Art. 11. - Zmiana ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2019.2217

Akt utracił moc
Wersja od: 3 września 2020 r.
Art.  11. 

W ustawie z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz. U. z 2018 r. poz. 1355, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 2:
a)
pkt 2f dodany przez art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 15 marca 2019 r. o zmianie ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 875) oznacza się jako pkt 2g i po tym pkt dodaje się pkt 2h w brzmieniu:

"2h) rozporządzeniu 2017/1129 - rozumie się przez to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1129 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie prospektu, który ma być publikowany w związku z ofertą publiczną papierów wartościowych lub dopuszczeniem ich do obrotu na rynku regulowanym oraz uchylenia dyrektywy 2003/71/WE (Dz. Urz. UE L 168 z 30.06.2017, str. 12);",

b)
pkt 25 otrzymuje brzmienie:

"25) podmiocie dominującym - rozumie się przez to:

a) podmiot dominujący w rozumieniu ustawy o ofercie publicznej,

b) podmiot, który został uznany za podmiot dominujący na podstawie art. 2a;",

c)
pkt 38 i 39 otrzymują brzmienie:

"38) ofercie publicznej - rozumie się przez to ofertę publiczną papierów wartościowych, o której mowa w art. 2 lit. d rozporządzenia 2017/1129;

39) publicznym funduszu inwestycyjnym zamkniętym - rozumie się przez to fundusz inwestycyjny zamknięty, którego certyfikaty inwestycyjne zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu lub zostały objęte lub nabyte w drodze oferty publicznej, z wyjątkiem oferty publicznej, która nie wymaga sporządzenia prospektu na podstawie:

a) art. 1 ust. 4 lit. a rozporządzenia 2017/1129, o ile jest kierowana do mniej niż 150 osób będących inwestorami kwalifikowanymi, lub

b) art. 1 ust. 4 lit. b rozporządzenia 2017/1129;";

2)
po art. 2 dodaje się art. 2a i art. 2b w brzmieniu:

"Art. 2a. 1. Komisja może uznać dany podmiot za podmiot dominujący w stosunku do towarzystwa, jeżeli podmiot ten wywiera znaczący wpływ na działalność towarzystwa przez:

1) udział w podejmowaniu decyzji w zakresie wyznaczania kierunków polityki finansowej i operacyjnej towarzystwa, w tym również dotyczącej podziału zysku lub pokrycia straty bilansowej, lub

2) bezpośredni albo pośredni wpływ na organy zarządzające lub nadzorujące towarzystwa, lub

3) przeprowadzanie istotnych transakcji z towarzystwem.

2. Znaczący wpływ na działalność towarzystwa, o którym mowa w ust. 1, może być realizowany przez:

1) istniejące powiązania kapitałowe, finansowe lub osobowe o charakterze prawnym lub faktycznym, lub

2) osobę trzecią działającą w imieniu własnym, lecz na zlecenie lub na rzecz określonego podmiotu, lub

3) osobę trzecią, z którą określony podmiot zawarł umowę, której przedmiotem jest przekazanie określonego uprawnienia.

3. Uznanie podmiotu za podmiot dominujący następuje w drodze decyzji.

4. Decyzja, o której mowa w ust. 3, jest natychmiast wykonalna.

5. Na wniosek podmiotu uznanego za podmiot dominujący Komisja uchyla decyzję wydaną na podstawie ust. 3, jeżeli ustały okoliczności uzasadniające wydanie tej decyzji.

Art. 2b. 1. Jeżeli jest to uzasadnione potrzebą ostrożnego i stabilnego zarządzania towarzystwem, z uwagi na możliwy negatywny wpływ podmiotu uznanego na podstawie art. 2a za podmiot dominujący na towarzystwo, Komisja może, w drodze decyzji, nakazać zaprzestanie wywierania takiego wpływu, wskazując termin oraz warunki i zakres podjęcia stosownych czynności.

2. Jeżeli decyzja, o której mowa w ust. 1, nie zostanie wykonana w terminie, Komisja może, w drodze decyzji, nałożyć na podmiot uznany za podmiot dominujący karę pieniężną do wysokości 20 000 000 zł.";

3)
w art. 3:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Fundusz inwestycyjny jest osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe.",

b)
uchyla się ust. 2;
4)
w art. 6 w ust. 1 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:

"1a) wskazane w ewidencji osób uprawnionych z papierów wartościowych prowadzonej przez agenta emisji, o którym mowa w art. 7a ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, albo";

5)
w art. 13:
a)
w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"Aktywa funduszu inwestycyjnego mogą być wyceniane, a zobowiązania ustalane w walucie obcej, określonej w jego statucie, pod warunkiem że zgodnie z polityką inwestycyjną tego funduszu co najmniej 50% wartości jego aktywów stanowią lokaty:",

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Wpłaty do funduszu lub wypłaty kwot należnych uczestnikom z tytułu wypłaty dochodów funduszu, wypłaty przychodów ze zbycia lokat, o których mowa w art. 198 ust. 1, odkupienia jednostek uczestnictwa lub wykupu certyfikatów inwestycyjnych mogą być dokonywane w walucie obcej, jeżeli:

1) aktywa funduszu są wyceniane, a zobowiązania funduszu ustalane w tej walucie obcej - w przypadku funduszu inwestycyjnego otwartego oraz specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego;

2) statut funduszu tak stanowi oraz określa warunki tych wpłat i wypłat - w przypadku funduszu inwestycyjnego zamkniętego.";

6)
w art. 15 ust. 1a otrzymuje brzmienie:

"1a. Utworzenie funduszu inwestycyjnego zamkniętego emitującego zgodnie ze statutem wyłącznie certyfikaty inwestycyjne:

1) w sposób niestanowiący oferty publicznej albo w drodze oferty publicznej, która nie wymaga sporządzenia prospektu na podstawie:

a) art. 1 ust. 4 lit. a rozporządzenia 2017/1129, o ile jest kierowana do mniej niż 150 osób będących inwestorami kwalifikowanymi, lub

b) art. 1 ust. 4 lit. b rozporządzenia 2017/1129, oraz

2) które nie będą dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu

- nie wymaga wydania zezwolenia przez Komisję.";

7)
w art. 24 ust. 8d otrzymuje brzmienie:

"8d. W przypadku funduszu inwestycyjnego zamkniętego, który nie jest publicznym funduszem inwestycyjnym zamkniętym, termin, o którym mowa w ust. 8 pkt 1b, może zostać skrócony, o ile wszyscy uczestnicy takiego funduszu wyrazili na to zgodę w formie uchwały zgromadzenia inwestorów.";

8)
w art. 36 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Fundusz inwestycyjny, o którym mowa w art. 15 ust. 1a, nie może dokonać podziału certyfikatów inwestycyjnych, jeżeli po podziale certyfikatów inwestycyjnych wartość aktywów netto funduszu przypadająca na certyfikat inwestycyjny, ustalona według wyceny aktywów funduszu w dniu podziału, będzie niższa niż równowartość w złotych kwoty 40 000 euro. Równowartość w złotych kwoty wyrażonej w euro ustala się przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski w dniu podziału.";

9)
w art. 39 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W sprawach nieuregulowanych w ustawie do towarzystw stosuje się przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 505, 1543, 1655, 1798 i 2217), zwanej dalej "Kodeksem spółek handlowych".";

10)
art. 42 otrzymuje brzmienie:

"Art. 42. 1. Liczba członków zarządu i rady nadzorczej towarzystwa zapewnia skuteczne, prawidłowe i ostrożne zarządzanie towarzystwem, przy uwzględnieniu w szczególności zakresu, skali i złożoności prowadzonej działalności.

2. Członkiem zarządu lub rady nadzorczej towarzystwa może być osoba, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych.

3. Co najmniej dwóch członków zarządu, w tym prezes zarządu, oraz co najmniej połowa członków rady nadzorczej posiada wyższe wykształcenie lub prawo wykonywania zawodu doradcy inwestycyjnego, o którym mowa w art. 126 ust. 3 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

4. W skład zarządu i rady nadzorczej towarzystwa mogą wchodzić wyłącznie osoby posiadające nieposzlakowaną opinię w związku ze sprawowanymi funkcjami, wiedzę, kompetencje i doświadczenie niezbędne do skutecznego, prawidłowego i ostrożnego zarządzania towarzystwem, z uwzględnieniem zakresu, skali i złożoności prowadzonej działalności.

5. Towarzystwo zapewnia utrzymywanie i doskonalenie przez członków organów towarzystwa wiedzy i kompetencji niezbędnych do należytego wykonywania powierzonych obowiązków.

6. Co najmniej dwóch członków zarządu, w tym prezes zarządu oraz członek zarządu odpowiedzialny za nadzorowanie podejmowania decyzji inwestycyjnych dotyczących portfeli inwestycyjnych funduszy zarządzanych przez towarzystwo lub portfeli, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych, zarządzanych przez towarzystwo, legitymuje się stażem pracy nie krótszym niż 3 lata na kierowniczym lub samodzielnym stanowisku w instytucjach rynku finansowego lub pełnieniem przez ten okres funkcji w organach tych instytucji.

7. W skład zarządu lub rady nadzorczej towarzystwa nie mogą wchodzić osoby, które zostały skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne lub przestępstwo skarbowe.";

11)
po art. 42 dodaje się art. 42a i art. 42b w brzmieniu:

"Art. 42a. 1. W zarządzie towarzystwa wyodrębnia się funkcje:

1) członka zarządu nadzorującego system zarządzania ryzykiem w towarzystwie;

2) członka zarządu nadzorującego podejmowanie decyzji inwestycyjnych dotyczących portfeli inwestycyjnych funduszy zarządzanych przez towarzystwo lub portfeli, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych, zarządzanych przez towarzystwo.

2. Zarząd towarzystwa ustala, a rada nadzorcza zatwierdza wewnętrzny podział kompetencji w zarządzie towarzystwa.

3. W ramach wewnętrznego podziału kompetencji w zarządzie towarzystwa:

1) funkcja prezesa zarządu nie może być łączona z funkcją członka zarządu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1;

2) funkcje, o których mowa w ust. 1, nie mogą być ze sobą łączone.

Art. 42b. 1. Powołanie:

1) członka zarządu nadzorującego system zarządzania ryzykiem w towarzystwie,

2) członka zarządu nadzorującego podejmowanie decyzji inwestycyjnych dotyczących portfeli inwestycyjnych funduszy zarządzanych przez towarzystwo lub portfeli, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych, zarządzanych przez towarzystwo

- następuje za zgodą Komisji, z zastrzeżeniem art. 61 ust. 1e.

2. Z wnioskiem o wyrażenie zgody, o której mowa w ust. 1, występuje rada nadzorcza towarzystwa, dołączając do wniosku informacje i oświadczenia osób wskazanych w tym przepisie, dotyczące:

1) danych osobowych tych osób;

2) wiedzy, umiejętności i doświadczenia tych osób, w szczególności wykształcenia, przebiegu pracy zawodowej i ukończonych szkoleń zawodowych;

3) funkcji pełnionych w organach innych podmiotów;

4) karalności tych osób, prowadzonych przeciwko nim postępowań karnych i postępowań w sprawach o przestępstwa skarbowe, w tym informacje z Krajowego Rejestru Karnego;

5) sankcji administracyjnych nałożonych na te osoby lub inne podmioty w związku z zakresem odpowiedzialności tych osób;

6) zagrożonych sankcją postępowań administracyjnych lub dyscyplinarnych, w których te osoby występowały lub występują w charakterze strony;

7) innych okoliczności mogących mieć wpływ na ocenę spełniania przez te osoby wymogów określonych w art. 42 ust. 2-4 i 6.

3. Komisja odmawia wyrażenia zgody, o której mowa w ust. 1, jeżeli osoba, której dotyczy wniosek o wyrażenie zgody, nie spełnia wymogów określonych w art. 42 ust. 2-4, 6 i 7.

4. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do powołania na kolejną kadencję osób wymienionych w ust. 1, jeżeli osoby te spełniają wymogi określone w art. 42 ust. 2-4, 6 i 7.

5. Decyzja, o której mowa w ust. 1, może określać termin, do którego powinno nastąpić powołanie lub powierzenie funkcji, o której mowa w ust. 1. W przypadku niedotrzymania tego terminu decyzja wygasa. Przepisu art. 162 § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 oraz z 2019 r. poz. 60, 730 i 1133) nie stosuje się.";

12)
art. 43 otrzymuje brzmienie:

"Art. 43. O powołaniu nowego członka zarządu, w przypadku którego nie jest wymagana zgoda Komisji, oraz o innych zmianach w składzie zarządu przewodniczący rady nadzorczej towarzystwa lub inna osoba wskazana w uchwale rady nadzorczej niezwłocznie zawiadamia Komisję. Do zawiadomienia o powołaniu nowego członka zarządu załącza się informacje i oświadczenia, o których mowa w art. 42b ust. 2.";

13)
w art. 44:
a)
uchyla się ust. 1 i 2,
b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. O powołaniu nowego członka rady nadzorczej towarzystwo niezwłocznie powiadamia Komisję, dołączając do powiadomienia dane osobowe tej osoby wraz z opisem jej kwalifikacji i doświadczeń zawodowych, informację z Krajowego Rejestru Karnego oraz informacje w zakresie spełniania wymogów, o których mowa w art. 42 ust. 4.";

14)
po art. 46c dodaje się art. 46d-46g w brzmieniu:

"Art. 46d. 1. Towarzystwo zarządzające funduszem lokującym aktywa w dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym akcje spółek opracowuje i publikuje politykę dotyczącą zaangażowania, która opisuje, w jaki sposób zaangażowanie akcjonariuszy takich spółek jest uwzględniane w strategii inwestycyjnej funduszu.

2. Polityka, o której mowa w ust. 1, zawiera opis sposobów:

1) monitorowania spółek, o których mowa w ust. 1, w szczególności pod względem strategii, wyników oraz ryzyk finansowych i niefinansowych, struktury kapitałowej, wpływu społecznego i na środowisko naturalne oraz ładu korporacyjnego;

2) prowadzenia dialogu ze spółkami, o których mowa w ust. 1;

3) wykonywania prawa głosu oraz innych praw związanych z akcjami spółek, o których mowa w ust. 1;

4) współpracy z innymi akcjonariuszami spółek, o których mowa w ust. 1;

5) komunikacji z pozostałymi akcjonariuszami i członkami organów spółek, o których mowa w ust. 1;

6) zarządzania faktycznymi i potencjalnymi konfliktami interesów w odniesieniu do zaangażowania funduszu.

3. Towarzystwo co rok opracowuje i publikuje sprawozdanie z realizacji polityki, o której mowa w ust. 1. Sprawozdanie zawiera w szczególności:

1) ogólny opis sposobu głosowania;

2) opis najważniejszych głosowań;

3) opis sposobu korzystania z usług doradcy akcjonariusza do spraw głosowania, o którym mowa w art. 4 § 1 pkt 16 Kodeksu spółek handlowych.

4. W przypadku gdy towarzystwo nie opracowuje lub nie publikuje polityki, o której mowa w ust. 1, lub sprawozdania, o którym mowa w ust. 3, publikuje wyjaśnienie powodów ich nieopracowania lub nieopublikowania.

5. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 3, może nie obejmować głosowań, które są mało istotne ze względu na ich przedmiot lub wielkość udziału funduszu w spółce, o której mowa w ust. 1.

Art. 46e. Polityka, sprawozdanie oraz wyjaśnienia, o których mowa w art. 46d ust. 1, 3 i 4, są publikowane na stronie internetowej towarzystwa.

Art. 46f. 1. W przypadku gdy towarzystwo:

1) w ramach zarządzania aktywami pracowniczego funduszu emerytalnego, o którym mowa w art. 152 ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, lokuje, na podstawie ustaleń z pracowniczym funduszem emerytalnym i w jego imieniu, aktywa tego funduszu w dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym akcje spółek,

2) zarządza funduszem inwestycyjnym, który, na podstawie ustaleń z pracowniczym funduszem emerytalnym, lokuje swoje aktywa w dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym akcje spółek, i którego jednostki uczestnictwa lub certyfikaty inwestycyjne posiada pracowniczy fundusz emerytalny,

3) w ramach świadczenia na rzecz zakładu ubezpieczeń wykonującego działalność w zakresie ubezpieczeń, o których mowa w dziale I załącznika do ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, lub na rzecz zakładu reasekuracji wykonującego działalność w zakresie reasekuracji ubezpieczeń, o których mowa w dziale I załącznika do tej ustawy, usługi zarządzania aktywami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych, lokuje, na podstawie ustaleń z tym zakładem ubezpieczeń lub zakładem reasekuracji i w jego imieniu, aktywa tego zakładu ubezpieczeń lub tego zakładu reasekuracji, w dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym akcje spółek,

4) zarządza funduszem inwestycyjnym, którego jednostki uczestnictwa lub certyfikaty inwestycyjne posiada zakład ubezpieczeń wykonujący działalność w zakresie ubezpieczeń, o których mowa w dziale I załącznika do ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, lub zakład reasekuracji wykonujący działalność w zakresie reasekuracji ubezpieczeń, o których mowa w dziale I załącznika do tej ustawy, i który, na podstawie ustaleń z tym zakładem ubezpieczeń lub tym zakładem reasekuracji, lokuje swoje aktywa w dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym akcje spółek

- towarzystwo przekazuje corocznie, odpowiednio temu pracowniczemu funduszowi emerytalnemu, zakładowi ubezpieczeń lub zakładowi reasekuracji, informację dotyczącą zgodności przyjętej strategii inwestycyjnej i jej realizacji z ustaleniami, o których mowa w pkt 1-4, oraz sposobu, w jaki strategia ta i jej realizacja przyczyniają się do średnio- i długoterminowych wyników uzyskiwanych z aktywów tych podmiotów lub funduszy inwestycyjnych.

2. Informacja, o której mowa w ust. 1, zawiera w szczególności opis:

1) istotnych czynników ryzyka średnio- i długoterminowego związanego z inwestycjami;

2) struktury portfela, sposobu zarządzania portfelem i kosztów tego zarządzania;

3) sposobu korzystania z usług doradcy akcjonariusza do spraw głosowania, o którym mowa w art. 4 § 1 pkt 16 Kodeksu spółek handlowych;

4) ewentualnych konfliktów interesów, do których doszło w związku z działaniami w zakresie zaangażowania, oraz sposobu ich rozwiązania;

5) czy, i w jaki sposób, towarzystwo podejmuje decyzje inwestycyjne w oparciu o ocenę średnio- i długoterminowych wyników spółki, w której akcje, dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, dokonano lokat.

3. Informacja, o której mowa w ust. 1, może być również przekazywana wraz z rocznym sprawozdaniem finansowym, o którym mowa w art. 219 ust. 1, lub ze sprawozdaniem rocznym AFI, o którym mowa w art. 222d ust. 1.

4. Przepisów ust. 1 i 3 nie stosuje się, jeżeli informacja, o której mowa w ust. 1, jest publicznie udostępniana przez towarzystwo.

Art. 46g. Za opracowanie i publikację dokumentów, o których mowa w art. 46d ust. 1, 3 i 4 oraz art. 46f ust. 1, oraz za informacje zawarte w tych dokumentach są odpowiedzialni członkowie zarządu towarzystwa zarządzającego funduszem, o którym mowa w art. 46d ust. 1.";

15)
w art. 48a w pkt 12 na końcu dodaje się przecinek i pkt 13 i 14 w brzmieniu:

"13) szczegółowe kryteria w zakresie spełniania przez członków zarządu i rady nadzorczej towarzystwa wymogu posiadania nieposzlakowanej opinii, wiedzy, kompetencji i doświadczenia, o których mowa w art. 42 ust. 4,

14) tryb i warunki postępowania przy dokonywaniu oceny oraz weryfikacji spełniania przez członków zarządu i rady nadzorczej towarzystwa wymogu posiadania nieposzlakowanej opinii, wiedzy, kompetencji i doświadczenia, o których mowa w art. 42 ust. 4, oraz tryb i warunki postępowania w zakresie utrzymywania i doskonalenia wiedzy i kompetencji tych osób, o których mowa w art. 42 ust. 5";

16)
w art. 50a:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Towarzystwo, które na podstawie umowy, o której mowa w art. 4 ust. 1a lub 1b, przekazało zarządzanie wszystkimi funduszami inwestycyjnymi i prowadzenie ich spraw i równocześnie nie zarządza funduszem zagranicznym, unijnym AFI ani zbiorczym portfelem papierów wartościowych oraz nie posiada zezwolenia Komisji na zarządzanie portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych, zezwolenia na doradztwo inwestycyjne albo zezwolenia na przyjmowanie i przekazywanie zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych, może nie spełniać wymogów, o których mowa w art. 42 ust. 3 i 6, art. 42b ust. 1, art. 45 ust. 4, art. 45a ust. 3 i 4, art. 47a, art. 48 ust. 1, 2b-2d, 2f i 2g, art. 49 ust. 1 oraz art. 50.",

b)
po ust. 4b dodaje się ust. 4c w brzmieniu:

"4c. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, jeżeli towarzystwo nie spełnia wymogów określonych w art. 42b ust. 1, niezwłocznie po wystąpieniu zdarzenia, o którym mowa w ust. 3, rada nadzorcza towarzystwa występuje do Komisji o udzielenie zgody, o której mowa w art. 42b ust. 1, w odniesieniu do odpowiednich członków zarządu. Do dnia wydania ostatecznej decyzji w sprawie złożonego wniosku członek zarządu, którego dotyczy wniosek, może pełnić funkcję, o której mowa w art. 42b ust. 1.";

17)
w art. 54 w ust. 9 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku, gdy nabycie albo objęcie akcji towarzystwa dokonywane jest przez bank krajowy, instytucję kredytową, dom maklerski lub firmę inwestycyjną mającą siedzibę na terytorium państwa członkowskiego, w wykonaniu umowy o gwarancję emisji, o której mowa w art. 14a ust. 5 ustawy o ofercie publicznej, jeżeli:";

18)
w art. 58 w ust. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) informacje i oświadczenia wymienione w art. 42b ust. 2 wraz ze wskazaniem osób, które będą sprawowały poszczególne funkcje, o których mowa w art. 42b ust. 1;";

19)
w art. 61:
a)
po ust. 1d dodaje się ust. 1e w brzmieniu:

"1e. Wydając zezwolenie na wykonywanie działalności przez towarzystwo, Komisja zatwierdza członków zarządu, o których mowa w art. 42b ust. 1.",

b)
w ust. 4 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) wnioskodawca, członkowie jego zarządu lub rady nadzorczej, doradcy inwestycyjni, którzy są lub zostaną zatrudnieni w towarzystwie, lub osoby, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 6, mogą wykonywać działalność z naruszeniem zasad uczciwego obrotu lub w sposób nienależycie zabezpieczający interes uczestników funduszu, a także gdy członkowie zarządu lub rady nadzorczej nie spełniają warunków, o których mowa w art. 42 ust. 2-4, 6 i 7;";

20)
w art. 61a:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Spółka ubiegająca się o wydanie zezwolenia na wykonywanie działalności przez towarzystwo, która wraz z wnioskiem o wydanie takiego zezwolenia składa wyłącznie wniosek o wydanie zezwolenia na utworzenie funduszu inwestycyjnego otwartego, co do którego zawarła umowę, o której mowa w art. 4 ust. 1a, oraz która nie będzie zarządzać innymi funduszami inwestycyjnymi, może nie spełniać wymogów, o których mowa w art. 42 ust. 3 i 6, art. 42b ust. 1, art. 45 ust. 4, art. 45a ust. 3 i 4, art. 47a, art. 48 ust. 1, 2b-2d, 2f i 2g, art. 49 ust. 1 i art. 50 oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 48a.",

b)
w ust. 6 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) wnioskodawca może wykonywać działalność z naruszeniem zasad uczciwego obrotu lub w sposób nienależycie zabezpieczający interes uczestników funduszu, a także gdy członkowie zarządu lub rady nadzorczej nie spełniają wymogów, o których mowa w art. 42 ust. 2-4, 6 i 7;";

21)
po art. 70b dodaje się art. 70ba-70bd w brzmieniu:

"Art. 70ba. 1. Zarządzający ASI, który zarządza alternatywną spółką inwestycyjną lokującą aktywa w dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym akcje spółek, opracowuje i publikuje politykę dotyczącą zaangażowania, która opisuje, w jaki sposób zaangażowanie akcjonariuszy takich spółek jest przez alternatywną spółkę inwestycyjną uwzględniane w jej strategii inwestycyjnej.

2. Polityka, o której mowa w ust. 1, zawiera opis sposobów:

1) monitorowania spółek, w których akcje, dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, alternatywna spółka inwestycyjna lokuje aktywa, w szczególności pod względem strategii, wyników oraz ryzyk finansowych i niefinansowych, struktury kapitałowej, wpływu społecznego i na środowisko naturalne oraz ładu korporacyjnego;

2) prowadzenia przez alternatywną spółkę inwestycyjną dialogu ze spółkami, o których mowa w pkt 1;

3) wykonywania przez alternatywną spółkę inwestycyjną prawa głosu oraz innych praw związanych z akcjami spółek, o których mowa w pkt 1;

4) współpracy alternatywnej spółki inwestycyjnej z innymi akcjonariuszami spółek, o których mowa w pkt 1;

5) komunikacji alternatywnej spółki inwestycyjnej z pozostałymi akcjonariuszami i członkami organów spółek, o których mowa w pkt 1;

6) zarządzania przez alternatywną spółkę inwestycyjną faktycznymi i potencjalnymi konfliktami interesów w odniesieniu do zaangażowania alternatywnej spółki inwestycyjnej.

3. Zarządzający ASI co rok opracowuje i publikuje sprawozdanie z realizacji polityki, o której mowa w ust. 1. Sprawozdanie zawiera w szczególności:

1) ogólny opis sposobu głosowania;

2) opis najważniejszych głosowań;

3) opis sposobu korzystania z usług doradcy akcjonariusza do spraw głosowania, o którym mowa w art. 4 § 1 pkt 16 Kodeksu spółek handlowych.

4. W przypadku gdy zarządzający ASI nie opracowuje lub nie publikuje polityki, o której mowa w ust. 1, lub sprawozdania, o którym mowa w ust. 3, publikuje wyjaśnienie powodów ich nieopracowania lub nieopublikowania.

5. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 3, może nie obejmować głosowań, które są mało istotne ze względu na ich przedmiot lub wielkość udziału alternatywnej spółki inwestycyjnej w spółce, o której mowa w ust. 1.

Art. 70bb. Polityka, sprawozdanie oraz wyjaśnienia, o których mowa w art. 70ba ust. 1, 3 i 4, są publikowane na stronie internetowej zarządzającego ASI.

Art. 70bc. 1. W przypadku gdy zarządzający ASI zarządza alternatywną spółką inwestycyjną, która:

1) na podstawie ustaleń z pracowniczym funduszem emerytalnym lokuje swoje aktywa w dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym akcje spółek, i której prawa uczestnictwa posiada pracowniczy fundusz emerytalny,

2) na podstawie ustaleń z zakładem ubezpieczeń wykonującym działalność w zakresie ubezpieczeń, o których mowa w dziale I załącznika do ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, lub z zakładem reasekuracji wykonującym działalność w zakresie reasekuracji ubezpieczeń, o których mowa w dziale I załącznika do tej ustawy, lokuje swoje aktywa w dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym akcje spółek, i której prawa uczestnictwa posiada taki zakład ubezpieczeń lub taki zakład reasekuracji

- zarządzający ASI przekazuje corocznie, odpowiednio temu pracowniczemu funduszowi emerytalnemu, zakładowi ubezpieczeń lub zakładowi reasekuracji, informację dotyczącą zgodności przyjętej strategii inwestycyjnej i jej realizacji z ustaleniami, o których mowa w pkt 1 i 2, oraz sposobu, w jaki strategia ta i jej realizacja przyczyniają się do średnio- i długoterminowych wyników uzyskiwanych odpowiednio z aktywów pracowniczego funduszu emerytalnego, zakładu ubezpieczeń lub zakładu reasekuracji lub z aktywów alternatywnej spółki inwestycyjnej.

2. Informacja, o której mowa w ust. 1, zawiera w szczególności opis:

1) istotnych czynników ryzyka średnio- i długoterminowego związanego z inwestycjami;

2) struktury portfela inwestycyjnego, sposobu zarządzania portfelem inwestycyjnym i kosztów tego zarządzania;

3) sposobu korzystania z usług doradcy akcjonariusza do spraw głosowania, o którym mowa w art. 4 § 1 pkt 16 Kodeksu spółek handlowych;

4) ewentualnych konfliktów interesów, do których doszło w związku z działaniami w zakresie zaangażowania, oraz sposobu ich rozwiązania;

5) czy, i w jaki sposób, zarządzający ASI podejmuje decyzje inwestycyjne w oparciu o ocenę średnio- i długoterminowych wyników spółki, w której akcje, dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, dokonano lokat.

3. Informacja, o której mowa w ust. 1, może być również przekazywana wraz ze sprawozdaniem rocznym AFI, o którym mowa w art. 222d ust. 2.

4. Przepisów ust. 1 i 3 nie stosuje się, jeżeli informacja, o której mowa w ust. 1, jest publicznie udostępniana przez zarządzającego ASI.

Art. 70bd. Za opracowanie i publikację dokumentów, o których mowa w art. 70ba ust. 1, 3 i 4 oraz art. 70bc ust. 1, oraz za informacje zawarte w tych dokumentach są odpowiedzialni członkowie zarządu zarządzającego ASI zarządzającego alternatywną spółką inwestycyjną, o której mowa w art. 70ba ust. 1.";

22)
w art. 70d:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Członkiem zarządu zarządzającego ASI może być osoba, która spełnia łącznie następujące warunki:

1) posiada pełną zdolność do czynności prawnych;

2) nie była karana za umyślne przestępstwo lub przestępstwo skarbowe;

3) posiada nieposzlakowaną opinię w związku ze sprawowanymi funkcjami.",

b)
w ust. 3 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"Co najmniej dwóch członków zarządu zarządzającego ASI, w tym prezes zarządu, oprócz wymogów, o których mowa w ust. 2, musi spełniać następujące warunki:",

c)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Członkiem rady nadzorczej może być osoba, która spełnia warunki określone w ust. 2. Co najmniej połowa członków rady nadzorczej musi spełniać dodatkowo warunek określony w ust. 3 pkt 1.";

23)
w art. 70f:
a)
w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) wśród klientów detalicznych - wyłącznie jeżeli prawa uczestnictwa tej spółki są papierami wartościowymi będącymi przedmiotem oferty publicznej, z wyjątkiem oferty publicznej, która nie wymaga sporządzenia prospektu na podstawie art. 1 ust. 4 lit. b rozporządzenia 2017/1129.",

b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, wprowadzanie alternatywnej spółki inwestycyjnej do obrotu następuje na zasadach określonych w rozporządzeniu 2017/1129 oraz w ustawie o ofercie publicznej.";

24)
w art. 70s w ust. 3 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) dane osobowe członków zarządu i rady nadzorczej wraz z opisem ich kwalifikacji i doświadczeń zawodowych oraz informacje z Krajowego Rejestru Karnego, ze wskazaniem dwóch członków zarządu, którzy spełniają warunki określone w art. 70d ust. 3;";

25)
w art. 70t w ust. 4 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) wnioskodawca, członkowie jego zarządu lub rady nadzorczej lub osoby, o których mowa w art. 70s ust. 3 pkt 10, mogą wykonywać działalność z naruszeniem zasad uczciwego obrotu lub w sposób nienależycie zabezpieczający interes inwestorów alternatywnej spółki inwestycyjnej, a także gdy członkowie zarządu lub rady nadzorczej nie spełniają wymogów, o których mowa w art. 70d ust. 2, lub nie są spełnione wymagania, o których mowa w art. 70d ust. 3;";

26)
w art. 70zb w ust. 4 po wyrazach "nie stosuje się przepisów" dodaje się wyrazy "art. 70ba-70bd.";
27)
w art. 72a ust. 7 otrzymuje brzmienie:

"7. Depozytariusz może żądać od towarzystwa, a w przypadku gdy na podstawie umowy, o której mowa w art. 4 ust. 1a albo 1b, funduszem inwestycyjnym zarządza i prowadzi jego sprawy spółka zarządzająca albo zarządzający z UE - od spółki zarządzającej albo zarządzającego z UE, podmiotów, o których mowa w art. 45a lub art. 46, podmiotu, któremu zlecono prowadzenie ksiąg rachunkowych funduszu lub dokonywanie wyceny aktywów funduszu, biegłego rewidenta funduszu, agenta emisji prowadzącego zgodnie z art. 7a ustawy o obrocie instrumentami finansowymi ewidencję osób uprawnionych z certyfikatów inwestycyjnych oraz podmiotu prowadzącego rejestr uczestników albo rachunki papierów wartościowych albo rachunki zbiorcze, na których zapisywane są certyfikaty inwestycyjne, informacji niezbędnych do wytoczenia powództwa, o którym mowa w ust. 1.";

28)
w art. 117:
a)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Osoby fizyczne mogą nabywać certyfikaty inwestycyjne funduszu inwestycyjnego, o którym mowa w art. 15 ust. 1a, jeżeli wartość certyfikatu inwestycyjnego pierwszej emisji tego funduszu będzie nie mniejsza niż równowartość w złotych kwoty 40 000 euro.",

b)
dodaje się ust. 4-9 w brzmieniu:

"4. W przypadku gdy uczestnikami funduszu inwestycyjnego, o którym mowa w art. 15 ust. 1a, są osoby fizyczne, cena emisyjna drugiej lub następnych emisji certyfikatów inwestycyjnych nie może być niższa niż wartość aktywów netto funduszu przypadająca na certyfikat inwestycyjny według wyceny aktywów netto funduszu dokonanej na 7 dni przed dniem rozpoczęcia przyjmowania zapisów na certyfikaty kolejnej emisji. Przepisu art. 132 ust. 1 nie stosuje się.

5. Fundusz inwestycyjny, o którym mowa w art. 15 ust. 1a, nie może przydzielić osobie fizycznej certyfikatów inwestycyjnych drugiej lub kolejnych emisji za wpłatę do funduszu na certyfikaty inwestycyjne tej emisji w wysokości mniejszej niż równowartość w złotych kwoty 40 000 euro.

6. Równowartość w złotych kwoty wyrażonej w euro, o której mowa w ust. 3 i 5, ustala się przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski w dniu sporządzenia warunków emisji danej emisji certyfikatów.

7. Statut funduszu inwestycyjnego, o którym mowa w art. 15 ust. 1a, określa podmioty, które mogą być uczestnikami funduszu, lub warunki, które muszą spełniać osoby mogące zostać uczestnikami funduszu.

8. Ograniczeń przewidzianych w statucie, określonych na podstawie ust. 7, nie stosuje się w przypadku nabycia certyfikatów inwestycyjnych w postępowaniu egzekucyjnym, w wyniku dziedziczenia lub w przypadku zajścia zdarzenia prawnego innego niż czynność prawna.

9. Do ofert publicznych certyfikatów inwestycyjnych funduszu, o którym mowa w art. 15 ust. 1a, nie stosuje się przepisu art. 3 ust. 1a i art. 38b ustawy o ofercie publicznej.";

29)
art. 117a otrzymuje brzmienie:

"Art. 117a. 1. W przypadku funduszu, o którym mowa w art. 15 ust. 1a, zmiana statutu funduszu inwestycyjnego w zakresie określenia, że certyfikaty inwestycyjne funduszu będą oferowane w drodze oferty publicznej lub dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, lub wprowadzane do alternatywnego systemu obrotu, wymaga uzyskania zezwolenia Komisji, z wyjątkiem oferty publicznej, która nie wymaga sporządzenia prospektu na podstawie:

1) art. 1 pkt 4 lit. a rozporządzenia 2017/1129, o ile jest kierowana do mniej niż 150 osób będących inwestorami kwalifikowanymi, lub

2) art. 1 pkt 4 lit. b rozporządzenia 2017/1129.

2. Zmiana statutu funduszu inwestycyjnego, o której mowa w ust. 1, wymaga również zatwierdzenia prospektu zgodnie z przepisami rozporządzenia 2017/1129 lub rozdziału 2 ustawy o ofercie publicznej, jeżeli obowiązek ich sporządzenia i zatwierdzenia wynika z przepisów tego rozporządzenia lub tej ustawy.";

30)
w art. 117b:
a)
w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) prospekt - jeżeli obowiązek jego sporządzenia i zatwierdzenia wynika z przepisów rozporządzenia 2017/1129 lub rozdziału 2 ustawy o ofercie publicznej;",

b)
w ust. 3 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

"Wydanie zezwolenia jest także równoznaczne z zatwierdzeniem przez Komisję prospektu zgodnie z przepisami rozporządzenia 2017/1129 lub rozdziału 2 ustawy o ofercie publicznej, jeżeli obowiązek ich sporządzenia i zatwierdzenia wynika z przepisów tego rozporządzenia lub tej ustawy.",

c)
ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Od dnia uzyskania zezwolenia, o którym mowa w art. 117a ust. 1, statut funduszu nie podlega zmianom do czasu zarejestrowania certyfikatów inwestycyjnych, które będą:

1) oferowane w drodze oferty publicznej, z wyjątkiem oferty publicznej, która nie wymaga sporządzenia prospektu na podstawie:

a) art. 1 ust. 4 lit. a rozporządzenia 2017/1129, o ile jest kierowana do mniej niż 150 osób będących inwestorami kwalifikowanymi, lub

b) art. 1 ust. 4 lit. b rozporządzenia 2017/1129, lub

2) dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, lub

3) wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu

- w depozycie papierów wartościowych.";

31)
w art. 118 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Do sporządzenia oraz zatwierdzenia prospektu lub memorandum informacyjnego albo udostępnienia memorandum informacyjnego w rozumieniu przepisów rozdziału 2 ustawy o ofercie publicznej, dotyczącego certyfikatów inwestycyjnych lub dopuszczenia certyfikatów inwestycyjnych do obrotu na rynku regulowanym, lub wprowadzenia certyfikatów inwestycyjnych do alternatywnego systemu obrotu stosuje się przepisy ustawy o ofercie publicznej lub ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, a także przepisy rozporządzenia 2017/1129 oraz aktów delegowanych i wykonawczych wydanych na jego podstawie.";

32)
w art. 119:
a)
ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Wydanie przez Komisję zezwolenia na utworzenie funduszu inwestycyjnego zamkniętego emitującego certyfikaty inwestycyjne, które zgodnie ze statutem funduszu inwestycyjnego będą:

1) oferowane w drodze oferty publicznej, z wyjątkiem oferty publicznej, która nie wymaga sporządzenia prospektu na podstawie:

a) art. 1 ust. 4 lit. a rozporządzenia 2017/1129, o ile jest kierowana do mniej niż 150 osób będących inwestorami kwalifikowanymi, lub

b) art. 1 ust. 4 lit. b rozporządzenia 2017/1129, lub

2) dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, lub

3) wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu

- jest równoznaczne z zatwierdzeniem prospektu lub memorandum informacyjnego pierwszej emisji certyfikatów inwestycyjnych funduszu zgodnie z przepisami rozporządzenia 2017/1129 lub rozdziału 2 ustawy o ofercie publicznej, jeżeli obowiązek ich sporządzenia i zatwierdzenia wynika z przepisów tego rozporządzenia lub tej ustawy.

2. Publiczny fundusz inwestycyjny zamknięty jest obowiązany do emitowania certyfikatów inwestycyjnych wyłącznie w drodze oferty publicznej, z wyjątkiem oferty publicznej, która nie wymaga sporządzenia prospektu na podstawie:

1) art. 1 ust. 4 lit. a rozporządzenia 2017/1129, o ile jest kierowana do mniej niż 150 osób będących inwestorami kwalifikowanymi, lub

2) art. 1 ust. 4 lit. b rozporządzenia 2017/1129.",

b)
uchyla się ust. 4;
33)
w art. 120 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Fundusz inwestycyjny zamknięty emitujący certyfikaty inwestycyjne, które zgodnie ze statutem funduszu inwestycyjnego będą:

1) oferowane w drodze oferty publicznej, z wyjątkiem oferty publicznej, która nie wymaga sporządzenia prospektu na podstawie:

a) art. 1 ust. 4 lit. a rozporządzenia 2017/1129, o ile jest kierowana do mniej niż 150 osób będących inwestorami kwalifikowanymi, lub

b) art. 1 ust. 4 lit. b rozporządzenia 2017/1129, lub

2) dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, lub

3) wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu

- jest obowiązany, w terminie 14 dni od dnia wpisania funduszu do rejestru funduszy inwestycyjnych oraz od dnia zamknięcia każdej kolejnej emisji certyfikatów, do złożenia wniosku o dopuszczenie certyfikatów inwestycyjnych do obrotu na rynku regulowanym lub o wprowadzenie do alternatywnego systemu obrotu.";

34)
w art. 127 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:

"W takim przypadku fundusz nie może przydzielać certyfikatów inwestycyjnych tych emisji osobom fizycznym.";

35)
w art. 136 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Wydanie, o którym mowa w ust. 1, następuje w chwili zapisania certyfikatu na rachunku papierów wartościowych uczestnika albo na właściwym rachunku zbiorczym, albo w chwili wpisania certyfikatu do ewidencji osób uprawnionych z papierów wartościowych prowadzonej przez agenta emisji, o którym mowa w art. 7a ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.";

36)
w art. 137 po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:

"1a. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, jeżeli uczestnikiem funduszu, w wyniku przydziału certyfikatów inwestycyjnych pierwszej emisji, zostanie osoba fizyczna, certyfikaty inwestycyjne pierwszej emisji mogą być przydzielone lub wydane uczestnikom, jeżeli każdy certyfikat inwestycyjny został opłacony przed jego wydaniem w wysokości nie mniejszej niż równowartość w złotych kwoty 40 000 euro. Równowartość w złotych kwoty wyrażonej w euro ustala się przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski w dniu sporządzenia warunków emisji.

1b. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, jeżeli uczestnikiem funduszu, w wyniku przydziału certyfikatów inwestycyjnych drugiej lub kolejnych emisji, zostanie osoba fizyczna, certyfikaty inwestycyjne takiej emisji mogą być przydzielone lub wydane osobie fizycznej, jeżeli dokonała ona wpłaty do funduszu na opłacenie tych certyfikatów inwestycyjnych danej emisji w wysokości nie mniejszej niż równowartość w złotych kwoty 40 000 euro. Równowartość w złotych kwoty wyrażonej w euro ustala się przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski w dniu sporządzenia warunków emisji.";

37)
w art. 141 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Członkiem rady inwestorów może być wyłącznie uczestnik funduszu inwestycyjnego zamkniętego reprezentujący ponad 5% ogólnej liczby certyfikatów inwestycyjnych w danym funduszu, który wyraził pisemną zgodę na udział w radzie oraz dokonał blokady certyfikatów inwestycyjnych w liczbie stanowiącej ponad 5% ogólnej liczby certyfikatów na rachunku papierów wartościowych lub na rachunku zbiorczym, albo w ewidencji osób uprawnionych z papierów wartościowych prowadzonej przez agenta emisji, o którym mowa w art. 7a ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.";

38)
w art. 143 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Uprawnionymi do udziału w zgromadzeniu inwestorów są uczestnicy funduszu, którzy nie później niż na 7 dni przed dniem odbycia zgromadzenia, a w przypadku, o którym mowa w art. 142 ust. 2a, najpóźniej w dniu jego odbycia, złożą towarzystwu świadectwo depozytowe wydane zgodnie z przepisami ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, albo zaświadczenie wydane przez agenta emisji, o którym mowa w art. 7a ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, prowadzącego ewidencję osób uprawnionych z certyfikatów inwestycyjnych, potwierdzające zablokowanie certyfikatów inwestycyjnych uczestnika w tej ewidencji oraz wskazujące liczbę, rodzaj i serię tych certyfikatów.";

39)
w art. 145 w ust. 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) udziały w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, w tym w spółkach z siedzibą za granicą, ";

40)
w art. 152 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Emisja obligacji przez publiczny fundusz inwestycyjny zamknięty może nastąpić wyłącznie w trybie przewidzianym w rozporządzeniu 2017/1129 lub w ustawie o ofercie publicznej.";

41)
w art. 187 uchyla się ust. 5 i 6;
42)
w art. 196 w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) papiery wartościowe:

a) będące przedmiotem oferty publicznej, z wyjątkiem papierów wartościowych będących przedmiotem oferty publicznej, która nie wymaga sporządzenia prospektu na podstawie:

– art. 1 ust. 4 lit. a rozporządzenia 2017/1129, o ile jest kierowana do mniej niż 150 osób będących inwestorami kwalifikowanymi, lub

– art. 1 pkt 4 lit. b rozporządzenia 2017/1129, lub

b) dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym

- chyba że stały się one przedmiotem oferty publicznej, która wymaga sporządzenia prospektu na podstawie rozporządzenia 2017/1129, lub zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym po ich nabyciu przez fundusz;";

43)
w art. 197 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. W przypadku, w którym wpłaty na poczet opłacenia certyfikatów inwestycyjnych funduszu aktywów niepublicznych pochodzą w całości albo w części ze środków Unii Europejskiej, w tym w szczególności ze środków realizujących Politykę Spójności, i są realizowane bezpośrednio przez beneficjenta tych środków w rozumieniu przepisów Unii Europejskiej, do lokat funduszu przepisu art. 145 ust. 3 nie stosuje się.";

44)
tytuł działu VIII otrzymuje brzmienie:

"Łączenie funduszy inwestycyjnych otwartych, specjalistycznych funduszy inwestycyjnych otwartych i funduszy zagranicznych";

45)
po dziale VIII dodaje się dział VIIIA w brzmieniu:

"Dział VIIIA

Łączenie funduszy inwestycyjnych zamkniętych

Art. 208zzi. 1. Fundusze inwestycyjne zamknięte, o których mowa w art. 15 ust. 1a, prowadzące działalność jako fundusze aktywów niepublicznych, których organem jest to samo towarzystwo, mogą się ze sobą łączyć.

2. Połączenie, o którym mowa w ust. 1, następuje przez:

1) przeniesienie majątku funduszu przejmowanego do istniejącego funduszu przejmującego oraz przydzielenie uczestnikom funduszu przejmowanego certyfikatów inwestycyjnych funduszu przejmującego w zamian za certyfikaty inwestycyjne funduszu przejmowanego;

2) utworzenie przez towarzystwo będące organem łączonych funduszy funduszu, o którym mowa w art. 15 ust. 1a, prowadzącego działalność jako fundusz aktywów niepublicznych, do którego wniesiony zostaje majątek dwóch lub więcej funduszy przejmowanych w zamian za przydzielenie uczestnikom funduszy przejmowanych certyfikatów inwestycyjnych nowo tworzonego funduszu.

3. Przez fundusz przejmowany rozumie się fundusz, o którym mowa w art. 15 ust. 1a, prowadzący działalność jako fundusz aktywów niepublicznych, którego majątek jest wnoszony do innego istniejącego lub do nowo tworzonego funduszu, w zamian za przydzielenie uczestnikom tego funduszu certyfikatów inwestycyjnych funduszu, do którego jest wnoszony ten majątek.

4. Przez fundusz przejmujący rozumie się istniejący lub nowo tworzony fundusz, o którym mowa w art. 15 ust. 1a, prowadzący działalność jako fundusz aktywów niepublicznych, do którego wnoszony jest majątek:

1) funduszu przejmowanego - w przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 1;

2) dwóch lub więcej funduszy przejmowanych - w przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2.

5. W połączeniu, o którym mowa w ust. 1, nie mogą brać udziału subfundusze wydzielone w funduszach, o których mowa w art. 15 ust. 1a, prowadzących działalność jako fundusz aktywów niepublicznych, ani fundusze z wydzielonymi subfunduszami.

6. Połączenie, o którym mowa w ust. 1, wymaga sporządzenia planu połączenia.

7. Połączenie, o którym mowa w ust. 1, może nastąpić wyłącznie za uprzednio wyrażoną zgodą w formie uchwały zgromadzenia inwestorów:

1) w przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 - w funduszu przejmowanym i funduszu przejmującym;

2) w przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 - w funduszu przejmowanym.

8. Zgoda, o której mowa w ust. 7, jest udzielana, jeżeli głosy za połączeniem oddali uczestnicy reprezentujący łącznie co najmniej 2/3 ogólnej liczby certyfikatów inwestycyjnych danego funduszu.

Art. 208zzj. 1. Plan połączenia sporządzają i podpisują:

1) fundusz przejmowany i fundusz przejmujący - w przypadku połączenia, o którym mowa w art. 208zzi ust. 2 pkt 1;

2) fundusze przejmowane i towarzystwo, w imieniu funduszu przejmującego - w przypadku połączenia, o którym mowa w art. 208zzi ust. 2 pkt 2.

2. Plan połączenia zawiera:

1) w przypadku połączenia, o którym mowa w art. 208zzi ust. 2 pkt 1 - wskazanie funduszu przejmowanego i funduszu przejmującego;

2) w przypadku połączenia, o którym mowa w art. 208zzi ust. 2 pkt 2 - wskazanie funduszy przejmowanych;

3) wskazanie przyczyn i celu połączenia funduszy;

4) analizę skutków połączenia dla możliwości prowadzenia przez fundusz przejmujący działalności zgodnie z przepisami ustawy i statutu oraz dla uczestników wszystkich funduszy biorących udział w połączeniu, w tym możliwości realizacji uprawnień uczestników wynikających z ustawy lub statutu funduszu;

5) wskazanie metod i zasad dokonywania wyceny aktywów oraz ustalania wartości aktywów netto funduszy;

6) wskazanie:

a) w przypadku połączenia, o którym mowa w art. 208zzi ust. 2 pkt 1 - metody obliczenia stosunku liczby certyfikatów inwestycyjnych, które zostaną przydzielone uczestnikowi w funduszu przejmującym, w stosunku do liczby certyfikatów inwestycyjnych posiadanych przez uczestnika w funduszu przejmowanym,

b) w przypadku połączenia, o którym mowa w art. 208zzi ust. 2 pkt 2 - początkowej wartości aktywów netto na certyfikat inwestycyjny funduszu przejmującego;

7) wskazanie planowanego terminu połączenia.

3. Plan połączenia podlega badaniu przez biegłego rewidenta w zakresie poprawności i rzetelności.

Art. 208zzk. 1. Nie później niż na 90 dni przed planowanym terminem połączenia towarzystwo:

1) zawiadamia, na papierze lub innym trwałym nośniku informacji, uczestników funduszu przejmowanego, a w przypadku połączenia, o którym mowa w art. 208zzi ust. 2 pkt 1, także uczestników funduszu przejmującego, o planowanym połączeniu;

2) udostępnia uczestnikom funduszy biorących udział w połączeniu zbadany przez biegłego rewidenta plan połączenia oraz:

a) statuty funduszy biorących udział w połączeniu - w przypadku, o którym mowa w art. 208zzi ust. 2 pkt 1,

b) statuty funduszy przejmowanych oraz projekt statutu funduszu przejmującego - w przypadku, o którym mowa w art. 208zzi ust. 2 pkt 2,

c) ostatnie zbadane przez biegłego rewidenta sprawozdanie finansowe funduszy;

3) zwołuje zgromadzenie inwestorów funduszu przejmowanego, a w przypadku połączenia, o którym mowa w art. 208zzi ust. 2 pkt 1, także zgromadzenie inwestorów funduszu przejmującego, w celu uzyskania zgody zgromadzenia inwestorów na połączenie.

2. Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, jest wysyłane wraz z zawiadomieniem o zwołaniu zgromadzenia inwestorów w sposób określony dla zawiadomienia o zwołaniu zgromadzenia inwestorów.

3. Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, zawiera:

1) wskazanie dnia, do którego uczestnicy funduszu przejmowanego, a w przypadku połączenia, o którym mowa w art. 208zzi ust. 2 pkt 1, także uczestnicy funduszu przejmującego, mają prawo zażądać wykupu certyfikatów inwestycyjnych funduszu, o ile statut funduszu przewiduje wykup certyfikatów inwestycyjnych;

2) wskazanie dnia przydziału certyfikatów inwestycyjnych funduszu przejmującego.

4. W przypadku wykupu, o którym mowa w ust. 3 pkt 1:

1) nie stosuje się warunków wykupywania certyfikatów inwestycyjnych, określonych w statucie funduszu;

2) nie pobiera się opłat manipulacyjnych.

5. Wykup certyfikatów inwestycyjnych, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, następuje w dniu wyceny, o którym mowa w art. 208zzm ust. 3.

6. Dzień, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, do którego uczestnicy mają prawo żądać wykupu certyfikatów inwestycyjnych, należy wyznaczyć nie wcześniej niż 14. dnia po zgromadzeniu inwestorów, o którym mowa w art. 208zzi ust. 7, i nie później niż w dniu poprzedzającym dzień wyceny, o którym mowa w art. 208zzm ust. 3.

7. Jeżeli statut funduszu, o którym mowa w art. 15 ust. 1a, prowadzącego działalność jako fundusz aktywów niepublicznych, nie przewiduje działania zgromadzenia inwestorów, towarzystwo jest obowiązane do dokonania zmiany statutu funduszu w zakresie dotyczącym wprowadzenia zgromadzenia inwestorów w celu wyrażenia zgody na połączenie funduszy.

8. Zgromadzenie inwestorów odbywa się nie wcześniej niż 60 dni przed planowanym terminem połączenia.

9. Niezwłocznie po podjęciu przez zgromadzenie inwestorów uchwały o wyrażeniu zgody na połączenie towarzystwo zgłasza do sądu rejestrowego planowane połączenie funduszy w celu wpisania do rejestru wzmianki o takiej uchwale. Zgłoszenie zawiera zaprotokołowaną przez notariusza uchwałę zgromadzenia inwestorów o wyrażeniu zgody na połączenie.

10. Dniem połączenia jest:

1) w przypadku połączenia, o którym mowa w art. 208zzi ust. 2 pkt 1 - dzień wykreślenia funduszu przejmowanego z rejestru funduszy inwestycyjnych;

2) w przypadku połączenia, o którym mowa w art. 208zzi ust. 2 pkt 2 - dzień wpisania funduszu przejmującego do rejestru funduszy inwestycyjnych.

11. Po dniu połączenia:

1) niedopuszczalne jest stwierdzenie nieważności uchwały zgromadzenia inwestorów o wyrażeniu zgody na połączenie;

2) postępowanie w przedmiocie zaskarżenia uchwały zgromadzenia inwestorów o wyrażeniu zgody na połączenie umarza się.

Art. 208zzl. 1. W przypadku gdy statut funduszu biorącego udział w połączeniu przewiduje wypłatę dochodów funduszu lub przychodów ze zbycia lokat funduszu, wypłata może nastąpić nie później niż w dniu poprzedzającym dzień wyceny, o którym mowa w art. 208zzm ust. 3.

2. Od dnia wyceny, o którym mowa w art. 208zzm ust. 3, do dnia połączenia fundusze biorące udział w połączeniu nie emitują certyfikatów inwestycyjnych ani nie przeprowadzają wykupów certyfikatów.

Art. 208zzm. 1. Przed połączeniem funduszy, o których mowa w art. 15 ust. 1a, prowadzących działalność jako fundusze aktywów niepublicznych towarzystwo obowiązane jest uzyskać oświadczenie biegłego rewidenta o prawidłowości wyceny aktywów i ustaleniu stosunku liczby certyfikatów inwestycyjnych, które zostaną przydzielone uczestnikowi w funduszu przejmującym, w stosunku do liczby certyfikatów inwestycyjnych posiadanych przez uczestnika w funduszu przejmowanym.

2. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, niezwłocznie udostępniane jest uczestnikom funduszy biorących udział w połączeniu.

3. Do ustalenia stosunku certyfikatów inwestycyjnych w funduszu przejmującym do certyfikatów inwestycyjnych w funduszu przejmowanym stosuje się wycenę aktywów dokonaną w funduszu przejmującym i funduszu przejmowanym na 30 dni przed planowanym terminem połączenia.

Art. 208zzn. 1. Od dnia przydziału, o którym mowa w art. 208zzk ust. 3 pkt 2, wartość aktywów netto funduszu przejmującego oraz wartość aktywów netto przypadającą na certyfikat inwestycyjny funduszu przejmującego ustala się z uwzględnieniem aktywów i zobowiązań funduszu przejmowanego.

2. Przy dokonywaniu przydziału, o którym mowa w ust. 1, nie pobiera się opłat manipulacyjnych.

3. W przypadku gdy przydzielona uczestnikowi liczba certyfikatów nie byłaby liczbą całkowitą, fundusz przejmujący zwraca uczestnikowi w środkach pieniężnych kwotę wynikającą z iloczynu nadwyżki ponad całkowitą liczbę certyfikatów oraz wartości aktywów netto funduszu przypadających na certyfikat inwestycyjny. Zwrot kwoty następuje w terminie 30 dni od dnia przydziału certyfikatów.

Art. 208zzo. W przypadku, o którym mowa w art. 208zzi ust. 2 pkt 1, fundusz przejmujący, w terminie 12 miesięcy od dnia, o którym mowa w art. 208zzq lub art. 208zzs, dostosuje stan swoich aktywów do wymagań określonych w ustawie i statucie.

Art. 208zzp. 1. Towarzystwo składa do sądu wniosek o wykreślenie funduszu przejmowanego z rejestru funduszy inwestycyjnych.

2. Sąd rejestrowy rozpoznaje sprawę w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku albo jego uzupełnienia.

3. Towarzystwo informuje Komisję o wykreśleniu funduszu przejmowanego z rejestru funduszy inwestycyjnych.

Art. 208zzq. Z dniem wykreślenia funduszu przejmowanego z rejestru funduszy inwestycyjnych:

1) fundusz przejmujący wstępuje w prawa i obowiązki funduszu przejmowanego;

2) wygasają zezwolenia i zgody udzielone funduszowi w związku z prowadzoną działalnością.

Art. 208zzr. 1. W przypadku, o którym mowa w art. 208zzi ust. 2 pkt 2, stosuje się odpowiednio przepisy o utworzeniu funduszu, o którym mowa w art. 15 ust. 1a.

2. Do funduszu przejmującego nie stosuje się przepisów art. 15 ust. 3 oraz art. 26-30.

3. Wpłaty do funduszu inwestycyjnego przejmującego są zbierane w drodze wniesienia aktywów funduszy przejmowanych.

Art. 208zzs. Depozytariusz funduszu przejmowanego oraz inne podmioty przechowujące aktywa funduszu przejmowanego wydają depozytariuszowi funduszu przejmującego rejestr aktywów i przechowywane aktywa funduszu przejmowanego oraz dokumenty związane z wykonywaniem obowiązków określonych w art. 72, niezwłocznie po dniu, o którym mowa w art. 208zzq.

Art. 208zzt. 1. Koszty związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem połączenia funduszy ponosi wyłącznie towarzystwo.

2. Towarzystwo ponosi odpowiedzialność wobec uczestników zarządzanego przez siebie funduszu inwestycyjnego za szkodę wyrządzoną połączeniem funduszy.";

46)
w art. 219 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Publiczny fundusz inwestycyjny zamknięty udostępnia do publicznej wiadomości lub wiadomości zainteresowanych inwestorów prospekt lub memorandum informacyjne w sposób określony przepisami rozporządzenia 2017/1129, aktów delegowanych i wykonawczych wydanych na jego podstawie lub ustawy o ofercie publicznej, jeżeli obowiązek ich sporządzenia wynika z przepisów tego rozporządzenia lub rozdziału 2 tej ustawy.";

47)
w art. 222a w ust. 5 pkt 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2) prospekt lub memorandum informacyjne funduszu inwestycyjnego albo alternatywnej spółki inwestycyjnej na podstawie przepisów rozporządzenia 2017/1129 albo ustawy o ofercie publicznej,

3) prospekt unijnego AFI na podstawie przepisów prawa właściwego dla tego AFI";

48)
w art. 228:
a)
w ust. 1c wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"W przypadku gdy towarzystwo narusza przepisy prawa regulujące działalność towarzystwa w związku z zarządzaniem alternatywnym funduszem inwestycyjnym, nie wypełnia warunków określonych w zezwoleniu na zarządzanie alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi lub zgodzie udzielonej przez Komisję, przekracza zakres tego zezwolenia lub narusza interes uczestników specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego, uczestników funduszu inwestycyjnego zamkniętego lub inwestorów unijnego AFI, Komisja może, w drodze decyzji:",

b)
w ust. 3a wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"W przypadku rażącego naruszenia obowiązków, o których mowa w ust. 1, 1c, 2 oraz 2b, Komisja może nałożyć na osobę, która w tym okresie pełniła funkcję:";

49)
po art. 234a dodaje się art. 234b w brzmieniu:

"Art. 234b. W przypadku gdy likwidator funduszu inwestycyjnego narusza przepisy prawa, w szczególności dotyczące trybu likwidacji, Komisja może, w drodze decyzji, nałożyć na likwidatora karę pieniężną do wysokości 500 000 zł.";

50)
w art. 263a:
a)
w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) wśród klientów detalicznych - wyłącznie jeżeli prawa uczestnictwa tego unijnego AFI są papierami wartościowymi będącymi przedmiotem oferty publicznej, z wyjątkiem oferty publicznej, która nie wymaga sporządzenia prospektu na podstawie art. 1 ust. 4 lit. b rozporządzenia 2017/1129.",

b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, wprowadzanie tego unijnego AFI do obrotu następuje na zasadach określonych w rozporządzeniu 2017/1129 oraz w ustawie o ofercie publicznej.";

51)
w art. 263b w ust. 2 pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7) w przypadku gdy prawa uczestnictwa unijnego AFI nie są papierami wartościowymi będącymi przedmiotem oferty publicznej, z wyjątkiem oferty publicznej, która nie wymaga sporządzenia prospektu na podstawie art. 1 ust. 4 lit. b rozporządzenia 2017/1129 - opis procedur ustanowionych w celu zapobiegania jego wprowadzaniu przez zarządzającego z UE lub podmioty działające na jego zlecenie do obrotu wśród klientów detalicznych;";

52)
w art. 263c w ust. 2 pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) w przypadku gdy prawa uczestnictwa unijnego AFI nie są papierami wartościowymi będącymi przedmiotem oferty publicznej, z wyjątkiem oferty publicznej, która nie wymaga sporządzenia prospektu na podstawie art. 1 ust. 4 lit. b rozporządzenia 2017/1129 - opis procedur ustanowionych w celu zapobiegania jego wprowadzaniu przez towarzystwo albo zarządzającego ASI lub podmioty działające na ich zlecenie do obrotu wśród klientów detalicznych;";

53)
w art. 281 w ust. 1 po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:

"2a) organu podatkowego lub organu Krajowej Administracji Skarbowej w związku z trwającymi czynnościami sprawdzającymi lub toczącą się kontrolą podatkową, kontrolą celno-skarbową lub postępowaniem podatkowym;";

54)
po art. 288b dodaje się art. 288c-288e w brzmieniu:

"Art. 288c. Kto, będąc do tego obowiązanym, nie opracowuje, nie przekazuje lub nie publikuje dokumentów, o których mowa w art. 46d ust. 1, 3 i 4, art. 46f ust. 1, art. 70ba ust. 1, 3 i 4 lub art. 70bc ust. 1,

podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.

Art. 288d. Kto, będąc odpowiedzialnym za informacje zawarte w polityce dotyczącej zaangażowania, o której mowa w art. 46d ust. 1 lub art. 70ba ust. 1, podaje w niej nieprawdziwe dane lub zataja prawdziwe dane wpływające w istotny sposób na treść tej polityki,

podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.

Art. 288e. Kto, będąc odpowiedzialnym za informacje, o których mowa w art. 46f lub art. 70bc, podaje w nich nieprawdziwe dane lub zataja prawdziwe dane wpływające w istotny sposób na treść tych informacji,

podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.".