Rozdział 5 - Wskaźniki zużycia olejów i smarów. - Normy zużycia paliw płynnych w eksploatacji pojazdów samochodowych.
Monitor Polski
M.P.1964.60.282
Akt utracił moc Wersja od: 4 września 1964 r.
Rozdział 5
Wskaźniki zużycia olejów i smarów.
Wskaźniki zużycia olejów i smarów.
§ 16.
1.
Wymiany oleju silnikowego i przekładniowego należy dokonywać według zasad określonych w przepisach o planowo-zapobiegawczej obsłudze technicznej i naprawie pojazdów samochodowych.2.
Całkowite dopuszczalne zużycie oleju silnikowego potrzebnego zarówno do bieżącego uzupełnienia ubytku w silniku, jak i na okresowe wymiany oleju, nie powinno przekraczać 3% zużycia paliwa dla silników niskoprężnych (o zapłonie iskrowym) lub 4% zużycia paliwa dla silników wysokoprężnych (o zapłonie samoczynnym).3.
Zużycie oleju przekładniowego nie powinno przekraczać 0,8% zużycia paliwa w razie eksploatacji pojazdów z silnikami niskoprężnymi (o zapłonie iskrowym) i 1,2% zużycia paliwa w razie eksploatacji pojazdów z silnikami wysokoprężnymi (o zapłonie samoczynnym).4.
Zużycie smarów stałych (w kg) nie powinno przekraczać 0,3% zużycia paliwa w razie eksploatacji pojazdów z silnikami niskoprężnymi (o zapłonie iskrowym) oraz 0,5% zużycia paliwa w razie eksploatacji pojazdów z silnikami wysokoprężnymi (o zapłonie samoczynnym), po przeliczeniu ilości zużytego paliwa z litrów na kilogramy.5.
Ustala się wskaźnik zwrotu zużytego oleju silnikowego w wysokości co najmniej 25% w stosunku do ilości nabywanego oleju silnikowego świeżego.6.
W razie dokonywania wymiany oleju silnikowego w punktach sprzedaży Centrali Produktów Naftowych nabywca obowiązany jest zwrócić olej zużyty w ilości uzyskanej z opróżnienia układu olejenia.