Zm.: zarządzenie z dnia 24 sierpnia 1955 r. w sprawie norm przebiegu opon samochodów osobowych i ciężarowych, ciągników używanych w transporcie drogowym, samochodów specjalnych, autobusów, trolejbusów oraz przyczep i naczep oraz w sprawie przechowywania, użytkowania, naprawy i ewidencji ogumienia pojazdów drogowych.

Monitor Polski

M.P.1958.65.387

Akt jednorazowy
Wersja od: 27 sierpnia 1958 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 28 lipca 1958 r.
zmieniające zarządzenie z dnia 24 sierpnia 1955 r. w sprawie norm przebiegu opon samochodów osobowych i ciężarowych, ciągników używanych w transporcie drogowym, samochodów specjalnych, autobusów, trolejbusów oraz przyczep i naczep oraz w sprawie przechowywania, użytkowania, naprawy i ewidencji ogumienia pojazdów drogowych.

Na podstawie art. 3 ust. 1 dekretu z dnia 29 października 1952 r. o gospodarowaniu artykułami obrotu towarowego i zaopatrzenia (Dz. U. z 1952 r. Nr 44, poz. 301 i z 1956 r. Nr 54, poz. 244) i § 1 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 14 grudnia 1956 r. w sprawie przekazania uprawnień do wydawania przepisów o gospodarowaniu pojazdami samochodowymi, częściami zamiennymi i ogumieniem do tych pojazdów oraz o normowaniu zużycia materiałów pędnych w eksploatacji i obsłudze pojazdów samochodowych (Monitor Polski Nr 105, poz. 1209) zarządza się, co następuje:
W zarządzeniu Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 24 sierpnia 1955 r. w sprawie norm przebiegu opon samochodów osobowych i ciężarowych, ciągników używanych w transporcie drogowym, samochodów specjalnych, autobusów, trolejbusów oraz przyczep i naczep oraz w sprawie przechowywania, użytkowania, naprawy i ewidencji ogumienia pojazdów drogowych (Monitor Polski Nr 79, poz. 950) wprowadza się następujące zmiany:
1)
§ 2 otrzymuje brzmienie:

"§ 2. Przepisów zarządzenia nie stosuje się do pojazdów samochodowych jednostek wojskowych oraz Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i jednostek podległych temu Ministerstwu, z wyjątkiem pojazdów Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii, Instytutu Geodezji i Kartografii oraz przedsiębiorstw podległych Ministerstwom Obrony Narodowej i Spraw Wewnętrznych.";

2)
załącznik nr 1 do zarządzenia otrzymuje brzmienie:

"NORMY PRZEBIEGU OPON SAMOCHODÓW OSOBOWYCH I CIĘŻAROWYCH, CIĄGNIKÓW UŻYWANYCH W TRANSPORCIE DROGOWYM, SAMOCHODÓW SPECJALNYCH, AUTOBUSÓW, TROLEJBUSÓW ORAZ PRZYCZEP I NACZEP".

§ 1. Ustala się następujące normy przebiegu opon:

1) dla opon produkcji krajowej:

a) wszystkich wymiarów z wyjątkiem wymienionych pod lit. b) 30.000 km,

b) o wymiarach:

7.50-20 (z wyjątkiem ciągnikowych sześciowarstwowych), 8.25-20, 9.00-20 oraz 34×7 40.000 km,

c) sześciowarstwowych ciągnikowych o wymiarze 7.50-20 30.000 km,

2) dla opon importowanych z Czechosłowacji, Niemieckiej Republiki Demokratycznej, Węgierskiej Republiki Ludowej oraz ze Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich:

a) wszystkich wymiarów o średnicy wewnętrznej poniżej wymiaru 20 cali angielskich lub około 500 mm oraz o wymiarze 11.25-24 i 12.75-28 35.000 km,

b) dla opon o wymiarach nie wymienionych pod lit. a) i importowanych z krajów wymienionych w niniejszym punkcie 40.000 km;

3) dla innych opon nie wymienionych w pkt 1 i 2:

a) wszystkich wymiarów o średnicy wewnętrznej poniżej wymiaru 20 cali angielskich lub około 500 mm 35.000 km,

b) wszystkich wymiarów o średnicy wewnętrznej wymiaru 20 cali angielskich lub około 500 mm oraz: 9.00-16, 10.00-16, 11.25-24 i 12.75-28 50.000 km,

c) pozostałych opon nie wymienionych pod lit. a) i b) 60.000 km.

§ 2. Normę przebiegu nowych opon, których osnowa zawiera elementy metalowe, podwyższa się o 65%.

§ 3. Norma przebiegu opony po bieżnikowaniu wynosi 40% normy określonej w § 1.

§ 4. 1. Norma przebiegu obowiązuje niezależnie od warunków użytkowania (eksploatacji) pojazdu.

2. W razie stałego użytkowania opon w wyjątkowo trudnych warunkach jazd terenowych lub na placach budowy - normy przebiegu tych opon mogą być przez użytkownika pojazdu obniżone w miarę konieczności, lecz najwyżej o 20%, za zgodą właściwego organu administracji prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa).

3. Wyjątkowe normy przebiegu opon, stale używanych na pojazdach używanych do wywozu drewna z wyrębów leśnych, ustala w razie potrzeby Minister Komunikacji na wniosek Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego.";

3)
w załączniku nr 2 do zarządzenia "Instrukcja o przechowywaniu, użytkowaniu, naprawie i ewidencji ogumienia pojazdów drogowych" wprowadza się następujące zmiany:
a)
w § 4 w końcu ust. 3 dodaje się zdanie w brzmieniu:

"Oponę należy wycofać z eksploatacji w trakcji mechanicznej, niezależnie od wykonanego przez nią przebiegu, jeżeli przy przeglądzie technicznym (pkt 3) stwierdzono starcie bieżnika w tym stopniu, że na szczycie opony przestaje być widoczny wzór (rzeźba) bieżnika lub gdy na oponie posiadającej bieżnik z podkładem gumy kolorowej ukażą się plamy w kolorze podkładu.";

b)
w § 4 ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. W celu osiągnięcia równomiernego zużycia opon zaleca się co pewien czas zmieniać miejsce kół ogumionych, łącznie z kołem zapasowym, według schematów podanych w załączniku nr 1 do instrukcji".

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.