Art. 53. - Zarządzanie europejskimi korytarzami transportowymi i priorytetami horyzontalnymi - Rozporządzenie 2024/1679 w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej, zmieniające rozporządzenia (UE) 2021/1153 i (UE) nr 913/2010 oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 1315/2013

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2024.1679

Akt obowiązujący
Wersja od: 28 czerwca 2024 r.
Artykuł  53

Zarządzanie europejskimi korytarzami transportowymi i priorytetami horyzontalnymi

1. 
W odniesieniu do każdego europejskiego korytarza transportowego i priorytetu horyzontalnego odpowiedni koordynator europejski jest wspierany w wykonywaniu swoich zadań, które dotyczą planu prac i jego realizacji, przez sekretariat i przez forum konsultacyjne, którym jest odpowiednio forum ds. korytarza i forum konsultacyjne ds. priorytetu horyzontalnego.
2. 
Forum ds. korytarza jest formalnie ustanawiane przez koordynatora europejskiego, który przewodniczy temu forum. Zainteresowane państwa członkowskie zatwierdzają skład forum ds. korytarza w zakresie dotyczącym ich części europejskiego korytarza transportowego, zapewniają reprezentację organów zarządzających kolejowymi przewozami towarowymi i umożliwiają reprezentację innych odpowiednich zarządców infrastruktury, takich jak władze portów morskich i śródlądowych oraz organy zarządzające nimi.
3. 
Komisja zasięga opinii państw sąsiadujących, które należą do europejskich korytarzy transportowych, co do składu forum ds. korytarza w zakresie dotyczącym ich części europejskiego korytarza transportowego.
4. 
W porozumieniu z zainteresowanymi państwami członkowskimi koordynator europejski może powoływać grupy robocze ds. korytarza i przewodniczyć im, a grupy te zajmują się:
a)
interoperacyjnością i wdrażaniem nowych technologii i infrastruktury;
b)
skoordynowanym rozwojem i skoordynowaną realizacją projektów infrastrukturalnych na odcinkach transgranicznych;
c)
transgranicznymi usługami w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich;
d)
operacyjnymi wąskimi gardłami;
e)
węzłami miejskimi;
f)
współpracą z państwami trzecimi; oraz
g)
innymi zagadnieniami uznanymi za niezbędne.

W stosownych przypadkach koordynator europejski prowadzi współpracę i koordynuje działania grup roboczych z organami zarządzającymi kolejowymi przewozami towarowymi, aby uniknąć powielania prac.

5. 
Forum konsultacyjne ds. priorytetu horyzontalnego jest ustanawiane przez koordynatora europejskiego, który przewodniczy temu forum. Zainteresowane państwa członkowskie oraz - w stosownych przypadkach i w porozumieniu z zainteresowanymi państwami członkowskimi - przedstawiciele zainteresowanych państw sąsiadujących oraz odpowiednich sektorów mają możliwość uczestnictwa w forum konsultacyjnym ds. priorytetu horyzontalnego. Każde państwo członkowskie wyznacza jednego odpowiedzialnego krajowego przedstawiciela zajmującego się koordynacją wdrażania ERTMS w tym państwie członkowskim, aby uczestniczył w forum konsultacyjnym ds. ERTMS. Koordynator europejski może również powoływać grupy robocze ad hoc.
6. 
Zainteresowane państwa członkowskie współpracują z koordynatorem europejskim, uczestniczą w forum ds. korytarza i forum konsultacyjnym ds. priorytetu horyzontalnego oraz przekazują koordynatorowi europejskiemu informacje niezbędne do wykonywania zadań określonych w niniejszym artykule, w tym informacje na temat rozwoju korytarzy w odnośnych krajowych planach i programach przyczyniających się do rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej.
7. 
Koordynator europejski może przeprowadzać konsultacje z organami regionalnymi i lokalnymi, zarządcami infrastruktury, przewoźnikami, w szczególności tymi, którzy są członkami organów zarządzających kolejowymi przewozami towarowymi, branżą dostawczą, użytkownikami transportu oraz odpowiednimi zainteresowanymi stronami dotyczące planu prac i jego realizacji. Można też przeprowadzać konsultacje dotyczące realizacji projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, które wchodzą w zakres stosowania dyrektywy (UE) 2021/1187, z wyznaczonymi organami zdefiniowanymi w art. 2 pkt 6 tej dyrektywy. Ponadto koordynator europejski odpowiedzialny za ERTMS ściśle współpracuje z Agencją Kolejową Unii Europejskiej ustanowioną rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 60  i Wspólnym Europejskim Przedsięwzięciem Kolejowym, a koordynator europejski ds. europejskiego obszaru transportu morskiego ściśle współpracuje z Europejską Agencją Bezpieczeństwa Morskiego ustanowioną rozporządzeniem (WE) nr 1406/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 61 .
60 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji Kolejowej Unii Europejskiej i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 881/2004 (Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 1).
61 Rozporządzenie (WE) nr 1406/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2002 r. ustanawiające Europejską Agencję Bezpieczeństwa Morskiego (Dz.U. L 208 z 5.8.2002, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.