Wyniki wykonania uchwały Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1949 r. o wprowadzeniu planowego systemu oszczędzania w gospodarce narodowej i zadaniach oszczędnościowych na 1949 r.
M.P.1950.A-15.158
Akt nienormatywnyUCHWAŁA
RADY MINISTRÓW
z dnia 22 grudnia 1949 r.
w sprawie wyników wykonania uchwały Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1949 r. o wprowadzeniu planowego systemu oszczędzania w gospodarce narodowej i zadaniach oszczędnościowych na 1949 r.
Już przebieg przeprowadzonej w marcu 1949 r. Krajowej Narady Oszczędnościowej - świadczący o twórczym entuzjazmie, jaki w klasie robotniczej i wśród inteligencji wywołało hasło oszczędności jako żelaznego prawa gospodarki narodowej - pozwalał przypuszczać, że zadania powyższe zostaną nie tylko wykonane, lecz i znacznie przekroczone.
Złożone Radzie Ministrów przez Ministra Skarbu sprawozdanie o finansowych wynikach wykonania zadań oszczędnościowych w I-szym półroczu 1949 r. oraz dotychczas ustalone cyfry ich wykonania w III-im kwartale tego roku potwierdziły te przypuszczenia w całej pełni.
W obecnej chwili,
- gdy podstawowe zadania Trzyletniego Planu Odbudowy Gospodarczej zgodnie z wezwaniem rzuconym przez Pierwszy Kongres Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej wykonane zostały na dwa miesiące przed terminem;
- gdy produkcja naszej gospodarki narodowej odbywa się już z przekroczeniem zadań, postawionych przez ten Plan;
- gdy zwycięskie wykonanie Planu przyniosło nowe dowody, iż podstawową metodą budownictwa socjalistycznego jest socjalistyczne współzawodnictwo pracy;
- gdy zagadnienie systematycznej kontroli wykonania postawionych zadań wymaga wszechstronnej stałej i ścisłej uwagi jako warunek skuteczności uchwał i dyrektyw;
ocenić należy dotychczasowe osiągnięcia w dziedzinie wykonania zadań, ustalonych na podstawie uchwały Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1949 r., ujawnić istniejące braki i niedociągnięcia oraz wskazać konkretnie - na podstawie dotychczasowych doświadczeń - środki, które pozwolą na wzmożenie tych osiągnięć, usunięcie braków i przekroczenie wykonania zadań oszczędnościowych.
Na podstawie sprawozdania Ministra Skarbu o wynikach planowego systemu oszczędzania za I półrocze 1949 r. i dotychczasowych, niezupełnych jeszcze danych za III kwartał Rada Ministrów stwierdza, co następuje:
Wyniki finansowe realizacji planu oszczędnościowego w trzech kwartałach wyrażają się kwotą 120,4 mld zł, co stanowi 110% zadania rocznego (w tym w pierwszym półroczu - kwotę 81,5 mld zł, co stanowiło 74,5% zadania rocznego).
Suma osiągniętych oszczędności nie obejmuje sum zaoszczędzonych w toku wykonywania planu inwestycyjnego, ponieważ będą one możliwe do obliczenia dopiero po zakończeniu roku inwestycyjnego.
W poszczególnych gałęziach gospodarki narodowej osiągnięto w wykonaniu planu oszczędnościowego następujące wyniki:
Apel Krajowej Narady Oszczędnościowej znalazł gorący oddźwięk wśród mas pracujących z klasą robotniczą na czele. Ruch współzawodnictwa pogłębił się, wzbogacił i objął również zagadnienie oszczędności oraz walki z marnotrawstwem. Walka o oszczędność, włączona w krąg socjalistycznego współzawodnictwa pracy, stworzyła obok mistrzów ilości i jakości nową kategorię przodowników pracy - mistrzów oszczędności.
W ostatnich tygodniach twórcza energia polskiej klasy robotniczej przejawiła się w nowych momentach, stanowiących cenną i doniosłą inicjatywę w dziedzinie planowego systemu oszczędzań, oznaczających powstanie nowych, wyższych form oszczędzania.
Tokarz Państwowych Zakładów Optycznych w Warszawie, ob. Jan Walaszczyk zaproponował wprowadzenie indywidualnych książeczek, w których zapisywane być powinny sumy oszczędności, osiągniętych przez danego robotnika dzięki jego pracy, pomysłowości i inicjatywie. Pozwoli to - jak słusznie pisał ob. Walaszczyk do Rady Zakładowej P.Z.O. w Warszawie - "wiedzieć każdego dnia, w końcu każdego miesiąca, ile zaoszczędziliśmy dla naszego zakładu, to znaczy dla Polski Ludowej".
Załogi sześciu hut śląskich ("Batory", "Florian", "Baildon", "Jedność", "Małapanew" i "Ferrum"), należących do Zjednoczenia Hajduckiego, opierając się na bogatym doświadczeniu hutników radzieckich wysunęły hasło pogłębienia walki o oszczędność przez przedterminową spłatę kredytów bankowych i zobowiązań oraz wszechstronne przyspieszenie obiegu środków obrotowych. Zakłady Zjednoczenia Hajduckiego przyjęły na siebie konkretne zobowiązania do przedterminowej spłaty należności jeszcze w 1949 r.
Inicjatywa Jana Walaszczyka oraz zobowiązania przyjęte przez Hajduckie Zakłady zasługują na wszechstronne poparcie, ujęcie w system i rozpowszechnienie w innych zakładach pracy.
Podnieść też należy, że przedsięwzięte zostały przez Rząd środki realizacji systemu oszczędności przez:
- reorganizację resortów gospodarczych w celu usprawnienia kierownictwa;
- reorganizację wielu dziedzin gałęzi gospodarki narodowej w celu rozszerzenia zasad rozrachunku gospodarczego;
- reorganizację zaopatrzenia;
- zaostrzenie kontroli i warunków jakości produkcji;
- organizację wykorzystania odpadków;
- organizację upłynnienia remanentów;
- zabezpieczenie oszczędnej gospodarki drewnem, żelazem i energią elektryczną;
- rozszerzenie nowego jednolitego planu kont;
- oszczędności budżetowe i dewizowe;
- racjonalizację gospodarki samochodowej;
- ulepszenie projektowania w inwestycjach;
- stworzenie jednolitego systemu służb inwestycyjnych;
- reorganizację sprawy norm i standardów;
- ulepszenie form popierania i rozwoju wynalazczości i racjonalizacji pracowniczej.
W pewnych przypadkach stosunkowo wysokie rezultaty finansowe nie były wynikiem równie wielkiego wysiłku na odcinku likwidacji nieoszczędnej gospodarki, lecz raczej - niedostatecznie ścisłych planów, tających w sobie zbyt wielkie rezerwy.
Kontrola pełnej realności finansowych rezultatów utrudniana jest niejednokrotnie zupełnym lub częściowym brakiem wskaźników ekonomiczno-technicznych. Niedostatecznie silne i skuteczne są finansowe metody zapobiegania marnotrawstwu i nieoszczędnej gospodarce, zwłaszcza na odcinku zapobieżenia gromadzeniu się zbędnych remanentów, na które to zagadnienie w I półroczu 1949 roku nie był położony dostatecznie silny nacisk.
Ponadto kontrola wykonania zadań oszczędnościowych świadczy o tym, że w sposobie realizacji planowego systemu oszczędzania oraz środkach skutecznej kontroli wykonania zadań oszczędnościowych zachodzą między poszczególnymi dziedzinami życia gospodarczego i administracji publicznej poważne różnice.
W większości państwowych przedsiębiorstw przemysłowych i usługowych oraz gospodarce leśnej oparto planowy system oszczędzania o wskaźniki ekonomiczno-techniczne i osiągnięto pozytywne i możliwe do skontrolowania efekty, dzięki systemowi narad wytwórczych i mobilizacji załóg do wykonania konkretnych zadań. Natomiast w państwowych gospodarstwach rolnych tylko niektóre zespoły podeszły w analogiczny sposób do zadań oszczędnościowych, podczas gdy większość z nich zadań oszczędnościowych nie potrafiła należycie postawić, skonkretyzować, a tym mniej wykonać.
Osiągnięcia oszczędnościowe w handlu państwowym oraz przedsiębiorstwach spółdzielczych są niedostateczne. W poważnej większości tych przedsiębiorstw zadania te nie objęły całości działalności gospodarczej, nie były dostatecznie skonkretyzowane, ani też oparte o możliwe do skontrolowania wskaźniki.
Wyniki finansowe administracji państwowej nie w pełni świadczy o postępie w usprawnieniu działalności administracyjnej i spożycia zbiorowego, lecz były częściowo rezultatem mechanicznej redukcji budżetu, dokonanej centralnie przez organa finansowo-budżetowe. W samorządzie terytorialnym niski stopień wykonania budżetów w I półroczu 1949 r. świadczy raczej o niepełnym wykonaniu planu rzeczowego niż o osiągnięciach oszczędnościowych.
Nie wykonano należycie dyrektywy o redukcji zbędnych etatów osobowych. Wiele instytucji społecznych nie wprowadziło w ogóle planowego systemu oszczędzania w I półroczu br.
Nie zostały doszczętnie wyplenione przejawy niewłaściwego, biurokratycznego, karygodnego nieraz stosunku do zagadnienia wynalazczości i racjonalizacji robotniczej.
Liberalizm przejawiał się w tolerowaniu ujawnionych faktów nieoszczędnego i marnotrawnego obchodzenia się z własnością socjalistyczną.
Nie zostały całkowicie usunięte przejawy biurokratycznego i formalnego odnoszenia się do zadań oszczędnościowych. Kierownictwo administracyjne często nie potrafiło pokierować walką o oszczędność, ani też uogólnić w należyty sposób doświadczeń poszczególnych zespołów pracy i jednostek.
Zadania oszczędnościowe w wielu przypadkach nie były dostatecznie skonkretyzowane ani ujęte w sposób zrozumiały dla człowieka pracy, mobilizujący go do wykonania zadań i umożliwiający załodze kontrolę wyników.
Zapowiedziany w uchwale Rady Ministrów system nagród dla osób, które wyróżniły się w organizacji i wykonaniu zadań oszczędnościowych wyjątkowo skuteczną pracą, nie został dotąd wprowadzony w życie.
Wszystkie te okoliczności świadczą również o tym, że w walce o realizację zadań oszczędnościowych pozostawały na wielu odcinkach naszego życia gospodarczego niewykorzystane możliwości wprowadzenia rozszerzenia i pogłębienia systemu oszczędzania.
- do przedłożenia Prezydium Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów w terminie do dnia 5 stycznia 1950 r. wniosków o wyróżnienie tych przedsiębiorstw, urzędów, instytucji i organizacji oraz o przyznanie nagród osobom, które swą pracą w sposób szczególny przyczyniły się do tych osiągnięć.
- do przedłożenia do dnia 5 stycznia 1950 r. Komitetowi Ekonomicznemu Rady Ministrów do uchwalenia projektu systemu premiowania osiągnięć, o których mowa w p. 1.
- do przeprowadzenia dochodzenia i wyciągnięcia właściwych konsekwencji w stosunku do odpowiedzialnych za ten stan rzeczy osób oraz do powiadomienia Prezydium Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów w terminie do dnia 5 stycznia 1950 r. o wydanych w tej mierze zarządzeniach.
- po zasięgnięciu opinii C.R.Z.Z. od przedstawienia w terminie do dnia 15 stycznia 1950 r. Komitetowi Ekonomicznemu Rady Ministrów projektu uchwały o wykorzystaniu inicjatywy Jana Walaszczyka w sprawie indywidualnych książeczek oszczędnościowych dla przodowników pracy i mistrzów oszczędności.
- do wydania w terminie do dnia 15 stycznia 1950 r. zarządzeń i instrukcji, przyspieszających na podstawie dotychczasowych doświadczeń planową szybkość obiegu środków obrotowych.
- do wniesienia na Radę Ministrów w terminie do dnia 15 stycznia 1950 r. projektu ustawy o wynalazkach i usprawnieniach pracowniczych, zawierającego również surowe sankcje karne za biurokratyczno-bezduszne hamowanie i tłumienie wynalazczości i racjonalizacji.
- do przedsięwzięcia wszelkich innych kroków, niezbędnych do pełnego wykonania i przekroczenia wykonania zadań, ustalonych na podstawie uchwały Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1949 r., a w szczególności w celu realizacji postanowień rozdziału V niniejszej uchwały i zabezpieczenia, iż system oszczędzania przyjęty będzie za podstawę wszystkich planów i budżetów na 1950 r. i lata następne.
Skuteczne wykonanie i przekroczenie zadań oszczędnościowych w 1949 r. stworzy dogodne pozycje wyjściowe dla wykonywania Planu Sześcioletniego. Zapewni ono, że zainicjowany w 1949 r. system oszczędzania przekształci się w trwały system leżący u podstaw gospodarki socjalistycznej, w żelazne prawo tej gospodarki, szczególnie ważne w okresie olbrzymich zadań Sześcioletniego Planu Rozwoju i Przebudowy Gospodarczej Polski.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »