Rozdzielnictwo pojazdów samochodowych.

Monitor Polski

M.P.1961.92.392

Akt utracił moc
Wersja od: 1 października 1974 r.

UCHWAŁA Nr 423
RADY MINISTRÓW
z dnia 27 października 1961 r.
w sprawie rozdzielnictwa pojazdów samochodowych.

W celu lepszego zaspokojenia potrzeb transportowych jednostek gospodarki uspołecznionej oraz w celu umożliwienia lepszego wykorzystania pojazdów samochodowych, Rada Ministrów uchwala, co następuje:
1.
Rozdzielnictwem objęte są następujące rodzaje pojazdów samochodowych, pochodzących z produkcji krajowej i importu:
1)
samochody ciężarowe i pochodne oraz podwozia samochodów ciężarowych,
2)
autobusy,
3)
samochody osobowe.
2. 1
Szczegółowy asortyment pojazdów przeznaczonych do rozdziału na określony rok, w ramach podziału wymienionego w ust. 1, ustala Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.
3.
Nie podlegają rozdzielnictwu samochody specjalne, produkowane lub importowane indywidualnie albo w niewielkich seriach.
1.
Projekt rocznego bilansu i planu rozdziału pojazdów samochodowych sporządza Minister Komunikacji i przedkłada Przewodniczącemu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów. Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów sporządza syntetyczny rozdzielnik pojazdów na grupy odbiorców i przedstawia go do zatwierdzenia Radzie Ministrów.
2.
Minister Komunikacji na podstawie bilansu i zatwierdzonego syntetycznego rozdzielnika ustala i przekazuje do realizacji szczegółowy plan rozdziału pojazdów samochodowych.
Bilans pojazdów samochodowych jest sporządzany z podziałem na:
1)
dostawy z produkcji krajowej i importu,
2)
przydziały dla gospodarki uspołecznionej, administracji państwowej i spółdzielczej oraz organizacji politycznych i społecznych,
3)
przydziały na potrzeby Ministerstwa Obrony Narodowej, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i jednostek nadzorowanych przez te ministerstwa, Ligi Przyjaciół Żołnierza oraz Ministerstwa Sprawiedliwości - dla potrzeb Centralnego Zarządu Więziennictwa i jednostek nadzorowanych przez ten Zarząd,
4)
Ministerstwo Handlu Zagranicznego w zakresie dostaw na eksport,
5)
Ministerstwo Handlu Wewnętrznego w zakresie dostaw na rynek,
6)
rezerwę bilansową.
1.
Plan rozdziału pojazdów samochodowych dla gospodarki uspołecznionej, administracji państwowej i spółdzielczej oraz organizacji politycznych i społecznych należy opracowywać:
1)
w zakresie samochodów ciężarowych i pochodnych oraz podwozi samochodów ciężarowych z podziałem na:
a)
jednostki transportu zorganizowanego:

- Państwową Komunikację Samochodową,

- uspołecznione przedsiębiorstwa transportu branżowego,

- spółdzielnie transportowe,

b)
- Ministerstwo Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych,

- Ministerstwo Przemysłu Chemicznego,

- Ministerstwo Przemysłu Ciężkiego,

- Ministerstwo Górnictwa i Energetyki,

- Ministerstwo Komunikacji,

- Ministerstwo Rolnictwa,

- Ministerstwo Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego,

- Ministerstwo Przemysłu Lekkiego,

- Ministerstwo Łączności,

- Ministerstwo Przemysłu Spożywczego i Skupu,

- Centralny Urząd Geologii

na zaopatrzenie podległych jednostek organizacyjnych objętych planowaniem centralnym, z wyjątkiem jednostek transportu zorganizowanego, o których mowa pod lit. a),

c)
Ministerstwo Gospodarki Komunalnej - w zakresie samochodów ciężarowych na taksówki bagażowe oraz podwozi i samochodów małotonażowych na pojazdy specjalne dla gospodarki komunalnej,
d)
prezydia wojewódzkich rad narodowych - na zaopatrzenie jednostek gospodarki uspołecznionej, instytucji oraz organizacji społecznych o zasięgu lokalnym, mających swą siedzibę na terenie województwa, z wyjątkiem jednostek transportu zorganizowanego wymienionych pod lit. a), jednostek podległych organom wymienionym pod lit. b) oraz z wyjątkiem potrzeb własnych prezydiów rad narodowych,
2)
w zakresie autobusów z podziałem na:
a)
Państwową Komunikację Samochodową,
b)
Ministerstwo Gospodarki Komunalnej - na potrzeby przedsiębiorstw komunikacji miejskiej,
c)
inne jednostki zorganizowanego transportu drogowego osób, z wyjątkiem przedsiębiorstw, organizacji i spółdzielni turystycznych,
d)
Główny Komitet Kultury Fizycznej i Turystyki - na potrzeby przedsiębiorstw, organizacji i spółdzielni turystycznych,
e)
prezydia wojewódzkich rad narodowych - na potrzeby socjalne zakładów pracy i związków zawodowych mających swą siedzibę na terenie województwa,
3)
w zakresie samochodów osobowych z podziałem na:
a)
Ministerstwo Gospodarki Komunalnej - w zakresie taksówek osobowych dla miejskich przedsiębiorstw komunikacyjnych,
b)
prezydia wojewódzkich rad narodowych - na zaopatrzenie jednostek gospodarki uspołecznionej, instytucji oraz organizacji społecznych o zasięgu lokalnym, z wyjątkiem potrzeb własnych prezydiów rad narodowych,
c)
jednostki organizacyjne centralnej administracji państwowej i spółdzielczej, organizacje polityczne i organizacje społeczne o zasięgu ogólnokrajowym - na potrzeby własne,
d)
Urząd Rady Ministrów (Biuro do Spraw Prezydiów Rad Narodowych) - na potrzeby prezydiów rad narodowych.
2.
Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów może w porozumieniu z Ministrem Komunikacji:
1)
na uzasadniony wniosek zainteresowanego ministra objąć ministerstwo przepisem ust. 1 pkt 1 lit. b) oraz
2)
w uzgodnieniu z zainteresowanym ministrem wyłączyć ministerstwo z przepisu ust. 1 pkt 1 lit. b) i ustalić, że jednostki podległe temu ministerstwu będą zaopatrywane w samochody przez prezydia wojewódzkich rad narodowych, zgodnie z ust. 1 pkt 1 lit. d).
Na podstawie otrzymanych przydziałów ministerstwa i inne jednostki centralne określone w § 4 ust. 1 oraz prezydia wojewódzkich rad narodowych sporządzają rozdzielniki na jednostki organizacyjne objęte ich zakresem rozdzielnictwa.
Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów ustali szczegółowy tryb składania zapotrzebowań przez jednostki organizacyjne określone w § 4 ust. 1 oraz opracowywania tych zapotrzebowań.
Minister Komunikacji wyda wytyczne wydziałom komunikacji prezydiów wojewódzkich rad narodowych w zakresie opracowywania rozdzielników terenowych.
(skreślony).
Przepisy uchwały dotyczące prezydiów wojewódzkich rad narodowych stosuje się odpowiednio do prezydiów rad narodowych miast wyłączonych z województw.
Upoważnia się Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów do ustalenia trybu rozdziału pojazdów samochodowych na I kwartał 1962 r. z uwzględnieniem zasad określonych w § 4.
W zakresie taboru samochodowego traci moc uchwała nr 315 Rady Ministrów z dnia 8 sierpnia 1957 r. w sprawie trybu rozdzielnictwa i obrotu maszynami, urządzeniami i środkami transportowymi produkowanymi przez przedsiębiorstwa podległe organom naczelnym administracji państwowej (Monitor Polski Nr 75, poz. 455).
Wykonanie uchwały porucza się Przewodniczącemu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministrowi Komunikacji i innym zainteresowanym ministrom (kierownikom urzędów centralnych) oraz prezydiom wojewódzkich rad narodowych.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1962 r.
1 Z dniem 23 sierpnia 1969 r. uprawnienia Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów przechodzą na Ministra Komunikacji, przy czym znosi się wymóg uzgodnienia przewidziany w § 4 ust. 2 pkt 2, zgodnie z § 6 pkt 1 uchwały nr 135 z dnia 1 sierpnia 1969 r. z dnia 1 sierpnia 1969 r. w sprawie przekazania niektórych uprawnień Komisji Planowania przy Radzie Ministrów (M.P.69.36.270).
2 § 2 zmieniony przez § 6 pkt 3 uchwały nr 135 z dnia 1 sierpnia 1969 r. z dnia 1 sierpnia 1969 r. w sprawie przekazania niektórych uprawnień Komisji Planowania przy Radzie Ministrów (M.P.69.36.270) z dniem 23 sierpnia 1969 r.
3 Z dniem 23 sierpnia 1969 r. uprawnienie Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów przechodzi na Ministra Komunikacji w porozumieniu z Przewodniczącym Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, zgodnie z § 6 pkt 2 uchwały nr 135 z dnia 1 sierpnia 1969 r. z dnia 1 sierpnia 1969 r. w sprawie przekazania niektórych uprawnień Komisji Planowania przy Radzie Ministrów (M.P.69.36.270).
4 § 8 skreślony przez § 10 uchwały nr 212 z dnia 30 sierpnia 1974 r. z dnia 30 sierpnia 1974 r. w sprawie sprzedaży samochodów osobowych oraz rozwoju zaplecza handlowo-obsługowego samochodów osobowych (M.P.74.33.195) z dniem 1 października 1974 r.