Oddział 3 - Transport linowy - Bezpieczeństwo i higiena pracy, prowadzenie ruchu oraz specjalistyczne zabezpieczenie przeciwpożarowe w podziemnych zakładach górniczych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1995.67.342

Akt utracił moc
Wersja od: 15 marca 2001 r.

3.

Transport linowy

§  628. 58
1.
 Przejechanie środków transportowych poza krańce stacji nadawczo-odbiorczych górnych i dolnych oraz rejonu urządzenia napędowego, określone w dokumentacji układu transportowego, powinno spowodować wyłączenie napędu tego układu transportowego.
2.
Przepisy ust. 1 nie mają zastosowania do dolnych stacji nadawczo-odbiorczych przy transporcie kołowym liną otwartą, jeżeli granice tych stacji wyznaczone są zaporami torowymi.
§  629.
1.
Dla przewozu ludzi powinny być urządzone stacje osobowe.
2.
Stacje osobowe stałe powinny być tak utrzymane, aby ludzie wsiadali i wysiadali ze środków transportowych na poziomą płaszczyznę, a odstęp między środkiem transportu a obudową wyrobiska wynosił co najmniej 0,8 m, natomiast wysokość wyrobiska od strony wysiadania i wsiadania powinna wynosić co najmniej 1,8 m.
§  630.
Przewóz ludzi środkami transportowymi przeznaczonymi wyłącznie do transportu materiałów jest zabroniony.
§  631.
1.
Tory albo środki transportowe w wyrobiskach o nachyleniu ponad 4o powinny być zabezpieczone tak, aby w razie zerwania liny ciągnącej lub rozłączenia środków transportowych nie nastąpiło ich samostoczenie lub zsunięcie.
2.
W wyrobiskach pochyłych górne i pośrednie stacje (pomosty) nadawczo-odbiorcze powinny być tak zabezpieczone, aby nie nastąpiło stoczenie się z nich środka transportowego.
3.
Urządzenia zabezpieczające stacje, o których mowa w ust. 2, powinny być obsługiwane z bezpiecznego miejsca.
4.
Dolna stacja nadawczo-odbiorcza wyrobiska pochyłego połączona z czynnym wyrobiskiem powinna być wykonana w sposób zapewniający bezpieczeństwo pracujących lub przechodzących.
§  632.
1.
W wyrobiskach, w których jest prowadzony transport linowy, zabronione jest przebywanie ludzi.
2.
Dopuszcza się przebywanie ludzi nie związanych z transportem tylko przy całkowicie wstrzymanym ruchu i po zabezpieczeniu stacji zgodnie z wymaganiami określonymi w § 631 ust. 2.
3.
Dopuszcza się możliwość przebywania w wyrobisku transportowym pracowników stałej obsługi urządzeń transportowych, zainstalowanych w tym wyrobisku, pod warunkiem przebywania pracowników w odpowiednich wnękach zabezpieczających i wyposażonych w sygnalizację ostrzegawczą i łączność.
§  633.
1.
Lin ciągnących i nośnych w urządzeniach przeznaczonych do jazdy ludzi nie można eksploatować, jeżeli:
1)
na skutek starcia, korozji, pęknięć, rozluźnień, uszkodzeń drutów itp. nastąpiło obniżenie współczynnika bezpieczeństwa o ponad 20% w porównaniu z wartością tego współczynnika wyznaczoną dla nowej liny,
2)
wystąpiło miejscowe wydłużenie lub inne nienormalne zniekształcenie liny,
3)
przy transporcie liną otwartą liczba zwojów nieczynnych na bębnie kołowrotku jest mniejsza od 3.
2.
Lin ciągnących i nośnych w urządzeniach przeznaczonych do transportu materiałów i urządzeń nie można eksploatować, jeżeli:
1)
zużycie drutów warstwy zewnętrznej będzie przekraczało 50% średnicy drutu,
2)
wystąpi liczba pęknięć drutów zewnętrznych większa od dopuszczalnej dla danej konstrukcji liny i warunków jej pracy,
3)
wystąpią okoliczności, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3.
§  634.
Transport linowy może być rozpoczęty po sprawdzeniu:
1)
stanu technicznego lin, napędów i drogi transportowej,
2)
działania sygnalizacji ostrzegawczej, porozumiewawczej i łączności,
3)
działania sygnalizacji ostrzegawczej, zakazującej wejścia osób postronnych do wyrobisk transportowych,
4)
oświetlenia stanowisk obsługi.
§  635.
1.
Odstęp między krawędziami środka transportowego a obudową wyrobiska, ociosem lub odrzwiami oraz między dwoma mijającymi się środkami transportowymi powinien wynosić co najmniej 0,25 m.
2.
Przepis ust. 1 nie ma zastosowania do wyciągów krzesełkowych, gdzie odstęp między najbardziej wysuniętymi częściami krzesełek powinien wynosić co najmniej 0,4 m.
3.
Odstęp między krawędziami najszerszego środka transportowego kolei podwieszanych a obudową wyrobiska, ociosem, odrzwiami lub innymi urządzeniami powinien wynosić co najmniej 0,4 m. W miejscach przeładunku odległość ta musi wynosić co najmniej 0,8 m.
§  636.
1. 59
 Podczas przewozu ludzi w wyrobisku transportowym nie wolno prowadzić innego transportu, z wyjątkiem transportu urobku przenośnikami.
2.
 Obsługa napędu powinna mieć możliwość natychmiastowego zatrzymania urządzenia napędowego ze swego miejsca pracy.
§  637.
Prędkość przewozu ludzi środkami transportu linowego nie może przekraczać 2 m/s.
§  638.
Przewóz ludzi może być prowadzony tylko pod nadzorem wyznaczonej osoby dozoru ruchu, zgodnie z regulaminem zatwierdzonym przez kierownika ruchu zakładu górniczego.
§  639.
Transport po torach może być prowadzony pod warunkiem, że transportowane materiały i urządzenia są zabezpieczone przed przemieszczaniem się.
§  640.
1.
Środki transportowe do przewozu ludzi powinny zapewniać:
1)
wyprostowaną pozycję siedzących ludzi,
2)
zabezpieczenie wejścia z możliwością otwarcia od zewnątrz i wewnątrz,
3)
możliwość zahamowania w każdym miejscu trasy,
4)
możliwość wysyłania przez osoby jadące sygnałów do maszynisty.
2.
Przepis ust. 1 pkt 4 nie dotyczy transportu kolejkami linowymi.
§  641.
Przewóz ludzi wyciągami krzesełkowymi może być stosowany w wyrobiskach o nachyleniu do 25o.
§  642.
W wyrobiskach, w których odbywa się przewóz ludzi wyciągami krzesełkowymi, nie mogą być instalowane inne urządzenia transportowe.
§  643.
1.
Na odcinku pracy liny urządzenia transportowego tor powinien mieć pochylenie w jednym kierunku.
2. 60
 Przepisy ust. 1 nie mają zastosowania w razie transportu liną bez końca.
§  644.
  61  W razie transportu materiałów i urządzeń w wyrobiskach o zmiennych kierunkach nachylenia:
1)
po spągu,
2)
po torach w rozcinkach ścianowych i w chodnikach dla zbrojenia i likwidacji ścian

dopuszcza się transport dwoma pracującymi równocześnie kołowrotami, których liny doczepiane są do środka transportowego, na warunkach transportu określonych przez kierownika ruchu zakładu górniczego.

§  645.
1. 62
 Podczas ruchu środków transportowych po torach o nachyleniu ponad 4° powinny być stosowane zabezpieczenia uniemożliwiające rozłączenie się tych środków.
2.
 Zabezpieczenia, o których mowa w ust. 1, nie są wymagane przy transporcie po spągu przy nachyleniach zapewniających samohamowność środka transportowego.
3. 63
 Środki transportowe w transporcie liną bez końca lub ich zestawy powinny być doczepione do liny ciągnącej w sposób wykluczający ich samoistne rozsprzęganie.
4.
 Zestaw transportowy kolejki podwieszanej lub spągowej, poruszający się po torach o nachyleniach jednokierunkowych, powinien mieć wózek hamulcowy umieszczony na końcu tego zestawu od strony upadu.
5.
W wypadku dwukierunkowego nachylenia trasy wózki hamulcowe powinny być umieszczone na początku i na końcu zestawu transportowego, jeżeli warunki dopuszczenia zestawu do stosowania w zakładach górniczych nie stanowią inaczej.
§  646.
1.
W czasie transportu zestaw transportowy kolejki podwieszanej i spągowej powinien być oznakowany światłem białym z przodu i światłem czerwonym z tyłu lub światłem czerwonym z przodu i z tyłu.
2.
Zestaw transportowy z własnym napędem trakcyjnym powinien mieć reflektor z białym światłem, świecący w kierunku jazdy, zapewniający widoczność na odległość co najmniej 30 m.
§  647.
Załadunek i rozładunek zestawu jezdnego kolejki powinien odbywać się tylko w miejscach do tego przeznaczonych.
§  648.
1.
Wszystkie stacje nadawczo-odbiorcze na drogach pochyłych powinny posiadać odcinki toru odpowiedniej długości ułożone poziomo w linii prostej.
2.
Długość odcinków torów poziomych na stacjach powinna być tak dobrana, aby zestaw środków transportowych mieścił się na długości stacji i aby była możliwość swobodnej obsługi tych środków.
3. 64
 Przepis ust. 1 nie dotyczy przemieszczanych stacji rozładunku i załadunku materiałów i urządzeń dla wyrobisk będących w drążeniu, zbrojeniu lub likwidacji oraz wyrobisk przyścianowych ścian będących w eksploatacji.
58 § 628 zmieniony przez § 1 pkt 45 rozporządzenia z dnia 1 grudnia 1997 r. (Dz.U.98.3.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 stycznia 1998 r.
59 § 636 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 46 rozporządzenia z dnia 1 grudnia 1997 r. (Dz.U.98.3.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 stycznia 1998 r.
60 § 643 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 47 rozporządzenia z dnia 1 grudnia 1997 r. (Dz.U.98.3.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 stycznia 1998 r.
61 § 644 zmieniony przez § 1 pkt 48 rozporządzenia z dnia 1 grudnia 1997 r. (Dz.U.98.3.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 stycznia 1998 r.
62 § 645 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 49 lit. a) rozporządzenia z dnia 1 grudnia 1997 r. (Dz.U.98.3.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 stycznia 1998 r.
63 § 645 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 49 lit. b) rozporządzenia z dnia 1 grudnia 1997 r. (Dz.U.98.3.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 stycznia 1998 r.
64 § 648 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 50 rozporządzenia z dnia 1 grudnia 1997 r. (Dz.U.98.3.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 stycznia 1998 r.