Art. 52. - Koordynacja europejskich korytarzy transportowych i priorytetów horyzontalnych - Rozporządzenie 2024/1679 w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej, zmieniające rozporządzenia (UE) 2021/1153 i (UE) nr 913/2010 oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 1315/2013

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2024.1679

Akt obowiązujący
Wersja od: 28 czerwca 2024 r.
Artykuł  52

Koordynacja europejskich korytarzy transportowych i priorytetów horyzontalnych

1. 
Aby ułatwić skoordynowane wdrażanie europejskich korytarzy transportowych, ERTMS i europejskiego obszaru transportu morskiego, Komisja, w porozumieniu z zainteresowanymi państwami członkowskimi i po konsultacji z Parlamentem Europejskim i Radą oraz w stosownych przypadkach z państwami sąsiadującymi, które należą do europejskich korytarzy transportowych, wyznacza jednego koordynatora europejskiego dla każdego korytarza i dla każdego priorytetu horyzontalnego.
2. 
Koordynator europejski jest wybierany w szczególności na podstawie swojej znajomości zagadnień związanych z transportem, finansowaniem lub oceną społeczno-gospodarczą i środowiskową dużych projektów, a także na podstawie doświadczenia w kształtowaniu polityki Unii. Koordynatora europejskiego wybiera się na maksymalnie czteroletnią kadencję, która jest odnawialna. Zadania koordynatora europejskiego dotyczą wdrażania pojedynczego korytarza lub priorytetu horyzontalnego.
3. 
W decyzji Komisji o wyznaczeniu koordynatora europejskiego określa się sposób wykonywania zadań, o których mowa w ust. 5, 6 i 7.
4. 
Koordynator europejski działa w imieniu i na rzecz Komisji, która zapewnia niezbędną obsługę sekretariatu.
5. 
Koordynatorzy europejscy:
a)
wspierają skoordynowane wdrażanie europejskiego korytarza transportowego lub danego priorytetu horyzontalnego;
b)
wraz z zainteresowanymi państwami członkowskimi, a w stosownych przypadkach po konsultacji z państwami sąsiadującymi, które należą do europejskich korytarzy transportowych, sporządzają plan prac i monitorują jego realizację zgodnie z art. 54;
c)
zasięgają opinii odpowiednio forum ds. korytarza lub forum konsultacyjnego ds. priorytetów horyzontalnych odpowiednio na temat tego planu prac i jego realizacji oraz regularnie informują forum ds. korytarza o realizacji planu prac;
d)
zgłaszają państwom członkowskim, państwom sąsiadującym, które należą do europejskich korytarzy transportowych, Parlamentowi Europejskiemu i Komisji oraz, w stosownych przypadkach, innym podmiotom bezpośrednio zaangażowanym w rozwój europejskiego korytarza transportowego lub opracowanie priorytetu horyzontalnego wszelkie napotkane trudności oraz, w szczególności w przypadku gdy następuje spowolnienie rozwoju korytarza lub opracowania priorytetu horyzontalnego, w celu udzielenia pomocy w znalezieniu odpowiednich rozwiązań; oraz
e)
przekazują Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Komisji i zainteresowanym państwom członkowskim roczne sprawozdanie z rozwoju sytuacji w zakresie postępów we wdrażaniu europejskich korytarzy transportowych i priorytetów horyzontalnych; roczne sprawozdanie z rozwoju sytuacji dotyczy postępów poczynionych w zakresie kluczowych priorytetów i inwestycji, opisuje charakter problemów napotkanych podczas ich realizacji oraz zawiera propozycję ewentualnych rozwiązań.
6. 
Bez uszczerbku dla kompetencji organów zarządzających kolejowymi przewozami towarowymi przewidzianych w rozporządzeniu (UE) nr 913/2010 oraz kompetencji państw członkowskich w zakresie zarządzania infrastrukturą i jej finansowania koordynatorzy europejscy europejskich korytarzy transportowych ściśle współpracują z zainteresowanymi państwami członkowskimi i organami zarządzającymi kolejowymi przewozami towarowymi w celu:
a)
pomocy w określeniu priorytetów i potrzeb inwestycyjnych dotyczących kolejowych przewozów towarowych na kolejowych liniach towarowych europejskich korytarzy transportowych, uwzględniając korzyści płynące z transeuropejskiej sieci transportowej oraz ogólne terminy ukończenia określone w niniejszym rozporządzeniu; oraz
b)
monitorowania realizacji usług w zakresie kolejowych przewozów towarowych oraz identyfikowania potencjalnych barier, takich jak bariery techniczne, administracyjne i operacyjne, ze szczególnym naciskiem na wymiar transgraniczny, a także w stosownych przypadkach przedstawienia zaleceń w tym zakresie.
7. 
Koordynatorzy europejscy europejskich korytarzy transportowych:
a)
ściśle współpracują z zainteresowanymi państwami członkowskimi, by pomóc w określeniu priorytetów i potrzeb inwestycyjnych dotyczących kolejowych linii pasażerskich europejskich korytarzy transportowych; oraz
b)
monitorują realizację usług w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich oraz identyfikują potencjalne bariery, takie jak bariery techniczne, administracyjne i operacyjne, ze szczególnym naciskiem na wymiar transgraniczny, a także w stosownych przypadkach przedstawiają zalecenia w tym zakresie.
8. 
Koordynatorzy europejscy europejskich korytarzy transportowych ściśle współpracują z zainteresowanymi państwami członkowskimi, by ułatwić w stosownych przypadkach kontakty i koordynację między przedstawicielami transportu morskiego i żeglugi śródlądowej w celu zwiększenia wzajemnych synergii.
9. 
Na podstawie art. 14 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/1153 Komisja zasięga opinii koordynatora europejskiego przy rozpatrywaniu wniosków o finansowanie unijne w ramach instrumentu "Łącząc Europę" na rzecz europejskich korytarzy transportowych lub priorytetów horyzontalnych, których dotyczą zadania koordynatora europejskiego, aby zapewnić spójność i postępy we wdrażaniu każdego korytarza lub priorytetu horyzontalnego, uwzględniając przy tym połączenia sieciowe. Koordynator europejski sprawdza, czy projekty proponowane przez państwa członkowskie lub w stosownych przypadkach przez państwa sąsiadujące do współfinansowania w ramach instrumentu "Łącząc Europę" są zgodne z priorytetami określonymi w planie prac, o którym mowa w ust. 5 lit. b) niniejszego artykułu.
10. 
Jeżeli koordynator europejski nie jest w stanie wykonywać swojego mandatu zadowalająco i zgodnie z wymogami określonymi w niniejszym artykule, Komisja może w dowolnym momencie, po konsultacji z zainteresowanymi państwami członkowskimi, zakończyć ten mandat. Komisja informuje o swojej decyzji Parlament Europejski i Radę i wyznacza nowego koordynatora europejskiego zgodnie z procedurą określoną w ust. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.