Szczegółowe zasady postępowania układowego dla posiadaczy gospodarstw wiejskich.
Dz.U.1936.40.300
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRÓW: SPRAWIEDLIWOŚCI, SKARBU ORAZ ROLNICTWA I REFORM ROLNYCH
z dnia 24 kwietnia 1936 r.
o szczegółowych zasadach postępowania układowego dla posiadaczy gospodarstw wiejskich.
W sprawach dotyczących postępowania układowego, niewymienionych w ustępie poprzedzającym, rozstrzyga w formie postanowienia przewodniczący urzędu rozjemczego.
Załączenia dokumentów wymienionych w pkt. 2 ustępu poprzedzającego nie wymaga się, jeżeli dłużnik wnosi o udzielenie mu tymczasowego odroczenia wypłat (art. 73 ust. 2).
W imieniu władzy skarbowej może wnieść o otwarcie postępowania jedynie władza skarbowa II instancji, przyczem do wniosku takiego winny być dołączone:
Równocześnie z doręczeniem odpisu wniosku, przewodniczący urzędu rozjemczego zawiadomi dłużnika, że w powyższym dwutygodniowym terminie może złożyć uzasadnione podanie o wyznaczenie mu terminu celem umożliwienia skorzystania z ulg przewidzianych w art. 50, 51, 52, 53, 54, 57, 59 i 60. Jeżeli z okoliczności sprawy domniemywać należy, że skorzystanie przez dłużnika z powyższych ulg, może mieć istotny wpływ na rozstrzygnięcie wniosku o otwarcie postępowania układowego, przewodniczący udzieli dłużnikowi odpowiedniego terminu do złożenia urzędowi rozjemczemu stosownych wniosków. Jeżeli dłużnik w zakreślonym terminie sprawę do urzędu rozjemczego wniesie i należycie ją popiera, wówczas do czasu prawomocnego ukończenia tej sprawy, rozstrzygnięcie wniosku o otwarcie postępowania układowego może ulec zawieszeniu.
Jeżeli zostanie orzeczony przepadek kaucji na rzecz Skarbu Państwa, kaucja ta po potrąceniu opłat i kosztów wymienionych w art. 71 ust. 4 przekazana będzie na dochód budżetu Ministerstwa Rolnictwa i Reform Rolnych.
W przypadku, gdy nieruchomość ziemska została częściowo rozparcelowana, a uregulowanie prawa własności odprzedanych gruntów jeszcze nie nastąpiło, należy, po ustaleniu wartości całej nieruchomości, potrącić z szacunku wartość gruntów oddanych w posiadanie nabywców, przyczem grunty te winny być oszacowane z uwzględnieniem przepisu art. 64.
W terminie, wyznaczonym w myśl ustępu poprzedzającego, urząd rozjemczy - z uwzględnieniem przepisu art. 74 ust. 1 - na niejawnej rozprawie wysłucha wnioskodawcę, dłużnika, gdy ten nie jest wnioskodawcą, biegłych i przedstawicieli instytucyj opiniujących oraz dopuści do wyjaśnień wierzycieli, jeżeli się stawili na skutek ogłoszeń.
Niezwłocznie po wydaniu orzeczenia przewodniczący urzędu rozjemczego zamianuje jednego lub kilku nadzorców oraz zarządzi ogłoszenie o udzieleniu tymczasowego odroczenia wypłat, z podaniem nazwiska nadzorcy w dzienniku wskazanym w orzeczeniu oraz w siedzibie zarządu gminy wiejskiej lub miasta zgodnie z przepisem § 9.
Udzielenie tymczasowego odroczenia wypłat będzie na żądanie przewodniczącego urzędu rozjemczego ujawnione z urzędu w księgach hipotecznych oraz w innych księgach i rejestrach, do których wpisany jest majątek dłużnika.
Dwutygodniowy termin do wniesienia skargi liczy się dla dłużnika i wnioskodawcy od daty doręczenia im odpisu orzeczenia, a dla pozostałych osób od dnia ogłoszenia w dzienniku wskazanym w orzeczeniu (§ 10 ust. 1 i 17 ust. 1).
Niezwłoczne po wydaniu orzeczenia przewodniczący urzędu rozjemczego zamianuje jednego lub kilku nadzorców oraz zarządzi ogłoszenie o otwarciu postępowania układowego z podaniem nazwiska nadzorcy w dzienniku, wskazanym w orzeczeniu, oraz w siedzibie zarządu gminy wiejskiej lub miasta zgodnie z przepisem § 9.
Niezależnie od ogłoszeń przewidzianych w ustępie poprzedzającym, przewodniczący urzędu rozjemczego zarządzi ogłoszenie o otwarciu postępowania układowego w Monitorze Polskim.
Otwarcie postępowania układowego będzie na żądanie przewodniczącego urzędu rozjemczego ujawnione z urzędu w księgach hipotecznych oraz w innych księgach i rejestrach, do których wpisany jest majątek dłużnika.
Do obowiązków nadzorcy, wynikających z art. 76 należy między innemi:
Nadzorca może w każdym stanie postępowania sądowego wziąć udział w procesie po stronie dłużnika z uprawnieniami interwenjenta ubocznego; do interwencji tej stosuje się odpowiednio przepisy o spółuczestnictwie jednolitem.
Przy wykonywaniu swych czynności nadzorca winien uwzględniać w równej mierze potrzeby przedsiębiorstwa dłużnika, jak również interes wierzycieli oraz dłużnika i stosować się do wskazówek przewodniczącego urzędu rozjemczego. Nadzorcy służy prawo badania każdego czasu stanu majątkowego dłużnika, oraz wszelkich czynności zarządu, nie wyłączając przeglądania ksiąg, rachunków, rejestrów gospodarczych i wszelkich innych akt gospodarczych dłużnika. Nadzorca (pobiera wynagrodzenie w wysokości określonej przez przewodniczącego urzędu rozjemczego według norm ustalonych przez Centralne Biuro do Spraw Finansowo - Rolnych.
Przewodniczący urzędu rozjemczego zleci wojewódzkiemu biuru do spraw finansowo - rolnych wykonywanie bezpośredniej kontroli nad nadzorcą (nadzorcami). Nadzorca winien stosować się do wszelkich wskazówek wojewódzkiego biura i składać na jego żądanie sprawozdania i rachunki. Za czynności, związane z wykonywaniem kontroli, jak również za inne czynności wykonane w związku z postępowaniem układowem, wojewódzkie biura do spraw finansowo - rolnych pobierać będą wynagrodzenie według norm ustalonych przez Centralne Biuro do Spraw Finansowo - Rolnych.
Nadzorca może być przez przewodniczącego urzędu rozjemczego na wniosek osoby interesowanej lub z urzędu usunięty z zajmowanego stanowiska.
Jeżeli okaże się potrzeba odebrania dłużnikowi całkowitego lub częściowego zarządu majątkiem (art. 76 ust. (4)), przewodniczący urzędu rozjemczego przed rozstrzygnięciem sprawy wysłucha przedstawiciela wojewódzkiego biura do spraw finansowo - rolnych.
O ile musi być wyznaczony nowy termin sprawdzenia wierzytelności, nadzorca winien podać do wiadomości obecnych datę i miejsce nowego terminu, w przeciwnym bądź razie winien wezwać wierzycieli, wnioskodawcę i dłużnika, jak przy pierwszym terminie.
W przypadku, gdy dłużnik jest właścicielem dwóch lub więcej nieruchomości, posiadających oddzielne księgi hipoteczne (gruntowe), lista wierzytelności sporządzona będzie z zachowaniem zasad następujących:
Wierzytelność niepieniężna będzie oszacowana i wciągnięta na listę wierzytelności według wartości z dnia otwarcia postępowania układowego.
Wierzytelności z tytułu rent lub innych świadczeń powrotnych - bez względu na to, czy wierzytelności te są zabezpieczone wpisem hipotecznym czy też zabezpieczenia takiego nie posiadają - będą wciągnięte na listę po skapitalizowaniu ich według zasad ustalonych w § 13 rozporządzania Ministra Sprawiedliwości z dnia 15 grudnia 1932 r. o postępowaniu przy opisie i oszacowaniu nieruchomości (Dz. U. R. P. Nr. 114, poz. 947).
Wierzytelności w pieniądzach zagranicznych będą wciągnięte na listę po przerachowaniu na pieniądze krajowe, bez względu na termin płatności, według kursu giełdy warszawskiej w dniu otwarcia postępowania układowego, a gdyby takiego kursu nie było - według ceny targowej z tej daty. Wierzytelności, które podlegają przepisom art. 41 i 49 będą wciągnięte na listę po przerachowaniu zgodnie z zasadami, określonemi w tych artykułach.
Wierzytelności objęte art. 81 ust. 2 i 3 będą wciągnięte na listę wierzytelności z zaznaczeniem, że wierzytelności te nie mogą być obniżone bez zgody wierzycieli.
Po rozstrzygnięciu zażaleń na postanowienia nadzorcy co do wpisania lub odmowy wpisania wierzytelności na listę przewodniczący urzędu rozjemczego zatwierdza listę w ostatecznem brzmieniu.
Współczynniki, o których mowa w ustępie poprzedzającym, wynoszą dla wierzytelności wymienionych w art. 80 ust. (1) pkt. 1) - 3):
Dla wszelkich innych wierzytelności współczynnik wynosi - 1.
W przypadku określonym w § 7 ust. 2 projekt układu winien zawierać postanowienia zmierzające do uregulowania sytuacji prawnej i finansowej nabywców gruntów rozparcelowanych, w szczególności przez zastosowanie przepisów art. 54, bezciężarowe wydzielenie tych gruntów, oraz w przypadku przewidzianym w art. 81 ust. (1) pkt. 5) przez przejecie przez wierzycieli zobowiązań dłużnika w stosunku do nabywców gruntów rozparcelowanych. Pozatem projekt układu winien w przypadkach przewidzianych w art. 81 ust. (1) pkt. 3) postanawiać ewentualną segregację długów, lub bezciężarowe wydzielenie gruntów przeznaczonych do parcelacji.
Wierzycieli, którzy przy obliczeniu głosów (§§ 23 i 24) nie otrzymali prawa głosu, wezwie nadzorca w drodze ogłoszenia przewidzianego w § 17 ust. 2. W ogłoszeniu winno być podane miejsce i termin zgromadzenia wierzycieli oraz wzmianka o tem, że najpóźniej na 7 dni przed terminem zgromadzenia wierzycieli, drobni wierzyciele, którzy nie otrzymali dotychczas prawa głosu, mogą złożyć przewodniczącemu urzędu rozjemczego podanie o dopuszczenie do głosowania na zebraniu wierzycieli ich przedstawiciela (przedstawicieli). Przedstawicielowi drobnych wierzycieli służyć będzie ilość głosów, odpowiadająca sumie reprezentowanych przez niego wierzytelności, obliczona zgodnie z §§ 23 i 24.
Jeżeli przewodniczący urzędu rozjemczego przekona się, że zgłoszone poprawki mają widoki uzyskania większości przewidzianej w art. 84 ust. 1, wówczas nadzorca w porozumieniu z przewodniczącym natychmiast ustali termin ponownego zgromadzenia i poda go do wiadomości obecnych. Wierzycieli nieobecnych, którzy głosowali na piśmie, wezwie nadzorca na nowy termin, podając równocześnie istotną treść wniesionych poprawek. Ponowny termin może być wyznaczony najwcześniej w 7 dni od daty pierwszego zgromadzenia wierzycieli.
Osnowa układu będzie wciągnięta do protokółu. W protokóle należy wymienić wierzycieli, głosujących ustnie bądź na piśmie za układem i przeciwko układowi. Protokół podpisuje przewodniczący urzędu rozjemczego i protokolant.
Zarówno przewodniczący urzędu rozjemczego, jak i nadzorca winni na zgromadzeniu wierzycieli dążyć do porozumienia się stron i doprowadzenia układu do skutku. Celem ułatwienia porozumienia przewodniczący urzędu rozjemczego może zaprosić do udziału w zgromadzeniu wierzycieli przedstawiciela wojewódzkiego biura do spraw finansowo- rolnych.
Orzeczenie odmawiające zatwierdzenia układu może być zaskarżone przez wnioskodawcę lub dłużnika w ciągu 14 dni od doręczenia orzeczenia.
Od wniosku o otwarcie postępowania układowego pobiera się wpis stosunkowy w wysokości 1/4 % wartości stanu czynnego majątku dłużnika; od wniosku o tymczasowe odroczenie wypłat (art. 73 ust. 2) nie pobiera się odrębnego wpisu. Wnioskodawca może na poczet wpisu uiścić tymczasowo zaliczkę w kwocie 500 zł; po ustaleniu wartości majątku dłużnika przewodniczący urzędu rozjemczego może nadwyżkę przewyższającą tę kwotę obniżyć, biorąc pod uwagę położenie finansowe wnioskodawcy. Ustaloną przez urząd rozjemczy nadwyżkę ponad kwotę zaliczki winien wnioskodawca wpłacić w ciągu 14 dni od dnia otrzymania wezwania, pod rygorem umorzenia sprawy. Od zażaleń na czynności lub postanowienia nadzorcy pobiera się wpis stały w wysokości 10 zł. Od skargi przewidzianej w art. 88 pobiera się wpis stały w wysokości 50 zł. Pozatem pobiera się w postępowaniu układowem opłaty kancelaryjne i koszty postępowania według zasad określonych w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych z dnia 10 stycznia 1935 r. (Dz. U. R. P. Nr. 3, poz. 22). Opłaty wpływają w 80 % na dochód budżetu Ministerstwa Rolnictwa i Reform Rolnych, a w 20 % na dochód Centralnego Biura do Spraw Finansowo-Rolnych.
Od skargi o uchylenie orzeczenia urzędu rozjemczego (art. 26 ustawy z dnia 28 marca 1933 r. o urzędach rozjemczych do spraw majątkowych posiadaczy gospodarstw wiejskich - Dz. U. R. P. z 1936 r. Nr. 5, poz. 60) pobiera się wpis stały w wysokości 20 zł.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »