Poprawa gospodarki i finansów związków samorządowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1934.94.846

Akt utracił moc
Wersja od: 1 sierpnia 1937 r.

ROZPORZĄDZENIE
PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ
z dnia 24 października 1934 r.
o poprawie gospodarki i finansów związków samorządowych. *

Na podstawie art. 44 ust. 6 Konstytucji i ustawy z dnia 15 marca 1934 r. o upoważnieniu Prezydenta Rzeczypospolitej do wydawania rozporządzeń z mocą ustawy (Dz. U. R. P. Nr. 28, poz. 221) postanawiani co następuje:

Powszechne normy oddłużenia.

(1)
Krótkoterminowe pożyczki, udzielone związkom samorządowym przez Bank. Gospodarstwa Krajowego przed dniem 1 kwietnia 1934 r. oraz zaległe raty, odsetki, prowizje, koszty i inne należności uboczne z tytułu pożyczek tak krótkoterminowych jak i długoterminowych, udzielonych przez Bank Gospodarstwa Krajowego i banki komunalne przed dniem 1 kwietnia 1934 r. związkom samorządowym, podlegają na wniosek interesowanego związku konwersji na pożyczki długoterminowe. Odsetki za zwłokę za czas od dnia 1 stycznia 1932 r. umarza się.
(2)
Zasady i warunki konwersji na pożyczki długoterminowe a także wysokość dodatku administracyjnego ustali rozporządzenie Ministra Skarbu z tem, że nominalne oprocentowanie tych pożyczek nie będzie przekraczać 51/2% w stosunku rocznym.

Lokaty instytucyj prawa publicznego w Banku Gospodarstwa Krajowego i w bankach komunalnych, użyte zgodnie z przeznaczeniem na kredyty dla związków samorządowych, będą mogły być spłacone po kursie nominalnym papierami procentowemi, pochodzącemi z emisji tych banków.

Spłatę długów hipotecznych związków samorządowych odracza się do dnia 1 stycznia 1938 r., a oprocentowanie ich obniża się do 51/2% w stosunku rocznym. Przepis ten nie dotyczy długów hipotecznych związków samorządowych wobec instytucyj kredytowych.

(1)
Spłatę długów związków samorządowych, powstałych z tytułu kredytów, udzielonych tym związkom przez komunalne kasy oszczędności z funduszów instytucyj kredytowych i prawa publicznego, odracza się do dnia 1 stycznia 1938 r., a oprocentowanie ich obniża się do 51/2% w stosunku rocznym.
(2)
Instytucje kredytowe i prawa publicznego przejmą wierzytelności komunalnych kas oszczędności, wymienione w ust. (1), zwalniając komunalne kasy oszczędności z obliga.
(1)
Pożyczki związków samorządowych, udzielone przez komunalne kasy oszczędności, będą spłacane na warunkach, które ustali rozporządzenie Ministra Skarbu, obligacjami wypuszczonemi przez banki komunalne za zabezpieczeniem wierzytelnościami komunalnych kas oszczędności z tytułu pożyczek udzielonych związkom samorządowym, bądź obligacjami wypuszczonemi przez związki samorządowe.
(2)
Obligacje wymienione w ust. (1) będą poręczone przez Skarb Państwa.

Odsetki od należności pieniężnych, których dochodzenie i egzekucja podpada pod przepisy rozporządzenia Prezydenta Rezczypospolitej z dnia 27 października 1932 r. o dochodzeniu roszczeń pieniężnych i egzekucji należności pieniężnych, opartych na tytułach prywatno-prawnych, przypadających od związków komunalnych (Dz. U. R. P. Nr. 94, poz. 809) a na obszarze województwa śląskiego - pod przepisy ustawy śląskiej z dnia 19 czerwca 1933 r. o zasadach gospodarki związków komunalnych oraz egzekucji roszczeń pieniężnych do związków komunalnych z tytułów prawno-prywatnych (Dz. Ust. Śl. Nr. 17, poz. 37), obniżone zostają do 51/2% w stosunku rocznym, poczynając od dnia 1 lipca 1934 r.

Minister Skarbu może na wniosek Centralnej Komisji Oszczędnościowo-Oddłużeniowej dla Samorządu udzielać generalnych ulg w spłacie poszczególnych rodzajów należności Skarbu Państwa od związków samorządowych.

Przepisy art. 3 - 7 odnoszą się do tych zobowiązań finansowych związków samorządowych i ich zakładów i przedsiębiorstw, które powstały przed dniem 1 kwietnia 1934 r. oraz do zobowiązań z okresu późniejszego, o ile wynikły one z konwersji zobowiązań, zaciągniętych przed dniem 1 kwietnia 1934 r., z wyjątkiem tych zobowiązań, przy których konwersji udzielone zostały dłużnemu związkowi samorządowemu lub jego zakładom i przedsiębiorstwom ulgi w zakresie nie mniejszym niż przewidziane w art. 18 ust. (1).

Komisje oszczędnościowo - oddłużeniowe i Urząd Rozjemczy.

(1) 3
Dla celów oddłużenia i obniżenia kosztów administracji poszczególnych związków samorządowych powołuje się komisje oszczędnościowo-oddłużeniowe dla samorządu przy urzędach wojewódzkich, z wyjątkiem Urzędu Wojewódzkiego Śląskiego, Centralną Komisję Oszczędnościowo-Oddłużeniową dla Samorządu - przy Ministrze Skarbu, oraz Urząd Rozjemczy do Spraw Kredytowych Samorządu Terytorjalnego z siedzibą w Warszawie.
(2)
W dalszym ciągu rozporządzenia niniejszego komisje oszczędnościowo-oddłużeniowe dla samorządu będą nazywane komisjami, Centralna Komisja Oszczędnościowo - Oddłużeniowa dla Samorządu - Centralną Komisją, a Urząd Rozjemczy do Spraw Kredytowych Samorządu Terytorjalnego - Urzędem Rozjemczym.
(1)
W skład komisji wchodzą: przewodniczący, powołany, na wniosek Przewodniczącego Centralnej Komisji, przez Ministra Spraw Wewnętrznych w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Ministrem Przemysłu i Handlu; po jednym - przedstawiciele Ministrów: Spraw Wewnętrznych, Skarbu i Przemysłu i Handlu; dwóch przedstawicieli rady wojewódzkiej (w województwach zachodnich - sejmiku wojewódzkiego, w województwach południowych - wydziału wojewódzkiego); członkowie, powołani przez Ministra Spraw Wewnętrznych w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Ministrem Przemysłu i Handlu na wniosek przewodniczącego komisji.
(2) 4
Szczegółową organizację oraz tryb postępowania komisyj ustalą Ministrowie: Spraw Wewnętrznych, Skarbu oraz Przemysłu i Handlu.
(1)
Do kompetencji komisji w zakresie akcji oszczędnościowej należy składanie właściwej władzy nadzorczej i Centralnej Komisji:
1)
wniosków co do obniżenia kosztów administracji ogólnej działów specjalnych oraz kosztów administracji wszelkich urządzeń, zakładów i przedsiębiorstw związku samorządowego;
2)
wniosków co do zracjonalizowania metod pracy w poszczególnych działach samorządu terytorjalnego.
(2)
Do kompetencji komisji w zakresie akcji oddłużeniowej należy:
1)
ustalanie planów oddłużenia poszczególnych związków samorządowych oraz uzgadnianie tych planów z wierzycielami i dłużnemi związkami samorządowemi po wysłuchaniu stron;
2)
wszelkie sprawy, związane z ustaleniem planu oddłużeniowego, o ile nie są zastrzeżone innym organom.
(1)
Zakres działania komisji obejmuje wszystkie związki samorządu terytorjalnego na obszarze danego województwa oraz wszystkie urządzenia, zakłady i przedsiębiorstwa tych związków, chociażby były wyposażone w osobowość prawa publicznego lub prywatnego, oraz w zakresie akcji oszczędnościowej - zakłady i przedsiębiorstwa wyposażone w osobowość prawa prywatnego, jeżeli w ich kapitale zakładowym uczestniczą związki samorządowe co najmniej w połowie.
(2)
Zakres działania komisji obejmuje również związki międzykomunalne oraz ich urządzenia, zakłady i przedsiębiorstwa. W stosunku do urządzeń, zakładów i przedsiębiorstw oraz związków między-komunalnych, w których uczestniczą związki samorządowe z terenu różnych województw, właściwe są komisje tych województw, na których terenie znajduje się urządzenie, zakład, przedsiębiorstwo lub ma siedzibę związek międzykomunalny.

(1)
W skład Centralnej Komisji wchodzą: Przewodniczący i dwaj Zastępcy Przewodniczącego, powołani przez Ministra Skarbu w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych; po jednym- przedstawiciele Ministrów: Spraw Wewnętrznych, Skarbu, Opieki Społecznej i Przemysłu i Handlu oraz po jednym zastępcy przedstawicieli tych Ministrów; członkowie, powołani przez Ministra Spraw Wewnętrznych w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Ministrem Przemysłu i Handlu na wniosek Przewodniczącego Centralnej Komisji.
2)
Uchwały Centralnej Komisji w sprawach, o których mowa w art. 14 ust. (2), zapadają w kompletach złożonych z 7 członków; w skład kompletu muszą wchodzić Przewodniczący lub Zastępca Przewodniczącego oraz przedstawiciele Ministrów: Spraw Wewnętrznych, Skarbu i Opieki Społecznej lub ich zastępcy.
(3)
Szczegółową organizację oraz tryb postępowania Centralnej Komisji ustalą Ministrowie Skarbu i Spraw Wewnętrznych w porozumieniu z Ministrem Przemysłu i Handlu.
(1)
Do kompetencji Centralnej Komisji w zakresie akcji oszczędnościowej należy:
1) 6
badanie opinji i wniosków komisyj w zakresie akcji oszczędnościowej; zgłaszanie Ministrowi Skarbu i Ministrowi Spraw Wewnętrznych wniosków w sprawach zmniejszenia wydatków samorządowych oraz zracjonalizowania metod pracy w poszczególnych działach samorządu terytorjalnego; udzielanie instrukcyj komisjom w zakresie akcji oszczędnościowej;
2)
wszelkie sprawy, związane z akcją oszczędnościową, o ile nie są zastrzeżone innym organom.
(2)
Do kompetencji Centralnej Komisji w zakresie akcji oddłużeniowej należy:
1) 7
rozpatrywanie planów oddłużenia, nieuzgodnionych przez komisje z wierzycielami i dłużnemi związkami samorządowemi, ustalanie planów oddłużenia, uzgadnianie ich z wierzycielami i dłużnemi związkami samorządowemi po wysłuchaniu stron;
2) 8
zatwierdzanie planów oddłużenia;
3) 9
orzekanie ulg w spłacie zobowiązań związków samorządowych wobec Skarbu Państwa, funduszów państwowych, instytucyj ubezpieczeń społecznych oraz innych instytucyj publiczno-prawnych, Banku Gospodarstwa Krajowego, Państwowego Banku Rolnego i banków komunalnych;
4)
udzielanie instrukcyj komisjom w zakresie akcji oddłużeniowej;
5)
wszelkie sprawy, związane z ustaleniem planu oddłużenia, o ile nie są zastrzeżone innym organom.
3) 10
Jeżeli orzeczenie Centralnej Komisji dotyczy sum z lokat instytucyj prawa publicznego w Banku Gospodarstwa Krajowego lub w bankach komunalnych, użytych zgodnie z przeznaczeniem na kredyty dla danego związku samorządowego, Centralna Komisja może postanowić, że orzeczona ulga stosuje się do tych lokat.
(4) 11
Zakres działania Centralnej Komisji rozciąga się na cały obszar Państwa, z tem, że w sprawach wymienionych w ust. (1) i w ust. (2) Centralna Komisja będzie właściwa dla obszaru województwa śląskiego, jeżeli ustawodawstwo śląskie wprowadzi komisję oszczędnościowo - oddłużeniową dla województwa śląskiego i podporządkuje ją Centralnej Komisji.
(1)
W skład Urzędu Rozjemczego wchodzą; Przewodniczący, powołany przez Ministra Sprawiedliwości z grona sędziów Sądu Najwyższego; członkowie w liczbie 4 na każdą sesję, powołani przez Ministra Sprawiedliwości po 2 z list kandydatów, zgłoszonych: jedna przez Ministra Spraw Wewnętrznych, druga przez Ministra Skarbu w porozumieniu z Ministrem Przemysłu i Handlu.
(2)
Szczegółową organizację oraz tryb postępowania Urzędu Rozjemczego ustali rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości wydane w porozumieniu z Ministrem Skarbu, Ministrem Spraw Wewnętrznych i Ministrem Przemysłu i Handlu.
(1)
Koszty, związane z funkcjonowaniem komisyj, ponoszą związki samorządowe; koszty, związane z funkcjonowaniem Centralnej Komisji i Urzędu Rozjemczego, ponosi Skarb Państwa.
(2)
Sposób pokrywania kosztów, wymienionych w ust. (1), oraz ich wysokość ustalać będzie Minister Skarbu w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych i Ministrem Sprawiedliwości.

Oddłużenie związków samorządowych w postępowaniu przed komisjami i Urzędem Rozjemczym.

(1)
Komisja wszczyna postępowanie oddłużeniowe na wniosek interesowanego związku samorządowego, na wniosek władzy nadzorczej związku samorządowego, na wniosek Centralnej Komisji, na wniosek wierzyciela, jak również z własnej inicjatywy.
(2)
Postępowanie oddłużeniowe powinno być wszczęte przed dniem 1 kwietnia 1936 r.; wszczęte po tym terminie nie ma skutków prawnych.
(3)
Komisja może umorzyć postępowanie, jeżeli uzna, że dłużny związek samorządowy jest zdolny do wywiązywania się z zobowiązań. W takim przypadku nowy wniosek o wszczęcie postępowania oddłużeniowego może być zgłoszony Centralnej Komisji.

(1)
Plan oddłużenia, ustalony przez komisję, może przewidywać:
1)
całkowite lub częściowe umorzenie zaległych odsetek: obniżenie umownej stopy oprocentowania nie niżej jednak 41/2% w stosunku rocznym; w przypadkach szczególnych, uzasadnionych wyjątkową sytuacją finansową związku samorządowego, obniżenie umownej stopy oprocentowania, nie niżej jednak 3% w stosunku rocznym, oraz odroczenie, bądź zwolnienie od płatności odsetek na okres do lat 5, z wyjątkiem oprocentowania i płatności odsetek z tytułu samorządowych pożyczek emisyjnych;
2)
rozłożenie spłaty kapitału na raty: wierzytelności krótkoterminowych nie dłużej niż na lat 10, długoterminowych nie dłużej niż na lat 50, oraz zawieszenie spłaty kapitału wierzytelności nie dłużej jednak niż na lat 5;
3)
w przypadkach szczególnych, uzasadnionych wyjątkową sytuacją finansową związku samorządowego, zmniejszenie kapitału wierzytelności, z wyjątkiem wierzytelności instytucyj kredytowych, wierzytelności zabezpieczonych hipoteką umowną, wierzytelności z tytułu samorządowych pożyczek emisyjnych oraz wierzytelności zagranicznych.
(2)
Plan oddłużenia obejmować może wszelkie zobowiązania finansowe związków samorządowych, zobowiązania zakładów i przedsiębiorstw tych związków, chociażby te zakłady i przedsiębiorstwa wyposażone były w osobowość prawa publicznego lub prywatnego, z wyjątkiem objętych art. 14 ust. (2) pkt. 3) zobowiązań z tytułu pożyczek, emitowanych przez związki samorządowe na rynku zagranicznym.
3)
W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych szczególną sytuacją związku samorządowego, Centralna Komisja może - po wszczęciu postępowania oddłużeniowego - na wniosek komisji zawiesić jednorazowo na okres do 6 miesięcy egzekucję zobowiązań prywatno-prawnych, z wyjątkiem zobowiązań z tytułu pożyczek zagranicznych i samorządowych pożyczek emisyjnych.

Centralna Komisja stosuje przy postępowaniu oddłużeniowem odpowiednio zasady, ustalone dla postępowania komisyj, z wyjątkiem zasady, ustalonej w art. 17 ust. (2), o ile postępowanie oddłużeniowe było już wszczęte przez komisję.

(1) 14
Jeżeli w ciągu 4 tygodni od daty ogłoszenia przez komisję w dzienniku wojewódzkim planu oddłużenia związku samorządowego strony interesowane nie wniosą sprzeciwu, komisja postanowieniem stwierdza, że plan oddłużenia jest prawomocny i stanowi układ, obowiązujący strony jak układ w sądowem postępowaniu układowem. Postanowienie to komisja ogłasza w dzienniku wojewódzkim.
(2)
przypadku zgłoszenia sprzeciwu plan oddłużenia będzie rozpatrzony przez Centralną Komisję. Centralna Komisja bądź zatwierdza plan oddłużenia, bądź ustala nowy plan oddłużenia. Centralna Komisja może zatwierdzić plan oddłużenia tylko wówczas, jeżeli wierzyciele sprzeciwiający się reprezentują nie więcej niż 1/4 sumy wierzytelności, objętej planem oddłużenia.
(3)
Od postanowienia Centralnej Komisji niema żadnego środka prawnego.
(1) 15
Jeżeli w ciągu 4 tygodni od dnia ogłoszenia przez Centralną Komisję w dzienniku wojewódzkim planu oddłużenia związku samorządowego strony interesowane nie wniosą sprzeciwu lub jeżeli wierzyciele sprzeciwiający się reprezentują nie więcej niż 1/4 ogólnej sumy wierzytelności, Centralna Komisja postanowieniem stwierdza, że plan oddłużenia jest prawomocny i stanowi układ, obowiązujący strony jak układ w sądowem postępowaniu układowem. Postanowienie to Centralna Komisja ogłasza w dzienniku wojewódzkim.
(2)
Od postanowienia Centralnej Komisji niema żadnego środka prawnego.
(1)
Urząd Rozjemczy orzeka w sprawach wniesionych przez Centralną Komisję, W tych sprawach orzekać może ulgi w spłacie długów oraz redukcję sumy dłużnej w zakresie, przewidzianym w art. 18 ust. (1).
(2) 16
Orzeczenia Urzędu Rozjemczego dotyczyć mogą wszelkich zobowiązań finansowych związków samorządowych, zobowiązań zakładów i przedsiębiorstw tych związków, chociażby te zakłady i przedsiębiorstwa wyposażone były w osobowość prawa publicznego lub prywatnego, z wyjątkiem zobowiązań zobowiązań objętych art. 14 ust. (2) pkt. 3) oraz zobowiązań z tytułu pożyczek, emitowanych przez związki samorządowe na rynku zagranicznym.
(3)
Orzeczenia Urzędu Rozjemczego są ostateczne i stanowią tytuł egzekucyjny.

Urząd Rozjemczy może nakładać grzywny do 1.000 zł za odmowę złożenia wyjaśnień lub dowodów, albo za nieusprawiedliwione niestawiennictwo osoby wezwanej.

Postępowaniem oddłużeniowem w myśl art. 17-23 objęte będą zobowiązania finansowe związków samorządowych i ich zakładów i przedsiębiorstw, powstałe przed dniem 1 kwietnia 1934 r.

1)
Decyzja Centralnej Komisji, powzięta w myśl art. 14 ust. (2) pkt. 3) oraz prawomocny plan oddłużenia stanowią plan obsługi długów związku samorządowego.
(2)
Związki samorządowe obowiązane są do corocznego wstawiania do budżetów zwyczajnych sum, przewidzianych planem obsługi długów.
(3)
Należności objęte planem obsługi długów mają pierwszeństwo zaspakajania przed zobowiązaniami, zaciągniętemi przez związek samorządowy po wszczęciu postępowania oddłużeniowego.
(4)
Władza nadzorcza na wniosek wierzyciela może dochody związku samorządowego z określonych źródeł przeznaczyć w potrzebnej wysokości na spłatę sum, przewidzianych w planie obsługi długów; dochody te będą wolne od zajęć za jakiekolwiek zobowiązania związku samorządowego.
5)
Przełożeni związków samorządowych odpowiadają służbowo i materjalnie za zawinione przez nich szkody i straty poniesione przez wierzycieli z powodu niewykonania planu obsługi długów.

W ustawie z dnia 11 sierpnia 1923 r. o tymczasowem uregulowaniu finansów komunalnych (Dz. U. R. P. z 1932 r. Nr. 106, poz. 884) wprowadza się zmiany następujące:

1)
w art. 8 ustęp 1) otrzymuje brzmienie następujące:

"Podatek komunalny od przemysłu i handlu może być pobierany tylko w postaci dodatku do państwowego podatku przemysłowego bez względu na formę, w której podatek państwowy jest opłacany.";

2)
w końcu art. 8 dodaje się dwa nowe ustępy w brzmieniu następującem:

"3) Dodatki komunalne do scalonego podatku przemysłowego, przypadające w wysokości 25% podatku państwowego, poczynając od dnia 1 stycznia 1933 r., będą dzielone pomiędzy związki samorządowe tak, jak są dzielone wpływy z dodatków do państwowych podatków od spożycia, zużycia względnie produkcji (art. 10), - z tą jednakże różnicą, że przypadające na rzecz Komunalnego Funduszu Pożyczkowo - Zapomogowego 20% wpływów z tego źródła przeznaczone będą wyłącznie na powiększenie funduszu zapomogowego i rozdzielane będą przedewszystkiem pomiędzy gminy miejskie, które wskutek scalenia podatku przemysłowego poniosą uszczerbek w swoich dochodach.

4) Dodatki komunalne do scalonego podatku przemysłowego, należne związkom samorządowym z lat ubiegłych do dnia 31 grudnia 1934 r., przekazane zostaną w całości Komunalnemu Funduszowi Pożyczkowo - Zapomogowemu z przeznaczeniem na zapomogi dla gmin miejskich, przedewszystkiem tych, które doznają uszczerbku w swych dochodach wskutek zniesienia komunalnego podatku od towarów, przywożonych drogami żelaznemi i wodnemi.";

3)
w art. 10 ustęp 8) otrzymuje numerację 9), przed nim zaś, jako ustęp 8), wstawia się przepis następujący:

"8) Zasady i sposób rozdziału pomiędzy związki komunalne przypadającej na nie części ryczałtu podatkowego, który na podstawie przepisów o monopolu zapałczanym wpłaca do Skarbu Państwa dzierżawca monopolu zapałczanego, określa Minister Spraw Wewnętrznych w porozumieniu z Ministrem Skarbu.";

4)
art. 12 skreśla się;
5)
art. 16 otrzymuje brzmienie następujące:

"1) Do państwowego podatku od spadków i darowizn i łącznie z nim pobiera się dodatek komunalny w wysokości 10% podatku państwowego.

2) Wpływy z tego dodatku przekazują władze skarbowe Komunalnemu Funduszowi Pożyczkowo-Zapomogowemu.

3) Sposób przekazywania tych wpływów określa rozporządzenie Ministra Skarbu, wydane w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych.";

6)
w art. 43 ustęp 3) skreśla się, zaś ustęp 1) tegoż artykułu otrzymuje brzmienie następujące:

"1) Wymiar i pobór samoistnych danin komunalnych uskutecznia zarząd związku samorządowego lub organ przez ten zarząd upoważniony. Wymiar i pobór samoistny danin komunalnych, przypadających na rzecz powiatowego związku samorządowego, może wydział powiatowy poruczyć gminom wiejskim za wynagrodzeniem do wysokości 3% sum, pobranych i wpłaconych na rzecz powiatowego związku samorządowego.";

7)
art. 46 otrzymuje brzmienie następujące:

"1) Uchwały w sprawie wprowadzenia lub zmiany samoistnych danin komunalnych, jak również uchwały w sprawie wysokości dodatków komunalnych do podatków państwowych, powinny być podejmowane najpóźniej do końca grudnia.

