Zmiany i uzupełnienia Taryfy Ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1922.113.1028

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1923 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 12 grudnia 1922 r.
o zmianach i uzupełnieniach Taryfy Ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt.

Na mocy dekretu z dn. 7 lutego 1919 r. o tymczasowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie pasażerów, bagażu i towarów oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. P. P. P. № 14, poz. 152) zarządza się w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu co następuje:
W części 1 Taryfy Ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt "Przepisy Przewozowe" (Dz. U. R. P. № 65 z 1921 r., poz. 414) wprowadza się zmiany następujące:

W art. 54 ust. 2 w post. wyk. II maksymalną normę odszkodowania za dzieła sztuki podnosi się z 2.000 do 6.000 mk. za 1 kg.

W art. 58 ust. 1 uzupełnia się w sposób następujący:

"W razie braku należytych urządzeń wagowych na stacji nadawczej sprawdzenie wagi dokonywa się na innej stacji na linji przewozu. Przy sprawdzeniu może być obecna osoba, uprawniona do rozporządzania przesyłką; w razie jej nieobecności powinni być wezwani dwaj świadkowie".

Ust. 2 tegoż art. 58 otrzymuje brzmienie następujące:

"2. Za sprawdzenie zawartości, wagi i ilości sztuk przesyłki, dokonane na żądanie nadawcy, kolej pobiera opłaty, przewidziane w taryfie, oraz zwrot wszelkich innych kosztów, związanych z tern sprawdzeniem. Za takież sprawdzenie, dokonywane bez żądania nadawcy, kolej pobiera powyższe opłaty jedynie wówczas, jeżeli się okaże, że podane w liście przewozowym oświadczenia nie są zgodne z rzeczywistością".

W art. 59 ust. 1 uzupełnia się postanowieniem wykonawczem treści następującej:

"Post. Wyk. Przy ładowaniu obowiązują "Przepisy o załadowaniu wagonów towarowych" stanowiące załącznik G. do niniejszych "Przepisów Przewozowych".

W tymże art. 59 ust. 2 post. wyk. 111 uzupełnia się zdaniem:

"Za poprawienie naładunku wagonu pobiera się zwrot kosztów własnych oraz postojowe za 1 dzień przetrzymania wagonu".

W art. 60 podane w ust. 1 opłaty 200, 100, 20 i 200 mk. podnosi się do wysokości 400, 200, 40 i 400 mk.

W art. 62 do ust. 8 dodaje się postanowienie wykonawcze treści następującej:

"Post. Wyk. Przy przesyłkach drobnych nadawca obowiązany jest zaopatrzyć przesyłkę w wyraźnie wypisaną nazwę stacji przeznaczenia. Za wykonanie tego w zastępstwie nadawcy kolej pobiera opłatę przewidzianą w taryfie (Wykaz opłat dodatkowych)".

W art. 69 ust. 2 otrzymuje brzmienie następujące:

"2. We wszystkich innych wypadkach nadawca przesyłki może według swego uznania uiścić opłatę przewozową i opłaty dodatkowe albo w całości, albo też wpłacić dowolną tylko ich część. Należności nie-pobrane przy nadaniu przesyłki uważa się za przekazane na jej odbiorcę".

W tymże art. 69 skreśla się ustępy 3, 4 5 i 6, ustęp zaś 7 otrzymuje liczbę 3.

W art. 70 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Do uiszczenia wszelkich dopłat obowiązany jest wobec kolei odbiorca przesyłki".

W tymże art. 70 ust. 4 ostatnie zdanie w post. wyk. I po słowach: "przy izbach handlowo-przemysłowych" zmienia się w sposób następujący:

"oraz na koncesjonowane biura reklamacyjne przy innych organizacjach społecznych, są od uwierzytelnienia podpisu zwalniane".

W tymże art. 70 ostatnie zdanie post. wyk. II zmienia się w sposób następujący:

"Reklamacje, do których nie dołączono dowodów, oraz reklamacje, nie podające kwot i podstaw uzasadniających, załatwia kolej odmownie z podaniem powodu odmowy".

W art. 71 ust. 1 termin przedawnienia zwiększa się do 1 roku. W ust. 2 tegoż art. 71 skreśla się postanowienie wykonawcze.

W art. 73 ust. 1 zdanie drugie otrzymuje brzmienie następujące:

"Nadawca przesyłki może również żądać, żeby pierwotne zaliczenie było zwiększone, zmniejszone lub odwołane, przesyłka była obciążona zaliczeniem już po. jej wysłaniu i wreszcie, żeby przesyłka była wydana bez pobrania przewoźnego i innych opłat".

W tymże art. 73 ust. 7 w p. c) postanowienia wykonawczego skreśla się zdanie, podane w nawiasach "(leżącej jednak na tym samym szlaku przewozu pomiędzy stacją nadania, a stacją pierwotnego przeznaczenia)".

W art. 75 ust. 3 zdanie drugie post. wyk. otrzymuje brzmienie:

"w myśl p. a) ust. 3 - dla przesyłek pośpiesznych oraz dla całowagonowych przesyłek zwyczajnych-2 doby, a dla przesyłek zwyczajnych drobnych i półwagonowych-3 doby na każde rozpoczęte 250 km. odległości".

W art. 76 ust. 1 w post. wyk. 1 skreśla się zdanie ostatnie od słów "kolej obowiązana jest" do słów " w liście przewozowym" włącznie.

W tymże art. 76 ust. 5 zdanie ostatnie zmienia się w sposób następujący:

"Jako zabezpieczenie powyższych opłat służy przesyłka do chwili, do której znajduje się ona w posiadaniu kolei lub też pozostaje na składzie uprawnionej przez kolej osoby trzeciej".

W art. 77 ust 2 otrzymuje brzmienie następujące:

"2. Kolej jest obowiązana dokonać żądanego sprawdzenia ilości i wagi przesyłek, jeżeli posiada na stacji przeznaczenia potrzebne do tego urządzenia wagowe, oraz jeżeli charakter przesyłki i warunki przewozu na to pozwalają. Jeżeli sprawdzenie wagi nie może być dokonane na stacji przeznaczenia, odbiorca może żądać dokonania tego sprawdzenia na innej, najbliższej stacji kolejowej, obowiązany jest on jednak pokryć powstałe wskutek tego koszty".

W art. 79 w post. wyk. do ust. 1 skreśla się 2 pierwsze zdania od słów: "Z reguły" do "piśmiennie" włącznie.

W tymże art. 79 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Zawiadomienie uważa się za spełnione po upływie 6 godzin od chwili nadania listu na poczcie, 3 godzin od chwili wysłania depeszy i 1 godziny od chwili zawiadomienia przez telefon lub wysłania posłańca".

W tymże art. 79 ust. 4 opłatę, podaną w Postan. Wyk., z 20 mk. podnosi się do 50 mk.

W tytule art. 97 wyrazy "Utrata praw do zgłaszania" zmienia się na "Wygaśnięcie".

W art. 98 ust. 3 skreśla się postanowienie wykonawcze.

W art. 99 ust. 1 ostatnie zdanie w post. wyk. po słowach: "przy Izbach handlowo-przemysłowych" zmienia się w sposób następujące: "oraz na koncesjonowane biura reklamacyjne przy innych organizacjach społecznych, są od uwierzytelnienia podpisu zwalniane".

W załączniku B "Przepisy dotyczące przedmiotów, przyjmowanych do przewozu kolejami warunkowo" (Dz. U. R. P. z 1920 r. № 16, poz. 82) w grupie 1 działu 1 "Materjały strzelnicze i rozsadzające, uznane za bezpieczne przy zwykłych czynnościach, połączonych z przewozem", punkt e) (Dz. U. R. P. z 1922 r. № 18, poz. 156) otrzymuje brzmienie następujące:

"e) dynamon oraz miedziankit i plessit I (chlorany potasu) nie nasycone naftą".

W grupie II tegoż działu I "Materjały strzelnicze i rozsadzające, łatwo wybuchające", punkt e) (Dz. U. R. P. z 1922 r. № 18 poz. 156) otrzymuje brzmienie następujące: "miedziankit i plessit I (chlorany potasu) nasycone naftą".

W tymże załączniku B w dziale I C "Materjały zapalające i ognie sztuczne", ust. 1 "Materjały zapalające, lonty" poz. a) wyraz "zwyczajne" zmienia się na "oprócz bezfosforowych (szwedzkich)".

W załączniku C № 1 i C № 2 do "Przepisów Przewozowych" skreśla się w formularzu listu przewozowego słowa: "Miejsce i data sporządzenia listu przewozowego", z zachowaniem jednak linji kropkowanej, wzamian zaś 3 rubryk "Imię i nazwisko nadawcy" "Podpis nadawcy" i "Dokładny adres nadawcy", wprowadza się jedna rubryka: Podpis i dokładny adres nadawcy". Równocześnie wzamian rubryki: "Oświadczenie nadawcy co do opłat uiszczonych z góry" wprowadza się rubrykę "Opłacono za przewóz z góry (literami)" z zamianą linji kropkowanej na szereg kiesek poziomych

Dodaje się załącznik G "Przepisy o załadowaniu wagonów towarowych" (patrz załącznik 1 do niniejszego rozporządzenia).

W części II Taryfy Ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt "Postanowienia taryfowe" (Dz. U. R. P. z 1922 r. № 48, poz. 428) wprowadza się zmiany następujące:

P. 1 otrzymuje brzmienie następujące:

"1. W zależności od sposobu przewozu przesyłek - za listami przewozowemi pośpiesznemi lub lub zwyczajnemi - przesyłki kolejowe dzielą się na przesyłki pośpieszne i zwyczajne".

P. 5 uzupełnia się zdaniem: "Opłaty za przewóz na odległościach powyżej 10 km. oblicza się strefami po 10 km., licząc część strefy za pełną".

W p. 7 A, w okresie drugim skreśla się słowa "przewożone pociągami towarowemi przyśpieszonemi, pociągami mieszanemi, lub osobowemi zwykłemi".

W p. 13 słowa "według ilości sztuk" zmienia się na "ze wskazaniem ilości sztuk".

W p. 14 w wierszu 2-m skreśla się powołanie się na p. 80.

W p. 27 do towarów wyszczególnionych w gr. 61 po słowach "budowlany sztuczny" dodaje się "i ksylolit".

W p. 32 ust. b) opłata 100 mk. zmienia się na 1.000 mk.

W p. 35 ust. b) w ostatniem zdaniu po słowie "zaopatrzonego" dodaje się "w trwale umocowane". W p. 41 kl. II zmienia się na kl. III.

W p. 68 w wyszczególnieniu kosztowności (Dz. U. R. P. № 75 poz. 680) po "słowach "dywany kosztowne" dodaje się w nawiasach "(dywany wschodnie oryginalne i gobeliny)".

W p. 69 skreśla się w wierszu 2-m słowa" t. j. o wadze mniejszej, niż 5.000 kg."

W p. 70 opłatą 100 mk. podnosi się do 200 mk. od wagonu i kilometra.

W p. 71 opłatę 100 mk. podnosi się do 200 mk. od wagonu i kilometra,

W p. 76 dział B "Obliczanie przewoźnego" w ust. b) zdanie końcowe "Bezpłatny przewóz powrotny dokonywa się tylko w przesyłkach zwyczajnych" otrzymuje brzmienie następujące:

"Bezpłatny przewóz powrotny towarów dokonywa się tylko w przesyłkach zwyczajnych, zaś zwierząt domowych żywych i drobiu również w przesyłkach pośpiesznych, o ile przewóz okazów na wystawę dokonany był jako przesyłka pośpieszna".

W p. 77 po słowach: "i pastewnych" dodaje się: "oraz mieszanki zbożowej pastewnej".

P. 78 uzupełnia się zdaniem: "Do jednego wagonu może być załadowany zsypem towar tylko jednego rodzaju".

W p. 81 opłaty 20, 40 i 10 mk. podnosi się odpowiednio do 50, 100 i 30 mk.

W p. p. 91 i 92 opłaty 200 i 300 mk. podnosi się odpowiednio do 400 i 600 mk. od osi i kilometra. Równocześnie najmniejszą należność za pociąg podnosi się do 600.000 mk.

W p. 93 ust. a) opłata po 3 mk. za 1 km. i 100 kg. podnosi się do 6 mk., a w ust. c) d) i e) opłaty 3.000, 200 i 750 mk. podnosi się odpowiednio do 6.000, 400 i 1.500 mk.

W p. 94 opłaty 860, 470 i 400 marek zmienia się na 400, 218 i 187 halerzy czeskich. W zależności od tego "Uwaga" do tegoż p. 94 otrzymuje brzmienie:

"Uwaga. Przerachowanie opłat powyższych na marki polskie obywa się na podstawie kursu, ustalanego perjodycznie przez Ministerstwo Kolei Żelaznych i podawanego do wiadomości powszechnej w drodze obwieszczeń na stacjach".

