Organizacja Zarządu Dróg Wodnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1924.113.1008

Akt utracił moc
Wersja od: 30 grudnia 1924 r.

ROZPORZĄDZANIE
MINISTRA ROBÓT PUBLICZNYCH
z dnia 19 grudnia 1924 r.
o organizacji Zarządu Dróg Wodnych.

Na podstawie art. 8 ustęp 1) ustawy z dn. 9 lipca 1919 r. (Dz. U. R. P. № 59 poz. 356) w brzmieniu nadanem jej przez ustawą z dnia 31 lipca 1924 r. (Dz. U. R. P. № 79 poz. 768) oraz artykułu 3 ustawy z dnia 29 kwietnia 1919 r. o organizacji i zakresie działania Ministerstwa Robót Publicznych (Dz. P. P. P. № 39 poz. 283) zarządza się co następuje:
Zadania przewidziane ustawą z dn. 9 lipca 1919 r. o budowie kanałów żeglownych, tudzież regulacji rzek żeglownych i spławnych w brzmieniu nadanem tej przez ustawę z dnia 31 lipca 1924 r. (Dz. U. R. P. № 79 poz. 768) obejmują istniejące Dyrekcje Dróg Wodnych w Warszawie i Wilnie w następującym zakresie.
Dyrekcja Dróg Wodnych w Warszawie obejmie pod wzglądem terytorialnym:
a)
Wisłę poniżej ujścia Przemszy do granicy Państwa i jej dopływy:

1) Przemszę poniżej połączenia się Białej i Czarnej Przemszy,

2) Dunajec poniżej ujścia Łososiny,

3) Nidę poniżej połączenia się Białej i Czarnej Nidy,

4) San poniżej ujścia Wisłoku,

5) Wieprz poniżej ujścia Bystrzycy,

6) Pilicę poniżej ujścia Wolborki,

7) Bug poniżej ujścia Raty.

b)
Narew poniżej ujścia Narewki z dopływami:

1) Supraślą poniżej Sokółdy,

2) Pisą od granicy Państwa,

3) Omulewem od granicy Państwa,

4) Orzycem od wsi Drążewo.

Dyrekcja Dróg Wodnych w Wilnie obejmie:
a)
Niemen w granicach Państwa z żeglownemi i spławnemi odcinkami i dopływów,
b)
Prypeć od ujścia Turyji do granicy polsko-rosyjskiej z dopływami:

1) Stochodem od Majdanu,

2) Styrem od Beresteczka z Ikwą,

3) Horyniem od granicy polsko-rosyjskiej,

4) Słuczą wołyńską od granicy polsko-rosyjskiej,

5) Jasiołdą od Truchnowicz,

c)
Kanał Królewski ze skanalizowanemi odcinkami Piny i Muchawca,
d)
Kanał Ogińskiego i skanalizowane przestrzenie Szczary i Jasiołdy,
e)
Kanał Augustowski wraz z Biebrzą od wsi Ponarlice do ujścia do Narwi,
f)
Graniczną przestrzeń Dźwiny z dopływami:

1) Dzisną poniżej ujścia Łuczanki,

2) Dryją od Surmaczowa w dół.

Nieobjęte § 2 i 3 niniejszego rozporządzenia przestrzenie rzek, podlegać będą zarządowi właściwych urzędów wojewódzkich.
Do obowiązków Dyrekcji Dróg Wodnych należy:
A.
W dziale administracji wodnej:
1)
zarząd i ewidencja wszelkiej własności państwowej związanej z gospodarką wodną tak nieruchomej jak ruchomej w granicach szczegółowych przepisów,
2)
inspekcja żeglugi i spławu oraz rejestracja statków,
3)
sygnalizacja stanów wody, pochodu lodów i t.p.,
4)
sprawy hydrograficzne w rozmiarach przepisanych rozporządzeniem o służbie hydrograficznej,
5)
współudział w sprawach wodnych z władzami wojewódzkiemi rui żądania tych władz.
B.
W dziale budowlanym:
1)
opracowywanie generalnych i szczegółowych projektów regulacyj rzek i kanałów żeglugi, tudzież projektów portów zimowisk i t. p. urządzeń potrzebnych dla żeglugi,
2)
zatwierdzanie szczegółowych kosztorysów nowych budowli w ramach zatwierdzonych przez Ministerstwo Robót Publicznych, kosztorysów generalnych i programu robót w granicach budżetu i do wysokości kwoty perjodycznie przez Ministerstwo Robót Publicznych ustalanej,
3)
zatwierdzanie w granicach budżetu projektów i kosztorysów na wszelkie roboty zachowawcze,
4)
rozpisywanie i przeprowadzanie przetargów, oraz zawieranie umów na dostawę materjałów budowlanych lub na wykonanie budowy w granicach jednorocznego budżetu i zatwierdzonego programu robót, przy zachowaniu obowiązujących w tym względzie przepisów,
5)
utrzymanie należytej głębokości w nurcie celem niesienia doraźnej pomocy żegludze,
6)
dokonywanie stałej kontroli budowlanej i przeprowadzanie odbioru wykonanych robót,
7)
sprawdzanie należytości rachunków i asygnowanie.
C.
W dziale administracji wewnętrznej:
1)
mianowanie i przyjmowanie służby rzecznej niższej - jak nadzorców rzek, wytycznych-gajowych, służby na parostatkach i pogłębiarkach w granicach etatów i przeznaczonego na ten cel kredytu,
2)
przyjmowanie kontraktowych urzędników z płacą od XII do VIII kategorji włącznie w ramach zezwolenia Ministerstwa Robót Publicznych,
3)
przeznaczanie podległych dyrekcji funkcjonarjuszów do VIII stopnia włącznie na miejsca służbowe,
4)
udzielanie urlopów do dni 8, oraz urlopów wypoczynkowych wszystkim urzędnikom i funkcjonarjuszom, dyrekcji i podległych zarządów,
5)
udzielanie remuneracji i zapomóg w granicach upoważnień,
6)
zwracanie się do Prokuratorji Generalnej o poradę i zastępstwo prawne w sprawach poruczonych administracji dyrekcji względnie podległych jej zarządów.
Dyrekcja Dróg Wodnych w Warszawie składa się:
1)
z wydziału ogólnego dla załatwiania spraw osobowych, spraw ogólnej administracji, budżetowych, rachunkowych, opinij prawnych, ewidencji i regulowania praw własności gruntów z wyjątkiem ewidencji i regulowania praw własności gruntów wzdłuż dolnej Wisły od km. 684 pod Włocławkiem, wreszcie dla prowadzenia kancelarji dyrekcji,
2)
z wydziału budowlanego dla górnej Wisły od Przemszy do Kamienny wraz z dopływami wymienionemi w ustępach 1), 2), 3) i 4) punktu a § 2 niniejszego rozporządzenia, dla zatwierdzania projektów i kosztorysów robót konserwacyjnych, zabezpieczenia wykonania budowli, kontroli prowadzenia robót i ich odbioru, projektowania sztucznych dróg wodnych na zachód i południe od Wisły, zawiadywania majątkiem ruchomym i nieruchomym na przestrzeniach rzek do zakresu działania tego wydziału należących,
3)
z wydziału budowlanego dla środkowej Wisły od Kamienny do km. 684 pod Włocławkiem wraz z dopływami określonemi w ustępach 5), 6) i 7) punktu a § 2 niniejszego rozporządzenia oraz z wymienionemi w ustępie b) § 1 niniejszego rozporządzenia dopływami dla opracowywania projektów szczegółowych nowych robót zatwierdzania projektów i kosztorysów konserwacyjnych dla kontroli i odbioru robót i zawiadywania majątkiem ruchomym i nieruchomym na tych przestrzeniach rzek, wreszcie dla opracowywania projektów generalnych regulacji "całej Wisły i dopływów, oraz dla projektowania sztucznych dróg wodnych na wschód od Wisły,
4)
z wydziału budowlanego dla dolnej Wisły poniżej km. 684 pod Włocławkiem dla zatwierdzania projektów i kosztorysów robót konserwacyjnych kontroli i odbioru robót i zawiadywania majątkiem ruchomym i nieruchomym na tej przestrzeni rzeki; wydziałowi temu porucza się nadto sprawy łamania lodów, bezpośredni kontakt z Radą Portu w Gdańsku, sprawy gruntowe i przewozów,
5)
z wydziału nurtowego dla wykonywania inspekcji żeglugi, opieki nad nurtem i prowadzenia robót doraźnych celem uzyskania potrzebnych dla żeglugi głębokości,
6)
z wydziału mechanicznego dla załatwiania spraw taboru (holowników, statków inspekcyjnych, motorówek, pogłębiarek) i warsztatów,
7)
z biura hydrograficznego dla wykonywania służby hydrograficznej oraz studjów i pomiarów dla opracowania ogółowych i szczegółowych projektów regulacyj rzek.
Dyrekcja Dróg Wodnych w Wilnie składa się:
1)
z wydziału ogólnego dla załatwiania spraw osobowych, administracyjnych, budżetowych, rachunkowych, gospodarczych, opracowywania kontraktów i rozporządzeń i prowadzenia kancelarji dyrekcji,
2)
z wydziału budowy dla prowadzenia zarządu technicznego, opracowywania projektów generalnych, zatwierdzania projektów szczegółowych w granicach kompetencji, wykonywania kontroli prowadzonych budowli i kolaudacji ukończonych robót,
3)
z wydziału, nurtowego, wydziału mechanicznego i biura hydrograficznego, których zakres działania odnośnie do rzek należących do tej dyrekcji jest ten sam jak zakres działania wskazanych w § 6 poz. o), 5) i 7) niniejszego rozporządzenia wydziałów i biura hydrograficznego odnośnie do rzek należących do Dyrekcji Dróg Wodnych w Warszawie.
Dyrekcji dróg wodnych w Warszawie podlegają następujące zarządy dróg wodnych:
a)
zarząd dróg wodnych w Krakowie, który obejmuje odcinek Wisły od ujścia Przemszy do ujścia Dunajca, Przemszę od połączenia się obu Przemnsz, oraz budową i konserwację kanału żeglugi z krakowskiego zagłębia węglowego do Krakowa,
b)
zarząd dróg wodnych w Tarnowie, który obejmie odcinek Wisły od ujścia Dunajca do ujścia Brnia (Otałęż - km. 210) Nidę od połączenia się obu Nid oraz Dunajec od ujścia Łososiny,
c)
zarząd dróg wodnych w Sandomierzu obejmie odcinek Wisły od ujścia Brnia do ujścia Kamiennej oraz San od ujścia Wisłoku,
d)
zarząd dróg wodnych w Puławach obejmujący odcinek Wisły od ujścia Kamiennej do ujścia Radomki oraz Wieprz od ujścia Bystrzycy,
e)
zarząd dróg wodnych w Warszawie obejmujący Wiś'.? od ujścia Radomki do ujścia Bugu oraz Pilicę od ujścia Wolborki,.
f)
-zarząd dróg wodnych w Płocku obejmujący Wisłę od ujścia Bugu do Korabnik (km. 684) poniżej 'Włocławka,
g)
zarząd dróg wodnych w Toruniu obejmujący odcinek Wisły od Korabnik (km. 684) do Karolewa (km. 784 dawniej 66),
h)
zarząd dróg wodnych w Chełmnie obejmujący Wisłę od Karolewą (krn. 784) do km. 849 (dawniej 131),
i)
zarząd dróg wodnych w Tczewie obejmujący odcinek Wisły od km. 849 do granic Państwa,
k)
zarząd dróg wodnych w Wyszkowie dla Bugu poniżej ujścia Raty,
l)
zarząd dróg wodnych dla Narwi i jej dopływów określonych w ustępach 1, 2, 3 i 4 punktu b § 2 niniejszego rozporządzenia.
Dyrekcji Dróg Wodnych w Wilnie podlegać będą:
a)
zarząd dróg wodnych w Augustowie dla kanału Augustowskiego spławnych i żeglownych odcinków Biebrzy i Czarnej Hańczy oraz Biebrzy nieskanalizowanej,
b)
zarząd dróg wodnych w Grodnie dla Niemna od granicy polsko-rosyjskiej do granicy polsko - litewskiej oraz jego spławnych i żeglownych dopływów z wyjątkiem rzeki Szczary i Wilji z dopływami,
c)
zarząd dróg wodnych w Wilejce dla Wilji w granicach Państwa i jej spławnych dopływów oraz granicznej przestrzeni Dźwiny z dopływami,
d)
zarząd dróg wodnych w Słonimie dla kanału Ogińskiego oraz żeglownych i spławnych odcinków Szczary i Jasiołdy,
e)
zarząd dróg wodnych w Pińsku dla skanalizowanej i żeglownej części Piny oraz Prypeci od ujścia Turyji do granic Państwa,
f)
zarząd dróg wodnych w Brześciu n/Bugiem dla kanału Królewskiego wraz z kanałami zasilczemi (Białozierskim, Orzechowskim i Turskim) oraz żeglownego i spławnego odcinka Muchawca do jazu na Bugu pod Brześciem n/Bugiem,
g)
zarząd dróg wodnych w Rożyszczach dla spławnych i żeglownych odcinków rzek Styrii z Ikwą, Stochodu, Horynia i Słuczy wołyńskiej.
Do obowiązków zarządów dróg wodnych należą:
a)
wykonywanie szczegółowych pomiarów,
b)
opracowywanie szczegółowego projektu budowy w ramach zatwierdzonego programu robót,
c)
opracowywanie szczegółowych projektów I kosztorysów na wszelkie roboty zachowawcze,
d)
wykonywanie budowli regulacyjnych, kanałowych i portowych według zatwierdzonych projektów szczegółowych, zarządzanie we własnym zakresie działania robót zachowawczych w granicach zezwolonego na ten cel kredytu oraz zakup w chodzę przetargu lub z wolnej ręki materiałów budowlanych do wysokości i w trybie odnośnemi rozporządzeniami ustanowionych,
e)
zakładanie nowych plantacyj wiklinowych i ogólna administracja państwowemi plantacjami wiklinowemi,
f)
bezpośrednia administracja drogi wodnej,
g)
opieka nad nurtem rzeki, czyszczenie łożysk z pni, karczy i kamieni oraz wytyczanie i oświetlanie nurtu,
h)
inspekcja żeglugi i spławu, cechowanie galarów i rejestracja statków, o ile czynność ta nie jest zastrzeżona dyrekcji,
i)
współdziałanie z władzami administracyjnemi przy wykonywaniu policji rzecznej,
j)
administracja przydzielonego do robót taboru budowlanego i inspekcyjnego,
k)
ściąganie opłat żeglugowych,
l)
wskazywanie interesowanym miejsc poboru żwiru i piasku, stawianie kąpielowych urządzeń i t. d.
ł)
zwracanie się do Prokuratorji Generalnej o poradę i zastępstwo prawne w granicach otrzymanych upoważnień.

W ogólności zarządy dróg wodnych powołana są do bezpośredniego darowania robotami na drogach wodnych i spełniania wszelkich czynności urzędowych stojących w związku z utrzymaniem i budową takich dróg oraz zawiadywania ruchomym i nieruchomym majątkiem administracji wodnej.

Stojące w sprzeczności z niniejszem rozporządzeniem postanowienia Ministra Robót Publicznych z dnia 17 grudnia 1923 r. (Dz. U. R. P. № 135, poz. 1129) znosi się.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1925 r.