Bezpośrednia komunikacja towarowa między stacjami kolei polskich i rumuńskich.
Dz.U.1920.24.149
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 12 marca 1920 r.
o bezpośredniej komunikacji towarowej między stacjami kolei polskich i rumuńskich.
Między stacjami kolei polskich a stacjami kolei rumuńskich zaprowadza się niniejszem bezpośrednią komunikację towarową na następujących warunkach przewozowych.
I.
Przesyłki mogą być nadawane na wszystkich stacjach polskich kolei państwowych i prywatnych normalnotorowych z wyjątkiem kolei wojskowych do wszystkich stacji rumuńskich kolei państwowych i prywatnych lub naodwrót.
II.
Obowiązywać będą przepisy międzynarodowej konwencji Berneńskiej o bezpośredniej komunikacji towarowej z dnia 14 października 1890 r. wraz z wszystkiemi dodatkami oraz wspólne postanowienia dodatkowe do te] konwencji (conditions complementaires uniformes), jednak z następującemi wyjątkami Konwencja Międzynarodowa wraz z ujednostajnionemi postanowieniami dodatkowemi-Dz. U. R. P. № 76 poz. 685 i poz. 686):
Aż do odwołania można jednak używać takie międzynarodowych listów przewozowych, wydanych w innym języku, jako też listów przewozowych wewnętrznych, ważnych w państwie stacji nadawczej; w ostatnim jednak wypadku należy takie listy przewozowe zaopatrzyć w nagłówku w słowa:
"Lettre de voiture internationale".
Uwagą w liście przewozowym, powołującą się na międzynarodową konwencję, względnie na regulamin ruchu i t. d. ma nadawca skreślić i w jej miejsce wpisać atramentem: do kontraktu o przewozie stosują się postanowienia ustalone dla komunikacji towarowej między Polską i Rumunją.
b) Treść listu przewozowego w Polsce będzie sporządzoną w języku polskim, w Rumunji zaś w języku rumuńskim.
Na granicy kolej przyjmująca dokona tłumaczenia wszystkich danych listu przewozowego.
W tym względzie kolej uważana będzie za mandatarjusza wysyłającego, osobiście zatem odpowiedzialnego, wobec władz celnych za skutki niedokładnego tłumaczenia. Wysyłający może jednak sam sporządzić treść listu przewozowego w obu językach.
c) Postanowienia artykułu 6, ustęp 1 b) nie stosuje się.
Zarządy kolejowe oznaczą drogę dla przewozu i do obliczenia przewoźnego, jak również stacje oclenia i w razie potrzeby stacje rewizji policyjnej.
Tymczasowo ustala, się następujące graniczne punkty przejściowe:
Woronienka Granica Państwa.
Sniatyn-Załucze Granica Państwa.
Jasienów Polny Granica Państwa.
Zaleszczyki Granica Państwa.
Przez graniczne punkty przejściowe Jasienów Polny G. P. i Zaleszczyki G. P. dozwala się bezpośrednią komunikację towarową tylko pomiędzy rumuńskiemi stacjami a stacjami kolei Delatyn - Kołomyja - Stefanówka i stacjami Wschodnio-Galicyjskich kolei lokalnych jak również między stacjami tych dwóch odcinków kolei lokalnej pomiędzy sobą tranzyto przez Stefanówkę - Zaleszczyki.
Należności narosłe na stacjach pośrednich i granicznych przed przejściem przesyłki na koleje rumuńskie względnie odwrotnie na koleje polskie, ma uiścić dodatkowo nadawca na żądanie stacji nadawczej za odpowiedniem pokwitowaniem.
Dla zabezpieczenia tych należności może stacja nadawcza pobrać od nadawcy odpowiednią kaucję.
b) Przekazanie (cesja) prawa reklamacji nie jest dozwolone.
Reklamacje o zwrot nadpłat może wnosić tylko ten, kto zapłacił nadwyżkę i to tylko do kolei, która ją pobrała.
Odstępowanie tych praw jest niedopuszczalne.
III.
Oprócz przepisów wymienionych pod II obowiązują na kolejach polskich przepisy przewozowe i taryfy dla wewnętrznej komunikacji polskiej, na kolejach zaś rumuńskich przepisy przewozowe i taryfy dla wewnętrznej komunikacji rumuńskiej.
Przewoźne na kolejach polskich oblicza się za odległość kilometryczną od stacji nadawczej do granicznej linji państwowej i odwrotnie, od granicznej linji państwowej do stacji odbiorczej.
Odległość tę otrzymuje się dla Woronienki Granicy Państwa przez dodanie odległości, wymienionych w tymczasowym wykazie odległości kilometrycznych, zeszyt A o odnośnej odległości od stacji nadawczej, względnie odbiorczej do międzydyrekcyjnej stacji przejściowej z zeszytu B, C, względnie D.
Odległość zaś do Sniatyna-Załucz-Granicy Państwa, otrzymuje-się przez dodanie 10 km. do odległości dla stacji Sniatyn Załucze, obliczonej w sposób poprzednio omówiony.
Za odległość od Granicy Państwa do Niepołokowiec pobiera się osobno pełne opłaty taryfowe za 10 km.
Kolei przysługuje prawo wyboru drogi, z obliczeniem przewoźnego za obraną drogę.
Nadawca może jednak oznaczyć w liście przewozowym drogę i stacje przejściowe, międzydyrekcyjne, przyczem opłaca on przewoźne za oznaczoną przez siebie drogę.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia z dnia 27 maja 1920 r. (Dz.U.20.43.270) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 czerwca 1920 r.
- zmieniony przez § 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 27 maja 1920 r. (Dz.U.20.43.270) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 czerwca 1920 r.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Akty prawne liczba obiektów na liście: (4)
Akty zmieniające liczba obiektów na liście: (2)
- Wykonanie Berneńskiej Konwencji Międzynarodowej o przewozie towarów kolejami żelaznemi z 14 października 1890 r. wraz ze zmianami, wprowadzonemi przez Porozumienie dodatkowe z 16 lipca 1895 r. oraz Konwencje dodatkowe z 16 czerwca 1898 r. i 19 września 1906 r.
- Zmiany i uzupełnienia w rozporządzeniach Ministra Kolei Żelaznych z dnia 12 marca 1920 r. o bezpośredniej komunikacji towarowej między stacjami kolei polskich i rumuńskich, ogłoszonych w dniu 19 marca 1920 r. w Dzienniku Ustaw Nr 24, poz. 149 i 150.