W p. 95 tablica opłat przewozowych otrzymuje brzmienie następujące:

Na kolejach:OPŁATY W MARKACH ZA 100 KILOGRAMÓW
Klasa przesyłek pośpiesznychPrzy przesyłkach zwycz. drobnychPrzy przesyłkach zwyczajnych pół- i całowagonowych
Kl. IKl. IIKl. IIKl. IIIKl. IVKl. VKl. VI
Z obliczeniem najmniej za:
wagę rzeczywistą przesyłki5.000 kg.10.000 kg.15.000 kg.5.000 kg.1.000 kg.15.000 kg.5.000 kg.10.000 kg.15.000 kg.5.000 kg.10.000 kg.15.000 kg.5.000 kg.10.000 kg.15.000

kg.

a)b)c)a)b)c)a)b)c)a)b)c)a)b)c)
Pałachicze-Tłumacz1.230840730730680630630490360360280210210180160160155150
Dolina-Wygoda1.230840730730630630630480360260280210210180150150126102

W "Wykazie opłat dodatkowych" tejże części II Taryfy Ogólnej wprowadza się zmiany następujące:

W p. 5 "Opłaty za załadowanie, wyładowanie lub przeładowanie" w ust. b) poz. 1 po słowach "do drzwi wagonowych" dodaje się słowa: "za kłonice żelazne".

Wszystkie opłaty w rubryce "Mark. i Fen." podnosi się o 100% za wyjątkiem p. 6-go "Opłaty za przechowanie przesyłek" w którym ust. b) otrzymuje brzmienie następujące:

"b) za przechowanie przesyłek w składach krytych:

zapierwszerozpoczęte24godz.i100kg-60mk.
"drugie""""""-120"
"trzecie i każde następne""""-200"

Ustęp o terminie wolnym od składowego uzupełnia się zdanie następującem:

"Przy przesyłkach zaś załadowywanych i wyładowywanych przez nadawcę, względnie odbiorcę i złożonych przez nich na rampach, placach lub krytych składach stacyjnych, składowe lub placowe pobiera się od chwili złożenia przesyłki na skład, bez terminu wolnego od składowego".

W części III Taryfy Ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt "Nomenklatura i klasyfikacja towarów" (Dz. U. R. P. z 1922 r. № 48 poz. 428) wprowadza się zmiany następujące:

W gr. 18 "Spirytus i wódka" pozycja "Oleją fuzlowe" uzupełnia się słowami "i etery denaturowane (spirytus skażony)".

W gr. 22 "Zwierzęta domowe żywe" opłaty za sztuki pojedyncze podnosi się do wysokości:

Przy przesyłkach pojedynczych zwierząt od sztuki i 10 km.Za każdą sztukę, załadowaną ponad normę najwyższą i za 10 km.
konie, kuce i t. d.1.500mk.800mk.
bydło rogate rosłe1.200"600"
cielęta800"400"
świnie i owce600"300"
psy400"200"

Opłata stacyjna przy przewozie zwierząt, podana w odsyłaczu ..*) podnosi się do norm następujących:

przyprzesyłkachwagonowych - 4.000 mk.
""pojedynczych sztuk:
koni i bydła rosłego-400mk.
innych zwierząt-100

W uwadze a) do gr. 22 minimum opłaty podnosi się do 2000 mk. od przesyłki i 10 km.

W uwadze 2 do tejże gr. 22 po słowach "zwierząt domowych żywych" dodaje się "różnych gatunków" zaś normę 3 sztuk wszystkich innych zwierząt domowych podnosi się do 4 sztuk. W końcu tejże uwagi dodaje się ustęp:

"W tych wypadkach, kiedy w przesyłce zbiorowej zwierząt nie było wcale koni, stosuje się do takiej przesyłki normy załadowania, ustalone dla bydła rogatego z temiż równoważnikami dla innych kategorji zwierząt, które przytoczono wyżej".

Gr. 24 "Zwierzęta dzikie" uzupełnia się uwagą 1):

"1) Za zwierzęta i ptaki dzikie w klatkach, przewożone do ogrodu zoologicznego w Poznaniu, przewoźne oblicza się w przesyłkach tak drobnych, jak i wagonowych według kl. VI-a) za wagę rzeczywistą przesyłki. Pasza dla zwierząt przewozi się w ilościach ustalonych dla cieląt, owiec i kóz (uwaga 3) bezpłatnie. Dozorca opłaca połowę biletu li! klasy".

W gr. 25 "Ryby i raki" w uwadze b) skreśla Się znajdujące się w nawiasie słowa "(porówn. pp. 7 i 8 oraz 46-49 Post. taryf.)".

W gr. 41 "Materjały drzewne" w uwadze c) po słowach "wyrobów z drzewa" dodaje się: "i określony w liście przewozowym "do przetarcia na tartaku".

Uwagę d) tejże gr. 41 uzupełnia się w sposób następujący: po słowach "przy st. Sosnowiec" dodaje się: "oraz do zakładu przesycania drzewa kopalnianego przy st. Panewnik (Idaweiche) p. f. "Schlesische Grubenholz Impregnierung" i określone w liście przewozowym "do użycia w kopalni", względnie "do przesycenia"; po słowach "fabryk zapałek" dodaje się: "i określone w liście przewozowym do wyrobu zapałek" i po słowach "oraz papierni" dodaje, się: "i określone w liście przewozowym: "do wyrobu celulozy", "do wyrobu wełny drzewnej", lub "do wyrobu papieru".

W gr. 42 "Drzewo opałowe i t. d." pozycja "karpina, chróst i t. d." uzupełnia się zdaniem: "oraz kora drzewna, oprócz kory dębowej, świerkowej i wierzbowej".

W gr. 46 "Papier i t. d." pozycję "Papier i tektura w arkuszach i rolach" uzupełnia się słowami: "oraz papier pakowy i tektura falista". W zależności od tego skreśla się pozycję "Tektura falista i papier pakowy".

W gr. 56 "Piasek i t. d." pozycję "Wszystkie przedmioty tej grupy" uzupełnia się słowami: "oprócz niżej wymienionych", jednocześnie wprowadza się nową pozycję:

"Kaolina, glina porcelanowa i fajansowa biała- I-IV.".

W gr. 61 "Cement, beton i t. d.", pozycja "Wszystkie przedmioty tej grupy, oprócz niżej wymienionych" zmienia się na "Cement, beton i wapno hydrauliczne".

W gr. 69 "Pierwiastki chemiczne i t. d.", pozycja "Sól glauberska i t. d." uzupełnia się nazwą "kamień winny (winian wapnia lub potasu").

