Normy zużycia paliw płynnych w eksploatacji pojazdów samochodowych.
M.P.1966.33.173
Akt utracił mocZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 28 czerwca 1966 r.
w sprawie norm zużycia paliw płynnych w eksploatacji pojazdów samochodowych.
Zakres stosowania zarządzenia.
Zakres stosowania zarządzenia.
- zwanych dalej w skróceniu "paliwami".
Ogólne zasady ustalania norm zużycia paliw.
Ogólne zasady ustalania norm zużycia paliw.
Zasady ustalania norm zużycia paliwa zakładowych i wyjątkowych.
Zasady ustalania norm zużycia paliwa zakładowych i wyjątkowych.
Zasady stosowania norm zużycia paliw.
Zasady stosowania norm zużycia paliw.
Wskaźniki zużycia olejów i smarów.
Wskaźniki zużycia olejów i smarów.
Zasady rozliczania kierowców z pobranego paliwa.
Zasady rozliczania kierowców z pobranego paliwa.
Osoby zobowiązane do stosowania i przestrzegania norm zużycia paliw.
Osoby zobowiązane do stosowania i przestrzegania norm zużycia paliw.
Przepisy przejściowe i końcowe.
Przepisy przejściowe i końcowe.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1 7
NORMY PODSTAWOWE ZUŻYCIA PALIW PŁYNNYCH W EKSPLOATACJI POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
NORMY PODSTAWOWE ZUŻYCIA PALIW PŁYNNYCH W EKSPLOATACJI POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
Normy podstawowe zużycia paliw płynnych dla niektórych pojazdów samochodowych produkcji krajowej.
Lp. | Rodzaj, marka i typ pojazdu | Typ silnika | Przełożenie przekładni głównej | Zużycie w litrach na 100 km przebiegu pojazdu z silnikiem | |
niskoprężnym | wysokoprężnym | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
1 | Samochody osobowe i sanitarne: | ||||
1) Polski Fiat 125 P | 1300 | - | 10,0 | - | |
-116C.076 | |||||
2) Polski Fiat 125 P | 1500 | - | 11,5 | - | |
-115C.076 | |||||
3) FSO-Warszawa (wszystkie typy) | S-21 | - | 13 | - | |
4) FSO-Warszawa (wszystkie typy) | M-20 | - | 14 | - | |
2 | Dostawcze samochody ciężarowe oraz pochodne od nich samochody sanitarne i autobusy: | ||||
1) FSO "Pick up" (wszystkie typy) | M-20 | - | 14 | - | |
2) "Nysa" (wszystkie typy) | M-20 i | - | 14 | - | |
S-21 | |||||
3) FSC "ŻUK" (wszystkie typy) z nadwoziem skrzyniowym | M-20 i S-21 | - | 14,5 | - | |
4) FSC "ŻUK" (wszystkie typy) z nadwoziem obudowanym | M-20 i S-21 | - | 15 | - | |
3 | Samochody ciężarowe i pochodne od nich samochody specjalne:*) | ||||
1) "Star" typ 20, 21, 25 | S-472**) | 6,13 | 27,5 | - | |
2) "Star" typ 20, 21, 25 | S-472**) | 7,17 | 28,5 | - | |
3) "Star" typ 20, 21, 25 | S-474 | 6,13 | 28 | - | |
4) "Star" typ 20, 21, 25 | S-474 | 7,17 | 29 | - | |
5) "Star" 25 L | S-472**) | 7,17 | 30 | - | |
6) "Star" 25 L | S-474 | 7,17 | 31 | - | |
7) "Star" 25 L | S-474 | 6,13 | 28,5 | - | |
8) "Star" 27 | S-53 | 6,13 | - | 20,5 | |
9) "Star" 28 | S-530 | 7,17 | - | 25 | |
10) "Star" 29 | S-47A | 7,17 | 32 | - | |
11) "Star" 66 | S-47 | 7,17 | 35 | - | |
12) "Star" C-25/D-60 | S-472**) | 7,17 | 32 | - | |
13) "Star" C-25/D-60 | S-474 | 7,17 | 33 | - | |
14) "Star" W-14, W-21, W-25 | 29 | - | |||
15) "Żubr" | S-56 | 6,3 | - | 33 | |
16) "Jelcz" 315 | SW 680/1 | 6,83 | |||
lub | |||||
7,07 | - | 26 | |||
4 | Autobusy: | ||||
1) "SAN" 27 A i B | S-472 | 7,17 | 29 | - | |
2) "SAN" 27 A i B | S-474 | 7,17 | 30 | - | |
3) "SAN" 27 A i B | S-53 | 6,13 | - | 21 | |
4) "SAN" H-100 | S-474 | 7,17 | 32 | - | |
5) "SAN" H-100 | S-530 | 6,13 | - | 25 | |
6) "Jelcz" | Skoda | 4,87 | - | 26 |
______
*) Dla nadwozi obudowanych (furgon) norma podstawowa jest wyższa o 5%.
**) Dotyczy również silników S-42.
Tablica 2.
Normy podstawowe zużycia paliw płynnych dla pojazdów samochodowych z silnikiem niskoprężnym (o zapłonie iskrowym) nie wymienionych w tablicy 1.
Lp. | Rodzaj pojazdu | Norma w litrach na 100 km |
1 | Samochody osobowe, sanitarne i pochodne od samochodów osobowych, dostawcze samochody ciężarowe, jeżeli dopuszczalny ciężar całkowity tych ostatnich nie przekracza 2,5 t, z silnikiem o pojemności skokowej: | |
1) do 0,7 l włącznie | 6 | |
2) powyżej 0,7 l do 0,9 l włącznie | 8 | |
3) powyżej 0,9 l do 1,3 l włącznie | 9 | |
4) powyżej 1,3 l do 1,8 l włącznie | 11 | |
5) powyżej 1,8 l do 2,1 l włącznie | 13 | |
6) powyżej 2,1 l do 2,9 l włącznie | 15 | |
7) powyżej 2,9 l do 3,4 l włącznie | 16 | |
8) powyżej 3,4 l do 4,0 l włącznie | 18 | |
9) powyżej 4,0 l do 5,0 l włącznie | 22 | |
10) powyżej 5,0 l | 25 | |
2 | Samochody ciężarowe oraz specjalne i sanitarne pochodne od samochodów ciężarowych, jak również ciągniki siodłowe z naczepą o dopuszczalnym ciężarze całkowitym: | |
1) powyżej 2,5 t do 3,5 t włącznie z silnikiem o pojemności skokowej: | ||
a) powyżej 1,0 l do 1,8 l włącznie | 13 | |
b) powyżej 1,8 l do 2,5 l włącznie | 15 | |
c) powyżej 2,5 l | 23 | |
2) powyżej 3,5 t do 5,5 t włącznie z silnikiem o pojemności skokowej: | ||
a) do 2,5 l włącznie | 18 | |
b) powyżej 2,5 l | 23 | |
3) powyżej 5,5 t do 8,5 t włącznie z silnikiem o pojemności skokowej: | ||
a) do 4,5 l włącznie | 25 | |
b) powyżej 4,5 l | 33 | |
4) powyżej 8,5 t do 11 t włącznie z silnikiem o pojemności skokowej: | ||
a) do 5 l włącznie | 36 | |
b) powyżej 5 l | 42 | |
5) powyżej 11 t | 45 | |
3 | Autobusy o dopuszczalnym ciężarze całkowitym: | |
1) do 3 t włącznie | 14 | |
2) powyżej 3 t do 6 t włącznie | 20 | |
3) powyżej 6 t do 8 t włącznie | 28 | |
4) powyżej 8 t do 10 t włącznie | 31 | |
5) powyżej 10 t | 36 | |
4 | Motocykle (skutery): | |
1) z silnikiem dwusuwowym o pojemności skokowej: | ||
a) do 100 cm3 włącznie | 2,5 | |
b) powyżej 100 cm3 do 200 cm3 włącznie | 3 | |
c) powyżej 200 cm3 do 250 cm3 włącznie | 3,5 | |
d) powyżej 250 cm3 | 4 | |
2) z silnikiem czterosuwowym o pojemności skokowej: | ||
a) do 250 cm3 włącznie | 3,5 | |
b) powyżej 250 cm3 do 350 cm3 włącznie | 4 | |
c) powyżej 350 cm3 | 5 | |
5 | Ciągniki benzynowe rolnicze używane w transporcie drogowym | norma zakładowa bez ograniczeń |
Uwaga do tablicy 2: Dla pojazdów posiadających napęd na tylną (tylne) i przednią oś - normę podstawową podwyższa się o 20%.
Tablica 3.
Normy podstawowe zużycia paliw płynnych dla pojazdów samochodowych z silnikiem wysokoprężnym (o zapłonie samoczynnym) nie wymienionych w tablicy 1.
Lp. | Rodzaj pojazdu | Norma w litrach na 100 km |
1 | Samochody osobowe, sanitarne i pochodne od samochodów osobowych dostawcze samochody ciężarowe, jeżeli dopuszczalny ciężar całkowity tych ostatnich nie przekracza 2 t, z silnikiem o pojemności skokowej: | |
1) do 1,3 l włącznie | 7 | |
2) powyżej 1,3 l | 10 | |
2 | Samochody ciężarowe oraz specjalne i sanitarne pochodne od samochodów ciężarowych, jak również ciągniki siodłowe z naczepą o dopuszczalnym ciężarze całkowitym: | |
1) do 2,5 t włącznie | 10 | |
2) powyżej 2,5 t do 4 t włącznie | 12 | |
3) powyżej 4 t do 6 t włącznie | 15 | |
4) powyżej 6 t do 8 t włącznie | 19 | |
5) powyżej 8 t do 10 t włącznie | 20 | |
6) powyżej 10 t do 12 t włącznie | 25 | |
7) powyżej 12 t do 15 t włącznie | 30 | |
8) powyżej 15 t do 23 t włącznie | 35 | |
9) powyżej 23 t do 32 t włącznie | 40 | |
10) powyżej 32 t | norma zakładowa bez ograniczeń | |
3 | Ciągniki typu rolniczego używane w transporcie drogowym: | |
1) z silnikiem o mocy do 20 KM włącznie: | ||
a) jeżeli ciągnik porusza się luzem lub z całkowitym ciężarem ciągnionym do 2 t włącznie | 13 | |
b) jeżeli ciągnik porusza się z całkowitym ciężarem ciągnionym powyżej 2 t | 17 | |
2) z silnikiem o mocy powyżej 20 KM: | ||
a) jeżeli ciągnik porusza się luzem lub z całkowitym ciężarem ciągnionym do 3 t włącznie | 13 | |
b) jeżeli ciągnik porusza się z całkowitym ciężarem ciągnionym powyżej 3 t | 24 | |
3) ciągnik "Ursus" 45 i "Lanz-Buldog", wyposażony w silnik z głowicą żarową: | ||
a) jeżeli ciągnik porusza się luzem lub z całkowitym ciężarem ciągnionym do 2 t włącznie | 33 | |
b) jeżeli ciągnik porusza się z całkowitym ciężarem ciągnionym: | ||
powyżej 2 t do 5 t włącznie | 37 | |
powyżej 5 t do 10 t włącznie | 40 | |
powyżej 10 t | 52 | |
4 | Ciągniki typu samochodowego (balastowe) ze sprzęgłem dyszlowym: | |
1) ciągnik z silnikiem o mocy do 80 KM włącznie: | ||
a) jeżeli ciągnik porusza się luzem lub z całkowitym ciężarem ciągnionym do 3 t włącznie | 27 | |
b) jeżeli ciągnik porusza się z całkowitym ciężarem ciągnionym powyżej 3 t | 34 | |
2) ciągnik z silnikiem o mocy powyżej 80 KM do 125 KM włącznie: | ||
a) jeżeli ciągnik porusza się luzem lub z całkowitym ciężarem ciągnionym do 5 t włącznie | 37 | |
b) jeżeli ciągnik porusza się z całkowitym ciężarem ciągnionym powyżej 5 t | 59 | |
3) ciągnik z silnikiem o mocy powyżej 125 KM | norma zakładowa bez ograniczeń | |
5 | Autobusy o dopuszczalnym ciężarze całkowitym: | |
1) do 3 t włącznie | 12 | |
2) powyżej 3 t do 6 t włącznie | 14 | |
3) powyżej 6 t do 9 t włącznie | 19 | |
4) powyżej 9 t do 11 t włącznie | 23 | |
5) powyżej 11 t do 14 t włącznie | 28 | |
6) powyżej 14 t do 19 t włącznie | 30 | |
7) powyżej 19 t | 40 |
Uwaga do tablicy 3 lp. 3 pkt 3: Dla ciągników "Ursus" 45 i "Lanz-Buldog" w czasie pracy silnika na postoju bez obciążenia należy przyjmować za normę zakładową zużycia paliwa 1,9 litra na jedną godzinę pracy silnika.
Uwaga do tablicy 3: Dla pojazdów posiadających napęd na tylną (tylne) i przednią oś - normę podstawową podwyższa się o 20%.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
INSTRUKCJA O PRZEPROWADZANIU BADANIA ZUŻYCIA PALIWA
INSTRUKCJA O PRZEPROWADZANIU BADANIA ZUŻYCIA PALIWA
Warunki techniczne.
Okres wykonywania badań.
Długość trasy badania.
Obciążenie pojazdu.
Kolejność czynności badania.
Ustalenie wyników badania.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »