Rozdział 1 - Zakres stosowania zarządzenia. - Normy zużycia paliw płynnych w eksploatacji pojazdów samochodowych.

Monitor Polski

M.P.1964.60.282

Akt utracił moc
Wersja od: 4 września 1964 r.

Rozdział 1

Zakres stosowania zarządzenia.

§  1.
1.
Przepisy zarządzenia stosuje się do użytkowników pojazdów samochodowych:
1)
administracji państwowej (organów, urzędów i instytucji państwowych),
2)
organizacji społecznych dotowanych z budżetu Państwa,
3)
innych jednostek gospodarki uspołecznionej, jak: przedsiębiorstw państwowych, instytucji i organizacji spółdzielczych,

zwanych dalej w skróceniu "jednostkami".

2.
Przepisów zarządzenia nie stosuje się do pojazdów samochodowych jednostek podległych Ministrowi Obrony Narodowej i Ministrowi Spraw Wewnętrznych, z wyjątkiem pojazdów Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii, Instytutu Geodezji i Kartografii oraz przedsiębiorstw podległych tym ministrom.
§  2.
Przepisy zarządzenia dotyczą:
1)
wszystkich rodzajów pojazdów samochodowych z silnikami napędzanymi paliwem płynnym, używanych w transporcie drogowym, oraz samochodów specjalnych z takimi silnikami, innych niż wymienione w § 3 ust. 1 pkt 1; pojazdy te zwane są dalej w skróceniu "pojazdami",
2)
paliw płynnych do silników wymienionych w pkt 1:
a)
niskoprężnych (o zapłonie iskrowym),
b)
wysokoprężnych (o zapłonie samoczynnym)

- zwanych dalej w skróceniu "paliwami".

§  3.
1.
Przepisy zarządzenia nie dotyczą:
1)
samochodów specjalnych i ciężarowych z nadwoziem specjalizowanym do przewozu określonych rodzajów ładunków (z wyjątkiem samochodów samowyładowczych), w których nie jest możliwe wyraźne odgraniczenie ilości paliwa zużywanego na jazdę od ilości paliwa zużywanego do napędu urządzeń wmontowanych na stałe, zarówno w czasie jazdy, jak i w czasie postoju (np. dźwigi, sprężarki, pompy, zamiatarki, polewarko-zmywarki, pługi odśnieżne, samochody asenizacyjne, samochody do bezpylnego przewozu nieczystości),
2)
pojazdów używanych do ciągnięcia lub pchania innych pojazdów toczących się po szynach albo do holowania barek na rzece lub kanale,
3)
pojazdów używanych do innych celów niż transportowe.
2.
Do samochodów samowyładowczych (ust. 1 pkt 1) zalicza się samochody ciężarowe bez względu na rodzaj nadwozia, posiadające urządzenia służące do mechanicznego wyładunku albo wyładunku i naładunku.
3.
Zasady ustalania norm zużycia paliw oraz zasady kontroli zużycia i rozliczania z pobranego paliwa w stosunku do pojazdów wymienionych w ust. 1 zostaną określone odrębnie na wniosek właściwego ministra (kierownika urzędu centralnego).
4.
Normy zużycia paliwa na jazdy próbne po naprawie pojazdu lub silnika określa zakład wykonujący naprawę.