Zm.: zarządzenie w sprawie norm przebiegu opon samochodów osobowych i ciężarowych, ciągników używanych w transporcie drogowym, samochodów specjalnych, autobusów, trolejbusów oraz przyczep i naczep oraz w sprawie przechowywania, użytkowania, naprawy i ewidencji ogumienia pojazdów drogowych.

Monitor Polski

M.P.1963.36.177

Akt jednorazowy
Wersja od: 2 maja 1963 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 6 kwietnia 1963 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie norm przebiegu opon samochodów osobowych i ciężarowych, ciągników używanych w transporcie drogowym, samochodów specjalnych, autobusów, trolejbusów oraz przyczep i naczep oraz w sprawie przechowywania, użytkowania, naprawy i ewidencji ogumienia pojazdów drogowych.

Na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 1 dekretu z dnia 29 października 1952 r. o gospodarowaniu artykułami obrotu towarowego i zaopatrzenia (Dz. U. z 1952 r. Nr 44, poz. 301 i z 1956 r. Nr 54, poz. 244) i § 1 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 14 grudnia 1956 r. w sprawie przekazania uprawnień do wydawania przepisów o gospodarowaniu pojazdami samochodowymi, częściami zamiennymi i ogumieniem do tych pojazdów oraz o normowaniu zużycia materiałów pędnych w eksploatacji i obsłudze pojazdów samochodowych (Monitor Polski Nr 105, poz. 1209) zarządza się, co następuje:
W zarządzeniu Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 24 sierpnia 1955 r. w sprawie norm przebiegu opon samochodów osobowych i ciężarowych, ciągników używanych w transporcie drogowym, samochodów specjalnych, autobusów, trolejbusów oraz przyczep i naczep oraz w sprawie przechowywania, użytkowania, naprawy i ewidencji ogumienia pojazdów drogowych (Monitor Polski z 1955 r. Nr 79, poz. 950, z 1958 r. Nr 65, poz. 387 i z 1959 r. Nr 69, poz. 363) wprowadza się następujące zmiany:
1)
załącznik nr 1 otrzymuje brzmienie:

"NORMY PRZEBIEGU OPON SAMOCHODÓW OSOBOWYCH I CIĘŻAROWYCH, CIĄGNIKÓW UŻYWANYCH W TRANSPORCIE DROGOWYM, SAMOCHODÓW SPECJALNYCH, AUTOBUSÓW, TROLEJBUSÓW ORAZ PRZYCZEP I NACZEP

§ 1. Ustala się następujące normy przebiegu opon:

1) dla opon produkcji krajowej:

a) wszystkich wymiarów, z wyjątkiem wymienionych pod lit. b), c), d), e) 30.000 km,

b) o wymiarach:

7.50–20 (z wyjątkiem ciągnikowych sześciowarstwowych), 8.25–20, 9.00–20, 11.00–20 (z wyjątkiem dwunastowarstwowych), 12.00–22 oraz 34 x 7 40.000 km,

c) o wymiarach 10.00–20 45.000 km,

d) sześciowarstwowych ciągnikowych o wymiarze 7.50–20 30.000 km,

e) dwunastowarstwowych o wymiarze 11.00–20 35.000 km;

2) dla opon importowanych z Chińskiej Republiki Ludowej, Czechosłowackiej Republiki Socjalistycznej, Niemieckiej Republiki Demokratycznej, Węgierskiej Republiki Ludowej i Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich:

a) wszystkich wymiarów o średnicy wewnętrznej poniżej wymiaru 20 cali angielskich lub 500 mm oraz o wymiarach 11.25–24 i 12.75–28 (z wyjątkiem wymiaru 7.50–16) 35.000 km,

b) o wymiarach 7.50–16, 7.50–20 i 8.25–20 45.000 km,

c) o wymiarach 10.00–20, 11.00–20 i 12.00–20 50.000 km,

d) o wymiarach innych niż wymienione pod lit. a), b), c) 40.000 km;

3) dla opon innych niż wymienione w pkt 1 i 2:

a) wszystkich wymiarów o średnicy wewnętrznej poniżej 20 cali angielskich lub 500 mm (z wyjątkiem wymiarów 6.00–16, 9.00–16 i 10.00–16) 40.000 km,

b) wszystkich wymiarów o średnicy wewnętrznej 20 cali angielskich lub 500 mm oraz 9.00–16, 10.00–16, 11.25–24 i 12.75–28 (z wyjątkiem wymiarów 7.50–20, 8.25–20, 10.00–20, 11.00–20 i 12.00–20) 50.000 km,

c) o wymiarze 8.25–20 60.000 km,

d) o wymiarach 6.00–16, 7.50–20 55.000 km,

e) pozostałych opon, nie wymienionych pod lit. a), b), c), d), oraz o wymiarach 10.00–20, 11.00–20 i 12.00–20 65.000 km.

§ 2. W stosunku do nowych opon, których osnowa zawiera elementy metalowe, normy określone w § 1 podwyższa się o 40%.

§ 3. Norma przebiegu opony po bieżnikowaniu wynosi 40% normy określonej w § 1.

§ 4. 1. Norma przebiegu opony obowiązuje niezależnie od warunków użytkowania (eksploatacji ) pojazdu.

2. W razie stałego użytkowania opon w wyjątkowo trudnych warunkach jazd terenowych lub na placach budowy normy przebiegu tych opon mogą być przez użytkownika pojazdu obniżone w miarę konieczności, lecz najwyżej o 20%, za zgodą właściwego do spraw komunikacji organu prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa).

3. Dla pojazdów stale eksploatowanych na terenie zamkniętym, należącym do określonej jednostki, i nie poruszających się po drogach publicznych, normy przebiegu ogumienia ustala jednostka nadrzędna, zawiadamiając o tym równocześnie właściwy do spraw komunikacji organ prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) właściwej ze względu na siedzibę jednostki eksploatującej.

4. Wyjątkowe normy przebiegu opon, stale używanych na pojazdach używanych do wywozu drewna z wyrębów leśnych, ustala w razie potrzeby Minister Komunikacji na wniosek Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego.";

2)
w instrukcji o przechowywaniu, użytkowaniu, naprawie i ewidencji ogumienia pojazdów drogowych, stanowiącej załącznik nr 2, wprowadza się następujące zmiany:
a)
§ 2 otrzymuje brzmienie:

"§ 2. Magazynowanie ogumienia powinno odbywać się zgodnie z Polską Normą PN-59/C-94099. Wyroby gumowe. Wytyczne przechowywania i konserwacji (Monitor Polski z 1960 r. Nr 27, poz. 130).",

b)
w § 4 po ust. 3 dodaje się nowe ust. 4 i 5 w brzmieniu:

"4. Oponę przeznaczoną do bieżnikowania lub do trakcji wolnobieżnej należy wycofać z trakcji szybkobieżnej, niezależnie od wykonanego przez nią przebiegu, jeżeli stwierdzono, że jej zużycie osiągnęło granicę określoną warunkami technicznymi obowiązującymi przy zdawaniu opon do bieżnikowania.

5. Opony nie objęte przepisem ust. 4 należy wycofać z eksploatacji niezależnie od wykonanego przez nie przebiegu, jeżeli stwierdzono zużycie bieżnika w tym stopniu, że na szczycie opony przestaje być widoczny wzór (rzeźba) bieżnika, lub gdy na oponie posiadającej bieżnik z podkładem gumy kolorowej ukażą się plamy w kolorze podkładu.",

c)
w § 4 skreśla się ust. 6, a dotychczasowe ust. 4, 5 i 7 otrzymują kolejną numerację ust. 6, 7 i 8,
d)
w § 7 ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) zgodnie z ich nośnością (dopuszczalnymi obciążeniami) określoną w Polskich Normach, a w razie nieobjęcia określonego rodzaju opon tymi normami – zgodnie z danymi fabrycznymi,",

e)
w § 7 na końcu ust. 2 dodaje się zdanie w brzmieniu: "Nie należy w szczególności stosować opon bieżnikowanych na kołach przednich.",
f)
w § 8 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Reklamację należy zgłaszać u tego dostawcy, który oponę dostarczył. Jeżeli dostawcą jest Centrala Techniczno-Handlowa "Motozbyt", to reklamację przyjmuje właściwa terenowo jednostka podległa tej centrali.",

g)
w § 12 ust. 1 wyrazy "załącznik nr 3" zastępuje się wyrazami "załącznik nr 1",
h)
w § 12 ust. 8 wyrazy "załącznik nr 4" zastępuje się wyrazami "załącznik nr 2";
3)
skreśla się załączniki nr 1 i nr 2 do instrukcji wymienionej w pkt 2;
4)
dotychczasowe załączniki nr 3 i nr 4 do instrukcji wymienionej w pkt 2 oznacza się kolejno jako załączniki nr 1 i nr 2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.