Organizacja urzędów dróg wodnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1927.82.728

Akt utracił moc
Wersja od: 11 czerwca 1929 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROBÓT PUBLICZNYCH
z dnia 12 września 1927 r.
w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych o organizacji urzędów dróg wodnych.

Na podstawie art. 8 i 10 ustawy z dnia 9 lipca 1919 r. o budowie kanałów żeglownych, tudzież regulacji rzek żeglownych i spławnych (Dz. P. P. P. № 59, poz. 356) w brzmieniu art. 5 i 6 ustawy z dnia 31 lipca 1924 r. zmieniającej niektóre postanowienia ustawy z dnia 9 lipca 1919 r. o budowie kanałów żeglownych tudzież regulacji rzek żeglownych i spławnych (Dz. U. R. P. № 79, poz. 768) oraz na podstawie art. 3 ustawy z dnia 29 kwietnia 1919 r. o organizacji i zakresie działania Ministerstwa Robót Publicznych (Dz. P. P. P. № 39, poz. 283) zarządza się co następuje:
Do wykonania zadań przewidzianych w ustawie z dnia 9 lipca 1919 r. o budowie kanałów żeglownych tudzież regulacji rzek żeglownych i spławnych (Dz. P. P. P. № 59, poz. 356) w brzmieniu ustalonem ustawą z dnia 31 lipca 1924 r. (Dz. U. R. P. № 79, poz. 768) powołane zostają w miejsce dotychczasowych dyrekcyj dróg wodnych w Warszawie i w Wilnie oraz podległych im zarządów niezespolone z władzami administracyjnemi I i II instancji dyrekcje dróg wodnych w Krakowie, w Warszawie, w Toruniu i w Wilnie oraz podległe tym dyrekcjom zarządy dróg wodnych, wyszczególnione w §§ 7-10 niniejszego rozporządzenia.
Pod względem terytorjalnym obejmują:
I.
Dyrekcja dróg wodnych w Krakowie:
1)
Wisłę od ujścia Przemszy do ujścia Kamiennej;
2)
następujące dopływy Wisły:
a)
Przemszę poniżej połączenia się Białej i Czarnej Przemszy,
b)
Dunajec poniżej ujścia Łososiny,
c)
Nidę poniżej połączenia się Białej i Czarnej Nidy,
d)
San poniżej ujścia Wisłoku;
3)
kanał żeglugi z krakowskiego zagłębia węglowego do Krakowa.
II.
Dyrekcja dróg wodnych w Warszawie:
1)
Wisłę od ujścia Kamiennej do km. 684 pod Włocławkiem;
2)
następujące dopływy Wisły:
a)
Wieprz poniżej ujścia Bystrzycy,
b)
Pilicę poniżej ujścia Wolborki,
c)
Bug poniżej ujścia Warężanki;
3)
Narew poniżej ujścia Narewki;
4)
następujące dopływy Narwi:
a)
Supraślę poniżej Sokółdy,
b)
Pisę od granicy Państwa,
c)
Omulew od granicy Państwa.
III. 1
Dyrekcja dróg wodnych w Toruniu:
1)
Wisłę od km. 684 pod Włocławkiem do granicy Państwa.
2)
następujące dopływy Wisły:
a)
Drwęcę od Wielkiego Młyna pod Lubiczem do ujścia,
b)
Czarną Wodę (Wdę) od młyna w Przechowie do ujścia,
c)
Wierzycę od mostu drogowego pod Gniewem do ujścia
IV.
Dyrekcja dróg wodnych w Wilnie:
1)
Niemen w granicach Państwa z żeglownemi i spławnemi odcinkami dopływów;
2)
Prypeć od ujścia Turji do granicy Państwa z żeglownemi i spławnemi odcinkami dopływów;
3)
kanał Królewski z kanałami zasilczemi i ze skanalizowanym odcinkiem Muchawca;
4)
kanał Ogińskiego z żeglownym odcinkiem Jasiołdy;
5)
kanał Augustowski z Biebrzą poniżej Dębowa;
6)
graniczny odcinek Dźwiny ze spławnemi odcinkami jej dopływów.
Do obowiązków dyrekcji dróg wodnych należy załatwianie następujących spraw:

A) W dziale ogólnym:

a)
mianowanie funkcjonarjuszów niższych i przyjmowanie niższej służby dróg wodnych,
b)
przyjmowanie urzędników kontraktowych za wynagrodzeniem od XII do VIII grupy uposażeń włącznie i wyznaczanie im miejsca służbowego,
c)
przenoszenie wszystkich podległych funkcjonarjuszów do VIII stopnia służbowego włącznie,
d)
udzielanie podległym funkcjonariuszom urlopów wypoczynkowych i urlopów dla załatwienia spraw osobistych, rodzinnych lub majątkowych, nie przenoszących jednorazowo dni ośmiu,
e)
udzielanie zapomóg i remuneracyj w granicach specjalnych upoważnień,
f)
bezpośrednie zwracanie się do Prokuratorji Generalnej o pomoc prawną w sprawach poruczonych administracji dyrekcji dróg wodnych względnie podległych jej organów.

B) W dziale budowlanym:

a)
opracowywanie generalnych i szczegółowych projektów i przedkładanie ich Ministrowi Robót Publicznych do zatwierdzenia,
b)
opracowywanie projektów portów, zimowisk i innych urządzeń dla żeglugi,
c)
zatwierdzanie szczegółowych kosztorysów nowych budowli w granicach programu robót zatwierdzonego przez Ministra Robót Publicznych oraz projektów i kosztorysów robót konserwacyjnych w granicach budżetu,
d)
ogłaszanie i przeprowadzanie przetargów oraz zawieranie umów na dostawę materjałów budowlanych i wykonanie budowy w myśl odnośnych przepisów,
e)
utrzymywanie należytej głębokości w nurcie celem niesienia doraźnej pomocy żegludze,
f)
przeprowadzanie kontroli budowlanej i uskutecznianie odbioru wykonanych robót,
g)
sprawdzanie rachunków i należności oraz ich asygnowanie.

C) W dziale wodnym:

e)
zarząd majątkiem ruchomym i nieruchomym, pozostającym w związku z administracją dróg wodnych, w granicach niniejszego rozporządzenia i przepisów szczegółowych, jako też ewidencja tego majątku,
b)
inspekcja żeglugi i spławu oraz inspekcja statków, łodzi i tratew (§ 4) w granicach właściwości terytorjalnej,
c)
sygnalizacja stanów wody, pochodu lodów i t. p.,
d)
sprawy hydrograficzne zgodnie z przepisami specjalnemi i niniejszem rozporządzeniem,
e)
udzielanie opinji w sprawach wodnych i współdziałanie w tych sprawach z władzami wodnemi na ich żądanie,
f)
sprawowanie innych czynności zleconych przez specjalne przepisy.
Inspekcja żeglugi i spławu oraz statków, łodzi i tratew (§ 3 ustęp C lit. b) obejmuje: kontrolę nad uprawianiem żeglugi i spławu zgodnie z obowiazującemi przepisami, inspekcję statków, łodzi i tratew ze stanowiska technicznego pod względem ich bezpieczeństwa dla życia i zdrowia przewożonych osób tudzież pod względem bezpieczeństwa przewożonego mienia, inspekcje ruchu i postoju statków i łodzi łącznie z regulowaniem tego ruchu i postoju jako też współdziałanie z właściwemi władzami i organami w dochodzeniach o przekroczenie powyższych przepisów.
Dyrekcja dróg wodnych składa się z oddziałów, a mianowicie:
I.
Dyrekcja dróg wodnych w Krakowie:
a)
z oddziału ogólnego, który załatwia sprawy osobowe, budżetowe, rachunkowo - kasowe, sprawy własności gruntów i ich ewidencji, inne sprawy działu ogólnego oraz prowadzi kancelarią dyrekcji dróg wodnych,
b)
z oddziału sztucznych dróg wodnych, który załatwia sprawy dotyczące projektów i budowy sztucznych dróg wodnych na obszarze województw: śląskiego, kieleckiego, krakowskiego, lwowskiego, stanisławowskiego i tarnopolskiego,
c)
z oddziału regulacji rzek, który załatwia sprawy dotyczące projektów regulacyjnych i kosztorysów, kontroli robót i ich odbioru, zarządu majątkiem ruchomym i nieruchomym, inspekcji żeglugi i statków, opieki nad nurtem, taboru i warsztatów.
II.
Dyrekcja dróg wodnych w Warszawie:
a)
z oddziału ogólnego, który załatwia sprawy wymienione w ustępie I pod lit. a) niniejszego paragrafu,
b)
z oddziału sztucznych dróg wodnych, który załatwia sprawy dotyczące projektów i budowy sztucznych dróg wodnych na obszarze województw: łódzkiego, warszawskiego, lubelskiego, wołyńskiego, poleskiego, białostockiego, wileńskiego i nowogródzkiego, z wyłączeniem kanałów: Królewskiego, Ogińskiego i Augustowskiego,
c)
z oddziału regulacji rzek, który załatwia sprawy wymienione w ustępie I pod lit. c) niniejszego paragrafu z wyjątkiem inspekcji żeglugi i statków, opieki nad nurtem, spraw taboru i warsztatów,
d)
z oddziału nurtowego, który załatwia sprawy dotyczące inspekcji żeglugi i statków oraz opieki nad nurtem,
e)
z oddziału mechanicznego, który załatwia sprawy dotyczące taboru i warsztatów,
f)
z biura hydrograficznego, które załatwia sprawy dotyczące służby hydrograficznej dla dorzecza Wisły od ujścia Sanu do granicy Państwa oraz dla dorzecza rzek: Kacka Struga, Zagórska Struga, Reda, Płutnica, Czarna i Piaśnica.
III.
Dyrekcja dróg wodnych w Toruniu:
a)
z oddziału ogólnego, który załatwia sprawy wymienione w ustępie I pod lit. a) niniejszego paragrafu,
b)
z oddziału regulacji rzek, który załatwia sprawy wymienione w ustępie I pod lit. c) niniejszego paragrafu z wyjątkiem inspekcji żeglugi i statków, opieki nad nurtem, spraw taboru i warsztatów, jak również współdziała w sprawach dotyczących Wisły na obszarze Wolnego Miasta Gdańska,
c)
z oddziału nurtowo - mechanicznego, który załatwia sprawy wymienione w ustępie II pod lit. d) i e) niniejszego paragrafu.
IV.
Dyrekcja dróg wodnych w Wilnie:
a)
z oddziału ogólnego, który załatwia sprawy wymienione w ustępie I pod lit. a) niniejszego paragrafu,
b)
z oddziału regulacji rzek, który załatwia sprawy dotyczące projektów regulacyjnych i kosztorysów, kontroli robót i ich odbioru, zarządu majątkiem ruchomym i nieruchomym oraz sprawy dotyczące kanałów: Królewskiego, Ogińskiego i Augustowskiego,
c)
z oddziału nurtowego, który załatwia sprawy wymienione w ustępie II pod lit. d) niniejszego paragrafu,
d)
z oddziału mechanicznego, który załatwia sprawy wymienione w ustępie II pod lit. e) niniejszego paragrafu,
e)
z biura hydrograficznego, które załatwia sprawy dotyczące służby hydrograficznej dla dorzecza Niemna i Dźwiny.
Celem ujednostajnienia robót pogłębiarskich na Wiśle, sprawować będzie inspekcję nurtu i robót pogłębiarskich w nurcie na całej Wiśle obok swych normalnych zajęć służbowych urzędnik Ministerstwa Robót Publicznych, lub urzędnik jednej z dyrekcyj dróg wodnych obejmujących Wisłę, wyznaczony przez Ministra Robót Publicznych i działający w myśl instrukcyj przez niego udzielanych.
Dyrekcji dróg wodnych w Krakowie podlegają następujące zarządy dróg wodnych:
1)
w Krakowie, obejmujący Wisłę od ujścia Przemszy do ujścia Dunajca, Przemszę poniżej połączenia się Białej i Czarnej Przemszy, kanał żeglugi z krakowskiego zagłębia węglowego do Krakowa,
2)
w Tarnowie z eksponowanymi w Szczucinie urzędnikami, obejmujący Wisłę od ujścia Dunajca do ujścia Brnia, Dunajec poniżej ujścia Łososiny, Nidę poniżej połączenia się Białej i Czarnej Nidy,
3)
w Sandomierzu z eksponowanymi w Nisku urzędnikami, obejmujący Wisłę od ujścia Brnia do ujścia Kamiennej i San poniżej ujścia Wisłoku.
Dyrekcji dróg wodnych w Warszawie podlegają następujące zarządy dróg wodnych:
1)
w Puławach,, obejmujący Wisłę od ujścia Kamiennej do ujścia Radomki i Wieprz poniżej ujścia Bystrzycy,
2)
w Warszawie, obejmujący Wisłę od ujścia Radomki do ujścia Bugu i Pilicę poniżej ujścia Wolborki,
3)
w Płocku, obejmujący Wisłę od ujścia Bugu do km. 684 pod Włocławkiem,
4)
w Wyszkowie, obejmujący Bug poniżej ujścia Warężanki,
5)
w Pułtusku, obejmujący Narew poniżej ujścia Narewki, Supraśle poniżej Sokółdy, Pisę od granicy Państwa, Omulew od granicy Państwa.
Dyrekcji dróg wodnych w Toruniu podlegają następujące zarządy dróg wodnych:
1)
w Toruniu, obejmujący Wisłę od km. 684 pod Włocławkiem do km. 784 pod Karolewem i Drwęcę od Wielkiego Młyna pod Lubiczem do ujścia,
2)
w Chełmnie, obejmujący Wisłę od km. 784 pod Karolewem do km. 849 i Czarną Wodę (Wdę) od młyna w Przechowie do ujścia,
3)
w Tczewie, obejmujący Wisłę od km. 849 do granicy Państwa i Wierzycę od mostu kolejowego pod Gniewem do ujścia.
Dyrekcji dróg wodnych w Wilnie podlegają następujące zarządy dróg wodnych:
1)
w Grodnie, obejmujący Niemen poniżej ujścia Szczary do granicy Państwa ze spławnemi jego dopływami,
2)
w Słonimie, obejmujący Niemen powyżej ujścia Szczary ze spławnemi odcinkami dopływów oraz Szczarę ze spławnemi jej dopływami,
3)
w Wilnie, obejmujący Wilję w granicach Państwa ze spławnemi jej dopływami oraz graniczny odcinek Dźwiny ze spławnemi odcinkami jej dopływów,
4)
w Pińsku, obejmujący Prypeć od ujścia Turji do granicy Państwa, żeglowne i spławne odcinki Słuczy Poleskiej, Łani, Cny i Bobryka, Horyń poniżej Dawidgródka, Prostyrnię poniżej Starych Koni nad Styrem, Stochód poniżej Lubieszowa oraz Pinę od kanału Królewskiego do jej ujścia,
5)
w Łucku, obejmujący Horyń od granicy Państwa do Dawidgródka, Stochód od Majdanu do Lubieszowa, Styr poniżej Beresteczka z Ikwą, Słucz Wołyńską od granicy Państwa,
6)
w Brześciu nad Bugiem, obejmujący kanał Królewski z kanałami: Białojezierskim i Orzechowskim oraz skanalizowany odcinek Muchawca,
7)
w Telechanach, obejmujący kanał Ogińskiego i żeglowny odcinek Jasiołdy,
8)
w Augustowie, obejmujący kanał Augustowski z Biebrzą poniżej Dębowa.
Do obowiązków zarządu dróg wodnych należy wykonywanie czynności zleconych przez przełożoną władzę lub przez specjalne przepisy, nadzór nad podwładnym personelem, udzielanie urlopów dla załatwiania spraw osobistych, rodzinnych lub majątkowych, nie przenoszących jednorazowo dni trzech oraz nie przenoszących dni ośmiu urlopów na poczet urlopu wypoczynkowego, bezpośrednie kierownictwo robót na drogach wodnych, bezpośredni zarząd majątkiem ruchomym i nieruchomym oraz wogóle czynności pozostające w związku z budową, regulacją i konserwacją dróg wodnych, między innemi: wykonywanie szczegółowych pomiarów, opracowywanie szczegółowych projektów i kosztorysów robót budowlanych i konserwacyjnych w ramach zatwierdzonego programu, wykonywanie robót budowlanych i regulacyjnych oraz budowli i urządzeń wodnych na podstawie zatwierdzonych projektów, przedsiębranie robót konserwacyjnych w granicach dozwolonego na ten cel kredytu, zakup materjałów budowlanych w myśl odnośnych przepisów i w granicach kredytów, inspekcja żeglugi i spławu oraz statków, łodzi i tratew (§ 4) w myśl instrukcyj władz przełożonych, opieka nad nurtem oraz wytyczanie, czyszczenie i oświetlanie nurtu, zarząd przydzielonego taboru i warsztatów, udzielanie opinji w sprawach wodnych i współdziałanie w tych sprawach z władzami wodnemi na ich żądanie, bezpośrednie zwracanie się do Prokuratorji Generalnej o pomoc prawną w wypadkach, w których zwłoka grozi niebezpieczeństwem, przy równoczesnem zawiadomieniu o tem przełożonej dyrekcji dróg wodnych, w innych zaś wypadkach za jej pośrednictwem.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 października 1927 r.

Równocześnie traci moc obowiązującą rozporządzenie Ministra Robót Publicznych z dnia 11 grudnia 1924 r. o organizacji zarządu dróg wodnych (Dz. U. R. P. № 113, poz. 1008) oraz inne sprzeczne z niniejszem rozporządzeniem przepisy.

1 § 2 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 23 marca 1929 r. (Dz.U.29.40.343) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 czerwca 1929 r.
2 § 6 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 23 marca 1929 r. (Dz.U.29.40.343) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 czerwca 1929 r.
3 § 9 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 23 marca 1929 r. (Dz.U.29.40.343) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 czerwca 1929 r.