Zakres i terminy dostarczania przez podmiot prowadzący przedsiębiorstwo maklerskie informacji dotyczących jego działalności i sytuacji finansowej.

Monitor Polski

M.P.1994.40.341

Akt utracił moc
Wersja od: 4 stycznia 1998 r.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMISJI PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH
z dnia 7 lipca 1994 r.
w sprawie zakresu i terminów dostarczania przez podmiot prowadzący przedsiębiorstwo maklerskie informacji dotyczących jego działalności i sytuacji finansowej. *

Na podstawie art. 31 § 3 ustawy z dnia 22 marca 1991 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi i funduszach powierniczych (Dz. U. z 1994 r. Nr 58, poz. 239 i Nr 71, poz. 313) zarządza się, co następuje:
1.
Podmiot prowadzący przedsiębiorstwo maklerskie, zwany dalej "podmiotem", jest zobowiązany do przekazywania (dostarczania) do Komisji Papierów Wartościowych w formie raportu bieżącego wszelkich informacji o następujących zdarzeniach dotyczących jego działalności lub sytuacji finansowej:
1)
nabyciu lub zbyciu aktywów o znacznej wartości,
2)
utracie w wyniku zdarzeń losowych aktywów o znacznej wartości,
3)
ogłoszeniu upadłości, otwarciu postępowania układowego lub otwarciu likwidacji,
4)
podjęciu decyzji o połączeniu z innym podmiotem gospodarczym,
5)
podjęciu decyzji o zmianie formy prawnej,
6)
zmianie w kapitałach (funduszach) własnych,
7)
podjęciu decyzji o emisji obligacji,
8) 1
zawarciu umowy pożyczki na warunkach, o których mowa w ust. 3 załącznika nr 1 do zarządzenia Przewodniczącego Komisji Papierów Wartościowych z dnia 17 marca 1994 r. w sprawie określenia minimalnej wartości środków własnych oraz maksymalnej wysokości kredytów przeznaczonych na uruchomienie działalności maklerskiej (Monitor Polski Nr 21, poz. 169 i Nr 49, poz. 408 oraz z 1997 r. Nr 5, poz. 40),
9)
zmianie dotychczasowego lub zatrudnieniu nowego biegłego rewidenta dokonującego badania sprawozdań finansowych podmiotu,
10)
zawarciu lub rozwiązaniu umowy rachunku bankowego, jej wygaśnięciu lub odstąpieniu od niej,
11)
podjęciu działalności polegającej na wykonywaniu czynności członka giełdy - specjalisty na podstawie umowy zawartej z emitentem, wygaśnięciu tej umowy lub odstąpieniu od niej,
12)
zmianie statusu podmiotu dotyczącej zawierania transakcji na giełdzie,
13) 2
niedotrzymaniu wymaganej wysokości kapitału netto, stopy zabezpieczenia, przekroczeniu maksymalnego poziomu zaangażowania oraz o niedotrzymaniu wymaganej relacji środków własnych, określonej w § 7 zarządzenia, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 8.
2.
Do aktywów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, należą aktywa stanowiące ponad 10% łącznej wartości kapitałów (funduszy) własnych podmiotu, a w przypadku aktywów finansowych - aktywa stanowiące ponad 10% łącznej wartości kapitałów (funduszy) własnych podmiotu lub 5% i więcej kapitału akcyjnego (zakładowego) podmiotu gospodarczego, którego akcje (udziały) stanowią przedmiot aktywów finansowych podmiotu.
3.
W przypadku banku prowadzącego działalność maklerską kapitałami (funduszami) własnymi, o których mowa w ust. 1 pkt 6, są kapitały (fundusze) na działalność maklerską wydzielone z funduszy własnych podstawowych banku, określonych przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego, a także określone w statucie kapitały (fundusze) innej kategorii, przeznaczone na prowadzenie działalności maklerskiej przez bank.
1.
W przypadku wystąpienia zdarzenia, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, raport bieżący powinien zawierać co najmniej następujące informacje:
1)
datę i sposób nabycia lub zbycia aktywów,
2)
podstawową charakterystykę nabytych lub zbytych aktywów,
3)
cenę nabycia (cenę zbycia) nabytych (zbytych) aktywów albo ich cenę przyjętą do ewidencji w księgach rachunkowych podmiotu,
4)
w przypadku nabycia aktywów - źródło finansowania zawartej transakcji.
2.
W przypadku nabycia (zbycia) aktywów finansowych należy dodatkowo podać nazwę podmiotu, którego papiery wartościowe lub udziały są przedmiotem nabycia (zbycia), oraz wartość nominalną aktywów będących przedmiotem transakcji, procent posiadanego kapitału akcyjnego (zakładowego) danego podmiotu po zawarciu transakcji, kwalifikację księgową nabywanych lub zbywanych aktywów dotyczącą długoterminowego lub krótkoterminowego charakteru inwestycji.
3.
Do banku przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio, jeżeli nabyte (zbyte) aktywa o znacznej wartości wchodzą (wchodziły) do zespołu składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia organizacyjnie i finansowo wydzielonej działalności w zakresie publicznego obrotu papierami wartościowymi.
1.
W przypadku wystąpienia zdarzenia, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 2, raport bieżący powinien zawierać co najmniej następujące informacje:
1)
datę wystąpienia zdarzenia losowego, charakter zdarzenia oraz rodzaj utraconych aktywów,
2)
wartość księgową i szacunkową wartość rynkową utraconych aktywów,
3)
przewidywane konsekwencje utraty aktywów dla dalszej działalności podmiotu.
2.
Do banku przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, jeżeli utracone aktywa o znacznej wartości:
1)
wchodziły do zespołu składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia organizacyjnie i finansowo wydzielonej działalności maklerskiej,
2)
nie wchodziły do zespołu składników, o których mowa w pkt 1, lecz ich utrata przez bank wpływa na zakres i formy prowadzonej działalności maklerskiej.
1.
W przypadku wystąpienia zdarzenia, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 3, raport bieżący powinien zawierać co najmniej następujące informacje:
1)
wskazanie organu ogłaszającego upadłość, otwierającego postępowanie układowe, wszczynającego postępowanie ugodowe lub otwierającego likwidację,
2)
oznaczenie daty dokumentu o ogłoszeniu upadłości, otwarciu postępowania układowego, wszczęciu postępowania ugodowego lub o otwarciu likwidacji,
3)
wskazanie sędziego-komisarza i syndyka masy upadłości, nadzorcy sądowego lub likwidatora (likwidatorów).
2.
Do banku prowadzącego działalność maklerską ust. 1 stosuje się odpowiednio.
1.
W przypadku wystąpienia zdarzenia, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 4, raport bieżący powinien zawierać co najmniej następujące informacje:
1)
wskazanie podstaw decyzji o połączeniu,
2)
charakter połączenia (fuzja, przejęcie),
3)
wskazanie podmiotu gospodarczego, z którym następuje połączenie, wraz z krótką jego charakterystyką,
4)
ocenę skutków połączenia,
5)
datę bilansów, na których podstawie połączenie ma być dokonane,
6)
termin, do którego połączenie ma być zgłoszone do właściwego rejestru.
2.
Do raportu bieżącego należy załączyć kopię decyzji o połączeniu.
3.
Po dokonaniu wpisu nowo powstałego podmiotu do właściwego rejestru należy dostarczyć kopię stosownego dokumentu wydanego przez sąd.
4.
Do banku prowadzącego działalność maklerską przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio.
1.
W przypadku wystąpienia zdarzenia, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 5, raport bieżący powinien zawierać co najmniej następujące informacje:
1)
wskazanie podstaw decyzji o zmianie formy prawnej,
2)
określenie trybu i warunków przekształcenia, ze wskazaniem:
a)
formy prawnej podmiotu po przekształceniu,
b)
daty bilansu, na którego podstawie przekształcenie podmiotu ma być dokonane,
c)
szacunkowej wartości kapitałów (funduszy) własnych podmiotu na dzień zakończenia jego przekształcenia,
d)
szacunkowej wartości kapitałów (funduszy) własnych przekształconego podmiotu i sposobu pokrycia wymaganych środków własnych,
3)
projekt umowy (statutu) przekształconego podmiotu.
2.
Do raportu bieżącego należy dołączyć kopię decyzji o zmianie formy prawnej podmiotu.
3.
Po dokonaniu wpisu przekształconego podmiotu do właściwego rejestru należy dostarczyć kopię stosownego dokumentu wydanego przez sąd.
4.
W przypadku podjęcia decyzji o zorganizowaniu prowadzonej dotychczas przez bank działalności maklerskiej w formie przedsiębiorstwa prowadzonego przez odrębną osobę prawną, przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio.
1.
W przypadku wystąpienia zdarzenia, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 6, raport bieżący powinien zawierać co najmniej następujące informacje:
1)
wskazanie podstaw i oznaczenie daty podjęcia decyzji o zmianie w kapitałach (funduszach) własnych zaliczanych do środków własnych podmiotu, a także w pozostałych kapitałach własnych, o których mowa w § 2 oraz w ust. 4 załącznika nr 1 do zarządzenia Przewodniczącego Komisji Papierów Wartościowych w sprawie określenia minimalnej wartości środków własnych oraz maksymalnej wysokości kredytów przeznaczonych na uruchomienie działalności maklerskiej,
2)
charakter zmiany oraz sumę, o jaką kapitały (fundusze) własne, o których mowa w pkt 1, mają być podwyższone lub obniżone,
3)
przewidywany sposób i termin wykonania decyzji o obniżeniu kapitałów (funduszy) własnych,
4)
w przypadku podwyższenia kapitałów (funduszy) własnych - przewidywany sposób i termin wykonania decyzji oraz koszty zgromadzenia kapitału.
2.
Do raportu bieżącego należy dołączyć kopię decyzji właściwego organu o zmianie w kapitałach (funduszach) własnych podmiotu.
3.
Po dokonaniu wpisu zmiany w kapitałach (funduszach) własnych podmiotu do właściwego rejestru należy dostarczyć kopię stosownego dokumentu wydanego przez sąd.
4.
Do banku przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.
1.
W przypadku wystąpienia zdarzenia, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 7, raport bieżący powinien zawierać co najmniej następujące informacje:
1)
wskazanie podstaw i oznaczenie daty podjęcia decyzji o emisji obligacji oraz przewidywany termin jej wykonania,
2)
wielkość emisji, ilość serii oraz cechy obligacji i przewidywany termin sprzedaży,
3)
wartość nominalną oraz cenę emisyjną obligacji,
4)
przewidywaną łączną wartość wpływów z emisji,
5)
termin, warunki wykupu i oprocentowania obligacji,
6)
przewidziane w warunkach emisji dodatkowe świadczenia, do których spełnienia zobowiązuje się podmiot,
7)
wielkość uzyskanych gwarancji (zabezpieczeń), nazwę (firmę) jednostki gwarantującej (zabezpieczającej) oraz sumę jej kapitałów (funduszy własnych) wykazaną w bilansie za ostatni rok obrotowy,
8)
cel emisji.
2.
Do raportu bieżącego należy załączyć kopię decyzji uprawnionego organu podmiotu o emisji obligacji.
3.
Po wygaśnięciu terminu sprzedaży emisji obligacji lub jej kolejnych serii należy w formie raportu bieżącego przesłać informacje o faktycznie zrealizowanych wpływach pieniężnych i faktycznej wielkości zobowiązań podmiotu z tytułu emisji obligacji oraz o uzyskanych gwarancjach (zabezpieczeniach).
4.
Do banku przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio, jeżeli wpływy z emisji obligacji mają być przeznaczone na finansowanie prowadzonej działalności maklerskiej.
1.
W przypadku wystąpienia zdarzenia, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 8, raport bieżący powinien zawierać co najmniej następujące informacje:
1)
nazwę (firmę) i siedzibę lub imię, nazwisko i adres udzielającego pożyczki,
2)
wysokość pożyczki, warunki i terminy jej spłaty wraz z oprocentowaniem,
3)
przytoczenie fragmentu umowy, który obejmuje nieodwołalne zobowiązanie wierzyciela wskazujące na prawidłowość zaliczenia pożyczki do pasywów podporządkowanych lub przyswojonych.
2.
Do banku przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio, jeżeli wpływy z tytułu pożyczki mają być przeznaczone na finansowanie prowadzonej działalności maklerskiej.
1.
W przypadku wystąpienia zdarzenia, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 9, raport bieżący powinien zawierać co najmniej następujące informacje:
1)
wskazanie, czy rezygnacja z badania sprawozdań finansowych podmiotu wynika z decyzji biegłego rewidenta, czy z decyzji tego podmiotu,
2)
wskazanie wszelkich wcześniejszych rezygnacji z wyrażenia opinii, opinii negatywnych lub opinii z zastrzeżeniami o prawidłowości i rzetelności sprawozdań finansowych podmiotu, wydanych przez zmienianego biegłego rewidenta,
3)
wskazanie organów zalecających i (lub) akceptujących zmianę biegłego rewidenta,
4)
opis wszelkich rozbieżności, jakie miały miejsce pomiędzy zarządem lub osobą zarządzającą przedsiębiorstwem podmiotu a zmienianym biegłym rewidentem, co do interpretacji i stosowania przepisów prawa lub postanowień statutu dotyczących przedmiotu badania, z zaznaczeniem sposobu ich rozstrzygnięcia,
5)
dane o nowo zatrudnionym biegłym rewidencie,
6)
datę zatrudnienia nowego biegłego rewidenta,
7)
wskazanie, czy oraz w jakim zakresie podmiot korzystał w przeszłości z usług nowo zatrudnionego biegłego rewidenta,
8)
wskazanie organu, który dokonał wyznaczenia nowego biegłego rewidenta.
2.
Do raportu bieżącego powinno być załączone pismo dotychczasowego biegłego rewidenta, sporządzone na prośbę podmiotu i adresowane do Komisji Papierów Wartościowych, w którym potwierdza lub nie potwierdza informacji podanych w raporcie bieżącym.
3.
Do banku przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio, jeżeli zmiana dotychczasowego lub zatrudnienie nowego biegłego rewidenta pozostaje w związku z prowadzoną działalnością maklerską.
1.
W przypadku wystąpienia zdarzenia, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 10, raport bieżący powinien zawierać co najmniej następujące informacje:
1)
nazwę i siedzibę banku lub jego oddziału, z którym została zawarta umowa rachunku bankowego lub umowa kredytowa,
2)
rodzaj rachunku bankowego otworzonego i prowadzonego przez bank, o którym mowa w pkt 1,
3)
zawarte w umowie z bankiem postanowienia ograniczające swobodę dysponowania środkami pieniężnymi na rachunku bankowym,
4)
w przypadku zawarcia umowy kredytowej - przeznaczenie, wysokość, termin spłaty kredytu wraz z oprocentowaniem oraz uprawnienia banku związane z wykorzystaniem udzielonego kredytu i zabezpieczeniem jego zwrotu.
2.
Do banku prowadzącego działalność maklerską przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio.
1.
W przypadku wystąpienia zdarzenia, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 11, raport bieżący powinien zawierać co najmniej następujące informacje:
1)
datę zawarcia umowy z emitentem o wykonywanie czynności członka giełdy - specjalisty dla danego papieru wartościowego oraz datę podjęcia tej działalności,
2)
datę zaprzestania wykonywania czynności członka giełdy - specjalisty dla danego papieru wartościowego,
3)
zwięzły opis przyczyn i przewidywanych skutków finansowych decyzji o rezygnacji z wykonywanych czynności członka giełdy - specjalisty dla danego papieru wartościowego.
2.
Do banku prowadzącego działalność maklerską przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio.
1.
W przypadku wystąpienia zdarzenia, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 12, raport bieżący powinien zawierać co najmniej następujące informacje:
1)
datę złożenia wniosku o uzyskanie statusu członka giełdy,
2)
datę uzyskania statusu członka giełdy,
3)
datę utraty statusu członka giełdy, wraz z opisem przyczyn oraz zamierzeń podmiotu dotyczących zawierania transakcji na giełdzie w przyszłości,
4)
datę zawarcia i czas trwania umowy o zawieranie transakcji na giełdzie za pośrednictwem podmiotu posiadającego status członka giełdy, wraz z podaniem jego nazwy (firmy) i siedziby,
5)
w przypadku rozwiązania umowy, o której mowa w pkt 4, przed terminem - datę jej wygaśnięcia, wraz z podaniem przyczyn rozwiązania umowy oraz zamierzeń podmiotu dotyczących zawierania transakcji na giełdzie w przyszłości.
2.
Do banku prowadzącego działalność maklerską przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio.
1.
W przypadku wystąpienia zdarzenia, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 13, raport bieżący powinien zawierać dane, o których mowa w załączniku nr 1 do niniejszego zarządzenia część A, sporządzone na dzień wystąpienia tego zdarzenia.
2.
Do raportu bieżącego należy dołączyć co najmniej następujące informacje:
1)
zwięzły opis przyczyn niedotrzymania wymaganego poziomu wskaźników,
2)
opis działań, jakie podmiot zamierza podjąć w celu przywrócenia stanów zgodnych z wymaganiami określonymi w innych przepisach.
3.
Do banku prowadzącego działalność maklerską przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.
 
1.
Podmiot jest zobowiązany do przekazywania Komisji Papierów Wartościowych półrocznego sprawozdania z funkcjonowania nadzoru wewnętrznego.
2.
Bank prowadzący działalność maklerską zobowiązany jest do przekazywania Komisji Papierów Wartościowych półrocznego sprawozdania z funkcjonowania nadzoru wewnętrznego dotyczącego wydzielonej organizacyjnie i finansowo wewnętrznej jednostki organizacyjnej banku, w ramach której prowadzona jest działalność maklerska.
3.
Sprawozdanie z funkcjonowania nadzoru wewnętrznego sporządzane jest za każde półrocze roku kalendarzowego.
4.
Jeżeli podmiot lub bank rozpoczął działalność maklerską w piątym lub szóstym albo jedenastym lub dwunastym miesiącu roku kalendarzowego, dane za ten miesiąc lub te dwa miesiące można połączyć z danymi wykazywanymi w sprawozdaniu z funkcjonowania nadzoru wewnętrznego za okres następny.
5.
Sprawozdanie z funkcjonowania nadzoru wewnętrznego powinno być sporządzone zgodnie z załącznikiem nr 2 do niniejszego zarządzenia.
 
1.
Podmiot jest zobowiązany do przekazywania Komisji Papierów Wartościowych sprawozdań miesięcznych, półrocznych, wstępnych rocznych sprawozdań finansowych oraz rocznych sprawozdań finansowych.
2.
Podmiot jest zobowiązany do przesyłania Komisji Papierów Wartościowych rocznych skonsolidowanych sprawozdań finansowych, jeżeli obowiązek ich sporządzania wynika z odrębnych przepisów.
3.
Bank prowadzący działalność maklerską jest zobowiązany do przekazywania Komisji Papierów Wartościowych sprawozdań miesięcznych, półrocznych, wstępnych rocznych sprawozdań finansowych oraz rocznych sprawozdań finansowych wydzielonej organizacyjnie i finansowo wewnętrznej jednostki organizacyjnej banku, w ramach której jest prowadzona działalność maklerska.
4.
Sprawozdania miesięczne, półroczne, wstępne roczne sprawozdania finansowe oraz roczne sprawozdania finansowe sporządzane są na podstawie ksiąg rachunkowych, ewidencji papierów wartościowych oraz innych zbiorów danych przechowywanych na trwałych nośnikach informacji.
5.
Jeżeli podmiot lub bank rozpoczął działalność maklerską w piątym lub szóstym miesiącu roku obrotowego, sporządzanie i przesyłanie sprawozdania półrocznego za pierwsze półrocze tego roku obrotowego nie jest obowiązkowe.
 
1.
Dane zawarte w sprawozdaniu miesięcznym powinny być przedstawione zgodnie z załącznikiem nr 1 do niniejszego zarządzenia.
2.
Sprawozdanie miesięczne sporządzane jest zgodnie z obowiązującymi zasadami rachunkowości, z zastosowaniem zasad wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego netto, określonych na dzień bilansowy.
3.
Sprawozdanie miesięczne sporządzane jest narastająco od początku roku obrotowego w sposób zapewniający porównywalność bieżących danych z danymi przedstawionymi dla okresu poprzedniego.
4.
W przypadku zmiany zastosowanych metod sporządzania danych wykazywanych w sprawozdaniu miesięcznym, należy sporządzić notę objaśniającą, która powinna przedstawiać informacje zapewniające porównywalność danych, o których mowa w ust. 3.
5.
W przypadku gdy wykazana w sprawozdaniu miesięcznym wysokość stopy bezpieczeństwa jest mniejsza od wielkości wskazanej w § 6a zarządzenia, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 8, do sprawozdania miesięcznego należy dołączyć:
1)
zwięzły opis przyczyn niedotrzymania wymaganej stopy bezpieczeństwa,
2)
opis działań, jakie podmiot podjął lub zamierza podjąć w celu przywrócenia stanu zgodnego z wymaganym.
6.
Do banku prowadzącego działalność maklerską przepisy ust. 5 stosuje się odpowiednio.
 
1.
Sprawozdanie półroczne obejmuje sprawozdanie finansowe za pierwsze półrocze roku obrotowego, składające się z bilansu, rachunku zysków i strat, sprawozdania z przepływu środków pieniężnych oraz informacji dodatkowej.
2.
Sprawozdanie półroczne sporządzane jest zgodnie z obowiązującymi zasadami rachunkowości, z zastosowaniem zasad wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego netto, określonych na dzień bilansowy.
3.
Sprawozdanie półroczne powinno być przygotowane w sposób zapewniający porównywalność danych bieżącego półrocza roku obrotowego z danymi przedstawionymi dla analogicznego okresu roku poprzedniego.
 
1.
Wstępne roczne sprawozdanie finansowe, składające się z bilansu, rachunku zysków i strat, sprawozdania z przepływu środków pieniężnych oraz informacji dodatkowej, powinno być sporządzone zgodnie z obowiązującymi zasadami rachunkowości.
2.
Wstępne roczne sprawozdanie finansowe powinno być przygotowane w sposób zapewniający porównywalność danych bieżącego roku obrotowego z danymi przedstawionymi dla roku poprzedniego.
 
1.
Do rocznego sprawozdania finansowego należy dołączyć opinię biegłego rewidenta o prawidłowości i rzetelności tego sprawozdania finansowego, raport z badania tego sprawozdania finansowego oraz sprawozdanie z działalności podmiotu w roku obrotowym.
2.
Bank prowadzący działalność maklerską spełnia obowiązek przesłania sprawozdania z działalności podmiotu, jeżeli do rocznego sprawozdania finansowego wydzielonej organizacyjnie i finansowo wewnętrznej jednostki organizacyjnej banku, w ramach której jest prowadzona działalność maklerska, oraz opinii i raportu, o których mowa w ust. 1, dołączona jest część sprawozdania z działalności banku w roku obrotowym, która dotyczy działalności maklerskiej.
3.
Roczne sprawozdanie finansowe powinno być przygotowane w sposób zapewniający porównywalność danych bieżącego roku obrotowego z danymi przedstawionymi dla roku poprzedniego.
 
1.
Do rocznego skonsolidowanego sprawozdania finansowego należy dołączyć sprawozdanie z działalności grupy kapitałowej, opinię biegłego rewidenta o prawidłowości i rzetelności skonsolidowanego sprawozdania finansowego oraz raport z badania skonsolidowanego sprawozdania finansowego.
2.
Roczne skonsolidowane sprawozdanie finansowe powinno być przygotowane w sposób zapewniający porównywalność danych bieżącego roku obrotowego z danymi przedstawionymi dla roku poprzedniego.
 
1.
Raport bieżący powinien zostać przekazany, z zastrzeżeniem ust. 2, w ciągu trzech dni roboczych od wystąpienia zdarzenia lub powzięcia przez podmiot informacji o nim.
2.
W przypadkach, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 2, 3 i 13, raport bieżący powinien zostać przekazany w ciągu 24 godzin od wystąpienia zdarzenia lub powzięcia przez podmiot informacji o nim.
3.
Sprawozdanie z funkcjonowania systemu nadzoru wewnętrznego powinno zostać przekazane w terminie sześciu tygodni od zakończenia każdego półrocza roku kalendarzowego.
4.
Sprawozdanie miesięczne powinno zostać przekazane nie później niż do 20 dnia następnego okresu sprawozdawczego.
5.
Sprawozdanie półroczne powinno zostać przekazane w terminie sześciu tygodni od zakończenia pierwszego półrocza roku obrotowego.
6.
Wstępne roczne sprawozdanie finansowe powinno zostać przekazane nie później niż w ciągu trzech miesięcy od dnia zakończenia roku obrotowego. W przypadku gdy w powyższym terminie podmiot sporządził kilka wersji wstępnego rocznego sprawozdania finansowego, do Komisji Papierów Wartościowych przekazywana jest wersja ostatnia.
7.
Do banku prowadzącego działalność maklerską przepisy ust. 1, 2 i 6 stosuje się odpowiednio.
8.
Roczne sprawozdanie finansowe wraz z dokumentami, o których mowa w § 18 ust. 1 i 2, powinno zostać przekazane niezwłocznie po zakończeniu badania sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta, nie później jednak niż 15 dni przed terminem zwyczajnego walnego zgromadzenia dokonującego zatwierdzenia sprawozdania finansowego podmiotu lub banku prowadzącego działalność maklerską. W przypadku gdy opinia o badanym sprawozdaniu jest opinią z zastrzeżeniem, opinią negatywną lub biegły rewident odstąpił od wydania opinii, sprawozdanie roczne należy przesłać bezzwłocznie po zakończeniu badania sprawozdania finansowego.
9.
Przesłanie rocznego sprawozdania finansowego wraz z dokumentami, o których mowa w § 18 ust. 1 i 2, w ciągu trzech miesięcy od dnia zakończenia roku obrotowego zwalnia z obowiązku przesyłania wstępnego rocznego sprawozdania finansowego.
10.
Do rocznego skonsolidowanego sprawozdania finansowego stosuje się odpowiednio przepis ust. 8.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

  11 SPRAWOZDANIE ....... (symbol) O STANIE KAPITAŁU NETTO, STOPIE ZABEZPIECZANIA,

POZIOMIE ZAANGAŻOWANIA ORAZ STOPIE BEZPIECZEŃSTWA

za okres sprawozdawczy od .......... do ...........

Pieczęć podmiotu sprawozdawczego

CZĘŚĆ  A

WyszczególnienieStan na ostatni dzień okresu sprawozdawczego
12
Dział I.

Kapitał netto (w. 02+12-14)

01
1. Kapitał (fundusz) własny (w. 03-04+05+06+07+08-09+10

-11)

02
1.1 Kapitał (fundusz) podstawowy03
1.2 Należne, lecz nie wniesione wkłady na poczet kapitału

podstawowego

04
1.3 Kapitał (fundusz) zapasowy05
1.4 Kapitał (fundusz) rezerwowy z aktualizacji wyceny06
1.5 Pozostałe kapitały (fundusze) rezerwowe07
1.6 Nie podzielony zysk z lat ubiegłych08
1.7 Nie pokryta strata z lat ubiegłych09
1.8 Zysk netto (z bieżącej działalności)10
1.9 Strata netto (z bieżącej działalności)11
2. Pasywa zwiększające kapitał (fundusz) własny (w. 13)12
2.1 Zobowiązania podporządkowane13
3. Aktywa zmniejszające kapitał (fundusz) własny (w.

15+16+24)

14
3.1 Udzielone pożyczki, gwarancje, poręczenia, kaucje i

zabezpieczenia

15
3.2 Aktywa o niskiej płynności (w. 17+20+21+22+23)16
3.2.1 Środki trwałe netto (w. 18+19)17
3.2.1.1 Środki trwałe netto (waga 1)18
3.2.1.2 Środki trwałe netto (waga 0.4)19
3.2.2 Wartości niematerialne i prawne netto20
3.2.3 Rozliczenia międzyokresowe czynne21
3.2.4 Należności przeterminowane, sporne lub dochodzone na

drodze sądowej, nie objęte rezerwami

22
3.2.5 Weksle23
3.3 Wartości instrumentów finansowych będących własnością

podmiotu, przemnożone przez odpowiadające im wagi (w.

25+28+29+30+33+36+37+38+41+44+45+46+47+48)

24
3.3.1 Akcje notowane na giełdzie (w. 26+27)25
3.3.1.1 Akcje notowane na giełdzie nabyte w ramach

wykonywania funkcji usługowych (waga 0.4)

26
3.3.1.2 Pozostałe akcje notowane na giełdzie (waga 1.0)27
3.3.2 Świadectwa udziałowe notowane na giełdzie, nabyte w

ramach wykonywania funkcji usługowych (waga 0.4)

28
3.3.3 Akcje i obligacje nabyte w ramach gwarantowania

emisji publicznych (waga 0.5)

29
3.3.4 Obligacje notowane na giełdzie, zabezpieczone

całkowicie, wyemitowane przez podmioty inne niż

Skarb Państwa i Narodowy Bank Polski (w. 31+32)

30
3.3.4.1 Obligacje notowane na giełdzie, zabezpieczone

całkowicie, wyemitowane przez podmioty inne niż

Skarb Państwa i Narodowy Bank Polski, nabyte w

ramach wykonywania funkcji usługowych (waga 0.2)

31
3.3.4.2 Pozostałe obligacje notowane na giełdzie,

zabezpieczone całkowicie, wyemitowane przez

podmioty inne niż Skarb Państwa i Narodowy Bank

Polski (waga 1.0)

32
3.3.5 Obligacje notowane na giełdzie, zabezpieczone

częściowo albo nie zabezpieczone, wyemitowane przez

podmioty inne niż Skarb Państwa i Narodowy Bank

Polski (w. 34+35)

33
3.3.5.1 Obligacje notowane na giełdzie, zabezpieczone

częściowo albo nie zabezpieczone, wyemitowane

przez podmioty inne niż Skarb Państwa i Narodowy

Bank Polski, nabyte w ramach wykonywania funkcji

usługowych (waga 0.4)

34
3.3.5.2 Pozostałe obligacje notowane na giełdzie,

zabezpieczone częściowo albo nie zabezpieczone,

wyemitowane przez podmioty inne niż Skarb Państwa

i Narodowy Bank Polski (waga 1.0)

35
3.3.6 Dłużne papiery wartościowe wyemitowane przez Skarb

Państwa (waga 0.1)

36
3.3.7 Dłużne papiery wartościowe wyemitowane przez

Narodowy Bank Polski (waga 0.1)

37
3.3.8 Akcje notowane we wtórnym regulowanym pozagiełdowym

obrocie publicznym (w. 39+40)

38
3.3.8.1 Akcje notowane we wtórnym regulowanym

pozagiełdowym obrocie publicznym nabyte w ramach

wykonywania funkcji usługowych (waga 0.6)

39
3.3.8.2 Pozostałe akcje notowane we wtórnym regulowanym

pozagiełdowym obrocie publicznym (waga 1.0)

40
3.3.9 Obligacje notowane we wtórnym regulowanym

pozagiełdowym obrocie publicznym (w. 42+43)

41
3.3.9.1 Obligacje notowane we wtórnym regulowanym

pozagiełdowym obrocie publicznym, nabyte w ramach

pełnienia funkcji usługowych (waga 0.5)

42
3.3.9.2 Pozostałe obligacje notowane we wtórnym

regulowanym pozagiełdowym obrocie publicznym (waga

1.0)

43
3.3.10 Świadectwa udziałowe notowane we wtórnym

pozagiełdowym obrocie publicznym, nabyte w ramach

pełnienia funkcji usługowych (waga 0.6)

44
3.3.11 Pozostałe świadectwa udziałowe (waga 1.0)45
3.3.12 Inne akcje (waga 1.0)46
3.3.13 Inne obligacje (waga 1.0)47
3.3.14 Inne instrumenty finansowe (waga 1.0)48
4. Odchylenia od minimalnego kapitały netto (w. 0.1 -

minimalna kwota kapitału netto)

49
Dział II

Stopa zabezpieczenia (w. 01/w. 51x100%)

50
1. Zobowiązania łączne (w. 52-53+58)51
1.1 Zobowiązania ogółem52
1.2 Pozycje zmniejszające zobowiązania (w. 54+55+56+57)53
1.2.1 Pożyczki zabezpieczone54
1.2.2 Zobowiązania wobec akcjonariuszy (udziałowców)

powstałe w wyniku objęcia i opłacenia przez nich

akcji (udziałów)

55
1.2.3 Zobowiązania podporządkowane56
1.2.4 Korekta poziomu zobowiązań57
1.3 Pozycje powiększające zobowiązania (w. 59)58
1.3.1 Wartość papierów wartościowych zdeponowanych na

rachunkach zabezpieczających

59
2. Minimalny poziom stopy zabezpieczenia (w %)60
3. Odchylenie od minimalnej stopy zabezpieczenia

(w. 50-60)

61
4. Wymagany poziom kapitału netto z rachunku stopy

zabezpieczenia (w. 60/100% w. 51)

62
Dział III

Bieżący poziom zaangażowania (w. 64+67)

63
1. Instrumenty finansowe klientów (w. 65+66)64
1.1 Instrumenty finansowe klientów zdeponowane na

rachunkach papierów wartościowych klientów

65
1.2 Pozostałe instrumenty finansowe klientów66
2. Środki pieniężne klientów (w. 68+69)67
2.1 Środki pieniężne klientów przechowywane na rachunkach

pieniężnych klientów

68
2.2 Pozostałe środki pieniężne klientów69
3. Współczynnik zaangażowania70
4. Maksymalny poziom zaangażowania (w. 01 x w. 70)71
5. Odchylenie od maksymalnego poziomu zaangażowania

(w. 71-63)

72
6. Wymagany poziom kapitału netto z rachunku poziomu

zaangażowania (w. 63/w. 70)

73

CZĘŚĆ  B

12
Dział VI

Stopa bezpieczeństwa (w. 02/(w. 9+11)

74
Dział V

Liczba prowadzonych rachunków papierów wartościowych klientów

75
Dział VI

Zobowiązania ogółem (w. 77+86+94+95+96+97+98+99+100)

76
1. Zobowiązania wobec klientów (w. 78+80+81+82+83+84+85)77
1.1 Zobowiązania z tytułu środków pieniężnych

zdeponowanych na rachunkach pieniężnych klientów

w tym:

78
1.1.1 Na poczet nabycia praw z papierów wartościowych w

pierwszej ofercie publicznej lub publicznym obrocie

pierwotnym

79
1.2 Pozostałe zobowiązania z tytułu dokonanych przez

klientów wpłat na poczet nabycia praw z papierów

wartościowych w pierwszej ofercie publicznej lub

publicznym obrocie pierwotnym

80
1.3 Zobowiązania wobec klientów z tytułu prawidłowo

zrealizowanych transakcji sprzedaży praw z papierów

wartościowych

81
1.4 Zobowiązania wobec klientów z tytułu należnych

dochodów z papierów wartościowych

82
1.5 Zobowiązania wobec klientów z tytułu błędnie

zrealizowanych transakcji kupna lub sprzedaży praw z

papierów wartościowych lub rozliczenia dochodów z nich

należnych

83
1.6 Zobowiązania wobec klientów zaliczone do roszczeń

spornych

84
1.7 Pozostałe zobowiązania wobec klientów85
2. Zobowiązania wobec innych biur i domów maklerskich (w.

87+89+90+91+92+93)

86
2.1 Zobowiązania z tytułu nabycia praw z papierów

wartościowych we własnym imieniu, lecz na rachunek

dającego zlecenie

w tym:

87
2.1.1 Z tytułu transakcji z odroczoną płatnością88
2.2 Zobowiązania z tytułu nabycia praw z papierów

wartościowych we własnym imieniu i na własny rachunek

w ramach pełnienia funkcji specjalisty

89
2.3 Zobowiązania z tytułu nabycia praw z papierów

wartościowych we własnym imieniu i na własny rachunek

w ramach organizowania obrotu przy jednoczesnym

wystawieniu ceny kupna i ceny sprzedaży tego samego

papieru wartościowego

90
2.4 Zobowiązania z tytułu nabycia pozostałych praw z

papierów wartościowych we własnym imieniu i na własny

rachunek

91
2.5 Zobowiązania z tytułu afiliacji

w tym:

- wobec podmiotu afiliowanego

- wobec podmiotu afiliującego

92
2.6 Pozostałe zobowiązania wobec domów i biur maklerskich93
3. Zobowiązania wobec giełd papierów wartościowych94
4. Zobowiązania wobec Krajowego Depozytu Papierów

Wartościowych

95
5. Zobowiązania wobec emitentów papierów wartościowych lub

wprowadzających

96
6. Zobowiązania wobec banku rozliczeniowego97
7. Zobowiązania podporządkowane98
8. Zobowiązania wobec macierzystego banku99
9. Inne zobowiązania (w. 101+102+103+104)100
9.1 Pożyczki101
9.2 Kredyty bankowe102
9.3 Wyemitowane dłużne papiery wartościowe103
9.4 Pozostałe zobowiązania104
Dział VII

Nabywanie lub sprzedaż instrumentów finansowych we własnym imieniu i na własny rachunek

105
1. Przychody z operacyjnych i handlowych papierów

wartościowych

w tym:

106
1.1 Przychody ze sprzedaży netto107
2. Koszty z tytułu operacyjnych i handlowych papierów

wartościowych

w tym:

108
2.1 Koszty nabycia sprzedanych papierów wartościowych109
2.2 Korekty aktualizujące wartość110
3. Wynik z operacji operacyjnymi i handlowymi papierami

wartościowymi (w. 106-108)

111
4. Przychody z lokacyjnych papierów wartościowych i

udziałów oraz jednostek uczestnictwa funduszy

powierniczych

w tym:

112
4.1 Przychody ze sprzedaży lub umorzenia netto113
4.2 Korekty aktualizujące wartość114
5. Koszty z tytułu lokacyjnych papierów wartościowych i

udziałów oraz jednostek uczestnictwa funduszy

powierniczych

w tym:

115
5.1 Koszt nabycia sprzedanych papierów wartościowych i

udziałów oraz umorzonych jednostek uczestnictwa

funduszy powierniczych

116
5.2 Korekty aktualizujące wartość117
6. Wynik z operacji lokacyjnymi papierami wartościowymi

i udziałami oraz jednostkami uczestnictwa funduszy

powierniczych (w. 112-115)

118
7. Wartość operacyjnych papierów wartościowych119
8. Wartość handlowych papierów wartościowych120
9. Wartość lokacyjnych papierów wartościowych, udziałów

oraz jednostek uczestnictwa funduszy powierniczych

121
Dział VIII

Wynik finansowy netto (w. 123-124+125-126-127)

122
1. Przychody netto ogółem123
2. Koszty ogółem124
3. Zyski nadzwyczajne125
4. Straty nadzwyczajne126
5. Podatek dochodowy127
Dział IX

Relacja środków własnych i wybranych zobowiązań powiększonych o wielkość udzielonych gwarancji i poręczeń (w. 129/(w. 130+131)

128
1. Środki własne na prowadzenie przedsiębiorstwa

maklerskiego

129
2. Wybrane zobowiązania (w. 101+102+103)130
3. Udzielone gwarancje i poręczenia131
Dział X

Liczba punktów obsługi klientów

132
Miejsce i data sporządzenia sprawozdania ......................

Sprawozdanie sporządził: (imię i nazwisko) ....................

(stanowisko) .........................

(podpis) .............................

(data) ...............................

Sprawozdanie akceptował: (imię i nazwisko) ....................

(stanowisko) .........................

(podpis) .............................

(data) ...............................

INSTRUKCJA

dotycząca sprawozdania o stanie kapitału netto, stopie zabezpieczenia, poziomie zaangażowania oraz stopie bezpieczeństwa

1. Ilekroć w instrukcji jest mowa o:

1) ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 22 marca 1991 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi i funduszach powierniczych (Dz. U. z 1994 r. Nr 58, poz. 239, Nr 71, poz. 313 i Nr 121, poz. 591, z 1996 r. Nr 45, poz. 199, Nr 75, poz. 357, Nr 106, poz. 496 i Nr 149, poz. 703 oraz z 1997 r. Nr 30, poz. 164);

2) zarządzeniu o środkach własnych - rozumie się przez to zarządzenie Przewodniczącego Komisji Papierów Wartościowych z dnia 17 marca 1994 r. w sprawie określenia minimalnej wartości środków własnych oraz maksymalnej wysokości kredytów przeznaczonych na uruchomienie działalności maklerskiej (Monitor Polski Nr 21, poz. 169 i Nr 49, poz. 408 oraz z 1997 r. Nr 5, poz. 40);

3) okresie sprawozdawczym - rozumie się przez to miesiąc roku obrotowego lub okres od pierwszego dnia miesiąca do dnia wystąpienia zdarzenia, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 13 zarządzenia;

4) podmiocie sprawozdawczym - rozumie się przez to podmiot prowadzący przedsiębiorstwo maklerskie, o którym mowa w art. 18 § 1 ustawy, zwany dalej "domem maklerskim", a także bank prowadzący działalność maklerską w zakresie dotyczącym wydzielonej organizacyjnie i finansowo wewnętrznej jednostki organizacyjnej banku, w ramach której jest prowadzona działalność maklerska, zwanej dalej "biurem maklerskim";

5) zarządzeniu o szczególnych zasadach rachunkowości domów maklerskich - rozumie się przez to zarządzenie Przewodniczącego Komisji Papierów Wartościowych z dnia 21 grudnia 1995 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości, w tym również określenia wzorów sprawozdań finansowych, podmiotów prowadzących przedsiębiorstwo maklerskie (Monitor Polski z 1996 r. Nr 4, poz. 39);

6) zarządzeniu o szczególnych zasadach rachunkowości biur maklerskich - rozumie się przez to zarządzenie Przewodniczącego Komisji Papierów Wartościowych z dnia 21 grudnia 1995 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości, w tym również określenia wzorów sprawozdań finansowych, wydzielonych w ramach banku organizacyjnie i finansowo wewnętrznych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność maklerską (Monitor Polski z 1996 r. Nr 4, poz. 40);

7) instrumentach finansowych nabytych w ramach wykonywania funkcji usługowych - rozumie się przez to instrumenty finansowe nabyte w ramach wykonywania funkcji specjalisty na podstawie umowy zawartej w emitentem oraz instrumenty finansowe nabyte w ramach organizowania obrotu przy jednoczesnym wystawieniu ceny kupna i ceny sprzedaży tego samego instrumentu finansowego.

CZĘŚĆ  A

Dział  I.

Kapitał netto

2. Przez kapitał netto rozumie się kapitał netto określony zgodnie z ust. 2 załącznika nr 1 do zarządzenia o środkach własnych. Wyliczona w wierszu 01 kwota stanowi sumę pozycji wykazanych w wierszach 02 i 12, pomniejszoną o kwotę wykazaną w wierszu 14.

3. W wierszu 02 należy podać wielkość kapitału (funduszu) własnego, stanowiącego sumę wielkości zawartych w wierszach 03, 05, 06, 07, 08, 10, pomniejszoną o pozycje zawarte w wierszach 04, 09 oraz 11.

4. W wierszu 03 należy podać, odpowiednio dla osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, o których mowa w art. 18 § 1 ustawy: kapitał akcyjny spółki akcyjnej w wysokości określonej w statucie i wpisanej w rejestrze handlowym; kapitał zakładowy spółki z o.o. w wysokości określonej w umowie spółki i wpisanej w rejestrze handlowym; sumę wkładów wspólników spółki komandytowej w wysokości określonej w umowie spółki i wpisanej w rejestrze handlowym; wskazaną w umowie spółki: sumę wkładów wspólników spółki cywilnej lub jawnej; w wysokość kapitału (funduszu) na działalność maklerską wydzielonego z funduszy własnych podstawowych banku, a w odniesieniu do innych podmiotów - środków wydzielonych dla prowadzenia przedsiębiorstwa maklerskiego.

5. W wierszu 04 należy podać należne wpłaty na poczet akcji objętych, lecz nie w pełni opłaconych (po zarejestrowaniu podwyższenia kapitału akcyjnego). W pozycji tej nie wykazuje się należności z tytułu odsetek za zwłokę lub odszkodowania umownego od akcjonariuszy będących w zwłoce.

6. W wierszu 05 należy podać wysokość kapitału (funduszu) zapasowego podmiotu; podmioty sprawozdawcze nie tworzące kapitału zapasowego oraz biura maklerskie nie wypełniają tej pozycji.

7. W wierszu 06 należy podać wielkość kapitału (funduszu) z aktualizacji wyceny.

8. W wierszu 07 należy podać wysokość pozostałych kapitałów (funduszy) rezerwowych tworzonych z mocy prawa lub statutu.

9. W wierszu 09 należy podać nie pokrytą stratę z lat ubiegłych. Pozycja ta nie może być kompensowana z wniesionymi celem jej pokrycia dopłatami, kapitałem, nie podzielonym zyskiem z lat ubiegłych lub zyskiem netto (z bieżącej działalności).

10. W wierszu 10 należy podać zysk netto (z bieżącej działalności), tj. zysk brutto pomniejszony o podatek dochodowy za okres od początku roku obrotowego do ostatniego dnia okresu sprawozdawczego, uwzględniając m.in. zapisy ust. 22 instrukcji. Jeżeli raport sporządza się na skutek wystąpienia zdarzenia, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 13 zarządzenia, należy podać kwotę zysku netto, ustaloną na ostatni dzień poprzedniego miesiąca.

11. W wierszu 11 należy podać stratę netto (z bieżącej działalności), tj. stratę po naliczeniu podatku dochodowego za okres od początku roku obrotowego do ostatniego dnia okresu sprawozdawczego, uwzględniając m.in. zapisy ust. 22 instrukcji. Jeżeli raport sporządza się na skutek wystąpienia zdarzenia, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 13 zarządzenia, należy podać kwotę straty netto, ustaloną na ostatni dzień poprzedniego miesiąca.

12. Przez pasywa powiększające kapitał (fundusz) własny wykazywane w wierszu 12 rozumie się pozycję podaną w wierszu 13.

13. W wierszu 13 należy podać wielkość zobowiązań podporządkowanych, w części zakwalifikowanej do pozycji powiększającej kapitał (fundusz) własny na zasadach, o których mowa w ust. 2 oraz ust. 3 załączniku nr 1 do zarządzenia o środkach własnych. W rachunku kapitału netto uwzględnia się zobowiązania podporządkowane ujęte według ich wartości nominalnej. Wielkość zobowiązań podporządkowanych powstałych w wyniku zaciągnięcia pożyczki w walutach obcych ustala się z uwzględnieniem zasad określonych w art. 30 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. Nr 121, poz. 591 oraz z 1997 r. Nr 32, poz. 183 i Nr 43, poz. 272).

14. Przez aktywa zmniejszające kapitał (fundusz) własny, wyliczane w wierszu 14, rozumie się wykazywane w wierszach od 15 do 24 pozycje wymienione w ust. 2 załącznika nr 1 do zarządzenia o środkach własnych.

15. W wierszu 15 należy podać sumę wielkości udzielonych pożyczek, gwarancji, poręczeń, kaucji i zabezpieczeń.

16. Przez aktywa o niskiej płynności, wyliczane w wierszu 16, rozumie się pozycje wykazywane w wierszach od 17 do 23 zgodnie z ust. 6 załącznika nr 1 do zarządzenia o środkach własnych.

17. W wierszu 17 należy wyliczyć sumę pozycji wykazywanych w wierszach 18 i 19. Podawana wartość netto środków trwałych nie obejmuje środków trwałych, o których mowa w ust. 7 pkt 1 załącznika nr 1 do zarządzenia o środkach własnych. W wierszu 19 wykazywana jest wartość netto zespołów komputerowych zaliczonych do środków trwałych, po jej przemnożeniu przez wagę 0.4, o której mowa w ust. 7 pkt 2 załącznika nr 1 do zarządzenia o środkach własnych. Jeżeli raport sporządza się na skutek wystąpienia zdarzenia, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 13 zarządzenia, należy podać stany ustalone na ostatni dzień poprzedniego miesiąca.

18. W pozycji wykazanej w wierszu 20, jeżeli raport sporządza się na skutek wystąpienia zdarzenia, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 13 zarządzenia, należy podać stany ustalone na ostatni dzień poprzedniego miesiąca.

19. W wierszu 21 należy podać stan rozliczeń międzyokresowych czynnych.

20. W wierszu 22 należy podać nie objęte rezerwami należności przeterminowane, sporne lub dochodzone na drodze sądowej.

21. W wierszu 23 należy podać wartość weksli, o których mowa w ust. 6 lit. e) załącznika nr 1 do zarządzenia o środkach własnych.

22. W wierszu 24 należy wyliczyć sumę pozycji wykazanych w wierszach od 25 do 48, o których mowa w ust. 2 i 8 załącznika nr 1 do zarządzenia o środkach własnych. Stosuje się przy tym następujące zasady:

1) instrumenty finansowe będące własnością podmiotu sprawozdawczego wycenia się na ostatni dzień miesiąca, za który sporządzone jest sprawozdanie, według zasad określonych w § 5 i § 6 zarządzenia o szczególnych zasadach rachunkowości domów maklerskich lub odpowiednio w § 6 i § 7 zarządzenia o szczególnych zasadach rachunkowości biur maklerskich. Jeżeli raport sporządza się na skutek wystąpienia zdarzenia, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 13 zarządzenia, zasad wyceny na dzień bilansowy nie stosuje się, ustalając wartość instrumentów finansowych na podstawie zapisów w księgach rachunkowych, z odpowiednim uwzględnieniem wyceny dokonanej na ostatni dzień poprzedniego miesiąca. Według stanów na dni, w których dokonywana jest wycena instrumentów finansowych będących własnością podmiotu sprawozdawczego, dokonywana jest także korekta (uaktualnienie) wartości instrumentów finansowych uwzględniana odpowiednio w ustalaniu wyniku finansowego netto (z bieżącej działalności);

2) ilość instrumentów finansowych ustala się na podstawie prowadzonej ewidencji ilościowej lub ilościowo-wartościowej według stanu na koniec dnia, na który sporządzane jest sprawozdanie, po uwzględnieniu stanu papierów wartościowych do dostarczenia i otrzymania;

3) w poszczególnych grupach instrumentów finansowych wymienionych w wierszach od 25 do 48 wartości tych instrumentów mnożone są przez odpowiadające im wagi na zasadach określonych w ust. 8 załącznika nr 1 do zarządzenia o środkach własnych;

4) w wierszu 48 należy podać wartość wszystkich nie ujętych w wierszach od 25 do 47 instrumentów finansowych, w tym także nabytych udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, lub środków wniesionych do innych spółek jako wpłaty wspólników.

23. W wierszu 49 należy wyliczyć odchylenie od minimalnego poziomu kapitału netto, przez które rozumie się różnicę między bieżącą wysokością kapitału netto wykazaną w wierszu 01 raportu i minimalną kwotą kapitału netto, o której mowa w § 4 ust. 3 zarządzenia o środkach własnych. Odchylenie ujemne, tj. niedobór bieżącego kapitału netto, podaje się w nawiasach.

Dział  II.

Stopa zabezpieczenia

24. W wierszu 50 należy podać wyrażoną w procentach stopę zabezpieczenia, o której mowa w § 4 zarządzenia o środkach własnych, wyliczoną jako iloraz wartości bieżącego kapitału netto wykazanego w wierszu 01 i zobowiązań łącznych wykazanych w wierszu 51.

25. W wierszu 51 wylicza się zobowiązania łączne, o których mowa w ust. 4 pkt 1 załącznika nr 1 do zarządzenia o środkach własnych, jako różnicę pozycji wykazanych w wierszach 52 i 53, powiększoną o wielkość pozycji zawartej w wierszu 58.

26. W wierszu 52 należy podać wartość zobowiązań ogółem. W zobowiązaniach ogółem należy ująć zobowiązanie z tytułu transakcji kupna zawartych na giełdzie oraz w regulowanym pozagiełdowym wtórnym publicznym obrocie papierami wartościowymi w pełnej wysokości (nie mogą być one rekompensowane z należnościami z tytułu zawartych transakcji sprzedaży).

27. W wierszu 53 wylicza się łączną wartość pozycji zmniejszających zobowiązania ogółem, o których mowa w ust. 4 załącznika nr 1 do zarządzenia o środkach własnych, wykazanych w wierszach 54, 55, 56 i 57.

28. W wierszu 54 należy podać zobowiązania z tytułu pożyczek zabezpieczonych, o których mowa w ust. 4 pkt 3 załącznika nr 1 do zarządzenia o środkach własnych.

29. W wierszu 55 należy podać zobowiązania wobec akcjonariuszy (udziałowców) powstałe w wyniku objęcia i opłacenia przez nich akcji (udziałów). Pozycję tę wykazuje się do momentu rejestracji podwyższenia kapitału.

30. W wierszu 56 wykazuje się kwotę zobowiązań podporządkowanych, w części zakwalifikowanej do pozycji pomniejszającej zobowiązania ogółem, na zasadach, o których mowa w ust. 3 oraz ust. 4 pkt 1 załącznika nr 1 do zarządzenia o środkach własnych. W rachunku zobowiązań łącznych uwzględnia się zobowiązania podporządkowane ujęte według ich wartości nominalnej. Wielkość zobowiązań podporządkowanych powstałych w wyniku zaciągnięcia pożyczki w walutach obcych ustala się z uwzględnieniem zasad określonych w art. 30 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.

