarządzająca w ramach realizacji całego programu i poszczególnych działań sporządza nie rzadziej niż raz na kwartał poświadczenie i zestawienie wydatków oraz wniosek o refundację.
2.
Podstawą do sporządzenia poświadczenia i zestawienia wydatków oraz wniosku o refundację, o którym mowa w ust. 1, są w szczególności: poświadczone zgodnie z § 15 ust. 3 zestawienia wydatków, o których mowa w § 15 ust. 1, oraz wyniki przeprowadzonych przez instytucję zarządzającą kontroli realizacji projektów i programu, o których mowa w art. 52 i 53 ustawy.
3.
Dla programów współfinansowanych ze środków kilku funduszy strukturalnych zestawienie wydatków jest sporządzane osobno dla każdego z funduszy.
4.
Poświadczenie i zestawienie wydatków oraz wniosek o refundację, o których mowa w ust. 1, przekazywane są nie rzadziej niż raz na kwartał do instytucji płatniczej.
5.
W przypadku gdy poświadczenie i zestawienie wydatków oraz wniosek o refundację, o których mowa w ust. 1, wskazują na wyższy poziom współfinansowania działania z publicznych środków wspólnotowych niż określony w uzupełnieniu programu, którego wniosek o refundację dotyczy, instytucja zarządzająca przekazuje razem z poświadczeniem i zestawieniem wydatków oraz wnioskiem o refundację uzasadnienie przyczyn wyższego poziomu współfinansowania działania.
6.
Instytucja płatnicza może wstrzymać certyfikację zestawienia wydatków, o którym mowa w ust. 1, w sytuacji gdy nie zaakceptuje uzasadnienia, o którym mowa w ust. 5.
7.
W przypadku braku akceptacji, o którym mowa w ust. 6, instytucja zarządzająca zobowiązana jest uzgodnić z instytucją płatniczą sposób zapewnienia poziomu współfinansowania działania z publicznych środków wspólnotowych określonego w uzupełnieniu programu.
§  17.
1.
Instytucja płatnicza dokonuje weryfikacji poświadczenia i zestawienia wydatków oraz wniosku o refundację, o których mowa w § 16 ust. 1, przedstawionych przez instytucje zarządzające i na tej podstawie certyfikuje poniesione wydatki wobec Komisji Europejskiej.
2.
Certyfikacja wydatków, o której mowa w ust. 1, następuje w szczególności w przypadku, gdy:
1)
poświadczenie i zestawienie wydatków oraz wniosek o refundację są poprawne pod względem formalnym;
2)
wyniki kontroli realizacji programu, stanowiące realizację obowiązków wynikających z art. 4 i 10 rozporządzenia Komisji (WE) nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach Funduszy Strukturalnych (Dz. Urz. WE L 63 z 3.03.2001, L 351 z 28.12.2002; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 14, t. 1, str. 132 oraz 187) oraz wyniki kontroli innych organów upoważnionych do tego na podstawie odrębnych przepisów nie wskazują na rażące nieprawidłowości w wydatkowaniu środków;
3)
Instytucja zarządzająca, składająca wniosek, powiadomiła na piśmie instytucję płatniczą o zmianie procedur w części dotyczącej zarządzania i kontroli finansowej, jeśli takie zmiany miały miejsce w okresie od przekazania ostatniego wniosku o refundację, a instytucja płatnicza w terminie 7 dni od otrzymania powiadomienia nie zgłosiła na piśmie zastrzeżeń do tych zmian.
3.
Instytucja płatnicza niezwłocznie przekazuje na rachunek programowy instytucji zarządzającej środki otrzymane z Komisji Europejskiej tytułem refundacji. Instytucja płatnicza przekazuje na rachunek instytucji pośredniczących środki otrzymane z Komisji Europejskiej tytułem refundacji na podstawie wniosków o przekazanie środków na realizację bieżących płatności, składanych przez instytucje pośredniczące. Wnioski wraz z zestawieniem bieżących płatności przekazywane są nie częściej niż raz w miesiącu do instytucji zarządzającej, która dokonuje weryfikacji wniosków i przekazuje je do instytucji płatniczej.
4.
Instytucja płatnicza przekazuje właściwej instytucji zarządzającej oraz Instytucji Zarządzającej Podstawami Wsparcia Wspólnoty do 10. dnia miesiąca informacje o wydatkach poświadczonych w miesiącu poprzednim wobec Komisji Europejskiej oraz o środkach otrzymanych w miesiącu poprzednim z Komisji Europejskiej tytułem refundacji i przekazanych na rachunek programowy instytucji zarządzającej lub pośredniczącej.
§  18.
1.
Instytucja płatnicza po otrzymaniu płatności zaliczkowej, o której mowa w art. 32 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. wprowadzającego ogólne przepisy dotyczące funduszy strukturalnych (Dz. Urz. WE L 161 z 26.06.19994)), przekazuje środki z tej płatności na rachunek instytucji zarządzającej lub innej instytucji, określonej w programie operacyjnym.
2.
Instytucja płatnicza przekazuje środki, o których mowa w ust. 1, na wniosek instytucji zarządzającej lub instytucji pośredniczącej zaakceptowany przez instytucję zarządzającą. Wnioskowana kwota wyliczana jest na podstawie prognozy wydatków zawartej w sprawozdaniach, o których mowa w § 6, na kolejny okres sprawozdawczy.
3.
Instytucja zarządzająca programem przekazuje do instytucji płatniczej wniosek o zaliczkę na realizację płatności przewidzianych w danym kwartale do końca drugiego miesiąca tego kwartału.
4.
Jeżeli stan środków na rachunku bankowym instytucji zarządzającej lub innej instytucji określonej w programie umożliwia realizację bieżących zobowiązań, zgodnie z prognozą wydatków, o której mowa w ust. 2, instytucja płatnicza może wstrzymać przekazanie wnioskowanej kwoty zaliczki lub zrealizować wniosek w części.
5.
Instytucje zarządzające i instytucje pośredniczące są zobowiązane, na żądanie instytucji płatniczej, do przekazania w terminie 10 dni od otrzymania pisemnego żądania od instytucji płatniczej kopii wyciągu bankowego potwierdzającego stan rachunku programowego.
6.
Instytucja płatnicza może, w przypadkach uzasadnionych koniecznością zapewnienia płynności finansowej programu, wystąpić z żądaniem zwrotu środków do instytucji zarządzającej i instytucji pośredniczących, jeśli nie wykorzystają środków z zaliczki przekazanej na realizację płatności przewidzianych w danym kwartale. W takim przypadku instytucja zarządzająca i instytucje pośredniczące są zobowiązane do zwrotu niewykorzystanych środków na żądanie instytucji płatniczej w terminie 10 dni od otrzymania pisemnego żądania od instytucji płatniczej.

Przepis końcowy

§  19.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.5)
______

1) Minister Rozwoju Regionalnego kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju Regionalnego (Dz. U. Nr 131, poz. 916).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 90, poz. 759 i Nr 267, poz. 2251 oraz z 2006 r. Nr 149, poz. 1074 i Nr 249, poz. 1832.

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 60, poz. 535, Nr 124, poz. 1152, Nr 139, poz. 1324 i Nr 229, poz. 2276, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 145, poz. 1535, Nr 146, poz. 1546 i Nr 213, poz. 2155, z 2005 r. Nr 10, poz. 66, Nr 184, poz. 1539 i Nr 267, poz. 2252 oraz z 2006 r. Nr 157, poz. 1119 i Nr 208, poz. 1540.

4) Zgodnie z art. 107 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 z dniem 1 stycznia 2007 r., rozporządzenie Rady (WE) nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające ogólne przepisy w sprawie funduszy strukturalnych utraciło moc obowiązującą. Jednakże rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 może być nadal stosowane w zakresie określonym w art. 105 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006.

5) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 22 września 2004 r. w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu rozliczeń (Dz. U. Nr 216, poz. 2206, z 2005 r. Nr 224, poz. 1926 oraz z 2006 r. Nr 107, poz. 729), które w zakresie § 1 pkt 1 i 2 rozdziału 2 oraz rozdziału 4 utraciło moc obowiązującą z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o zmianie ustawy o Narodowym Planie Rozwoju oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 149, poz. 1074).

ZAŁĄCZNIK 

WZÓR

(1_) Wniosek za okres: od ..................... do .............................
(2_) Fundusz strukturalny: ................................................
(3_) Program Operacyjny: ..................................................
(4_) Priorytet: ...........................................................
(5_) Działanie: ...........................................................
(6_) Poddziałanie: ........................................................
(7_) Nazwa projektu: ......................................................
(8_) Nr projektu/partnerstwa na rzecz rozwoju:* ...........................
(9_) Umowa/decyzja* o dofinansowaniu nr ....... (10_) z dnia ..............

na kwotę dofinansowania ................ PLN, słownie .....................

