Art. 51. - Europejskie korytarze transportowe i priorytety horyzontalne - Rozporządzenie 2024/1679 w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej, zmieniające rozporządzenia (UE) 2021/1153 i (UE) nr 913/2010 oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 1315/2013

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2024.1679

Akt obowiązujący
Wersja od: 28 czerwca 2024 r.
Artykuł  51

Europejskie korytarze transportowe i priorytety horyzontalne

1. 
Europejskie korytarze transportowe są instrumentem ułatwiającym skoordynowane wdrażanie części sieci bazowej i rozszerzonej sieci bazowej transeuropejskiej sieci transportowej i mają na celu w szczególności poprawę połączeń transgranicznych, uzupełnienie brakujących połączeń oraz eliminację wąskich gardeł w obrębie Unii, a także w stosownych przypadkach poprawę połączeń z transeuropejską siecią transportową państw sąsiadujących.
2. 
Aby zapewnić zasobooszczędny transport multimodalny i przyczynić się do spójności poprzez ulepszoną współpracę terytorialną, europejskie korytarze transportowe są ukierunkowane na:
a)
integrację modalną ze szczególnym uwzględnieniem wzmocnienia najbardziej przyjaznych dla środowiska rodzajów transportu, zwłaszcza kolei, żeglugi śródlądowej i żeglugi morskiej bliskiego zasięgu;
b)
interoperacyjność i ciągłość sieci;
c)
skoordynowany rozwój infrastruktury dla wszystkich rodzajów transportu, w szczególności na odcinkach trans- granicznych, przede wszystkim w celu rozwinięcia interoperacyjnego systemu kolejowych przewozów towarowych, jak również wydajnej sieci dalekobieżnych kolejowych przewozów pasażerskich, w tym kolejami dużych prędkości, w całej Unii, a także w celu zapewnienia efektywnej i zrównoważonej integracji infrastruktury wodnej śródlądowej i infrastruktury morskiej z innymi rodzajami transportu;
d)
wspieranie skoordynowanego i zintegrowanego rozwoju oraz wdrażania innowacyjnych rozwiązań w zakresie cyfryzacji i interoperacyjności transportu; oraz
e)
promowanie wdrażania infrastruktury paliw alternatywnych.
3. 
Europejskie korytarze transportowe umożliwiają państwom członkowskim przyjęcie skoordynowanego i zsynchronizowanego podejścia w odniesieniu do inwestycji w infrastrukturę.
4. 
ERTMS oraz europejski obszar transportu morskiego to dwa priorytety horyzontalne w zakresie wdrażania transeuropejskiej sieci transportowej. Instrumenty ustanowione zgodnie z niniejszym rozdziałem ułatwiają terminowe wdrożenie ERTMS oraz integrację infrastruktury i usług transportu morskiego z transeuropejską siecią transportową.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.