W gr. 72 "Garbniki i t. d." pozycja "Kora dębowa i wierzbowa" uzupełnia się określeniem "świerkowa".

Gr. 73 "Nawozy sztuczne" uzupełnią się uwagą następującą:

"c) Za przesyłki soli potasowej kałuskiej, adresowane na imię krajowych organizacji rolniczych, jak: Towarzystw (w rem Tow. Gospodarczego we Lwowie), izb, Związków, Kółek i Syndykatów, albo też przewożone za świadectwami tychże organizacji, przewoźne oblicza się według właściwej taryfy, obniżonej o 25%".

W gr. 79 "Wody mineralne" układ nomenklatury zmienia się w sposób następujący:

"Wody mineralne krajowe .(Ciechocińska, Krościeńska, Krynicka, Pomorska "Ostromecko" i Szczawnicka), w butelkach zaopatrzonych w odnośne etykiety II - VI.

Wszelkie inne wody mineralne I - III".

W gr. 84 "Len i konopie" pozycja "Wszystkie przedmioty tej grupy" zmienia się na: "Len i konopie międlone oraz czesane (włókno lniane i konopne) I - II b)".

Równocześnie gr. 84 uzupełnia się uwagą b) treści następującej:

"b) Za przesyłki całowagonowe lnu i konopi międlonych lub czesanych, adresowane do krajowych przędzalni lub fabryk tkackich przewoźne oblicza się według kl. III; za takież przesyłki lnu i konopi niemiędlonych (słomy lnianej i konopnej) oraz pakuł, adresowane do krajowych międlarni lub przędzalni, przewoźne oblicza się według kl. V".

W gr. 86 w uwadze c) skreśla się słowo "nieprasowane".

W gr. 89 "Tkaniny wszelkie" w pozycji "Tkaniny lniane i t. d." po słowie "Wełniane" dodaje się: "półjedwabne", natomiast skreśla się w końcu tejże pozycji słowa "i półjedwabnych". Pozycja druga w tejże gr. 89 otrzymuje brzmienie:

"Tkaniny jedwabne - klasa dla przesyłek pośpiesznych".

W gr. 92 "Dywany i t. d." układ klasyfikacji zmienia się w sposób następujący:

"Wszystkie przedmioty tej grupy, oprócz niżej wymienionych I - II.

Dywany wschodnie oryginalne i gobeliny-klasa dla przesyłek pośpiesznych".

W gr. 114 "Kawa i t. d." włącza się do tytułu grupy po wyrazie "kakao" nazwa "łuski kakaowe".

Gr. 128 "Baraki i t. d." układ klasyfikacji zmienia się w sposób następujący:

"Wszystkie przedmioty tej grupy, oprócz niżej wymienionych I - II.

Baraki i domy składane, rozebrane I - IV".

Część IV "Tablice opłat przewozowych". (Dz. U. R. P. № 91, poz. 847). Wszystkie opłaty podwyższa się o 100%.
W części V "Taryfy wyjątkowe" (Dz. U. R. P. z 1922 r. № 97, poz. 894):

Taryfę wyjątkową № 2 B skreśla się, wobec czego w Taryfie № 2A w p. 3) "Warunki stosowania" w ustępach pierwszym i czwartym skreśla się również sylaby "i B".

Tablica stacyjna do taryfy wyjątkowej № 2C otrzymuje brzmienie według załącznika 2 do niniejszego rozporządzenia.

Pozatem wszystkie pozostałe opłaty, wyrażone w części V w markach, podwyższa się o 100%.

Rozporządzenie niniejsze zyskuje moc obowiązującą z dniem 1 stycznia 1923 r.

ZAŁĄCZNIK  1

Załącznik  G.

PRZEPISY O ZAŁADOWANIU WAGONÓW TOWAROWYCH.

A. Ładowanie drzewa o prawidłowej powierzchni.

(drzewo rznięte, lub ciosane)

§ 1

1 Cały ładunek takiego drzewa należy układać możliwie całkowicie, a przynajmniej w górnej trzeciej części na zakładkę (rysunki przekroju poprzecznego od № 6 do № 9). Drzewo, którego się nie da ułożyć bezpiecznie na zakładkę (belki, łaty, drzewo rznięte połączone w wiązki i t. p.) układać należy powyżej burt warstwami od 30 do 50 cent. wysokości; pomiędzy temi warstwami kładzie się w poprzek przez całą szerokość ładunku deski lub łaty.

2 Jeśli drzewo ładuje się wewnątrz burt, kłonic, lub wsporników widełkowych (patrz szkic obok), to należy górny pokład ładunków umocować, przybiwszy w tym celu gwoździami deski na krzyż, lub w poprzek, albo też ściągnąć łańcuchem (patrz rysunek № 4), o ile wierzchnia warstwa nie jest już zabezpieczona od rozluźnienia, lub usunięcia się stosownie do poniższych wskazań.

Rys. 4.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

a. Ładowanie na jednym wagonie.

3 Wagony bez burt powinny być zaopatrzone w należytą ilość drewnianych, lub żelaznych kłonic, lub wsporników widełkowych (porównaj ustęp 6), które muszą być tak ustawione, aby każdy stos ładunku był przytrzymywany z każdej strony conajmniej przez dwie kłonice, lub 2 wsporniki widełkowe. Naprzeciwległe kłonice, lub wsporniki widełkowe należy ściągnąć naprężonym łańcuchem, lub sznurami, albo wyżarzonym drutem, średnicy przynajmniej 3 mm. (patrz rysunek № 5).

Rys. 5

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

4 Jeśli ładuje się ponad wierzch kłonic, lub wsporników widełkowych, to wysokość wystającej części ładunków nie może przekraczać jednej trzeciej jego szerokości, wogóle zaś ładunek nie może się wznosić nad podłogę wagonów wyżej 2,7 metra; ładunek powinien być u góry ułożony łukowo i ściągnięty łańcuchami kłonic (patrz rysunki №№ 6 i 8).

Rys. 6.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

5 Deski, ale nie inne drzewo rznięte, można układać tak samo szeroko ponad kłonicami, lub wspornikami widełkowemi, jak i między niemi, o ile przybicie do ładunku poza kłonicami, lub wspornikami widełkowemi, desek na krzyż zapobiega ich zesuwaniu się (patrz rysunek №№ 7 i 9).

Rys. 7.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

6 Wrazie użycia luźnych wsporników widełkowych, wagony muszą mieć wystające nad podłogą obrzeża, przynajmniej 2 cm. wysokie. Wsporniki wstawia się wewnątrz obrzeża. Przy użyciu żelaznych wsporników do ładowania innego rzniętego drzewa, nie desek, należy zachować największą ostrożność; ładunek trzeba w tym wypadku ściągnąć w środku łańcuchem. Przy ładowaniu wyżej wsporników należy trzymać się wskazań podanych w punktach 4 i 5 (patrz rysunki №№ 8 i 9).

Rys. 8.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

7 W wagonach z burtami bocznemi, ładunek, o ile wystaje on ponad nie, należy zabezpieczyć podporami, ustawionemi po dwie z każdej strony każdego stosu ^(patrz rysunki №№ 10 i 11) i połączonemi parami w górnych końcach za pomocą powrozów, łańcuchów, lub drutu wyżarzonego o średnicy conajmniej 3 mm. (porównaj także ustęp 10).

Umocowanie za pomocą łańcuchów, powrozów, wyżarzonego drutu, desek, lub łat.

Rys. 10.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Umocowanie za pomocą łańcuchów, powrozów wyżarzonego drutu, desek, lub łat.

Rys. 11.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

8 Jeżeli ładunek składa się z desek, które podług ustępu pierwszego ułożone są na zakładkę, to każda podpora musi mieć w przekroju poprzecznym conajmniej 35 cm. kw. przy najmniejszej grubości 1,8 cm. Wymagany przekrój poprzeczny może być osiągnięty również przez postawienie jedna obok drugiej dwóch desek. Zamiast pionowych podpór można na każdej podłużnej stronie wagonu przybić na każdy stos desek na wewnętrznych ścianach wagonów po dwie skrzyżowane deski grubości przynajmniej 2,4 cm. i w punkcie skrzyżowania zmocować przynajmniej 3 mocnemi gwoździami. Górne końce na przeciwległych deskach należy związać w jeden ze sposobów wskazanych w ustępie 7-ym (patrz rysunki №№ 12113).

Umocowanie za pomocą łańcuchów, powrozów, wyżarzonego drutu, desek lub łat.

Rys. 12.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Umocowanie za pomocą łańcuchów, powrozów, wyżarzonego drutu, desek lub łat.

Rys. 13.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

9 Jeżeli ładunek składa się z drzewa, które nie może być ułożone na zakładką (belki, łaty, drzewo rznięte połączone w wiązki i t. p.), to każda podpora musi mieć przekrój poprzeczny conajmniej 50 cm. kw. przy najmniejszej grubości 2,4 cm.

10 Podpory lub deski, postawione na krzyż, o grubości conajmniej 2.4 cm. mogą być również połączone za pomocą desek, lub łat przybitych gwoździami.

11 Ładunek może być również u góry zaokrąglony, jeśli boczne podpórki będą przymocowane do ładunku gwoździami, a przeciwległe boczne podpórki będą związane mocnym drutem wyżarzonym o średnicy conajmniej 3 mm. (patrz rysunki №№ 14 i 16). Wystająca powyżej burt część ładunku nie powinna w żadnym razie spoczywać na burtach czołowych.

Rys. 14.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Rys. 15.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Rys 16.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

12 Wagony z burtami bocznemi i kłonicami, albo wspornikami widełkowemi ładuje się powyżej burt według wskazań ustępów 3-15 (patrz rysunek 17).

Rys. 17.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

b. Ładowanie na dwóch wagonach z ławami pokrętnemi (pokrętnicami)

13 Naprzeciwległe kłonice pokrętnie powinny być ściągnięte naprężonemi łańcuchami.

14 Naładowane drzewo może się przeginać tylko tyle, by na końcach wagonów między ładunkiem i podłogą, lub częściami wystającemi poza nią, była zachowana odległość o prostopadłej przynajmniej 10 cm.; o ile się ma do czynienia z denkiem drzewem rzniętem, zaleca się ładować pionowo dolną warstwę, leżącą na pokrętnicach.

15 Jeżeli drzewo jest rozmaitej długości, to dolna warstwa, leżąca na pokrętnicach i boczna przy kłonicach powinny wysięgać poza obie pokrętnice. Krótsze kawałki należy położyć w środek, tak, aby nie mogły wypaść.

16 Przy ładowaniu drzewa rzniętego lub obrobionego na wagony z pokrętnicami należy, celem ochrony ładunków od uszkodzenia, przykryć końce pokrętnie. W tym wypadku wagony z pokrętnicami muszą być połączone za pomocą rozwory, lub naprężonego sprzęgu śrubowego, a drzewo musi być zabezpieczone od przesunięcia się wzdłuż za pomocą łańcuchów, szczególniej zaś łańcuchów pokrętnie.

B. Ładowanie desek w kłodach.

§ 2.

1 Deski ułożone w formie kłód mogą być naładowane pomiędzy kłonicami, lub burtami bocznemi, aż do ich wysokości. W drodze wyjątku kłody mogą przewyższać burty boczne wagonów bez kłonic o połowę wysokości kłody, jeżeli wystająca ponad burty część ładunku zostanie zabezpieczona od spadnięcia za pomocą podpórek bocznych, wsuniętych pomiędzy burty i ładunek i połączony wpoprzek, jak wskazano na rysunkach № 10 i 11. Wpychanie kłód pomiędzy burty lub kłonice siłą jest niedozwolone.

2 Przy ładowaniu należy większe kłody układać na spodzie, a na każdą warstwę kłód w miarę możności wybierać kłody o jednakowej wielkości. Dla osiągnięcia bezpiecznego ułożenia warstw należy z każdej kłody wyjąć po jednej wierzchniej i po jednej spodniej desce (obladry) i ułożyć je z boku. Ładunek należy umocować w ten sposób, że po przez każdą warstwę kłód układa się wpoprzek od dwóch do 4 desek lub łat (rysunek № 18). Powierzchnie desek w kłodach, na które kładzie się przekładki, muszą się znajdować na jednakowej wysokości. Ładunek należy zabezpieczyć za pomocą opasania go łańcuchami, linami z drutu, kilkakrotnego okręcania drutem, lub też zbicia desek w kłodach gwoździami. Deski, służące do ochrony ładunków przed deszczem, należy układać przed umocowaniem ładunku według poprzednio wskazanego, t. j. przed opasaniem łańcuchami i t. d.

Rys. 18

C. Ładowanie drzewa o nieprawidłowych powierzchniach.

a. Na jednym wagonie.

1. Do wysokości kłonic, lub burt bocznych.

§ 3.

1 Między kłonicami drzewo może być ładowane tylko wzdłuż wagonów.

2 Przy ładowaniu do wysokości 1 metra nie potrzeba wiązać kłonic lub burt łańcuchami lub t. p.

3 Przy ładowaniu wyżej niż 1 metr przynajmniej 2 pary naprzeciwległych kłonic, lub burt powinny być ściągnięte nad ładunkiem łańcuchami, lub linami, które należy naprężyć za pomocą kołu (przetyczki).

§ 4.

Drzewo krzywe, niedające się bezpiecznie ułożyć, jak również wiązki drzewa mogą być ładowane tylko do wysokości kłonic, lub burt.

§ 5.

1 Drzewo może być ładowane wewnątrz burt poza końce wagonów po usunięciu ścian czołowych, jeśli to umożliwi ułożenie dwóch stosów. Toż samo stosuje się, jeżeli długość drzewa przekracza długość podłogi.

2 Ładunek może wysięgać poza czołownicę wagonów najwyżej, jak podano w punkcie 1 § 2. Burty boczne powinny być ściągnięte łańcuchami, lub linami, conajmniej w dwóch miejscach (patrz rysunek 19). Podkładki poprzeczne należy układać podług wskazań punktu 2-go § 7. (patrz rysunek № 21).

Rys. 19.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

2. Wyżej burt bocznych.

1 Umocowania i zamknięcia drzwi i ruchomych części ścian wagonowych powinny być zrobione mocno i znajdować się w stanie dobrym.

2 Przy stosowaniu podpórek (patrz § 7 i następne) wysokość ich ponad podłogę:

w razie ładowania na wagony o szerokości w prześwicie najwyżej 2,735 m., może być nie większa niż 2,5 m.; w razie ładowania na wagony o większej szerokości w prześwicie -- nie większa

niż 2,4 m.

§ 7.

1 Drzewo dłuższe nad 2,4 metra może być ładowane ponad burty, lecz tylko wzdłuż wagonów, jeśli po obu stronach z każdego stosu będą postawione 2 kawały drzewa grubości conajmniej 15 cm., przybite do zewnętrznych części ładunków mocnemi gwoździami, a górne końce naprzeciwległych podpórek zostaną ściągnięte sznurami, łańcuchami, drutem, deskami, lub łatami.

Drut powinien być wyżarzony i gruby conajmniej 3 mm. Deski, lub łaty powinny być grube przynajmniej 2,4 cm. i przybite do podpórek gwoździami (patrz rysunek № 20).

2 Jeśli drzewo ładuje się w kilku stosach, to można pod oddzielne stosy podkładać drewniane poprzeczki kwadratowe, aby stosy pochylić ku środkowi wagonu, poprzeczki powinny wystarczyć na całą szerokość wagonu, mieć grubość od 10 do 20 cm. i być przybite-do podłogi gwoździami. Okrągłe poprzeczki można stosować jedynie z warunkiem bezpiecznego podklinowania (patrz rysunek № 21).

3 Ten sposób ładowania jest niedozwolony do wagonów kolei włoskich.

Rys. 20

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Rys 21.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

§ 8.

Drzewo kopalniane, opałowe i szlifierskie, pale, podkłady i t. p., można ładować sztorcem (rysunek №№ 22 do 29). W tym celu należy ustawić naokoło ścian wagonowych pionowo, bez żadnej przerwy możliwie proste, mniej więcej jednakowo długie i grube kloce (podpory), aby ładunek był zabezpieczony od zesunięcia i wypadnięcia oddzielnych sztuk. Kloce mogą być stawiane sztorcem bezpośrednio na podłodze wagonów (§§ 7, 9 i 10), lub na poziomą warstwę ładunku, składającą się z 1-go, lub kilku pokładów (§§ 11 i 12). Podpórki muszą być nie mniej 80 cm. długie i 10 cm. grube (porównaj wszakże punkt 4 § 9 i punkt 2 § 11) i występować conajmniej o 10 cm.

§ 9.

1 Ładunek kładzie się wzdłuż wagonu, a między drzwiami wpoprzek. Jeśli pozostaje wolne miejsce, trzeba je zapełnić stojącemi prostopadle klocami (patrz rysunki №№ 22 i 23).

Rys. 22.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Rys. 23.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

2 Jeśli wskutek zbytniej długości kloców ładunek pomiędzy drzwiami nie może być ułożony w poprzek wagonów, należy ułożyć przed obu drzwiami, aż do górnego krańca burty dostateczną poziomą warstwę kloców. Kloce te powinny biec wzdłuż wagonów i mieć oparcie o ściany nieruchome. W tym wypadku trzeba tę warstwę wzdłuż uzupełnić dalej rzędem kloców ułożonych prostopadle (patrz rysunek № 24).

Rys. 24.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

3 Jeśli się ma tylko jeden szereg podpór postawionych bezpośrednio na podłogę wagonów, to ładunek, leżący między podporami, może być doprowadzony do podwójnej wysokości burt bez stosowania szczególnych środków przytwierdzenia (porównaj § 10) patrz rysunek 25.

Rys. 25.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

4 Zamiast wspomnianego wyżej jednego szeregu podpór, można postawić podwójny wieniec z drzewa grubości od 6 do 9,5 cm.

§ 10.

1 Jeśli podpory mają średnio przynajmniej 15 cm. długości, ładunek może przekraczać podwójną wysokość burt, o ile w każdym ze stosów sznurami, łańcuchami, drutem (patrz rysunek № 26), lub deskami, czy łatami (patrz rysunek № 27) zostaną przymocowane po dwie naprzeciwległe podpory, znajdujące się wprost środka stosu. Drut powinien być wyżarzony grubości najmniej 3 mm, łaty i deski powinny mieć grubości najmniej 2,4 cm. i być przybite do podpór gwoździami.

2 Ten rodzaj ładowania można stosować tylko w wagonach o wysokości burt w świetle nie mniejszej niż 90 cm.; przed drzwiami należy ładować kloce, jak wskazano w punkcie 2-im (§ 9).

Rys. 26.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

§ 11.

1 Jeśli się stawia tylko jeden szereg podpór nie bezpośrednio na podłodze, to wolny wysięg podpór poza burtę nie powinien przenosić polowy długości podpór (porównaj punkt 2-gi § 6),

2 Zezwala się odstąpić od powyższego, jak wskazano w punkcie 4-ym § 9.

§ 12.

1 Jeśli wskutek krótkości podpór nie można przez postawienie jednego rzędu dostatecznie podnieść pojemnej przestrzeni wagonu, to można postawić drugi rząd, a przy dostatecznej wysokości burt 3 rząd podpór na odpowiednie warstwy ładunku.

2 Wrazie postawienia więcej niż jednego nieprzerwanego rzędu podpór (porównaj §9 wolny wysięg podpór ponad burtę może wynosić-1-go rzędu nie więcej niż 35 cm., 2-go nad 1-szym i 3-go nad 2-gim nie więcej niż 25 cm., a ogólna wysokość tak ustawionych podpór nie powinna przenosić podwójnej wysokości burt (patrz rysunek № 28).

3 Odstępstwo od powyższego, wskazane w punkcie 4 § 9, nie dopuszcza się.

Rys. 28.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

4 Jeśli wstawić tylko dwa rzędy podpór, podpory zaś mają długość przynajmniej 1 metra, wolny wysięg pierwszego rzędu nad burtę nie może wynosić więcej niż 50 cm., a drugiego nad pierwszym nie więcej niż 40 cm. i w tym wypadku ogólna wysokość tak ustawionych podpór nie powinna przenosić połowy wysokości burt (patrz rysunek N° 29).

5 Odstępstwo, wskazane w punkcie 4 § 9, nie dopuszcza się.

Rys. 29.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

b. Ładowanie na dwóch wagonach z ławami pokrętnemi (pokrętnicami).

§ 13.

1 Ładowanie pni drzewnych, krokwi, żerdzi i t. p., odbywa się na zasadzie § 1 punktu. 2 Wagony z pokrętnicami bez rozwory, lub wagonu pośredniego, dopuszcza się do przewozu grubszego drzewa, jeśli ruchome pokrętnice są opatrzone kolcami, które mogą się wciskać w drzewo i jeśli ładunek każdego wagonu, a więc ciężar, spoczywający na każdej pokrętnicy, wynosi przynajmniej 7.500 klg. wagi. Oprócz tego należy owiązać średni pień, lub dwa boczne najniższej warstwy ładunku dwoma mocnemi łańcuchami, znajdującemi się przy pokrętnicach (patrz rysunek № 30). Jeżeli na końcach łańcuchów, znajdują się haki, należy je wbić w drzewo.

Rys. 30.

3 Za drzewo grubsze trzeba uważać takie, którego średnica w miejscu leżącem na po-krętnicy wynosi conajmniej 12 cm.

4 Cienkie drzewo (krokwie, żerdzie i t. p.) można przewozić na wagonach z pokrętnicami, niesprzężonych między sobą, tylko wtedy, kiedy dolna warstwa jest ułożona z drzewa Grubszego (patrz punkt 3), a cały ładunek jest ściągnięty pośrodku łańcuchem.

D. Ładowanie ciężkich przedmiotów: walców, bębnów, kotłów parowych, taboru, szyn, długiego żelaza, żelaznych części konstrukcyjnych i t. p.

a) Ładowanie na jednym wagonie.

§ 14.

1 Szyny, dźwigary i t. p., które ładuje się na wagony bez burt, muszą być zabezpieczone z boku od spadnięcia za pomocą kłonic. Jeżeli ładunek zawiera krótsze, nieumocowane szczególnie przedmioty, lub jeżeli ładunek przewyższa wysokość kłonic, należy zabezpieczyć go od spadnięcia oddzielnych sztuk za pomocą okręcenia łańcuchami, drutem, lub linami z drutu, Aby uchronić środki uwiązania od przetarcia, należy ustawiać w punktach zagięcia nieruchomo odpowiednie kawałki drzewa (klocki). Szyny, dźwigary i t. d., należy tak umocować za pomocą podkładek, lub przekładek, podpórek z belek, lin z drutu, lub łańcuchów, aby wskutek uderzeń, lub wstrząśnień nie mogły ani spaść, ani się przesunąć wzdłuż, lub wpoprzek.

Przekładki i kliny drewniane muszą być przymocowane do podłogi wagonu gwoździami, lub innym podobnym sposobem, bez uszkodzenia podłogi wagonu.

2 Kładzenie żelaza na żelazo, bezpośrednio, jest niedozwolone, należy wstawiać pomiędzy żelazo przekładki z miękkiego drzewa. Przy ładowaniu ciężkich przedmiotów należy kłaść pod nie na podłogę wagonu terlice, lub podkłady. Podkładki muszą być tak długie, aby ciężar ładunków został rozłożony conajmniej na dwie ostojnice, lub na dwie poprzecznice. Przy ciężkich przedmiotach, należy środki ciężkości przenieść na podłogę wagonu za pomocą terlic, lub tarcic. Kozły t. j. rusztowania, zbite z mocnego drzewa i posiadające dobre powierzchnie do ładowania, mogą być używane tylko do podparcia ładunków, w żadnym zaś razie ładunek nie powinien wyłącznie na nich spoczywać. Ciężkie przedmioty, które muszą być naładowane ukośnie, gdyż w położeniu pionowem wysięgałaby poza skrajnię naładunkową, a które nie posiadają odpowiedniej płaszczyzny dla ustawienia ich w tern położeniu, nie mogą być w niem utrzymywane za pomocą lin, lub łańcuchów, lecz muszą być podparte za pomocą kozłów, lub w inny sposób bezpieczny. Przy ukośnym naładunku trzeba uważać szczególniej na to, ażeby nie nastąpiło przeciążenie jednej z podłużnych stron wagonu.

3 Przy ładowaniu szyn należy pojedyncze szyny każdej warstwy, celem zabezpieczenia ich od przesunięcia się w kierunku podłużnym wagonu, połączyć między sobą za pomocą drutu o średnicy conajmniej 3 mm., przeciągniętego przez otwory dla śrub. Jeżeli podłogi wagonów mają wystające obrzeże, należy w blizkości osi nad poprzecznicą podłożyć pod szyny na podłogę kawałki miękkiego drzewa conajmniej tak wysokie, jak obrzeże.

4 Przy ładowaniu walców, wałów, bębnów, zestawów kół, rur i t. p. przedmiotów, które są skłonne do przetaczania się, powinny być o ile możności używane wagony hamulcowe. Oprócz tego każda pojedyncza sztuka musi być tak ułożona, aby ładunek i podkładki były zabezpieczone od przesunięcia się w kierunku podłużnym, lub porzecznym. Wskazania powyższe należy również stosować przy ładowaniu rzeczonych przedmiotów do wagonów z burtami, lub kłonicami.

Ładowanie walców i części ustrojów o podobnych kształtach wymaga ze względu na niebezpieczeństwo stoczenia się szczególnej staranności.