...........................................................................

(11_) co stanowi .......% kwoty wydatków kwalifikowalnych.
(12_) Okres realizacji projektu od ............... do .....................
(13_) Płatność (pierwsza, pośrednia, końcowa, premia) .......................
(14_) kwota wydatków kwalifikowalnych objętych wnioskiem ................. PLN
(15_) wnioskowana kwota .................................................... PLN
(16_) kwota otrzymanych płatności w ramach projektu: ...................... PLN
(17_) DANE BENEFICJENTA
Nazwa / Imię i nazwisko*: .......................................................
ul./al./pl. .....................................................................
nr domu: ......... nr lokalu: ...........
miejscowość: ............................ kod: ..................................
telefon: ............. faks: ............ e-mail: ...............................
(18_) Osoba do kontaktu (jeżeli inna niż beneficjent):
Imię i nazwisko: ................................................................
telefon: ............... faks: .............. e-mail: ...........................
(19_) Rachunki bankowe, na które należy dokonać płatności (zgodnie z umową/decyzją* o dofinansowaniu projektu):
Posiadacz rachunku: .............................................................
Nazwa banku: ....................................................................
nr rachunku bankowego: ..........................................................
INFORMACJA FINANSOWA dotycząca wniosku

---------------------------------------------------------------------

(20_) ZESTAWIENIE DOKUMENTÓW potwierdzających poniesione wydatki objęte wnioskiem

Lp.nr dokumentudata wystawienia dokumentunumer księgowy lub ewidencyjnypozycja w zestawieniu rzeczowo-finansowymkategoria interwencjidata zapłatysposób zapłaty

(G - gotówka,

P - przelew,

K - karta)

nazwa towaru lub usługi/ pozycja na dokumencieNIP wystawcy dokumentukwota dokumentu bruttokwota dokumentu nettokwota wydatków kwalifikowalnychw tym VAT
12345678910111213
1
2
3
4
5
suma ogółem w PLN

(21_) ŹRÓDŁA, Z KTÓRYCH ZOSTAŁY SFINANSOWANE WYDATKI

ŹródłoKwota wydatków ogółemKwota wydatków kwalifikowalnych
Krajowe środki publiczne:
- budżet państwa
- budżet jednostek samorządu terytorialnego

szczebla regionalnego

- budżet jednostek samorządu terytorialnego

szczebla lokalnego

- inne środki publiczne
Pozostałe źródła:
- prywatne
- inne
suma ogółem w PLN:
w tym:
- EBI
- prefinansowanie na podstawie art. 209 ust. 1

ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach

publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z

późn. zm.)

- inne

(22_) UZYSKANY PRZYCHÓD w okresie objętym wnioskiem (jeżeli zostało przewidziane w umowie/decyzji* o dofinansowaniu)

Lp.Rodzaj przychoduKwota
12
suma ogółem w PLN:

RAPORTOWANIE

------------------------------------------------------------------------------------

W przypadku SPO RiMSŻROW1) oraz SPO RiPR2) zamiast pkt 23 i 24 beneficjent wypełnia zestawienie rzeczowo-finansowe, stanowiące załącznik do wniosku o płatność.

(23_) ZAKRES WYKONANYCH PRAC/ZAKUPÓW/USŁUG, NA KTÓRE ZOSTAŁY PONIESIONE WYDATKI OBJĘTE WNIOSKIEM
................................................................................

................................................................................

................................................................................

................................................................................

................................................................................

................................................................................

................................................................................

................................................................................

................................................................................

................................................................................

................................................................................

................................................................................

................................................................................

................................................................................

(24_) ZGODNOŚĆ POSTĘPÓW REALIZACJI PROJEKTU Z UMOWĄ/DECYZJĄ* O DOFINANSOWANIE W OKRESIE OBJĘTYM WNIOSKIEM
Czy wydatki i postęp prac są zgodne z umową/decyzją* o dofinansowanie?

tak nie

Jeśli nie, proszę poniżej wyjaśnić przyczyny odstępstw od harmonogramu rzeczowo-finansowego zawartego w umowie/decyzji* o dofinansowanie
................................................................................

................................................................................

................................................................................

................................................................................

................................................................................

................................................................................

................................................................................

................................................................................

(25_) Oświadczenie beneficjenta:

Ja, niżej podpisany, niniejszym oświadczam, że informacje zawarte we wniosku są zgodne z prawdą, a wydatki wykazane we wniosku zostały zapłacone. Jestem świadomy odpowiedzialności karnej wynikającej z art. 271 Kodeksu karnego, dotyczącej poświadczania nieprawdy co do okoliczności mającej znaczenie prawne.

Oświadczam, że dokumentacja związana z projektem przechowywana jest

..............................................................

(26_) Załączniki:

1. Potwierdzone za zgodność z oryginałem kopie faktur lub dokumentów księgowych o podobnej wartości dowodowej, zgodnie z poz. (20_) wniosku, wraz z dowodami zapłaty;

2. Poświadczone za zgodność z oryginałem kopie dokumentów potwierdzające odbiór/wykonanie prac;

3. Oznaczone datą i potwierdzone za zgodność z oryginałem kopie wyciągów bankowych lub przelewów bankowych, dokumentujących operację na rachunku, którego wniosek dotyczy;

4. Inne dokumenty, o ile są wymagane zgodnie z umową/decyzją* o dofinansowanie.

(27_)

Miejscowość: Data: Podpis (imię i nazwisko):

* Niepotrzebne skreślić.

______

1) Sektorowy Program Operacyjny "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006", przyjęty rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 3 września 2004 r. w sprawie przyjęcia Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" (Dz. U. Nr 197, poz. 2032 oraz z 2005 r. Nr 185, poz. 1548).

2) Sektorowy Program Operacyjny "Rybołówstwo i przetwórstwo ryb 2004-2006", przyjęty rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie Sektorowego Programu Operacyjnego "Rybołówstwo i przetwórstwo ryb 2004-2006" (Dz. U. Nr 197, poz. 2027).

1 § 6 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 30 czerwca 2009 r. (Dz.U.09.110.917) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lipca 2009 r.
2 § 6 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 30 czerwca 2009 r. (Dz.U.09.110.917) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lipca 2009 r.
3 § 6 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia z dnia 30 czerwca 2009 r. (Dz.U.09.110.917) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lipca 2009 r.
4 § 6 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. d) rozporządzenia z dnia 30 czerwca 2009 r. (Dz.U.09.110.917) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lipca 2009 r.
5 § 6 ust. 3a dodany przez § 1 pkt 1 lit. e) rozporządzenia z dnia 30 czerwca 2009 r. (Dz.U.09.110.917) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lipca 2009 r.
6 § 6 ust. 4:

- zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.228.1518) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 grudnia 2008 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. f) rozporządzenia z dnia 30 czerwca 2009 r. (Dz.U.09.110.917) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lipca 2009 r.

7 § 6 ust. 4a uchylony przez § 1 pkt 1 lit. g) rozporządzenia z dnia 30 czerwca 2009 r. (Dz.U.09.110.917) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lipca 2009 r.
8 § 6 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. h) rozporządzenia z dnia 30 czerwca 2009 r. (Dz.U.09.110.917) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lipca 2009 r.
9 § 6 ust. 5a dodany przez § 1 pkt 1 lit. i) rozporządzenia z dnia 30 czerwca 2009 r. (Dz.U.09.110.917) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lipca 2009 r.
10 § 6 ust. 8a:

- dodany przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.228.1518) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 grudnia 2008 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. j) rozporządzenia z dnia 30 czerwca 2009 r. (Dz.U.09.110.917) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lipca 2009 r.

11 § 6 ust. 12 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. d) rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.228.1518) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 grudnia 2008 r.
12 § 7 ust. 3 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.228.1518) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 grudnia 2008 r.
13 § 7 ust. 3 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 30 czerwca 2009 r. (Dz.U.09.110.917) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lipca 2009 r.
14 § 7 ust. 6 dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.228.1518) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 grudnia 2008 r.
15 § 8 ust. 2 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.228.1518) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 grudnia 2008 r.
16 § 8 ust. 2 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 30 czerwca 2009 r. (Dz.U.09.110.917) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lipca 2009 r.
17 § 8 ust. 9 dodany przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.228.1518) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 grudnia 2008 r.