Zm.: ustawa z dnia 9 lipca 1919 r. o budowie kanałów żeglownych, tudzież regulacji rzek żeglownych i spławnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1924.79.768

Akt jednorazowy
Wersja od: 9 września 1924 r.

USTAWA
z dnia 31 lipca 1924 r.
zmieniająca niektóre postanowienia ustawy z dnie 9 lipca 1919 r. o budowie kanałów żeglownych, tudzież-regulacji rzek żeglownych i spławnych.

Na mocy art. 44 Konstytucji ogłaszam ustawy następującej treści:

Ustawa z dnia 9 lipca 1919 r. o budowie kanałów żeglownych, tudzież regulacji rzek żeglownych i spławnych (Dz. P. P. P. № 59 poz. 356) otrzymuje tytuł następujący: "o budowie kanałów żeglownych i regulacji rzek żeglownych."

Art. 1 powołanej wyżej ustawy przestaje obowiązywać w dotychczasowem brzmieniu, a otrzymuje brzmienie następujące:

"Budowa dróg wodnych, a w szczególności:

1) regulacja rzek dla żeglugi;

2) budowa kanałów żeglownych i kanalizacja rzek żeglownych wraz z wszelkiemi urządzeniami pomocniczemu dla żeglugi będzie przeprowadzona bądź wyłącznie kosztem Państwa, bądź kosztem Państwa z udziałem stron interesowanych, bądź wreszcie przez przedsiębiorstwa prywatne na podstawie koncesji, udzielanej przez Ministra Robót Publicznych w porozumieniu z Ministrami Skarbu, Spraw Wojskowych, Spraw Wewnętrznych, Przemysłu i Handlu, Rolnictwa i Dóbr Państwowych, Reform Rolnych i Kolei Żelaznych na okres czasu nie dłuższy niż 90 lat. Przy udzielaniu koncesji należy zastrzedz między innemi warunki, zabezpieczające należyte wykonanie i prowadzenie przedsiębiorstwa.

Minister Robót Publicznych może po porozumieniu się z Ministrami Spraw Wojskowych i Spraw Wewnętrznych udzielić pozwolenia na przeprowadzenie studjów wstępnych, przy których wykonaniu stosowane będą przepisy art. 132 ustawy wodnej z dnia 19 września 1922 r. (Dz. U. R. P. № 102 poz. 936). Pozwolenie takie nie daje prawa wyłączności przeprowadzenia studjów, ani prawa pierwszeństwa do uzyskania koncesji."

W art. 3 powołanej na wstępie ustawy wyrazy: "i spławnych"-skreśla się.

Art. 7 powołanej na wstępie ustawy przestaje obowiązywać w dotychczasowem brzmieniu, a otrzymuje brzmienie następujące:

"Na rzecz budowy i urządzeń" wykonywanych w mysi niniejszej ustawy, mogą być wywłaszczone, względnie ograniczone własność nieruchoma i inne prawa w myśl przepisów ustawy wodnej z dnia 19 września 1922 r. (Dz. U. R. P. № 102 poz. 936) o wywłaszczeniu i prawach przymusowych."

Po art. 7 dodaje się art. 8 i 9 następującej treści:

"Art. 8. Dla wykonania zadań, w niniejszej ustawie przewidzianych, Minister Robót Publicznych może w granicach budżetu ustanawiać i znosić w drodze rozporządzenia niezespolone z władzami administracyjnemi I i II instancji specjalne urzędy techniczne.

Urzędom takim może być przez Ministrów Robót Publicznych i Spraw Wewnętrznych przekazane w drodze rozporządzenia sprawowanie policji nad żeglugą i spławem oraz inspekcja statków i innych objektów pływających".

"Art. 9. Moc obowiązującą ustawy z dnia 9 lipca 1919 r. o budowie kanałów żeglownych, tudzież regulacji rzek żeglownych w brzmieniu, nada-nem jej niniejszą ustawą, rozciąga się na województwo śląskie z tem, że przy przeprowadzeniu studjów wstępnych i wywłaszczeń na obszarze górnośląskiej części województwa śląskiego należy stosować przepisy pruskiej ustawy o wywłaszczeniu z dnia 11 czerwca 1874 r. (Zbiór Pr. Pruskich str. 221), na cieszyńskiej zaś części województwa śląskiego przepisy austrjackiej ustawy z dnia 18 lutego 1878 r. (Dz. Ust. P. № 30) o wywłaszczeniu na cele budowy i utrzymywania w ruchu kolei żelaznych."

Art. 8 powołanej na wstępie ustawy otrzymuje numerację "art. 10."

Wykonanie niniejszej ustawy porucza się Ministrowi Robót Publicznych w porozumieniu z interesowanymi ministrami.

Ustawa niniejsza wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.