Normy zużycia paliw płynnych w eksploatacji pojazdów samochodowych.
M.P.1964.60.282
Akt utracił mocZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 28 sierpnia 1964 r.
w sprawie norm zużycia paliw płynnych w eksploatacji pojazdów samochodowych.
Zakres stosowania zarządzenia.
Zakres stosowania zarządzenia.
zwanych dalej w skróceniu "jednostkami".
- zwanych dalej w skróceniu "paliwami".
Ogólne zasady ustalania norm zużycia paliw płynnych.
Ogólne zasady ustalania norm zużycia paliw płynnych.
Zasady ustalania norm zakładowych i wyjątkowych.
Zasady ustalania norm zakładowych i wyjątkowych.
- norma podstawowa okaże się niewystarczająca, kierownik jednostki może ustalić normę zakładową wyższą niż norma podstawowa w granicach do 10%, a dla autobusów w komunikacji miejskiej lub podmiejskiej do 15% i dla samochodów samowyładowczych do 25% w stosunku do normy podstawowej.
- w wypadkach określonych w ust. 1 pkt 2 i 3.
Zasady stosowania norm zużycia paliw płynnych.
Zasady stosowania norm zużycia paliw płynnych.
Wskaźniki zużycia olejów i smarów.
Wskaźniki zużycia olejów i smarów.
Zasady rozliczania kierowców z pobranego paliwa.
Zasady rozliczania kierowców z pobranego paliwa.
Osoby zobowiązane do stosowania i przestrzegania norm zużycia paliw płynnych.
Osoby zobowiązane do stosowania i przestrzegania norm zużycia paliw płynnych.
Przepisy przejściowe i końcowe.
Przepisy przejściowe i końcowe.
ZAŁĄCZNIK Nr 1
NORMY PODSTAWOWE ZUŻYCIA PALIW PŁYNNYCH W EKSPLOATACJI POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
NORMY PODSTAWOWE ZUŻYCIA PALIW PŁYNNYCH W EKSPLOATACJI POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
Normy podstawowe zużycia paliw płynnych dla niektórych pojazdów samochodowych produkcji krajowej.
Lp. | Rodzaj, marka i typ pojazdu | Norma w litrach na 100 km przebiegu pojazdu z silnikiem | |
niskoprężnym | wysokoprężnym | ||
1 | Samochód osobowy i sanitarny marki FSO "Warszawa" (wszystkie typy) | 13 | - |
2 | Dostawcze samochody ciężarowe oraz pochodne od nich samochody sanitarne i autobusy: | ||
1) FSO "Pick-up" (wszystkie typy) | 13 | - | |
2) FSC "Żuk" (wszystkie typy) | 14 | - | |
3) "Nysa" (wszystkie typy) | 14 | - | |
3 | Samochody ciężarowe: | ||
1) FSC "Lublin" typ M-51 | 23 | - | |
2) "Star" typ 20, 21, 25, 25 L | 25 | - | |
3) "Star" typ W-14, W-21, W-25 | 26 | - | |
4) "Star" typ C-60/D-60 i C-25/D-60 | 31 | - | |
5) "Żubr" typ A-80 | - | 35 | |
4 | Autobusy: | ||
1) SFA SAN z silnikiem typu S-42 i S-472 | 28 | - | |
2) SFA SAN z silnikiem typu S-47 | 30 | - | |
3) SFA SAN z silnikiem typu S-53 | - | 24 | |
4) "Jelcz" | - | 28 | |
5) przegubowe (Jelcz-Karosa) | - | 42 |
Tablica 2.
Normy podstawowe zużycia paliw płynnych dla pojazdów samochodowych z silnikiem niskoprężnym (o zapłonie iskrowym) nie wymienionych w tablicy 1.
Lp. | Rodzaj pojazdu | Norma w litrach na 100 km |
1 | Samochody osobowe, sanitarne i pochodne od samochodów osobowych dostawcze samochody ciężarowe, jeżeli dopuszczalny ciężar całkowity tych ostatnich nie przekracza 2,5 t, z silnikiem o pojemności skokowej: | |
1) do 0,7 l włącznie | 6 | |
2) powyżej 0,7 l do 0,9 l włącznie | 8 | |
3) powyżej 0,9 l do 1,3 l włącznie | 9 | |
4) powyżej 1,3 l do 1,8 l włącznie | 11 | |
5) powyżej 1,8 l do 2,1 l włącznie | 12 | |
6) powyżej 2,1 l do 2,9 l włącznie | 13 | |
7) powyżej 2,9 l do 3,4 l włącznie | 15 | |
8) powyżej 3,4 l do 4,0 l włącznie | 18 | |
9) powyżej 4 l do 5 l włącznie | 22 | |
10) powyżej 5 l | 25 | |
2 | Samochody ciężarowe oraz specjalne i sanitarne pochodne od samochodów ciężarowych, jak również ciągniki siodłowe z naczepą o dopuszczalnym ciężarze całkowitym: | |
1) powyżej 2,5 t do 3,5 t włącznie z silnikiem o pojemności skokowej: | ||
a) powyżej 1 l do 1,8 l włącznie | 13 | |
b) powyżej 1,8 l do 2,5 l włącznie | 15 | |
c) powyżej 2,5 l | 23 | |
2) powyżej 3,5 t do 5,5 t włącznie z silnikiem o pojemności skokowej: | ||
a) do 2,5 l włącznie | 18 | |
b) powyżej 2,5 l | 23 | |
3) powyżej 5,5 t do 8,5 t włącznie z silnikiem o pojemności skokowej: | ||
a) do 4,5 l włącznie | 25 | |
b) powyżej 4,5 l | 33 | |
4) powyżej 8,5 t | 36 | |
3 | Autobusy o dopuszczalnym całkowitym ciężarze, licząc po 75 kg na pasażera z bagażem w ruchu międzymiastowym i 65 kg w ruchu miejskim i podmiejskim: | |
1) do 3 t włącznie | 14 | |
2) powyżej 3 t do 6 t włącznie | 20 | |
3) powyżej 6 t do 9 t włącznie | 28 | |
4) powyżej 9 t | 36 | |
4 | Motocykle (skutery): | |
1) z silnikiem dwusuwowym o pojemności skokowej: | ||
a) do 100 cm3 włącznie | 2,5 | |
b) powyżej 100 cm3 do 200 cm3 włącznie | 3 | |
c) powyżej 200 cm3 do 250 cm3 włącznie | 3,5 | |
d) powyżej 250 cm3 | 4 | |
2) z silnikiem czterosuwowym o pojemności skokowej: | ||
a) do 250 cm3 włącznie | 3,5 | |
b) powyżej 250 cm3 do 350 cm3 włącznie | 4 | |
c) powyżej 350 cm3 | 5 | |
5 | Ciągniki benzynowe typu rolniczego używane w transporcie drogowym | norma zakładowa bez ograniczeń |
Tablica 3.
Normy podstawowe zużycia paliw płynnych dla pojazdów samochodowych z silnikiem wysokoprężnym (o zapłonie samoczynnym) nie wymienionych w tablicy 1.
Lp. | Rodzaj pojazdu | Norma w litrach na 100 km |
1 | Samochody osobowe, sanitarne i pochodne od samochodów osobowych dostawcze samochody ciężarowe, o ile dopuszczalny ciężar całkowity tych ostatnich nie przekracza 2 t, z silnikiem o pojemności skokowej: | |
1) do 1,3 l włącznie | 7 | |
2) powyżej 1,3 l | 10 | |
2 | Samochody ciężarowe oraz specjalne i sanitarne, pochodne od samochodów ciężarowych, jak również ciągniki siodłowe z naczepą o dopuszczalnym ciężarze całkowitym: | |
1) do 2,5 t włącznie | 10 | |
2) powyżej 2,5 t do 4 t włącznie | 12 | |
3) powyżej 4 t do 6 t włącznie | 15 | |
4) powyżej 6 t do 8 t włącznie | 16 | |
5) powyżej 8 t do 10 t włącznie | 20 | |
6) powyżej 10 t do 12 t włącznie | 25 | |
7) powyżej 12 t do 15 t włącznie | 30 | |
8) powyżej 15 t | 35 | |
3 | Ciągniki typu rolniczego używane w transporcie drogowym: | |
1) z silnikiem o mocy do 20 KM włącznie: | ||
a) jeżeli ciągnik porusza się luzem lub z całkowitym ciężarem ciągnionym do 2 t włącznie | 13 | |
b) jeżeli ciągnik porusza się z całkowitym ciężarem ciągnionym powyżej 2 t | 17 | |
2) z silnikiem o mocy powyżej 20 KM: | ||
a) jeżeli ciągnik porusza się luzem z całkowitym ciężarem ciągnionym do 3 t włącznie | 13 | |
b) jeżeli ciągnik porusza się z całkowitym ciężarem ciągnionym powyżej 3 t | 24 | |
3) ciągnik Ursus-45 i Lanz Buldog wyposażony w silnik z głowicą żarową: | ||
a) jeżeli ciągnik porusza się luzem lub z całkowitym ciężarem ciągnionym do 2 t włącznie | 33 | |
b) jeżeli ciągnik porusza się z całkowitym ciężarem ciągnionym: | ||
powyżej 2 t do 5 t włącznie | 37 | |
powyżej 5 t do 10 t włącznie | 40 | |
powyżej 10 t | 52 | |
4 | Ciągniki typu samochodowego (balastowe) ze sprzęgłem dyszlowym: | |
1) ciągnik z silnikiem o mocy do 80 KM włącznie: | ||
a) jeżeli ciągnik porusza się luzem lub z całkowitym ciężarem ciągnionym do 3 t włącznie | 27 | |
b) jeżeli ciągnik porusza się z całkowitym ciężarem ciągnionym powyżej 3 t | 34 | |
2) ciągnik z silnikiem o mocy powyżej 80 KM do 125 KM włącznie: | ||
a) jeżeli ciągnik porusza się luzem lub z całkowitym ciężarem ciągnionym do 5 t włącznie | 37 | |
b) jeżeli ciągnik porusza się z całkowitym ciężarem ciągnionym powyżej 5 t | 59 | |
3) ciągnik z silnikiem o mocy powyżej 125 KM | norma zakładowa bez ograniczeń | |
5 | Autobusy o dopuszczalnym całkowitym ciężarze licząc po 75 kg na pasażera z bagażem w ruchu międzymiastowym i po 65 kg w ruchu miejskim i podmiejskim: | |
1) do 3 t włącznie | 12 | |
2) powyżej 3 t do 6 t włącznie | 14 | |
3) powyżej 6 t do 9 t włącznie | 19 | |
4) powyżej 9 t do 11 t włącznie | 23 | |
5) powyżej 11 t do 14 t włącznie | 28 | |
6) powyżej 14 t do 19 t włącznie | 30 | |
7) powyżej 19 t | 40 |
Uwagi do tablicy 3 lp. 2. Dla ciągników Ursus 45 i Lanz-Buldog w czasie pracy silnika na postoju bez obciążenia należy przyjmować za normę zakładową zużycia paliwa 1,9 litra na jedną godzinę pracy silnika.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
INSTRUKCJA O PRZEPROWADZANIU BADANIA ZUŻYCIA PALIWA
INSTRUKCJA O PRZEPROWADZANIU BADANIA ZUŻYCIA PALIWA
Podczas wykonywania badania pojazd przeznaczony do przewozu osób powinien być obciążony w granicach 3/4 ciężaru odpowiadającego dopuszczalnej do przewozu liczbie osób, wpisanej w dowodzie rejestracyjnym, a pojazd przeznaczony do przewozu ładunków - połową ciężaru odpowiadającego jego ładowności, wpisanej w dowodzie rejestracyjnym.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »