Właściwa eksploatacja nowego ogumienia samochodowego oraz tryb wycofywania ogumienia zużytego.

Monitor Polski

M.P.1952.A-21.268

Akt utracił moc
Wersja od: 12 marca 1952 r.

INSTRUKCJA
MINISTRA TRANSPORTU DROGOWEGO I LOTNICZEGO
z dnia 31 stycznia 1952 r.
w sprawie właściwej eksploatacji nowego ogumienia samochodowego oraz trybu wycofywania ogumienia zużytego.

Na podstawie § 2 uchwały Nr 775 Prezydium Rządu z dnia 17 listopada 1951 r. w sprawie gospodarki ogumieniem samochodowym (Monitor Polski Nr A-97, poz. 1375) zarządza się, co następuje:
Przepisy instrukcji obowiązują wszystkie urzędy i jednostki gospodarki uspołecznionej.
Właściwa eksploatacja nowego ogumienia samochodowego (opon samochodowych) polega na:
1)
przestrzeganiu obowiązujących norm przebiegu ogumienia;
2)
kontroli prawidłowego użycia i magazynowania ogumienia.
Obowiązujące normy przebiegu ogumienia należy stosować z zastrzeżeniem, że przy głębokości desenia bieżnika 0,5 mm, na odcinku najbardziej zużytym, opona podlega wycofaniu z eksploatacji.
Kontrolę prawidłowego użycia ogumienia przeprowadza:
1)
kierowca pojazdu samochodowego;
2)
komisja, powołana przez kierownictwo urzędu lub jednostki gospodarki uspołecznionej.
Do obowiązków kierowcy pojazdu samochodowego należy codzienne przeglądanie ogumienia i zawiadamianie kierownictwa urzędu lub jednostki gospodarki uspołecznionej w przypadku stwierdzenia stanu ogumienia, określonego w § 3.
Do obowiązków komisji, o której mowa w § 4 pkt 2, należy:
1)
dokonywanie kontroli ogumienia po przebyciu przez oponę 50% obowiązującej normy przebiegu i określenie ilości kilometrów, po których przebiegu należy dokonać następnej kontroli;
2)
dokonywanie klasyfikacji ogumienia na opony nadające się do bieżnikowania i przeznaczone do przetarcia, według zasad określonych w załączniku Nr 1 do niniejszej instrukcji.
Z wyników kontroli komisja sporządza protokół według wzoru stanowiącego załącznik Nr 2 do niniejszej instrukcji.
W terminie 10-dniowym po komisyjnym sklasyfikowaniu ogumienia należy:
1)
opony nadające się do bieżnikowania odesłać Fabryce Regeneratu "Bolechowo" w Poznaniu, która opony te zakupi;
2)
opony nadające się do przetarcia sprzedać właściwym terenowo wojewódzkim zbiornicom Centrali Odpadków Użytkowych.
Fabryka Regeneratu "Bolechowo" ma prawo dokonywać zmiany klasyfikacji opon.
1.
Kontrolę właściwego magazynowania ogumienia przeprowadza kierownictwo zainteresowanego urzędu lub jednostki gospodarki uspołecznionej co najmniej raz na 3 miesiące.
2.
Kontrola ta w szczególności powinna sprawdzić, czy ogumienie:
1)
przechowywane jest zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami;
2)
wycofane z eksploatacji jest przekazywane w ustalonych terminach do bieżnikowania i do przetarcia.
Traci moc załącznik Nr 1 do "Norm zużycia ogumienia", stanowiących załącznik do zarządzenia Ministra Komunikacji z dnia 18 maja 1949 r. w sprawie zatwierdzenia norm zużycia ogumienia (Dz. Taryf i Zarz. Kom. Nr 22, poz. 141).
Instrukcja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Załącznik  Nr 1

ZASADY KLASYFIKACJI OPON WYCOFANYCH Z EKSPLOATACJI (DO BIEŻNIKOWANIA I DO PRZETARCIA)
1.
Do bieżnikowania nadają się opony, jeżeli głębokość desenia bieżnika wynosi w miejscu najwięcej zużytym około 0,5 mm.
2.
Przy głębokości desenia bieżnika 0,5 mm dopuszcza się do bieżnikowania również opony z następującymi uszkodzeniami:
1)
do trzech przebić gwoździowych oraz:
a)
jedno inne przebicie lub rozdarcie osnowy na środku do 20 mm i jedno przebicie boczne do 20 mm,
b)
dwa inne przebicia lub rozdarcia na środku do 30 mm, odległe od siebie o 1/3 obwodu opony,
c)
jedno inne przebicie lub rozdarcie na środku do 50 mm,
d)
dwa inne przebicia do 30 mm na środku bądź dwa przebicia boczne do 20 mm, przesunięte od siebie o 180°;
2)
do pięciu przebić gwoździowych oraz:
a)
jedno inne przebicie lub rozdarcie do 70 mm na środku,
b)
dwa inne przebicia lub rozdarcia do 50 mm na środku, przesunięte od siebie o 180°,
c)
dwa inne przebicia do 40 mm na środku i jedno przebicie boczne do 30 mm.
3.
Opony o wymiarach: 11-20, E-20 "Metalic", 11-22, 12-22 oraz 13-20 dopuszcza się do bieżnikowania, jeżeli posiadają do trzech przebić gwoździowych oraz jedno przebicie lub rozdarcie na środku do 25 mm.
4.
Do przetarcia przeznacza się opony, posiadające następujące uszkodzenia:
1)
złamaną drutówkę opony;
2)
zgniłą (zbutwiałą) osnowę opony (nitki nie wytrzymują obciążenia 5 kg);
3)
stwardniałą i popękaną gumę;
4)
połamaną osnowę opony na całym obwodzie (np. wskutek jazdy bez powietrza);
5)
przebicie lub rozwarstwienie osnowy opony długości ponad 250 mm dla opon samochodów ciężarowych, a ponad 100 mm - dla opon samochodów osobowych;
6)
gdy opona jest przesiąknięta produktami naftowymi lub innymi materiałami działającymi rozkładająco na oponę;
7)
gdy suma przebić lub rozdarć stanowi ponad 20% powierzchni całej opony.

Załącznik  Nr 2

.......................................................................................

(nazwa urzędu lub jednostki gospodarki uspołecznionej)

Protokół Nr ....

Komisja kontroli ogumienia w składzie:

1. ................................................................

(imię i nazwisko, stanowisko służbowe)

2. ................................................................

(imię i nazwisko, stanowisko służbowe)

3. przedstawiciel Rady Zakładowej (Miejscowej) ………………………………….........

(imię i nazwisko, stanowisko służbowe)

w obecności .......... (imię i nazwisko) kierowcy pojazdu samochodowego (wymienić rodzaj pojazdu) .......... marki .......... typu ..........

Nr rejestracyjny ..... zbadała w dniu dzisiejszym oponę wymienionego wyżej pojazdu i stwierdziła, co następuje: opona marki .......... o wymiarach ..........

Nr fabryczny .......... Nr inwentarzowy ..........

1)
przebyła .... km, co stanowi ..... % obowiązującej normy przebiegu;
2)
zużycie opony jest normalne * nadmierne*);
3)
opona jest dobrze*), źle*), niedostatecznie*) konserwowana ..........

.......... (podać uzasadnienie)

4)
opona wykazuje zużycie bieżnika do grubości 0,5 mm i przebyła .......... km.

Wobec powyższego Komisja stawia wniosek dokonania następnego przeglądu opony po przebyciu dalszych .......... km*), wycofania opony z eksploatacji*) ..........

..........

Na tym protokół zakończono.

.......... dnia ..... 195... r.

…………..........

…………..........

…………..........

…………..........

(podpisy)

*) Niepotrzebne skreślić.