2) O wymiarze samoistnych danin komunalnych powinien być każdy płatnik powiadomiony indywidualnie, o ile ustawy lub statuty podatkowe nie przewidują odmiennego sposobu zawiadomienia.

3) O wysokości i terminach płatności (art. 54) wszystkich samoistnych danin komunalnych, wymierzonych w stosunku rocznym, powinien być płatnik powiadomiony równocześnie przed dniem 1 kwietnia; wyjątek stanowią przypadki, gdy podstawa wymiaru samoistnej daniny komunalnej powstanie dopiero w ciągu roku budżetowego.";

8)
w art. 48 ust. 4) lit. a) skreśla się wyrazy: "z wyjątkiem małopolskich gmin miejskich, liczących powyżej 15.000 mieszkańców według ostatniego spisu ludności"; w tymże ustępie zamiast przepisu zawartego w lit. b) zamieszcza się przepis o brzmieniu następującem: "b) w stosunku do gmin miejskich wydzielonych z powiatowych związków samorządowych z wyjątkiem m. st. Warszawy, tudzież w stosunku do wydziałów powiatowych - wydziały wojewódzkie, a do czasu wprowadzenia w życie samorządu wojewódzkiego - Minister Spraw Wewnętrznych, który może przelać swe uprawnienia na bezpośrednio podległe mu władze;";
9)
w art. 54 w ust. 1) zdanie ostatnie otrzymuje brzmienie następujące: "Samoistne daniny komunalne z reguły mają być płacone w dwóch równych ratach półrocznych: w miesiącu kwietniu i listopadzie.".
(1)
Wzajemne salda należności Skarbu Państwa i związków samorządowych, ustalone w wyniku rozrachunku pomiędzy Skarbem Państwa a związkami samorządowemi, przeprowadzonego na dzień 31 marca 1933 r., będą przekazane Komunalnemu Funduszowi Pożyczkowo-Zapomogowemu.
(2)
Przepis ust. (1) nie dotyczy rozrachunku pomiędzy Skarbem - Państwa a gminą m. st. Warszawy oraz roszczeń Skarbu Państwa z tytułu należności osób trzecich.
(3)
Minister Skarbu w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych ustali sposób przekazania i regulacji należności, wymienionych w ust. (1).

Zwalnia się związki samorządowe od wpłat na rzecz Funduszu Pracy, wynoszących w gminach miejskich miast wydzielonych 1%, a w powiatowych związkach samorządowych 5% ich budżetów zwyczajnych.

Rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 27 października. 1932 r. o dochodzeniu roszczeń pieniężnych i egzekucji należności pieniężnych, opartych na tytułach prywatno-prawnych, przypadających od związków komunalnych (Dz. U. R. P. Nr. 94, poz. 809) stosuje się odpowiednio do związków międzykomunalnych o charakterze korporacyj prawa publicznego, jak również do związków międzykomunalnych, nie posiadających wprawdzie charakteru korporacyj prawa publicznego, ale utworzonych dla celów opieki społecznej i lecznictwa w zakładach leczniczych.

(1)
Na wniosek Ministra Spraw Wewnętrznych Rada Ministrów władna jest - określać udział związków samorządowych oraz gromad wiejskich w wykonywaniu zadań, do których związki i gromady na podstawie przepisów prawnych są obowiązane, jak również zawieszać na określony przez Radę Ministrów czas obowiązek wykonywania niektórych z tych zadań i to bądź na całym obszarze Państwa, bądź też na niektórych częściach tego obszaru.
(2)
W razie zawieszenia obowiązku wykonywania przez związki samorządowe niektórych ich zadań (ust. (1)) i na wypadek konieczności likwidacji zakładów i urządzeń, które związki samorządowe w wykonaniu tych zadań dotychczas prowadziły, Rada Ministrów określi warunki i sposób takiej likwidacji.

W art. 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 1 czerwca 1927 r, o utworzeniu komunalnego funduszu pożyczkowo-zapomogowego oraz o częściowej zmianie ustawy z dnia 11 sierpnia 1923 r. o tymczasowym uregulowaniu finansów komunalnych i częściowej zmianie rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 17 czerwca 1924 r. o obowiązku i sposobie pokrywania wydatków przez związki komunalne (Dz. U. R. P. Nr. 50, poz. 446), zmienionym ustawą z dnia 10 marca 1932 r. (Dz. U. R. P. Nr. 32, poz. 329), wprowadza się zmiany następujące:

1)
po ust. 1 dodaje się nowy ustęp o brzmieniu następującem:

"Związkom samorządowym, objętym postępowaniem oddłużeniowem na podstawie rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 października 1934 r. o poprawie gospodarki i finansów związków samorządowych, mogą być całkowicie lub częściowo umarzane pożyczki, o których mowa w ust. 1. W związku z postępowaniem oddłużeniowem - w okresie do dnia 31 marca 1941 r. mogą być również z ogólnych środków komunalnego funduszu pożyczkowo-zapomogowego udzielane zapomogi centralnym zrzeszeniom samorządowym oraz instytucjom finansowym, powstałym z udziałów związków samorządowych, a to do wysokości połowy corocznych wpływów funduszu.";

2)
w ustępie ostatnim wyrazy: "przy udzielaniu pożyczek i bezzwrotnych zapomóg, określonych w ust. 1" zastępuje się wyrazami: "przy udzielaniu i umarzaniu pożyczek oraz przy udzielaniu bezzwrotnych zapomóg, określonych w ust. 1 i 2".

Minister Spraw Wewnętrznych w porozumieniu z Ministrem Skarbu unormuje w drodze rozporządzenia zasady tworzenia, prowadzenia i znoszenia przedsiębiorstw związków samorządowych i międzykomunalnych. Rozporządzenie to określi w szczególności rodzaje i charakter przedsiębiorstw samorządowych oraz ich stosunek do administracji związków samorządowych bądź międzykomunalnych, poza tem zaś ustali sposób tworzenia kapitałów i funduszów w przedsiębiorstwach oraz administrowania niemi, jak również sposób układania ich budżetów, prowadzenia rachunkowości i kasowości oraz układania bilansów.

Minister Sprawiedliwości może w drodze rozporządzenia, zwolnić w całości lub w części od wszelkich opłat sądowych (hipotecznych) czynności, które pozostają w związku z wykonywaniem Części I rozporządzenia niniejszego, jak również obniżyć przewidziane w obowiązujących przepisach wynagrodzenie notarjuszów i pisarzów hipotecznych za te czynności.

Wykonanie rozporządzenia niniejszego porucza się Ministrowi Spraw Wewnętrznych, Ministrowi Skarbu, Ministrowi Sprawiedliwości i Ministrowi Opieki Społecznej - każdemu we właściwym mu zakresie działania.

Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z wyjątkiem pkt. 4 art. 26 i art. 28, które wchodzą w życie z dniem 1 kwietnia 1935 r.

* Z dniem 1 sierpnia 1937 r. wygasają kompetencje Centralnej Komisji Oszczędnościowo-Oddłużeniowej dla Samorządu przy Ministrze Skarbu w zakresie przekazywania spraw Urzędowi Rozjemczemu do spraw kredytowych samorządu terytorialnego, zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. c) ustawy z dnia 29 marca 1937 r. o zakończeniu akcji oddłużenia związków samorządowych (Dz.U.37.24.151).
1 Art. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 1 dekretu z dnia 14 listopada 1935 r. (Dz.U.35.82.506) zmieniającego nin. rozp. z mocą ustawy z dniem 15 listopada 1935 r.
2 Art. 7 zmieniony przez art. 1 pkt 2 dekretu z dnia 14 listopada 1935 r. (Dz.U.35.82.506) zmieniającego nin. rozp. z mocą ustawy z dniem 15 listopada 1935 r.

Z dniem 1 kwietnia 1937 r. wygasają uprawnienia Ministra Skarbu przewidziane w nin. artykule, zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 29 marca 1937 r. o zakończeniu akcji oddłużenia związków samorządowych (Dz.U.37.24.151).

3 Art. 9 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 dekretu z dnia 7 maja 1936 r. (Dz.U.36.36.278) zmieniającego nin. rozp. z mocą ustawy z dniem 8 maja 1936 r.
4 Z dniem 1 kwietnia 1937 r. wygasają kompetencje komisji oszczędnościowo-oddłużeniowych dla samorządu przy urzędach wojewódzkich, w zakresie ustalania planów oddłużenia związków samorządowych, zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 29 marca 1937 r. o zakończeniu akcji oddłużenia związków samorządowych (Dz.U.37.24.151).
5 Art. 13:

-zmieniony przez art. 1 pkt 3 dekretu z dnia 14 listopada 1935 r. (Dz.U.35.82.506) zmieniającego nin. rozp. z mocą ustawy z dniem 15 listopada 1935 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 dekretu z dnia 7 maja 1936 r. (Dz.U.36.36.278) zmieniającego nin. rozp. z mocą ustawy z dniem 8 maja 1936 r.

6 Art. 14 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez art. 1 pkt 3 dekretu z dnia 7 maja 1936 r. (Dz.U.36.36.278) zmieniającego nin. rozp. z mocą ustawy z dniem 8 maja 1936 r.
7 Z dniem 1 lipca 1937 r. wygasają kompetencje Centralnej Komisji Oszczędnościowo-Oddłużeniowej dla Samorządu przy Ministrze Skarbu w zakresie ustalania i zatwierdzania planów oddłużenia, zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. b) ustawy z dnia 29 marca 1937 r. o zakończeniu akcji oddłużenia związków samorządowych (Dz.U.37.24.151).
8 Z dniem 1 lipca 1937 r. wygasają kompetencje Centralnej Komisji Oszczędnościowo-Oddłużeniowej dla Samorządu przy Ministrze Skarbu w zakresie ustalania i zatwierdzania planów oddłużenia, zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. b) ustawy z dnia 29 marca 1937 r. o zakończeniu akcji oddłużenia związków samorządowych (Dz.U.37.24.151).
9 Art. 14 ust. 2 pkt 3:

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 dekretu z dnia 14 listopada 1935 r. (Dz.U.35.82.506) zmieniającego nin. rozp. z mocą ustawy z dniem 15 listopada 1935 r.

Z dniem 1 maja 1937 r. wygasają kompetencje Centralnej Komisji Oszczędnościowo-Oddłużeniowej dla Samorządu przy Ministrze Skarbu co do orzekania ulg, jednakże w sprawach spłaty zobowiązań związków samorządowych, istniejących na obszarze województwa śląskiego, zobowiązań związków międzykomunalnych oraz zobowiązań miast: Dąbrowa Górnicza, Sosnowiec, Częstochowa, Radom, Kielce, Lublin, Piotrków Trybunalski, Zgierz, Otwock i Ostrów Wielkopolski, Centralna Komisja Oszczędnościowo-Oddłużeniowa może do dnia 1 lipca 1937 r. orzekać ulgi w dotychczasowym zakresie (ustalanie warunków spłaty należności, rozkładanie spłaty na raty, obniżanie oprocentowania, umarzanie odsetek, odsetek zwłoki i innych należności ubocznych, zwalnianie od płacenia odsetek na przyszłość, wreszcie częściowe lub całkowite umarzanie należności), zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. a) ustawy z dnia 29 marca 1937 r. o zakończeniu akcji oddłużenia związków samorządowych (Dz.U.37.24.151).

10 Art. 14 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 4 dekretu z dnia 14 listopada 1935 r. (Dz.U.35.82.506) zmieniającego nin. rozp. z mocą ustawy z dniem 15 listopada 1935 r.
11 Art. 14 ust. 4 zmieniony i według numeracji ustalonej przez art. 1 pkt 4 dekretu z dnia 14 listopada 1935 r. (Dz.U.35.82.506) zmieniającego nin. rozp. z mocą ustawy z dniem 15 listopada 1935 r.
12 Art. 18 zmieniony przez art. 1 pkt 5 dekretu z dnia 14 listopada 1935 r. (Dz.U.35.82.506) zmieniającego nin. rozp. z mocą ustawy z dniem 15 listopada 1935 r.
13 Art. 20 zmieniony przez art. 1 pkt 7 dekretu z dnia 14 listopada 1935 r. (Dz.U.35.82.506) zmieniającego nin. rozp. z mocą ustawy z dniem 15 listopada 1935 r.
14 Art. 20 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 6 dekretu z dnia 14 listopada 1935 r. (Dz.U.35.82.506) zmieniającego nin. rozp. z mocą ustawy z dniem 15 listopada 1935 r.
15 Art. 21 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 6 dekretu z dnia 14 listopada 1935 r. (Dz.U.35.82.506) zmieniającego nin. rozp. z mocą ustawy z dniem 15 listopada 1935 r.
16 Art. 22 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 8 dekretu z dnia 14 listopada 1935 r. (Dz.U.35.82.506) zmieniającego nin. rozp. z mocą ustawy z dniem 15 listopada 1935 r.
17 Art. 24 zmieniony przez art. 1 pkt 9 dekretu z dnia 14 listopada 1935 r. (Dz.U.35.82.506) zmieniającego nin. rozp. z mocą ustawy z dniem 15 listopada 1935 r.
18 Art. 25 zmieniony przez art. 1 pkt 10 dekretu z dnia 14 listopada 1935 r. (Dz.U.35.82.506) zmieniającego nin. rozp. z mocą ustawy z dniem 15 listopada 1935 r.
19 Część III dodana przez art. 1 pkt 11 dekretu z dnia 14 listopada 1935 r. (Dz.U.35.82.506) zmieniającego nin. rozp. z mocą ustawy z dniem 15 listopada 1935 r.
20 Część IV dodana przez art. 1 pkt 11 dekretu z dnia 14 listopada 1935 r. (Dz.U.35.82.506) zmieniającego nin. rozp. z mocą ustawy z dniem 15 listopada 1935 r.
21 Część V według numeracji ustalonej przez art. 1 pkt 11 dekretu z dnia 14 listopada 1935 r. (Dz.U.35.82.506) zmieniającego nin. rozp. z mocą ustawy z dniem 15 listopada 1935 r.
22 Art. 34 zmieniony przez art. 1 pkt 4 dekretu z dnia 7 maja 1936 r. (Dz.U.36.36.278) zmieniającego nin. rozp. z mocą ustawy z dniem 8 maja 1936 r.