Bezpośrednia komunikacja towarowa pomiędzy Polską a Węgrami przez Czechosłowację.
Dz.U.1922.21.179
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 15 marca 1922 r.
o bezpośredniej komunikacji towarowej pomiędzy Polską a Węgrami przez Czechosłowacją.
Do artykułów 3 i 4. Przedmioty nieprzyjmowane do przewozu. Obowiązek przewozu.
a) Przesyłki przyjmuje się narazie do przewozu tylko w ładunkach wagonowych i przy opłacie przewoźnego najmniej za 5.000 kg. za jednym listem przewozowym i od jednego wagonu.
b) Z przewozu za bezpośredniemi międzynarodowemi listami przewozowemi są wyłączone oprócz przedmiotów wymienionych w § 1 (1) postanowień wykonawczych do konwencji międzynarodowej następujące przesyłki:
c) Konwojenci nie są dopuszczeni do przewozu, z wyjątkiem towarzyszących przesyłkom zwierząt i taborowi, biegnącemu na własnych kołach.
Do artykułu 6. Tłomaczenie treści listu przewozowego. Droga przewozu.
a) O ile stacja wysyłająca przyjęła przez pomyłką list przewozowy bez przekładu, przewidzianego w art. 2, ust. (3) postanowień wykonawczych do art. 6 konwencji międzynarodowej, to zdawcza stacja graniczna obowiązana jest dokonać tego tłomaczenia. W tym razie kolej poczytywana będzie za mandatarjusza nadawcy, który ponosi odpowiedzialność 2a skutki niedokładnego lub mylnego tłomaczenia.
b) Nadawca winien wskazać drogę przewozu, podając w liście przewozowym stacje graniczne przejściowe z jednego państwa do drugiego.
Listy przewozowe, nie zawierające tych danych, nie będą przyjmowane.
Uwaga. Informacji co do stacji granicznych przejściowych otwartych w danej chwili dla komunikacji towarowej polsko-węgierskiej udzielają stacje kolejowe nadawcze.
Do artykułu 7. Odpowiedzialność za wskazania zamieszczone w liście przewozowym.
Kolej nie odpowiada za straty, powstałe wskutek niewłaściwego oznaczenia w liście przewozowym nazwy stacji przeznaczenia albo nieuwzględnienia zakresu jej uprawnień przewozowych.
Do artykułu 10. Dokumenty celne, podatkowe i policyjne.
Oprócz załączonych do listu przewozowego dokumentów, dotyczących wypełnienia przepisów celnych, podatkowych lub policyjnych, nadawca obowiązany jest przedstawić dokumenty przewozowe, wydane na prawo wwozu, przewozu tranzytowego i wywozu przesyłki. Kolej nie ma obowiązku sprawdzania czy dokumenty te są sporządzone dokładnie.
Jeżeli okaże się brak dokumentów mających być dołączonemi lub ich niedokładność, wówczas przesyłka może być nie przyjęta do przewozu. Gdy brak taki lub niedokładność zostanie stwierdzoną dopiero w drodze, to dalszy przewóz może być wstrzymany, przesyłka zaś oddana do rozporządzenia nadawcy, który ponosi także wszelkie koszty, powstałe z powodu przetrzymania przesyłki (np. składowe, postojowe).
Do artykułu 11. Obliczanie przewoźnego.
a) Opłaty przewozowe oraz inne należności dodatkowe obliczane będą za drogę przewozu do i od polskiej granicy według obowiązujących taryf wewnętrznych lub związkowych uczestniczących kolei.
b) Do obliczenia przewoźnego przy przejściu przesyłki z jednej kolei na inną stosowane będą taryfy, obowiązujące w dniu przejścia przesyłki.
c) Przy przekartowaniach stosowane będą taryfy, obowiązujące odnośną stację w dniu przekartowania.
Do artykułu 12. Uiszczanie przewoźnego.
a) Przesyłki podlegają w obu kierunkach na przestrzeni do granicy polskiej obowiązkowemu ofrankowaniu, które obejmuje opłaty przewozowe, należności dodatkowe oraz koszta formalności celnych i wydatki w gotowiźnie. W tym celu stacja nadawcza ma prawo zażądać od nadawcy złożenia kaucji niezależnie od opłaty przewozowej za przestrzeń do granicy polskiej.
b) Powstałe na przestrzeni od granicy polskiej opłaty przewozowe i dodatkowe, celne oraz wydatki w gotowiźnie winny być przekazywane na odbiorcę.
c) W zależności od powyższego wydatki w gotowiźnie poczynione w drodze do granicy polskiej, jak również opłaty celne i inne dodatkowe obciążają nadawcą; takież opłaty powstałe na przestrzeni od granicy polskiej względnie na stacji granicznej polsko-czeskosłowackiej pobiera się od odbiorcy.
Do artykułu 13. Zaliczenia.
Obciążanie przesyłek zaliczeniami i zaliczkami w gotowiźnie jest niedopuszczalne.
Do artykułu 14. Terminy dostawy.
Termin dostawy, ustalony w myśl par. 6 (1) b przepisów wykonawczych konwencji międzynarodowej, przedłuża się o terminy dodatkowe, przewidziane na linjach kolejowych państw uczestniczących w przewozie.
Do artykułu 15. Prawo nadawcy rozporządzania przesyłką.
Dodatkowe zlecenia nadawcy będą wykonywane, o ile przesyłka nie przekroczyła granicy państwa, z którego była wysłana. Jeżeli przesyłka znajduje się już poza granicą państwa, gdzie była nadaną, może być, uczynione przed wykupieniem listu przewozowego przez odbiorcę zlecenie dodatkowe tylko co do zmiany osoby odbiorcy, - o ile zlecenie dodatkowe nie jest uczynione według art. 18 lub 24 konwencji międzynarodowej.
Do artykułu 18. Przeszkody w przewozie przesyłki. Droga okólna.
Jeżeli wskutek przerw ruchu kolejowego lub nadzwyczajnych przeszkód komunikacyjnych koleje zmuszone będą przesyłać przesyłki drogą okólną, to przewoźne oblicza się za drogę istotnie przebytą.
Do artykułu 18. Ubezpieczenie dostawy.
Ubezpieczenie dostawy jest niedopuszczalne.
Wagony prywatnych właścicieli.
Wagony prywatnych właścicieli.
O przydzieleniu takich wagonów decyduje ten Zarząd kolejowy, do którego taboru wagon ma być włączony.
Do wagonów prywatnych nie wolno właścicielowi ładować innych towarów, jak te, do których przewozu są przeznaczone.
Wagonem próżnym rozporządza właściciel wagonu za pomocą listu przewozowego, który ma jako nadawca podpisać i przesłać na stacją nadania wagonu próżnego.
Zaświadczenie właściciela nie jest wymagane w tych wypadkach, kiedy odbiorca wagonu, wysyłanego przez właściciela w stanie próżnym, nadaje go w stanie załadowanym na tej samej stacji, na którą przybył wagon próżny.
Przez czas trwania takiego przewozu zawiesza się prawo właściciela zarządzania wagonem. Nadawca jest uprawniony do dawania wszelkich dodatkowych zleceń, przewidzianych w artykule 15 K. M. o ile są one w granicach wyżej wymienionego rozporządzenia dopuszczalne.
W razie przekroczenia terminu dostawy przesyłek, przewożonych w wagonach prywatnych, odpowiedzialność kolei nie zwiększa się z tytułu opóźnionego zwrotu wagonu.
Terminy, przewidziane w art. 33 i 36 K, M. nie mają zastosowania do wagonów prywatnych.
Roszczenie o odszkodowania wolno zgłaszać tylko właścicielowi wagonu i to tylko do zarządu kolei macierzystej.
Do próżnych wagonów prywatnych, nadanych jako przesyłki pośpieszne, stosuje się postanowienia i taryfy kolei uczestniczących w przewozie.
Bliższych informacji udziela stacja kolejowa nadawcza.
- zmieniony przez § 2 lit. d) rozporządzenia z dnia 31 maja 1922 r. w przedmiocie wykonania Berneńskiej Konwencji Międzynarodowej o przewozie towarów kolejami żelaznemi z 14 października 1890 r. wraz ze zmianami, wprowadzonemi przez Porozumienie dodatkowe z 16 lipca 1895 r. oraz Konwencje dodatkowe z 16 czerwca 1898 r. i 19 września 1906 r. (Dz.U.22.76.686) z dniem 16 września 1922 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 7 czerwca 1924 r. (Dz.U.24.49.503) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 czerwca 1924 r.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Akty prawne liczba obiektów na liście: (4)
Akty zmieniające liczba obiektów na liście: (2)
- Zmiana postanowień o bezpośredniej komunikacji towarowej pomiędzy Polską a Węgrami przez Czechosłowację.
- Wykonanie Berneńskiej Konwencji Międzynarodowej o przewozie towarów kolejami żelaznemi z 14 października 1890 r. wraz ze zmianami, wprowadzonemi przez Porozumienie dodatkowe z 16 lipca 1895 r. oraz Konwencje dodatkowe z 16 czerwca 1898 r. i 19 września 1906 r.