Rozdział 5 - WDRAŻANIE INSTRUMENTÓW DOTYCZĄCYCH EUROPEJSKICH KORYTARZY TRANSPORTOWYCH I PRIORYTETÓW HORYZONTALNYCH - Rozporządzenie 2024/1679 w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej, zmieniające rozporządzenia (UE) 2021/1153 i (UE) nr 913/2010 oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 1315/2013

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2024.1679

Akt obowiązujący
Wersja od: 28 czerwca 2024 r.

ROZDZIAŁ  V

WDRAŻANIE INSTRUMENTÓW DOTYCZĄCYCH EUROPEJSKICH KORYTARZY TRANSPORTOWYCH I PRIORYTETÓW HORYZONTALNYCH

Europejskie korytarze transportowe i priorytety horyzontalne

1. 
Europejskie korytarze transportowe są instrumentem ułatwiającym skoordynowane wdrażanie części sieci bazowej i rozszerzonej sieci bazowej transeuropejskiej sieci transportowej i mają na celu w szczególności poprawę połączeń transgranicznych, uzupełnienie brakujących połączeń oraz eliminację wąskich gardeł w obrębie Unii, a także w stosownych przypadkach poprawę połączeń z transeuropejską siecią transportową państw sąsiadujących.
2. 
Aby zapewnić zasobooszczędny transport multimodalny i przyczynić się do spójności poprzez ulepszoną współpracę terytorialną, europejskie korytarze transportowe są ukierunkowane na:
a)
integrację modalną ze szczególnym uwzględnieniem wzmocnienia najbardziej przyjaznych dla środowiska rodzajów transportu, zwłaszcza kolei, żeglugi śródlądowej i żeglugi morskiej bliskiego zasięgu;
b)
interoperacyjność i ciągłość sieci;
c)
skoordynowany rozwój infrastruktury dla wszystkich rodzajów transportu, w szczególności na odcinkach trans- granicznych, przede wszystkim w celu rozwinięcia interoperacyjnego systemu kolejowych przewozów towarowych, jak również wydajnej sieci dalekobieżnych kolejowych przewozów pasażerskich, w tym kolejami dużych prędkości, w całej Unii, a także w celu zapewnienia efektywnej i zrównoważonej integracji infrastruktury wodnej śródlądowej i infrastruktury morskiej z innymi rodzajami transportu;
d)
wspieranie skoordynowanego i zintegrowanego rozwoju oraz wdrażania innowacyjnych rozwiązań w zakresie cyfryzacji i interoperacyjności transportu; oraz
e)
promowanie wdrażania infrastruktury paliw alternatywnych.
3. 
Europejskie korytarze transportowe umożliwiają państwom członkowskim przyjęcie skoordynowanego i zsynchronizowanego podejścia w odniesieniu do inwestycji w infrastrukturę.
4. 
ERTMS oraz europejski obszar transportu morskiego to dwa priorytety horyzontalne w zakresie wdrażania transeuropejskiej sieci transportowej. Instrumenty ustanowione zgodnie z niniejszym rozdziałem ułatwiają terminowe wdrożenie ERTMS oraz integrację infrastruktury i usług transportu morskiego z transeuropejską siecią transportową.

