Zmiany i uzupełnienia Części I Taryfy Ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt kolejami żelaznemi w Polsce.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1927.68.602

Akt jednorazowy
Wersja od: 3 sierpnia 1927 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 30 lipca 1927 r.
wydane w porozumieniu z Ministrami: Sprawiedliwości, Skarbu, Przemysłu i Handlu oraz Rolnictwa o zmianach i uzupełnieniach Części I Taryfy Ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt kolejami żelaznemi w Polsce.

Na mocy art. 4 punkt 8 i 9 ustawy z dnia 12 czerwca 1924 r. o zakresie działania Ministra Kolei Żelaznych i o organizacji urzędów kolejowych (Dz. U. R. P. № 57, poz. 580) oraz artykułu 2 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 września 1926 r. w sprawie ustanowienia urzędu Ministra Komunikacji (Dz. U. R. P. № 97, poz. 567) zarządza się co następuje:
W części I Taryfy Ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt kolejami żelaznemi w Polsce, stanowiącej załącznik do rozporządzenia z 8 kwietnia 1925 r. (Dz. U. R. P. № 42, poz. 293), zmienionego rozporządzeniem z 14 kwietnia 1926 r. (Dz. U. R. P. № 39, poz. 245) wprowadza się zmiany i uzupełnienia następujące:

Art. 50 otrzymuje brzmienie następujące:

"Przewóz.

1. Kolej ma prawo wymagać, aby przewożonym zwierzętom z wyjątkiem zwierząt małych, przewożonych w zamkniętych klatkach, skrzyniach i t. p., towarzyszył dozorca.

(Post. wyk.) Przesyłkom zwierząt żywych z wyjątkiem zwierząt małych, przewożonych w zamkniętych klatkach, skrzyniach i t. p. powinien towarzyszyć dozorca. W poszczególnych wypadkach nadawca, według uznania stacji nadawczej, może być zwolniony od tego obowiązku; ograniczenie jednak odpowiedzialności kolei (art. 86) pozostaje wówczas bez zmiany.

2. Dozorca powinien opiekować się zwierzętami w drodze.

3. Szczegółowe postanowienia o przewozie zwierząt żywych zawiera załącznik A".

Postanowienie wykonawcze I do art. 56 p. 1m) uzupełnia się zdaniem następującem: "Podpis nadawcy może być wydrukowany lub odbity zapomocą stempla".

W art. 58 w p. 2 skreśla się słowo "bezpłatnie", a po pierwszem zdaniu, kończącem się słowami "(art. 59, p. 1) " zamieszcza się dwa zdania o brzmieniu następującem:

"Za ważenie tych przesyłek kolej ma prawo pobierać opłatę, ustaloną w taryfie.

Jeżeli przesyłka drobnicowa składa się z kilku sztuk, kolej ustala wagę każdej sztuki osobno tylko wówczas, gdy nadawca podał w liście przewozowym wagę poszczególnych sztuk oddzielnie".

W artykule tym dodaje się po punkcie 2 Post wyk. o brzmieniu następującem:

"(Post. wyk.) Za ważenie przesyłek drobnicowych, które kolej załadowuje sama, pobiera się opłatę, ustaloną w taryfie".

W art. 60 p. 1d) słowo "odbiorczej" zamienia się na słowo "przeznaczenia".

W art. 63 w p. 5 w wierszu piątym skreśla się słowa "o tem", a po słowie "powiadomiony" dodaje się zdanie nowe o brzmieniu następującem:

"Jeżeli zamawiający wagon odwoła zamówienia przed podstawieniem wagonu, to powinien uiścić opłatę, przewidzianą w taryfie".

Postanowienie wykonawcze I do p. 5 uzupełnia się w końcu ustępu drugiego zdaniem o brzmieniu następującem:

"Zamówień na wagony o ładowności poniżej 15.000 kg. kolej nie przyjmuje".

W art. 65 p. 7 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie następujące:

"Nadawca przesyłki obowiązany jest nabyć w kolejowej ekspedycji towarowej kartę rejestracyjną dla kolejowej statystyki rodzajowej i wypełnioną przez siebie kartę załączyć do listu przewozowego".

W art. 70 w Post. wyk. I w wierszu szóstym skreśla się słowo "koncesjonowane".

W art. 75 po punkcie 3-cim dodaje się nowy ustęp 4 o brzmieniu następującem:

"4. W taryfach wyjątkowych, ze zniżonemi opłatami przewozowemi, kolej może zastrzec dłuższe terminy dostawy w razie stosowania tych taryf".

Numeracje, ustępów 4, 5, 6, 7, 8 i 9 zmienia się na 5, 6, 7, 8, 9 i 10.

W art. 77 w postanowieniu wykonawczem skreśla się Post. wyk. II, a w post. wyk. I-numerację tegoż postanowienia.

W art. 89 w p. l wierszu drugim po słowie "przesyłki" zamieszcza się następujące słowa: "albo za przekroczenie terminu dostawy".

W art. 99 w Post. wyk. w wierszu przedostatnim skreśla się słowo "koncesjonowane".

W załączniku A. Postanowienia o przewozie zwierząt żywych.

Art. 6 i 7 otrzymują brzmienie następujące:

"Art. 6.

1. Wysyłający powinien przed załadowaniem nakarmić i napoić zwierzęta, których przewóz potrwa przypuszczalnie 24 godziny lub dłużej. Jeżeli przewóz trwa ponad 36 godzin, należy poić zwierzęta najpóźniej co 36 godzin. Pojenie i karmienie zwierząt w drodze jest rzeczą dozorców i powinno odbywać się na stacjach do tego przeznaczonych (art. 49 p. 4). Przy nadawaniu zwierząt bez dozoru, nadawca powinien w liście przewozowym umieścić wskazówkę, gdzie i jak zamierza uskutecznić pojenie i karmienie. Jeżeli nadawca nie da takich wskazówek, kolej może odmówić przyjęcia przesyłki do przewozu. Jeżeli jednak kolej przyjmie taką przesyłkę, to uskutecznia sama karmienie i pojenie zwierząt na koszt i odpowiedzialność nadawcy. Kolej nie odpowiada za szkodę, wynikłą z powodu niekarmienia lub niepojenia zwierząt, jak również za szkodę z powodu nieodpowiedniego wykonania tych czynności.

2. Paszę lub karm potrzebne w drodze, o ile są załadowane do wagonu, w którym mieszczą się zwierzęta, przewozi się bezpłatnie w ilościach, określonych w taryfie.

Art. 7.

Dozorców powinno być nie więcej, niż jeden na wagon, a nie mniej, niż jeden na cztery wagony. Warunki przejazdu dozorcy określa taryfa",

W załączniku B. klasa I Materjały wybuchowe rozdz. I-a A: "B. Materjały wybuchowe powietrzne" (str. 39) uzupełnia się następującemi materjałami wybuchowemi:

"Lignozyt powietrzny H. Mieszanina 67% saletry amonowej, 5% saletry potasowej, 5% mononitronaftaliny, 4% nitrogliceryny, 15% soli kuchennej, 4% mączki drzewnej".

"Lignozyt powietrzny I. Mieszanina 70% saletry amonowej, 5% saletry sodowej, 4% mononitronaftaliny, 4% nitrogliceryny, 5% nadchloranu potasu, 5% soli kuchennej, 3% chlorku amonu, 4% mączki drzewnej".

"Pionkit powietrzny B. Mieszanina 81% saletry amonowej, 3% trójnitrotoluolu, 4% nitrogliceryny, 2% celulozy, 10% soli kuchennej".

W tym samym rozdziale 1-a A w tytule 2 grupy (str. 41) słowa "w przesyłkach wagonowych" zastępuje się słowami "jako przesyłki pół-i całowagonowe" i w rozdz. I-a B. w tytule 2 grupy (str. 44) również zmienia się słowa "w przesyłkach wagonowych" na słowa "jako przesyłki pół-i całowagonowe".

W "Przepisach przewozowych" dla wymienionych pod 1-a, A, B i C materiałów wybuchowych", w dziale E. "Załadowanie" (art. 51) w p. (1) w wierszu pierwszym, numerację "I i II" zmienia się na numerację "1 i 2" oraz dodaje się do tego punktu (1) nowy ustęp o brzmieniu następującem:

"Przy przewozie materiałów wybuchowych, wyszczególnionych w rozdz. I-a A grupa 2 i w rozdz. I-a B grupa 2, jako przesyłek półwagonowych, wagon nie może być doładowany innemi towarami".

Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.