Normy przebiegu opon samochodów osobowych i ciężarowych, ciągników używanych w transporcie drogowym, samochodów specjalnych, autobusów, trolejbusów oraz przyczep i naczep oraz przechowywanie, użytkowanie, naprawa i ewidencja ogumienia pojazdów drogowych.
M.P.1955.79.950
Akt utracił mocZARZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU DROGOWEGO I LOTNICZEGO
z dnia 24 sierpnia 1955 r.
w sprawie norm przebiegu opon samochodów osobowych i ciężarowych, ciągników używanych w transporcie drogowym, samochodów specjalnych, autobusów, trolejbusów oraz przyczep i naczep oraz w sprawie przechowywania, użytkowania, naprawy i ewidencji ogumienia pojazdów drogowych.
ZAŁĄCZNIK Nr 1 2
NORMY PRZEBIEGU OPON SAMOCHODÓW OSOBOWYCH I CIĘŻAROWYCH, CIĄGNIKÓW UŻYWANYCH W TRANSPORCIE DROGOWYM, SAMOCHODÓW SPECJALNYCH, AUTOBUSÓW, TROLEJBUSÓW ORAZ PRZYCZEP I NACZEP
NORMY PRZEBIEGU OPON SAMOCHODÓW OSOBOWYCH I CIĘŻAROWYCH, CIĄGNIKÓW UŻYWANYCH W TRANSPORCIE DROGOWYM, SAMOCHODÓW SPECJALNYCH, AUTOBUSÓW, TROLEJBUSÓW ORAZ PRZYCZEP I NACZEP
7.50–20 (z wyjątkiem ciągnikowych sześciowarstwowych), 8.25–20, 9.00–20, 11.00–20 (z wyjątkiem dwunastowarstwowych), 12.00–22 oraz 34 x 7 40.000 km,
ZAŁĄCZNIK Nr 2
INSTRUKCJA O PRZECHOWYWANIU, UŻYTKOWANIU, NAPRAWIE I EWIDENCJI OGUMIENIA POJAZDÓW DROGOWYCH
INSTRUKCJA O PRZECHOWYWANIU, UŻYTKOWANIU, NAPRAWIE I EWIDENCJI OGUMIENIA POJAZDÓW DROGOWYCH
Magazynowanie ogumienia.
Szczególnie ważną rzeczą jest, aby średnice zewnętrzne kół bliźniaczych były jednakowe. W tym celu zaleca się pomiar obwodu kół w samym środku bieżnika przy pomocy taśmy z podziałką milimetrową lub przy pomocy sznurka. Oczywiście, że ciśnienie w oponach kół bliźniaczych powinno być jednakowe. W razie braku dwu zupełnie jednakowych opon dla kół bliźniaczych koło ogumione zewnętrzne powinno posiadać większą średnicę od koła wewnętrznego, a to ze względu na kształt poprzecznego profilu drogi (wypukłość drogi). Przy wymianie opon zużytych na inne używane należy dobierać opony jednakowego typu, o jednakowej rzeźbie i możliwie o jednakowym zużyciu bieżnika. Nie wolno używać równocześnie na kołach jednej osi opon różnych rodzajów i typów (nie należy używać na kołach jednej osi opon o różnych rzeźbach bieżnika).
Techniczna obsługa ogumienia.
W razie stwierdzenia niewielkich uszkodzeń ogumienia należy naprawić je w miarę możności natychmiast, jeśli to jest zgodne z warunkami gwarancji udzielonej przez dostawcę. Przy większych uszkodzeniach należy zgłosić ogumienie do wykonania naprawy bądź do wycofania go z eksploatacji Oponę należy wycofać z eksploatacji w trakcji mechanicznej, niezależnie od wykonanego przez nią przebiegu, jeżeli przy przeglądzie technicznym (pkt 3) stwierdzono starcie bieżnika w tym stopniu, że na szczycie opony przestaje być widoczny wzór (rzeźba) bieżnika lub gdy na oponie posiadającej bieżnik z podkładem gumy kolorowej ukażą się plamy w kolorze podkładu.
Obowiązki kierowcy podczas pracy pojazdu.
Zakładanie i zdejmowanie (montowanie) opon z dętkami.
Nośność (dopuszczalne obciążenie) opon i przepisowe ciśnienie.
Badanie, klasyfikowanie i reklamowanie ogumienia. Nie należy w szczególności stosować opon bieżnikowanych na kołach przednich.
Naprawy ogumienia w drodze.
Ponadto każdy pojazd samochodowy powinien być wyposażony w pompę do pompowania powietrza.
Opony naprawione w wyżej podany sposób należy natychmiast po powrocie do garażu oddać do trwałej naprawy w warsztacie. Naprawę przy pomocy mankietu należy traktować jako prowizoryczną i tymczasową, ponieważ przy pracy i nagrzaniu się opony mankiet stosunkowo szybko odklei się od osnowy opony i spowoduje przetarcie dętki. Należy również pamiętać, że założenie mankietu powoduje niezrównoważenie opony, co zwiększa zużycie części samochodu.
Naprawę dętek przy pomocy łatek na gorąco można uważać za naprawę trwałą.
Naprawy ogumienia we własnym warsztacie.
Odbiór ogumienia z naprawy.
Ewidencja opon.
w następnych rubrykach należy wpisać cenę opony nowej lub bieżnikowanej i obowiązującą normę przebiegu; jeśli opona jest używana, należy wpisać cenę zakupu i normę przebiegu obowiązującą dla takiej samej opony nowej; w przypadku zakupu (przyjęcia) używanej opony bieżnikowanej należy wpisać cenę zakupu i normę przebiegu obowiązującą dla takiej samej opony bieżnikowanej nie używanej;
Odpowiedzialność za przestrzeganie przepisów instrukcji.
ZAŁĄCZNIK Nr 1 11
..................................................
..................................................
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
ZAŁĄCZNIK Nr 2 12
SPECYFIKACJA
SPECYFIKACJA
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
-zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 28 lipca 1958 r. (M.P.58.65.387) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 sierpnia 1958 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 6 kwietnia 1963 r. (M.P.63.36.177) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 2 maja 1963 r.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Akty prawne liczba obiektów na liście: (8)
Akty zmieniające liczba obiektów na liście: (3)
- Zm.: zarządzenie w sprawie norm przebiegu opon samochodów osobowych i ciężarowych, ciągników używanych w transporcie drogowym, samochodów specjalnych, autobusów, trolejbusów oraz przyczep i naczep oraz w sprawie przechowywania, użytkowania, naprawy i ewidencji ogumienia pojazdów drogowych.
- Zm.: zarządzenie z dnia 24 sierpnia 1955 r. w sprawie norm przebiegu opon samochodów osobowych i ciężarowych, ciągników używanych w transporcie drogowym, samochodów specjalnych, autobusów, trolejbusów oraz przyczep i naczep oraz przechowywanie, użytkowanie, naprawa i ewidencja ogumienia pojazdów drogowych.
- Zm.: zarządzenie z dnia 24 sierpnia 1955 r. w sprawie norm przebiegu opon samochodów osobowych i ciężarowych, ciągników używanych w transporcie drogowym, samochodów specjalnych, autobusów, trolejbusów oraz przyczep i naczep oraz w sprawie przechowywania, użytkowania, naprawy i ewidencji ogumienia pojazdów drogowych.
Podstawa prawna liczba obiektów na liście: (4)
- Przekazanie uprawnień do wydawania przepisów o gospodarowaniu częściami zamiennymi i ogumieniem do pojazdów samochodowych oraz o normowaniu zużycia materiałów pędnych w eksploatacji i obsłudze tych pojazdów.
- Gospodarowanie artykułami obrotu towarowego i zaopatrzenia.
- Organizacja władz w dziedzinie komunikacji.