Art. 54. - Plan prac koordynatora europejskiego - Rozporządzenie 2024/1679 w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej, zmieniające rozporządzenia (UE) 2021/1153 i (UE) nr 913/2010 oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 1315/2013

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2024.1679

Akt obowiązujący
Wersja od: 28 czerwca 2024 r.
Artykuł  54

Plan prac koordynatora europejskiego

1. 
Każdy koordynator europejski europejskich korytarzy transportowych i dwóch priorytetów horyzontalnych sporządza do dnia 19 lipca 2026 r., a następnie co cztery lata - plan prac zawierający szczegółową analizę stanu wdrażania korytarza lub priorytetu horyzontalnego podlegającego jego kompetencji oraz zgodności tego planu prac z wymogami określonymi w niniejszym rozporządzeniu, jak również priorytety dotyczące jego przyszłego rozwoju.
2. 
Plan prac opracowuje się w ścisłej współpracy z zainteresowanymi państwami członkowskimi oraz w stosownych przypadkach z państwami sąsiadującymi, które należą do europejskiego korytarza transportowego, po konsultacji z forum ds. korytarza i organami zarządzającymi kolejowymi przewozami towarowymi lub forum konsultacyjnym ds. priorytetu horyzontalnego. Plan prac dotyczący europejskiego korytarza transportowego podlega zatwierdzeniu przez zainteresowane państwa członkowskie. Zasięga się opinii państw sąsiadujących, które należą do europejskiego korytarza transportowego. Komisja przedstawia plan prac Parlamentowi Europejskiemu i Radzie tytułem informacji.

Opracowując plan prac, koordynator europejski uwzględnia plan wdrożenia, o którym mowa w art. 9 rozporządzenia (UE) nr 913/2010.

3. 
Plan prac dotyczący europejskiego korytarza transportowego zawiera szczegółową analizę stanu wdrażania danego korytarza, która to analiza ta obejmuje w szczególności:
a)
opis cech korytarza, w szczególności odcinków transgranicznych;
b)
analizę stanu zgodności korytarza z wymogami dotyczącymi infrastruktury transportowej określonymi w niniejszym rozporządzeniu oraz postępów poczynionych w tym zakresie, w tym ewentualnych opóźnień;
c)
określenie brakujących połączeń i wskazanie wąskich gardeł utrudniających rozwój korytarza, ze szczególnym uwzględnieniem odcinków transgranicznych;
d)
analizę potrzebnych inwestycji, w tym poszczególnych źródeł finansowania zadeklarowanych lub przewidywanych na potrzeby realizacji projektów niezbędnych do rozwoju i ukończenia korytarza, w szczególności odcinków transgranicznych;
e)
opis możliwych rozwiązań służących zaspokojeniu potrzeb inwestycyjnych i eliminacji wąskich gardeł, w szczególności w odniesieniu do linii pasażerskich i towarowych oraz połączeń korytarza, z myślą o dotrzymaniu terminów określonych w niniejszym rozporządzeniu;
f)
plan, który może zawierać orientacyjne cele pośrednie w zakresie usuwania barier fizycznych, technicznych, cyfrowych, operacyjnych i administracyjnych w obrębie poszczególnych rodzajów transportu i między nimi oraz w zakresie poprawy efektywności i dostępności transportu multimodalnego, ze szczególnym uwzględnieniem kolei i jej odcinków transgranicznych i brakujących połączeń krajowych.

Do celów analizy inwestycji i przygotowania planu koordynator europejski:

(i)
uwzględnia krajowe plany i programy, o których mowa w art. 60 ust. 1 niniejszego rozporządzenia;
(ii)
współpracuje z radą wykonawczą i radą zarządzającą danego korytarza zgodnie z art. 11 rozporządzenia (UE) nr 913/2010 co do aspektów związanych z kolejowym transportem towarowym;
(iii)
bierze pod uwagę elementy analizy dotyczące korytarza, plany działania opracowane przez państwa członkowskie na podstawie art. 36 ust. 4 niniejszego rozporządzenia oraz wykaz, o którym mowa w art. 18 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 913/2010, co do aspektów związanych z multimodalnymi terminalami towarowymi;
(iv)
bierze pod uwagę wyniki procesu monitorowania przeprowadzonego zgodnie z art. 52 ust. 7 lit. b) co do aspektu związanego z przewozami pasażerskimi; oraz
(v)
bierze pod uwagę zalecenia Europejskiego Trybunału Obrachunkowego oraz prace wyznaczonych organów określonych w dyrektywie (UE) 2021/1187;
g)
wyniki monitorowania wykonywania usług kolejowego ruchu towarowego, prowadzonego przez organy zarządzające kolejowymi przewozami towarowymi zgodnie z art. 19 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 913/2010, oraz wykaz celów, wartości docelowych i działań dotyczących korytarza, określonych zgodnie z art. 9 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 913/2010, jako środków służących realizacji priorytetów operacyjnych określonych w art. 19 niniejszego rozporządzenia;
h)
określenie, we współpracy z zainteresowanymi państwami członkowskimi, odpowiednimi organami lokalnymi i krajowymi punktami kontaktowymi SUMP, środków, które są stosowane w węzłach miejskich i które mogą przyczynić się do skutecznego funkcjonowania przewozu towarów i osób w danym korytarzu i do osiągnięcia celów transeuropejskiej sieci transportowej, z zachowaniem spójności z odpowiednimi SUMP;
i)
określenie, we współpracy z zainteresowanymi państwami członkowskimi priorytetów w zakresie rozwoju danego korytarza;
j)
analizę możliwego wpływu zmiany klimatu na infrastrukturę oraz - w stosownych przypadkach - proponowane środki ukierunkowane na zwiększenie odporności na zmianę klimatu; oraz
k)
środki, jakie należy podjąć w celu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, hałasu oraz - w stosownych przypadkach - innych negatywnych efektów zewnętrznych.
4. 
Koordynator europejski oferuje wsparcie państwom członkowskimi i, w stosownych przypadkach, państwom sąsiadującym w realizacji planu prac, w szczególności w zakresie:
a)
ustalania priorytetów dotyczących planowania na szczeblu krajowym poprzez pomoc w określeniu problemów i wąskich gardeł związanych z wdrażaniem, w tym kwestii operacyjnych, w odniesieniu do każdego korytarza lub każdego priorytetu horyzontalnego;
b)
planowania projektów i inwestycji, powiązanych kosztów i harmonogramu wdrażania oszacowanych w celu wdrażania europejskich korytarzy transportowych lub priorytetu horyzontalnego; oraz
c)
prac w ramach organu nadzorczego lub podobnego organu sterującego jednego podmiotu, w stosownych przypadkach, w zakresie koordynacji, budowy transgranicznych projektów infrastrukturalnych lub zarządzania nimi, zgodnie z art. 8 ust. 6.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.