Rozdział 6 - Polskie Centrum Akredytacji - Systemy oceny zgodności i nadzoru rynku.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2022.1854 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 2 września 2022 r.

Rozdział  6

Polskie Centrum Akredytacji

1. 
Polskie Centrum Akredytacji, zwane dalej "Centrum", jest krajową jednostką akredytującą.
2. 
Centrum jest państwową osobą prawną.
3. 
Nadzór nad Centrum sprawuje minister właściwy do spraw gospodarki, zwany dalej "Ministrem".
4. 
Centrum działa na podstawie ustawy oraz statutu.
5. 
Minister, w drodze zarządzenia, nadaje Centrum statut, określając w szczególności strukturę organizacyjną Centrum.
6. 
Centrum jest uprawnione do używania wizerunku orła ustalonego dla godła Rzeczypospolitej Polskiej.
1. 
Do zakresu działania Centrum należy:
1)
akredytowanie jednostek oceniających zgodność;
2)
sprawowanie nadzoru nad akredytowanymi jednostkami oceniającymi zgodność, w zakresie spełniania przez nie wymagań, o których mowa w art. 22 ust. 4 i art. 24 ust. 3;
3)
prowadzenie wykazu akredytowanych jednostek oceniających zgodność;
4)
prowadzenie działań popularyzujących i promujących zagadnienia akredytacji, w tym organizowanie szkoleń i prowadzenie działalności wydawniczej, przy czym działania te nie mogą mieć charakteru komercyjnych usług doradczych;
5)
współpraca międzynarodowa w zakresie akredytacji, w szczególności w ramach członkostwa w jednostce, o której mowa w art. 14 rozporządzenia (WE) nr 765/2008.
2. 
Centrum może zawierać z zagranicznymi jednostkami akredytującymi porozumienia o wzajemnym uznawaniu kompetencji akredytowanych jednostek oceniających zgodność.

Organami Centrum są:

1)
Dyrektor Centrum, zwany dalej "Dyrektorem";
2)
Rada do Spraw Akredytacji, zwana dalej "Radą".
1. 
Dyrektor jest powoływany przez Ministra. Kandydata na stanowisko Dyrektora wyłania się w drodze konkursu przeprowadzonego przez Ministra.
2. 
Minister ogłasza konkurs na stanowisko Dyrektora:
1)
co najmniej na 6 tygodni przed upływem kadencji Dyrektora;
2)
niezwłocznie - w przypadku odwołania albo śmierci Dyrektora.
3. 
Minister powołuje, na wniosek Dyrektora, nie więcej niż dwóch zastępców Dyrektora spośród kandydatów wyłonionych w drodze konkursu przeprowadzonego przez Dyrektora.
4. 
Dyrektor ogłasza konkurs na stanowisko zastępcy Dyrektora:
1)
co najmniej na 6 tygodni przed upływem kadencji zastępcy Dyrektora;
2)
niezwłocznie - w przypadku odwołania albo śmierci zastępcy Dyrektora.
5. 
Informację o ogłoszonym konkursie Dyrektor przekazuje niezwłocznie Ministrowi.
6. 
W przypadku niewyłonienia w drodze konkursu kandydata na stanowisko Dyrektora Minister przeprowadza nowy konkurs.
7. 
W przypadku niewyłonienia w drodze konkursu kandydata na stanowisko zastępcy Dyrektora Dyrektor przeprowadza nowy konkurs.
8. 
Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, regulaminy konkursów na stanowiska, o których mowa w ust. 1 i 3, sposób wyłaniania komisji konkursowej, sposób publikacji informacji o konkursie oraz dokumentowania spełniania wymagań dotyczących doświadczenia i kwalifikacji zawodowych kandydatów, uwzględniając konieczność zapewnienia przejrzystości i rzetelności procedury konkursowej.
1. 
Kandydatem na stanowisko Dyrektora może być osoba, która:
1)
korzysta z pełni praw publicznych;
2)
nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub przestępstwo skarbowe;
3)
posiada tytuł zawodowy magistra lub równorzędny;
4)
posiada znajomość języka angielskiego w stopniu umożliwiającym swobodne porozumiewanie się;
5)
posiada kompetencje kierownicze;
6)
posiada doświadczenie w kierowaniu zespołami pracowniczymi;
7)
posiada co najmniej 5-letnie doświadczenie w wykonywaniu pracy związanej z przeprowadzaniem oceny zgodności.
2. 
Do kandydatów na stanowiska zastępców Dyrektora stosuje się przepisy ust. 1.
1. 
Kadencja Dyrektora i zastępców Dyrektora trwa 4 lata, z uwzględnieniem art. 45 ust. 3.
2. 
Dyrektor i jego zastępcy pełnią obowiązki do dnia powołania następców.

Powołanie, o którym mowa w art. 41 ust. 1 i 3, stanowi nawiązanie stosunku pracy na podstawie powołania w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1510).

1. 
Minister odwołuje Dyrektora w przypadku:
1)
złożenia rezygnacji;
2)
utraty zdolności do pełnienia obowiązków na skutek długotrwałej choroby, trwającej co najmniej 6 miesięcy;
3)
zaprzestania spełniania któregokolwiek z wymagań określonych w art. 42 ust. 1 pkt 1 i 2;
4)
działania niezgodnego z prawem lub zasadami rzetelności i gospodarności;
5)
niezatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Centrum lub jego nieprzedstawienia w terminie określonym w art. 47 ust. 5.
2. 
Minister odwołuje zastępcę Dyrektora w przypadkach określonych w ust. 1 pkt 1-4.
3. 
W przypadku odwołania Dyrektora przed upływem kadencji nowo powołany Dyrektor może przeprowadzić konkurs na stanowiska zastępców Dyrektora.

Minister ustala wysokość wynagrodzenia Dyrektora oraz zastępców Dyrektora zgodnie z przepisami ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. z 2019 r. poz. 2136).

1. 
Dyrektor kieruje działalnością Centrum, jest odpowiedzialny za prawidłowe i sprawne realizowanie zadań Centrum i reprezentuje je na zewnątrz.
2. 
Dyrektor jest odpowiedzialny za gospodarkę finansową Centrum oraz za zarządzanie i gospodarowanie majątkiem Centrum.
3. 
Dyrektor jest uprawniony do samodzielnego dokonywania czynności prawnych w imieniu Centrum.
4. 
Dyrektor przygotowuje i przedstawia Ministrowi, po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady, do zatwierdzenia projekt rocznego planu finansowego Centrum i planu finansowego w układzie zadaniowym na dany rok budżetowy oraz na 2 kolejne lata, z uwzględnieniem terminów określanych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych dla przedłożenia materiałów do projektu ustawy budżetowej.
5. 
Dyrektor przygotowuje i przedstawia Ministrowi, po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady, do zatwierdzenia roczne sprawozdanie finansowe Centrum wraz ze sprawozdaniem z badania sporządzonym przez firmę audytorską, o której mowa w art. 55, w terminie do dnia 31 marca każdego roku.
6. 
Dyrektor przygotowuje i przedstawia Ministrowi, w terminie do dnia 31 marca każdego roku, zatwierdzone przez Radę projekty rocznego planu działania Centrum obejmującego kwestie realizacji poszczególnych zadań Centrum oraz rocznego sprawozdania z realizacji zadań Centrum.
1. 
Do zadań Rady należy:
1)
opiniowanie stanu i kierunków rozwoju akredytacji;
2)
opiniowanie działalności merytorycznej Centrum;
3)
opiniowanie rocznych planów i sprawozdań, o których mowa w art. 47 ust. 4 i 5;
4)
zatwierdzanie rocznych planów i sprawozdań, o których mowa w art. 47 ust. 6;
5)
opiniowanie wniosków w sprawie podziału zysku Centrum, o których mowa w art. 54 ust. 1;
6)
wyrażanie opinii w sprawie powołania i odwołania członków Komitetu Odwoławczego, o którym mowa w art. 57 ust. 1.
2. 
Rada w celu wykonania swoich zadań ma prawo wglądu do dokumentów Centrum i może żądać niezbędnych informacji od Dyrektora, z zastrzeżeniem dokumentów stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa.
1. 
Członków Rady powołuje Minister spośród kandydatów zgłoszonych przez organy i organizacje, o których mowa w ust. 2.
2. 
Rada liczy nie więcej niż 20 osób. W skład Rady wchodzą:
1)
w liczbie zapewniającej równowagę głosów w Radzie:
a)
przedstawiciele organów administracji rządowej,
b)
przedstawiciele organizacji reprezentujących jednostki oceniające zgodność,
c)
przedstawiciele ogólnopolskich organizacji konsumenckich, pracodawców, gospodarczych i naukowo-technicznych;
2)
przedstawiciel Polskiego Komitetu Normalizacyjnego;
3)
przedstawiciel Prezesa Głównego Urzędu Miar.
3. 
Kandydatem na członka Rady może być osoba, która:
1)
korzysta z pełni praw publicznych;
2)
nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub przestępstwo skarbowe;
3)
posiada wiedzę i niezbędne doświadczenie w zakresie akredytacji i oceny zgodności.
4. 
Kadencja Rady trwa 5 lat.
5. 
Ta sama osoba może pełnić funkcję członka Rady nie dłużej niż przez dwie kadencje.
6. 
Minister odwołuje członka Rady w przypadku:
1)
złożenia rezygnacji;
2)
utraty zdolności do pełnienia obowiązków na skutek długotrwałej choroby, trwającej co najmniej 6 miesięcy;
3)
niewypełniania lub nienależytego wypełniania obowiązków;
4)
zaprzestania spełniania któregokolwiek z wymagań określonych w ust. 3 pkt 1 i 2.
7. 
W przypadku odwołania lub śmierci członka Rady przed upływem kadencji Minister niezwłocznie powołuje na jego miejsce inną osobę do końca kadencji, z zachowaniem zasady, o której mowa w ust. 1.
1. 
Pracami Rady kieruje przewodniczący wybierany przez Radę spośród jej członków.
2. 
Przewodniczący zwołuje posiedzenia Rady w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na 3 miesiące.
3. 
Przewodniczący zwołuje posiedzenia Rady z własnej inicjatywy, na wniosek Ministra, Dyrektora lub co najmniej pięciu członków Rady, nie później niż w terminie 4 tygodni od dnia otrzymania wniosku.
4. 
Rada podejmuje uchwały bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy liczby członków Rady.
5. 
Rada może powoływać komisje lub komitety techniczne właściwe do opiniowania działalności merytorycznej Centrum. W skład komitetów technicznych mogą wchodzić eksperci zewnętrzni.
6. 
Szczegółowy tryb działania Rady, wyboru przewodniczącego oraz powoływania i funkcjonowania komisji lub komitetów technicznych określa regulamin ustanowiony przez Radę.
7. 
Zamiejscowi członkowie Rady otrzymują zwrot kosztów podróży na zasadach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 775 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.
1. 
Centrum prowadzi samodzielną gospodarkę finansową.
2. 
Centrum prowadzi działalność nienastawioną na zysk.
3. 
Centrum finansuje inwestycje ze środków własnych.
4. 
Przychodami Centrum są:
1)
przychody z prowadzonej działalności, o której mowa w art. 39 ust. 1 pkt 1, 2 i 4;
2)
inne przychody.
5. 
Koszty działalności Centrum, w tym wynagrodzenia pracowników, są pokrywane z przychodów, o których mowa w ust. 4.
6. 
Dyrektor Centrum określi zasady wynagradzania pracowników Centrum zgodnie z art. 772 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.
7. 
Za czynności związane z:
1)
formalną oceną wniosku o akredytację,
2)
oceną jednostki oceniającej zgodność w procesie akredytacji,
3)
wystawieniem certyfikatu akredytacji,
4)
sprawowaniem nadzoru nad akredytowanymi jednostkami oceniającymi zgodność,
5)
uczestnictwem w krajowym systemie akredytacji

- pobiera się opłaty.

7a. 
Na wniosek jednostki oceniającej zgodność Dyrektor Centrum może odroczyć lub rozłożyć na raty opłaty, o których mowa w ust. 7.
8. 
Minister w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, sposób ustalania opłat za czynności związane z akredytacją jednostek oceniających zgodność oraz maksymalne wysokości opłat z uwzględnieniem okoliczności, że stawki tych opłat powinny zapewnić pokrycie kosztów ich przeprowadzenia oraz zasady określonej w ust. 2.
1. 
Podstawę gospodarki finansowej Centrum w okresie od dnia 1 stycznia do dnia zatwierdzenia przez Ministra rocznego planu finansowego Centrum stanowi projekt tego planu pozytywnie zaopiniowany przez Radę.
2. 
W rocznym planie finansowym Centrum mogą być dokonywane zmiany przychodów i kosztów po uzyskaniu zgody Ministra. O dokonanych zmianach należy niezwłocznie powiadomić ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
1. 
Centrum tworzy następujące fundusze:
1)
fundusz podstawowy;
2)
fundusz z aktualizacji wyceny;
3)
fundusz płac;
4)
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych;
5)
zakładowy fundusz nagród.
2. 
Zakładowy fundusz nagród stanowi 8,5% funduszu płac.
3. 
Fundusz podstawowy może zostać zmniejszony o stratę netto Centrum poniesioną w 2020 r.
1. 
Minister, na wniosek Dyrektora, pozytywnie zaopiniowany przez Radę, dokonuje podziału zatwierdzonego zysku Centrum.
2. 
Zysk Centrum może być przeznaczony na rozwój Centrum w zakresie działalności, o której mowa w art. 39 ust. 1, oraz zwiększenie funduszu podstawowego.
1. 
Roczne sprawozdanie finansowe Centrum podlega badaniu przez firmę audytorską.
2. 
Minister dokonuje wyboru firmy audytorskiej.

W ramach nadzoru, o którym mowa w art. 38 ust. 3, Minister:

1)
sprawuje kontrolę finansową nad Centrum na zasadach i w trybie określonych w przepisach o kontroli w administracji rządowej;
2)
zatwierdza projekt rocznego planu finansowego Centrum;
3)
wyraża zgodę na zmianę planu finansowego Centrum;
4)
zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Centrum;
5)
przyjmuje sprawozdanie z działalności Centrum przedstawione przez Dyrektora;
6)
dokonuje oceny działalności Centrum na podstawie sprawozdania, o którym mowa w pkt 5.
1. 
Przy Centrum działa Komitet Odwoławczy, liczący od 3 do 10 członków - ekspertów posiadających odpowiednią wiedzę i doświadczenie w zakresie akredytacji.
2. 
Do zadań Komitetu Odwoławczego należy rozpatrywanie odwołań w sprawach odmowy udzielenia, zawieszenia, cofnięcia lub ograniczenia zakresu akredytacji.
3. 
Minister, po zasięgnięciu opinii Rady, powołuje i odwołuje członków Komitetu Odwoławczego.
4. 
Członkostwa w Komitecie Odwoławczym nie można łączyć z członkostwem w Radzie.
5. 
Organizację i tryb pracy Komitetu Odwoławczego określa regulamin uchwalony przez ten komitet.
6. 
Obsługę organizacyjną i finansową Komitetu Odwoławczego zapewnia Centrum.