Sprzedaż samochodów osobowych oraz rozwój zaplecza handlowo-obsługowego samochodów osobowych.

Monitor Polski

M.P.1974.33.195

Akt utracił moc
Wersja od: 1 sierpnia 1977 r.

UCHWAŁA Nr 212
RADY MINISTRÓW
z dnia 30 sierpnia 1974 r.
w sprawie sprzedaży samochodów osobowych oraz rozwoju zaplecza handlowo-obsługowego samochodów osobowych.

W celu usprawnienia systemu sprzedaży samochodów osobowych oraz organizacji zaplecza handlowo-obsługowego motoryzacji Rada Ministrów uchwala, co następuje:
1.
Sprzedaż samochodów osobowych dla ludności, z wyjątkiem przeznaczonych na cele określone w § 6 ust. 1 pkt 1, następuje w kolejności przedpłat wnoszonych przez osoby zamierzające nabyć samochód.
2.
Sprzedaż samochodów "Polski Fiat 126p", objętych przedpłatami na książeczki oszczędnościowe PKO, następuje na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
3.
Przedpłaty mogą być dokonywane:
1)
jednorazowo, w wysokości pełnej ceny detalicznej samochodu,
2)
w formie częściowej wpłaty, której wysokość określi Minister Przemysłu Maszynowego w porozumieniu z Ministrem Finansów i Ministrem Handlu Wewnętrznego i Usług.
4.
Minister Handlu Wewnętrznego i Usług w porozumieniu z Ministrem Przemysłu Maszynowego może, w zależności od sytuacji rynkowej, wprowadzić sprzedaż ratalną samochodów.
1.
Przedpłaty na określone marki - typy samochodów są wpłacane na rachunek właściwego terenowo przedsiębiorstwa - sprzedawcy w Narodowym Banku Polskim.
2.
Przedsiębiorstwo, o którym mowa w ust. 1, zawiadamia wnoszącego przedpłatę w terminie 14 dni od daty uiszczenia przedpłaty o zajmowanej kolejności na liście przedpłat na daną markę - typ samochodu oraz potwierdzając wniesienie przedpłaty określa orientacyjny termin (kwartał) sprzedaży samochodu, przewidzianej do realizacji w roku uiszczenia przedpłaty, lub określa rok sprzedaży samochodu, jeżeli sprzedaż ma nastąpić w latach następnych.
1.
Warunkiem wydania samochodu jest dokonanie przez nabywcę wpłaty całej kwoty należności za samochód bądź jej części uzupełnionej kredytem ratalnym.
2.
Jeżeli sprzedaż samochodu nie dochodzi do skutku, następuje zwrot wniesionej przedpłaty wraz z oprocentowaniem przypadającym na okres od dnia uiszczenia przedpłaty do dnia jej zwrotu:
1)
w wypadku rezygnacji przez wnoszącego przedpłatę z zakupu samochodu danej marki - typu - w wysokości 2% w stosunku rocznym,
2)
w wypadku niemożności wywiązania się przez przedsiębiorstwo - sprzedawcę z zobowiązań wobec wnoszącego przedpłatę - w wysokości 3% w stosunku rocznym za okres jednego roku i 4% w stosunku rocznym za okres ponad jednego roku od daty uiszczenia przedpłaty.
1. 1
Kwoty pozostające na rachunku przedpłat w Narodowym Banku Polskim podlegają oprocentowaniu, z tym że właściwe przedsiębiorstwo - sprzedawca odprowadza odsetki na konto Funduszu Rozwoju Sieci Handlowo-Obsługowej Motoryzacji w Narodowym Banku Polskim, z wyłączeniem kwot odsetek przypadających na rzecz osób wnoszących przedpłaty w wypadkach określonych w § 3 ust. 2.
2.
Dysponentem funduszu jest Centrala Techniczno-Handlowa Motoryzacji "Polmozbyt".
1.
Fundusz, o którym mowa w § 4, jest przeznaczony na inwestycje związane z obsługą ruchu motoryzacyjnego, realizowane poza limitem ustalonym w narodowym planie społeczno-gospodarczym.
2.
Szczegółowe zasady gospodarowania funduszem określi Minister Przemysłu Maszynowego.
1.
Minister Przemysłu Maszynowego w uzgodnieniu z Ministrem Handlu Wewnętrznego i Usług wydziela rezerwę z przeznaczonych do sprzedaży dla ludności samochodów osobowych na potrzeby:
1)
Powszechnej Kasy Oszczędności z tytułu premii umiejscowionych książeczek oszczędnościowych, dostaw samochodów objętych przedpłatami na książeczkach oszczędnościowych oraz gier liczbowych, loterii i konkursów,
2)
określonych grup zawodowych, pracowników wyróżnionych z okazji świąt zawodowych oraz inwalidów,
3)
pracowników zatrudnionych w jednostkach administracji państwowej i gospodarczej, uprawnionych do pobierania ekwiwalentu za używanie własnego samochodu do celów służbowych,
4)
związane z wymianą pojazdów z tytułu gwarancji lub rękojmi za wady.
2.
Na potrzeby określone w ust. 1 pkt 2 wydziela się 15% ogólnej ilości samochodów osobowych, przeznaczonych do sprzedaży rynkowej.
Minister Przemysłu Maszynowego w porozumieniu z Ministrami Finansów oraz Handlu Wewnętrznego i Usług ustali w trybie zarządzenia ogłoszonego w Monitorze Polskim szczegółowe zasady sprzedaży samochodów dla ludności.
Przepisów § 1-7 uchwały nie stosuje się do sprzedaży samochodów w ramach eksportu wewnętrznego.
W uchwale nr 379 Rady Ministrów z dnia 20 września 1957 r. w sprawie powołania Rady Motoryzacyjnej (Monitor Polski Nr 81, poz. 487) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 4 ust. 2 wyrazy "w Ministerstwie Przemysłu Ciężkiego" zastępuje się wyrazami "w Ministerstwie Przemysłu Maszynowego",
2)
w § 4 ust. 3 pkt 1 wyrazy "Ministra Gospodarki Komunalnej" zastępuje się wyrazami "Ministra Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska", wyrazy "Ministra Handlu Zagranicznego" - wyrazami "Ministra Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej", wyrazy "Ministra Przemysłu Ciężkiego" - wyrazami "Ministra Przemysłu Maszynowego" oraz wyrazy "Ministra Przemysłu Drobnego i Rzemiosła" - wyrazami "Ministra Handlu Wewnętrznego i Usług".
W uchwale nr 423 Rady Ministrów z dnia 27 października 1961 r. w sprawie rozdzielnictwa pojazdów samochodowych (Monitor Polski z 1961 r. Nr 92, poz. 392 i z 1969 r. Nr 36, poz. 270) skreśla się § 8.
W załączniku nr 1 do uchwały nr 35 Rady Ministrów z dnia 4 lutego 1972 r. w sprawie rozwoju usług (Monitor Polski Nr 14, poz. 95) dodaje się lp. 12 w brzmieniu:

"12. Minister Przemysłu Maszynowego - usługi przemysłowe dla ludności w zakresie samochodów osobowych i pojazdów jednośladowych".

Traci moc uchwała nr 134 Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z dnia 3 maja 1968 r. w sprawie sprzedaży samochodów osobowych.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 października 1974 r.
1 § 4 ust. 1 zmieniony przez § 6 ust. 1 uchwały nr 98 z dnia 5 lipca 1977 r. w sprawie oprocentowania środków pieniężnych na rachunkach bankowych (M.P.77.17.96) z dniem 1 sierpnia 1977 r.