Koordynacja europejskich korytarzy transportowych i priorytetów horyzontalnych

1. 
Aby ułatwić skoordynowane wdrażanie europejskich korytarzy transportowych, ERTMS i europejskiego obszaru transportu morskiego, Komisja, w porozumieniu z zainteresowanymi państwami członkowskimi i po konsultacji z Parlamentem Europejskim i Radą oraz w stosownych przypadkach z państwami sąsiadującymi, które należą do europejskich korytarzy transportowych, wyznacza jednego koordynatora europejskiego dla każdego korytarza i dla każdego priorytetu horyzontalnego.
2. 
Koordynator europejski jest wybierany w szczególności na podstawie swojej znajomości zagadnień związanych z transportem, finansowaniem lub oceną społeczno-gospodarczą i środowiskową dużych projektów, a także na podstawie doświadczenia w kształtowaniu polityki Unii. Koordynatora europejskiego wybiera się na maksymalnie czteroletnią kadencję, która jest odnawialna. Zadania koordynatora europejskiego dotyczą wdrażania pojedynczego korytarza lub priorytetu horyzontalnego.
3. 
W decyzji Komisji o wyznaczeniu koordynatora europejskiego określa się sposób wykonywania zadań, o których mowa w ust. 5, 6 i 7.
4. 
Koordynator europejski działa w imieniu i na rzecz Komisji, która zapewnia niezbędną obsługę sekretariatu.
5. 
Koordynatorzy europejscy:
a)
wspierają skoordynowane wdrażanie europejskiego korytarza transportowego lub danego priorytetu horyzontalnego;
b)
wraz z zainteresowanymi państwami członkowskimi, a w stosownych przypadkach po konsultacji z państwami sąsiadującymi, które należą do europejskich korytarzy transportowych, sporządzają plan prac i monitorują jego realizację zgodnie z art. 54;
c)
zasięgają opinii odpowiednio forum ds. korytarza lub forum konsultacyjnego ds. priorytetów horyzontalnych odpowiednio na temat tego planu prac i jego realizacji oraz regularnie informują forum ds. korytarza o realizacji planu prac;
d)
zgłaszają państwom członkowskim, państwom sąsiadującym, które należą do europejskich korytarzy transportowych, Parlamentowi Europejskiemu i Komisji oraz, w stosownych przypadkach, innym podmiotom bezpośrednio zaangażowanym w rozwój europejskiego korytarza transportowego lub opracowanie priorytetu horyzontalnego wszelkie napotkane trudności oraz, w szczególności w przypadku gdy następuje spowolnienie rozwoju korytarza lub opracowania priorytetu horyzontalnego, w celu udzielenia pomocy w znalezieniu odpowiednich rozwiązań; oraz
e)
przekazują Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Komisji i zainteresowanym państwom członkowskim roczne sprawozdanie z rozwoju sytuacji w zakresie postępów we wdrażaniu europejskich korytarzy transportowych i priorytetów horyzontalnych; roczne sprawozdanie z rozwoju sytuacji dotyczy postępów poczynionych w zakresie kluczowych priorytetów i inwestycji, opisuje charakter problemów napotkanych podczas ich realizacji oraz zawiera propozycję ewentualnych rozwiązań.
6. 
Bez uszczerbku dla kompetencji organów zarządzających kolejowymi przewozami towarowymi przewidzianych w rozporządzeniu (UE) nr 913/2010 oraz kompetencji państw członkowskich w zakresie zarządzania infrastrukturą i jej finansowania koordynatorzy europejscy europejskich korytarzy transportowych ściśle współpracują z zainteresowanymi państwami członkowskimi i organami zarządzającymi kolejowymi przewozami towarowymi w celu:
a)
pomocy w określeniu priorytetów i potrzeb inwestycyjnych dotyczących kolejowych przewozów towarowych na kolejowych liniach towarowych europejskich korytarzy transportowych, uwzględniając korzyści płynące z transeuropejskiej sieci transportowej oraz ogólne terminy ukończenia określone w niniejszym rozporządzeniu; oraz
b)
monitorowania realizacji usług w zakresie kolejowych przewozów towarowych oraz identyfikowania potencjalnych barier, takich jak bariery techniczne, administracyjne i operacyjne, ze szczególnym naciskiem na wymiar transgraniczny, a także w stosownych przypadkach przedstawienia zaleceń w tym zakresie.
7. 
Koordynatorzy europejscy europejskich korytarzy transportowych:
a)
ściśle współpracują z zainteresowanymi państwami członkowskimi, by pomóc w określeniu priorytetów i potrzeb inwestycyjnych dotyczących kolejowych linii pasażerskich europejskich korytarzy transportowych; oraz
b)
monitorują realizację usług w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich oraz identyfikują potencjalne bariery, takie jak bariery techniczne, administracyjne i operacyjne, ze szczególnym naciskiem na wymiar transgraniczny, a także w stosownych przypadkach przedstawiają zalecenia w tym zakresie.
8. 
Koordynatorzy europejscy europejskich korytarzy transportowych ściśle współpracują z zainteresowanymi państwami członkowskimi, by ułatwić w stosownych przypadkach kontakty i koordynację między przedstawicielami transportu morskiego i żeglugi śródlądowej w celu zwiększenia wzajemnych synergii.
9. 
Na podstawie art. 14 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/1153 Komisja zasięga opinii koordynatora europejskiego przy rozpatrywaniu wniosków o finansowanie unijne w ramach instrumentu "Łącząc Europę" na rzecz europejskich korytarzy transportowych lub priorytetów horyzontalnych, których dotyczą zadania koordynatora europejskiego, aby zapewnić spójność i postępy we wdrażaniu każdego korytarza lub priorytetu horyzontalnego, uwzględniając przy tym połączenia sieciowe. Koordynator europejski sprawdza, czy projekty proponowane przez państwa członkowskie lub w stosownych przypadkach przez państwa sąsiadujące do współfinansowania w ramach instrumentu "Łącząc Europę" są zgodne z priorytetami określonymi w planie prac, o którym mowa w ust. 5 lit. b) niniejszego artykułu.
10. 
Jeżeli koordynator europejski nie jest w stanie wykonywać swojego mandatu zadowalająco i zgodnie z wymogami określonymi w niniejszym artykule, Komisja może w dowolnym momencie, po konsultacji z zainteresowanymi państwami członkowskimi, zakończyć ten mandat. Komisja informuje o swojej decyzji Parlament Europejski i Radę i wyznacza nowego koordynatora europejskiego zgodnie z procedurą określoną w ust. 1.

Zarządzanie europejskimi korytarzami transportowymi i priorytetami horyzontalnymi

1. 
W odniesieniu do każdego europejskiego korytarza transportowego i priorytetu horyzontalnego odpowiedni koordynator europejski jest wspierany w wykonywaniu swoich zadań, które dotyczą planu prac i jego realizacji, przez sekretariat i przez forum konsultacyjne, którym jest odpowiednio forum ds. korytarza i forum konsultacyjne ds. priorytetu horyzontalnego.
2. 
Forum ds. korytarza jest formalnie ustanawiane przez koordynatora europejskiego, który przewodniczy temu forum. Zainteresowane państwa członkowskie zatwierdzają skład forum ds. korytarza w zakresie dotyczącym ich części europejskiego korytarza transportowego, zapewniają reprezentację organów zarządzających kolejowymi przewozami towarowymi i umożliwiają reprezentację innych odpowiednich zarządców infrastruktury, takich jak władze portów morskich i śródlądowych oraz organy zarządzające nimi.
3. 
Komisja zasięga opinii państw sąsiadujących, które należą do europejskich korytarzy transportowych, co do składu forum ds. korytarza w zakresie dotyczącym ich części europejskiego korytarza transportowego.
4. 
W porozumieniu z zainteresowanymi państwami członkowskimi koordynator europejski może powoływać grupy robocze ds. korytarza i przewodniczyć im, a grupy te zajmują się:
a)
interoperacyjnością i wdrażaniem nowych technologii i infrastruktury;
b)
skoordynowanym rozwojem i skoordynowaną realizacją projektów infrastrukturalnych na odcinkach transgranicznych;
c)
transgranicznymi usługami w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich;
d)
operacyjnymi wąskimi gardłami;
e)
węzłami miejskimi;
f)
współpracą z państwami trzecimi; oraz
g)
innymi zagadnieniami uznanymi za niezbędne.

W stosownych przypadkach koordynator europejski prowadzi współpracę i koordynuje działania grup roboczych z organami zarządzającymi kolejowymi przewozami towarowymi, aby uniknąć powielania prac.

5. 
Forum konsultacyjne ds. priorytetu horyzontalnego jest ustanawiane przez koordynatora europejskiego, który przewodniczy temu forum. Zainteresowane państwa członkowskie oraz - w stosownych przypadkach i w porozumieniu z zainteresowanymi państwami członkowskimi - przedstawiciele zainteresowanych państw sąsiadujących oraz odpowiednich sektorów mają możliwość uczestnictwa w forum konsultacyjnym ds. priorytetu horyzontalnego. Każde państwo członkowskie wyznacza jednego odpowiedzialnego krajowego przedstawiciela zajmującego się koordynacją wdrażania ERTMS w tym państwie członkowskim, aby uczestniczył w forum konsultacyjnym ds. ERTMS. Koordynator europejski może również powoływać grupy robocze ad hoc.
6. 
Zainteresowane państwa członkowskie współpracują z koordynatorem europejskim, uczestniczą w forum ds. korytarza i forum konsultacyjnym ds. priorytetu horyzontalnego oraz przekazują koordynatorowi europejskiemu informacje niezbędne do wykonywania zadań określonych w niniejszym artykule, w tym informacje na temat rozwoju korytarzy w odnośnych krajowych planach i programach przyczyniających się do rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej.
7. 
Koordynator europejski może przeprowadzać konsultacje z organami regionalnymi i lokalnymi, zarządcami infrastruktury, przewoźnikami, w szczególności tymi, którzy są członkami organów zarządzających kolejowymi przewozami towarowymi, branżą dostawczą, użytkownikami transportu oraz odpowiednimi zainteresowanymi stronami dotyczące planu prac i jego realizacji. Można też przeprowadzać konsultacje dotyczące realizacji projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, które wchodzą w zakres stosowania dyrektywy (UE) 2021/1187, z wyznaczonymi organami zdefiniowanymi w art. 2 pkt 6 tej dyrektywy. Ponadto koordynator europejski odpowiedzialny za ERTMS ściśle współpracuje z Agencją Kolejową Unii Europejskiej ustanowioną rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 60  i Wspólnym Europejskim Przedsięwzięciem Kolejowym, a koordynator europejski ds. europejskiego obszaru transportu morskiego ściśle współpracuje z Europejską Agencją Bezpieczeństwa Morskiego ustanowioną rozporządzeniem (WE) nr 1406/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 61 .

Plan prac koordynatora europejskiego

1. 
Każdy koordynator europejski europejskich korytarzy transportowych i dwóch priorytetów horyzontalnych sporządza do dnia 19 lipca 2026 r., a następnie co cztery lata - plan prac zawierający szczegółową analizę stanu wdrażania korytarza lub priorytetu horyzontalnego podlegającego jego kompetencji oraz zgodności tego planu prac z wymogami określonymi w niniejszym rozporządzeniu, jak również priorytety dotyczące jego przyszłego rozwoju.
2. 
Plan prac opracowuje się w ścisłej współpracy z zainteresowanymi państwami członkowskimi oraz w stosownych przypadkach z państwami sąsiadującymi, które należą do europejskiego korytarza transportowego, po konsultacji z forum ds. korytarza i organami zarządzającymi kolejowymi przewozami towarowymi lub forum konsultacyjnym ds. priorytetu horyzontalnego. Plan prac dotyczący europejskiego korytarza transportowego podlega zatwierdzeniu przez zainteresowane państwa członkowskie. Zasięga się opinii państw sąsiadujących, które należą do europejskiego korytarza transportowego. Komisja przedstawia plan prac Parlamentowi Europejskiemu i Radzie tytułem informacji.

Opracowując plan prac, koordynator europejski uwzględnia plan wdrożenia, o którym mowa w art. 9 rozporządzenia (UE) nr 913/2010.

3. 
Plan prac dotyczący europejskiego korytarza transportowego zawiera szczegółową analizę stanu wdrażania danego korytarza, która to analiza ta obejmuje w szczególności:
a)
opis cech korytarza, w szczególności odcinków transgranicznych;
b)
analizę stanu zgodności korytarza z wymogami dotyczącymi infrastruktury transportowej określonymi w niniejszym rozporządzeniu oraz postępów poczynionych w tym zakresie, w tym ewentualnych opóźnień;
c)
określenie brakujących połączeń i wskazanie wąskich gardeł utrudniających rozwój korytarza, ze szczególnym uwzględnieniem odcinków transgranicznych;
d)
analizę potrzebnych inwestycji, w tym poszczególnych źródeł finansowania zadeklarowanych lub przewidywanych na potrzeby realizacji projektów niezbędnych do rozwoju i ukończenia korytarza, w szczególności odcinków transgranicznych;
e)
opis możliwych rozwiązań służących zaspokojeniu potrzeb inwestycyjnych i eliminacji wąskich gardeł, w szczególności w odniesieniu do linii pasażerskich i towarowych oraz połączeń korytarza, z myślą o dotrzymaniu terminów określonych w niniejszym rozporządzeniu;
f)
plan, który może zawierać orientacyjne cele pośrednie w zakresie usuwania barier fizycznych, technicznych, cyfrowych, operacyjnych i administracyjnych w obrębie poszczególnych rodzajów transportu i między nimi oraz w zakresie poprawy efektywności i dostępności transportu multimodalnego, ze szczególnym uwzględnieniem kolei i jej odcinków transgranicznych i brakujących połączeń krajowych.

Do celów analizy inwestycji i przygotowania planu koordynator europejski:

(i)
uwzględnia krajowe plany i programy, o których mowa w art. 60 ust. 1 niniejszego rozporządzenia;
(ii)
współpracuje z radą wykonawczą i radą zarządzającą danego korytarza zgodnie z art. 11 rozporządzenia (UE) nr 913/2010 co do aspektów związanych z kolejowym transportem towarowym;
(iii)
bierze pod uwagę elementy analizy dotyczące korytarza, plany działania opracowane przez państwa członkowskie na podstawie art. 36 ust. 4 niniejszego rozporządzenia oraz wykaz, o którym mowa w art. 18 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 913/2010, co do aspektów związanych z multimodalnymi terminalami towarowymi;
(iv)
bierze pod uwagę wyniki procesu monitorowania przeprowadzonego zgodnie z art. 52 ust. 7 lit. b) co do aspektu związanego z przewozami pasażerskimi; oraz
(v)
bierze pod uwagę zalecenia Europejskiego Trybunału Obrachunkowego oraz prace wyznaczonych organów określonych w dyrektywie (UE) 2021/1187;
g)
wyniki monitorowania wykonywania usług kolejowego ruchu towarowego, prowadzonego przez organy zarządzające kolejowymi przewozami towarowymi zgodnie z art. 19 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 913/2010, oraz wykaz celów, wartości docelowych i działań dotyczących korytarza, określonych zgodnie z art. 9 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 913/2010, jako środków służących realizacji priorytetów operacyjnych określonych w art. 19 niniejszego rozporządzenia;
h)
określenie, we współpracy z zainteresowanymi państwami członkowskimi, odpowiednimi organami lokalnymi i krajowymi punktami kontaktowymi SUMP, środków, które są stosowane w węzłach miejskich i które mogą przyczynić się do skutecznego funkcjonowania przewozu towarów i osób w danym korytarzu i do osiągnięcia celów transeuropejskiej sieci transportowej, z zachowaniem spójności z odpowiednimi SUMP;
i)
określenie, we współpracy z zainteresowanymi państwami członkowskimi priorytetów w zakresie rozwoju danego korytarza;
j)
analizę możliwego wpływu zmiany klimatu na infrastrukturę oraz - w stosownych przypadkach - proponowane środki ukierunkowane na zwiększenie odporności na zmianę klimatu; oraz
k)
środki, jakie należy podjąć w celu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, hałasu oraz - w stosownych przypadkach - innych negatywnych efektów zewnętrznych.
4. 
Koordynator europejski oferuje wsparcie państwom członkowskimi i, w stosownych przypadkach, państwom sąsiadującym w realizacji planu prac, w szczególności w zakresie:
a)
ustalania priorytetów dotyczących planowania na szczeblu krajowym poprzez pomoc w określeniu problemów i wąskich gardeł związanych z wdrażaniem, w tym kwestii operacyjnych, w odniesieniu do każdego korytarza lub każdego priorytetu horyzontalnego;
b)
planowania projektów i inwestycji, powiązanych kosztów i harmonogramu wdrażania oszacowanych w celu wdrażania europejskich korytarzy transportowych lub priorytetu horyzontalnego; oraz
c)
prac w ramach organu nadzorczego lub podobnego organu sterującego jednego podmiotu, w stosownych przypadkach, w zakresie koordynacji, budowy transgranicznych projektów infrastrukturalnych lub zarządzania nimi, zgodnie z art. 8 ust. 6.

Akty wykonawcze

1. 
Bez uszczerbku dla art. 8 ust. 5 niniejszego rozporządzenia i z zastrzeżeniem zatwierdzenia przez zainteresowane państwa członkowskie zgodnie z art. 172 akapit drugi TFUE Komisja przyjmuje akty wykonawcze w celu wdrożenia poszczególnych europejskich korytarzy transportowych obejmujące główne transgraniczne odcinki tych korytarzy, a także ograniczoną liczbę innych konkretnych projektów na odcinkach krajowych, które to projekty są kluczowe dla funkcjonowania danego korytarza i służą realizacji brakujących połączeń lub eliminacji wąskich gardeł. Wyboru projektów, które mają zostać objęte aktami wykonawczymi, dokonuje się na podstawie analizy uzgodnionej z państwami członkowskimi w pierwszym planie prac, który sporządzają koordynatorzy europejscy zgodnie z art. 54 niniejszego rozporządzenia. Celem aktów wykonawczych jest zapewnienie spójnego ustalania priorytetów dla infrastruktury i planowania inwestycji poprzez wyznaczenie orientacyjnych celów pośrednich oraz spodziewanego harmonogramu realizacji wskazanych projektów. Akty wykonawcze są opracowywane w ścisłej współpracy z zainteresowanymi państwami członkowskimi i aktualizowane co cztery lata lub na wniosek tych państw członkowskich.

Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 61 ust. 3.

2. 
Bez uszczerbku dla art. 8 ust. 5 niniejszego rozporządzenia i z zastrzeżeniem zatwierdzenia przez zainteresowane państwa członkowskie zgodnie z art. 172 akapit drugi TFUE Komisja może przyjmować akty wykonawcze w celu wdrożenia odcinków transgranicznych lub realizacji priorytetów horyzontalnych. Akty wykonawcze są opracowywane w ścisłej współpracy z zainteresowanymi państwami członkowskimi i aktualizowane co cztery lata lub na wniosek tych państw członkowskich.

Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 61 ust. 3.

3. 
Komisja przyjmuje akty wykonawcze w celu zmiany aktów wykonawczych, o których mowa w ust. 1 i 2, aby uwzględnić poczynione postępy, powstałe opóźnienia lub zaktualizowane programy krajowe. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 61 ust. 3.
4. 
Do czasu pełnego wdrożenia aktów wykonawczych, o których mowa w niniejszym artykule, i o ile nie zostanie określone inaczej w tych aktach wykonawczych, zainteresowane państwa członkowskie przekazują co dwa lata Komisji sprawozdanie na temat osiągniętych postępów, wskazując w szczególności zobowiązania finansowe podjęte w krajowym planie budżetowym. Sprawozdanie może odnosić się do informacji zebranych zgodnie z art. 57.

Współpraca z państwami sąsiadującymi włączonymi w europejskie korytarze transportowe i priorytety horyzontalne

1. 
Koordynator europejski europejskiego korytarza transportowego lub priorytetu horyzontalnego, który obejmuje konkretne państwa sąsiadujące, jest uprawniony do współpracy z tymi państwami i włączania ich w odnośne działania dotyczące korytarzy, takie jak forum ds. korytarza lub grupy robocze ustanowione zgodnie z art. 53 ust. 2 i 4 lub forum konsultacyjne ds. priorytetu horyzontalnego, stosownie do przypadku.
2. 
Koordynator europejski może także współpracować z organizacjami międzynarodowymi, w przypadku gdy prowadzi działania dotyczące europejskich korytarzy transportowych lub priorytetu horyzontalnego, które obejmują konkretne państwa sąsiadujące będące członkami tych organizacji międzynarodowych.
3. 
Unia może zawierać umowy wysokiego szczebla z zainteresowanymi państwami sąsiadującymi, aby zapewnić skoordynowane i zsynchronizowane podejście dotyczące wdrażania europejskich korytarzy transportowych oraz priorytetów horyzontalnych.
60 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji Kolejowej Unii Europejskiej i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 881/2004 (Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 1).
61 Rozporządzenie (WE) nr 1406/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2002 r. ustanawiające Europejską Agencję Bezpieczeństwa Morskiego (Dz.U. L 208 z 5.8.2002, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.