Włączenie kwalifikacji rynkowej "Glazurnik - świadectwo czeladnicze" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
M.P.2018.843
Akt obowiązującyOBWIESZCZENIE
MINISTRA INWESTYCJI I ROZWOJU 1
z dnia 2 sierpnia 2018 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Glazurnik - świadectwo czeladnicze" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
ZAŁĄCZNIK
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "GLAZURNIK - ŚWIADECTWO CZELADNICZE" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "GLAZURNIK - ŚWIADECTWO CZELADNICZE" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
Glazurnik - świadectwo czeladnicze |
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Świadectwo czeladnicze |
3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Bezterminowy |
4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej
3 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji |
5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się. Osoba posiadająca kwalifikację "Glazurnik - świadectwo czeladnicze" jest gotowa do samodzielnego wykonywania robót w zakresie montowania, naprawy i demontażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych. Przestrzega zasad doboru środków i wyrobów budowlanych, dokonuje pomiarów i obliczeń oraz posługuje się dokumentacją budowlaną. Samodzielnie wykonuje prace zgodnie z wymaganiami osoby zlecającej usługę. W porozumieniu ze zleceniodawcą ustala zakres robót oraz dobiera odpowiednie technologie i materiały do ich wykonania. Samodzielnie kształtuje warunki swojej pracy, ustala plan działania oraz organizuje stanowisko swojej pracy. Przygotowuje materiały i narzędzia niezbędne do wykonania powierzonego mu zadania. Rozwiązuje proste i przewidywalne problemy występujące w trakcie wykonywania pracy. Osoba posiadająca ww. kwalifikację w ramach powierzonych zadań współpracuje ze specjalistami w innych dziedzinach branży budowlano-remontowej. Potrafi analizować oferty pracy pod kątem posiadanych kompetencji. Jest gotowa do przestrzegania zasad etyki i kultury osobistej. |
Osoba posiadająca niniejszą kwalifikację jest przygotowana do samodzielnego wykonywania zadań zawodowych oraz umiarkowanie złożonych czynności związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, w tym inicjowania prostych działań marketingowych i stosowania kluczowych przepisów prawa gospodarczego oraz prawa pracy. Potrafi współpracować w zespole, samodzielnie organizować własne stanowisko pracy, a także wspierać innych w tym zakresie. W trakcie wykonywania swoich zadań dba o jak najwyższą jakość produktów lub świadczonych usług. Przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska oraz stosuje przepisy prawa w tym zakresie. |
Zestaw 1. Wykonywanie robót w zakresie montowania okładzin glazurniczych ceramicznych i szklanych | ||
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia | |
Określa warunki wykonania robót w zakresie montażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych | 1) określa technologie przygotowania podłoża pod okładziny glazurnicze ceramiczne lub szklane; 2) rozróżnia podstawowe cechy okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych oraz określa ich właściwości i zastosowanie; 3) rozróżnia podstawowe cechy podłoży pod okładziny glazurnicze ceramiczne lub szklane oraz określa sposoby ich przygotowywania; 4) wykonuje ocenę stanu podłoża i pomiary jego parametrów (np. obecność rys, stan biologiczny: pleśnie, grzyby równość, wytrzymałość, wilgotność) w zależności od rodzaju okładziny glazurniczej ceramicznej lub szklanej; 5) wykonuje pomiary ścian i podłóg oraz zabudowy zgodnie z obowiązującymi zasadami i dokumentacją budowlaną; 6) odczytuje informacje zawarte na rysunku technicznym (związane z wymiarowaniem i charakterystyką poszczególnych detali rysunku w zakresie niezbędnym do prawidłowego montażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych); | |
7) identyfikuje (rozpoznaje) elementy konstrukcyjne obiektów budowlanych oraz typowe technologie ich wykonania; 8) podczas planowania pracy własnej uwzględnia elementy istniejących instalacji oraz instalacji koniecznych do wykonania w kolejnych etapach realizacji inwestycji; 9) sporządza podstawowy kosztorys i harmonogram wykonywanych przez siebie robót w zakresie montażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych; 10) podczas planowania organizacji pracy własnej uwzględnia przebieg robót w zakresie montażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych z innymi wykonawcami; w razie konieczności weryfikuje kolejność wykonywanych prac. | ||
Przygotowuje własne stanowisko pracy, w tym niezbędne materiały, narzędzia i sprzęt do wykonania przez siebie robót w zakresie montażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych | 1) dobiera materiały potrzebne do wykonania przez siebie robót w zakresie montażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych (np. płytki, kleje, spoiny); 2) dobiera narzędzia, materiały i sprzęt do wykonania przez siebie robót w zakresie montażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych; 3) wykonuje zabezpieczenia powierzchni, chroniąc je przed uszkodzeniem lub zabrudzeniem wynikającym z prowadzonych przez siebie robót w zakresie montażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych; 4) konserwuje narzędzia, maszyny i urządzenia stosowane do wykonywania przez siebie robót w zakresie montażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych; 5) utrzymuje porządek na własnym stanowisku pracy. | |
Przygotowuje plan wykonania własnych robót w zakresie montażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych | 1) sporządza listę zapotrzebowania na materiały niezbędne do wykonania przez siebie robót w zakresie montażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych; 2) kalkuluje koszty wykonania przez siebie robót w zakresie montażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych, uwzględniając koszty materiałów, narzędzi, sprzętu oraz robocizny; | |
3) przygotowuje szkice robocze planowanych przez siebie robót w zakresie montażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych; 4) planuje sposób wykonania podłoża i izolacji pod okładziny glazurnicze ceramiczne lub szklane; 5) stosuje dokumentację projektową wraz ze specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót, normami, katalogami oraz instrukcjami przy wykonywaniu robót w zakresie montażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych. | ||
Montuje okładziny glazurnicze ceramiczne lub szklane | 1) przygotowuje podłoże pod okładziny glazurnicze ceramiczne lub szklane; 2) przygotowuje okładziny glazurnicze ceramiczne lub szklane do montażu (np. wymiaruje, docina, szlifuje); 3) przeprowadza montaż okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych z użyciem właściwych materiałów i narzędzi montażowych, zgodnie z projektem, instrukcją, specyfikacją techniczną oraz pozostałą dokumentacją; 4) przeprowadza spoinowanie okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych (w tym profilowanie i czyszczenie); 5) podczas wykonywania przez siebie robót związanych z montowaniem okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych stosuje się do zaleceń i instrukcji producentów. | |
Dokonuje oceny wykonanych przez siebie robót w zakresie montażu | 1) opisuje jakość wykonanych przez siebie robót w zakresie montażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych oraz wskazuje na elementy wymagające ewentualnych poprawek; | |
okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych | 2) dokonuje poprawki wykonanych przez siebie robót w zakresie montażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych; | |
3) wykonuje obmiar wykonanych przez siebie robót w zakresie montażu okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych oraz sporządza ich rozliczenie. |
Zestaw 2. Wykonywanie robót związanych z naprawą i demontażem okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych | |
Wykonuje prace związane z naprawą uszkodzonych okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych | 1) rozpoznaje rodzaj i zakres uszkodzeń okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych oraz określa sposoby ich naprawy z wykorzystaniem wymaganej dokumentacji; 2) wykonuje elementarne obliczenia związane z wykonywaniem przez siebie robót związanych z naprawą uszkodzonych okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych; 3) przedstawia plan własnych robót związanych z naprawą uszkodzonych okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych; 4) naprawia uszkodzone elementy okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych; 5) wykonuje roboty związane z naprawą uszkodzeń niestandardowych elementów dekoracyjnych okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych; 6) wykonuje prace związane z konserwacją naprawionych okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych; 7) kontroluje jakość wykonanych przez siebie robót związanych z naprawą uszkodzonych okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych. |
Wykonuje prace związane z demontażem okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych | 1) organizuje zakres własnych robót związanych z demontażem okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych; 2) dobiera narzędzia, sprzęt i materiały do wykonywania robót związanych z demontażem okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych; |
3) wykonuje roboty związane z demontażem okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych; 4) kontroluje jakość wykonanych przez siebie robót związanych z demontażem okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych; 5) wykonuje elementarne obliczenia dotyczące wykonywanych przez siebie robót związanych z demontażem okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych. |
Zestaw 3. Prowadzenie działań związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa | |
Stosuje zasady BHP oraz przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska | 1) wskazuje podstawowe pojęcia związane z BHP, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią stosowane podczas wykonywanych zadań zawodowych; 2) zna i rozumie podstawowe zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce; 3) zna i rozumie podstawowe przepisy prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie BHP; 4) przytacza przykłady zagrożeń dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z niewłaściwym wykonywaniem zadań zawodowych oraz z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy; 5) wskazuje skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka i na środowisko naturalne; 6) organizuje własne stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami BHP, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska; 7) wymienia zasady stosowania środków ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych; 8) wskazuje zasady udzielania pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia. |
Stosuje zasady prowadzenia działalności gospodarczej, odpowiedzialności prawnej oraz etyki zawodowej | 1) wyjaśnia elementarne pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej; 2) wskazuje i stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego w zakresie wykonywanych zadań zawodowych; 3) wskazuje przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży związanej z wykonywanymi zadaniami zawodowymi oraz omawia powiązania między nimi; 4) wskazuje przykładowe metody analizy skuteczności działań prowadzonych przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży; 5) uzasadnia znaczenie inicjowania wspólnych przedsięwzięć z różnymi przedsiębiorstwami z branży; 6) wskazuje zasady przygotowywania dokumentacji niezbędnej do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej; 7) wskazuje zasady prowadzenia korespondencji związanej z prowadzeniem działalności gospodarczej; 8) obsługuje urządzenia biurowe oraz podstawowe programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej; 9) uzasadnia znaczenie podejmowania działań marketingowych prowadzonej działalności gospodarczej; 10) podaje elementarne przykłady metod optymalizacji kosztów i przychodów prowadzonej działalności gospodarczej; 11) zna i rozumie sposoby monitorowania stanu zasobów materialnych (materiałów, narzędzi i urządzeń) oraz zasobów personalnych niezbędnych do wykonania produktów i świadczenia usług; 12) współpracuje w zespole oraz przestrzega zasad kultury i etyki zawodowej; 13) aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe; |
14) potrafi przewidzieć skutki podejmowanych działań w ramach wykonywanych robót oraz ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania. |
6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
Szczegółowe wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację określają przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 stycznia 2017 r. w sprawie egzaminu czeladniczego, egzaminu mistrzowskiego oraz egzaminu sprawdzającego, przeprowadzanych przez komisje egzaminacyjne izb rzemieślniczych (Dz. U. poz. 89, z późn. zm.) oraz w standardzie wymagań egzaminacyjnych. Metody stosowane w walidacji Weryfikacja efektów uczenia się wymaganych dla kwalifikacji jest przeprowadzana w dwóch etapach: 1) etap praktyczny polega na samodzielnym wykonaniu przez kandydata zadań egzaminacyjnych sprawdzających umiejętności ujęte w zestawach efektów uczenia się 1-3; 2) etap teoretyczny (składający się z części pisemnej i ustnej) polega na udzieleniu odpowiedzi na pytania sprawdzające umiejętności określone we wszystkich zestawach efektów uczenia się. Zasoby kadrowe - kompetencje osób przeprowadzających walidację W skład komisji egzaminacyjnej przeprowadzającej egzamin czeladniczy wchodzą: 1) przewodniczący komisji; 2) zastępcy przewodniczącego komisji; 3) członkowie komisji; 4) sekretarz, który sprawuje obsługę administracyjno-biurową komisji egzaminacyjnej i nie uczestniczy w przeprowadzaniu egzaminu oraz ocenianiu i ustalaniu jego wyniku. Przewodniczący komisji egzaminacyjnej i jego zastępcy posiadają wykształcenie wyższe oraz co najmniej 6-letni okres wykonywania zawodu, którego dotyczy egzamin. W przypadku braku możliwości powołania przewodniczącego komisji lub zastępcy, którzy posiadaliby wykształcenie wyższe, w szczególności w przypadku egzaminu przeprowadzanego w zawodzie unikatowym, przewodniczący komisji egzaminacyjnej lub zastępcy posiadają: 1) wykształcenie średnie i tytuł mistrza w zawodzie, którego dotyczy egzamin, lub w zawodzie wchodzącym w zakres tego zawodu oraz co najmniej 3-letni okres wykonywania zawodu, którego dotyczy egzamin, lub zawodu wchodzącego w zakres tego zawodu, po uzyskaniu tytułu mistrza, albo |
2) wykształcenie średnie i tytuł technika w zawodzie, którego dotyczy egzamin, lub w zawodzie wchodzącym w zakres tego zawodu oraz co najmniej 6-letni okres wykonywania zawodu, którego dotyczy egzamin, lub zawodu wchodzącego w zakres tego zawodu, po uzyskaniu tytułu technika, albo 3) wykształcenie zasadnicze zawodowe i tytuł mistrza w zawodzie unikatowym, którego dotyczy egzamin, oraz co najmniej 6-letni okres wykonywania zawodu, po uzyskaniu tytułu mistrza. Członkowie komisji egzaminacyjnej posiadają: 1) wykształcenie co najmniej zasadnicze zawodowe i tytuł mistrza w zawodzie, którego dotyczy egzamin, lub w zawodzie wchodzącym w zakres zawodu, oraz co najmniej 3-letni okres wykonywania zawodu, którego dotyczy egzamin, lub zawodu wchodzącego w zakres tego zawodu, po uzyskaniu tytułu mistrza, albo 2) wykształcenie co najmniej średnie i tytuł technika w zawodzie, którego dotyczy egzamin, lub w zawodzie wchodzącym w zakres tego zawodu oraz co najmniej 6-letni okres wykonywania zawodu, którego dotyczy egzamin, lub zawodu wchodzącego w zakres tego zawodu, po uzyskaniu tytułu technika. Przewodniczący komisji egzaminacyjnej, jego zastępcy oraz członkowie komisji posiadają przygotowanie pedagogiczne wymagane od nauczycieli, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2018 r. poz. 967), lub ukończyły kurs pedagogiczny wymagany od instruktorów praktycznej nauki zawodu, o którym mowa w przepisach rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. poz. 1644), wydanych na podstawie art. 70 ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2018 r. poz. 1457, z późn. zm.), obowiązujących przed dniem 1 września 2017 r., oraz na podstawie art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996, z późn. zm.). Przewodniczącym, zastępcami oraz członkami komisji mogą być także osoby, które są wpisane do ewidencji egzaminatorów, o której mowa w art. 9c ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w zakresie przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe lub egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie. |
Sekretarze komisji są wyznaczani spośród pracowników organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, posiadających minimum wykształcenie średnie lub średnie branżowe i minimum 2-letni staż pracy w organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła. Osoby wchodzące w skład komisji są obowiązane ukończyć szkolenie zorganizowane przez izbę rzemieślniczą. Sposób prowadzenia walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne niezbędne do prawidłowego prowadzenia walidacji Etap praktyczny przeprowadza się u pracodawców lub w warsztatach szkoleniowych, posiadających warunki organizacyjne i techniczne niezbędne do wykonania zadań egzaminacyjnych. Czas trwania: a) etapu praktycznego nie może być krótszy niż 120 min. i nie dłuższy niż 24 h, łącznie w ciągu 3 dni, b) części pisemnej nie może być krótszy niż 45 min. i nie dłuższy niż 210 min., c) części ustnej etapu teoretycznego nie może być dłuższy niż 30 min. Wydzielone stanowisko robocze (np. boks) o wysokości dostosowanej do wymagań zadania egzaminacyjnego (najczęściej około 2,5 m) z betonowym podłożem pod podłogę (częściowo nierównym) o powierzchni minimum 6 m2 oraz co najmniej dwiema ścianami o dowolnej konstrukcji, przeznaczonymi do wykonania okładziny, tworzącymi naroże wklęsłe lub wypukłe. Wyposażenie: a) zestaw niezbędnych materiałów i narzędzi przeznaczonych do wykonania zaplanowanych prac związanych z montażem, naprawą lub demontażem okładzin glazurniczych ceramicznych lub szklanych (np. zaprawy wyrównujące, kleje itd.), b) materiały okładzinowe (podłogowe lub ścienne: ceramiczne lub szklane), c) akcesoria do przygotowania podłoża i mocowania okładzin (np. krzyżyki dystansowe), d) materiały do wykończenia i konserwacji okładzin (np. zaprawy do spoinowania, środki czyszczące), e) sprzęt i narzędzia przeznaczone do wykonania zaplanowanych prac montażowych, f) przybory pomiarowe, g) środki ochrony indywidualnej, h) instrukcje maszyn i urządzeń, i) apteczka itd. |
7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Świadectwo czeladnicze w zawodzie glazurnik mogą uzyskać osoby, które z wynikiem pozytywnym zdały egzamin czeladniczy. Ogólne wymagania i warunki uzyskania kwalifikacji określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 stycznia 2017 r. w sprawie egzaminu czeladniczego, egzaminu mistrzowskiego oraz egzaminu sprawdzającego, przeprowadzanych przez komisje egzaminacyjne izb rzemieślniczych. Do egzaminu czeladniczego może przystąpić osoba, która spełnia jeden z niżej wymienionych warunków: |
1) ukończyła naukę zawodu u rzemieślnika jako młodociany pracownik oraz dokształcanie teoretyczne młodocianych pracowników w formach pozaszkolnych; 2) posiada świadectwo ukończenia gimnazjum albo ośmioletniej szkoły podstawowej oraz ukończyła kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej, dotyczące umiejętności zawodowych wchodzących w zakres zawodu, w którym zdaje egzamin; 3) jest uczestnikiem praktycznej nauki zawodu dorosłych, o której mowa w art. 53c ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2018 r. poz. 1265, z późn. zm.); 4) posiada świadectwo ukończenia gimnazjum albo ośmioletniej szkoły podstawowej i co najmniej trzyletni okres wykonywania zawodu, w którym zdaje egzamin; 5) posiada świadectwo ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej albo dotychczasowej szkoły ponadpodstawowej, prowadzącej kształcenie zawodowe o kierunku związanym z zawodem, w którym zdaje egzamin; 6) posiada tytuł zawodowy w zawodzie wchodzącym w zakres zawodu, w którym zdaje egzamin, oraz co najmniej półroczny okres wykonywania zawodu, w którym zdaje egzamin; 7) posiada świadectwo ukończenia gimnazjum albo ośmioletniej szkoły podstawowej oraz zaświadczenie o zdaniu egzaminu sprawdzającego lub świadectwo potwierdzające kwalifikację w zawodzie, a także co najmniej roczny okres wykonywania zawodu, w którym zdaje egzamin, po uzyskaniu zaświadczenia o zdaniu egzaminu sprawdzającego lub świadectwa potwierdzającego kwalifikację w zawodzie. |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na dziesięć lat. |
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »