Rozdział 4 - Zasady stosowania norm zużycia paliw płynnych. - Normy zużycia paliw płynnych w eksploatacji pojazdów samochodowych.

Monitor Polski

M.P.1964.60.282

Akt utracił moc
Wersja od: 4 września 1964 r.

Rozdział 4

Zasady stosowania norm zużycia paliw płynnych.

§  10.
1.
Żadna techniczna niesprawność lub usterka pojazdu nie może uzasadniać uznawania przekroczenia normy za usprawiedliwione lub stosowania wyższych norm, przewidzianych dla trudniejszych warunków eksploatacji.
2.
Pojazd, przekraczający normę zakładową lub wyjątkową z powodu niesprawności lub usterki technicznej, powinien być wycofany z eksploatacji i przywrócony do stanu technicznego zapewniającego zużycie paliwa w granicach norm odpowiadających rzeczywistym warunkom eksploatacji.
§  11.
1.
Norma zakładowa może być podwyższona:
1)
jeżeli pojazd ciągnie przyczepę lub inny pojazd; w tym wypadku na każdą tonę dopuszczalnego ciężaru całkowitego ciągnionej przyczepy (również przyczepy kłonicowej) lub pojazdu można stosować dodatek do normy w granicach do 5%, jeżeli pojazd ciągnący posiada silnik niskoprężny (o zapłonie iskrowym), a w granicach do 3% - jeżeli pojazd ciągnący posiada silnik wysokoprężny (o zapłonie samoczynnym);
2)
w granicach do 5%, jeżeli pojazd:
a)
wykonał normę przebiegu międzynaprawczego, a nie został oddany do naprawy głównej, lub
b)
znajduje się w okresie docierania.
2.
Przepisu ust. 1 pkt 1 nie stosuje się:
1)
gdy pojazd ciągnie naczepę,
2)
gdy wysokość ustalonej normy zakładowej dla pojazdu uwzględnia już pracę związaną z ciągnięciem przyczepy.
§  12.
1.
Jeżeli w okresie zimowym (od 1 listopada do 31 marca) warunki atmosferyczne powodują zwiększone zużycie paliwa w stosunku do zużycia występującego w okresie letnim kierownik jednostki, w zależności od warunków atmosferycznych, może uznać przekroczenie normy zakładowej lub wyjątkowej za usprawiedliwione w granicach do 10% tej normy.
2.
Przepis ust. 1 nie ma zastosowania w wypadku, gdy wskutek braku normy zakładowej lub wyjątkowej z konieczności norma taka zostanie ustalona w okresie zimowym.
3.
W wypadku wymienionym w ust. 2 po upływie okresu zimowego należy ustalić nową normę.
§  13.
1.
Jeżeli ciągnik siodłowy jedzie bez naczepy, normę zakładową lub wyjątkową w stosunku do tego ciągnika należy obniżyć o 30%.
2.
Przy jeździe szkolnej z uczniami szkolonymi na kierowców należy stosować odpowiednią normę podstawową, przy czym każdą godzinę jazdy szkoleniowej należy przyjmować za 30 km wykonanego przebiegu.
§  14.
1.
Jeżeli pojazd bierze bezpośredni udział w zwalczaniu klęsk żywiołowych, w związku z czym zachodzi potrzeba przebijania się przez zaspy śnieżne lub przejeżdżania na długich odcinkach przez tereny zalane wodą w czasie powodzi, albo jest używany w innych akcjach ratunkowych mających na celu niesienie pomocy zagrożonym, zużycie paliwa może być nie normowane.
2.
W wypadkach wymienionych w ust. 1 rzeczywiste zużycie paliwa należy uznać za usprawiedliwione na podstawie protokołu stwierdzającego w odniesieniu do określonej jazdy, że odbywała się ona w warunkach nie objętych normowaniem. Protokół taki powinien zawierać opis warunków, w jakich odbyła się jazda.
3.
Protokół wymieniony w ust. 2, po zatwierdzeniu przez kierownika jednostki, powinien być dołączony do dokumentów, na podstawie których dokonano rozliczenia zużytego paliwa.
§  15.
W razie wykonywania określonej pracy przewozowej w warunkach powodujących zużycie paliwa przekraczające granice normy wyjątkowej, jaka może być ustalona zgodnie z przepisami § 9 ust. 3, wydział komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa), właściwy ze względu na miejsce eksploatacji pojazdu, może na wniosek kierownika jednostki uznać takie zużycie za usprawiedliwione.