Regulamin przewozowy dla bezpośredniej niemiecko-polsko-sowieckiej komunikacji towarowej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1929.31.301

Akt utracił moc
Wersja od: 15 maja 1929 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 4 maja 1929 r.
wydane w porozumieniu z Ministrami: Sprawiedliwości, Przemysłu i Handlu oraz Rolnictwa w sprawie regulaminu przewozowego dla bezpośredniej niemiecko - polsko - sowieckiej komunikacji towarowej.

Na mocy art. 4 punkt 8 ustawy z dnia 12 czerwca 1924 r. o zakresie działania Ministra Kolei Żelaznych i o organizacji urzędów kolejowych (Dz. U. R. P. Nr. 57, poz. 580) oraz art. 2 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 września 1926 r. w sprawie ustanowienia urzędu Ministra Komunikacji (Dz. U. R. P. Nr. 97, poz. 567) zarządza się co następuje:
Przewóz towarów i zwierząt w bezpośredniej komunikacji pomiędzy stacjami kolei niemieckich z jednej strony a stacjami kolei Związku Socjalistycznych Republik Rad z drugiej strony w tranzycie przez Polskę i obszar Wolnego Miasta Gdańska odbywa się na zasadzie regulaminu, podanego w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Z tą chwilą tracą moc obowiązującą rozporządzenia Ministra Komunikacji z dnia 12 stycznia i 5 listopada 1928 r., wydane w porozumieniu z Ministrami Sprawiedliwości, Przemysłu i Handlu oraz Rolnictwa w sprawie regulaminu przewozowego dla bezpośredniej niemiecko - polsko - sowieckiej komunikacji towarowej (Dz. U. R. P. Nr. 7 i 94/28 r., poz. 51 i 834).

ZAŁĄCZNIK 

REGULAMIN PRZEWOZOWY

dla bezpośredniej niemiecko - polsko - sowieckiej komunikacji towarowej.

Regulamin niniejszy obowiązuje w komunikacji towarowej pomiędzy stacjami kolei niemieckich z jednej strony a stacjami kolei Związku Socjalistycznych Republik Rad z drugiej strony w tranzycie przez Polskę i przez obszar Wolnego Miasta Gdańska.

I.

Przepisy przewozowe.

Przy przewozie obowiązuje jako prawo umowne Berneńska Konwencja Międzynarodowa o przewozie towarów kolejami żelaznemi (K. M. T.) w redakcji z dnia 23 października 1924 r. ze wszystkiemi ujednostajnionemi postanowieniami dodatkowemi Międzynarodowego Komitetu Transportowego, o ile w rozdziale II niniejszego regulaminu nie przewidziano specjalnych postanowień.

II.

Postanowienia specjalne.

1.

Do art. 1 K. M. T. Zakres działania.

Koleje, należące do komunikacji, włączone do niej stacje kolejowe oraz przejścia graniczne, przez które przewozi się towary i zwierzęta, określa taryfa dla bezpośredniej niemiecko - polsko - sowieckiej komunikacji towarowej.

2.

Do art. 4 K. M. T. Przedmioty przyjmowane do przewozu warunkowo.

Zwłoki przyjmuje się do przewozu jako przesyłkę zwyczajną z zachowaniem pozostałych warunków, wskazanych w § 1 - punkt 2a - c.

3.

Do art. 6 K. M. T. Treść i forma listu przewozowego.

W międzynarodowych listach przewozowych według załącznika II do K. M. T., używanych w tej komunikacji, napis "Międzynarodowy przewóz kolejami żelaznemi" winien być zastąpiony napisem: "Niemiecko - Polsko - Sowiecka komunikacja kolejowa", a na naczelnem miejscu listu przewozowego słowa: "Konwencji Międzynarodowej o przewozie towarów kolejami żelaznemi, jak również" zastąpione słowami: "Niemiecko - Polsko - Sowieckiej kolejowej taryfy towarowej".

Tłumaczenie treści listu przewozowego, wymaganego według § 2 ust. 2, dokonywa kolej w charakterze pełnomocnika nadawcy.

Nadawca obowiązany jest wskazać w liście przewozowym drogę przewozu przez podanie granicznych stacyj przejściowych z jednego do drugiego kraju.

Listy przewozowe, w których nie podano drogi przewozu, zwraca się nadawcy celem uzupełnienia.

Nie dopuszcza się nadawania do przewozu przesyłek pośpiesznych i pośpiesznych przyśpieszonych.

4.

Do art. 11 K. M. T. Terminy dostawy.

W razie przeładunku lub zmiany zestawów kołowych z powodu różnicy szerokości toru do najwyższych terminów dostawy dolicza się 1 dobę = 24 godzinom jako termin dodatkowy.

5.

Do art. 13 K. M. T. Dokumenty potrzebne do załatwiania formalności celnych, akcyzowych, skarbowych, policyjnych oraz wymagane przez inne władze administracyjne. Zamknięcia celne.

Do dowodów na każdą przesyłkę, wysyłaną ze Z. S. R. R. lub do Z. S. R. R. nadawca, poza innemi wymaganemi dokumentami, powinien dołączać odpis listu przewozowego dla granicznych urzędów celnych Z. S. R. R. z napisem: "Odpis dla urzędu celnego".

6.

Do art. 18 K. M. T. Niewłaściwe zastosowanie taryfy.

Wzamian postanowień §§ 2 i 4 obowiązują wewnętrzne prawa i przepisy tej kolei, która ustaliła nadwyżkę lub niedobór opłat przewozowych.

7.

Do art. 19 K. M. T. Zaliczenia i zaliczki.

Zaliczenia wypłaca się dopiero po otrzymaniu przez stację nadawczą zawiadomienia stacji przeznaczenia o wpłaceniu zaliczenia przez odbiorcę. Prowizję za obciążenie przesyłki zaliczeniem pobiera raz tylko stacja nadawcza, według taryfy opłat dodatkowych kraju nadania.

Zaliczki w gotowiźnie nie są dozwolone.

8.

Do art. 35 K. M. T. Deklaracja interesu w dostawie

Deklarowanie interesu w dostawie jest niedopuszczalne.