5 Przy ładowaniu na wagony taboru, którego koła ze względu na swój kształt, lub obciążenie mogłyby uszkodzić podłogę wagonu, należy go ustawić na odpowiednich podkładkach. Znajdujące się na taborze hamulce należy dociągnąć; koła zabezpieczyć od przesunięcia wzdłuż za pomocą podbicia każdego conajmniej dwoma mocnemi klinami, a zwrotne przednie osi, lub koła zabezpieczyć od przesunięcia wpoprzek za pomocą - klocków. Kliny i klocki należy przymocować gwoździami do podkładek, lub do podłogi wagonu Oprócz tego należy zabezpieczyć tabor od przesunięcia się wzdłuż, lub wpoprzek, za pomocą dostatecznie mocnych lin. łańcuchów, lub drutu.

b. Ładowanie na dwóch wagonach z ławami pokrętnemi (pokrętnicami).

§ 15.

1 Jeżeli wagony z pokrętnicami są połączone między sobą za pomocą sprzęgu śrubowego, lub rozwory, to stosuje się przy ładowaniu na nie długich, ciężkich przedmiotów, wszystko to, co w poprzednim § 14 wskazane zostało, celem zabezpieczenia ładunku od przesunięcia,

2 Przy ładowaniu długich przedmiotów na wagony, z pokrętnicami bez użycia sprzęgów śrubowych, lub rozwory, muszą być zastosowane właściwe urządzenia, za pomocą których da się bezpiecznie zastąpić brakujący sprzęg przez sam ładunek. Ten sposób ładowania jest jest jednak tylko wtedy dozwolony, jeżeli właściwości ładunku dają gwarancję, że uderzenia i wstrząśnienia podczas ruchu pociągów będą bezpiecznie zniesione. Oddzielne sztuki ładunku muszą być zabezpieczone w trwały i niezawodny sposób nietylko od przesunięcia, lecz także od rozluźnienia styczności z pokrętnicą.

3 W każdym razie szyny, długie żelazo i t. p. przedmioty należy zabezpieczyć od osunięcia się, lub spadnięcia oddzielnych sztuk za pomocą odpowiednich urządzeń (opasania łańcuchem i t. p.). Wszystkie sztuki spodniej warstwy muszą leżeć na obydwuch pokrętnicach. Dźwigary mostowe i t. p., leżące na pokrętnicach, trzeba należycie zamocować i tak z niemi połączyć, aby uniemożliwić przewrócenie.

4 Jeżeli pokrętnice są żelazne lub okute żelazem, nie należy kłaść żelaza za żelazo, ale położyć i umocować między niemi kawałek miękkiego drzewa szerokości pokrętnicy, a grubości najmniej 6,5 cm.

5 Co do reszty należy trzymać się wskazań § 14.

E. Ładowanie luzem siana, słomy, tytoniu, kory drzewnej i t. p.

§ 16.

Do ładowania luzem siana, słomy, tytoniu, kory drzewnej i t. p. należy możliwie używać wagonów z wysokiemi burtami, lub z wysokiemi kłonicami. Ładując na wagonach z burtami bocznemi, lub z kłonicami niższemi od jednego metra, należy położyć na ładunek pawęż, idący przez cały ładunek, mocno go przyciągnąć i po obu końcach trwale przywiązać sznurami do pochew zderzakowych, lub gdzieindziej, albo też zabezpieczyć ładunek za pomocą uwiązania na krzyż bez użycia pawęży. Koleje włoskie przyjmują siano i słomę tylko w stanie prasowanym.

§ 17.

Każdy ładunek łatwopalny musi być zabezpieczony od pożaru oponą w dobrym stanie. Oponę należy tak dokładnie i mocno przymocować do boków i czoła wagonu, aby jej wiatr nigdzie nie mógł unieść. Prócz tego należy związać ładunek i oponę dwoma na krzyż idącemi sznurem, przymocowanemi do wagonów.

F. Wskazania wyjątkowe.

§ 18.

Na przyjęcie i wysłanie na koleje zagraniczne przedmiotów, wystających w jakimkolwiek miejscu poza dozwoloną skrajnią ładunkową, lub przy których wysięg poza osi krańcowe, lub sworznie przekracza 6,5 metra, lub połowę rozstępu pomiędzy osiami krańcowemi, lub sworzniami, wymagane jest uprzednie porozumienie się z temi kolejami. Toż samo stosuje się do przedmiotów o wadze większej niż 25 ton; jednakże w tym ostatnim wypadku porozumienie się nie jest potrzebne, o ile przewóz uskutecznia się tylko na głównych linjach, waga zaś nie przenosi 3,6 ton na metr długości wagonu, włączając zderzak, jeśli tylko w .wykazach rozstępu osi lub skrajni taboru nie są wymienione inne normy obciążenia.

Belgijskie koleje państwowe przyjmują bez uprzedniego porozumienia przedmioty o wadze do 35 ton, o ile są naładowane na wagony z pokrętnicami.

2 Uprzednie porozumienie się wymagane jest i wtedy, gdy przesyłka załadowana na więcej niż na jednym wagonie ma przejść na prom.

§ 19.

Towarzystwo Kolei południowych (austrjackich) dozwala na wszystkie uprzednio wymienione rodzaje sprzęgu, wymaga jednak, o ile sprzęg uskutecznia się za pomocą rozwory, lub samego ładunku i o ile ładunek ma przejść przez odcinki Gloggnitz-MOrzzuschlag, Ljubljana (Laibach), Postunica (Adelsberg) Innsbruck-Brenner lub Maribor (Marburg) - Innichen (San-Candido), aby o takich przesyłkach były uprzednio powiadomione odnośne stacje graniczne, przyczem w jednym pociągu (z wyjątkiem pracy przetokowej) nie mogą być przewożone w większej ilości niż jedna para wagonów w ten sposób połączonych.

§ 20.

Opisane uprzednio sposoby ładowania, szczególniej przy przesyłkach drzewa, nie są wyczerpujące; inne rodzaje naładunku, lub niezasadnicze odstępstwa od wyżej opisanego są dopuszczalne, o ile będzie zachowane bezpieczeństwo ruchu.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

TABLICA STACYJNA DO TARYFY WYJĄTKOWEJ № 2-C*)

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

1 Z dniem 1 stycznia 1923 r. moc obowiązującą Taryfy Ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt "Przepisy Przewozowe" rozciąga się na przewozy kolejami wąskotorowymi, zgodnie z § 1 rozporządzenia z dnia 23 grudnia 1922 r. o rozciągnięciu na przewozy kolejami wąskotorowemi zmian i uzupełnień taryfy ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt (Dz.U.22.116.1066).