Normy zużycia paliw płynnych w eksploatacji pojazdów samochodowych.
M.P.1959.100.533
Akt utracił mocZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 16 listopada 1959 r.
w sprawie norm zużycia paliw płynnych w eksploatacji pojazdów samochodowych.
ZAŁĄCZNIK
NORMY ZUŻYCIA PALIW PŁYNNYCH W EKSPLOATACJI POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
NORMY ZUŻYCIA PALIW PŁYNNYCH W EKSPLOATACJI POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
a w braku doświadczenia:
Zakładowe normy wyjątkowe można ustalić tylko na podstawie badania zużycia paliwa na określonej trasie, przeprowadzonego według instrukcji stanowiącej załącznik nr 1 do niniejszych norm.
W braku wyżej wymienionych specjalistów należy powołać rzeczoznawcę Polskiego Związku Motorowego, który dokona badania (ust. 1) w obecności zainteresowanego kierowcy oraz przedstawiciela rady zakładowej. Komisja (rzeczoznawca Polskiego Związku Motorowego) ustala wynik badania w protokole sporządzonym według wzoru podanego w załączniku nr 2 do niniejszych norm zgodnie z instrukcją stanowiącą załącznik nr 1 do niniejszych norm. W razie przekroczenia normy zakładowej komisja (rzeczoznawca) ustala przyczynę przekroczenia zakładowej normy zużycia paliwa oraz stawia wniosek co do sposobu usunięcia tej przyczyny.
Normy podstawowe.
Tablica 1.
Podstawowe normy zużycia benzyny (§ 2 pkt 1).
Lp. | Rodzaj pojazdu | Norma w litrach na 100 km | ||
1 | Samochody ciężarowe oraz specjalne i sanitarne pochodne od samochodów ciężarowych, jak również ciągniki siodłowe z naczepą o dopuszczalnym ciężarze całkowitym: | |||
1) powyżej 2 | 5 t do 3 | 5 t włącznie z silnikiem o pojemności skokowej: | ||
a) powyżej 1 l do 1 | 8 l włącznie | 13 | ||
b) powyżej 1 | 8 l do 2 | 5 l włącznie | 15 | |
c) powyżej 2 | 5 l | 23 | ||
2) powyżej 3 | 5 t do 5 | 5 t włącznie z silnikiem o pojemności skokowej: | ||
a) do 2 | 5 l włącznie | 18 | ||
b) powyżej 2 | 5 l | 23 | ||
3) powyżej 5 | 5 t do 8 | 5 t włącznie z silnikiem o pojemności skokowej: | ||
a) do 4 | 5 l włącznie | 25 | ||
b) powyżej 4 | 5 l | 33 | ||
4) powyżej 8 | 5 t | 36 | ||
2 | Samochody osobowe, sanitarne i pochodne od samochodów osobowych - dostawcze samochody ciężarowe, jeżeli dopuszczalny całkowity ciężar tych ostatnich nie przekracza 2 | 5 t, z silnikiem o pojemności skokowej: | ||
1) do 0 | 7 l włącznie | 6 | ||
2) powyżej 0 | 7 l do 0 | 9 l włącznie | 8 | |
3) powyżej 0 | 9 l do 1 | 3 l włącznie | 9 | |
4) powyżej 1 | 3 l do 1 | 8 l włącznie | 11 | |
5) powyżej 1 | 8 l do 2 | 1 l włącznie | 12 | |
6) powyżej 2 | 1 l do 2 | 9 l włącznie | 13 | |
7) powyżej 2 | 9 l do 3 | 4 l włącznie | 15 | |
8) powyżej 3 | 4 l do 4 l włącznie | 18 | ||
9) powyżej 4 l do 5 l włącznie | 22 | |||
10) powyżej 5 l | 25 | |||
3 | Autobusy o dopuszczalnym całkowitym ciężarze, licząc po 75 kg na pasażera z bagażem w ruchu międzymiastowym i 65 kg w ruchu miejskim i podmiejskim: | |||
1) do 3 t włącznie | 14 | |||
2) powyżej 3 t do 6 t włącznie | 20 | |||
3) powyżej 6 t do 9 t włącznie | 28 | |||
4) powyżej 9 t | 36 | |||
4 | Motocykle (skutery): | |||
1) z silnikiem dwusuwowym o pojemności skokowej: | ||||
a) do 100 cm3 włącznie | 2 | 5 | ||
b) powyżej 100 cm3 do 200 cm3 włącznie | 3 | |||
c) powyżej 200 cm3 do 250 cm3 włącznie | 3 | 5 | ||
d) powyżej 250 cm3 | 4 | |||
2) z silnikiem czterosuwowym o pojemności skokowej: | ||||
a) do 250 cm3 włącznie | 3 | 5 | ||
b) powyżej 250 cm3 do 350 cm3 włącznie | 4 | |||
c) powyżej 350 cm3 | 5 | |||
5 | Ciągniki benzynowe typu rolniczego używane w transporcie drogowym | norma zakładowa bez ograniczeń |
Tablica 2.
Podstawowe normy zużycia oleju napędowego.
Lp. | Rodzaj pojazdu | Norma w litrach na 100 km | |
1 | Samochody ciężarowe oraz specjalne i sanitarne, pochodne od samochodów ciężarowych, jak również ciągniki siodłowe z naczepą o całkowitym dopuszczalnym ciężarze: | ||
1) do 2 | 5 t włącznie | 10 | |
2) powyżej 2 | 5 t do 4 t włącznie | 12 | |
3) powyżej 4 t do 6 t włącznie | 15 | ||
4) powyżej 6 t do 8 t włącznie | 16 | ||
5) powyżej 8 t do 10 t włącznie | 20 | ||
6) powyżej 10 t do 12 t włącznie | 25 | ||
7) powyżej 12 t do 15 t włącznie | 30 | ||
8) powyżej 15 t | 35 | ||
2 | Ciągniki typu rolniczego używane w transporcie drogowym: | ||
1) z silnikiem o mocy do 20 KM włącznie: | |||
a) jeżeli ciągnik porusza się luzem lub z całkowitym ciężarem ciągnionym do 2 t włącznie | 13 | ||
b) jeżeli ciągnik porusza się z całkowitym ciężarem ciągnionym powyżej 2 t | 17 | ||
2) z silnikiem o mocy powyżej 20 KM: | |||
a) jeżeli ciągnik porusza się luzem lub z całkowitym ciężarem ciągnionym do 3 t włącznie | 15 | ||
b) jeżeli ciągnik porusza się z całkowitym ciężarem ciągnionym powyżej 3 t | 24 | ||
3) ciągnik Ursus-45 i Lanz Buldog wyposażony w silnik z głowicą żarową: | |||
a) jeżeli ciągnik porusza się luzem lub z całkowitym ciężarem ciągnionym do 2 t włącznie | 33 | ||
b) jeżeli ciągnik poruszą się z całkowitym ciężarem ciągnionym: | |||
ba) powyżej 2 t do 5 t włącznie | 37 | ||
bb) powyżej 5 t do 10 t włącznie | 40 | ||
bc) powyżej 10 t | 52 | ||
3 | Ciągniki typu samochodowego (balastowe) ze sprzęgiem dyszlowym: | ||
1) ciągnik z silnikiem o mocy do 80 KM włącznie: | |||
a) jeżeli ciągnik porusza się luzem lub z całkowitym ciężarem ciągnionym do 3 t włącznie | 27 | ||
b) jeżeli ciągnik porusza się z całkowitym ciężarem ciągnionym powyżej 3 t | 34 | ||
2) ciągnik z silnikiem o mocy powyżej 80 KM do 125 KM włącznie: | |||
a) jeżeli ciągnik porusza się luzem lub z całkowitym ciężarem ciągnionym do 5 t włącznie | 37 | ||
b) jeżeli ciągnik porusza się z całkowitym ciężarem ciągnionym powyżej 5 t | 59 | ||
3) ciągnik z silnikiem o mocy powyżej 125 KM | norma zakładowa bez ograniczeń | ||
4 | Samochody osobowe, sanitarne i pochodne od samochodów osobowych dostawcze samochody ciężarowe, o ile dopuszczalny ciężar całkowity tych ostatnich nie przekracza 2 t, z silnikiem o pojemności skokowej: | ||
1) do 1 | 3 l włącznie | 7 | |
2) powyżej 1 | 3 l | 10 | |
5 | Autobusy o dopuszczalnym całkowitym ciężarze licząc po 75 kg na pasażera z bagażem w ruchu międzymiastowym i po 65 kg w ruchu miejskim i podmiejskim: | ||
1) do 3 t włącznie | 12 | ||
2) powyżej 3 t do 6 t włącznie | 14 | ||
3) powyżej 6 t do 9 t włącznie | 19 | ||
4) powyżej 9 t do 11 t włącznie | 23 | ||
5) powyżej 11 t do 14 t włącznie | 28 | ||
6) powyżej 14 t | 30 |
Objaśnienie do tablic 1 i 2:
Przez pojęcie "dopuszczalny ciężar całkowity samochodu" należy rozumieć ciężar własny samochodu gotowego do jazdy, powiększony o jego ładowność, tzn. dopuszczalny największy ciężar ładunku lub urządzenia trwale umieszczonego na samochodzie specjalnym nie przeznaczonym do przewozu ładunków lub osób. Ciężar własny pojazdu należy ustalić na podstawie wiarygodnych danych lub przez zważenie.
Podwyższenie norm podstawowych.
kierownik zakładu pracy może ustalić normę zakładową (§ 3 ust. 1) wyższą niż norma podstawowa w granicach do 20% dla wszystkich pojazdów samochodowych, a dla samochodów samowyładowczych w granicach do 30% w stosunku do normy podstawowej w tych przypadkach, gdy norma podstawowa będzie niewystarczająca. W przypadkach określonych w § 3 ust. 5 pkt 1 lit. a), b), c) kierownik zakładu pracy może ustalić zakładową normę wyjątkową wyższą niż norma podstawowa w granicach powyżej 20% do 75%, a dla samochodów samowyładowczych w granicach powyżej 30% do 80% w stosunku do normy podstawowej. Stosowanie tej normy wymaga zezwolenia wydziału komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) (§ 3 ust. 6). W przypadkach określonych w § 3 ust. 5 pkt 2 i 3 kierownik zakładu może ustalić zakładową normę wyjątkową bez powyższych ograniczeń, powiadamiając o każdorazowym wprowadzeniu takiej normy wydział komunikacji prezydium właściwej wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa).
Przepisy wyjątkowe.
ZAŁĄCZNIK
INSTRUKCJA O PRZEPROWADZANIU BADANIA ZUŻYCIA PALIWA
INSTRUKCJA O PRZEPROWADZANIU BADANIA ZUŻYCIA PALIWA
Warunki techniczne.
Okres wykonywania badań.
Miejsce wykonywania badań.
Długość trasy badania.
Obciążenie pojazdu.
Kolejność czynności badania.
Uwagi:
Uwaga: Wyładunek pojazdu ciężarowego może się odbyć po drodze pomiędzy końcem odcinka drogi wybranego do badań a miejscem postoju.
Ustalanie wyniku badań.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
PROTOKÓŁ BADANIA ZUŻYCIA PALIWA
PROTOKÓŁ BADANIA ZUŻYCIA PALIWA
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
ZAŁĄCZNIK Nr 3
INSTRUKCJA O SPOSOBIE ZAOPATRYWANIA KIEROWCÓW W PAliWO I O ROZLICZANIU ZUŻYCIA PALIWA
INSTRUKCJA O SPOSOBIE ZAOPATRYWANIA KIEROWCÓW W PAliWO I O ROZLICZANIU ZUŻYCIA PALIWA
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »