Rozdział 5 - Transport w wyrobiskach poziomych oraz pochyłych o nachyleniu do 45o - Bezpieczeństwo i higiena pracy, prowadzenie ruchu oraz specjalistyczne zabezpieczenie przeciwpożarowe w podziemnych zakładach górniczych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1995.67.342

Akt utracił moc
Wersja od: 15 marca 2001 r.

Rozdział  5

Transport w wyrobiskach poziomych oraz pochyłych o nachyleniu do 45o

Postanowienia wstępne

§  617.
Urządzenia i układy transportu w wyrobiskach poziomych oraz o nachyleniu do 45o należy budować i obsługiwać zgodnie z wymaganiami określonymi w załączniku nr 18 do rozporządzenia.
§  618.
1.
Układ transportowy, przeznaczony do transportu urobku, materiałów i urządzeń po zakończeniu jego budowy i rozruchu oraz po dokonaniu zmian w czynnym układzie transportowym, wymaga zezwolenia kierownika ruchu zakładu górniczego.
2.
Zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, wydaje się na podstawie dokumentacji układu transportowego i protokołu komisyjnego odbioru technicznego.
3. 57
 Skracanie lub wydłużanie, w układzie transportu, ciągów transportowych może być dokonywane na odrębnych zasadach ustalonych przez kierownika ruchu zakładu górniczego.
§  619.
1.
Dokumentacja układu transportowego powinna zawierać:
1)
arkusz opisowy urządzenia,
2)
plan sytuacyjny wyrobisk transportowych z uwidocznieniem związanych z nim funkcjonalnie sąsiednich wyrobisk oraz podaniem nazw wyrobisk i oznaczeniem kierunku transportu, a także innych środków transportu znajdujących się w wyrobiskach,
3)
schematy dróg transportowych z oznaczeniem nachyleń, punktów charakterystycznych, takich jak stacje (pomosty) nadawczo-odbiorcze, rozjazdy itp.,
4)
charakterystykę techniczną urządzeń transportowych obejmującą:
a)
parametry eksploatacyjne,
b)
cechy charakteryzujące środki transportowe oraz trakcje,
5)
schematy zabezpieczeń ruchu, sygnalizacji i łączności,
6)
obliczenia trakcyjne:
a)
dróg hamowania,
b)
maksymalnych transportowanych ciężarów użytecznych,
c)
maksymalnych nachyleń,
7)
regulamin transportu.
2.
Dokumentacja, o której mowa w ust. 1, i karta zmian powinny być zatwierdzone przez kierownika ruchu zakładu górniczego.
§  620.
1.
Środki transportowe powinny być zabezpieczone przed staczaniem się lub zsunięciem.
2.
Środki transportowe stanowiące skład pociągu powinny być ze sobą sprzęgnięte.
3.
Ręczne sprzęganie i rozprzęganie środków transportowych w czasie ruchu jest zabronione.
§  621.
Roboty na drogach przewozowych wolno wykonywać tylko po zabezpieczeniu i oznakowaniu miejsca pracy oraz uzyskaniu zgody dysponenta przewozu.
§  622.
Na stacjach osobowych, stanowiskach obsługi kołowrotów, stacjach załadowczych, rozładowczych i pośrednich oraz na drogach transportowych nie mogą być gromadzone przedmioty utrudniające transport i obsługę.
§  623.
Uruchomienie urządzenia transportowego powinno być poprzedzone ostrzegawczym sygnałem akustycznym.
§  624.
Ilość pracujących równocześnie w wyrobisku maszyn (pojazdów) z napędem spalinowym powinna być tak ustalona, aby zawartość szkodliwych gazów w powietrzu nie przekroczyła dopuszczalnych wartości określonych w § 215 ust. 2.

Transport ręczny

§  625.
1.
Przesuwanie materiałów i urządzeń można prowadzić tylko po takich drogach, które zapewniają samohamowność środka transportowego lub przedmiotu transportowanego.
2.
Przetaczanie wozów po torach oraz wózków nośnych po jezdniach szynowych kolei podwieszanych i spągowych można prowadzić po drogach o nachyleniu nie przekraczającym 4o, z zachowaniem odległości co najmniej 10 m pomiędzy transportowanymi ładunkami. Odległość ta nie dotyczy przetaczania wozów na stacjach załadowczych i nadawczoodbiorczych.
3.
Środków transportowych nie wolno puszczać swobodnym biegiem.
§  626.
Droga transportu ręcznego lub jej odcinek powinny być zamknięte dla innego rodzaju transportu.
§  627.
Osoba dozoru ruchu odpowiedzialna za transport ręczny powinna uzgodnić zamierzony transport z osobami dozoru ruchu oddziałów, przez których rejony transport ten będzie prowadzony, lub z dysponentem ruchu przewozu lokomotywowego.

Transport linowy

§  628. 58
1.
 Przejechanie środków transportowych poza krańce stacji nadawczo-odbiorczych górnych i dolnych oraz rejonu urządzenia napędowego, określone w dokumentacji układu transportowego, powinno spowodować wyłączenie napędu tego układu transportowego.
2.
Przepisy ust. 1 nie mają zastosowania do dolnych stacji nadawczo-odbiorczych przy transporcie kołowym liną otwartą, jeżeli granice tych stacji wyznaczone są zaporami torowymi.
§  629.
1.
Dla przewozu ludzi powinny być urządzone stacje osobowe.
2.
Stacje osobowe stałe powinny być tak utrzymane, aby ludzie wsiadali i wysiadali ze środków transportowych na poziomą płaszczyznę, a odstęp między środkiem transportu a obudową wyrobiska wynosił co najmniej 0,8 m, natomiast wysokość wyrobiska od strony wysiadania i wsiadania powinna wynosić co najmniej 1,8 m.
§  630.
Przewóz ludzi środkami transportowymi przeznaczonymi wyłącznie do transportu materiałów jest zabroniony.
§  631.
1.
Tory albo środki transportowe w wyrobiskach o nachyleniu ponad 4o powinny być zabezpieczone tak, aby w razie zerwania liny ciągnącej lub rozłączenia środków transportowych nie nastąpiło ich samostoczenie lub zsunięcie.
2.
W wyrobiskach pochyłych górne i pośrednie stacje (pomosty) nadawczo-odbiorcze powinny być tak zabezpieczone, aby nie nastąpiło stoczenie się z nich środka transportowego.
3.
Urządzenia zabezpieczające stacje, o których mowa w ust. 2, powinny być obsługiwane z bezpiecznego miejsca.
4.
Dolna stacja nadawczo-odbiorcza wyrobiska pochyłego połączona z czynnym wyrobiskiem powinna być wykonana w sposób zapewniający bezpieczeństwo pracujących lub przechodzących.
§  632.
1.
W wyrobiskach, w których jest prowadzony transport linowy, zabronione jest przebywanie ludzi.
2.
Dopuszcza się przebywanie ludzi nie związanych z transportem tylko przy całkowicie wstrzymanym ruchu i po zabezpieczeniu stacji zgodnie z wymaganiami określonymi w § 631 ust. 2.
3.
Dopuszcza się możliwość przebywania w wyrobisku transportowym pracowników stałej obsługi urządzeń transportowych, zainstalowanych w tym wyrobisku, pod warunkiem przebywania pracowników w odpowiednich wnękach zabezpieczających i wyposażonych w sygnalizację ostrzegawczą i łączność.
§  633.
1.
Lin ciągnących i nośnych w urządzeniach przeznaczonych do jazdy ludzi nie można eksploatować, jeżeli:
1)
na skutek starcia, korozji, pęknięć, rozluźnień, uszkodzeń drutów itp. nastąpiło obniżenie współczynnika bezpieczeństwa o ponad 20% w porównaniu z wartością tego współczynnika wyznaczoną dla nowej liny,
2)
wystąpiło miejscowe wydłużenie lub inne nienormalne zniekształcenie liny,
3)
przy transporcie liną otwartą liczba zwojów nieczynnych na bębnie kołowrotku jest mniejsza od 3.
2.
Lin ciągnących i nośnych w urządzeniach przeznaczonych do transportu materiałów i urządzeń nie można eksploatować, jeżeli:
1)
zużycie drutów warstwy zewnętrznej będzie przekraczało 50% średnicy drutu,
2)
wystąpi liczba pęknięć drutów zewnętrznych większa od dopuszczalnej dla danej konstrukcji liny i warunków jej pracy,
3)
wystąpią okoliczności, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3.
§  634.
Transport linowy może być rozpoczęty po sprawdzeniu:
1)
stanu technicznego lin, napędów i drogi transportowej,
2)
działania sygnalizacji ostrzegawczej, porozumiewawczej i łączności,
3)
działania sygnalizacji ostrzegawczej, zakazującej wejścia osób postronnych do wyrobisk transportowych,
4)
oświetlenia stanowisk obsługi.
§  635.
1.
Odstęp między krawędziami środka transportowego a obudową wyrobiska, ociosem lub odrzwiami oraz między dwoma mijającymi się środkami transportowymi powinien wynosić co najmniej 0,25 m.
2.
Przepis ust. 1 nie ma zastosowania do wyciągów krzesełkowych, gdzie odstęp między najbardziej wysuniętymi częściami krzesełek powinien wynosić co najmniej 0,4 m.
3.
Odstęp między krawędziami najszerszego środka transportowego kolei podwieszanych a obudową wyrobiska, ociosem, odrzwiami lub innymi urządzeniami powinien wynosić co najmniej 0,4 m. W miejscach przeładunku odległość ta musi wynosić co najmniej 0,8 m.
§  636.
1. 59
 Podczas przewozu ludzi w wyrobisku transportowym nie wolno prowadzić innego transportu, z wyjątkiem transportu urobku przenośnikami.
2.
 Obsługa napędu powinna mieć możliwość natychmiastowego zatrzymania urządzenia napędowego ze swego miejsca pracy.
§  637.
Prędkość przewozu ludzi środkami transportu linowego nie może przekraczać 2 m/s.
§  638.
Przewóz ludzi może być prowadzony tylko pod nadzorem wyznaczonej osoby dozoru ruchu, zgodnie z regulaminem zatwierdzonym przez kierownika ruchu zakładu górniczego.
§  639.
Transport po torach może być prowadzony pod warunkiem, że transportowane materiały i urządzenia są zabezpieczone przed przemieszczaniem się.
§  640.
1.
Środki transportowe do przewozu ludzi powinny zapewniać:
1)
wyprostowaną pozycję siedzących ludzi,
2)
zabezpieczenie wejścia z możliwością otwarcia od zewnątrz i wewnątrz,
3)
możliwość zahamowania w każdym miejscu trasy,
4)
możliwość wysyłania przez osoby jadące sygnałów do maszynisty.
2.
Przepis ust. 1 pkt 4 nie dotyczy transportu kolejkami linowymi.
§  641.
Przewóz ludzi wyciągami krzesełkowymi może być stosowany w wyrobiskach o nachyleniu do 25o.
§  642.
W wyrobiskach, w których odbywa się przewóz ludzi wyciągami krzesełkowymi, nie mogą być instalowane inne urządzenia transportowe.
§  643.
1.
Na odcinku pracy liny urządzenia transportowego tor powinien mieć pochylenie w jednym kierunku.
2. 60
 Przepisy ust. 1 nie mają zastosowania w razie transportu liną bez końca.
§  644.
  61  W razie transportu materiałów i urządzeń w wyrobiskach o zmiennych kierunkach nachylenia:
1)
po spągu,
2)
po torach w rozcinkach ścianowych i w chodnikach dla zbrojenia i likwidacji ścian

dopuszcza się transport dwoma pracującymi równocześnie kołowrotami, których liny doczepiane są do środka transportowego, na warunkach transportu określonych przez kierownika ruchu zakładu górniczego.

§  645.
1. 62
 Podczas ruchu środków transportowych po torach o nachyleniu ponad 4° powinny być stosowane zabezpieczenia uniemożliwiające rozłączenie się tych środków.
2.
 Zabezpieczenia, o których mowa w ust. 1, nie są wymagane przy transporcie po spągu przy nachyleniach zapewniających samohamowność środka transportowego.
3. 63
 Środki transportowe w transporcie liną bez końca lub ich zestawy powinny być doczepione do liny ciągnącej w sposób wykluczający ich samoistne rozsprzęganie.
4.
 Zestaw transportowy kolejki podwieszanej lub spągowej, poruszający się po torach o nachyleniach jednokierunkowych, powinien mieć wózek hamulcowy umieszczony na końcu tego zestawu od strony upadu.
5.
W wypadku dwukierunkowego nachylenia trasy wózki hamulcowe powinny być umieszczone na początku i na końcu zestawu transportowego, jeżeli warunki dopuszczenia zestawu do stosowania w zakładach górniczych nie stanowią inaczej.
§  646.
1.
W czasie transportu zestaw transportowy kolejki podwieszanej i spągowej powinien być oznakowany światłem białym z przodu i światłem czerwonym z tyłu lub światłem czerwonym z przodu i z tyłu.
2.
Zestaw transportowy z własnym napędem trakcyjnym powinien mieć reflektor z białym światłem, świecący w kierunku jazdy, zapewniający widoczność na odległość co najmniej 30 m.
§  647.
Załadunek i rozładunek zestawu jezdnego kolejki powinien odbywać się tylko w miejscach do tego przeznaczonych.
§  648.
1.
Wszystkie stacje nadawczo-odbiorcze na drogach pochyłych powinny posiadać odcinki toru odpowiedniej długości ułożone poziomo w linii prostej.
2.
Długość odcinków torów poziomych na stacjach powinna być tak dobrana, aby zestaw środków transportowych mieścił się na długości stacji i aby była możliwość swobodnej obsługi tych środków.
3. 64
 Przepis ust. 1 nie dotyczy przemieszczanych stacji rozładunku i załadunku materiałów i urządzeń dla wyrobisk będących w drążeniu, zbrojeniu lub likwidacji oraz wyrobisk przyścianowych ścian będących w eksploatacji.

Transport przenośnikami

§  649.
  65  Przenośniki taśmowe powinny być wyposażone w sprawnie działające urządzenia kontroli ruchu i samoczynnie uruchamiane urządzenia gaśnicze.
§  650.
1.
Zatrzymanie przenośnika powinno być możliwe z każdego miejsca trasy.
2.
Przy przenośnikach przeznaczonych do przewozu ludzi zatrzymanie przenośnika powinno być także możliwe z pomostów do wsiadania i wysiadania.
§  651. 66
 Transport długich i ciężkich przedmiotów do ściany i ze ściany przenośnikami zgrzebłowymi w ścianie i przenośnikami pozaścianowymi może być prowadzony wyłącznie na warunkach ustalonych przez kierownika ruchu zakładu górniczego.
§  652.
 Transport urobku przenośnikami może być prowadzony tylko przy takich nachyleniach, przy których nie wystąpi samostaczanie się urobku.
§  653.
1.
Wyrobiska, w których zabudowane są przenośniki taśmowe, powinny być tak utrzymane, aby wzdłuż trasy zapewnione były co najmniej następujące odległości:
1)
od ociosu, obudowy lub innych stałych elementów urządzeń i instalacji do konstrukcji trasy przenośnika - 0,25 m,
2)
od ociosu, obudowy lub innych stałych elementów urządzeń lub instalacji, po stronie przejścia dla ludzi do konstrukcji trasy przenośnika - 0,7 m,
3)
od stropu wyrobiska lub innych stałych elementów urządzeń i instalacji zabudowanych pod stropem do taśmy górnej - 0,6 m.
2.
Odległość napędu przenośnika taśmowego od obudowy wyrobiska lub zainstalowanych maszyn i innych urządzeń powinna wynosić co najmniej 0,7 m po obu jego stronach.
3.
Przechodzenie przez przenośniki dozwolone jest tylko w miejscach do tego przeznaczonych i odpowiednio zabezpieczonych.
§  654.
1.
Ręczne usuwanie zanieczyszczeń z konstrukcji przenośnika podczas ruchu taśmy jest zabronione.
2.
Miejsca zsypów i przesypów przenośników taśmowych i zgrzebłowych powinny mieć osłony zabezpieczające ludzi przed spadającymi bryłami urobku.
§  655.
Transport materiałów lub elementów maszyn i innych urządzeń przenośnikami pracującymi w ciągach dozwolony jest tylko po przełączeniu układu na sterowanie lokalne.
§  656.
1.
Dla jazdy ludzi przenośnikami taśmowymi należy opracować regulamin przewozu, w którym powinny być także określone warunki kontroli trasy przenośników dla przewozu ludzi.
2.
Regulamin zatwierdza kierownik ruchu zakładu górniczego.
§  657.
1.
Przenośniki taśmowe przystosowane do jazdy ludzi w wyrobiskach powinny być tak utrzymywane, aby w czasie ich eksploatacji zachowane były następujące warunki:
1)
na całej długości trasy odległość od konstrukcji trasy przenośnika do ociosu obudowy lub innych urządzeń zainstalowanych na stałe w wyrobisku powinna wynosić co najmniej 0,4 m, a od strony przejścia dla ludzi - 0,7 m,
2)
odległość taśmy górnej od stropu lub urządzeń zabudowanych pod stropem powinna wynosić co najmniej 1 m na całej długości trasy, a w miejscach wsiadania i wysiadania - nie mniej niż 1,5 m.
2.
W razie gdy przewóz ludzi odbywa się zarówno na dolnej, jak i na górnej taśmie, odległość taśmy dolnej od elementów konstrukcyjnych taśmy górnej powinna wynosić co najmniej 1 m na całej długości trasy, a w miejscach wsiadania i wysiadania oraz na długości 20 m za pomostem do wsiadania i na długości 20 m przed pomostem do wysiadania - 1,5 m.
3.
Pomosty do wsiadania i wysiadania powinny być tak utrzymywane, aby ich wysokość nad krążnikami tocznymi wynosiła co najwyżej 0,05 m.
4.
Nachylenie pomostów powinno odpowiadać nachyleniu trasy przenośnika.
§  658.
Pomosty do wsiadania i wysiadania powinny być utrzymywane w stanie zapobiegającym poślizgnięciu się osób oraz mieć kompletne poręcze, schody, uchwyty ułatwiające wsiadanie i wysiadanie oraz bariery zapobiegające ewentualnemu spadnięciu przewożonych osób.
§  659. 67
1.
 Zabrania się przewozu ludzi na urobku.
2.
Dopuszcza się jazdę pojedynczych osób na zasadach określonych przez kierownika ruchu zakładu górniczego.
§  660.
Prędkość jazdy ludzi przenośnikiem taśmowym nie może przekraczać 2,5 m/s.
§  661.
1.
Przewóz ludzi przenośnikami taśmowymi powinien odbywać się pod nadzorem osoby dozoru ruchu.
2.
Osoba dozoru ruchu obowiązana jest do wyznaczenia pracowników nadzorujących wsiadanie i wysiadanie osób na poszczególnych pomostach.
§  662.
1.
Jazda na taśmie powinna odbywać się w pozycji leżącej.
2.
Jadący na taśmie nie mogą zabierać ze sobą żadnych narzędzi oraz przedmiotów, które mogą powodować zagrożenie w czasie jazdy.
§  663.
W rejonie pierwszego pomostu do wsiadania powinna być umieszczona tablica zawierająca informacje o warunkach prowadzenia jazdy ludzi.

Transport kolejami podziemnymi

§  664.
1.
Transport urobku, materiałów, urządzeń i przewóz ludzi kolejami podziemnymi powinien być prowadzony z zachowaniem zasad określonych w regulaminie pracy kolei podziemnej.
2.
Regulamin powinien być opracowany odrębnie dla każdego poziomu, na którym transport ten jest prowadzony, i zatwierdzony przez kierownika ruchu zakładu górniczego.
§  665.
1.
Regulamin pracy kolei podziemnej powinien określać w szczególności:
1)
organizację ruchu kolejowego,
2)
zasady i warunki prowadzenia ruchu pociągów i prac manewrowych,
3)
zabezpieczenie ruchu kolejowego,
4)
obowiązki dozoru i służb przewozowych w zakresie prowadzenia ruchu kolejowego oraz kontroli stanu technicznego maszyn i innych urządzeń,
5)
podział dróg przewozowych na główne z pierwszeństwem ruchu pociągów oraz podporządkowane,
6)
zakres obowiązków kierowników pociągów.
2.
Organizacja i zasady przewozu ludzi powinny być opracowane w odrębnym rozdziale regulaminu.
§  666.
Przewód jezdny trakcji elektrycznej, licząc od główki szyny, powinien być zawieszony (utrzymywany) na wysokości co najmniej:
1)
2 m w wyrobiskach przewozowych,
2)
2,2 m na stacjach osobowych, podszybiach oraz na trasie od szybu do stacji osobowej przy szybie.
§  667.
Tory kolei podziemnej powinny być utrzymywane tak, aby zachowane były następujące warunki:
1)
nachylenie torów i ich szerokość na wszystkich odcinkach trasy powinny być zgodne z dokumentacją techniczną układu transportowego,
2)
powierzchnie toczne główek szyn na złączach nie mogą być przesunięte pionowo względem siebie o więcej niż 1 mm,
3)
odległość pomiędzy końcami szyn na stykach skręcanych nie może być większa niż 5 mm.
§  668.
1.
Odstęp między krawędziami najszerszego środka transportu a obudową wyrobiska, ociosem, odrzwiami lub innymi urządzeniami oraz między dwoma mijającymi się środkami transportu powinien wynosić co najmniej 0,25 m.
2.
Przejścia dla ludzi obok urządzeń transportowych w ruchu powinny posiadać szerokość co najmniej 0,7 m do wysokości 1,8 m.
§  669.
1.
Wyrobiska przewozowe powinny być utrzymywane w stanie zapewniającym przejścia dla ludzi w następujących miejscach:
1)
na drogach przewozowych, co najmniej wzdłuż jednego ociosu wyrobiska,
2)
na stacjach załadowawczych i wyładowawczych oraz podszybiach z jednym torem, co najmniej wzdłuż jednego ociosu,
3)
na stacjach załadowczych i rozładowczych oraz podszybiach z dwoma lub większą liczbą torów, wzdłuż obu ociosów.
2.
Na stacjach załadowawczych i rozładowczych przejścia dla ludzi, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, powinny być utrzymywane w obu kierunkach od wysypu na odległość zapewniającą obsługę urządzeń stacji.
§  670.
Wyrobiska przewozowe, w których występują wycieki wody, powinny posiadać ścieki lub inne urządzenia odwadniające, utrzymywane w stanie zapewniającym skuteczne odwadnianie wyrobisk.
§  671.
1.
Lokomotywy elektryczne przewodowe nie mogą być stosowane w wyrobiskach zaliczonych do pomieszczeń ze stopniem "b" i "c" niebezpieczeństwa wybuchu.
2.
W wyrobiskach zaliczonych do pomieszczeń ze stopniem "a" niebezpieczeństwa wybuchu lokomotywy elektryczne przewodowe mogą być stosowane, pod warunkiem, że wyrobiska te są przewietrzane prądem powietrza o prędkości określonej w § 218 ust. 1.
§  672.
1.
Lokomotywy akumulatorowe budowy przeciwwybuchowej mogą być stosowane we wszystkich wyrobiskach, pod warunkiem, że koncentracja metanu nie przekroczy 2%.
2.
W wyrobiskach, w których występują zagrożenia metanowe, wolno stosować lokomotywy spalinowe tylko budowy przeciwwybuchowej, pod warunkiem, że zawartość metanu nie przekracza 1,5%.
§  673.
W wyrobiskach (pomieszczeniach) przewozowych zaliczonych do stopni "b" lub "c" niebezpieczeństwa wybuchu i przewietrzanych wentylacją odrębną, lokomotywy spalinowe powinny być wyposażone w sprawnie działający metanomierz sygnalizujący koncentrację metanu przekraczającą 1,5 %.
§  674.
1.
W razie przekroczenia koncentracji metanu, o którym mowa w § 673, maszynista obowiązany jest natychmiast unieruchomić silnik lokomotywy i powiadomić dyspozytora metanometrii.
2.
Ponowne uruchomienie silnika może nastąpić za zgodą dyspozytora metanometrii.
§  675.
Ruch lokomotywy spalinowej w wyrobisku z wentylacją odrębną przy wyłączonym wentylatorze lutniowym jest zabroniony.
§  676.
Lokomotywa spalinowa w czasie postoju powinna posiadać zamknięty dopływ paliwa do silnika oraz powinna być zabezpieczona przed jej uruchomieniem przez osoby nie powołane.
§  677.
W czasie napełniania paliwem zbiornika lokomotywy spalinowej silnik powinien być wyłączony, a lokomotywa zahamowana.
§  678.
1.
Ruchem pociągów kieruje dysponent ruchu kolei podziemnej.
2.
Dysponent ruchu kolei podziemnej powinien być wyznaczony dla każdego poziomu przewozowego, na którym pracują więcej niż dwie lokomotywy.
§  679.
Za prawidłowe oznaczenie pociągu sygnałami odpowiedzialny jest maszynista lokomotywy.
§  680.
Ruch pociągów powinien być prowadzony w taki sposób, aby na odcinkach dróg przewozowych, ograniczonych z obu stron semaforami, mógł znajdować się tylko jeden pociąg.
§  681.
Na trasach przewozowych nie wolno pozostawiać wozów.
§  682.
1.
Najwyższe dopuszczalne prędkości jazdy pociągów nie mogą przekraczać:
1)
przy transporcie urobku i materiałów - 5 m/s,
2)
przy przewozie oraz transporcie ładunków niebezpiecznych (materiały wybuchowe, oleje, smary, kwasy, butle z gazami itp.) - 3,5 m/s.
2.
Odcinki dróg przewozowych, na których ze względu na stan technicznych torów lub z innych powodów występują ograniczenia prędkości jazdy pociągów, powinny być odpowiednio oznaczone.
§  683.
Najwyższa dopuszczalna droga hamowania nie może przekraczać:
1)
dla pociągów towarowych - 80 m,
2)
dla pociągów osobowych i z ładunkami niebezpiecznymi - 40 m.
§  684.
Na trasach jednotorowych z mijankami wjazd pociągu na jednotorowy odcinek trasy może nastąpić po spełnieniu jednego z następujących warunków:
1)
po uzyskaniu wolnej drogi przejazdu przy sygnalizacji samoczynnej posiadającej możliwość blokowania wjazdu innego pociągu przed zajęciem odcinka jednotorowego, a także w czasie jego zajmowania,
2)
po uzyskaniu zgody dysponenta ruchu przewozowego za pomocą sygnalizacji optycznej lub środków łączności wydzielonych dla kolei podziemnej,
3)
po uzyskaniu zgody od wyznaczonego przez dysponenta innego pracownika ruchu przewozowego, w sposób określony w pkt 2.
§  685.
Cofanie pociągu na trasie jest dozwolone pod następującymi warunkami:
1)
uzyskania zgody dysponenta ruchu przewozowego lub pracownika, o którym mowa w § 684 pkt 3,
2)
konwojowania czoła cofanego pociągu.
§  686.
Maszynista lokomotywy pociągu nadjeżdżającego trasą podporządkowaną do węzła odgałęźnego powinien przepuścić pociąg zbliżający się do tego węzła trasą posiadającą pierwszeństwo przejazdu.
§  687.
Zwrotnice w węzłach odgałęźnych powinny być stale ustawione w położeniu umożliwiającym jazdę pociągów po torze głównym.
§  688.
Wykonywanie prac manewrowych może być prowadzone:
1)
w wyznaczonych rejonach manewrowych oraz na stacjach załadowczych i rozładowczych, wyposażonych w urządzenia do przetaczania składów według zasad podanych w regulaminie, o którym mowa w § 664.
2)
na stacjach załadowczych i rozładowczych, dostosowanych do przetaczania składów, za pomocą lokomotywy zdalnie sterowanej bez udziału maszynisty, przez obsługującego stację pracownika ruchu przewozowego,
3)
na trasie przejazdu, poza rejonami manewrowymi, po uprzednim uzyskaniu przez maszynistę lokomotywy zgody dysponenta na przeprowadzenie manewrów,
§  689.
Przetaczanie wozów na stacji, w zależności od jej technicznego wyposażenia, powinno być wykonywane:
1)
lokomotywą przez ciągnięcie lub pchanie sprzęgniętych z nią wozów,
2)
lokomotywą zdalnie sterowaną, ciągnącą przetaczany skład wozów na wydzielonym odcinku drogi przewozowej bez udziału maszynisty lokomotywy,
3)
urządzeniami do przetaczania składu wozów bez udziału lokomotywy, która powinna być odczepiona od przetaczanego składu.
§  690.
Przetaczanie składu wozów lokomotywą przez ich pchanie powinno być konwojowane przez pracownika obserwującego czoło składu w sposób określony w załączniku nr 18 do rozporządzenia.
§  691.
Prędkości jazd manewrowych nie mogą przekraczać:
1)
przy jeździe w rejonie stacji - 2,5 m/s dla składu ciągniętego przez lokomotywę,
2)
przy jeździe w rejonie stacji składu pchanego przez lokomotywę oraz przy jeździe przez rozjazdy w kierunku odgałęźnym - 1,5 m/s,
3)
przy dojeżdżaniu do stojących wozów oraz przy wykonywaniu manewru wozami zawierającymi niebezpieczne ładunki - 0,5 m/s.
§  692.
Na ostatnim wozie powinna być umieszczona lampa sygnalizacyjna widoczna dla maszynisty lokomotywy na prostych odcinkach toru.
§  693.
Ładunki niebezpieczne powinny być przewożone pociągami towarowymi z zachowaniem następujących warunków:
1)
wozy z ładunkami niebezpiecznymi należy oddzielić od lokomotywy dwoma wozami ochronnymi,
2)
wozy z ładunkami niebezpiecznymi należy oddzielić od wozów zawierających inne ładunki niebezpieczne jednym wozem ochronnym,
3)
wozy z ładunkami niebezpiecznymi należy oddzielić od końca pociągu dwoma wozami ochronnymi.
§  694.
1.
Skład wozów pociągu towarowego, przed wyjazdem na trasę, powinien być poddany oględzinom technicznym przez osobę formującą skład.
2.
W razie dopinania lokomotywy do uformowanego wcześniej składu wozów, oględzin, o których mowa w ust. 1, dokonuje obsługa pociągu.
3.
Przed wyjazdem na trasę maszynista lokomotywy powinien zgłosić dysponentowi ruchu przewozowego gotowość do wyjazdu.
§  695.
1.
Wjazd pociągu w rejon podszybia może nastąpić tylko za zezwoleniem udzielonym maszyniście lokomotywy przez dysponenta ruchu.
2.
Wjazd na stację rozładowczą lub załadowczą oraz wyjazd pociągu może nastąpić tylko za zezwoleniem udzielonym maszyniście lokomotywy przez obsługę stacji lub urządzenia automatycznej sygnalizacji.
§  696.
1.
Przewóz ludzi może odbywać się tylko pod nadzorem wyznaczonej osoby dozoru ruchu, która jest kierownikiem pociągu.
2.
Nazwiska kierowników pociągów powinny być wypisane na tablicach umieszczonych na stacjach osobowych.
§  697.
1.
Wychylanie się oraz wskakiwanie lub wyskakiwanie z wozów w czasie jazdy pociągu jest zabronione.
2.
Wsiadanie i wysiadanie z wozów może odbywać się tylko przy zatrzymanym pociągu za zgodą kierownika pociągu.
§  698.
1.
Przed odjazdem pociągu kierownik pociągu powinien dokonać oględzin technicznych wozów osobowych.
2.
Odjazd pociągu powinien być poprzedzony sygnałem akustycznym, nadanym z lokomotywy przez maszynistę.
§  699.
W czasie przewozu ludzi w wozach osobowych wolno przewozić drobne przedmioty, które nie mogą wystawać poza wóz i nie mogą zagrażać jadącym w wozie.
§  700.
W pociągach osobowych należy rozmieszczać w równych odstępach wozy z hamulcami, przy czym ostatni wóz powinien być też wyposażony w hamulec.
§  701.
Pociąg osobowy w czasie przewozu ludzi nie może być pchany przez lokomotywę.
§  702.
Maszynista kierujący pociągiem osobowym może wyjechać na trasę wyłącznie za zgodą dysponenta ruchu przewozowego, po uzyskaniu zgody kierownika pociągu.
§  703.
Przewóz ludzi powinien być prowadzony przy wstrzymanym ruchu pociągów towarowych na trasie przewozu.
§  704.
Na całej długości stacji osobowej odległość od najszerszego środka transportowego do obudowy wyrobiska po stronie wsiadania i wysiadania ludzi powinna wynosić co najmniej 0,8 m do wysokości co najmniej 1,8 m.
§  705.
1.
W czasie wsiadania i wysiadania ludzi oraz w czasie załadunku i rozładunku materiałów lub urządzeń przewód jezdny powinien być wyłączony spod napięcia, a stan wyłączenia odpowiednio zabezpieczony.
2.
Załączenia i wyłączenia spod napięcia przewodu jezdnego dokonuje kierownik pociągu lub maszynista lokomotywy.
3.
Stan załączenia i wyłączenia napięcia z przewodu jezdnego na stacjach osobowych powinien być sygnalizowany odpowiednimi transparentami lub tablicami.
§  706.
1.
Załadunek i rozładunek materiałów lub urządzeń powinien być prowadzony na stacjach materiałowych.
2.
Dopuszcza się możliwość dokonywania sporadycznego załadunku i rozładunku materiałów lub urządzeń poza stacjami materiałowymi, po uprzednim uzyskaniu od dysponenta ruchu przewozowego kolei podziemnej zezwolenia na dokonanie tych czynności i po ustaleniu sposobu zabezpieczenia i czasu wyłączenia z ruchu miejsca, w którym wykonywane będą czynności załadunkowe lub rozładunkowe.
§  707.
Na drogach kopalnianej kolei podziemnej środki transportowe do przewozu ładunków długich powinny być ciągnięte przez lokomotywę z zastosowaniem jednego wozu ochronnego.
§  708.
Na drogach przewozowych z trakcją przewodową odległość ładunków przewożonych od przewodu jezdnego nie może być mniejsza niż 0,2 m.

Transport pojazdami oponowymi

§  709.
1.
Dla ruchu pojazdów oponowych w wyrobiskach należy opracować regulamin.
2.
Regulamin powinien określać w szczególności:
1)
jakie pojazdy oponowe można użytkować w wyrobiskach,
2)
obowiązki i zakres odpowiedzialności kierowców (operatorów) i dozoru w zakresie obsługi, kontroli i przeglądów pojazdów oponowych,
3)
warunki, jakim muszą odpowiadać wyrobiska, w których poruszają się pojazdy oponowe,
4)
obowiązujące znaki i sygnały,
5)
sposób zapoznania pracowników z treścią regulaminu,
6)
sposób aktualizacji zmian dotyczących ruchu i użytkowania pojazdów oponowych,
7)
miejsca i sposób napełniania paliwem pojazdów,
8)
wyrobiska, w których prowadzony jest stały ruch pojazdów.
3.
Regulamin zatwierdza kierownik ruchu zakładu górniczego.
§  710.
1.
Wyrobiska, w których prowadzony jest stały ruch pojazdów oponowych, powinny być utrzymywane w stanie zapewniającym:
1)
szerokość większą co najmniej o 1,5 m od najszerszego pojazdu poruszającego się w tym wyrobisku; w wyrobiskach wewnątrzoddziałowych w uzasadnionych wypadkach, za zgodą kierownika ruchu zakładu górniczego, szerokość, o której mowa wyżej, może być zmniejszona do 1 m,
2)
odstęp pomiędzy dwoma mijającymi się pojazdami co najmniej 0,5 m,
3)
odległość między stropem, obudową lub zabudowanymi pod stropem urządzeniami a najwyższą częścią lub ładunkiem pojazdu co najmniej:
a)
0,4 m w zakładach górniczych wydobywających węgiel kamienny,
b)
0,2 m w pozostałych zakładach górniczych,
4)
nachylenie spągu nie przekraczające dopuszczalnego nachylenia dla danego typu pojazdu,
5)
wyrównany i odwodniony oraz w razie potrzeby utwardzony spąg,
6)
przejścia dla ludzi wzdłuż jednego ociosu o szerokości co najmniej 1 m i wysokości co najmniej 1,8 m.
2.
Przy dużym natężeniu ruchu, w zależności od potrzeby, oprócz przejść dla ludzi wymienionych w ust. 1 pkt 6, należy wykonać wnęki dla schronienia się będących w wyrobisku ludzi.
3.
Wyrobiska, w których prowadzony jest stały ruch pojazdów oponowych, powinny być oznakowane znakami i sygnałami drogowymi.
§  711.
W wyrobiskach, o których mowa w § 710, w czasie transportu pojazdami prowadzenie innego rodzaju transportu jest zabronione.
§  712.
Kontrola stanu technicznego układów transportowych i ich elementów powinna być realizowana przez rewizje i badania. Zakres i częstotliwość czynności kontrolnych (rewizje i badania) osoby wykonujące te czynności oraz sposób dokumentowania wyników kontroli określa załącznik nr 18 do rozporządzenia.
57 § 618 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 44 rozporządzenia z dnia 1 grudnia 1997 r. (Dz.U.98.3.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 stycznia 1998 r.
58 § 628 zmieniony przez § 1 pkt 45 rozporządzenia z dnia 1 grudnia 1997 r. (Dz.U.98.3.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 stycznia 1998 r.
59 § 636 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 46 rozporządzenia z dnia 1 grudnia 1997 r. (Dz.U.98.3.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 stycznia 1998 r.
60 § 643 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 47 rozporządzenia z dnia 1 grudnia 1997 r. (Dz.U.98.3.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 stycznia 1998 r.
61 § 644 zmieniony przez § 1 pkt 48 rozporządzenia z dnia 1 grudnia 1997 r. (Dz.U.98.3.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 stycznia 1998 r.
62 § 645 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 49 lit. a) rozporządzenia z dnia 1 grudnia 1997 r. (Dz.U.98.3.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 stycznia 1998 r.
63 § 645 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 49 lit. b) rozporządzenia z dnia 1 grudnia 1997 r. (Dz.U.98.3.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 stycznia 1998 r.
64 § 648 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 50 rozporządzenia z dnia 1 grudnia 1997 r. (Dz.U.98.3.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 stycznia 1998 r.
65 § 649 zmieniony przez § 1 pkt 51 rozporządzenia z dnia 1 grudnia 1997 r. (Dz.U.98.3.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 stycznia 1998 r.
66 § 651 zmieniony przez § 1 pkt 52 rozporządzenia z dnia 1 grudnia 1997 r. (Dz.U.98.3.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 stycznia 1998 r.
67 § 659 zmieniony przez § 1 pkt 53 rozporządzenia z dnia 1 grudnia 1997 r. (Dz.U.98.3.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 stycznia 1998 r.