Sri Lanka-Polska. Umowa o transporcie lotniczym. Warszawa.2018.02.15.
M.P.2020.242
Akt obowiązującyUMOWA
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Demokratyczno-Socjalistycznej Republiki Sri Lanki o transporcie lotniczym,
podpisana w Warszawie dnia 15 lutego 2018 r.
będąc stronami Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym i Układu o tranzycie międzynarodowych służb powietrznych, sporządzonych w Chicago dnia 7 grudnia 1944 roku;
dążąc do rozwijania współpracy w dziedzinie transportu lotniczego i przyczynienia się do postępu w międzynarodowym lotnictwie cywilnym;
dążąc do zawarcia umowy o transporcie lotniczym, uzupełniającej do wymienionej Konwencji w celu ustanowienia linii lotniczych między oraz poza ich odpowiednimi terytoriami;
mając na uwadze Umowę między Unią Europejską a Rządem Demokratyczno-Socjalistycznej Republiki Sri Lanki dotyczącą pewnych aspektów przewozów lotniczych, sporządzoną w Brukseli dnia 27 września 2012 roku;
uzgodniły, co następuje:
DEFINICJE
PRZYZNANIE PRAW
WYZNACZENIE I ZEZWOLENIE
ODMOWA WYDANIA, COFNIĘCIE, ZAWIESZENIE I OGRANICZENIE ZEZWOLENIA
STOSOWANIE USTAW
OBSŁUGA NAZIEMNA
Z zastrzeżeniem ustaw i przepisów państwa każdej Umawiającej się Strony, w tym, w przypadku Rzeczypospolitej Polskiej, prawa Unii Europejskiej, każde wyznaczone przedsiębiorstwo lotnicze będzie miało na terytorium drugiej Umawiającej się Strony prawo do wykonywania swojej własnej obsługi naziemnej ("własna obsługa naziemna") lub, według swojego uznania, prawo do wyboru usługodawcy spośród konkurujących usługodawców, który zapewnia usługi obsługi naziemnej, w całości lub części. Jeżeli takie ustawy i przepisy ograniczają lub wykluczają własną obsługę naziemną oraz jeżeli brak jest rzeczywistej konkurencji między usługodawcami świadczącymi usługi w zakresie obsługi naziemnej, każde wyznaczone przedsiębiorstwo lotnicze będzie traktowane w sposób niedyskryminujący w zakresie dostępu do własnej obsługi naziemnej lub usług obsługi naziemnej, oferowanych przez usługodawcę lub usługodawców.
OPŁATY CELNE
UCZCIWA KONKURENCJA
ROZKŁADY LOTÓW
TARYFY
DZIAŁALNOŚĆ HANDLOWA
TRANSFER WPŁYWÓW
Każda Umawiająca się Strona udzieli wyznaczonym przedsiębiorstwom lotniczym drugiej Umawiającej się Strony prawa do wymiany i transferu nadwyżki wpływów nad wydatkami, uzyskanej na swoim terytorium w
związku z przewozem pasażerów, bagażu, ładunków, w tym poczty, na uzgodnionych liniach. Wymiana i transfer będzie dokonywany przy zastosowaniu rynkowego kursu wymiany stosowanego do bieżących transakcji oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami dewizowymi każdej Umawiającej się Strony.
OPŁATY OD UŻYTKOWNIKA
Opłaty stosowane na terytorium którejkolwiek Umawiającej się Strony w odniesieniu do operacji wyznaczonych przedsiębiorstw lotniczych drugiej Umawiającej się Strony, za korzystanie z portów lotniczych otwartych do użytku publicznego, urządzeń nawigacji lotniczej oraz innych urządzeń lotniczych na terytorium pierwszej Umawiającej się Strony będą sprawiedliwe i rozsądne oraz pobierane zgodnie z jednolitymi warunkami stosowanymi bez dyskryminacji w odniesieniu do przynależności państwowej danych statków powietrznych.
ŚWIADECTWA I LICENCJE
OCHRONA LOTNICTWA
BEZPIECZEŃSTWO
Umawiająca się Strona dokonująca inspekcji, dla celów artykułu 33 Konwencji, może stwierdzić, że wymagania, na podstawie których świadectwa lub licencje w odniesieniu do tego statku powietrznego lub w odniesieniu do załogi tego statku powietrznego zostały wydane lub uznane za ważne, albo, że wymagania, zgodnie z którymi eksploatowany jest ten statek powietrzny, nie są równe lub wyższe od minimalnych standardów ustanowionych zgodnie z Konwencją.
DANE STATYSTYCZNE
Władze lotnicze każdej Umawiającej się Strony będą dostarczać lub spowodują dostarczanie przez swoje wyznaczone przedsiębiorstwa lotnicze, władzom lotniczym drugiej Umawiającej się Strony, na żądanie, okresowych lub innych danych statystycznych, jakie mogą być rozsądnie wymagane w celu dokonania analizy eksploatacji uzgodnionych linii, w tym danych statystycznych wskazujących punkty rozpoczęcia i punkty zakończenia podróży.
ROZSTRZYGANIE SPORÓW
KONSULTACJE
REJESTRACJA
Niniejsza Umowa i jakakolwiek zmiany do niej będą zarejestrowane w Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego.
ZMIANY
UMOWY WIELOSTRONNE
W przypadku wejścia w życie wielostronnej umowy dotyczącej transportu lotniczego, wiążącej obie Umawiające się Strony, Umowa niniejsza zostanie zmieniona w drodze negocjacji między Umawiającymi się Stronami, tak aby dostosować ją do postanowień takiej umowy.
WEJŚCIE W ŻYCIE
WYPOWIEDZENIE UMOWY
NA DOWÓD CZEGO, niżej podpisani, należycie do tego upoważnieni przez swoje Rządy, podpisali niniejszą Umowę.
SPORZĄDZONO w Warszawie dnia 15 lutego 2018 roku w dwóch egzemplarzach, każdy w językach polskim, syngaleskim, tamilskim i angielskim, przy czym wszystkie teksty są jednakowo autentyczne. W przypadku rozbieżności przy interpretacji lub stosowaniu, tekst angielski będzie rozstrzygający.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I
Trasy do eksploatacji przez przedsiębiorstwa lotnicze wyznaczone przez Rzeczpospolitą Polską:
Punkty na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej | Punkty pośrednie | Punkty na terytorium Demokratyczno-Socjalistycznej Republiki Sri Lanki | Punkty położone dalej |
jakiekolwiek punkty | jakiekolwiek punkty | jakiekolwiek punkty | jakiekolwiek punkty |
Trasy do eksploatacji przez przedsiębiorstwa lotnicze wyznaczone przez Demokratyczno-Socjalistyczną Republikę Sri Lanki:
Punkty na terytorium Demokratyczno-Socjalistycznej Republiki Sri Lanki | Punkty pośrednie | Punkty na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej | Punkty położone dalej |
jakiekolwiek punkty | jakiekolwiek punkty | jakiekolwiek punkty | jakiekolwiek punkty |
Uwagi:
1. Wyznaczone przedsiębiorstwa lotnicze każdej Umawiającej się Strony mogą, w jakimkolwiek lub we wszystkich lotach, omijać jakikolwiek punkt pośredni i punkt położony dalej na określonej trasie, pod warunkiem, że linie lotnicze rozpoczynają się lub kończą na terytorium Umawiającej się Strony, która wyznaczyła przedsiębiorstwo lotnicze.
2. Wyznaczone przedsiębiorstwa lotnicze jakiejkolwiek Umawiającej się Strony mogą eksploatować linie lotnicze na uzgodnionych trasach z maksymalną częstotliwością, jaka zostanie uzgodniona między władzami lotniczymi Umawiających się Stron.
3. O ile władze lotnicze obu Umawiających się Stron nie uzgodnią inaczej, prawa piątej wolności między punktami pośrednimi lub położonymi dalej a terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz między punktami pośrednimi lub położonymi dalej a terytorium Demokratyczno-Socjalistycznej Republiki Sri Lanki nie będą wykonywane.
pod warunkiem, że:
Wyznaczonym przedsiębiorstwom lotniczym oraz pośrednim przewoźnikom ładunków Umawiających się Stron bez ograniczeń zezwoli się na użycie w związku z międzynarodowym transportem lotniczym jakiegokolwiek transportu naziemnego dla przewozu ładunków do lub z jakichkolwiek punktów na lub poza terytoriami Umawiających się Stron, włączając transport do i z wszystkich portów lotniczych wyposażonych w urządzenia do odpraw celnych oraz włączając, gdy ma to zastosowanie, wynikające z odpowiednich ustaw i przepisów, prawo do przewozu ładunków nie zwolnionych z cła. Odprawa celna i urządzenia w porcie lotniczym będą dostępne dla takich ładunków, niezależnie od tego, czy przewożone są transportem lotniczym czy też transportem naziemnym. Wyznaczone przedsiębiorstwa lotnicze mogą same wykonywać przewóz naziemny albo zapewnić taki przewóz w drodze porozumień z innymi przewoźnikami naziemnymi, włączając przewóz naziemny wykonywany przez inne przedsiębiorstwa lotnicze i pośrednich przewoźników ładunków lotniczych. Takie intermodalne przewozy ładunków mogą być oferowane przy zastosowaniu jednej ceny obejmującej łącznie przewóz lotniczy i naziemny pod warunkiem, że spedytorzy zostaną poinformowani co do okoliczności takiego przewozu.
ZAŁĄCZNIK II
Wykaz innych państw, o których mowa w artykule 3 (Wyznaczenie i zezwolenie) i artykule 4 (Odmowa wydania, cofnięcie, zawieszenie i ograniczenie zezwolenia) niniejszej Umowy
Wykaz innych państw, o których mowa w artykule 3 (Wyznaczenie i zezwolenie) i artykule 4 (Odmowa wydania, cofnięcie, zawieszenie i ograniczenie zezwolenia) niniejszej Umowy
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »