Gospodarka ogumieniem samochodowym.

Monitor Polski

M.P.1951.A-97.1375

Akt utracił moc
Wersja od: 24 września 1952 r.

UCHWAŁA NR 775
PREZYDIUM RZĄDU
z dnia 17 listopada 1951 r.
w sprawie gospodarki ogumieniem samochodowym.

W celu uzyskania oszczędności materiałowych w gospodarce ogumieniem samochodowym Prezydium Rządu uchwala, co następuje:
1.
Urzędy oraz jednostki gospodarki uspołecznionej obowiązane są do prowadzenia racjonalnej gospodarki ogumieniem samochodowym (oponami samochodowymi), a w szczególności właściwej eksploatacji ogumienia nowego oraz właściwego wykorzystania ogumienia zużytego (wycofanego z użycia).
2.
Właściwa eksploatacja nowego ogumienia samochodowego polega na:
1)
przestrzeganiu norm przebiegu ogumienia,
2)
kontroli prawidłowego użycia i magazynowania ogumienia.
3.
Wycofane z eksploatacji ogumienie należy raz w miesiącu klasyfikować na nadające się do protektorowania i na przeznaczone do przetarcia, a następnie odprzedać:
1)
nadające się do protektorowania - Fabryce Regeneratu "Bolechowo" z siedzibą w Poznaniu,
2)
nie nadające się do protektorowania i przeznaczone na przetarcie - właściwej wojewódzkiej zbiornicy i Centrali Odpadków Użytkowych.
4. 1
Urzędy oraz jednostki gospodarki uspołecznionej podległe Ministrowi Górnictwa, wykonujące swą działalność na terenie województw: katowickiego, opolskiego, wrocławskiego i krakowskiego, mogą przekazywać do regeneracji wycofane z eksploatacji ogumienie Centralnym Warsztatom Gumowym Przemysłu Węglowego.
W celu realizacji postanowień § 1 zobowiązuje się:
1)
Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego - do wydania w porozumieniu z Ministrem Przemysłu Chemicznego w terminie 2 miesięcy od daty wejścia w życie niniejszej uchwały instrukcji dotyczącej właściwej eksploatacji nowego ogumienia samochodowego oraz trybu wycofywania ogumienia zużytego;
2)
Ministra Przemysłu Chemicznego - do wydania Fabryce Regeneratu "Bolechowo" w Poznaniu w terminie 1 miesiąca od daty wejścia w życie niniejszej uchwały polecenia:
a)
klasyfikowania pod względem użytkowym opon samochodowych protektorowanych lub naprawionych i zaopatrywania tych opon w symbole określające kolejne protektorowanie opony, dopuszczalne obciążenie opony protektorowanej oraz numer fabryczny serii protektorowanych opon,
b) 2
odsprzedaży opon protektorowanych lub naprawianych jednostce handlowej określonej przez Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego,
c) 3
protektorowania i naprawiania opon na żądanie jednostek określonych przez Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego bez pośrednictwa jednostki handlowej, o której mowa w lit. b)
1.
Każdy nabywca nowego ogumienia samochodowego w Centrali Sprzętu Samochodowego "Motozbyt" niezależnie od tego czy ogumienie to jest nabywane na podstawie otrzymanego przydziału (ogumienie reglamentowane), czy też jest nabywane bez przydziału (ogumienie wolnorynkowe), obowiązany jest zakupić 1 oponę protektorowaną tego samego wymiaru na 4 opony nowe.
2.
Centrala Sprzętu Samochodowego "Motozbyt" może odmówić sprzedaży opon nowych, o ile nabywca uchyla się od nabycia opony protektorowanej w trybie przewidzianym w ust. 1.
3. 4
Opony protektorowane lub naprawiane, nabyte od Fabryki Regeneratu "Bolechowo" w Poznaniu przez jednostkę handlową wskazaną przez Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego, nadające się wyłącznie do trakcji konnej, będą sprzedawane odpowiednim nabywcom.
4. 5
Przepisy ust. 1 i 2 nie dotyczą urzędów oraz jednostek gospodarki uspołecznionej podległych Ministrowi Górnictwa, wykonujących swą działalność na terenie województw: katowickiego, opolskiego, wrocławskiego i krakowskiego, w odniesieniu do tych wymiarów ogumienia, które protektorowane jest przez Centralne Warsztaty Gumowe Przemysłu Węglowego.
Z dniem wejścia w życie zarządzeń wymienionych w § 2 traci moc uchwała Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z dnia 12 lutego 1949 r. w sprawie skupu i regeneracji zużytego ogumienia samochodowego oraz sprzedaży ogumienia naprawionego (Monitor Polski Nr A-59, poz. 796).
Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w porozumieniu z Ministrami Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego ustali, w jakim zakresie obowiązek zakupywania opon protektorowanych stosuje się do resortów obrony narodowej i bezpieczeństwa publicznego.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Transportu Drogowego i Lotniczego, Ministrowi Przemysłu Chemicznego oraz wszystkim ministrom (prezesom centralnych urzędów).
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 1 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 1 uchwały nr 772 z dnia 10 września 1952 r. (M.P.52.A-80.1296) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 24 września 1952 r.
2 § 2 pkt 2 lit. b) zmieniona przez § 1 pkt 2 lit. a) uchwały nr 772 z dnia 10 września 1952 r. (M.P.52.A-80.1296) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 24 września 1952 r.
3 § 2 pkt 2 lit. c) dodana przez § 1 pkt 2 lit. b) uchwały nr 772 z dnia 10 września 1952 r. (M.P.52.A-80.1296) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 24 września 1952 r.
4 § 3 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 uchwały nr 772 z dnia 10 września 1952 r. (M.P.52.A-80.1296) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 24 września 1952 r.
5 § 3 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 4 uchwały nr 772 z dnia 10 września 1952 r. (M.P.52.A-80.1296) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 24 września 1952 r.