31. W wierszu 57 wylicza się kwotę korygującą wysokość zobowiązań łącznych, o której mowa w ust. 4 pkt 4 załącznika nr 1 do zarządzenia o środkach własnych. Podmioty sprawozdawcze zawierające transakcje na giełdzie lub w regulowanym pozagiełdowym wtórnym publicznym obrocie papierami wartościowymi za pośrednictwem innych domów lub biur maklerskich mogą w tej pozycji wykazać kwotę korygującą w wielkości zmniejszającej ich zobowiązania z tytułu zawartych transakcji kupna do wysokości należności z tytułu zawartych transakcji sprzedaży w ramach transakcji zawartych za pośrednictwem tego samego podmiotu.

32. W wierszu 58 podaje się wielkość pozycji zwiększających zobowiązania, według stanu określonego w wierszu 59.

33. W wierszu 59 podaje się wartość papierów wartościowych zdeponowanych na rachunkach zabezpieczających, o których mowa w § 5 ust. 5 zarządzenia Przewodniczącego Komisji Papierów Wartościowych z dnia 7 lipca 1995 r. w sprawie szczegółowego sposobu przeprowadzania przez przedsiębiorstwo maklerskie transakcji i rozliczeń, zasad prowadzenia ewidencji tych transakcji oraz trybu postępowania w przypadku zabezpieczenia wierzytelności na papierach wartościowych dopuszczonych do publicznego obrotu (Monitor Polski Nr 35, poz. 420), wycenionych według zasad przyjętych dla wyceny papierów wartościowych klientów określonych w zarządzeniu o szczególnych zasadach rachunkowości domów maklerskich lub odpowiednio w zarządzeniu o szczególnych zasadach rachunkowości biur maklerskich.

34. W wierszu 60 należy podać obowiązującą podmiot sprawozdawczy w danym okresie sprawozdawczym minimalną stopę zabezpieczenia, o której mowa w § 4 ust. 1 i 2 zarządzenia o środkach własnych.

35. W wierszu 61 wylicza się odchylenie od minimalnej stopy zabezpieczenia, przez które rozumie się różnicę między bieżącą stopą zabezpieczenia wykazaną w wierszu 50 i minimalnym poziomem stopy zabezpieczenia wykazanym w wierszu 60. Odchylenie ujemne (niedotrzymanie) należy podać w nawiasach.

36. W wierszu 62 wylicza się wymagany poziom kapitału netto z rachunku stopy zabezpieczenia, dzieląc wielkość wykazaną w wierszu 60 przez 100% i mnożąc otrzymany iloraz przez wielkość zobowiązań łącznych wykazanych w wierszu 51.

Dział  III.

Bieżący poziom zaangażowania

37. W wierszu 63 należy podać bieżący poziom zaangażowania, o którym mowa w § 5 ust. 2 zarządzenia o środkach własnych, wyliczony jako suma pozycji wykazanych w wierszach 64 i 67.

38. W wierszu 64 należy podać sumę wartości instrumentów finansowych klientów wykazanych w wierszach 65 i 66. Instrumenty finansowe klientów wycenia się według zasad określonych w § 8, § 9 i § 10 zarządzenia o szczególnych zasadach rachunkowości domów maklerskich lub odpowiednio w § 9, § 10, i § 11 zarządzenia o szczególnych zasadach rachunkowości biur maklerskich.

39. W wierszu 65 należy podać wartość instrumentów finansowych klientów zdeponowanych na rachunkach papierów wartościowych klientów. Ilości i-tego instrumentu finansowego klientów ustala się na podstawie ewidencji instrumentów finansowych według stanu na koniec dnia, na który sporządzane jest sprawozdanie, po uwzględnieniu stanu instrumentów do dostarczenia i otrzymania.

40. W wierszu 66 należy podać wartość instrumentów finansowych klientów przechowywanych w formie dokumentu.

41. W wierszu 67 należy podać sumę środków pieniężnych klientów wykazanych w wierszach 68 i 69.

42. W wierszu 68 należy podać sumę środków pieniężnych klientów przechowywanych na rachunkach pieniężnych klientów.

43. W wierszu 69 należy podać sumę pozostałych środków pieniężnych klientów przechowywanych przez dom (biuro maklerskie).

44. W wierszu 70 należy podać współczynnik zaangażowania, o którym mowa w § 5 ust. 1 zarządzenia o środkach własnych.

45. W wierszu 71 należy podać wyliczenie maksymalnego poziomu zaangażowania, będącego iloczynem bieżącego kapitału netto wykazanego w wierszu 01 i współczynnika zaangażowania wykazanego w wierszu 70.

46. W wierszu 72 wylicza się odchylenie od maksymalnego poziomu zaangażowania, rozumiane jako różnica między maksymalnym poziomem zaangażowania wykazanym w wierszu 71 i bieżącym poziomem zaangażowania wykazanym w wierszu 63. Odchylenie ujemne, tj. przekroczenie maksymalnego poziomu zaangażowania, należy podać w nawiasach.

47. W wierszu 73 należy wyliczyć wymagany poziom kapitału netto z rachunku poziomu zaangażowania. Przez wymagany poziom kapitału netto rozumie się iloraz bieżącego poziomu zaangażowania wykazanego w wierszu 63 i współczynnika zaangażowania wykazanego w wierszu 70.

CZĘŚĆ  B

Dział  IV.

Stopa bezpieczeństwa

48. W wierszu 74 należy wyliczyć wielkość stopy bezpieczeństwa według zasad określonych w § 6a zarządzenia o środkach własnych. Wielkość tego współczynnika ustalają wyłącznie podmioty wykazujące, według stanu na dzień jego ustalenia, nie pokrytą stratę z lat ubiegłych albo stratę netto (z bieżącej działalności), albo obydwie te wielkości jednocześnie. Pozostałe podmioty nie ustalają wysokości stopy bezpieczeństwa. Stopa bezpieczeństwa stanowi iloraz kapitału (funduszu) własnego wykazanego w wierszu 02 i sumy nie pokrytej straty z lat ubiegłych wykazanej w wierszu 9 oraz straty netto (z bieżącej działalności) wykazanej w wierszu 11.

Dział  V.

Liczba prowadzonych rachunków papierów wartościowych klientów

49. W wierszu 75 należy podać liczbę prowadzonych rachunków papierów wartościowych klientów, ustaloną na koniec ostatniego dnia okresu sprawozdawczego.

Dział  VI.

Zobowiązania ogółem

50. W wierszu 76 należy podać wartość zobowiązań ogółem będących sumą pozycji wykazanych w wierszach 77, 86, 94, 95, 96, 97, 98, 99 i 100.

51. W wierszu 77 należy wyliczyć wielkość zobowiązań wobec klientów dla pozycji wykazanych w wierszach od 78 do 85.

52. W wierszu 86 należy wyliczyć wielkość zobowiązań wobec innych biur i domów maklerskich dla pozycji wykazanych w wierszach od 87 do 93.

53. W wierszach od 94 do 97 należy podać stany zobowiązań ustalone dla wykazywanych pozycji.

54. W wierszu 95 w zobowiązaniach wobec Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych należy ująć m.in. wielkość zobowiązań z tytułu wpłat na poczet funduszu odpowiedzialności cywilnej, o którym mowa w art. 71e ustawy.

55. W wierszu 98 należy podać pełną wielkość zobowiązań podporządkowanych.

56. Przez zobowiązania wobec macierzystego banku wykazywane w wierszu 99 rozumie się zobowiązania biura maklerskiego wobec macierzystego banku. Pozycja ta nie występuje w innych podmiotach sprawozdawczych.

57. W wierszach do 101 do 104 należy podać wielkości zobowiązań ustalone dla wykazywanych pozycji.

Dział  VII.

Nabywanie lub sprzedaż instrumentów finansowych we własnym imieniu i na własny rachunek

58. W wierszach od 106 do 118 należy podać wielkości ustalone dla wymienionych pozycji według zasad i wzorów określonych w zarządzeniach o szczególnych zasadach rachunkowości domów i biur maklerskich.

59. W wierszu 106 wykazuje się wszystkie przychody z operacyjnych i handlowych papierów wartościowych łącznie z dywidendami i innymi udziałami w zyskach oraz z odsetkami.

60. W wierszu 108 wykazuje się wszystkie koszty z tytułu operacyjnych i handlowych papierów wartościowych.

61. W wierszu 110 wylicza się korektę aktualizującą wartość operacyjnych i handlowych papierów wartościowych, o której mowa w ust. 22 instrukcji.

62. W wierszu 112 wykazuje się wszystkie przychody z lokacyjnych papierów wartościowych i udziałów oraz jednostek uczestnictwa funduszy powierniczych łącznie z dywidendami i innymi udziałami w zyskach oraz odsetkami.

63. W wierszu 114 wylicza się, zaliczone do przychodów, korekty aktualizujące wartość lokacyjnych papierów wartościowych i udziałów oraz jednostek uczestnictwa funduszy powierniczych. Korekty te należy traktować jako zmniejszenie odpisów z tytułu trwałej utraty wartości lokacyjnych papierów wartościowych i udziałów oraz jednostek uczestnictwa funduszy powierniczych, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 4 oraz § 6 zarządzenia o szczególnych zasadach rachunkowości domów maklerskich i odpowiednio w § 6 ust. 1 pkt 4 i § 7 zarządzenia o szczególnych zasadach rachunkowości biur maklerskich.

64. W wierszu 115 wykazuje się wszystkie koszty z tytułu lokacyjnych papierów wartościowych i udziałów oraz jednostek uczestnictwa funduszy powierniczych.

65. W wierszu 117 podaje się wysokość odpisów z tytułu trwałej utraty wartości lokacyjnych papierów wartościowych i udziałów oraz jednostek uczestnictwa funduszy powierniczych, o których mowa w ust. 63 instrukcji.

66. Wartość instrumentów finansowych wymienionych w wierszach od 119 do 121 powinna być ustalana według zasad przedstawionych w ust. 22 instrukcji.

Dział  VIII.

Wynik finansowy netto

67. W wierszach od 112 do 126 należy podać wielkości ustalone dla wykazywanych pozycji.

Dział  IX.

Relacja środków własnych i wybranych zobowiązań

68. W wierszu 128 należy wyliczyć relację, o której mowa w § 7 zarządzenia o środkach własnych.

69. W wierszu 129 należy podać środki własne podmiotu sprawozdawczego, o których mowa w § 3 zarządzenia o środkach własnych.

70. W wierszu 130 należy podać sumę pozycji, o których mowa w § 7 zarządzenia o środkach własnych, wykazywanych w wierszach 101, 102 i 103.

71. W wierszu 131 należy podać sumę udzielonych gwarancji i poręczeń.

Dział  X.

Liczba punktów obsługi klientów

72. W wierszu 132 należy podać liczbę punktów obsługi klientów domu lub biura maklerskiego według stanu na ostatni dzień okresu sprawozdawczego.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

  12 PÓŁROCZNE SPRAWOZDANIE ZARZĄDU Z FUNKCJONOWANIA NADZORU WEWNĘTRZNEGO

Okres sprawozdawczy od............do...............

1. Zespół nadzoru wewnętrznego

1.1. Podać skład zespołu wykonującego czynności inspekcji wewnętrznej (inspektorów nadzoru).

Imię i nazwisko Pełniona funkcja

1.2. Wskazać osobę wchodzącą w skład organów zarządzających lub wspólnika podmiotu prowadzącego przedsiębiorstwo maklerskie bezpośrednio nadzorującego czynności wykonywane przez zespół, o którym mowa w pkt 1.1.

Imię i nazwisko Pełniona funkcja

1.3. Czy sporządzono regulamin wykonywania czynności nadzoru przez zespół, o którym mowa w pkt 1.1 ?

Tak Nie

1.3.1. Jeśli sporządzono regulamin wykonywania czynności nadzoru, o którym mowa w pkt 1.3, należy wskazać datę wejścia w życie regulaminu oraz osobę, która regulamin ten zatwierdziła.

W przypadku dokonywania zmian w regulaminie wskazać daty wprowadzenia zmian i wymienić osoby zatwierdzające wprowadzone zmiany.

1.3.2. Jeśli nie sporządzono regulaminu wykonywania czynności nadzoru, o którym mowa w pkt 1.3, należy przedstawić uzasadnienie sytuacji oraz określić planowaną datę sporządzenia wyżej wymienionego regulaminu.

1.4. Czy osoby kierujące lub nadzorujące działania zespołu nadzoru wewnętrznego w bankowym domu maklerskim pełnią inne funkcje w banku prowadzącym ten dom maklerski ?

Tak Nie

1.4.1. Jeśli odpowiedź na pytanie zawarte w pkt 1.4 brzmi "tak", należy wskazać te osoby według następującego wzoru:

Lp.Nazwisko i imię Departament banku Zajmowane stanowisko w banku Czy posiada licencję maklerską

1.5. Czy istnieje rejestr oraz dokumentacja przeprowadzonych kontroli ?

Tak Nie

2. Organizacja, sposób przeprowadzania i kontrola operacji dokonywanych bezpośrednio z klientami

2.1. Otwieranie rachunków papierów wartościowych i pieniężnych klientów.

2.1.1. Podać listę osób upoważnionych do zawierania umów z klientami o otwarcie rachunków: papierów wartościowych i pieniężnych.

Imię i nazwisko

2.1.2. Czy istnieje rejestr umów zawartych przez osoby wymienione w pkt 2.1.1. ?

Tak Nie

2.1.3. Czy rejestr umów, o którym mowa w pkt 2.1.2, jest systematycznie aktualizowany ?

Tak Nie

2.2.1. Podać rodzaje i zakresy pełnomocnictw udzielanych pracownikom domu maklerskiego przez klientów tego domu.

2.2.2. Czy istnieje rejestr obejmujący pełnomocnictwa udzielone pracownikom domu maklerskiego przez klientów tego domu?

Tak Nie

2.2.3. Czy rejestr, o którym mowa w pkt 2.2.2, jest aktualizowany?

Tak Nie

2.3. Podać datę ostatniej kontroli przeprowadzonej przez zespół nadzoru w celu stwierdzenia zgodności z regulaminami faktycznych procedur:

a) otwierania rachunków papierów wartościowych i rachunków pieniężnych,

b) przyjmowania przez pracowników domu maklerskiego pełnomocnictw od klientów.

2.4. Procedury odraczania terminów płatności.

2.4.1. Czy dom maklerski stosuje odraczanie terminów płatności?

Tak Nie

2.4.2. Jeśli odpowiedź na pytanie 2.4.1 brzmi "tak", należy podać listę pracowników domu maklerskiego upoważnionych do podpisywania umów o odroczeniu płatności.

Imię i nazwisko Pełniona funkcja

w domu maklerskim

2.4.3. Czy jest prowadzony rejestr zawartych z klientami umów o odroczeniu płatności?

Tak Nie

2.4.4. Czy rejestr zawartych z klientami umów o odroczeniu płatności jest aktualizowany?

Tak Nie

2.4.5. Podać datę ostatniej kontroli przeprowadzonej przez zespół nadzoru w celu stwierdzenia zgodności z regulaminem faktycznych procedur odraczania płatności.

2.5. Procedury przyjmowania zleceń od klientów.

2.5.1. Podać listę osób upoważnionych do formalnej i merytorycznej kontroli zleceń złożonych przez klientów domu maklerskiego.

Imię i nazwisko Pełniona funkcja

w domu maklerskim

2.5.2. Czy sporządzono regulamin dokonywania formalnej i merytorycznej kontroli zleceń składanych przez klientów?

Tak Nie

2.5.3. Podać datę ostatniej kontroli przeprowadzonej przez zespół nadzoru w celu stwierdzenia zgodności z regulaminem faktycznych procedur przyjmowania do realizacji zleceń złożonych przez klientów.

2.6.1. Stosowane procedury przyjmowania zleceń od klientów z wyróżnieniem:

a) dyspozycji składanych przez telefon

Tak Nie

b) za pośrednictwem pełnomocnika

Tak Nie

c) składanych osobiście

Tak Nie

d) inne (wymienić jakie).

2.6.2. Podać zwięzły opis sposobu zabezpieczenia i archiwizacji danych w przypadku przyjmowania dyspozycji telefonicznych.

2.6.3. Podać datę ostatniej kontroli przeprowadzonej przez zespół nadzoru w celu stwierdzenia zgodności z regulaminem faktycznych procedur:

a) przyjmowania dyspozycji telefonicznych złożonych przez klientów,

b) zabezpieczenia i archiwizacji złożonych dyspozycji telefonicznych.

2.7.1. Podać ostateczny termin (dzień, godzina) przyjmowania zleceń od klientów w podziale na:

a) centralę domu maklerskiego,

b) oddziały domu maklerskiego,

c) punkty obsługi klientów (POK) domu maklerskiego.

2.8.1. Czy określono sposoby zabezpieczenia i archiwizacji zleceń przyjmowanych od klientów?

Tak Nie

2.8.2. Podać datę ostatniej kontroli przeprowadzonej przez zespół nadzoru w celu stwierdzenia zgodności z regulaminem faktycznych procedur zabezpieczenia i archiwizacji zleceń przyjmowanych od klientów.

2.9. Wystawienie zleceń maklerskich.

2.9.1. Podać osoby odpowiedzialne za wprowadzanie zleceń maklerskich do systemu komputerowego giełdy.

Nazwisko i imię Pełniona funkcja

w domu maklerskim

2.9.2. Czy istnieje regulamin określający zasady sporządzania zleceń maklerskich i wprowadzania ich do systemu komputerowego giełdy?

Tak Nie

2.9.3. Czy w regulaminie, o którym mowa w pkt 2.9.2, lub innych obowiązujących w domu maklerskim, określono zasady zabezpieczenia i archiwizacji zbiorów obejmujących zlecenia maklerskie?

Tak Nie

2.9.4. Podać datę ostatniej kontroli przeprowadzonej przez zespół nadzoru w celu stwierdzenia zgodności faktycznych procedur zabezpieczenia i archiwizacji zleceń przyjmowanych od klientów z regulaminem, o którym mowa w pkt 2.9.2 i 2.9.3.

3. Organizacja, sposób przeprowadzania i kontrola operacji dokonywanych we własnym imieniu i na własny rachunek

3.1. Wskazać osoby upoważnione do nabywania lub sprzedaży papierów wartościowych w imieniu i na rachunek domu maklerskiego

Imię Pełniona funkcja Czy posiada

i nazwisko w domu maklerskim licencję

maklerską?

3.2.1. Czy wśród osób wymienionych w pkt 3.1 są osoby będące pełnomocnikami klientów domu maklerskiego?

Tak Nie

3.2.2. Jeśli odpowiedź na pytanie 3.2.1 brzmi "tak", należy wskazać osoby będące pełnomocnikami klientów domu maklerskiego oraz określić zakresy i liczbę udzielonych pełnomocnictw.

Lp. Imię Zakresy Liczba

i nazwisko udzielonych udzielonych

pełnomocnictw pełnomocnictw

3.3.1. Czy istnieje regulamin dokonywania czynności nabywania lub sprzedaży papierów wartościowych w imieniu i na rachunek domu maklerskiego?

Tak Nie

3.3.2. Jeśli odpowiedź na pytanie 3.3.1 brzmi "nie", należy przedstawić uzasadnienie sytuacji oraz określić planowaną datę sporządzenia regulaminu, o którym mowa w pkt 3.3.1.

3.3.3. Jeśli odpowiedź na pytanie 3.3.1 brzmi "tak", należy wskazać datę wejścia w życie regulaminu oraz osobę, która regulamin ten zatwierdziła. W przypadku dokonywania zmian w regulaminie wskazać daty wprowadzenia zmian i wymienić osoby zatwierdzające wprowadzone zmiany.

3.4. Podać datę ostatniej kontroli przeprowadzonej przez zespół nadzoru w celu stwierdzenia zgodności faktycznych procedur z regulaminem, o którym mowa w pkt 3.3.1.

3.5. Czy w domu maklerskim prowadzony jest odrębny rejestr zleceń składanych w imieniu i na rachunek domu maklerskiego?

Tak Nie

3.6.1. Czy określono sposoby zabezpieczenia i archiwizacji zleceń składanych w imieniu i na rachunek domu maklerskiego?

Tak Nie

3.6.2. Podać datę ostatniej kontroli przeprowadzonej przez zespół nadzoru w celu stwierdzenia zgodności z regulaminem faktycznych procedur zabezpieczenia i archiwizacji zleceń składanych w imieniu i na rachunek domu maklerskiego.

4. Prowadzenie ksiąg rachunkowych

4.1. Wskazać osobę odpowiedzialną za kierowanie komórką organizacyjną prowadzącą księgi rachunkowe domu maklerskiego.

Imię i nazwisko Pełniona funkcja

4.2.1. Przesłać w formie załącznika zakładowy plan kont w przypadku składania sprawozdania po raz pierwszy. W przypadkach pozostałych podać zmiany wprowadzone w zakładowym planie kont oraz określić osobę, która zatwierdziła te zmiany. W przypadku prowadzenia ksiąg rachunkowych za pomocą komputerów podać informacje o osobie upoważnionej do zatwierdzania zmian w procedurach przetwarzania.

4.2.2. Czy sporządzono regulamin trybu dokonywania zmian w informatycznych systemach rachunkowości?

Tak Nie

4.2.3. Podać datę ostatniej kontroli przeprowadzonej przez zespół nadzoru w celu stwierdzenia zgodności faktycznych procedur dokonywania zmian w informatycznych systemach rachunkowości z regulaminem, o którym mowa w pkt 4.2.2.

4.2.4. Czy opracowano zasady zabezpieczenia i archiwizacji dokumentacji informatycznego systemu rachunkowości oraz dokumentacji zmian wprowadzonych do tego systemu?

Tak Nie

4.2.5. Podać datę ostatniej kontroli przeprowadzonej przez zespół nadzoru w celu stwierdzenia zgodności faktycznych procedur zabezpieczenia i archiwizacji dokumentacji informatycznego systemu rachunkowości oraz dokumentacji wprowadzanych do tego systemu zmian z zasadami wymienionymi w pkt 4.2.4.

5. Ewidencja papierów wartościowych

5.1. Wskazać osobę odpowiedzialną za kierowanie komórką organizacyjną prowadzącą ewidencję papierów wartościowych w domu maklerskim.

Imię i nazwisko Pełniona funkcja

5.2.1. Przesłać w formie załącznika wewnętrzny plan kont ewidencji papierów wartościowych w przypadku składania sprawozdania po raz pierwszy. W przypadkach pozostałych podać zmiany wprowadzone w wewnętrznym planie kont oraz określić osobę, która zatwierdziła te zmiany. W przypadku prowadzenia ewidencji papierów wartościowych za pomocą komputerów podać informacje o osobie upoważnionej do zatwierdzenia zmian w procedurach przetwarzania.

5.2.2. Czy sporządzono regulamin dotyczący trybu dokonywania zmian w informatycznych systemach ewidencji papierów wartościowych?

Tak Nie

5.2.3. Podać datę ostatniej kontroli przeprowadzonej przez zespół nadzoru w celu stwierdzenia zgodności faktycznych procedur dokonywania zmian w informatycznych systemach ewidencji papierów wartościowych z regulaminem, o którym mowa w pkt 5.2.2.

5.2.4. Czy opracowano zasady zabezpieczenia i archiwizacji dokumentacji informatycznego system, ewidencji papierów wartościowych oraz dokumentacji zmian wprowadzanych do tego systemu?

Tak Nie

5.2.5. Podać datę ostatniej kontroli przeprowadzonej przez zespół nadzoru w celu stwierdzenia zgodności faktycznych procedur zabezpieczenia i archiwizacji dokumentacji informatycznego systemu ewidencji papierów wartościowych oraz dokumentacji wprowadzanych do tego systemu zmian z zasadami wymienionymi w pkt 5.2.4.

6. Zasady składania zleceń przez pracowników domu maklerskiego, członków organów zarządzających oraz współwłaścicieli domu maklerskiego

6.1.1. Czy sporządzono regulamin składania zleceń przez maklerów zatrudnionych w domu maklerskim, członków organów zarządzających oraz współwłaścicieli domu maklerskiego?

Tak Nie

6.1.2. Czy sporządzono regulamin składania zleceń przez pracowników domu maklerskiego nie będących maklerami?

Tak Nie

6.1.3. Czy sporządzono regulamin składania zleceń przez członków organów zarządzających przedsiębiorstwa maklerskiego?

Tak Nie

6.1.4. Czy sporządzono regulamin składania zleceń przez współwłaścicieli podmiotu prowadzącego przedsiębiorstwo maklerskie?

Tak Nie

6.2.1. Jeśli opracowano regulaminy, o których mowa w pkt 6.1.1.-6.1.4, należy wskazać daty ich wejścia w życie oraz osoby, które regulaminy te zatwierdziły. W przypadku dokonywania zmian w regulaminach wskazać daty wprowadzenia zmian i wymienić osoby zatwierdzające wprowadzone zmiany.

6.2.2. Podać datę ostatniej kontroli przeprowadzonej przez zespół nadzoru w celu stwierdzenia zgodności faktycznych procedur z regulaminami, o których mowa w pkt 6.2.1.

6.3. Czy w domu maklerskim prowadzony jest odrębny rejestr zleceń składanych przez osoby wymienione w pkt 6.1.1-6.1.4?

Tak Nie

7. Zasady postępowania z informacjami poufnymi

7.1. Czy w przedsiębiorstwie maklerskim obowiązuje regulamin kontroli przepływu i uniemożliwienia wykorzystywania informacji poufnych?

Tak Nie

7.1.1. Jeśli sporządzono regulamin, o którym mowa w pkt 7.1, należy wskazać datę sporządzenia regulaminu oraz osobę, która regulamin ten zatwierdziła.

7.1.2. Jeśli nie sporządzono regulaminu, o którym mowa w pkt 7.1, należy przedstawić uzasadnienie sytuacji oraz określić planowaną datę sporządzenia tego regulaminu.

7.2.1. Czy komórka organizacyjna wykonująca czynności oferowania papierów wartościowych w publicznym obrocie posiada odrębne pomieszczenia od pomieszczeń innych komórek organizacyjnych przedsiębiorstwa?

Tak Nie

7.2.2. Czy systemy informatyczne użytkowane w komórce organizacyjnej wykonującej czynności oferowania papierów wartościowych w publicznym obrocie są zabezpieczone przed dostępem osób nieupoważnionych?

Tak Nie

7.3.1. Czy dokumenty poufne w przedsiębiorstwie maklerskim identyfikowane są za pomocą określeń kodowych?

Tak Nie

7.3.2. Określić sposoby zabezpieczenia dokumentów poufnych w przedsiębiorstwie maklerskim.

7.4.1. Czy pracownicy komórki organizacyjnej wykonującej czynności oferowania papierów wartościowych w publicznym obrocie wykonują jakiekolwiek czynności w innych komórkach organizacyjnych przedsiębiorstwa maklerskiego?

Tak Nie

7.4.2. Czy pracownicy przedsiębiorstwa maklerskiego spoza komórki organizacyjnej wykonującej czynności oferowania papierów wartościowych w publicznym obrocie wykonują jakiekolwiek czynności w tej komórce?

Tak Nie

7.4.3. Jeśli odpowiedź na pytanie 7.4.1 lub 7.4.2 albo na obydwa te pytania jednocześnie brzmi "tak", należy podać, czy funkcjonują procedury zapobiegające przepływowi informacji poufnych pomiędzy poszczególnymi komórkami organizacyjnymi przedsiębiorstwa.

Tak Nie

7.4.4. Jeśli odpowiedź na pytanie 7.4.3 brzmi "tak", należy przedstawić krótki opis tych procedur.

7.4.5. Czy władze przedsiębiorstwa maklerskiego wyznaczyły na stałe osoby z poszczególnych komórek organizacyjnych do pracy w komórce wykonującej czynności oferowania papierów wartościowych w publicznym obrocie?

Tak Nie

7.4.6. Jeśli odpowiedź na pytanie 7.4.5 brzmi "tak", należy podać nazwiska tych osób oraz wymienić pełnione przez nie funkcje w przedsiębiorstwie maklerskim

Imię i nazwisko Pełniona funkcja

7.5.1. Czy pracownicy przedsiębiorstwa maklerskiego zostali przeszkoleni w zakresie obowiązujących w przedsiębiorstwie reguł dotyczących informacji poufnych?

Tak Nie

7.5.2. Czy istnieje program szkolenia pracowników przedsiębiorstwa maklerskiego w zakresie przestrzegania zasad dotyczących informacji poufnych?

Tak Nie

7.5.3. Jeśli odpowiedź na pytanie 7.5.2 brzmi "tak", należy przedstawić krótki opis programu szkolenia.

7.5.4. Podać datę ostatniego szkolenia pracowników przedsiębiorstwa maklerskiego w zakresie przestrzegania zasad dotyczących informacji poufnych.

7.6.1. Czy zespół nadzoru dokonywał kontroli transakcji zawieranych przez pracowników przedsiębiorstwa maklerskiego lub osoby zarządzające przedsiębiorstwem maklerskim, dotyczących papierów wartościowych oferowanych w publicznym obrocie przez dane przedsiębiorstwo maklerskie?

Tak Nie

7.6.2. Jeśli odpowiedź na pytanie 7.6.1 brzmi "tak", należy podać datę ostatnio przeprowadzonej kontroli oraz jej wyniki.

8. Inne regulaminy i zasady istniejące w domu maklerskim

8.1. Podać w formie załącznika listę innych, niż objęte niniejszym sprawozdaniem, przyjętych regulaminów i zasad wewnętrznych stanowiących podstawę wykonywania czynności kontrolnych przez zespół nadzoru wewnętrznego.

Podpisy osób sporządzającej i zatwierdzającej sprawozdanie.

*Z dniem 4 stycznia 1998 r. zarządzenie zachowuje moc w części niesprzecznej z ustawą z dnia 21 sierpnia 1997 r. Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz.U.97.118.754), nie dłużej jednak niż do dnia 5 stycznia 1999 r. - zobacz art. 190 powołanej ustawy.
1 § 1 ust. 1 pkt 8 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) zarządzenia z dnia 28 kwietnia 1997 r. (M.P.97.29.278) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 21 maja 1997 r.
2 § 1 ust. 1 pkt 13 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia z dnia 28 kwietnia 1997 r. (M.P.97.29.278) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 21 maja 1997 r.
3 § 14a dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 28 kwietnia 1997 r. (M.P.97.29.278) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 21 maja 1997 r.
4 § 15 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 28 kwietnia 1997 r. (M.P.97.29.278) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 21 maja 1997 r.
5 § 16 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 28 kwietnia 1997 r. (M.P.97.29.278) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 21 maja 1997 r.
6 § 17 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia z dnia 28 kwietnia 1997 r. (M.P.97.29.278) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 21 maja 1997 r.
7 § 17a dodany przez § 1 pkt 6 zarządzenia z dnia 28 kwietnia 1997 r. (M.P.97.29.278) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 21 maja 1997 r.
8 § 18 zmieniony przez § 1 pkt 7 zarządzenia z dnia 28 kwietnia 1997 r. (M.P.97.29.278) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 21 maja 1997 r.
9 § 18a dodany przez § 1 pkt 8 zarządzenia z dnia 28 kwietnia 1997 r. (M.P.97.29.278) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 21 maja 1997 r.
10 § 19 zmieniony przez § 1 pkt 9 zarządzenia z dnia 28 kwietnia 1997 r. (M.P.97.29.278) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 21 maja 1997 r.
11 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 pkt 10 zarządzenia z dnia 28 kwietnia 1997 r. (M.P.97.29.278) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 21 maja 1997 r.
12 Załącznik nr 2 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 12 zarządzenia z dnia 28 kwietnia 1997 r. (M.P.97.29.278) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 21 maja 1997 r.